Şuşada Raffini
oxumaq...
Raffi (əsl adı Akop Məlik-Akopyan, 1835-1888) -
yaradıcılığı türklərə nifrət
ruhunda köklənən, bütün mümkün vasitələrlə
mənsub olduğu hayları ideallaşdıran, onları
"Böyük Ermənistanın" varisləri,
Qafqazın, eləcə də Anadolunun həqiqi sahibləri
kimi qələmə vermək üçün dəridən-qabıqdan
çıxan XIX əsr erməni yazıçısı,
tarixçi və publisistdir.
Onun millətçi ruhlu yaradıcılığı yeni
tarixi şəraitdə erməni milli dövləti
yaratmağı qarşısına məqsəd qoyan
"Zartonk" ("Oyanış") hərəkatının
meydana çıxmasına təkan vermişdi. Bədii cəhətdən
zəif, sönük, amma zəhərli erməni millətçiliyi
ideyasını təbliğ edən deklarativ ruhlu, qan və
qisas əhval-ruhiyyəli tarixi romanların müəllifidir.
Mötəbər mənbə - məşhur
"Britannica" ensiklopediyası əsərlərinin
mövzusuna, qəhrəmanlarına, tarixə birtərəfli
baxışına görə onu "qatı millətçi"
kimi səciyyələndirir. Raffini tam əminliklə silva
kaputikyanların, sero xanzadyanların, zori balayanların, vardges
petrosyanların - bir sözlə, xəstə erməni millətçilərinin,
daha geniş miqyasda isə "erməni müstəsnalığının"
xaç atası saymaq mümkündür. Onun mahiyyətcə
heyvani adlandırıla biləcək nifrəti müsəlman
kürdlər, Anadolu türkləri ilə bir sırada
"Atropatena türkləri" kimi
bəhs etdiyi azərbaycanlılara qarşı da yönəlmişdi.
Raffi tam əsasla son yüz əlli ildə Cənubi Qafqazı
"odlu nöqtəyə" çevirən, dəfələrlə
milli qırğınlar törədən erməni revanşizminin, 1988-ci ildə
geniş vüsət alan erməni
separatçılığının və Qarabağ
iddiasının ideya atalarından sayıla bilər.
Azərbaycan xalqının öz əzəli yurdu -
Qarabağ uğrunda mübarizəsi XIX yüzilliyin birinci
yarısında başlanmışdı. On minlərlə
hay-erməninin Rusiya imperiyasının himayəsi və nəzarəti
altında mütəşəkkil surətdə Cənubi
Qafqaza köçürülüb "müsəlman əhalinin"
torpaqlarında yerləşdirilməsi cəmiyyətdə
haqlı narazılıq, narahatçılıq
yaratmışdı. Etirazın ilk rüşeymlərini Mirzə
Fətəli Axundzadənin, xüsusən də Qarabağ
xanlarının nəslindən olan Qasım bəy Zakirin və
digər müəlliflərin əsərlərində
görmək mümkündür. Tarixi-siyasi aspektdə
"Qarabağ kimindir?" - sualı isə daha çox
tarixçiləri, bölgənin yetişən ictimai xadimləri,
alimləri, hərbçiləri, ümumən təəssübkeş
vətəndaşları
düşündürmüşdü.
Məhz bu zəmində də XIX əsr Azərbaycan
tarixçiliyində, ictimai-siyasi fikrində az qala müstəqil
ədəbi-tarixi janra çevriləcək səviyyədə
"Qarabağnamə"lər yaranmağa
başlamışdı. Mirzə Adıgözəl bəyin
"Qarabağnamə", Mirzə Camal Cavanşirin
"Qarabağ tarixi", Əhməd bəy Cavanşirin
"Qarabağ xanlığının 1747-1805-ci illərdə
siyasi vəziyyətinə dair", Mir Mehdi Xəzaninin
"Kitabi-tarixi Qarabağ", Rzaqulu bəy Mirzə Camal
oğlu Qarabağinin "Pənah xan və İbrahim xanın
Qarabağda hakimiyyətləri və o zamanın hadisələri",
eləcə də bir sıra digər müəlliflərin
analoji mövzulu əsərləri məhz Qarabağın
başı üzərində dolaşan təhlükəyə
- ermənilərin saxta yollarla qədim torpağımıza
yiyələnmək planlarına cavab kimi meydana
çıxmışdı.
