ATASINI
GÖRMƏYİ ARZULAYAN QOCA
Millətimiz istedadlıdır və qətiyyən
şübhə yoxdur ki, səhnəmizdə də
zamanaşırı yeni-yeni parlaqlar yaranacaq, böyük yollar
elə o yollara, həmin yollardan keçmiş azmanlara
yaraşan biçimdə davam etdiriləcək. Ancaq hər
zirvə təkrarsız olduğu kimi, daha heç vaxt
heç kəs Ağasadıq yeriyən yerişi təkrar edə,
Gəraybəyli fəth edən yüksəkliklərə
çatmağı bacarmayacaq.
"Sevil" ilk dəfə Azərbaycan səhnəsinə
gələndə 1931-ci il idi və Balaşı
Ağasadıq Gəraybəyli oynayırdı.
Teatrımız ömrünü sürürdü, müxtəlif
onillərdə "Sevil" gah repertuardan
çıxırdı, gah yeni quruluşlarda təzədən
qayıdırdı və Ağasadıq yenə Balaş idi,
başqa Balaşlar da gəlirdi, gedirdi. Amma 47 il keçdi,
çatdı 1978-ci il. "Sevil" növbəti dəfə
səhnəyə gəlirdi və Ağasadıq Gəraybəyli
artıq cavan deyildi, 81 yaşını tamamlayıb 82-yə
keçmişdi, ancaq təzədən qayıdan
"Sevil"də yenə vardı. Doğrudur, Balaş
deyildi, indi Atakişini oynayırdı, lakin hər halda yenə
"Sevil"də idi. Hansı aktyordur ki, bu qədər uzun
müddətcə ayaqda qalsın, tələb olunan, arzulanan,
axtarılan olsun?!
1959-cu ildə Azərbaycan teatrı
insanlarımızı "Əliqulu evlənir"
tamaşası ilə sevindirdi. Baş rolda Ağasadıq Gəraybəyli
idi. 1960-cı illərdə mən uşaq idim, məktəbli
idim. O zaman "Əliqulu evlənir"i Dram Teatrından
translyasiya ilə lentə almışdılar, televiziya ilə
göstərirdilər. Ağasadıq Gəraybəylinin
misilsiz Əliqulusu o vaxtdan yaddaşıma həkk olundu.
Üstündən 21 il keçdi. 1980-ci ildə Sabit Rəhmanın
(1910-1970) övladı Emin Sabitoğlunun (1937-2000) təşəbbüsü
və səyləri ilə yenidən "Əliqulu evlənir"
səhnəyə qayıtdı. Yenə baş rolda
Ağasadıq Gəraybəyli idi. Arxada qalan müddətdə
xeyli yeni və yaxşı aktyorlarımız
yetişmişdi, ancaq 84 yaşına qədəm
basmış sənətkar yenə bu rolda özündən
ikiqat cavanlardan daha cazibəli görünürdü ki, yenə
onu seçmişdilər. Yenə 21 il əvvəlki səhnədə
idi, yenə 21 il əvvəlki sayaq möcüzə
yaradırdı. Yox, möcüzə yalnız onun sənətkar
ustalığı deyildi, əsl möcüzə, həm də
daha artıq heyrət doğuran möcüzə ən əvvəl
onun özünün varlığı, sənət
uzunömürlülüyü və sabit sevimliliyi idi.
Eyni rekordu qıran başqa hansı aktyorumuz var?
...Bir dəfə unudulmaz aktyorumuz, səhnədəki
bütün surətlərini sadəcə istedadla oynamayan, hər
bir rola bütün olar-olmazını qoyan, hətta bəzi
ifalarında ifasındakı hərarətdən səhnədə
ürəyinin dayanacağından belə adamın ehtiyat
etdiyi Mikayıl Mirzə (1947-2006) ilə Milli Dram
Teatrımızdakı nəsillər nisbətindən
danışırdıq, artıq 1980-ci illərin ortaları
idi, bir çox korifeylər getmişdilərsə də,
yaşayan və hələ teatrdan ayrılmayan qocamanlar
çox olmasalar da, hər halda vardılar. Mikayıl
qayıtdı ki, biz xoşbəxtik ki, qismətimizə bu
insanları görmək, onları dinləmək
düşdü, bizim nəsilçün İncəsənət
İnstitutundan daha artıq biliyi, səriştəni teatrda belə
şəxsiyyətlərlə təmaslar verdi. Əlavə də
etdi ki, yaşlıların da arasında Ağasadıq müəllim
bizim Piri babamızdır, keçmişin lap adları indi
çoxlarının yadında olmayan aktyorlarından
hansını xəbər alsan, elə hekayətlər
danışmağa başlayır, həm elə xırda,
maraqlı təfərrüatlaracan yerli-yataqlı söhbət
edir ki, elə zənn edirik ki, elə uşağıq,
babamız bizə nağıl söyləyir, kişi əsl
canlı ensiklopediyadır, amma ensiklopediyaların
yazdığı quruca xəbərlər olur, ancaq teatr Gəraybəylinin
canına elə hopub ki, adicə xatirəsinin öz dramatizmi
var...
Doğru deyirdi Mikayıl. Ağasadıq Gəraybəyli,
Şəmsi Bədəlbəyli (1911-1987) mənə yaxın
dost olduqları Cəfər Cabbarlı (1899-1934) ilə
bağlı xatirələrini söyləyəndə elə
bu hekayətləri əlçatmaz günlərdən qopub gələn
nağıllar kimi qavrayırdım və özümü elə
həmin günlərin, illərin gərdişində hiss
edirdim. Vaxt elə gətirmişdi ki, XX yüzilin son çərəyində
Cəfərlə ünsiyyətdə olmuş, onu
görmüşlərdən həyatda olanlar vardı,
onların da Cabbarlı haqqında söhbətlərini
eşitmişdim. Ancaq onlar söyləyənlər hara,
Ağasadıq müəllim, Şəmsi müəllim
danışanlar hara.
