Dramaturq
rakursundakı Ağa Məhəmməd şah Qacar
Ağa Məhəmməd
şah Qacarın həyatı, yaşadıqları onu tarix səhnəsində
özəl bir şəxsiyyətə çevirib, zaman-zaman
söz adamlarının diqqətini çəkmiş, ziddiyyətli
fikirlərə aydınlıq gətirmək məqsədilə
bir-birindən maraqlı Qacar obrazları yaradılıb. Azərbaycan
ədəbiyyatında Ağa Məhəmməd şah Qacar
mövzusuna, şəxsiyyətinə ilk müraciət edən
görkəmli yazıçımız Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev olmuşdu. Yazıçı "Ağa Məhəmməd
şah Qacar" faciəsində tarixi şəxsiyyət
Qacarı əvvəldən hadisələrin inkişafına
doğru ağıllı, tədbirli, əmrlərdə belə
ölçüsünü aşmayan hökmdar kimi təqdim
edir. Professor Ədalət Tahirzadənin dediyi kimi,
"...Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevdən başqa, demək
olar ki, heç bir azərbaycanlı alim, yazıçı,
düşüncə və söz adamı ölümündən
keçən 200 ildə Ağaməhəmməd şaha
yaxılan ləkələri təmizləməyə azca da
olsa çalışmayıb". Ədəbiyyatşünaslar
arasında bu fikri təkzib edən qənaətlər də
az olmayıb. Görkəmli alim Yaşar Qarayev yazırdı:
"Süjetin, hadisələrin mərkəzində öz
qorxunc ehtirası ilə Qacar dayanır. O, fiziki cəhətdən
xəstə, daxilən eybəcər, əzazil və bədsifətdir.
Lakin iradə və hissiyyatında təcəssüm edən qətiyyət
və qüvvət qeyri-adi və qorxuncdur. Təbiətən
təhqir olunduğu üçün heç bir müqəddəslik,
xeyirxahlıq və vicdan idealı tanımır, məhəbbət,
mərhəmət hissindən məhrum, eqoist və
ikiüzlüdür". Y.Qarayev bu fikirlərində nə dərəcədə
haqlıdır? Bu deyilənləri
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin
yaratdığı Qacar obrazına şamil etmək nə dərəcədə
ədalətlidir? Axı Tiflis
şəhərinin yandırılması əmrini verəndə,
qardaşlarını, hətta Cəfərqulu xanı
öldürtdürəndə, Qarabağı mühasirədə
saxlayanda belə, dramaturq, Qacarı qaniçən, qəddar
hökmdar kimi təqdim etmir. Əksinə, Haqverdiyev Qacara
tarixi şəxsiyyət kimi dəyər verir, onu qələminin
ucuyla dairəyə alaraq ünvanına söylənəcək,
zaman-zaman üzləşəcəyi qınaqlardan qorumağa
cəhd edir. Dramaturq tarixi hadisələri bütün
detalları ilə əks etdirərək Qacarın yuxarıda
sadalanan "qaniçən", "qəddar" qərarlara
hansı səbəbdən gəldiyini də təsvir edir.
Özünün də qeyd etdiyi kimi, "Qacara qədər hələ
heç kəs Xacə olaraq İran taxtında əyləşməmişdi.
Üzləşdiyi bütün insanlarda "doğmaz",
"törəməz" bir insan təəssüratı
yaradan şaha yadlar deyil, hətta ən yaxın adamları da
həqarətlə baxır, rişxənd edir, qəlbini
yaralamaqdan çəkinmir, onu İran taxtına sahib
hökmdar kimi qəbul etmirdilər. Hadisələrin
inkişafında Qacara qarşı ünvanlanmış təhqirlərin
qarşılığında şiddət göstərməmək,
cəzalandırmamaq ağılasığmaz bir reaksiya kimi
görünərdi. Fərqli münasibət isə
"peyğəmbəranə" bir humanistlik olardı ki, o
da zamanın reallığına sığmazdı.
Faciədə Qacar istənilən bir vəziyyətdə
atacağı addımların özünə
hesabatını verir, başqa yol olmadığı
üçün siyasətin tələbi olduğunu əsas gətirir.