Təbii ki, ərazi iddiaları ilə bağlı məsələdə
Moskva və Peterburq saraylarında dəstək axtaran, imperiya
paytaxtına biri-birinin ardınca heyətlər, petisiya və
təkliflər göndərən, Qafqazın işğalından
sonra isə yerli rus administrasiyasında yüksək vəzifələrə
yiyələnərək mənsəb və sərvət
sahibi olan erməni tərəfi də susmamışdı.
Əslən Qarabağ xanlığının təbəəsi,
yeniyetməlik və gənclik illərini Qacarlar səltənətində
keçirib Təbrizdə mükəmməl təhsil alan, dəfələrlə
din dəyişən Hadrut doğumlu
Mirzə Yusif Qarabaği (Ovsep Nersesyants, 1798-1864)
"Tarixi-safi" ("saf, gerçək tarix" mənasında)
əsərində bölgənin tarixinə erməni
baxış bucağını əks etdirmişdi. Mirzə
Yusifin fikrincə, guya Qarabağ qədim Ermənistanın bir
hissəsidir. Buradakı müsəlman əhali Azərbaycandan
və Arandan köçüb gələnlərdir. Guya
Qarabağ xanlarının türk və kürd əsilli
köçəriləri kütləvi surətdə regiona
yerləşdirmələri nəticəsində əhalinin
milli tərkibi dəyişib. Avan Yüzbaşı və David
bəy (sonralar Raffinin eyni adlı tarixi romanının qəhrəmanı)
kimi cəsur fədailər Qarabağın erməni etnik-milli
identikliyini qorumaq üçün üsyan qaldırıb,
mübarizə aparıblar. Və s. və i.a...
Qarabağı hansı yolla olursa-olsun erməniləşdirmək
estafetini Mirzə Yusif Nersesyantsdan Raffi - Melik Hakopyan qəbul
etmişdi. 1881-ci ildə isə o,
xəyalpərəst soydaşlarının "orta əsrlər
erməni dövləti" kimi qələmə verməyə
çalışdıqları beş erməni məlikliyi -
Xaçın, Gülüstan, Dızaq, Vərəndə və
Curaberddən (Çiləbörd) ibarət Xəmsə məlikləri
haqda material toplamaq məqsədi ilə Qarabağa gəlmişdi.
Faktoloji dəqiqlik baxımından elə də ciddi əhəmiyyət
kəsb etməyən həmin materiallar onilliklər boyu ermənilərin
Qarabağ iddialarının tarixi-ideoloji manifesti sayılan
"Xəmsə məliklikləri" əsərinin əsasında
dayanmışdı. Məqsəd Qarabağda müstəqil
erməni dövlətinin tarixi mövcudluğunu sübuta
yetirmək idi. İki ay müddətində Raffi böyük
bir əraziyə səpələnmiş təkəm-seyrək
erməni kəndlərini dolaşmışdı. Mövcud
kilsə kağızları arasında, xüsusən Şuşa
konsistoriyasında axtarış aparmış, yaşlı
adamlarla görüşüb söhbətləşmiş,
danışdıqlarını yazıya almışdı.
Eyni zamanda əksəriyyəti ermənilərin sonradan
köçüb gəldikləri torpaqlara sahiblik hüququ və
uydurma qəhrəmanları haqqında nağıllardan ibarət
"tarixi sənədləri" toplamağa
çalışmışdı. Amma bütün səylərinə
baxmayaraq, hər hansı ciddi yazılı mənbə və
məxəz əldə edə bilməmişdi. Çox
güman bu səbəbdən də "Xəmsə məliklikləri"nin
ikinci cildi kimi anons edilən sənədlər toplusu heç
zaman işıq üzü görməmişdi. Amma istənilən
halda özündən razı müəllif erməni beyinlərini
dumanlandırmağa, erməni fantaziyasını
coşdurmağa xidmət edən əsərinin "dəyərini"
özü birincilər sırasında verərək
yazmışdı: "Bu kitab yaratdıqlarımın
tacıdır. Onun səhifələrində çoxdan
unudulmuş, itirilmiş tariximizi yenidən canlandırdım.
Sübut etdim ki, erməni knyazlıqları bizim əsrdən
çox-çox əvvəl mövcud olublar". Kitab şəklində
çıxmazdan əvvəl əslində
tarixi mistifikasiyadan ibarət
"əsər" qatı erməni millətçisi
R.Arsruninin redaktoru olduğu "Mşak" ("Əmək")
qəzetinin 1882-ci il may-avqust saylarında hissə-hissə dərc
edilmişdi.
