Altmış
yaşlı "Əsgər atası"
"Həqiqətənmi, bu böyük rolu oynaya biləcək
qədər xoşbəxt bir insan olacağam?"
"Əsgər atası" bədii filmi 1964-cü
ildə rejissor Rezo Çxeidze tərəfindən Suliko
Jgentinin ssenarisi əsasında lentə alınıb. Xeyirxahlıq
motivləri üzərində köklənmiş filmin
süjet xəttini çoxlu sayda hikmət və insanlıq
duyğuları təşkil edir.
"Əsgər atası" cəbhədə
yaralanmış oğlunu görmək üçün uzaq xəstəxanaya
gedən qoca gürcünün həyat hekayəsidir. Bu adam
bütün ömrünü torpaqda keçirib və
heç vaxt doğma kəndindən kənara
çıxmayıb, taleyin hökmü ilə indi o, cəbhə
xəttinə doğru getməlidir.
Əsgər atası heç nədən, heç
kimdən qorxmur... onun ürəyi açıqdır, sadəlövh,
mehriban baxışlı uşaq kimidir... amma
görünüşü ilə daha çox
nağıllardakı ayını xatırladır.
Qarşılaşdığı hər kəsdən
oğlunu görüb-tanımadığını soruşur.
Əsgərlər isə əl-ayağa dolaşmamaq, onlara
mane olmamaq üçün qocanı evinə qaytarmağa cəhd
göstərirlər. Amma əsgər atası onların bu hərəkətinə
təəccüblənir və hətta inciyir... axı, bu,
müharibədir...
"Qulaq as, əzizim, müharibə olanda nə
olar... əsgər atası ki, öz oğlunu
axtarır..." "Bilirsiz, mənim oğlum çox
yaraşıqlı və ucaboylu bir oğlandır. Soyadı
Maxaraşvilidir".
Bir az ekssentrik, mehriban, güclü, rəğbətli,
hər an kömək etməyə qadir olan bu insan
obrazını dahi aktyor Serqo Zakariadze yaradıb. Əsgərlər
onu elə belə də çağırırdılar:
"Ata!" Və əslində, müharibə illərində
öz şəxsi nümunəsi, insanpərvərliyi,
uğura inamı ilə o, hər bir əsgər
üçün sözün həqiqi mənasında onun
atasını əvəz edirdi!
Georgi ruhunun heç bir şeylə ləkələnməyin
mümkün olmayacağı insanlardan idi: nə ölüm,
nə nifrət, nə də alçaqlıq ona yaxın dura
bilmirdi... Əsgərlər Georgini sevirdilər, ona görə
ki, o, onlara atalarını çox xatırladırdı.
Georgi hərbçi deyildi, amma müharibə
istisnasız olduğu üçün o da müharibənin
odlu-alovlu səngərlərindən keçərək,
oğlunun izini axtarırdı. Georgi çox şeyi
görüb müşahidə etsə də, dözməli
olur, özü də əsgər kmi
döyüşürdü. Uzun axtarışlardan sonra
yalnız müharibənin son günlərində o, oğlunu
tapa bilir. Təəssüf ki, bu görüş ata-oğul
üçün sonuncu olur.
Filmin ssenari müəllifi Suliko Jgenti də II Dünya
müharibəsi illərində könüllü olaraq cəbhəyə
yollanmış, amfibiya birləşmələrində xidmət
etmiş, Georgi Maxaraşvili kimi o da yaralanaraq hospitalda
müalicə olunmuş və burada yatdığı zaman
atası ona baş çəkmişdi.
"Əsgər atası" filminin baş qəhrəmanının
prototipi Suliko ilə birlikdə xidmət etmişdi. "Gecə
gəzintisi zamanı pulemyot daşıyırdıq və o da
bizə kömək edirdi", - deyə ssenarist
xatırlayırdı. Hətta filmdəki bir epizod -
Maxaraşvilinin torpağa göz yetirib, "indi şum
vaxtıdır, əkin vaxtıdır" deməsi də
müharibə zamanı olub. "Bahardır, yuxudan oyanıb
görürəm ki, qocamız süngü ilə yeri
şumlayır, daha sonra torpağa taxıl səpir", - deyə
Jgenti yazırdı.
Maxaraşvili gənc əsgərlərə
yazığı gəldiyindən avtomatı onların əlindən
alıb bir neçə kilometr çiynində
daşıyırdı. O, divizionda hamının sevimlisi idi.
Əsgərlər üçün onların qoca
atalarını əvəz edirdi. Bəzən də elə
olurdu ki, o, dünənki oğlanları güllələrdən
qoruyurdu. Ssenari müəllifi filmdə baş qəhrəmanın
əsl adını - Georgi Maxaraşvilini olduğu kimi
saxlamışdı.
Ssenari müəllifi 1942-ci ilin yazında Novorossiysk
yaxınlığındakı qazmada yatmış əsgərlərin
gürcü melodiyasının sədaları ilə necə
oyandığını isə belə xatırlayır:
"Georgi Maxaraşvili mahnı oxuyur, yeri süngü ilə
boşaldaraq, buğda səpirdi".
Əsgərlər təəccüblə bir-birinə
baxırdılar. "Bahar gəlir, yaz gəlir..." deyən
qoca heç kimin fərqinə varmadan oxuyurdu. Georgi 16
yaşında könüllü olaraq cəbhəyə gedən
Suliko Jgentinin özü ilə də maraqlanmşdı.
