"The müqəssir"
mənim vizit kartımdır"
Gənc rejissor Abdulla Elşadlı: "Tamaşanın
uğurunun əsas səbəbkarı aktyorlardır"
Artıq bir neçə müddətdir, Lənkəran
Dövlət Dram Teatrında sevinc əhval-ruhiyyəsi hökm
sürür. Truppa paytaxt Bakıdan yeni yaradıcılıq qələbəsi
ilə qayıdıb.
Mədəniyyət Nazirliyi və Azərbaycan Teatr
Xadimləri İttifaqının (ATXİ) birgə "Qonaq
teatr" layihəsi çərçivəsində Lənkəran
teatrı ATXİ-nın böyük səhnəsində
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin "Kimdir müqəssir"
pyesinin motivləri əsasında hazırlanmış "The
müqəssir" tamaşası ilə
çıxış edib. Səhnə əsərinin
quruluşçu rejissoru Abdulla Elşadlı, quruluşçu
rəssamı Tərlan Sadıqov, bəstəkarı Azər
Hacıəsgərlidir. Rolları Xalq artisti Qabil Quliyev,
aktyorlardan Saleh Əzimzadə, Vəfa Hacızadə, Nizami
Qurbanov, Günel Abbaszadə, Məleykə Cəfərova,
Teymur Hacızadə və Amil İbrahimli ifa ediblər.
Aranjimanı, aktyor oyunu, səhnə geyimləri və
musiqi seçimi ilə diqqət çəkən tamaşada
rejissor klassik mətn üzərində yenidən işləyərək,
onu müasir dilə çevirib. Nəticədə o, əsas mətni yenidən qurmaqla
kifayətlənməyərək, ona təsirli təqdimat
üsulları da əlavə edib. Tamaşada həmçinin
Mixail Bulqakov və Səbuhi İmanovun mətnlərindən
istifadə olunub.
Tamaşadan doğan sadə əhvalat ifadə dili ilə
aşağı təbəqənin kosmopolit təriflərinin
sintezində təqdim olunur.
...Əsas personajlar olan Kişi və Qadın bir gecə
anlayırlar ki, indiyə qədər əsl xoşbəxtliyin
nə olduğunu bilmədən və mahiyyətcə bir-birlərini
sevmədən yaşayıblar. Aralarındakı söhbətdən
o da məlum olur ki, Kişinin səhhətində problemlər
var və bu, aralarındakı soyuqluğu artırıb. Nəticədə
Qadında yığılan mənfi enerji onu məhv edir. Beləliklə,
gərginlik kulminasiya nöqtəsinə çatır və hətta
problemin ağlasığmaz həlli yolu məntiqli
görünür.
Nə etməli? Bir yol var: cənnətə
qayıdıb Adəmlə Həvvanın cənnətdə
yaşadığı vaxtlar kimi qayğısız və
firavan yaşamaq. Axı, Allah da onlara şans verib. Lakin
Qadının səbirsizliyi ucbatından cütlük bu dəfə
də imtahandan keçə bilmir. Sonda Kişi və Qadın
komalarına qayıtmağa, əzab və qayğılarla
dolu bir həyata davam etməyə məcbur olurlar...
Böyük maraq və alqışlarla
qarşılanan tamaşanın sonunda rayon teatrları ilə
uğurlu əməkdaşlığa və "The müqəssir"
tamaşasının orijinal quruluşuna görə rejissor
Abdulla Elşadlı Azərbaycan Teatr Xadimləri
İttifaqının fəxri diplomu ilə təltif edilib.
