Quran-i Kərim haqqında əsas məlumatlar və zəruri
qeydlər
Surə sözü
Quranda on dəfə işlənir. Siryani mənşəli “surta” sözündən
alınıb, “müqəddəs yazı”, “qiraət”
anlamına gəlir. Quran-i Kərimdə 114 surə var. Ən
böyük surə əl-Baqara, ən kiçik surə isə
əl-Kausər surələridir.
Quran-i Kərimin ilk nüsxələrində surələrin
adları olmayıb, mətnlər bir-birindən müəyyən
işarələrlə ayrılıb. Çünki sırf
Allah kəlamı olan müqəddəs bir kitaba insan
övladına xas əlavələr olaraq surə
adlarını qeyd etmək məqbul bilinmirdi. Surə
adları Qurana sonradan əlavə edilmişdir. Bu adlar əsasən
surədə keçən bir ada, məfhuma müvafiq müəyyənləşirdi.
Bəzən bir surənin bir neçə adının
olması (məsələn, əl-İnsan surəsi həm də
əd-Dəhr adlanır. Əl-İxlas surəsinə
çox vaxt Qul Huva Allah deyilir) da surə adlarının katib
və qarelər tərəfindən seçilməsinə dəlalət
edir.
Bəzi surələr yüksək üslubu və bədiiliyi
ilə seçilir. Məsələn, ər-Rəhman surəsində
“fə bi-eyyi ələi rəbbikumə tukəzzibəni” ifadəsinin
surə boyunca dəfələrlə təkrarlanması və
qafiyə sisteminin mükəmməlliyi bu surəyə
xüsusi harmoniya və axıcılıq verir. Yusif, əl-Fatihə
və bəzi kiçik surələr istisna olmaqla, surələrdə
vahid süjet xətti gözlənilmir və bir surə bəzən
mənaca uyğun gəlməyən, müxtəlif tərzdə
söylənilən bir neçə əlaqəsiz hissəni
birləşdirir. Yusif surəsi süjetli hekayət təsiri
bağışlayır.
Xronologiya baxımından surələr, Məkkə və
Mədinə surələri olmaqla, iki qismə
bölünür. Bəzi surələrdə həm Məkkə,
həm də Mədinədə nazil olan ayələr cəmlənib.
Məkkə dövrü 90 surədən ibarətdir. Bu surələr
özü üç mərhələni əks etdirir:
I Məkkə dövrü. Bura 48 surə aiddir. Bu surələrdə
Allahın təkliyi ideyası dönə-dönə
bildirilir, insanlara Qiyamət günü və axirət
dünyası barədə xəbərdarlıq edilir, cənnət
və cəhənnəmin təsviri verilir. Bu surələrdə
səc üslubu (qafiyəli, vəznli nəsr) daha bariz
görsənir, qafiyə ilə yanaşı ritmikaya da fikir
verilir. Teodor Nöldeke aşağıdakı surələri
bu dövrə aid edir. Alim surələri endirilmə
xronologiyasına görə düzüb:
96, 74, 111, 106, 108, 104, 107, 102, 105, 92, 90, 94, 93, 97, 86,
91, 80, 68, 87, 95, 103, 85, 73, 101, 99, 82, 81, 53, 84, 100, 79, 77, 78, 88,
89, 75, 83, 69, 51, 52, 56, 70, 55, 112, 109, 113, 114.
II Məkkə dövrü 21 surəni əhatə
edir. Bu surələrdə birinci qrupa daxil olan surələrdəki
yüksək pafosun yerini sakit mülahizələr tutur.
Peyğəmbərlərin qissəsinə, xüsusilə Musa
peyğəmbərin hekayətinə yer ayrılır. Bu surələrdə
dalğınlıq, fikir və düşüncə hakimdir.
Allahın varlığını iddia edən hökmlərdə
möcüzə və ilahi ayətlərdən bəhs edilir.