Qardaşının özü üçün deyil, gələcəkdə
varisi üçün təhlükə olacağını
duyan şah İranın gələcək rifahı naminə
onu öldürməyə məcbur olur. Və yaxud İran
şahı Kərim xan Zənd Qacarın atası Məhəmmədhəsən
xanın kəsilmiş başını öz oğluna
göstərmək kimi "ağlasığmaz" həzdən
belə çəkinmir. Dirisindən intiqam almağa imkan
tapmadığı üçün heç olmasa qəlbində
yığılmış ağrı-acını,
atasının qatilinə qarşı kinini onun sümüklərindən
də olsa, alması zalımlıqdan daha çox Qacarın
yaddaşında daşıdığı acı xatirələrin
özünüifadəsi, nəticəsi kimi dəyərləndirilə
bilər.
"Bakı-1501" romanında Şah
İsmayılın babası Şeyx Cüneydin, atası Şeyx
Heydərin qisasını almaq üçün Şirvana
hücum etməsi və Fərrux Yasarı məğlub edərək
öldürməsi, şahın nəşini axtarmağa əmr
verməsinə dair təsvirlər bu baxımdan
oxşarlığı ilə diqqət çəkir. Və qəribədir
ki, ədəbiyyatşünasların sözü gedən
romanla bağlı təhlillərində bu məqamlar
"diqqət çəkmədiyi" halda, Qacarla
bağlı yazılmış bir çox tədqiqatlarda onun
bu "zalımlığı" qabardılır.
Görünür, sovet dövründə S.Vurğunun
yaddaşlarda daşlaşdırdığı "Qacar"
obrazı haqqında fikirlər digər əsərlərin təhlillərinə
də yansıyıb, hamı ümumi mövqeydən
çıxış etməyə çalışıb.
Yaradılan Qacar obrazı nümunəsindən
çıxış edərək görkəmli ədəbiyyatşünasların
birtərəfli münasibəti zaman-zaman tarixi şəxsiyyətin
portretinin yaddaşlarda "şər qüvvə" kimi iz
buraxmasına gətirib çıxarıb. Tədqiqatçı Mətanət
Saraclı görkəmli yazıçının əsərindən
çıxış edərək yazır: "Müəllif
Qacarı qeyd etdiyimiz kimi, öz fərdi keyfiyyətləri ilə
də fərqləndirir: parçalanmış İranı
birləşdirməyə çalışan
ağıllı, qətiyyətli siyasətçidir.
İranın keçmiş şöhrəti ilə
öyünüb onu qaytarmağa çalışan vətənpərvərdir.
Bütün cəhdlərinə baxmayaraq, özünü
Şah İsmayıl, Şah Abbas səviyyəsində
görməyib, onların taxdığı atributları hələ
özünə layiq bilməyən təvazökar sərkərdədir.
Ən nəhayət, dünya nemətlərindən məhrum
edildiyi üçün özünün şəxsi faciəsinin
heyfini bütün cəmiyyətdən, bütün bəşərdən
almağa qadir olan və bunu bacaran tragik xarakterdir".
Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndələrindən olan Əli
Əmirli, görünür, bu kimi səbəblərdən
dolayı, Qacar şəxsiyyəti ətrafında dolaşan
suallara aydınlıq gətirmək, birtərəfli səslənən
fikirləri tamamlamaq, bəlkə də dəyişdirmək məqsədilə
sözügedən mövzuya müraciət etməyə zərurət
duyub. Ə.Əmirlinin əsəri Ağa Məhəmməd
şah Qacarın gündəliyidir desək, qəribə səslənməz.