Köhnə və yeni Hayastan təbliğat
maşınının "Arsaxın-Qarabağın
1600-1827-ci illəri əhatə edən klassik tarixi" kimi təqdim
etdiyi kitabın rus dilində kütləvi nəşri
Qarabağdakı erməni
separatçılığının pik həddə
çatdığı 1991-ci ildə L.M.Kazaryanın tərcüməsində
işıq üzü görmüşdü. Yeri gəlmişkən,
moskvalı erməni ssenarist Boris Baratov Raffinin yüz il əvvəlki
səfər marşrutu üzrə hərəkət edərək "Xaraba qoyulmuş diyar.
Qarabağa səyahət" adlı antiazərbaycan ruhlu
illüstrasiyalı yol qeydləri yazmışdı.
Separatçılığa açıq dəstək xarakteri
daşıyan həmin kitab 1998-ci ildə Moskvada rus və
ingilis dillərində nəşr olunmuşdu.
Raffiyə gəldikdə isə inandırıcı
görünmək xatirinə əsərini tapa bildiyi fakt və
hadisələrlə bacardığı qədər yükləməyə
çalışıb. Bu səbəbdən də
yazdıqlarında onlarla məntiqsiz hökm və nəticələr
tapmaq mümkündür. Məsələn,
iddia edir ki, "yarımvəhşi köçərilər"
- Cavanşir tayfası və onun başçısı Pənahəli
xan Qarabağa yiyələnənə qədər burada
istisnasız şəkildə ermənilər
yaşayırdılar. O biri tərəfdən isə bildirir
ki, məliklərin demək olar hamısının əcdadları
ənənəvi "yüzbaşı" titulu (məsələn,
Avan yüzbaşı, Qara yüzbaşı və s.)
daşıyırdılar. Maraqlıdır, əgər
bölgənin əhalisi yalnız ermənilərdən ibarət
idisə və Pənah xan bura ayaq basan ilk türk olmuşdusa,
onda təmiz türkcə bir titul qədim və
"avtoxton" əhali arasında necə vətəndaşlıq
hüququ qazanmışdı? Yalançının
yaddaşı olmaz deyirlər. Raffi əvvəlcə
Şuşa qalasının yerini məlik Şahnəzərə
Pənah xanın göstərdiyini və gələcək
şəhərin təməlini birgə qoyduqlarını
yazır. Üstəlik də, səhvən bunun 1762-ci ildə
baş verdiyini göstərir. Sonra isə adını guya
yaxınlıqdakı Şoş kəndindən
götürdüyünü iddia etdiyi "Şoşi",
yaxud "Şuşinin" Pənah xandan çox əvvəl
mövcud olduğunu, Avan yüzbaşının Osmanlı
türkləri və farslara (Səfəvilər) qarşı
mübarizəyə buradan rəhbərlik etdiyini yazır.
Yaxud, yenə əsər müəllifinin "yüzdə
yüz erməni torpağı" kimi söz
açdığı Sünikin (Zəngəzurun) də
"baş xanı" olduğu,
ermənilərin isə onun tabeliyində
yaşadığı aşkara çıxır. "Min illər
boyu erməni torpağı olan Qarabağda" geniş istifadə
etdiyi türk toponimlərinin hədsiz bolluğu (Qarabağ,
Şahbulaq, Bayat, Qaratəpə, Ballı qaya,
Çanaxçı, Gülyataq və onlarla digərləri.
Yeri gəlmişkən, diplomat həmkarım Həsən Həsənovun
ağlabatan mülahizəsinə görə əslində məşhur
alban məbədinin adı Qandzasar da Gəncəbasar
toponiminin təhrifə uğramış formasıdır) da
Raffidə heç bir sual doğurmur. Aydınlıq gətirilməsi
tələb olunan başqa bir sual isə məliklərin
çoxunun spesifik türk-müsəlman adları (məsələn,
məlik Allahverdi, məlik Allahqulu, məlik Cümşüd,
məlik Hüseyn, məlik Şahnəzər, məlik
Qanlı Şaban, məlik Abbas, məlik Rüstəm və
s.) daşımalarıdır. Təbii ki, ermənilər əvvəldən
bu ərazidə yaşasaydılar, özlərindən sonra gələn,
həm də "işğalçı" kimi qələmə
verdikləri "yarımvəhşi köçərilərin"
adlarını götürə bilməzdilər. Deməli, əslində
əks proses baş vermişdi - Qarabağa dəxli olmayanlar
haylar özü idi. Raffinin "Qarabağ Koroğlusuna" bənzətdiyi
"erməni igidləri" - Dəli Mahrasa, Dəli Arzuman,
Çalağan Yüzbaşının ad və ləqəbləri
də ermənicə deyil. Nəhayət o da məlumdur ki,
Xaçın məliyi Həsən Cəlalı
çıxmaq şərti ilə beş erməni məliyindən
dördü Qarabağa gəlmə idilər.
