Tarixin faciəli və
ibrətamiz əhvalatları
Nəsr
Lasfenin dostları şikayətlənir və hiddətlənirdilər
ki, Filippin (Makedoniya çarı, Böyük Aleksandrın
atası II Filipp) dostlarından kimsə onları satqın
adlandırır. Filipp dedi: "Makedoniyalılar cahil və
kobud adamlardır, onlar təknəni elə təknə də
adlandırırlar".
Plutarx. "Çarların və sərkərdələrin
kəlamları"
Tarix faciəli və qeyri-adi əhvalatlarla doludur,
onlardan birincisi adamları dəhşətə gətirir,
ikincisi isə təsadüflərin də çox vaxt insan həyatında
böyük rol oynadığına dəlalət edir. Tarixi
şəxsiyyətlərin həyatı belə hadisələr
üçün örnək ola bilər. Onlar bir qayda olaraq, ən
ağlasığmaz qəribə, həm də dəhşətli
hadisələrin və gözlənilməz təsadüflərin
əsas qəhrəmanlarına çevrilirlər.
Müdrik çarın hökmü həqiqəti
üzə çıxarır. Atasının
haqsızlığı isə cəzalanır.
Hökmdarlar arasında müdrik olanlar da az
olmamışdır. Yəhudilərin üç min il əvvəl
olan çarı Solomonun müdrikliyi əfsanələrə
səbəb olmuşdu. O, çətin məsələləri
mühakimə etdikdə, hamını heyrətləndirən
sadə və düzgün cavab tapır, bu yolla onları həll
edirdi. Onun dərin ağlına Şeba çariçası
da heyran qalmışdı. əfsanəyə görə, o,
quşların və heyvanların da dilini bilirdi. Bir dəfə
iki fahişə qadın onun yanına şikayətə gəlir.
Birincisi deyir ki, onlar ikisi də bir yerdə yaşamağa
başladılar və mən oğlan doğdum. Digər
qadın da həmçinin üç gün sonra doğmaqla,
mənim kimi dünyaya körpə oğlan uşağı gətirdi.
Bizdən başqa evdə heç kəs yox idi, biz tək
idik. Bir dəfə gecəyarısı bu qadının
uşağı öldü, görünür, o,
uşağı yanının altında qoymuşdu. Beləliklə,
gecənin yarısı durub, mən yatarkən yanımdan
uşağımı götürmüş, öz ölü
uşağını isə mənim qucağıma
qoymuşdu. Səhərisi mən qalxıb
uşağımı əmizdirmək istəyəndə
gördüm ki, o, ölüdür. Səhərin
işığında ona yaxından baxdıqda gördüm
ki, bu, mənim doğduğum uşaq deyil. Digər qadın isə:
"Yox, sağ qalan uşaq mənimkidir, ölən isə səninkidir"
- deyirdi. Lakin birinci şikayət edən qadın təkid etməyə
başladı: "Yox! Ölən uşaq səninkidir,
sağ uşaq mənimkidir". Beləliklə, onlar
çarın qarşısında mübahisə etməyə
başladılar. Çar dedi: "Bunun biri deyir, mənim
oğlum sağdır, səninki ölüdür. Bu vaxt digəri
deyir, yox, sənin uşağın ölüdür, mənimki
sağdır". Sonra çar dedi: "Mənə
qılınc gətirin". Beləliklə, çara
qılınc gətirdilər. Sonra o, əmr etdi: "Sağ
uşağı iki yerə bölün və
yarısını birinə, digər yarısını isə
o birinə verin". Uşağı sağ qalan qadın
oğluna ürəyi yandığından çara dedi:
"Bağışlayın, mənim sahibim, sağ
uşağı ona verin. Uşağı öldürməyin".
Digər qadın isə: "Nə mən, nə də sən
onu əldə etməyəcəyik. Onu iki yerə
bölün!" - dedi.