Artıq bu əsərdə oxucu Qacarla daha yaxından
tanış olur. "Bir insanı tanımaq üçün
onu sevmək lazımdır" (L.Feyerbax) fikrindən
çıxış etsək, dramaturq süjet boyu Qacarı
oxucuya sevdirmək üçün onu tanıtmağa
çalışır: "Bütün İran bilir ki,
Ağa Məhəmməd şah Qacar nahaq cəza vermir, nahaq
da mükafatlandırmır. Xəyanətə öz çəkisində
cəza, xidmətə isə xidmətin özündən
qat-qat üstün mükafat. Budur mənim ədalət tərəzim"
deyərək öz hökmdar konsepsiyasını bəyan
edir. Və "ədalət tərəzisi" ifadəsi
Qacarın dilindən verilən gəlişi gözəl
söz deyil, eyni zamanda hər addımında onu mizanı pozmağa, özünə
belə həddi aşmağı qoymayan maddi əşya, daha
dəqiq desək, "ədalət Allahı"nın
bütüdür. Allahı da dərk etmək
özünüdərkdən başlayırsa, Qacar bir şah
olaraq içdiyi sudan, yediyi yeməkdən başlayaraq pəhrizkarlıq
yolunu tutur, yanlış addım atmamaq üçün "tərəzisini"
gözünün qarşısından götürməyə
belə qoymur. Qacarın bu cəhətini xüsusi
vurğulayan Əli Əmirliyə görə, yeməyində
belə həddini aşmağı özünə icazə
verməyən bir şəxsin etdiyi müharibələrdə,
"tökdüyü qanlarda" ölçü, hüdud,
mizan tərəzi tanımaması, "Bir boynu olsaydı bəşəriyyətin,
onu bir qılıncla vurardım yəqin" söyləməsi
inandırıcı və məntiqli səslənmir. Tarixdə
öz ağıl və bacarığı ilə avropalı
tarixçilərin belə diqqətini çəkmiş
Qacarın bədii ədəbiyyat vasitəsilə
yaddaşlara köçürülmüş qorxunc portreti
onun bir siyasi xadim, ədalətli şah kimi təqdiminə
mane olur, şəxsiyyətinə dərin kölgə
salır və bu kölgənin altında Ağa Məhəmməd
şah Qacar bütöv əzəməti ilə
görünmür.
Ə.Əmirli Qacarı müxtəlif tərəflərdən
təqdim etməyə çalışır: insan Qacar,
oğul Qacar, qardaş Qacar, hökmdar Qacar. Lakin dramaturqu Qacar
sərkərdə, şah, müdrik siyasətçidən
çox insan kimi maraqlandırır. "İnsan
iztirabını təsvir edən tragediya":
"Bütün deyilənlərə rəğmən və
ya Ağa Məhəmməd şah Qacar" əsəri birmənalı
şəkildə "insan iztirab üçün
yaranmamışdır!" ideyasını təlqin edir. Və
Qacar faciə qəhrəmanı kimi dünya ədəbiyyatının
ən məşhur tragik obrazları ilə eyni məkanı
bölüşür. Əgər "Edipin faciəsi insani
müdrikliyin məhdudluğunda, Hamletin zəifliyi ümumiyyətlə
bəşəri qüdrətin zəifliyində idi"sə
(Y.Qarayev), Qacarın faciəsi mənəvi
ağrılarında və bir an belə yaddan
çıxarmadığı, Allahın deyil, insan
övladının əli ilə törədilmiş şikəstliyində
idi. Prometeydə isə "...iztirab rəmzi məna ilə yanaşı,
həm də xalis iztirabın özünü ifadə edir və
həqiqi mənada fiziki, cismani bir əzabdır. Əksinə,
ruhən və mənən o, rahat və xoşbəxtdir.
Burada fiziki işgəncə də elə məhz ruhani
rahatlığın təminatı naminədir. Yunan titanı
fəal fədakardır. O, iztiraba nifrət edərək
iztiraba dözür!" (Y.Qarayev). Təəssüf ki, Qacar
Prometey qədər rahat və xoşbəxt deyil və bu iki
vacib duyğunun yoxluğu onun "ruhi
narahatlığının" səbəbidir.