Kitabın yazılmasında məqsəd, müəllif
konsepsiyası yuxarıda da qeyd etdiyim kimi, xırda və
dağınıq məliklikləri erməni dövləti
kimi qələmə vermək idi. Əslində isə
Qarabağın erməni məlikləri Nadir şahın on
illik hakimiyyətini (1736-1747) çıxmaq şərti ilə
heç vaxt real siyasi gücə və dövlətçilik
atributlarına malik olmamışdılar. Onlar ən
yaxşı halda beş-on kəndi nəzarət altında
saxlayan, sərəncamlarında məhdud sayda silahlı
atlılar olan bölgə feodallarından başqa kimsə
deyildilər. Səvəfi hakimiyyəti dövründə
qeyd-şərtsiz Gəncə bəylərbəyinə tabe idilər.
Sadəcə Təhmasibqulu xan - Nadir şah Muğan
qurultayında iradəsinin əleyhinə gedən Gəncə
bəylərbəyi Şahverdi xan Ziyad oğlundan qisas almaq məqsədi
ilə məliklərin hüquq və imtiyazlarını
artırmış, üstəlik, Borçalını
gürcülərə hədiyyə etmişdi. Muğan qurultayında
Nadirin sağ tərəfində Eçmiadzindən dəvət
olunmuş katolikos Abraam Karetasi oturmuşdu. Şahın belinə
hakimiyyət rəmzi olan qılıncı da o
bağlamışdı. Əfşar hökmdarının bu
anlaşılmaz erməni sevgisi bölgənin yerli türk
xalqına sonsuz çətinlik və iztirablar gətirmişdi.
Nadir şahın öldürüldüyü 1747-ci
ildə Pənahəli xanın Qarabağ, Şahverdi xanın
Gəncə xanlığını qurub hakimiyyətlərini
geniş bir əraziyə yaymaları erməni məliklərinin
hər hansı hərbi-siyasi güc və nüfuza malik
olmadıqlarını göstərir. Erməni iddialarını
"sayıqlama" adlandıran XIX əsr rus
qafqazşünası, general M.R.Fadeyev yazırdı:
"...dünyada elə yer yoxdur ki, ermənilər orada əhalinin
üçdə birindən artığını təşkil
etsinlər. Döyüşkən olmadıqları da bunun
üstünə gəlinsə, üçdə iki hissədən
ibarət müsəlmanlara rus süngülərinin
yardımına arxalanmadan hökm edə bilmələri
qeyri-mümkündür". Amma bütün səylərinə
baxmayaraq, ermənilər siyasi anlamda buna da nail ola bilməmişdilər.
Ruslar hərbi-siyasi güc şəklində bölgəyə
gələndə Pənahəli xanın və oğlu
İbrahim xanın məqsədyönlü siyasəti nəticəsində
həyati qabiliyyətə malik olmayan məliklik institutu
artıq aradan qaldırılmışdı.
Görünür, bu sadə həqiqəti başa
düşməyən Raffi acı-acı şikayətlənirdi
ki, "Erməni məliklərinin köməyi ilə
Qarabağı ələ keçirən ruslar hakimiyyətdə
yenə onların barışmaz düşməni İbrahim
xanı saxladılar. İbrahim xan ruslara xəyanət etdi və
öldürüldü. Amma yerinə
böyük imtiyazlarla oğlu Mehdi xan təyin edildi. Yeni
xan daha dəhşətli xəyanətə yol verdi: 1822-ci ildə
Qarabağdan İrana qaçdı. Geri qayıdanda da
özü ilə fars qoşunu gətirib ruslarla müharibəyə
başladı. Dövrün rus
məmurlarının hansı səbəbdən satqın
xanları Rusiyaya canla-başla xidmət edən erməni məliklərindən
üstün tutduqlarını heç cür anlamaq olmur".
Ruslarla bağlı gözləntiləri tam şəkildə
doğrulmayan (eyni situasiya bizim günlərdə də davam
edir!) müəllif qəzəblə yazırdı ki, "bu
vəziyyət məntiq baxımından anlaşılmaz
olmaqla bir sırada ermənilərin açıq şəkildə
nümayiş etdirdikləri tabelik və sədaqətlə
müqayisədə sadəcə əxlaqsızlıqdır,
imperiyanın siyasi-iqtisadi maraqları baxımından isə
korazehinlik və səfehlikdir".