Bu surələrdə Allaha “Ər-Rəhman” deyə müraciət
edildiyindən, onlar Rəhman surələri adlanır. Teodor
Nöldeke aşağıdakı surələri bu qrupa aid
edir:
54, 37, 71, 76, 44, 50, 20, 26, 15, 19, 38, 39, 43, 72, 67, 23, 21,
25, 17, 27, 18.
III Məkkə dövrü 21 surəni əhatə
edir. Bu surələrdə qısas əl-ənbiyaya əsas
yer verilir. Bu qrup surələr həcmcə daha
böyükdür və bu surələrdə “eyyuhə n-nəs”
(Ey insanlar!) müraciəti daim təkrarlanır. 32, 41, 45, 16,
30, 11, 14, 12, 40, 28, 39, 29, 31, 42, 10, 34, 35, 7, 46, 6 və 13-cü
surələr bu qrupa daxildir.
Mədinə dövrü surələri iyirmi dörddür.
Bu dövrdə müraciət edilən auditoriya dəyişdiyindən
və müsəlman icmasının özəyi
yarandığından, nazil olan surələr də fərqli
xarakter daşıyır. Dini öhdəliklər, hüquqi məsələlər,
ailə, məişət, vərəslik, əxlaq problemləri,
başqa icmalara, xüsusilə kitab əhlinə münasibət
bu surələrdə əks olunub. Burada poetik ifadə tərzi
o qədər də güclü deyil.
Bir sıra surələr müsəlmanın inanc
sistemində xüsusi şəfaverici ilahi mərhəmət
və yardımla əlaqələndirilir (əl-Fatihə, əl-Vaqiə,
əl-İxlas, əl-Falaq, ən-Nəs və s). İslam
dünyasında əl-Falaq, ən-Nəs surələrinin
tilsimdən və bəd duadan qorumasına, əl-Vaqiə surəsinin
isə ruzi gətirməsinə dərin inam var.
Quran-i Kərim yüksək bəlağət və fəsahət
nümunəsidir. O, insanların onu yadda saxlaması
üçün münasib bir şəkildə nazil
olmuşdur. Əl-Qamər surəsinin 17-ci ayəsində
deyilir: Biz Quranı zikr üçün asan etdik.
Quran-i Kərimin yazıya alınması
Quran nazil ola-ola (610-632) səhabə onu əzbərləmiş,
vəhy katibləri Quranı yazıya almışlar. İlk
vaxtlar Quran ayələri perqament, papirus, xurma ağacı
yarpaqları, heyvanların kürək sümükləri
üzərində yazılırdı. İlk nümunələr
kufi, bəzən də hicazi xətti ilə yazılıb.
Xəlifə Əbu Bəkrin dövründə
(632-634) Quran Zeyd ibn Səbitin başçılığı
ilə katiblər tərəfindən vahid bir kitab halında
yazılıb tərtib olunur. Bu zaman həm qarelərin
yaddaşında hifz olunan Qurandan, həm də əldə olan
yazılardan istifadə edilir. Rəvayət olunur ki, Quranı
yaddaşında hifz edən bəzi səhabənin Yəməmə
döyüşündə şəhid olması Quranın
taleyi ilə bağlı Ömər ibn əl-Xəttabı narahat
etmiş, o, xəlifə Əbu Bəkrə Quranın kitab
halına salınmasını məsləhət bilmişdir.
İlk əvvəl Əbu Bəkr və Zeyd ibn Səbit “Biz
peyğəmbərin özünün etmədiyi işi necə
edək?” – deyib tərəddüdlərini büruzə
vermişlər. Ömər onları Quranı vahid kitabda
toplamağın zərurətinə inandırdıqdan sonra bu
işi görüb səhabənin yaddaşında, perqament,
xurma yarpaqları, kətan parça və sümüklər
üzərində olan pərakəndə yazıları
ardıcıl tərtibli suhuf (səhifələr) halına
salmışlar. Həmin nüsxə Əbu Bəkrin vəfatından
sonra Ömərdə qalmış, Ömər
dünyasını dəyişərkən onu saxlamağı
Peyğəmbərin dul qadını, öz qızı Hafsəyə
tapşırmışdır.