Ağasadıq ustad bədii səssiz kinomuz
dövründə çəkiliş meydanında
görünən tək-tək teatr aktyorlarımızın
ilklərindən biri olmuşdusa, bunun da əsas səbəbkarı
onun uşaqlıq dostu Cəfər idi. 1929-cu ildə
"Sevil" çəkiləndə Balaşın ona etibar
edilməsini məhz Cəfər istəmişdi. Rəsmən
quruluşçu rejissoru Amo-Aleksandr Beknazarov (1892-1965) olsa da,
Ağasadıq müəllimin söyləməsincə, Cəfər
yalnız ssenari müəlliflərindən biri kimi yox, elə
əsas rejissora bərabər səviyyədə həmin
filmin çəkilişlərində iştirak edir, aktyorlara
məsləhətlər verir, kinoəsərin daha gözəl
alınması üçün bacardığını əsirgəmirdi.
Ağasadıq müəllim nağıl edirdi ki, sınaq
çəkilişlərində bir çox aktyorları
yoxlayırdılar, Balaş roluna Rza Təhmasib (1894-1980), Rza
Əfqanlı (1899-1973) və neçə nəfər
başqası nəzərdən keçirilirmiş. O günlərdə
Ağasadıq teatrın kollektivi ilə birgə Tiflisdə
qastrolda imiş. Bir axşam Bakıdan - kinostudiyadan teleqram
alır ki, Balaş roluna təsdiq olunmusunuz.
Şübhəsiz, ömür vəfa etsəydi, Cəfər
Cabbarlının həyatdan ayrılması bunca insafsızca
erkən baş verməsəydi, o, Ağasadığın gələcək
yüksəlişlərində də çox əhəmiyyətli
izlərini qoyacaq, elə, sözsüz ki, araya-ərsəyə
gətirəcəyi yeni-yeni filmlərdə də
Ağasadığa rollar verəcəkdi. Qocaman aktyor "Sevil"lə
bağlı bunu da unutmamışdı ki, 1929-cu ilədək
qadın azadlığı istiqamətində respublikada
çox işlər görülmüşdüsə, ciddi irəliləyişlər
vardısa da, səhnədə, kinoda qadın
qıtlığı yenə qalırdı, filmə çəkiləsi
qızı tapmaq da asan başa gələsi iş deyildi. Sevil
roluna oynayası aktrisanın seçilməsi
üçün aparılan axtarışların macəralı
təfərrüatları haqqında deyirdi ki, Cəfər bir
yaxın həmdəm kimi hər dərd-sərini mənimlə
bölüşərdi və Sevili axtarmaq üçün
onunla birgə getməyi də məndən rica etdi.
Başladıq qız axtarışına. Bir neçə
gündən sonra, nəhayət, gəlib çatdıq
qızların nisbətən bol yerinə, gendən
görüb seçmək fürsətinin daha çox
olduğu Bakı Dövlət Universitetinə. Cəfərin təklifi
ilə universitetin qapısının ağzında xeyli
gözlədik, axırda bir dəstə qız dərslərini
başa vurub evə getmək üçün binadan
çıxdı. Cəfər onlardan birini gözaltı elədi.
Düşdük həmin qızın dalınca. Cəfər
mənə pıçıldadı: "Əsl Sevildir ki,
var". Qız getdi, biz getdik. Hərdən qız
dönüb bizə baxır və yenə yolunu davam etdirirdi.
Yəqin düşünürdü ki, görəsən, bu
kişilər niyə mənim ardımca düşüblər,
güdürlər, amma yaxınlaşmır,
dinib-danışmırlar. Nəhayət, qız bir evə
yaxınlaşıb qapını döydü, yaşlı
kişi açdı, onu mehribanlıqla qarşıladı və
biz də həmin darvazanı yadda saxlayıb aralandıq. Ertəsi
gün yenə ikilikdə gəldik, həmin qapını
döydük, dünənki yaşlı kişi açdı.
Cəfər ona haradan və nə üçün gəldiyimizi
dedi. Kişi bizi xeyli nəzakətlə içəri dəvət
elədi, söhbətimizin axırında dedi ki, şəxsən
mən qızımın kinoda çəkilməsinə etiraz
eləmirəm, ancaq onun nişanlısı var, yaxşı
olardı ki, oğlanla özünüz danışıb
razılığını alasınız. Biz
soraqlaşıb qızın nişanlısını
tapdıq, ondan nişanlısının Sevil rolunda çəkilməsinə
icazə aldıq. Və həmin anlarda Cəfərin sevincinin
həddi-hüdudu yox idi.
Ağasadıq müəllim iftixar edirdi ki, sonralar Azərbaycanın
məşhur alimlərindən birinə çevrilmiş
Sevilin - akademik İzzət Orucovanın (1909-1983) ilk
parlayışında onun da payı olub.
Şimşək çaxışı kimi qısa
ömür sürmüş parlaq Cəfər Cabbarlı həm
də çox hazırcavab, incə yumor hissli, iti sözlü
imiş və unudulmaz ədibin o məziyyətindən soraq
verən bu dostyana zarafatı, Ağasadıq olmasaydı, kim bu
günə çatdırardı? Söyləyirdi ki, mən
danışığımda tez-tez "gərək"
sözünü işlədərdim. Cəfər də şəbədə
qoşmaqda pərgar idi. O vərdişimə xəfif, şux
eyham vuraraq məni "Gəraybəyov" yox, "Gərəkbəyov"
çağırardı, ya da bəzən "bəyov"u
da atardı, məni elə "Gərək" deyə səslərdi.