Yalnız tayfadaşlarının maraqlarını
güdən Raffi çox sadə bir məsələni
anlamamış, yaxud anlamaq istəməmişdi ki, onun "qədim
erməni dövlətinin zərrələri",
"müstəqil erməni knyazları" kimi qələmə
verdiyi Xəmsə məlikləri xristian həmrəyliyi
ruhuna baxmayaraq, rusların nəzərində adi mülkədardan,
ən yaxşı halda kəndxudadan başqa bir şey deyildilər.
İmperiya məmurları yaxşı başa
düşürdülər ki, torpağın sahibləri
müsəlman əhali, ilk növbədə isə zadəgan
silki, əllərində siyasi, hərbi və iqtisadi hakimiyyət
toplamış xanlardır. Ona görə də məliklərin
xidmətindən məqsədlərinə uyğun şəkildə
yararlanmaqla mövqelərini möhkəmlədənə qədər
Qarabağda, eləcə də Azərbaycanın digər
bölgələrində real iqtidar təmsilçiləri
kimi yerli aristokratiyanı - xan nəsillərini
tanımışdılar. Qarabağdakı erməni məlik
nəslinin nümayəndəsi hətta polkovnik rütbəsinə
layiq görülmədiyi halda rus hakimiyyəti ilə əməkdaşlıq
edən xanların çoxu general epoletləri almış,
övladları isə imperatorun xas alayında xidmətə qəbul
edilmişdilər. Bu ənənə sonralar da davam
etdirilmişdi. Məsələn, Qarabağ
xanlığının 1822-ci ildə ləğv olunmasına
baxmayaraq, 1888-ci ildə Qafqaz səfərinə çıxan
çar III Aleksandrın rəsmi hədiyyə təqdim etdiyi
şəxslər sırasında Mehdiqulu xanın qızı
şairə Xurşidbanu Natəvan - "xanşa Usmiyeva"
da vardı...
Amma o da unudulmamalıdır ki, Rusiya imperiyası
ölkəmizə ayaq basdığı ilk gündən Azərbaycan
türklərinə qarşı bir çox cinayətləri
ermənilərin əli ilə törətmiş, onların
böyük həvəslə göstərdikləri xidmətdən
yararlanmışdı...
Raffinin təqdimində tayfadaşlarının müsəlmanları
- fars, kürd, Osmanlı və Azərbaycan türklərini qətlə
yetirmələri, mal-mülklərini qarət etmələri,
evlərini yandırmaları, əcdadlarının məzarlarını
dağıtmaları, maddi-mədəniyyət abidələrini
yer üzündən silmələri milli-azadlıq mübarizəsidir,
erməni xalqının haqq işidir. Qaçıb gəncəli
Cavad xana, şəkili Səlim xana, şirvanlı Mustafa xana
sığınan ermənilərin Qarabağa quldur
hücumları yurda məhəbbət və qəhrəmanlıq
nümunəsi kimi tərənnüm olunur. Qarşı tərəfin
hətta zəruri müdafiə xarakterli oxşar hərəkətləri
isə vəhşilik və terrordur, xristian əhaliyə
qarşı amansız
soyqırımı siyasətidir. Yeri gəlmişkən,
Qarabağ separatçıları və onların dəmtutanları
da həmişə eyni ssenari üzrə hərəkət
etmişdilər. Azərbaycan torpaqlarının
işğalı, ölkəmizdə dinc əhaliyə
qarşı törədilən saysız-hesabsız cinayətlər,
Xocalı soyqırımı, yüzlərlə
yaşayış məntəqəsinin Yer üzündən
silinməsi ermənilərin müstəqillik, azadlıq və
demokratiya uğrunda "mübarizəsinin"
qaçılmaz nəticələri kimi qələmə
verilir. Ordumuzun cani və terrorçuları yerində
oturtması, tarixi torpaqlarımızı işğaldan azad
etməsi isə insanlığa qarşı cinayət, etnik təmizləmə
sayılır. Əlbəttə, nağılpərəst ermənilər
Raffini və digər xəstə təfəkkürlü milli
qurularını oxuyub vəcdə gələ bilərlər.
Amma bundan sonra belə nağılların hərəkətə
gətirdiyi hər bir tayfadaşlarının dəmir yumruqla
susdurulacağını unutmamaq şərti ilə!