Quranın müxtəlif qiraət formaları uzun
müddət cəmiyyətdə çaşqınlıq
yaradırdı. Azərbaycana olan yürüşlərin
birində yarısı Abdulla ibn Məsudun, yarısı Ubeyy
ibn Kə‘bin qiraətini üstün tutan əsgərlər
arasında çaxnaşma düşür, nəticədə
onlarla əsgər tələf olur. Ümmət arasında
fikir ayrılığına son qoymaq üçün
Quranın vahid bir nüsxəsini yaratmaq zərurəti meydana
çıxır. Bu nüsxənin əsasında Əbu Bəkrin
vaxtilə Yəməmə döyüşündən sonra tərtib
etdirdiyi, Ömərin qızı Hafsədəki nüsxə
dayanırdı. Osman müshəfi adlanan bu nüsxə indi əlimizdə
olan müqəddəs kitabımızdır. Onun üzü
köçürülür, nüsxələri Kufəyə,
Bəsrəyə, Dəməşqə və Məkkəyə
göndərilir. Bəzən əlyazma nüsxələrinin
daha çox hazırlanıb Misir və Orta Asiyaya da göndərilməsi
bildirilir. İki nüsxə isə Mədinədə
saxlanılır: bunlardan biri Peyğəmbər məscidində
hifz olunur, digəri isə xəlifənin şəxsi istifadəsinə
verilir.
Görünür, Quranın Osman tərəfindən
vahid nüsxədə tərtibi zamanı səhabədə
müqəddəs kitabın səhifələr toplusu deyil,
kitab (mushəf) olaraq bir çox nüsxələri
olmuşdur. Rəvayətə görə, Osman nüsxəsi
tərtib edilməzdən əvvəl peyğəmbərin
zövcələrindən Aişə, Hafsə və Umm
Salamada, eləcə də Əbu Bəkr, Ömər, Osman və
Əlidə, müsəlman təfsir elminin banisi sayılan
Abdulla ibn Abbasda, bəzi qarelərdə Quran nüsxələri
var idi. Vahid nüsxə tərtib olunduqdan sonra bu nüsxələr
Osmana verilmiş və onlar yandırılmışdır.
Yalnız məşhur Quran qaresi, sonradan şiəliyə rəğbəti
ilə tanınan Abdulla ibn Məsud öz nüsxəsini verməkdən
imtina etmiş, “ağzından süd iyi gələn” Zeyd ibn Səbitin
başçılığı ilə yeni nüsxə tərtib
olunmasını bəyənməmişdir.
Deyilənə görə, ibn Məsudun nüsxəsində
əl-Fatihə surəsi və muavvızatən adlanan əl-Fəlaq
və ən-Nəs surələri olmayıb, çünki
Abdulla ibn Məsud bu surələri dua hesab edib. Kanonik nüsxədən
fərqli olaraq, Abdulla ibn Məsudun nüsxəsində
doqquzuncu surə də bəsmələ ilə
başlayır. Ubeyy ibn Kəbin nüsxəsində isə iki
əlavə kiçik surə olub. Sonradan yaranmış xarici
(xəvaric) təriqəti nümayəndələri isə
Yusif surəsini bəyənməyib Qurandan
çıxarmışlar.
Quran mushəf olaraq ilk vaxtlar perqament üzərində
yazılmışdır. Adətən, üst-üstə
beş iri dəri qoyulur, ortadan bərkidilir, on səhifəli
iri bir Quran alınırdı. Sonra papirus üzərində
ilk dəfə hicazi xətlə şaquli şəkildə
yazılıb. Daha sonra isə kufi xətlə üfüqi
istiqamətdə yazılmağa başlanıb.
Quran-i Kərim bir çox elmlərin inkişafına
təkan verdi. Quranın yazıya alınması ilə ilk
öncə ərəb orfoqrafiyası təkamül etdi.