Tale Ağasadıq müəllimi Azərbaycan sənət
tarixinin bir sıra unudulmaz hadisələrinin şahidinə
çevirmişdi və həmin olmuşlardan 40, 50, 60 il
ötəndən sonra da güclü hafizəsi sayəsində
ayrıntıları ilə yeni nəsillərə
ötürə bildiyi o yaddaşlar Gəraybəylini daha da
nadirləşdirirdi.
Doxsanının astanasında olduğu vaxtlarda arada
Ağasadıq müəllim bərk
naxoşlayıbmış. Ancaq yay mövsümünə təsadüf
etdiyindən, teatr da istirahətdə olduğundan bundan
yoldaşların əksəri heç xəbər
tutmayıbmış. Sentyabrdır, Ağasadıq müəllim
günortadan sonra teatra gəlibmiş. Ovaxtkı direktor,
dostlarla nahar fasiləsindən qayıdan, görünür,
boğazlarını yaşladıqlarından kefi də kök
olan Xalq artisti Əlabbas Qədirov (1946-2006) gendən Gəraybəylini
görüncə sevinclə: "Yallah, Ağasadıq müəllim,
necəsiniz?" - soruşur. Ağasadıq müəllim də
zəif səslə dillənir ki, "ay Əlabbas, necə
olacam, bu yay gedib o dünyanı görüb gəldim".
Öz aləmində olan Əlabbas Gəraybəylinin dediyini
adda-budda eşidir, tez deyir: "Həmişə gəzməkdə,
Ağasadıq müəllim, yaxşı eləyib gedibsənmiş,
adama gəzmək qalacaq".
Sonra bu hadisə Dram Teatrında dillərdə
dolaşan lətifəyə çevrilmişdi, ancaq indi,
iştirakçılarının ikisini də, təəssüflər
ki, itirdiyimiz bir vaxtda həmin məzəli əhvalatı
xatırlayarkən onda sürrealist bir qat da görürəm.
İndiki ağlımla Ağasadıq müəllimin bir
zamanlar digərlərinə və mənə söylədiyi
keçmişli yaddaşlar barədə
düşünürəm və məndə belə təsəvvür
oyanır ki, elə bil bu müstəsna sənətkar elə
həqiqətən o dünyaya, minbir tellə bağlı
olduğu əski həmkarlarının bulunduğu ruh aləminə
uçaraq oradan qayıtmaq gücündəymiş. Oralara
qanadlanıb geriyə dönə bilmək qüdrəti
olmasaydı, Ağasadıq müəllimin keçmişli
söhbətləri heç o cür təzə, həmin
söhbətlərdəki hiss-həyəcan o təhər
yaxın olardımı?
Azərbaycan teatrının şanlı səhifələrində
pozulmaz imzası olan, köhnə nəsil sənətkarların
əksərinin məhəbbətlə
xatırladığı Aleksandr Aleksandroviç Tuqanovla
(1871-1960) bağlı Ağasadıq müəllim
başqalarından eşidilməsi mümkünsüz elə
söhbətlər açırdı ki, hərəsi
şirin bir hekayət və hamısında da yadda saxlamalı
ibrət.
Stanislavski sistemini Azərbaycan teatrına ilk dəfə
tətbiq edənlərdən olan Tuqanovun həm də
çox səliqəli, dəqiq, intizamlı olduğunu, bu
keyfiyyətləri aktyorlarda da görməyi həmişə
arzuladığını deyən Ağasadıq müəllim
nağıl edirdi ki, Tuqanov, səbəbindən asılı
olmayaraq, artistlərin məşqə və tamaşaya gecikməsini
heç xoşlamaz, eləcə də istər öz
quruluş verdiyi əsərlər olsun, istərsə də
başqa rejissorun qoyduğu tamaşalar, bir qayda olaraq,
hamısına əvvəldən axıra kimi baxardı; fikirləşərdik,
görən, niyə belə edir, ancaq sonralar anladıq ki, o,
yalnız tamaşaların bədii səviyyəsinə nəzər
yetirmir, həm də ayrı-ayrı aktyorların
yaradıcılıq imkanları və inkişafını izləyir,
hər dəfə aktyorun yeni məziyyətini aşkara
çıxararaq sonra bunun cilalanmasına köməyini
göstərir.
Təsadüf elə gətirir ki, bir kərə
Balzakın (1799-1850) "Ögey ana" tamaşasının
məşqinə Ağasadıq 15 dəqiqə gecikir. Deyirdi
ki, teatrın qapısına çatanda baxdım aktyorlar
toplaşıb, əllərində gül dəstəsi məni
gözləyirlər, Tuqanov da onların yanında. Məni
görən kimi hamı əl çaldı, donub
qalmışdım, baş çıxarmırdım bu nə
məsələdir. Sonra Tuqanov hamımızı teatrın
bufetinə dəvət elədi, əyləşdik, hərəmizə
bir kakao, iki dənə də qutab sifariş elədi. Mən
özümü saxlaya bilmədim. Soruşdum ki, "Aleksandr
Aleksandroviç, bu qonaqlıq nə münasibətlədir
belə?" Qayıtdı ki, "darıxma, bilərsən".
Nə isə, yedik-içdik, birdən Tuqanov saatına
baxdı, dedi ki, hə, düz 15 dəqiqə keçdi,
qalxaq, elə yoldaş Gəraybəyli də məşqə
15 dəqiqə yubanmışdı, bizim buradakı 15 dəqiqəlik
xərcimizi də həmin ləngimənin cəriməsi
olaraq o ödəsin.