Məlumat üçün bildirək ki, Abdulla
Elşadlı 22 avqust 1994-cü ildə Marneuli
(Gürcüstan) şəhərində anadan olub. O, hələ
orta məktəbdə oxuyarkən Hacıağa Abbasov
adına Mədəniyyət evindəki dram dərnəyində
tamaşalarda oynayıb, eyni zamanda bir neçə əsərə
quruluş verib. 2013-cü ildə Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin rejissorluq fakültəsinə
daxil olub. Birinci kursun sonunda Xalq artisti Cənnət Səlimovanın
rəhbərliyi ilə Azərbaycan Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrının səhnəsində kurs
əsərini səhnələşdirib. 2015-ci ildə bədii
rəhbər, Xalq artisti Bəxtiyar Xanızadənin rəhbərliyi
ilə Azərbaycan Dövlət Dram Teatrında
"Absurdistan" pantomima studiyası yaradılıb.
2016-cı ildə Mədəniyyət Nazirliyinin göndərişi
ilə Abdulla Elşadlı Moskva Dövlət Akademik
Teatrının nəzdində fəaliyyət göstərən
Boris Şukin adına Teatr İnstitutunun aktyor sənəti və
rejissorluq fakültəsinə daxil olub.
Rejissor Abdulla Elşadlı ilə müsahibəni təqdim
eidrik.
- Ötən mövsüm Lənkəran Dövlət
Dram Teatrının səhnəsində Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin "Kimdir müqəssir?" əsəri əsasında
səhnələşdirdiyiniz "The müqəssir"
tamaşası bir müddət öncə Bakıdakı
Aktyor Evinin səhnəsində nümayiş etdirilib. Təqdirəlayiq
haldır ki, həm peşəkarlar, həm də teatrsevərlər
tərəfindən tamaşa uğurla qarşılanıb.
Sizcə, bu cür uğurun səbəbi nədədir?
- Teatrda ən vacib şey sevgi və bayramdır. Hər
məşq sevdiyiniz insanla ilk görüşdür və hər
çıxış bir bayramdır. Yevgeni Vaxtanqovun vəsiyyət
etdiyi də budur. Mən də həmişə bu ənənənin
daşıyıcısı olmağa
çalışmışam.
O ki qaldı sualınızın cavabına, hesab edirəm ki, tamaşanın
uğurunun əsas səbəbkarı aktyorların özləridir.
Onlar rollarını postmodernizm və postdramatik teatr
üslubunda oynayırlar. Bu xüsusiyyətləri hətta
tanınmış teatr xadimləri Aydın Talıbzadə,
Əli Əmirli, Məryəm Əlizadə də yüksək
qiymətləndirdilər. Düşünürəm ki, məhz
buna görə də tamaşamız uğurlu alındı.
- Peşəkar teatr karyeranıza aktyor kimi
başlamısınız. Sizi "Kimdir müqəssir?" əsərini
səhnələşdirməyə, Ə.Haqverdiyev kimi
klassikin yaradıcılığına müraciət etməyə
vadar edən nə oldu?
- İki teatr diplomum var.
Birincisi rejissorluq, ikincisi isə aktyorluq və rejissorluq üzrədir.
Bildiyiniz kimi, mən Akademik Rus Dram Teatrının səhnəsində
oynayıram, bu teatrı çox sevirəm, bura ikinci evimdir.
Amma yenə də hesab edirəm ki, rejissorluq mənim
güclü tərəfimdir.
Niyə məhz Haqverdiyev? "Kimdir müqəssir?"
əsərini mənə Lənkəran teatrının
baş rejissoru Anar Babalı təklif etmişdi. Əsər ilə
tanış olduqdan sonra ilk təəssüratım belə
oldu: niyə Anar müəllim bu əsəri mənə təklif
edib? Bu ki tamamilə hadisəsiz bir əsərdir, burada hər
şey sözçülük üzərində qurulub. Mən
əsərdən imtina etmək istəyirdim, çünki
Şekspirin "Kral Lir"ini və ya B.Brextin "Siçuandan
olan yaxşı adam"ını səhnələşdirməyi
planlaşdırmışdım. Amma Anar müəllim təkidlə
dedi ki, orada mütləq maraqlı nəsə tapacaqsan.