Əvvəllər ərəb yazısında nöqtə və
hərəkələr yox idi. Bu bir sözün bir neçə
oxunuşunu yaradır və Quranın düzgün qiraətini
çətinləşdirirdi. Əbu l-Əsvad əd-Duali (v.
688) hərəkələri qırmızı mürəkkəblə
nöqtələr şəklində təsvir edir. Fəthəni
hərfin üzərində, kəsrəni hərfin
altında, dammanı hərfin yanındakı
qırmızı nöqtə bildirirdi. Deyilənə görə,
ona bu dəyişiklikləri etməyi Əli ibn Əbi Talib
(v. 661), başqa bir versiyaya görə Ziyad ibn Əbihi (v. 673)
tapşırmışdır. Kufi əlifbası ilə iri hərflərlə
yazılan qədim Quran nüsxələrində əd-Dualinin
yazı sistemi müşahidə edilir. Ərəb
orfoqrafiyasında ikinci böyük dəyişiklik hərflərin
nöqtələrlə fərqləndirilməsi oldu. İlk
nöqtələrin də əd-Duali tərəfindən tətbiqi
göstərilir, amma indiki işlətdiyimiz şəkildə
nöqtələmə sisteminin əməvi valisi Həccac ibn
Yusifin göstərişi ilə Nasr ibn Asimin ( v.708) tərtib
etməsi bildirilir. Üçüncü dəyişiklik Xəlil
ibn Əhməd əl-Fərahidi ( v. 791) tərəfindən
edildi. O, Əbu l-Əsvad əd-Dualinin nöqtələri əvəzinə
indi işlətdiyimiz hərəkələri – fəthə, kəsrə,
damma, sukun, şəddə və məddəni, həmçinin
həmzəni yaratdı.
Quranın əzəli olub-olmaması barədə
İslam dünyasında mübahisələr baş verib.
Mötəzililər onu məxluq saymış, yəni onun
Allah Təala tərəfindən xəlq edildiyini iddia
etmiş, ortodoks sünni üləması isə Quranı
Tanrı kəlamı olaraq əbədi bilmişlər. Xəlifə
əl-Məmunun dövründə mötəzililik rəsmi
ideologiya olduğundan “mihnət xalq əl-Quran” (Quranın xəlq
olunması sınağı) adlanan repressiya dalğası
başlayır və Quranın Tanrı kəlamı kimi əbədi
olmasını bildirən alimlər təqib olunur. Bu hal əl-Mutəvəkkilin
hakimiyyətə gəlməsinədək (hak. 847-861) davam
edir.
İslam dünyasında Quran Həzrəti Məhəmmədin
ən böyük möcüzəsi sayılır. Quranı
yamsılamaq, Qurana bənzər kitab yazmaq küfr olsa da,
İslam dünyasında, görünür, bu sahədə
uğursuz cəhdlər olmuşdur.
Quran bütün zamanların kitabıdır. İslam
dünyasında onun təhriflərdən, ixtisar və əlavələrdən
uzaq olması birmənalı şəkildə qəbul olunur.
Tilavət
Quran-i Kərimin düzgün qiraətinə həmişə
xüsusi önəm verilib. Adətən, Quran qiraəti tilavət
sözü ilə ifadə edilir. Xüsusi ahənglə
oxunuş təcvid adlanır. Quranda qiraətin aramla
oxunması nəzərdə tutulur:
Quranı aramla (ritmlə) oxu! (əl-Muzzəmmil, 4). Ayədə
işlənən tərtil Quranın hissələrə
bölünüb oxunmasıdır. Təcvid isə, Quran qiraətinə
xüsusi gözəllik, musiqi ahəngi verilməsidir. Hədislərdə
Peyğəmbərin Quranı fasilə verərək qiraət
etməsi, hər ayəni ayrılıqda aydın şəkildə
oxuması, qiraət zamanı bəzi sözləri uzatması
bildirilir.