Bu əhvalat baş vermişdi 1930-cu illərin əvvəllərində
və ondan sonra Ağasadıq Gəraybəyli 50 ildən
artıq bir vaxtda teatr ömrü yaşadı. Ən ixtiyar
çağlarına qədər - 90-ına çatanda da hər
tamaşadan xeyli əvvəl iki-üç, bəzənsə
lap dörd saat öncə məbəddə - teatrda
olmasının səbəbi aldığı tərbiyədə,
böyük ustadlardan gördüyü bu cür
öyüdverici "qulaqburmalar"da idi.
Söyləyirdi ki, Tuqanovun quruluşu ilə göstərilən
"Otello"da Yaqo, "Müfəttiş"də şəhər
rəisi, "Romeo və Cülyetta"da Lavrenti,
"Sevil"də Balaş, "Od gəlini"ndə
Altunbay, Balzakın "Ögey ana" əsərində
General de Granşan, "İki yetim"ində Jak və s.
rollarda çıxış etmişəm, böyük müəllimimi
həmişə minnətdarlıq hissi ilə
xatırlayıram və həmişə də, artıq
Tuqanovun dünyadan çoxdan köçdüyü vaxtlarda
da köhnə yaddaşla mənə elə gəlir ki, məşqdə
də, tamaşada da San Sanıç oturub gendən baxır,
özümü bir az da yığışdırıram...
Bu, Ağasadıq müəllimin təkrarlamağı
xoşladığı ifadə idi və 1970-1980-ci illərdə
dəvət elədiyim bir neçə radio verilişində
- "Teatrımızın həyatı ilə əlaqədar
elə böyük sənətkarlar olub ki, onlarsız
Əzizbəyov teatrının tarixini təsəvvür eləmək
mümkün deyil", - söyləyərək söhbətini
belə başlayandan sonra həqiqətən əvəzedilməzlər
zümrəsindən olan növbəti bir teatr fədaimiz
haqqında elə xatirələri bölüşərdi ki,
inanardın haqq sözdür, onlar olmasaydı, doğrudan da,
Milli Dram Teatrımız bu gözəllik və möhtəşəmliyi
qazanmazdı.
Onun nəzərincə, belə əvəzolunmazlardan
biri Xalq artisti Əli Qurbanov (1898-1962) idi. Deyirdi ki, mən
onunla 1930-cu illərin əvvəllərindən şəxsən
tanış olmuşam. O vaxta qədər Əli Qurbanovun
adını eşidib, üzünü görməmişdim.
Əli Qurbanov o zaman Zaqafqaziyada Azərbaycan teatr sənətinin
ikinci mərkəzi sayılan Tiflis şəhərində səhnəyə
gəlmiş və burada gözəl bir aktyor kimi şöhrət
tapmışdı. Biz - Bakı teatrının artistləri
tiflisli həmkarlarımızın sənət aləmindəki
müvəffəqiyyətlərini eşidib sevinərdik.
Əli Qurbanov 1930-cu illərin birinci yarısında Tiflisdən
Bakıya köçərək Əzizbəyov teatrında
işə başlayanda Cəlil Məmmədquluzadənin
(1886-1932) "Ölülər"i yeni quruluşda
tamaşaya hazırlanırdı. Mən Kefli İsgəndər
rolunda çıxış edəcəkdim, İsgəndərin
atası Hacı Həsən rolu isə Əli Qurbanova
tapşırılmışdı. İlk tamaşamız
çox böyük müvəffəqiyyətlə
keçdi. Mən elə birinci tamaşadanca Əli Qurbanovun
necə güclü aktyor məharətinə sahib
olmasını şəxsən ən yaxın məsafədən
hiss etdim. Lermontovun (1814-1841) "İki qardaş", Cəfər
Cabbarlının "Almaz" və "1905-ci ildə",
Səməd Vurğunun (1906-1956) "Vaqif",
"Xanlar", "Fərhad və Şirin" və bir
sıra başqa tamaşalarda onunla tərəf-i müqabil
olduqca, bir sıra filmlərdə bərabər çəkildikcə
hər dəfə onun sənətkar
böyüklüyünü daha artıq görürdüm.
Ancaq o qədər böyüklüyü ilə də son dərəcə
sadə idi. Həyatda da, rollarında da elə idi ki, istər-istəməz
onu doğma bir insan kimi qavrayırdın.
Ağasadıq Gəraybəylinin Azərbaycan
teatrının bütövlükdə inkişaf yoluna,
ayrı-ayrı tamaşalara, səhnəmizin
tanınmış aktyorlarına verdiyi qiymət bəzən ən
güclü sənətşünasların,
teatrşünasların dəyərləndirməsindən də
sərrast, dəqiq və ədalətli olurdu. Çünki
o, miqyasda baxa, əsrin əvvəlindən yüzilin
sonlarınadək olan yolu bütün
iştirakçılarıyla seyr edə, tutuşdura bilirdi.
Kazım Ziyanı (1896-1956) çox sevirdi və bəyəndiyi,
illərcə səhnə bölüşdüyü bu
aktyorun nadirliyini, sənətkar qüdrətini ürəyinə
yatan kimi çatdıra bilməkdən ötrü elə
müqayisə aparırdı ki, bunu Ağasadıq Gəraybəyli
kimi bir başqası heç vəchlə edə bilməzdi.
O, uzun illər "Ölülər"də Kefli İsgəndəri
oynamışdı və qarşısından onillər ərzində
çox Şeyx Nəsrullahlar, Şeyx Əhmədlər,
Hacı Həsənlər... keçmişdi. Ona görə ən
müxtəlif illərin aktyorlarını,
ifaçılarını müqayisə edərək nəticə
çıxarmaq üçün onun hansısa mənbəyə
baxmağa, hansısa sənədi qaldırmağa, hansısa
şahiddən nəsə soruşmağa ehtiyacı yox idi - ən
etibarlı mənbə də, qaynaq, şahid də özü
idi!