Əslində baş verənlər Anar Babalının
düşündüyü kimi də oldu. Bir dəfə
metroda yorğun bir kişi qarşımda oturub şirin-şirin
mürgüləyirdi. Çox güman ki, o, işdən, bəlkə
də, tikinti obyektindən qayıdırdı. Kişi əlindəki
torbaya bərk-bərk bükülmüş balta tutmuşdu. Qəfildən
o, ayılaraq harada olduğunu, stansiyasının yanından
keçib-keçmədiyini başa düşməyə
çalışdı. Qalxıb vaqondan çıxdı. Yəqin
ki, bura heç onun stansiyası
deyildi. O an ağlıma bir fikir gəldi. Dərhal Anap Babalaya
zəng vurub dedim ki, "Kimdir müqəssir?"
tamaşasının mizanlarını tapmışam, ancaq mətni
gərək özüm yazam.
Sonradan əsərin masaüstü oxu məşqləri,
tamaşanın səhnələşdirilməsi, hadisələrin
ardıcıllığının, ilkin və əsas hadisələrin
tapılması və s. proseslər
ardıcıllığı ilə davam etməyə
başladı.
Tamaşanı bəyənirəm. Bu, mənim vizit
kartımdır. Ola bilsin ki, zaman keçdikcə nələrsə
dəyişsin, amma mənim "The müqəssir"
tamaşasının quruluşuna baxışım belədir.
- Razılaşın ki, tamaşada mübahisəli məqamlar
da az deyil. Bu isə o deməkdir ki, səhnədə baş
verənləri hər tamaşaçı həzm edə
bilmir.
- Əlbəttə, tamaşada mübahisəli məqamlar
var, amma mübahisədən həqiqət doğulur. O ki
qaldı hər bir tamaşaçının
anlayışsızlığına, bunu deyim ki, mən onsuz
da hər tamaşaçının başa düşməsi
üçün çalışmamışam. Teatr
elitanın, o cümlədən, tamaşaçıların məkanıdır.
Əgər on tamaşaçıdan iki nəfər məni
başa düşürsə, deməli, fikir-məqsəd
alınıb, tamaşa yaşaya bilər. Görkəmli teatr
islahatçısı Konstantin Stanislavski təkid edirdi ki,
tamaşa müəllifə və aktyorlara suallar verməklə
səhnələşdirilməlidir. Tamaşaçı
düşünməli, səhnədə baş verənləri
təhlil etməli, aktyorlarla birlikdə yaşamalıdır.
Təzim edildikdən sonra proses dayanmamalıdır. Səhnədə
baş verənləri evdə də yaşamaq lazımdır.
Bu, sənətdir, bu, teatrdır.
Personajlara gəlincə, onlar elə orada idilər, sadəcə
olaraq, əvvəllər heç vaxt səhnədə
göstərilməmişdilər. Çünki heç kim
müəllifin mətni ilə bağlı onlara sual verməmişdi.
- Siz həm də S.Vurğun adına Akademik Rus Dram
Teatrının aktyorusunuz. Bilirəm ki, Lənkəran Dövlət
Dram Teatrının aktyorları üçün bir neçə
dəfə ustad dərsi keçmisiniz. Tamaşanı
paytaxtdan kənarda, daha dəqiq desək, Lənkəran
teatrında səhnələşdirmək fikri sizdə necə
yarandı?
- Mən Rus Dram Teatrında işləməkdən
qürur duyuram. Bu sənət ocağını sevirəm.
Teatrın rəhbərliyi də mənə çox kömək
edir, Bakıdan kənarda işləməyim, tamaşalar
qoymağım üçün hər cür şərait
yaradırlar.