Ümumi qəbul olunmuş mülahzə belədir ki,
Quran tələsik oxunarsa, insan ayələrin mahiyyətinə
varmaz, onun mənasını dərk etməz. Xüsusilə,
axirət əzabı barədə xəbərdarlıqla
bağlı ayələrdən sonra dayanılmalı,
Allahın mərhəmətinə
sığınılmalıdır. Qiraət zamanı
pauzalara, səsin ucalıb enməsinə xüsusi əhəmiyyət
verilir. Tilavət zamanı dil, ürək və beyin vəhdətdə
olmalıdır, dildə səslənən hökmlər
ağılla dərk edilib qəlblə duyulmalıdır. Qiraət
zamanı insan oxuduğu kəlamların ilahi mahiyyətinə
varmalıdır. Quran oxuyan kəs ruhən və cismən təmiz
olmalı, libaslarının paklığına, oturduğu
yerin təmizliyinə diqqət yetirməlidir. Quran oxunarkən
üzün qibləyə tutulması məsləhət
bilinir.
Quran qiraətini və xətmini asanlaşdırmaq
üçün onun ümumi mətni otuz cüzə və
altmış hizbə bölünüb. Bundan əlavə,
Quranın yeddi və dörd kimi hissələrə də
bölünməsi məlumdur.
Quran qiraəti zamanı bəzi ayələrdən
sonra səcdə edilir. Bu ayələr
aşağıdakılardır:
Əl-Əraf, 206; ər-Rəd, 15; ən-Nəhl, 50; əl-İsra,
109; Məryəm, 58; əl-Həcc, 18; əl-Həcc,77; əl-Furqan,
60; ən-Nəml, 26; əs-Səcdə, 15; Sad, 24; Fussilət,
38; ən-Nəcm, 62; əl-İnşiqaq, 21; əl-Alaq, 19
Təcvid və tilavət ilk növbədə Quranı
səhvlərsiz oxumaqdır. Bu səbəbdən İslam
dünyasında Quran qiraəti ayrıca bir dərs kimi tədris
edilir. Qiraət zamanı Quranın müəyyən musiqi ahəngi
ilə oxunması da geniş yayılıb. Bu zaman Quran
oxuyanın səsinin gözəlliyinə xüsusi önəm
verilir. Səhabədən Əbu Musa əl-Əş‘ərinin
( v. təx. 662) gözəl səsinin olduğu və Peyğəmbərin
onun təcvidini çox bəyənməsi məlumdur.
Təfsirlər
Quran-i Kərim nazil olduğu gündən onun şərhinə,
təfsirinə ehtiyac duyulub. “Qələmin birinci vəzifəsi
xəttatlıqdırsa, ikinci vəzifəsi təfsirdir” -
deyilirdi. Təfsirlərdə, adətən, bu və ya diğər
ayənin və ya surənin nazil olma səbəbləri, tarixi
göstərilıir, arxaik sözlər izah edilir, nəsix-mənsux
ayələr barədə məlumat verilir, qısa bir işarə
ilə kifayətlənilən əhvalatlar (məsələn,
İsra və Merac) geniş şərh edilir, şəriətlə
bağlı bir sıra ayələr izah edilirdi. Təfsirlərdə
həmçinin qissələrə geniş yer verilirdi. Bəzi
təfsirlər qrammatika və leksikoqrafiya məsələlərinə,
bəziləri rəvayət və əhvalatlara geniş yer
ayırırdı.
Quranın ilk müfəssiri Peyğəmbər
özü idi. Quranda (ən-Nəhl, 44) deyilir:
Sənə Quranı nazil etdik ki, insanlara onlara göndəriləni
(hökmləri, halal-haramı) izah edəsən və bəlkə,
onlar da düşünüb dərk edələr!
Onun bu və ya digər ayə ilə bağlı
verdiyi izahlar sonradan sünnə və təfsir ədəbiyyatının
əsasında dayandı. Görünür, Quran-i Kərimin
bir dəfəyə deyil, hissə-hissə nazil olması onun
izahı, təfsiri üçün lazım idi. Peyğəmbərdən
sonra onun səhabəsinin Quranın təfsirində
böyük rolu olub.
