Quran-i Kərim haqqında əsas məlumatlar
və zəruri qeydlər
Quran-i Kərim insanların həyatında dərin iz
buraxmış nadir kitablardandır. İslam dünyasında
Quranın təsiri cəmiyyət həyatına total şəkildə
nüfuz etmiş, siyasət, mədəniyyət, incəsənət,
hüquq sistemi, məişət və həyatın digər
sahələri birbaşa Quranla bağlanmışdır.
Quran, demək olar ki, hər bir müsəlmanı dünyaya
göz açdığı andan qəbir evinədək
müşayiət edir: İnsanlar övlad arzusu ilə Quran ayələrindən
kömək umur, bismillahla və Quran ayələri ilə
dünyaya gələn körpənin adını da çox
zaman Qurandan seçirlər. Onun beşiyinə Quran ayələri
asılır, o, Quran öyrənə-öyrənə
yazib-oxumağı öyrənir, Quran ayələri ilə
yaşayır, onları bir tilsim kimi üzərində gəzdirir,
binaların divarlarında, ev əşyalarının və
parçaların üzərində Quran ayələrini
görür. Onun hər gün minarələrdən, minbərlərdən
eşitdiyi də Quran olur. Hər bir müsəlman gündəlik
namazında Quran ayələrini təkrarlayır, sevinəndə
sevincini, kədərlənəndə kədərini, qorxanda
qorxusunu Quranla dilinə gətirir. Müsəlman can verərkən
belə onun ruhunun fani dünyadan üzülüşməsini
asanlaşdırmaq üçün başı üzərində
oxunan Yasinin sədalarını eşidir. Onun cəsədi
üzərində Fatihə səslənir, bəzən onun qəbir
daşına da Quran ayələri həkk olunur.
Quranın özündən qaynaqlanan dini elmlərdən
başqa İslam dünyasının dilçilik, ədəbiyyatşünaslıq,
hüquq kimi elm sahələri, təhsil sistemi, məhkəmələr,
əsas incəsənət növü sayılan xəttatlıq,
hətta memarlıq belə ilk növbədə Quranla
bağlı idi.
Əsas ideyasını tövhid təşkil edən
Quran insanları Qiyamət gününə, axirət
dünyasına inanmağa səsləyir, cənnət və
cəhənnəmin təsvirini verir, amma axirətə
inamı təbliğ etsə də insanların fani
dünyadakı həyatını nizamlamaq missiyasını da
həyata keçirir, bəşər tarixini peyğəmbərlər
tarixi kimi təqdim edir, haqq yolunu tutmayan qövmlərin acı
taleyini göstərir. Quran həm də müsəlmanın həyat
tərzini, əxlaq normalarını müəyyənləşdirən
bir kitabdır.
VII əsrdə Ərəbistan yarımadasında nazil
olan bu kitab ərəblərin savaş tarixinə yeni ideoloji
don geyindirdi; indiyədək bir-biri ilə su, otlaq davası edən
ərəb qəbilələri bir ideya ətranda birləşib
cihada – Allah yolunda müqəddəs müharibəyə
yönəldilər. İnsanların yeni birliyi -- eyni dinə
tapınanların ümmət olaraq birləşməsi qəbilə
təəssübkeşliyi olan əsəbiyyəyə
qarşı qoyuldu.
Söz sənəti baxımından Quran müxtəlif
surələrdə fərqli üslüb nümayış
etdirir. Xronoloji baxımdan ilk surələrin - Məkkədə
nazil olmuş surələrin qısa və emosional olduğunu
görürük. Qafiyəli və bəzən hətta vəznli
Quran ayələrini eşidən müşriklər onları
kahin səcinə çox bənzədirdilər. İlk surələrdə
dil gözəlliyinə, Quran nitqinin insanlara təsir
gücünə xüsusi önəm verilir. Bununla belə, ayələr
arasında məntiqi əlaqə gözlənilmir. Sanki
Peyğəmbər şüurunda tək Allahın qüdrəti
ilə bağlı yaranmış ideya və obrazlar
axınını məntiqi ardıcıllığı
gözləmədən insanlara çatdırır. Bu surələr
Allahın qüdrəti və Qiyamət günü barədə
nazil olan hökmlər qarşısında Peyğəmbərin
hiss etdiyi çaşqınlıq və xofu, həyəcan,
inamsızlıq və acıları, insanları öz dininə
yönəltməyin ümidsizliyini və
inamsızlığı əks etdirir. Məkkə
dövrünün sonrakı surələrində və Mədinə
surələrində bir qədər fərqli üslub nəzərə
çarpır; burada uzun-uzadı, monoton ruh hakimdir. Quran-i Kərimdə
dialoqlar, bədii təsvir və ifadə vasitələri,
xüsusilə məcaz və təkrirlər mühüm yer
tutur.