Müəllifin bunu istəyib-istəməməsindən
asılı olmayaraq "Xəmsə məliklikləri"
kitabı həm də erməni xəyanətinə, erməni
dönüklüyünə oxunan odadır. Raffi ermənilərin
himayəçisi kimi tanınan, minlərlə erməni ailəsinə
Gəncə, Şəmkir və Şəmşəddin
mahalında yer-yurd verən, hətta
onlara qoşulub Şuşanın üzərinə getməyə
hazır olan Cavad xanın məğlubiyyətə
uğradılmasında, xanlığın darmadağın
edilməsində soydaşlarının rolundan, general Sisyanovun
ordusundakı ermənilərin "hünərindən"
böyük şövqlə söz açır. İbrahim
xanın qapısında böyümüş məlik
Cümşüdün mayor Lisanoviçə bələdçilik
edərək ailəsi ilə Şuşa
yaxınlığında, Xankəndi olan heç nədən
xəbərsiz xanı qətlə yetirmələri də erməni
tarixinin qürurverici səhifələri kimi təsvir olunur:
"Qarabağın erməni məlikliklərinin süqutunun
günahkarı öldürüldü. Məlik
Cümşüd yalnız özünün deyil, digər məliklərin
də qisasını aldı. Atası məlik Şahnəzər
bu cinayətkarı hakimiyyətə yüksəltmiş, əməlinə
görə qarabağlıların lənətini
qazanmışdı. Layiqli oğul ləyaqətsiz atanın
günahını yudu. Amma daha çox gec idi. İbrahim
xanın ölümü Şuşa xanlarının
Qarabağ məliklərinə vurduqları sağalda bilməzdi".
Doğrusu, bir qədər qəribə görünsə
də, Raffinin nifrətlə yoğrulmuş qərəzli təsvirləri
dövlət adamı, hərbçi, diplomat kimi ata-oğul Pənah
və İbrahim xanları daha yaxşı tanımağa,
Qarabağda türk-Azərbaycan varlığının
qorunmasında onların rolunu, xidmətlərini qiymətləndirməyə
real imkan yaradır.
Mənə elə gəlir ki, bəzən
insanlarımız Qarabağ uğrunda mübarizədə
qazanılan cahanşümul qələbənin miqyasına, əhəmiyyətinə
kifayət qədər dərindən qiymət vermirlər. Gərək
unutmayaq - bu mübarizə 1988-ci il fevralın 20-də
keçmiş DQMV Xalq Deputatları Sovetinin məlum qərarından
sonra başlanmamışdı. Onun tarixi yüz illərin
arxasına gedib çıxır. Ermənilər Azərbaycan
torpaqlarına - ilk növbədə isə Qarabağa yiyələnmək
yolunda Şah Abbas, I Pyotr, Nadir Şah, Yekaterina kimi dövrə
möhürlərini vuran böyük dövlət
adamlarına üz tutmuşdular. Avropa saraylarına qədər
gedib çıxmışdılar. 1701-ci ildə Hindistan əsilli
erməni siyasi xadimi İsrael Orinin Moskva missiyası, I Pyotru
Qafqazın işğalına şirnikləndirməsi
Osmanlı və Səfəvi sarayları arasında nifaq
alması olan Qarabağı Rusiya siyasətinin orbitinə daxil
etmişdi. Nəticədə
çarizm Qarabağı, Zəngəzuru Azərbaycan
türklərindən təmizləyib ermənilərə vermək, Asiyada satellit xristian
dövləti yaratmaq vəzifəsini
üzərinə götürmüşdü. Səməd
Vurğunun "Vaqif" dramında İbrahim xanın məşhur
ifadəsi ilə desək, yalnız Qarabağ
xanlığının deyil, Azərbaycanın tarixində
"O yandan Türkiyə, bu yandan İran, Ordan da Rusiya
göndərir fərman!" mərhələsi
başlanmışdı.
II Yekaterinanın hakimiyyəti illərində
imperatriçənin çoxsaylı favoritlərindən biri
olan və Rusiyanın ikinci adamı sayılan Qriqori Potyomkin
1783-cü il aprel ayının 6-da Qafqazda - Gürcüstanda
xidmət edən qardaşı oğlu, general P.İ.Potyomkinə
belə bir təlimat göndərmişdi:
"Şuşalı İbrahim xan devrilməlidir. Zira
yalnız o aradan götürüləndən sonra Qarabağda,
Rusiyadan başqa kimsəyə tabe olmayan vilayətdə ermənilərin
müstəqilliyinin bərqərar olması
mümkündür. Siz bütün səylərinizi səfərbər
edin ki, yeni əyalət xalq (ermənilər nəzərdə
tutulur - V.Q.) üçün ən yaxşı şəkildə
qurulsun. Əgər belə olsa, digər erməni əyalətləri
də onların yolu ilə gedəcək, yaxud ermənilər
daha böyük sayda axışıb Qarabağa gələcəklər".