Bir il əvvəl Anar Babalı məni Lənkəran
teatrında Stanislavski sistemi üzrə ustad dərsi keçməyə
dəvət etdi. Mən bu layihəni "teatr Odisseyi"
adlandırdım. Layihə üzərində işləyərkən
ilk dəfə bu teatrın truppası ilə yaxından
tanış oldum. Sonradan Mədəniyyət Nazirliyinin xətti
ilə ikinci dəfə Lənkəranda "Öyrətmək
- Öyrənmək" layihəsi üzrə ustad dərsi
keçirdim. Onda Anar Babalı mənə dedi ki, burada
tamaşa qoymalısan. Çünki sənətçiləri
artıq tanıyırdım. Əslində mənim Bakıdan
kənarda tamaşa qoymaq fikrim yox idi. Sonra müstəqil olaraq
Bakıda öz studiyamda üç, Teatr Xadimləri
İttifaqında isə bir tamaşa hazırladım. Anar
Babalı isə mənə dövlət teatrlarına yol
açdı.
- Aktyor oyunu barədə nə deyə bilərsiniz?
Rejissorluq baxışınızı hamı həyata
keçirə bildimi, aktyorlardan hansını xüsusilə
vurğulamaq istərdiniz?
- Tamaşaya cəlb olunan aktyorların hamısı
öz tapşırığını mükəmməl yerinə
yetirdilər. Xüsusilə kimisə ayırmaq mənim
üçün çətindir. Hamısı ən yüksək
səviyyədə aktyorluq nümayiş etdirdilər. Gənclər
də, yaşlı nəsil də - hamı tam gücü ilə
işlədi. Təbii ki, truppada həmişə rəğbət
bəslədiyiniz bir sənətçi olur. Ancaq hələlik
o, inkoqnito olsun. Hamısı mənim planımı başa
düşdülər və verilən bütün
tapşırıqları yüksək səmərəliliklə
yerinə yetirdilər.
Yeri gəlmişkən, tamaşadan sonra
teatrşünas Aydın Talıbzadə məni təbrik edərək
dedi: "Abdulla, böyük iş görmüsən,
sürrealizmlə postmodernizm ahəngində tamaşa
yaratmısan, "Pəri Cadu" mistik fikrini "Müqəssir"in
kontekstində qurmusan. Quruluş fikrini çox bəyəndim.
Danışmaqdan oxumağa keçidlər də yaxşı
idi. Heykəltaraşlıq mizanları və səhnədəki
hərəkətli fiqurlar baxımından tamaşa məni
heyran etdi. Ancaq mövzunun özü olduqca düzdür və
buna görə də hər cəhətdən başa
düşüləndir. İstənilən halda materialı
müəyyən işarələrin və kəsilmiş
kuklaların köməyi ilə təqdim etməyin mövzunu
zənginləşdirir. Bu və ya digər şəkildə
tamaşa bizim teatr mədəniyyətimiz kontekstində
yüksək qiymətə layiqdir".
- "Müqəssir"dən sonra Lənkəran
teatrında Avstriya dramaturqu Peter Turrininin "Bu da
axırı!" monopyesini də tamaşaya qoydunuz. Rejissorluq
fəaliyyətinizi bundan sonra da davam etdirmək fikrindəsinizmi?
- Bəli, mən Lənkəran teatrında paralel
olaraq bir nəfərlik monotamaşa da hazırladım. Aktyor
Əbülfəz Axundov diqqətimi çoxdan çəkmişdi
- onun danışıq tərzi, boyu, baxışları, səsi,
davranışı və ümumiyyətlə, bir insan kimi
onun özünü çox bəyənmişdim. Baş
rejissora Ə.Axundovla işləmək istədiyimi bilirəndə,
Anar müəllim dərhal razılaşdı və biz bu
tamaşa üzərində işə başladıq. Yeri gəlmişkən
deyim ki, bu tamaşa Əbülfəz Axundov üçün həm
də benefisdir.
Rejissorluq işinə davam edəcəyimə gəlincə,
cavabım belədir: bəli! Hər birimiz dövlətimizə
xidmət etməliyik. Mən teatra, Azərbaycan incəsənətinə
xidmət edirəm!
Ağaddin BABAYEV
Lənkəran
525-ci qəzet .- 2024.- 5 aprel,№59.- S.11.