Ömrünün böyük bir hissəsini Kərim
xan Zəndin sarayında əsirlikdə keçirən,
şahın dəftərxana rəisi olan, onunla eyni süfrəni
paylaşan, ən ağıllı həmsöhbəti, məsləhətinə
könül qızdırdığı Ağa Məhəmməd
göz dustağı olduğu müddətdə
özünün söylədiyi kimi, hətta tez-tez
tülkü ovuna çıxarmış: "Kərim xan Zəndin
əsiri olanda tülkü ovuna gedərdim. Ələ gətirdiyim
heyvanın boynuna zınqırov bağlayıb sərbəst
buraxardım. Tülkü bu zınqırov səsindən
hürküb özünü ora-bura vurur, vurnuxur, kol-kosa girir,
əldən düşənəcən ulayırdı, amma hər
tərpənişindən cingildiyən səsdən yaxa
qurtarmaz, təbiidir ki, ov da eləyə bilməzdi,
hürküdərdi cəmi heyvanatı. Tədricən bu yad səsə
alışan tülkü yaxşı ov eləyə bilməsə
də, ac da qalmırdı, yaşamağın çəmini
tapırdı, amma heç vaxt cütləşə bilmirdi,
dişi tülkülər zınqırovun səsindən
qorxub qaçırdılar. Yalqızlığa tab gətirə
bilməyən zavallı heyvan qüssədən, tənhalıqdan
hey ulayar, nəhayətdə canını
tapşırardı. Mənim, bütöv İran səltənətinə
hökmü çatan Ağa Məhəmməd şah
Qacarın da içində boynundan zınqırov
asılmış bədbəxt bir tülkü daim
ulayır" söyləyən Qacarın faciəsi bu
etirafında bütün əzəməti ilə
görünür. Onun mənəvi yaşantıları,
ağrıları Babəkin doğranması, Nəsiminin
soyulması, Kopernikin yandırılması qədər dəhşət
və kədər doğurur. Cəfərqulu xanı gözləyən
Qacarın "işıqları gur eləyin, gərək barədərim
bir vaxt iyrənib üzündən öpmədiyi qardaşının
cah-calalını görsün" söyləyir. Dramaturq ən
incə bir nüansa, tarixi materiallarda və xüsusilə də
Qacar haqqında yazılmış bədii əsərlərdə
onun qardaşlarına belə aman verməyən, canlarına
qıyan qəddar təbiətinə deyil, əksinə,
doğmaları tərəfindən belə sevilməməsi,
hətta ən sevimli qardaşı Cəfərqulunun da ona
qarşı olan qeyri-səmimi münasibətinə diqqət
çəkir. Qacarın dəvətini qəbul edib nəhayət
saraya gələn Cəfərqulu xanın anası Ceyran
xanıma "Qardaşım bizdən ağıllıdır.
Məndən gələcək təhlükəni o, mənim
özümdən tez duydu. Şeytan çoxdan girmişdi
ürəyimə, bunu iti fəhminlə sən də bilirdin,
ana. Şükür ki, Ağa Məhəmməd tez tərpəndi.
Ağıllı adam bəlanı dəf eləyəndirsə,
müdrik adam bəlanın yaranmasına imkan verməyəndir.
Nə qədər ki, fitnə odu alovlanmayıb, onu tədbir
suyu ilə söndürmək məsləhətdir, sabaha
qalsa, güclənib yanğına çevrilər.
Qardaşım odu vaxtında, qığılcım halında
olanda mənim isti qanımla söndürdü". Və bu
etiraflardan da görürük ki, Əli Əmirli Qacarı belə
addımları atmağa məcbur edən səbəbləri
göstərməyə çalışır. Şahın
içərisində yuva salmış təzadlı, bir-birinə
qarşı durmuş ruh halı - mim formasında şahın
mənəvi və maddi dünyasında konflikt yaradır. Və
əsər boyu qəhrəmanın ruh halının
varlığından kənarda verilməsi
orijinallığı ilə maraq doğurur. Sevən mim,
Taclı mim, Qız mim xarici mühitin müxtəlif vəziyyətləri
kimi Qacara təsir edib onu yönləndirməyə
çalışırlar. Anası Ceyran xanım ilə
görüşərkən ətrafına ana sevgisi çiləndiyi
üçün ən məhrəm sirlərini, zəif və
güclü tərəflərini büruzə verməkdən
çəkinməyən şah "Niyə mən gülə
bilmirəm, ana" deyib daxilində
baş verən tufanlardan, tənha olmasından
danışır. Çevrəsində çoxlu sayda
insanlarla əhatələnməsinə baxmayaraq, anasına
"Mən tək sənə inanıram" deməsi zahirən
parıltılı həyat tərzi içində olan şahın
daxili dünyasının sönüklüyündən,
yalqızlığından xəbər verir.
Ən maraqlı məqamlardan biri də ondadır ki, əsərdə
konflikt hadisələrin inkişafında deyil, Qacarın
öz içərisində baş verir. Dramaturqlar Qacarı
bir hökmdar, bir sərkərdə kimi verdikləri halda Ə.Əmirlini
Qacarın yalnız insani tərəfləri, müxtəlif vəziyyətlərdə
keçirdiyi hisslər daha çox
düşündürür. Ə.Əmirli hökmdar Qacar,
oğul Qacar, qardaş Qacar, zahid Qacarı
tamaşaçıya mənəvi halı - mimləri fonunda təqdim
edir. Daxili səs - Qacarın monoloqları özü ilə
tamaşaçını, oxucunu tanış edir. Faciədə
müxtəlif obrazlar yer alsa da, onların hər biri
Qacarın müxtəlif xüsusiyyətlərini üzə
çıxarmaq, bütöv bir şəxsiyyət kimi təqdimatına
xidmət edir.