Bir ədəbi abidə, söz sənəti nümunəsi
kimi, Quran-i Kərim öz ideya və məzmunu, yüksək bədii
üslubu və fəsahəti ilə ərəb ədəbiyyatının
sonrakı inkişafında dərin iz buraxmışdır.
Quran-i Kərimin dil və ədəbiyyata təsiri ilk növbədə
onun ərəbləri tamamilə Qureyş ləhcəsinə
yönəltməsi idi. Cahiliyyət dövründə bu ləhcə
Ərəbistan yarımadasının şimal
regionlarındakı ərəblər qəbilələri
arasında poeziya dili kimi geniş yayılsa da, hər bir qəbilə
öz ləhcəsində danışırdı. Quran-i Kərim
hətta cənub ərəblərinin əsas ləhcəsi
sayılan himyər dilini də sıxışdırıb
aradan çıxardı. Qureyş ləhcəsi əsasında
yaranmış ərəb ədəbi dili Orta Asiyadan
tutmuş Atlantik okeanı sahillərinədək böyük
bir ərazidə yayıldı.
Quran-i Kərimin adları
Quranın bir sıra adları var. Təfsir
kitablarından hər bir adın özünəxas cəhətlərə
malik olub öz aralarında fərqləndikləri
anlaşılır. Müfəssirlər bəzən
Quranın bir sıra xüsusiyyətlərini bildirən məcid,
kərim, əziz və sair sifətlərini də adlar cərgəsinə
qoşaraq onun doxsan doqquz adı olmasını bildirirlər.
Bu adlar içərisində ən geniş
yayılmışları Quranla yanaşı Mushəf, Furqan,
Lövh-i məhfuz (Lauhun mahfuzun), Zikr, Tənzil, Nur, Kitab və
Hudadır.
Quran adı “qaraə” sözündən
alınmışdır. Bu sözün iki mənası
vardır: oxumaq və bir yerə toplamaq. Quran-i Kərimin ilk ayələri
– əl-Alaq surəsinin ilk beş ayəsi ıqra (oxu!)
sözü ilə başlayır. Ancaq Quran sözünün
mənası ilə bağlı başqa fikirlər də
vardır. Məsələn, əşərilərin fikrincə
Quran qaranə (birləşdirmək, bir-birinə bağlamaq)
sözündəndir. İmam Şafii isə Quranı
heç bir kökə bağlanmayan xüsusi ad kimi həmzəsiz
oxumuşdu. “Quran”sözünün siryani dilidəki “keryanə”
(kitab oxuma) sözündən alınması barədə də
fikirlər səslənir, amma ən düzgün olanı
sözün qaraə (oxumaq) kökündən
alınmasıdır.
Mushəfdə kitabın özü, səhifələri,
tərtib olunmuş bir nüsxəsi nəzərdə tutulur.
Quranda Mushəf sözünə deyil, ona yaxın suhuf
sözünə rast gəlinir (Taha,133; əl-Ə‘lə, 18 və
s.). Əgər Quran deyərkən, Kəlamullah – Allahın
sözü anlaşılır, ilk öncə onun qiraəti,
yadda saxlanılması düşünülürsə, Mushəf
deyərkən vərəqləri, yazısı, üz
qabığı və s. olan konkret bir kitab nəzərimizdə
canlanır. Quran daha ümumi, daha abstrakt, daha səmavi olub
Lövh-i məhfuza və metafizik anlamlara daha yaxındır.
Quran adı daha səmavi olmaqla, Mütləq Ağıla,
Ruha, Loqosa bənzər bir məfhumdur. Beləliklə, Quran
daha mücərrəd və səmavi bir anlamdır. Mushəf
isə daha maddi, daha konkret bir kitabdır. Bu səbəbdən
Füzuli deyirdi:
Müshəf demək xətadır ol səfheyi-cəmalə,
Bu, bir kitab sözdür, fəhm edən əhli-halə.