Sonra çar öz hökmünü
çıxardı: "Sağ qalan uşağı birinci
qadına verin. Onu öldürməyin, bu qadındır onun
anası". Bütün İsrail, çarın bu qərarını
eşitdikdə ona alqış etməyə başladı və
gördülər ki, mülki məhkəmələrdə
onun müdrikliyi Allahdandır. Axı Solomon Allahdan da
var-dövlət yox, müdriklik xahiş etmişdi. Çar
yuxusunda görür ki, Allah ona deyir: "Sənə vermək
üçün məndən nə istəyirsənsə,
xahiş et". O isə cavabında Allaha ona böyük
etimad göstərdiyinə görə minnətdarlıq edərək
bildirir ki, öz nökərinə sənin xalqını idarə
etmək üçün və düzü əyridən fərqləndirmək
üçün bəsirətli ürək ver. Çünki
sənin xalqını idarə etmək üçün kimin
qabiliyyəti var? Allaha Solomonun bu cavabı xoş gəldi.
Çünki o, nə özü üçün uzun
ömür və ya var-dövlət, nə öz düşmənləri
üçün ölüm xahiş etdi, ancaq mülki məhkəmədə
hakimlik etmək üçün iti ağıl xahiş etdi.
Allah onun xahişini yerinə yetirdi və dedi: "Mən sənə
müdriklik və bəsirətli ürək verəcəyəm,
eləsini ki, səndən başqa heç kəs heç
vaxt ona nail olmamışdır, bundan sonra da heç kəs
nail olmayacaqdır". Allahın sözlərinə görə,
çarların arasında Solomona həqiqətən bərabəri
olmayacaqdı.
Lakin böyük müdrikliyinə baxmayaraq, Solomon
öz ehtirasına əsir olaraq, çoxlu arvad aldı və
onların hər birinə öz istədikləri
allahlarına sitayiş etməyə imkan verdi və bu,
Allahın qəzəbinə gəldi.
Onun atası David də günahsız adamı
ölümə göndərib, onun arvadına yiyələndiyinə
görə Allah tərəfindən cəzalandırılmışdı.
Bir dəfə isti yay gecəsi vaxtı o, yatağından
durub, öz sarayının damında gəzişirdi. Damdan o,
aşağıda qonşuluqdakı evdə çimən
çılpaq bədənli qadını gördü. Bu
qadın olduqca gözəl idi. Onun haqqında məlumat almaq
üçün adam göndərdi. Ona dedilər ki, Virsaviya
hett mənşəli Uriyanın arvadıdır. Sonra onu
yanına gətirməyə adam göndərdi və onunla
intim yaxınlıq etdi. Bundan qadın hamilə oldu. David
sevdiyi qadının əri Uriyanı cəbhəyə
göndərdi və elə təşkil etdi ki, onu vurub
öldürsünlər və bu, belə də oldu. Bundan
sonra onun arvadı Virsaviyanı David evinə gətirdi və
o, çara oğlan doğdu. Allah bu vaxt Nafanı məzəmmət
üçün onun yanına göndərdi. Nafan çara
dedi: "Bir şəhərdə iki - varlı və kasıb
adam var idi. Varlının çoxlu qoyunu və malı var idi,
kasıbın isə bir kiçik qoyunundan başqa heç nəyi
yox idi. Onu da o, satın almışdı və uşaqları
ilə birlikdə böyüdürdü. Quzu onun yeməyinə
şərik idi. Onun fincanından su içirdi və çox
vaxt onun qucağında yatırdı. Bu qoyun ona öz
qızı kimi idi. Bir dəfə bir müsafir varlı
adamın evinə gəldi, o isə qonağına öz
qoyunlarından və ya malından birini kəsib, yemək
hazırlatmaq əvəzinə, kasıb kişiyə məxsus
olan quzunu götürüb kəsdi və ondan yemək
hazırlatdı. David bu adama qarşı edilənlərə
görə hirsindən yanaraq, Nafana dedi: "Allah durduqca, o
adam öldürülməyə layiqdir. O, quzu
üçün dörd dəfə çox haqq ödəməlidir,
çünki belə bir şey etmiş və heç bir rəhmdillik
göstərməmişdir". Nafan Davidə dedi: "Həmin
adam sənsən! Sən
Allahın gözündə çox şər bir iş
görmüsən. Uriyanı qılıncla
öldürtdürüb, onun arvadına yiyələnmisən".