Ə.Əmirlinin Qacarı sanki əsrlər boyu ona
ünvanlanmış sualları cavablandırmaq, ziddiyyətli
şəxsiyyəti ilə bağlı məsələlərə
aydınlıq gətirmək, qəzəblənmiş rəssam
fırçasında eybəcər hala salınmış
portretini əlavə boyalardan təmizləmək
üçün tarix səhnəsinə gəlir, əvvəlki
əsərlərdəki birtərəfli təsvirləri
tamamlayır. Qacarın şəxsiyyəti, obrazı,
yarımçıq qalmış portreti tamamlanır. Digər
dramaturqlardan fərqli olaraq Ə.Əmirlinin əsərində
Qacar dünya malında gözü olmayan, zahiri dəbdəbədən
qaçan, mənən asket olan bir zahid kimi təqdim olunur.
Öz ağlı və müdrik addımları ilə
şahlıq taxtını ələ keçirən Ağa Məhəmməd
hakimiyyətin verdiyi səlahiyyətlərdən yalnız bir
sərkərdə kimi istifadə edir, cəzaya layiq olanı cəzalandırdığı
kimi, bəzən də günahkarı müdrikliyinə
sığınaraq əfv edir, görməzliyə vurur.
Əsərdə daimi daxili konflikti olan bu Qacar içində kələf
kimi dolaşmış qəmlə sevinci üz-üzə
qoyan bir insandır. Qüdrət sahibi olmasına baxmayaraq, tənhalıqdan
əziyyət çəkir, daxilində yuva salmış bir
zınqırov səsi daim onun ruhunu narahat edir. Və bu
baxımdan Ə.Əmirlinin təqdimatında biz tənha, ətrafındakı
insanlardan özgələşmiş, "kor bəxtinə"
qəlbinin dərinliyində yas tutan Ağa Məhəmməd
şah Qacarın - qüdrətli bir ölkənin
hökmdarının böyük faciəsinin ifadəsini
görürük. Şahın zahiri dəbdəbədən
uzaq birisi olması dramaturq tərəfindən xüsusilə
vurğulanır. Dünyanın bütün eyş-işrətindən
uzaq olan, tərkidünya həyat tərzi sürən
şahın ölüm mələyini böyük bir sevinclə
qarşılaması uzun illərdən bu yana zindanda olan
ruhunun qurtuluş məqamıdır. Məhz ölüm nəticəsində
onun içindəki zınqırov əbədi susur, əzablar
içərisində çırpınan ruhu nəhayət
ki, rahatlıq tapır. Sufilərin fikrincə,
"Ölüm bədənə məhkum olunmuş ruhun
azadlığa qovuşma məqamıdır". Y.Qarayev qeyd
edir ki, "Tragediyada ölüm - daha ülvi, təmiz və
yüksək ictimai-əxlaqi vəziyyətə keçid deməkdir".
Qacar da "Sənsən yuxuda gördüyüm gözəl
ölüm, tanıdım səni" deyib ölümü
sevinclə qarşılayır, əzablarının bitdiyi an
kimi dəyərləndirib əbədi rahatlıq tapmaq
üçün ruhunu təslim edir.
Mövlana Cəlaləddin Ruminin qənaətincə:
"Allah insanı hər nəfəsdə yenidən
yaradır". Faciənin sonunda müəllif sanki Qacarı
ölüm anında yenidən yaradır, onun
varlığına hakim kəsilmiş əzabın
miqyasını, dərinliyini bütün
çılpaqlığı ilə təqdim edir. Əsər
boyu Qacarın şahid olduğumuz ağrı-acısı bir
kəlmədə ümmana dönür və tamaşaçını
özündə "qərq" edir. Dramaturq əzabın
özünü belə obrazlaşdırmağa müyəssər
olur. Lakin oxucunun düşüncəsində yenə də
bir müəmma qalır: "Bütün deyilənlərə
rəğmən" tarixi şəxsiyyət Qacar
sözügedən müəlliflərin yaratdığı
Qacarların əslində hansıdır?!
Röya MÜRŞÜDOVA
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet .- 2024.- 2 aprel,№56.- S.10;11.