Bəzən alimlər Quranın xristianlıq dinindəki
qarşılığının Hz. İsa olduğunu söyləyirlər.
Hər ikisi – Quran da, hz. İsa da Allahın kəlamıdır
və hər ikisi bakirə bir zəmində yarandı: Hz.
İsanı bakirə Məryəm ana dünyaya gətirdi.
Quran isə ümmi peyğəmbər Məhəmmədə
nazil oldu.
Arami kökündən olan Furqan (əl-Baqara,185; əl-Furqan,1
və s.) sözünün mənası “fərqləndirib
ayırmaq” deməkdir. O, haqqı batildən ayıran kitab
olaraq dəyərləndirilir. Bəzən Furqanı Quranla
yanaşı müqəddəs kitabın ən mühüm
adlarından sayırlar. Quran-i Kərimdə bu söz
yalnız Quranın adı kimi deyil, həm də
Tövratın adı (əl-Baqara, 53; əl-Ənbiya, 48) kimi
işlənir. İnsanlara haqqı batildən
ayırmağı öyrədən Furqanın aydın,
hökmü bəlli ayələrə aid işləndiyini zənn
edənlər də var. Ayrıca olaraq, sufilər bu ada önəm
verirdilər. Onların fikrincə, Quran elmləri
bütöv, cəm halında ehtiva edir, Furqan isə onları
bir-birindən ayırıb fərqləndirir.
Lövh-i məhfuz bütün müqəddəs
kitabların əsasında dayanan meta-kitab, arxetipdir.
Əl-Buruc surəsinin 21-22-ci ayələrində Quran barədə
deyilir:
O, Lövh-i məhfuzda (Qorunan lövhədə)
saxlanan şanlı Qurandır.
Bir çox sami dillərində işlənən lauh-lövh
sözü “yazı taxtası”nı, “lövhə”ni bildirir.
“Lövh” sözünün ərəb dilindəki məna
qatlarında həm bədən, həm də hava, səma,
göylərlə bağlı çalarlara rast gəlinir.
Quranda bəzən “lövh” sözü ilə arxetipik kitab
deyil, peyğəmbərlərə nazil olan konkret kitab başa
düşülür (əl-Əraf, 145). Əl-Qamər surəsində
(ayə 13) sözün fərqli bir mənası ilə
rastlaşırıq: burada Nuhun gəmisinin lövhələrdən
hazırlandığı bildirilir.
Quran-i Kərimdə kitab arxetipi yalnız Lövh-i məhfuzla
məhdudlaşmır. Əl-Vaqiə surəsinin 78-ci ayəsində
Quran-i Kərimin gizli saxlanılan kitabda (kitəb məknun)
hifz olunduğu göstərilir və müqəddəs
kitabımızın əbədi və əzəli bir
kitabın bir növ surəti olduğuna işarələr
edilir. Bəzən “umm əl-kitəb” (Kitabın anası) da əbədi
və əzəli bir kitab mənasında işlənir (məsələn,
Əl İmran, 7).Əl-Hadid surəsinin 22-ci ayəsində
deyilir:
Yer üzündə baş verən və sizin öz
başınıza gələn elə bir müsibət yoxdur
ki, biz onu yaratmamışdan əvvəl o bir kitabda (lövh-i
məhfuzda) yazılmamış olsun. Bu, Allah üçün
çox asandır.
Umm əl-kitəb kitab arxetipi olmaqla bərabər, həm
də Fatihə surəsini bildirir.
Tənzil isə Quranın nazil olmasını,
özü də bir dəfəyə deyil, hissə-hissə
nazil olmasını bildirir (əş-Şuara, 192; əl-Kəhf,
106).
Həm də surələrin birinin adı olan Nur
müqəddəs kəlamın nurla, işıqla əlaqələndirilməsindən
doğur.
Ümumiyyətlə, Huda, Nur, Bəyan Quranın
funksiyası, insanları Haqq yoluna çıxarması ilə
bağlı adlardır. Ayrıca olaraq Kitəb (əl-Baqara,
213; Əl İmran, 81) isə yazmaq (kətəbə) ilə
bağlı olub Quranın yazılı abidə
olmasını vurğulayır, bununla da, şifahi oxu ilə
yazılı qeydləri fərqləndirir.
Vəhy
Quranın mahiyyətini anlamaq üçün ilk
növbədə vəhy anlamını başa düşməliyik.