Gələcək erməni dövlətini Qarabağ mərkəz
olmaqla Azərbaycan xanlıqlarının torpaqlarında qurmaq
qərara alınmışdı. Bu münasibətlə
Q.Potyomkin 1783-cü il mayın 19-da II Yekaterinaya yazılı məruzəsində
təklif edirdi ki, "Xanlığın ləğvindən
sonra İbrahim xanın erməni xalqlarından (mətndə
belədir -V.Q.) ibarət əyalətində milli idarəçilik
qurmaq və bu yolla da Zati-Alilərinizin mənim vasitəmlə
erməni məliklərinə verdiyi yüksək vədə əsasən
Asiyada xristian dövlətini dirçəltmək
lazımdır".
1826-1828-ci illər Rusiya-İran və Rusiya-Osmanlı
müharibələrindən sonra hayların kütləvi
şəkildə tarixi Azərbaycan torpaqlarına, xüsusən
Qarabağa köçürülməsi, 1828-ci ildə İrəvan
və Naxçıvan xanlıqlarının ərazisi
hesabına Erməni Vilayətinin yaradılması və rus
çarının digər titulları ilə birlikdə rəsmən
həm də Erməni Vilayətinin hakimi adlanması, 1830-cu
ildə sonuncu Alban katalikosunun fəaliyyətinə son
qoyulması, bölgədə güclü erməni hərbi-bürokratik
aparatının yaradılması bu planın mərhələvi
şəkildə həyata keçirilməsi idi.
"Qarabağın heç zaman erməni mədəni
arealına mənsub olmadığı" fikrini irəli
sürən rus sovet tarixçisi İ.Petruşevskinin qənaətinə
görə, "Qafqaz Albaniyasındakı erməni kilsəsi
bölgənin erməniləşdirilməsinə xidmət
edirdi". XIX əsr boyu aramsız davam edən bu mübarizə
növbəti yüzilliyin əvvəlində artıq ermənilər
tərəfindən mütəşəkkil silahlı
münaqişə miqyası almış, Bakıda, İrəvanda,
Tiflisdə, Gəncədə, Naxçıvanda, Şuşada,
habelə Cənubi Qafqazın digər yerlərində azərbaycanlı
əhali terror və soyqırım dəhşətləri
yaşamışdı.
Hayları bu antibəşəri cinayətlərə
qızışdıranların ön sırasında isə,
heç şübhəsiz, inanclı türk düşməni,
xəstə erməni millətçisi Raffi gəlirdi...
P.S. İlk fərdi avtomobilimi - indi yalnız
tozlu-palçıqlı kənd yollarında gözə dəyən
06 markalı "Jiquli" maşınını 1990-cı
ildə almışdım. Düşünürdüm ki, Vətənimizin
görməli yerlərinə, ilk növbədə isə o
zaman başı dərddə olan Qarabağa-Şuşaya ailəvi
şəkildə avtoturist kimi gedəcəyik. Doğrudur, həmin
maşınla Azərbaycanın çox yerini gəzdik. Hətta
qədim Dərbəndə qədər gedib
çıxdıq. Amma uzun müddət mümkünsüz
görünən Şuşa səfərini 34 il gözləmək
lazım gəldi. Bu ilin Novruz bayramı günlərində nəhayət
ki, ötən əsrdən qalma arzumuz çin oldu. Bakıda
olmağımı qənimət bilib idarə etdiyim
maşınla (düzdür, indi "Jiquli" deyil!)
xanımımla erməni vandalların özü boyda
xarabazarlığa çevirdikləri Ağdamdan keçdik. Qəhrəman
əsgərlərimizin azad etdiyi Əsgəranı,
Xocalını arxada qoyub Xankəndinin yanından burularaq
başı dumanlı Şuşaya qalxdıq. Çox yorulsam
da, istənilən Avropa paytaxtına yaraşıq verə biləcək
beşulduzlu rahat, gözəl "Şuşa" otelində
səhərə qədər gözümə yuxu getmədi.
Azad Şuşaya ilk gəlişimdə - 2021-ci ilin avqustunda da
eyni hal baş vermişdi.