Ümumiyyətlə, müsəlmən
eqzegetikasının banisi Peyğəmbərin əmisi
oğlu Abdulla ibn Abbas (v. 687) sayılır. Hicrətdən
üç il öncə dünyaya gəlmiş Abdulla hələ
gənc yaşlarından Quranın bilicisi idi. O bu və ya digər
ayənin şərhində ərəb şeirinə
müraciət edir, çətin sözləri beytlərlə
izah edirdi. Onun bu üsulu sonradan təfsir ədəbiyyatında
xüsusi bir ənənənin - şeirlə təfsirin əsasını
qoydu və qədim poeziyaya olan marağı artırıb onun
toplanmasını zəruri etdi. İbn Abbasın adına bir
sıra təfsirlər aid edilsə də, onun orijinal əsəri
zəmanəmizədək gəlib çıxmayıb, amma
sonrakı təfsirlərdə ona dönə-dönə
istinad edilib.
Təfsirlərlə bağlı xəlifə Ömərin
orijinal mövqeyi olub. O, ayrı-ayrı məzhəblərin təfsir
vasitəsi ilə Quranı istədikləri kimi
yozacağından ehtiyatlanaraq təfsirin əleyhinə
çıxıb. Bununla belə, mənbələrdən
görünür ki, Ömər Quranın leksik səviyyədə
şərhini, yəni ancaq arxaik sözlərin mənasının
açılmasını bəyənib və bu məqsədlə
ərəb şeirinə müraciət etməyi lazım
bilib.
Quran təfsirləri İslamda məzhəbçiliklə
sıx bağlı olub. İlk təfsirlərin sünni və
şiə məzhəbi ilə bağlı olub, iki qismə
bölünməsi müşahidə olunur. Bunlar sünni məzhəbli
əl-Məkkinin ( v.722) və şiə əl-Cufinin (v.746) təfsirləri
idi. Mərkəzi Kufə olan şiə təfsir ədəbiyyatı
batiniliyə meyili, sünni şərhlərində yer almayan
rəmzi mənalara diqqət yetirilməsi ilə fərqlənirdi.
Nəticədə Quranı hərfi mənada qəbul edən
zahiri və ayələrdə gizli mənalar axtaran batini təfsir
hərəkatları yarandı. Bunlarla yanaşı, təfsir
elminə mötəzililər də öz
üsulllarını, şəxsi rəyə əsaslanan rasional
təfsir metodunu gətirirlər. Bu təfsirlərin ən məşhuru
Cərullah əz-Zəməxşərinin (v.1144) digər məzhəblər
tərəfindən də qəbul olunan “Kəşşəf”
(Kəşşəf an haqaiq ğavamid ət-tənzil - Tənzilin
qaranlıq yerlərinin həqiqətlərinin
açılması) təfsiri idi.
Quran-i Kərimin məşhur müfəssirlərindən
biri Əbu Cəfər Məhəmməd ibn Cərir ət-Təbəridir
(v.923). Onun təfsiri Cəmi əl-bəyən fi təfsir əl-Quran
(Quranın təfsirində əhatəli izahat) adlanır. Bu təfsirin
əhəmiyyəti onunla müəyyən edilir ki, ət-Təbəri
bu və ya digər ayəni şərh edərkən,
geniş təfsilata varır, hadisələri incəliklərinədək
təsvir edir, şərhdə müraciət etdiyi hədis və
xəbərlərin müxtəlif istinadlara əsaslanan bir
çox variantlarını verir. Bu variantlar, əsasən,
bir-birini təkrar etsə də, bəzən kiçicik bir fərq
belə mühüm məna daşıyır.