Oğlunun xəstəxanada olması xəbərini alan
Sulikonun atası ona baş çəkməyə getsə də
də, oğlunu xəstəxanada tapmamışdı. Bu
gerçək hekayə filmin ssenarisinin əsasını təşkil
etmişdi.
Kinorejissor Rezo Çxeidzenin yazdığına görə,
filmdə baş rola yeganə namizəd Serqo Zakariadze idi.
Rejissorla görüş zamanı Serqo artıq Gürcüstanda çox məşhur
aktyor kimi tanınırdı. O, səhnədə Kral Lir,
Şah Edip kimi böyük faciəvi rollar
oynamışdı. Serqo Zakariadzenin oynunu izləmək
üçün Sovet İttifaqının hər yerindən
insanlar Gürcüstana gəlirdi.
"Mən Suliko Jgentinin "Əsgər
atası" filminin süjet xəttinin əsasını təşkil
edən povestini oxuyandan dərhal sonra Zakariadzenin
görüşünə
getdim, çünki başa düşmüşdüm
ki, bu rolun öhdəsindən Maxaraşvilidən savayı,
başqa heç kəs gələ bilməz", - Rezo
Çxeidze xatirələrində yazırdı. - "Sənətkarı
qrim otağında tapdım. Serqo Aleksandroviç onun
obrazını yaşamağa mane olmağıma dözə
bilməsə də, istər-istəməz mənə povesti
oxumağa icazə verdi.
Georginin Berlinə çatdığı və orada
ölən oğlu ilə görüşdüyü hissəni
oxuyarkən Zakariadze acı-acı ağlamağa
başladı. Göz yaşları aktyorun bütün
makiyajını sifətindən yuyub-aparmışdı. Mən
ona təsəlli vermək üçün nə deyəcəyimi
bilmirdim. Serqonun söylədiklərini isə yəqin ki,
ömrüm boyu unutmayacağam: "Həqiqətən, bu
böyük rolu oynaya biləcək qədər xoşbəxt
bir insan olacağammı?"
Filmin çəkilişləri zamanı Serqo gözlənildiyindən
də artıq qeyri-adi məsuliyyət
daşıyırdı. Səhər yerindən ilk duran və
makiyajını ilk çəkən də məhz o idi.
Maxaraşvili hamıdan əvvəl çəkilişlərə
getmək üçün elə kostyumdaca yatırdı. Hərbi
döyüşlər aktyorların yaşadığı
oteldən uzaqda lentə alınırdı. Amma artıq səhər
saat 6.00-da Maxaraşvili avtobusda sürücünün
yanındakı birinci oturacaqda əyləşib çəkiliş
qrupunun qalan hissəsini gözləyirdi".
Rezo Çxeidzenin fikrincə, "Əsgər
atası" filmi haqqında yazılmış ən
yaxşı rəy rejissorun Sevastopoldan aldığı məktub
olub. Bir gənc oğlan oğurluq etdiyini etiraf etmək
üçün polisə gələrkən real bir hadisəni
izah edib. Ondan niyə bu addımı atdığını
soruşduqda: - "İndicə "Əsgər
atası" filminə baxdım və bu dünyada namusla
yaşamağa qərar verdim", - deyə cavab verib.
Filmin premyerası Tbilisidəki Pionerlər Sarayında
olub.
Tamaşaçıların personajlara necə rəğbət
bəslədiyini görən çəkiliş qrupu başa
düşüb ki, film uğurlu alınıb
Film ilk dəfə 9 may 1965-ci ildə geniş ekranda
nümayiş etdirilib. Finalda Georginin ölümcül
yaralanmış Qoderdzini qucağına alaraq: "Nə tez
böyüdün, oğlum! Gör nə boyda olmusan! İndi
anana nə deyəcəyəm?" - söyləməsindən
sonra bütün zal acı-acı ağlayırdı. Film təkcə
Sovet İttifaqında deyil, xarici ölkələrdə də
böyük uğur qazanıb və Kapitol Yupiter
Mükafatı da daxil olmaqla bir neçə mükafata layiq
görülüb.
Rezo Çxeidze yazır: "Biz bir neçə kino qəhrəmanına
abidə ucaltmışıq. Kaxetiyada baş qəhrəmanımız
olan əsgər Maxaraşvilinin atası üçün
ucaldılmış nəhəng abidə hələ də
yerindədir. Bu, 20-ci əsrin dəhşətli müharibəsində
qalib gəlmiş bütün kişilərin,
qadınların, qocaların, uşaqların xatirəsi şərəfinə
ucaldılmış abidədir. Heykəlin qoyulduğu kəndin
300 nəfər sakini II Dünya müharibəsindən
qayıtmayıb".
Amma sadə bir kaxet üzümçüsü, misdən
tökülmüş müdrik qoca isə həmişəlik
öz doğma yurduna qayıtmışdı. O, mərhum
oğlunun plaşını və dəbilqəsini əlində
saxlayır. 15 metrlik nəhəngin ətəyində dörd
qala yer alıb - müharibə illərinin sayına görə,
hər iki tərəfdə qurulmuş Xatirə və Əbədilik
divarlarının üzərində İkinci Dünya
müharibəsi dövründə həlak olan bütün
kaxetiyalıların adları həkk olunub. Mərkəzi hissədə
Əbədi Məşəl şölə
saçır".
Barelyefin aşağısında isə rayonun
bütün kəndlərinin müharibədən
qayıtmayan sakinlərinin adları yazılıb. Ölənlərin
siyahısının əksəriyyətinin soyadı
Maxaraşvilidir.
Ağaddin Babayev
525-ci qəzet .- 2024.- 3 aprel,¹57.- S.15.