Sonra Davidin cəzasız qalmayacağını Nafan
ona çatdırdı. Allah ona ünvanlandığı bu
sözləri dedi: "Çıx öz adamlarının
içindən, mən sənə bədbəxtlik gətirəcəyəm.
Sənin gözlərinin qarşısında arvadlarını
sənə yaxın olan birinə verəcəyəm və o
da günün günorta çağı sənin
arvadlarınla bir yataqda yatacaq. Sən elədiyini gizli etmisən,
mən isə gündüz vaxtı bütün israillilərin
gözü önündə bunu edəcəyəm". David
Nafana dedi ki, mən Allahın qarşısında günah
işlətmişəm, o isə cavabında eşitdirdi ki, Allah sənin üzərindən
günahını götürəcək, ancaq doğulan
uşağını öldürəcək və belə də
oldu. Bu hadisə başqalarının ibrət götürməsi
üçün Bibliyada təsvir edilmişdir.
Afinalı müdrikin öncəgörməsi düz
çıxır
Dünyada demokratiyanın beşiyi sayılan Afinada isə
bu inqilabi dəyişiklik heç də birdən-birə
meydana gəlməmişdi, ardıcıl həyata keçirilən
islahatlar onlara yol açmışdı. Öz şəhər-dövlətində
bu islahatların ən böyük yaradıcılarından
biri arxont Solon idi. Müdrik Solon yaratdığı
qanunları möhkəmləndirmək və onları dəyişdirməyə
imkan verməmək üçün onillik səyahətə
çıxır və Kiçik Asiyadakı Lidiya dövlətinin
(indiki Türkiyənin cənubi-qərb hissəsi) paytaxtı
Sardı şəhərinə gəlib çıxır.
Lidiya çarı, öz var-dövləti ilə o vaxtkı
dünyada şöhrət qazanmış və hətta bu
gün də dəbdəbə, varlılıq rəmzi olan
Krez onunla görüşür. O, öz var-dövləti ilə
öyündüyünə görə qeyri-adi adam
olmasını bir daha təsdiqləmək istəyir və bu
məqsədlə Solondan
dünyada kimin daha xoşbəxt adam olmasını
soruşur. Solon cavabında deyir ki, mən belə bir adamı
tanıyırdım, o, olduqca sakit həyat keçirirdi,
lazım gələndə vətənini müdafiə etdi və
sakitcə də öldü. Mən onu ən xoşbəxt
adam hesab edirəm. Krez olduqca təəccüblənir və
daha hansı xoşbəxt adamı
tanıdığını soruşur. Bu müdrik adam cavab
verir ki, iki qardaşı tanıyırdım, onları bəxtəvər
adam hesab edirəm. Onlar analarını ibadət etmək
üçün uzaqdakı məbədə, qaydaya görə,
arabada aparmalı idilər. Lakin öküzlər tarladan gəlib
çıxmadığına görə qardaşlar
arabanın boyunduruğuna qoşulur və analarını ibadətə
çatdırırlar. Ana məbəddə dua oxuyan vaxt
bayırda dincələn hər iki oğlunun qəflətən
ölməsi barədə ona xəbər gəlir. Müdrik
deyir ki, mən onları xoşbəxt hesab edirəm,
çünki onlar olduqca adi həyat keçirdilər və hətta
ölümlərindən bir az əvvəl də öz
valideynləri qarşısında övlad borcunu yerinə
yetirdilər.
Krez hiddətlənir və
özü barədə soruşur ki, yaxşı o,
çarı xoşbəxt hesab edirmi? Solon cavabında bildirir
ki, axı döyüş qurtarmamışdırsa, hansı tərəfin
əvvəlcədən qalib gələcəyini necə
müəyyən etmək olar. Axı ömür başa
çatmamışdan necə təsdiq etmək olar ki, kim
xoşbəxtdir. Doğrudan da, taleyin görünməmiş
faniliyi, istehzası meydana gəlir ki, bunlar hər şeyi dəyişə
bilir, xoşbəxti bədbəxt, bədbəxti isə bəxtəvər
edə bilir, hökmranı hakimiyyətdən məhrum edir,
heç kəsin tanımadığı adamlar isə
böyük ixtiyar sahiblərinə çevrilirlər.