Çünki Quran-i Kərim Allahın Məhəmməd
peyğəmbərə vəhylə göndərdiyi bir
kitabdır. İslamın zühurundan sonra bu dinə
qarşı düşmən mövqedə olan müşriklər
vəhylə nazil olan Quranı kahin səci və şeir hesab
etmiş, Avropanın bir sıra ateist alimləri isə, Məhəmməd
peyğəmbərin yaşadığı vəhy prosesini bir
ruhi patologiya, xəstəlik kimi təqdim etmişlər. Ancaq
XX əsrdə bir çox alimlər bu prosesi sağlam bir insan
olan peyğəmbərimizin şüurunun intensivləşməsi,
dəyişmiş forması kimi təqdim edir (Bu barədə
Y. Rezvanın “Quran və onun dünyası” kitabında ətraflı
məlumat var).
Vəhyin ağır bir proses olması Quranın
özündə də əks olunub:
Əgər biz bu Quranı bir dağa nazil etsəydik,
sən dağın (Allahın) qorxusundan kiçildiyini,
parça-parça olduğunu görərdin (əl-Həşr,
21).
Vəhyin növləri çoxdur. Peyğəmbərimizə
vəhy çox vaxt mələk vasitəsilə nazil olub. Vəhy
mələyi bəzən insan görkəmində
görünür. Peyğəmbər demişdir: “Bəzən
mələk mənim yanıma insan surətində gəlib mənimlə
danışır, mən də onun söylədiklərini
öyrənirəm. Bu mənim üçün vəhyin ən
asan gəlişidir”. Bəzən də vəhyin gəlişi
zamanı peyğəmbəri titrəmə tutar, o,
ağır bir vəziyyətə düşərdi. Onun
qulaqlarında uğultu eşidilər, o, başını
aşağı endirər, alnından tər axar, nəfəsi
təngiyərdi. Vəhy daha çox gecəyarısı, səhərin
açılmasına yaxın nazil olurdu.
Vəhyin başqa bir növü gerçək yuxudur.
23 illik vəhy prosesinin altı ayında Peyğəmbərimiz
vəhyi gerçək yuxu şəklində qəbul edib.
Buna görə də yuxu peyğəmbərliyin qırx
altıda bir hissəsi sayılır. Bir sıra hədislərdə
peyğəmbərlərin yalnız gözlərinin
yatdığını, qəlblərinin isə oyaq
qaldığı bildirilmişdir. Peyğəmbərlərin
röyaları da əslində bir vəhydir. Belə ki,
İbrahim əleyhissəlama oğlu İsmailin (ə.) qurban kəsilməsi
barəsində göstəriş ona yuxusunda agah olmuşdur.
Eləcə də Yusif peyğəmbər öz gələcək
taleyini yuxuda görmüşdür. Bir hədisdə deyilir:
“Mənə: “Ey Məhəmməd, gözlərin uyusun,
qulaqların eşitsin, qəlbin əzbərləsin” – deyilib.
Peyğəmbərimizin iki dəfə arada vəhy mələyi
olmadan Allah Təala ilə ünsiyyətdə olması
göstərilir. Buna ən-Nəcm surəsində (ayə 9)
işarə edilib. Burada Peyğəmbəin Allah Təaladan (və
yaxud vəhy mələyi Cəbraildən) iki yay uzunluğunda
məsafədə olması bildirilir (qabə-qövseyn).
Mütləq varlığa yaxınlığı bildirən
qabə-qövseyn klassik ədəbiyyatda tez-tez rast gəlinən
məcazi ifadələrdən birinə çevrilib.
Əl-Baqara surəsinin son iki ayəsinin birbaşa vəhylə
nazil olması bildirilir.
Vəhy əksər vaxt eşitmə hissi ilə
reallaşırdı, amma bəzən görüntülü
də olurdu. Bəzən Allah Təala ilə birbaşa əlaqənin
yuxuda da baş verdiyi söylənilir. Məhəmməd
peyğəmbərdən söylənilən bir hədisdə
deyilir: “Mən yuxuda ikən Rəbbimi ən gözəl surətində
ikən gördüm”. Ümumiyyətlə, Peyğəmbərin
Allah Təalanı görməsi barədə müxtəlif hədislər
mövcuddur. Bir hədisdə deyilir:“ Ey Rəsulullah, Rəbbini
görmüsənmi? Peyğəmbər dedi: mən bir nur
görmüşəm”. Başqa bir hədisdə isə
deyilir ki, Peyğəmbər Allahı gözləri ilə
deyil, qəlbi ilə iki dəfə gördüyünü
söyləmişdir. Peyğəmbərin Allahı merac
zamanı insan – yeniyetmə oğlan şəklində görməsi
ilə bağlı deyim də klassik ədəbiyyatda,
xüsusilə sufi ədəbiyyatında tez-tez rast gəlinən
motivlərdəndir. Hadis-i ruyə adlanan bu deyim, mötəbər
hədis toplularında yer almır. Bununla belə, ibn Hənbəldən
söylənilən bəzi xəbərlər həmin hədisin
mövcudluğu və ibn Abbasa istinadən söylənilməsi
barədə deyimlərə rəvac vermişdir.