Söyləyirdi ki, mən Kefli İsgəndəri
oynayarkən bir neçə mahir aktyorun ifasında Şeyx Nəsrullahları
görmüşəm. Kazımın Şeyx Nəsrullahını
heç birisi ilə müqayisə etmək olmaz. O, ərəb
və fars dillərinə mükəmməl bələd
olduğundan o dillərdə olan ibarələri bir çox
başqalarından fərqli olaraq təhriflə deyil,
xüsusi bəlağət və ahənglə ifa etməsiylə
rolu daha da gözəlləşdirirdi. Ağasadıq müəllim
vaxtilə direktoru olduğu teatr texnikumunda Kazım Ziyanın
da müəllimlik etməsini yada salaraq bunu da dəqiqləşdirirdi
ki, o, dərin bilikli, savadlı aktyorlardan idi, sənətdə
lirik rollara meyl göstərdiyi kimi, həyatda da həssas, incə
duyğulu bir insan idi...
Ağasadıq Gəraybəylinin aktyor kimi yetkinlik
çağlarının ömrünün iri parçası
görkəmli rejissor Adil İsgəndərovla (1910-1978)
bağlı idi. Söyləyirdi ki, Adil nizam-intizamı sevən
rejissorlardan idi və aktyorlardan bunu tələb edərdi.
Aktyorlar arasında onun nüfuzu böyük idi. Odur ki,
aktyorlar onun quruluşunda hazırladıqları rollara olduqca
ciddi və məsuliyyətli yanaşırdılar. Deyir,
yaxşı yadımdadır, Adil İsgəndərov bizdən
tələb edərdi ki, ədəbi materialdan başqa həyatı
da öyrənək, yaratdığımız surətləri
həyat materialı ilə zənginləşdirək; mən
Mirzə İbrahimovun (1911-1993) "Həyat" pyesində Məşədi
Hüseyn rolunu ifa edirdim, o, bir qolçomaq idi və həyatda
həmin tip insanlara az rast gəlmədiyimdən,
müşahidə etdiyim ayrı-ayrı keyfiyyətləri bu
surəti yaradarkən cəmləyərək istifadə etməyimdən
Adil İsgəndərovun xoşu gəlmişdi. O da, Tuqanov
kimi, istər öz quruluşu olsun, istərsə də
başqa rejissorların əsərləri, bir qayda olaraq əvvəldən-axıradək
tamaşalara baxardı.
...Tanrının Ağasadıq Gəraybəyliyə
qismət etdiyi uzun ömür ona hər sənətkara nəsib
olmayan bir başqa xoşbəxtliyi də
bağışlamışdı. Azərbaycan səhnəsində
onunla birgə zəngin surətlər qalereyası
yaratmış Məmmədəli Vəlixanlı (1899-1969) ilə
həyada da sirdaş, ailəvi dost idilər. Ağasadıq
müəllim söyləyirdi ki, bizim hətta
Pirşağıda bağlarımız da bir-birinin
yaxınlığında idi, yalnız şəhərdə
deyil, orada bağa köçəndən sonra da get-gəllərimiz
davam edirdi, uşaqlarımız bir yerdə
böyüyürdülər. Vəlixanlının aktyorluq
özünəməxsusluğundan danışarkən bunu da
söyləyirdi ki, onun danışıq tərzi aydın və
çox təsirli idi, səsində məxsusi güc
vardı, belə ki, onun səhnədə lap astadan dediyi
söz salonun axırıncı sıralarında da rahatca
eşidilirdi. Azərbaycan səhnəsində Şekspirin
(1564-1616) "On ikinci gecə"sində Ağasadıq Ser
Tobbini oynamışdı, Vəlixanlı Ser Andrini,
"Əliqulu evlənir"də Ağasadıq Əliqulu
olmuşdu, Vəlixanlı Xəlil və daha neçə
tamaşada bu cür tərəf-i müqabil idilər, amma uzun
ömrün bəxş etdiyi ayrı bir səadət də o
idi ki, qismət oldu Məmmədəlinin oğlu Aqşinlə
də Ağasadıq Gəraybəyli eyni səhnəyə
çıxdı. Ata Vəlixanlı ilə Sabit Rəhmanın
"Əliqulu evlənir"ində tərəfdaş
olmuşdular, indi, yeni zamanda Ağasadıq yenə Əliqulu
idi, Xəlil rolunda çıxış edənsə oğul
Vəlixanlı.
Elə eyni şəkildə Sadıq Salehlə
(1907-1977) uzun illər Dram Teatrının səhnəsində
qoşa çıxış etdilər. Qoqolun (1809-1852)
"Müfəttiş"ində Ağasadıq Gəraybəyli
şəhər rəisi rolunda idi, Sadıq Saleh
Dobçinskini oynayırdı. "Ölülər"də
Ağasadıq İsgəndər idi, Sadıq Saleh Hacı
Baxşəli. Onunla da, elə Məmmədəli Vəlixanlı
kimi, Pirşağıda bağ qonşusu idilər, ailəvi
yaxın idilər. Dövr dəyişmişdi, Sadıq Salehin
oğlu səhnəyə gəlmişdi. Bir vaxtlar
"Əliqulu evlənir"də Ağasadıq Sadıq
Salehlə üz-üzə idi, indi həmin komediyada Əliqulu
həminki Ağasadıq idi, tərəfdaşı isə
artıq Sadıq Salehin oğlu Pərviz idi - Əliqulunun
qızının nişanlısı rolunda.