Bu müdrik yunanın söylədikləri də elə
çox vaxt keçməmiş təsdiqini tapdı. Persiya
çarı Böyük Kir b.e.ə. VI əsrdə
Lidiyanı zəbt etdi, ölkənin paytaxtı Sardını
darmadağın etdi və çar Krezi əsir
götürdü. Persiya çarının əmri ilə
tonqal yandırıldı və Lidiya çarı diri-diri
yandırılmaq üçün onun üstünə
çıxarıldı. Bir azdan Kir öz qərarını
dəyişib, Krezin həyatına aman vermək istədi və
tonqalı söndürmək əmrini verdi. Lakin tonqalı
söndürmək mümkün deyildi. Bu vaxt hər şeydən
əli üzülən Krez allahlara yalvarırdı. Leysan
yağış yağmağa başladı, tonqalı
söndürərək, bir qədər əvvəl
dünyanın ən varlı adamının, indi isə
ölümün astanasında olan çarın həyatını
xilas etdi. Bu vaxt çar Yunanıstandan gələn
böyük alimin sözlərini yada saldı və belə qənaətə
gəldi ki, bu adam öz müdrik sözləri ilə onun gələcək
bədbəxtliklərini qabaqcadan görə bilmişdi. Beləliklə,
Krez qarşıda özünə daha böyük səadət
gözlədiyi halda, bədəxt olmaqla yanaşı, öz
ölkəsinin də məhvinə səbəb oldu, Lidiya
Persiyanın bir əyalətinə çevrildi. De Qollun "qələbə
qanadlarını
yığmışdı, lakin uçuş
üçün açmağa macal tapmadı" sözlərini
Krezə də aid etmək olar. Tarixin atası Heredot
Lidiyanın ilk çarı Kandavlın biabırçı əhvalatı
ilə yanaşı, bu ibrətamiz hadisəni də qələmə
almışdır.
Çarın dəbdəbəyə vurğunluğu
Babilistanı məhvə apardı
Hökmdarların öz qəddarlıqlarına görə
ağır cəza kimi qətlə yetirilməsi faktlarına
biz qədim yazılı mənbələrdə də tez-tez
rast gəlirik. Eyş-işrət, dəbdəbə
vurğunluğu da təkcə hökmdarı deyil, onun
dövlətini də fəlakətə sürükləyir.
Babilistan çarı Baltasar min nəfərlik ziyafət təşkil
etmişdi və öz zadəganları ilə burada
eyş-işrət keçirirdi. Bu vaxt şərab içərkən
Baltasar göstəriş verdi ki, atası Nabuhodonossorun
İsraili zəbt edərkən Yerusəlimdəki məbəddən
götürdüyü qızıl və gümüş badələri
gətirsinlər ki, çar və onun zadəganları,
onların arvadları və kənizləri şərabı
onlarda içsinlər. Onlar üçün Yerusəlimdəki
Allah məbədindən götürülmüş
qızıl qədəhlər süfrəyə
düzüldü, çar şərabı onda içməyə
başladı. Bu vaxt çar sarayında divarın ağ
suvağında yazı yazılmağa başlandı.
Çar yazan əli müşahidə edirdi. Onun üzü
ağardı, qorxmağa başladı. Hökmdar münəccimləri, kahinləri
yığıb, Babilistanın bu müdrik adamlarına dedi:
"Kim bu yazını oxuyub, mənasını mənə
desə, ona ən böyük ənamlar veriləcək və
o, karyera yüksəkliyinə görə ölkədə
üçüncü hökmran olacaqdır". Lakin onlar
yazını oxuya bilmədilər, bu, çarı daha da
qorxutdu.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet.- 2024.-6
aprel,№ 60.- S.22.