Quran-i Kərimdə başqa peyğəmbərlərin
vəhyi qəbul etməsi də əks olunub. Allah Musa peyğəmbərlə
yanar ağac arxasından danışıb. İsaya gəlincə,
Allah onun dili ilə insanlara müraciət edib. Ona görə
də İsa “kəlimətullah” (Allahın kəlamı)
adlanıb (Əl İmran, 45).
Quranın quruluşu
Quran-i Kərim peyğəmbərimizə 23 il müddətində
nazil olmuşdur. Onun ilk ayələri əl-Alaq surəsinin ilk
beş ayəsidir. Quranın ən son ayəsi isə əl-Məidə
surəsinin 3-cü ayəsi sayılır ki, Vida həcci
zamanı nazil olub.
Quran 30 cüz, 60 hizb, 114 surə, təxminən 6236 ayədən
ibarətdir. Quranda tərtib baxımından ilk olaraq yeddi ayədən
ibarət əl-Fatihə surəsi gəlir. Namaz zamanı təkrarlandığından
buna “təkrarlanan yeddi” (səb əl-məsəni) deyilir.
Fatihədən sonra surələr həcm etibarilə bəzi
istisnalarla böyükdən-kiçiyə doğru
düzülür.
Qurandakı hökmlər 3 qrupa bölünür:
hamının anladığı hökmlər; ancaq Peyğəmbərin
anladığı hökmlər; sirri ancaq Allaha aid olan
hökmlər.
Ayə sözünün hərfi mənası “gizli
işarə”, “möcüzə” anlamlarına gəlir. Bu
sözün etimologiyasını müəyyənləşdirməlk
çətindir. Ərəb dilində müvafiq kök
olmadığı kimi, digər sami dillərində də eyni
şəkildə olan müvafiq söz nəzərə
çarpmır. Quranın özündə bu söz təxminən
400 dəfə işlənir. Quranın bəzi ayələri
– ayət əl-kürsi (əl-Baqara, 255), ayət ən-nur (ən-Nur,
35) xüsusilə uca tutulur və dua kimi işlənir. Eləcə
də əl-Baqara surəsinin son iki ayəsinin insanlara xoşbəxtlik
gətirəcəyinə inam var.
Bəzi Quran ayələrinin hökmü yeni bir ayə
ilə əvəz olunur (əl-Baqara 106; ən-Nəhl, 101). Bu
cür ayələr mənsux ayələr adlanır.
Onları əvəz edən ayələrə isə nəsix
ayə deyilir. Mənsux ayələr üç qrupa
bölünür.
Hökmü ləğv edilib mətni qalan ayələr.
Buna misal olaraq, şərab barədə bəzi ayələri
(əl-Baqara, 219; ən-Nisə, 43; əl-Məidə, 90)
göstərə bilərik. Əl-Baqara surəsində şərabda
həm ziyan, həm də xeyir olduğu bildirilir, ən-Nisədəki
ayə sərxoş halda namaz qılmağı qadağan edir,
əl-Məidə surəsi isə şərabı şeytan əməli
sayır. Əl-Məidə surəsindəki hökm şərabda
həm də mənfəət olması barədəki
hökmü (əl-Baqara, 219) ləğv edir.
Hökmü saxlanılıb ləfzi pozulan ayələr.