Ya Hamlet Qurbanov (1938-1995). Onun atası Ağadadaş
Qurbanovla (1911-1965) da zamanında Ağasadıq Gəraybəyli
qarşı-qarşıya idi, eyni tamaşalarda
çıxış edirdilər. Zaman sovuşdu, Hamlet Qurbanov
səhnəyə gəldi və Ağasadıq bir zaman onun
atası ilə nə qədər uğurla
çıxış edirdisə, bəlkə də daha
artıq müvəffəqiyyətlə oğulla
oynayırdı. Onillər uçub gedirdi, aktyorlar
sırası dəyişir, təzələnirdi,
Ağasadıq yerində idi, sanki zamanın onunla işi yoxdu.
Hələ bu harasıdır?! Hətta bir zamanlar
atası Ağadadaşla eyni tamaşalarda eyni rollarda əvəzedici
olduqları kimi, indi bəzi pyeslərdə oğul Qurbanovla -
Hamletlə dublyor idilər. Ağasadıq müəllim gizlətmədiyi
məmnunluqla, xoşhallanaraq deyirdi ki, Hamletlə mən
"Xanuma" əsərində Knyaz rolunda, yaxud
"Əliquli evlənir"də Əliqulu surətində
eyni quruluşda hazırlanmış tamaşalarda
çıxış edirdik, bəzi günlərdə mən
oynayırdım, bəzənsə o.
...2023-cü ilin martında Ağasadıq Gəraybəylini
yad etmək, çəkilişlər aparmaqçün məhz
onun ikinci (bəlkə əslində də elə əsas,
birinci evi) Milli Dram Teatrında bir neçə aktyorla
görüş təyin etmişdim. Teatrın işləmədiyi
günü seçmişdik ki, həm səhnə, həm
foye boş olsun, bizə maneçilik törədəcək kənar
səs-küy gəlməsin. Teatrın bədi rəhbəri
- baş rejissoru və direktoru, köhnə dostum Azərpaşa
Neymətovdan (1947-2023) xahiş etmişdim ki, səhnənin
işıqlarını yandırıb tənzimləmək, pərdəni
açıb-bağlamaq və digər belə-belə
tapşırıqları yerinə yetirməkçün həmin
gün texniki heyətdən bir neçə nəfər
işə çıxsın. Həmin günü
düşünürkən ürəyimdən bir
sızıltı keçir. Nə vaxt keçib ki! Artıq nə
Azər həyatdadır, nə də həmin gün deyə-gülə
Ağasadıq müəllimi yad edənlərdən olan Xalq
artisti Ramiz Məlikov (1943-2023).
...Xalq artisti Rafiq Əzimovla (1938) teatrın tarix dolu
tanış pillələri ilə qalxırdıq və həmin
pillələr özləri vadar edirdi ki, tarixə qayıdaq,
dünənləri anaq. Rafiq deyirdi ki, Dram Teatrında 1959-cu
ildən, Həsən Məmmədovla (1938-2003) birgə hələ
tələbə ikən, Məhərrəm Haşımovun
(1912-1969) kursunda oxuyanda xırda rollar oynamağa
başlayıb.
"Onda ikinci kursdaydıq. O il Moskvada Azərbaycan
Ədəbiyyatı və İncəsənəti
Ongünlüyü keçiriləcəkdi. Kursumuzdakı 22 nəfərdən,
demək olar ki, yarısını kütləvi səhnələrdə
iştirak etməkçün Moskvaya apardılar. Qayıdandan
sonra Həsənlə ikimiz Azdramada bidəfəlik
çıxışlar etməkçün müraciət
etdik. O vaxt Dram Teatrı hələ indiki Musiqili Teatrın
binasında yerləşirdi. 10 tamaşa oynayırdıq, hər
çıxışımıza 80 qəpik pul verirdilər,
aya 8 manat alırdıq, tələbə baba idik,
bizimçün böyük pul idi. Amma bundan qat-qat vacib olan hər
gün nəhəngləri görməyimiz idi.
Orada Ağasadıq Gəraybəylinin
"Xanlar"dakı Kobasını, "Xoşbəxtlər"dəki
Nəsirovunu görürdüm, Mirzağa Əliyevin (1883-1954)
Mirzə Salmanını, Bərbərzadəsini seyr edirdim, gah
Gəraybəylinin, gah Vəlixanlının Mindillisinə
heyran kəsilirdim. Başqalaşmaq sənəti
Ağasadıq Gəraybəylidə çox qüvvətli
idi. Hər aktyor başqalaşa bilmir. O, ömrü boyu həmişə
öz üzərində bir aktyor kimi dayanmadan işləyib
ki, oynadığı rollar bir-birindən fərqli olsun".
Elə Ramiz Məlikov da o gün sözünü
Ağasadıq Gəraybəylinin təkrarsızlığından
başlamışdı. Demişdi ki, Azərbaycan teatrı
tarixində onun qədər unikal, onun qədər təcrübəli,
onun qədər müxtəlif səpkili rolların
ifaçısı ikinci bir aktyoru mən nəzərimə gətirmirəm.
Bu qənaətinə bəlkə də kiminsə şərik
çıxmayacağını da göz önündə
tutaraq əlavə də etmişdi: "Bu, mənim şəxsi
fikrimdir".
Ancaq Ramizin bəlkə də qəti səslənən
belə qiymətləndirməyə görə
ethiyatlanması əbəs idi. Ağasadıq Gəraybəyliyə
münasibətdə çoxlarının elə bu fikirdə
olmasını dəfələrlə eşitmişəm.
Ramiz mülahizəsinin təsdiqi üçün
misal da çəkirdi. Deyirdi ki, Gəraybəylinin heç
bir rolunu o birisi ilə müqayisə eləmək olmur -
tamamilə başqa-başqa rənglər, fərqli təqdimatlardır.