Əbu l-Fida İsmail ibn Kəsir əd-Dəməşqinin
(v.1372) Təfsir əl-Quran əl-Azim (Əzəmətli
Quranın təfsiri) əsərinin də xüsusi əhəmiyyəti
vardır. Bu əsər öz mükəmməlliyi, əhatəliliyi
ilə bəzən İbn Cərir ət-Təbərinin təfsiri
ilə yanaşı tutulur. Öz əsərində əsas mənbə
kimi Təbəri təfsirinə əsaslanan ibn Kəsir, yeri gəldikcə,
başqa mənbələrə də istinad edir. İbn Kəsir,
öz təfsirinə böyük bir müqəddimə ilə
başlamış, burada Quran-i Kərim və onun təfsiri ilə
bağlı mülahizələrini söyləmişdir.
Bundan əlavə, Abdulla ibn Ömər əl-Baydavinin
(v.1286) Ənvar ət-tənzil va əsrar ət-təvil
(Quranın nuru və onun izah edilməsi sirləri), Əbu
l-Qasim Mahmud ibn Ömər əz-Zəməxşərinin
(1074-1144) yuxarıda adı çəkilən təfsirlərini
də bu sahədə mükəmməl əsərlər kimi
qeyd edə bilərik. Qeyd edək ki, əl-Baydavi öz təfsirində
əz-Zəməxşəridən faydalanmışdır.
Beləliklə, hər bir təfsirin ümumi məzmunu
müfəssirin dini məzhəb və baxışı ilə
bağlı idi. Sufilər və şiələr daha çox
gizli mənaların açılmasına, batini şərhə
meyilli idi. Batiniliyə meyilli təfsirlər təvil
adlanır. Əl İmran surəsinin 7-ci ayəsində Quran
ayələrinin muhkəmət (hökmü bəlli) və
mütəşəbihət (hökmü qaranlıq)
olduğu, bu cür qaranlıq ayələrin ancaq elmdə
möhkəm biliyi olanlara (rasixun) aydın olması göstərilir.
Şiələr burada gizli elmlərdən xəbərdar olan
imamların nəzərdə tutulduğunu iddia edirlər.
Onların nəzərində Quranın hamı
üçün məlum zahiri tərəfi ilə
yanaşı gizli elm sahibləri üçün batini tərəfi
də var. Batinin dərki varlığın ilkin sirlərinin dərkindən
(təvil - əvvələ qayıtma) keçir.
Şiə və sufi təfsirlərində alleqorik
izahlar, rəmzi mənalar geniş yer tutur. Hürufilik, sufizm,
ismaililik və s. təriqətlər Quranın batini şərhini
üstün tutur, onu öz fəlsəfi düşüncələrinə
uyğun tərzdə təfsir edirlər. Məsələn,
Tur surəsində müqəddəs kitabın
aşılanmış dəri üzərində
yazılması bildirilir: “Aşılanmış dəri
üzərində yazılmış kitaba and olsun ki,” –
deyilir. (ət-Tur, 2-3). Hürufilər bu ayəni öz təlimlərinə
müvafiq bir tərzdə yozub burada aşılanmış dəri
ilə üzərində ilahi hikmətlər
yazılmış insan simasının nəzərdə
tutulduğunu bildirirlər. Ən-Nur surəsi (ən-Nur, 35) də
batini təriqətlərdə çoxsaylı yozumlara yol
açıb.
Təfsir elmi daim inkişaf edən, zamana müvafiq
yeni istiqamətlər doğuran bir elmdir. XX əsrdə
İslam dünyasında yaranan maarifçilik və reformasiya
hərəkatının təsiri ilə Məhəmməd
Abduh və Rəşid Rizanın əl-Manar kimi yeni təfsiri
meydana çıxdı. Hal-hazırda İslam
dünyasında Misirdə “Müsəlman qardaşlar” təşkilatının
və bir çox ekstremist qrupların ideoloqu sayılan Seyyid
Qutubun (v. 1966) Fi zılal əl-Quran (Quranın kölgəsində)
təfsiri maraqla qarşılanır.
525-ci qəzet.- 2024.-17
aprel,¹ 65.- S.12;13.