Adətən, buna rəcmlə, yəni zinakarlıq
yapanların daşqalaq edilməsi ilə bağlı ayəni
aid edirlər. Quranda zina barədə deyilir ki, zinakarları
yüz qamçı zərbəsi ilə cəzalandırmaq
lazımdır (ən-Nur, 2). Hz. Ömər bu ayədə ləfzi-mənsux
olduğunu iddia edib. Yəni, zinakarları daş-qalaq etmək
barədə hökm qalıb, ancaq onun ləfzi pozulub. Bu məsələdə
müxtəlif məzhəblər və hüquq sistemləri
arasında fərq var. Amma bir məsələ nəzərə
alınmalıdır ki, Ömər kimi bir nüfuz sahibi belə
bu ayəni Quranda yazdıra bilməyib. Bu, Quranın ilkin
nüsxəsinin nə dərəcədə mükəmməl
və təhriflərsiz olmasına dəlalət edir.
Həm ləfzi, həm də hökmü mənsux ayələr.
Buna misal olaraq, aşağıdakı mətn göstərilir
və onun guya ayə olması bildirilir:
İnsan
övladının iki vadi sərvəti olsa, o
üçüncüsünü də istəyər. Onun
qarnını ancaq torpaqla doyuzdurmaq olar.
Qeyd etmək lazımdır ki, yuxarıdakı mətn
mənbələrdə ibn Abbasdan söylənilən hədis
kimi yer alır.
Nəsix-mənsux məsələsi İslamda həmişə
mübahisə obyekti olub. Mübahisəyə mənsux ayələrin
tilavəti, Quran ayəsinin hədisi, hədislərin isə
ayəni nəsx etməsi və s. məsələlər də
daxildir. Bu məsələdə çoxsaylı məzhəb
və təriqətlərin öz yolu olub. Məsələn,
sufilərin çox sevdiyi və Allahla bağlı sufiyanə
mülahizələrə geniş meydan açan
aşağıdakı ayə bəzi mühafizəkar üləma
tərəfindən mənsux sayılır: Şərq də,
Qərb də Allahındır. Hansi tərəfə yönəlsəniz
(üz tutsaniz), Allah oradadır (əl-Baqara, 115). Bu ayənin
müsəlmanlara üzlərini Kəbə məscidinə
çevirmək buyurulan ayə ilə əvəz edildiyi bildirilir
(əl-Baqara, 144).
Quran ayələrinin başqa bir təsnifatı
onların nə dərəcədə anlaşıqlı
olması ilə bağlıdır. Hökmü bəlli ayələr
muhkəmət adlanır. Hökmü qaranlıq olub bir
çox şərhlərə yol açan ayələr mutəşəbihət
adlanır. Ən-Nur surəsinin 35-ci ayəsi buna misal ola bilər:
Quran-i Kərimin 29 surəsinin önündə huruf
muqattaa (ayrılmış hərflər) adlanan hərflər
vardır. Bu bir (nun və qaf), iki (ya sin, ta ha), üç (əlif,
ləm, mim və s.) və daha çox ola bilər. Tilavət
zamanı bunlar hərflərin adı ilə oxunur. Bəzi surələr
(Yasin, Taha, Qaf, Nun, Sad) bu hərflərin adı ilə
adlanır. Qeyd edək ki, bu hərf qruplarından ən
çox işlənəni əlif, ləm, mim (əl-Baqara,
Əl İmran, əl-Ənkəbut, ər-Rum, Loğman, əs-Səcdə
surələri) və ha mimdir (əl-Ğafir, Fussilət, əş-Şura,
əz-Zuxruf, əd-Duxən, əl-Cəsiyə, əl-Əhqaf
surələri). Şiə ədəbiyyatında ha mimlə
başlayan surələrin şiə imamları ilə
bağlılığına inam var.
“İşıq hərfləri” adlanan huruf
muqattaanın mənası müxtəlif cür izah edilir. Bəzən
hər hərfin bir söz bildirdiyi, xüsusilə Allahın
gözəl adlarını ifadə etdiyi söylənilir. Bu
fikir, xüsusilə, sufilər arasında geniş
yayılıb. Bəzən də bu hərflərin Quran
yazıya alınarkən xəttatların qeydləri
olmasını və bu qeydlərdə bu və ya diğər
surəni hafizəsində saxlayan səhabənin adının
nəzərdə tutulması zənn edilir. Həmin hərflərin
surələrin digər adlarının baş hərflərini
bildirməsini söyləyənlər də var.
Aida QASIMOVA
Professor, Bakı Dövlət Universiteti, Şərqşünaslıq
fakültəsi
aidagasimova@bsu.edu.az
525-ci qəzet .- 2024.- 16 aprel,¹64.- S.10;11.