"Mən 1967-ci ildə teatra gələndə
"Bağ qonşuları" tamaşasında Əzizi
oynadım və Gəraybəyli o pyesdə atam idi. Elə ilk
təmasdan ona elə ata, bir böyüyümüz,
ağsaqqalımız kimi isinişdik. Həmin tamaşa ilə
biz yalnız Bakıda deyil, Azərbaycanın az qala
bütün rayonlarında çıxış etdik. Hər
yerdə sevgiylə qarşılanırdıq. Gəraybəyliyə
biz "Ağasadıq dayı" deyirdik və doğrudan da,
o bizə dayı kimi yaxın idi. Gəncləri çox
sevirdi. Bizi həmişə ilhamlandırırdı, ürək-dirək
verirdi, qayğı göstərirdi, müdafiə edirdi. Onun
yaşı artdıqca, biz özümüz asta-asta
yaşlandıqca onun qədrini daha artlq bilir, ona daha artıq nəvaziş
göstərirdik. İlyas Əfəndiyevin (1914-1996) "Natəvan"
əsərində mən ikinci rejissor idim, Telman Adıgözəlov
(1953-2010) da həmin tamaşada Natəvanın qulluqçusu
Daşdəmiri oynayırdı. Artıq gözləri görməyən
Ağasadıq müəllim o tamaşadakı rolunu
oynamaqçün hər dəfə teatra gələndə mən
də, Telman da əvvəldən-axıracan sözün əsl
mənasında onun qulluqçusuna çevrilirdik, ona
doğmamız, bir ata kimi, baba kimi nəvaziş göstərirdik,
bundan da zövq alırdıq".
Əminə xanım Babayeva (1950) Milli Dram Teatrına
18 yaşında, Lütfi Məmmədbəyovun (1927-2004) rəhbərlik
etdiyi xalq teatrından gəlib. Deyir ki, 14 yaşından
artıq səhnəyə uzaqdan-uzağa vurğun idim, o
çağlar televiziyada Dram Teatrında qoyulan ayrı-ayrı
tamaşaları lentə alıb göstərərdilər və
mən də heyranlıqla baxardım, Ağasadıq Gəraybəyli
isə mənimçün bir əfsanə idi.
İş elə gətirir ki teatra gəlincə ilk
rol aldığı tamaşada əfsanə ilə bərabər
çıxış edir. Hay Vahidin "Bağ
qonşuları" pyesində ona əsərin qəhrəmanı
Əzizin - Ramiz Məlikin sevgilisi Rəmziyyə rolu
tapşırılmışdı. Rəmziyyənin atası
Əlağa Ağayev (1913-1983) idi, Əzizin atası isə
Ağasadıq Gəraybəyli. "Hər dəfə səhnədən
pərdə arxasına qayıdan kimi soruşurdum ki,
"Ağasadıq müəllim, necə idi?"
"Yaxşıdı, yaxşıdı. Yaxşıdı,
qızım, yaxşı oynayırsan", - deyirdi. Bir dəfə
də mənə institutdan dublyor gətirmişdilər.
Ağasadıq müəllim dərhal etiraz elədi ki,
"Neynirsiz bu dublyoru? Qız oynayır da, uşaq lap
yaxşı oynayır, dublyoru nahaq gətirmisiniz".
Ağasadıq Gəraybəyli bir məktəb idi, məktəb!
Biz cavanlara onun hər obrazı ayrı-ayrılıqda bir dərs
idi. Həmişə otururduq zalda, məşqlərə, tamaşalara
baxırdıq. Elə bil ki, sinifdəyik, auditoriyadayıq. Mən
onları görə-görə elə bir sənət
akademiyasını qurtardım".
Xalq artisti Nurəddin Mehdixanlı (1956) "Əliqulu
evlənir"də Ağasadıq Gəraybəyliylə səhnədə
tərəfdaş olanda 23 yaşında idi, Gəraybəyli
80-i arxada qoymuşdu. Ancaq Nurəddin "inan" deyərək
yada salır ki, qocaman sənətkar onlarla məşq
vaxtı da, səhnədə də elə həmyaş kimi rəftar
edirdi.
"Onların böyüklüyü bunda idi. Onlarda
yalançı böyüklük yox idi. Onlarda təbii
böyüklükdü, onlar böyük sənət
yaratmağa qadir olduqları kimi, ağsaqqallıq eləməyi
də bacarırdılar. Adamı hiss edirdilər, hayan ola
bilirdilər".
Onillər ötüb, indi Nurəddin özü
teatrımızın ağsaqqallarındandır, indi o
özü də cavanlara nəsihət verənlərdən,
yolgöstərənlərdəndir. Deyir ki, gənclərlə
söhbət edəndə hər dəfə söyləyirəm,
kaş siz görəydiniz o zirvələr teatrın
qapısından içəri necə keçirlər. Fikir
verirdim, Ağasadıq müəllim teatrın
qapısından girməmişdən qabaq mütləq şəkildə
ayaq saxlayırdı, baxırdı, içəriyə məbədə
daxil olan kimi girirdi. Elə o cür dayanmağından,
baxmağından hiss olunurdu ki, burada işləməsiylə,
buranın bir parçası olması ilə fəxr edir.
Deyir, böyük Adil İsgəndərov hər dərsinin
axırında tələbələrinə söylərmiş
ki, "Qada, yadınızda saxlayın, böyük sənəti
ancaq böyük şəxsiyyətlər, böyük
kişilər yarada bilər!" Bunu hər dərsim sonunda
yenə deyərmiş, uşaqlar da təəccüblənərmiş
ki, axı bunu keçən dəfə, o biri dərsdə,
ondan əvvəlki məşğələmizin də bitəcəyində
demişdi, niyə öz-özünü təkrarlayır?
