"Səfirlər"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas Fidan
Böyükbabalıdır. Onunla məşhur rəssam Hans
Holbeinin "Səfirlər" əsəri haqqında
danışmışıq.
Şimal Renessansının görkəmli nümayəndəsi
Hans Holbein 6 oktyabr 1497-ci ildə Almaniyanım Auqsburq şəhərində
anadan olub. Onun atası Böyük Hans Holbein Auqsburqda
böyük rəssam emalatxanasına rəhbərlik edirdi.
Böyük Hans Holbein Qotika məktəbinin sonuncu nümayəndəsi
idi. Ata rəssamdan oğul rəssamı fərqləndirmək
üçün oğlunu Gənc Hans adlandırırlar. Gənc
Hans Holbein dini incəsənət, satira və Reformasiyanı təbliğ
edən rəsm əsərləri çəkirdi. Rəssam həmçinin
kitab dizaynı tarixinə mühüm töhfələr verib.
Holbein dəqiqliklə çəkdiyi və rənglədiyi
üçün sənətini bəzən realist
adlandırırdılar. Lakin o, heç vaxt zahiri
görünüş ilə kifayətlənməyib; simvolizm,
eyham və paradoks qatları ilə də işləyib.
İncəsənət tarixçisi Ellis Uoterhausun fikrincə,
onun portreti ifadənin etibarlılığı və qənaətcilliyi,
xarakterə nüfuzu, üslubun zənginliyi və
saflığı ilə fərqlidir. Rəssam 1543-cü ildə
Londonda vəfat edib.
- Holbein yaradıcılığının zirvəsi
"Səfirlər" əsəri hesab olunur. Bu tablonu rəssamın
digər işlərindən fərqləndirən əsas cəhətlər
hansılardır?
- O, dini incəsənət mövzüsünda bir
çox rəsm əsərləri çəkib. Holbeinin əsərlərində
bu səbəbdən dövrünün tarixi hadisələrini
əks etdirən obrazlara və səhnələrə rast gəlməyimiz
heç də təsadüfi deyil. Hans Holbein "Səfirlər"
əsərində yaradıcılıq potensialından
yüksək səviyyədə istifadə edib. Əsərdə
konkret tarixi hadisə ehtiva olunur.
- Əsərdə təsvir olunan şəxslər
kimdir?
- Boyakarlıq nümunəsi olan bu Avropada dini təlatümlər
zamanı çəkilib. İngiltərə kralı VIII
Henrix tezliklə Roma Katolik kilsəsi ilə əlaqəsini kəsəcəkdi,
çünki Papa birinci arvadı Araqonlu Ketrin ilə
nikahını ləğv etməyəcəkdi. Masanın üzərindəki əşyalar
dövrün siyasi vəziyyətinin mürəkkəbliyinə
işarə edir. Bu, həm də Holbeinin təsvirlər tərtib
etmək və müxtəlif teksturaları yenidən yaratmaq
üçün yağlı boya ilə manipulyasiya etmək
bacarığının ən yüksək göstəricisidir.
Holbein bu rəsm əsərini 1530-cu illərin əvvəllərində
İngiltərəyə ikinci səfərində çəkib.
Portretin çəkildiyi eyni ildə Henri ikinci arvadı Enn
Boleynlə evlənir. Bununla da o, papalıq səlahiyyətindən
keçərək, İngiltərə kilsəsini Romadan
asılı olmadan qurur və özü kilsəyə rəhbərlik
etməyə başlayır. Katolik Avropası ilə dini və
siyasi əlaqələrin kəsilməsi Fransa kralı I
Fransisk üçün narahatlıq doğururdu. Sol tərəfdəki
adam vəziyyət barədə ona hesabat verməyi
tapşırdığı səfiri Jan de Dintevildir. Kralın
adından toyda Fransisin ən etibarlı əyanlarından biri
olan Dintevil iştirak edirdi. Bu, onun İngiltərədəki
ikinci diplomatik missiyası idi və o, ölkəyə daha
üç dəfə səfər edərək iki monarx
arasında qasid kimi çıxış edəcəkdi.
Sağdakı adam onun yaxın dostu, Lavaur yepiskopu Georges de
Selvedir. Selve də diplomatik missiyada idi, baxmayaraq ki, onun səlahiyyətini
dəqiq bilmirik.
Bu rəsm çəkiləndə hər iki şəxs
iyirmi yaşlarında idi: Dintevilin qılıncının
qınında və Georgesun söykəndiyi kitabın kənarındakı
latın yazıları onların müvafiq olaraq 28 və 24
yaşlarında olduqlarını göstərir.
- Əsərin rəng həlli necədir?
- Əsərin rəng həllində kontranslıqdan
istifadə edilib. Tabloda daha çox lokal rənglər
görürük. Əsərdəki işıq və
kölgə oyunu personajların geyimində daha aydın şəkildə
hiss olunur. Dintevilin çəhrayı atlaz tunikasının
parıltısı göz qamaşdırır, onun
hamarlığı, qara papağının astarlı zəngin,
sıx vaşaq kürkü ilə ziddiyyət təşkil
edir. Holbein onun dəbdəbəli yumşaq teksturasını
hiss edərək, kənarlarının ətrafındakı fərdi
tükləri rəngləyib. Dintevil xəncərinin
qınından asılan qızıl qotazlar Holbeinin adi zərləmə
texnikasından istifadə etməklə yaradılıb.
Süfrədə türk xalçasının
ayrı-ayrı düyünlərini görə bilərik;
Holbeinin sadəcə olaraq çılpaq qoyduğu boz sahələr
rəngsizdir.
- Bəs kompozisiya haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Əsər mürəkkəb kompozisiya quruluşuna
malikdir. Rəsm əsərində rəssam iki
ölçülü perspektivdan istifadə edib. Əsərdə
hər bir detal simmetrik şəkildə yerləşdirilib.
Kompozisiya mürəkkəb xətlərin kəsişməsindən
əmələ gəlib. Əsərdə təsvir edilən
xalça türk xalçasıdır. Rəssam tabloda Jan de
Dentevil və Georgi de Silvanın emosional aləmini ziddiyyətli
şəkildə təsvir edib. Jan de Dentevilin inamlı
olması və özündən razı xəfif təbəssümü
əsərə baxan tamaşaçıya onun peşəkar
diplomat olmasından xəbər verir. Digər siyasətçi
Georgi de Silva isə sakit narahat, təşvişli və
qayğılı təsvir edilib. Bu, özünü onun
narahat şəkildə əli ilə geyimini tutmasında daha
çox büruzə verir. Onlar yaşıl pərdə
fonunda təsvir edilib. Rəssam pərdənin
parçasının naxışlarını ton kontrası
yaradaraq göstərir.
- Tablo hazırda harada saxlanılır?
- Əsər Böyük Biritaniya Milli Rəsm
Qalereyasında mühafizə edilir.
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- Bizə məlumdur ki, Hans 1533-cü ildə əsərin
üzərində işləyirdi, çünki o, sol tərəfdəki
fiqurun arxasındakı mərmər döşəmədə
öz imzasının altında tarix qoyub. Rəssam adətən,
öz rəsmlərini imzalamırdı. Buradakı imza digər
məlum nümunələrdən daha mükəmməldir və
rəssamın bu əsərlə xüsusilə fəxr
etdiyini göstərir. "Səfirlər" əsəri
danışıqlar yolu ilə baş tutan sülhə
işarədir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .- 2024.- 3 aprel,№57.- S.9.