Həmişə belə vaxtlarda olduğu kimi köməyə
İnternet gəldi. Google-da axtarış verib saxtakar, yalanla nəfəs
alan qonşularımızın "Artsax" və
"Şuşi" sayıqlamalarını gözdən
keçirməyə başladım. Qarşıma
"Xent", "Samvel",
"Cəlaləddin", "David bəy" və s.
tendensiyalı, qərəzli tarixi romanların müəllifi
kimi tanıdığım Raffinin "Xəmsə məliklikəri"
kitabının elektron versiyası çıxdı.
1990-cı illərdə başqa bir erməni
"qırğısının" - Baqrat Ulubabyanın
"ustadının" əsəri haqda yazdığı tərifli
rəyi oxusam da, o zaman kitabın özünü tapmaq
mümkün olmamışdı.
Görünür, qismətdə Qarabağı "vəhşi
köçərilərdən" xilas etməyin
"yollarını" göstərən, onilliklər boyu
xalqımıza, dinimizə, dilimizə nifrət
aşılayan, zəhər saçan Raffini azad Şuşada
oxumaq varmış. Və doğrusunu deyim ki, həmin anlarda nəzərimdə
bu, taleyin böyük töhfəsi idi. Şuşa
işğal altında olanda milli mənliyimizə toxunan
kitabı oxusam yəqin ki, böyük sarsıntı
keçirərdim. Amma indi əhval-ruhiyyə başqa idi.
Otelin pəncərəsindən nəhəng tikinti
meydançasını xatırladan Şuşanı seyr etdikcə
guya həsrətini çəkib saxta göz yaşı
axıtdıqları qeyri-adi şəhərin
daşını daş üstə qoymayan erməni vandallara
Mirzə Cəlilin məşhur doktor Lalbyuzunun "Kim
dali?" sualını xatırladan "Kim vəhşi?"
sualını vermək istəyirdim. Şuşanın
bugünkü mənzərəsi - bir tərəfdə irsi
erməni vəhşiliyinin, bayquş xislətinin timsalı
olan dağıntılar - "Şuşi", o biri tərəfdə
isə üç il ərzində sonsuz sevgi və məhəbbətlə
tikilən, bərpa olunan doğma və gözəl şəhər
- Şuşa! Bir tərəfdə xarabalıqlarında bayquş
ulayan, məhvə məhkum erməni "Şuşisi",
Şuşi, o biri tərəfdə Qafqazın, Azərbaycanın
incisinə çevrilən gerçək Şuşa! Daha
geniş düşünsək, bəsirət gözü
olanların qarşısında açılan iki millət,
iki mədəniyyət, iki dünya baxışı və iki
mənəviyyat tablosu...
Yazılanlara inansaq, öz haylarını - "həqiqətə
arxa çevirən, ürəyində Allaha inam olmayan, daş
qəlbli və iddialı, tərs və cinayətkar"
xalqını doğru yola çağıran V əsr erməni
tarixçisi Movses Xorenatsi tayfadaşlarına xəbərdarlıq
edirdi ki, "siz qəzəb doğurmuş, amma tövbə
etməmisiniz, andı pozmuş və Tanrıya pənah
aparanlara nifrətlə yanaşmısınız. Ona görə
harada olsanız da, dəyər vermədiklərinizin əli
sizi tapacaq, qovduğunuz şikarın ovuna çevriləcək,
qurduğunuz tora özünüz düşəcəksiniz".
Raffinin böyük iddia və eyni dərəcədə
hədsiz nifrətlə yazılmış, milli
varlığımızı, xalqımızın mövcudluq
haqqını inkar edən "Xəmsə məliklikləri"
kitabı da hayların mahiyyət etibarı ilə özlərinə
qurduqları belə fitnə torlarından biri idi... Azad
Şuşa, yeni həyatına qovuşan Qarabağ,
başımızı uca edən qalib ordumuz, böyük
intibahını yaşayan türk-Azərbaycan ruhu, millətinin
önündə gedən müzəffər Ali Baş Komandan,
sarsılmaz qələbə əhval-ruhiyyəsi qurucusunun kimliyindən asılı
olmayaraq belə çürük torların məhvə məhkumluğunun,
xəbis niyyətlərin günün birində bumeranqa
çevrilib öz üzərlərinə
qayıdacağının aydın, parlaq dəlili, ən
böyük qarantıdır.
Mart, Sarayevo
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet.- 2024.- 6
aprel,¹ 60.- S.8-9;21.