Adil İsgəndəovun həmin ifadəsini dönə-dönə
eşitmiş tələbələrindən olan Nurəddin
Mehdixanlı etiraf edir: "Teatra gələndən sonra
gördüm ki, böyük sənət sahibləri, həqiqətən
də, böyük kişilərdir və böyük şəxsiyyətlərdir.
Ağasadıq Gəraybəylilərdir!"
1987-ci ilin 15 martında Azərbaycanın teatr həyatında
unudulmaz gün idi. Milli Dram Teatrının fəaliyyətdə
olan, bu sinnində də səhnədə rollar ifa edən
aktyoru Ağasadıq Gəraybəylinin 90 yaşı tamam
olurdu. Yalnız bütöv Azərbaycan teatrının deyil,
bütünlüklə mədəniyyətimizin bu fərəhli
hadisəsini, təbii ki, Akademik Milli Dram Teatrı əziz
bayram kimi qeyd etməyə bilməzdi. Etdilər də! Və
həminki gündə, bütün kollektivin
qatıldığı bayramda teatr məhəbbətlə
dolu idi. Və o gün tamaşa zalında həmin sevgi o qədər
bariz, elə gur idi ki, uzun səhnə yaşamı boyunca
saysız alqışlar, təbriklər, çiçəklər,
minnətdarlıqlar görmüş, şöhrətin,
şərəfləndirmələrin, mükafatların hər
şirinliyini dadmış Ağasadıq Gəraybəyli
mütəəssir idi. Beləsi ömrü boyu
olmamışdı.
Bir neçə saat boyunca Ağasadıq Gəraybəylinin
səksən ilə çatan müddətdə bu xalqa etdiyi
fədakar xidmətlərin müqabilində onun
ünvanına layiq olduğu ən səmimi təriflər
söylənirdi və neçə-neçə başqa
yubileylərdən, bundan da qat-qat təntənəli
ildönümlərdəkindən fərqli olaraq, o gün
söylənənlərin içərisində bircə qəlp,
ürəyin dibindən qopub gəlməyən kəlmə
yox idi. Və yetişmişdi məclisin son dəqiqələri.
Ağasadıq Gəraybəyli yenə səhnədə idi,
ayaq üstə idi və gənc, ahıl həmkarları onu əhatələmişdilər,
bu gün üçün qoşduqları, ustada həsr etdikləri
nəğməni hamılıqla oxuyurdular:
Doxsan yaşı vurub keçdin,
Yüz yaşa çat, Gəraybəyli!
Ömrə ömür qat, yenə də
Yaşa-yarat, Gəraybəyli,
Millətini candan sevən,
Millətinin sevilmlisi,
Səhnədə Şah Gəraybəyli.
Bütün zal ayaq üstə idi. Alqışlar kəsilmək
bilmirdi. 3 dəqiqəmi çəkdi, 5 dəqiqəmi, ya daha
çox? O alqışlar həmin dəqiqələrdə
Ağasadıq Gəraybəyli üçün əbədiyyət
uzunluqlu idi. O, aktyor idi, Azərbaycanda artıq heç kəsdə
olmayacaq qədər uzun sənət təcrübəsi olan
artist idi, səhnədə özünü hissə
qapılmadan idarə etməyin mahir ustası idi. Amma indi bu
boyda məhəbbətin, bir ömür verib
qazandığı bu şiddətdəki xalq məhəbbətinin
müqabilində içərisindəki duyğular
fırtınasını gizlədə bilmirdi. Biixtiyar
ağlayırdı. Uşaq kimi ağlayırdı. Nəsə
demək istəyirdi, axan göz yaşı,
boğazını yandıran qəhər imkan vermirdi ki, o
andakı aşıb-daşan duyğularını sözə
çevirsin. İllər öncə qolundan tutub sənətin
çətin yolları ilə addımlarına dayaq olduğu
gənc sənət yoldaşları sağdan, soldan qoluna
girmişdilər, elə bil bir az toxtayan kimi oldu. Bircə
cümlə deyə bildi.
Dedi və yenə ağladı: "Kaş atam bu
günü görəydi!.."
Zənginlikdən uzaq, qənaətcil, xüsusi təminatı
olmayan, amma bəxtəvər ömür
yaşamışdı. Əsilzadəlik, zadəganlıq,
kübarlıq damarında, qanında idi - bəy nəslindən
idi, Gəraybəyli idi. O, indi dayandığı bu səhnədə
şah da olmuşdu, xaqan da, sultan da. Ancaq onlar hamısı
başqa qələmlərin yazdığı surətlər
idi, ayrı ömürlər idi. İndi özü gəlib
çatmışdı ömrün zirvəsinə və ona
"Şah" deyirdilər.
Bu, daha rol deyildi, bu, artıq məcaz deyildi, həmin
anlarda, gəlib yetişdiyi bu mərtəbədə o,
gerçəkdən də şah idi. Ona "Şah" deyənlər
sadə adamlar deyildilər, sənətdəki taxt-tacın bu
ucalığına yetişməkçün Ağasadıq Gəraybəyli
səkkiz onilə sığan çətin yol
adlamışdı. Ona görə də artıq
çoxdanın babası olan Ağasadığın ürəyindən
keçirdi ki, həyatının ən məsud olan bu
anlarında zamanın çarxı geriyə dönsün,
atası onun şahlıq taxtındakı bu xoşbəxt
gününü görsün, balası ilə iftixar eləsin...
31 mart 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.- 2024.- 6
aprel,№ 60.- S.14-15.