Durnalı dəftərlər panteonu
Esse
Müəllimin dedikləri mənə elə dərin
təsir eləmişdi ki, özümü doğrudan Parisdə
hiss edirdim... Söhbət cəsədləri Paris panteonundan
çıxarılmış Jan Pol Maratdan və qraf de
Mirabodan gedirdi. Heç cür təsəvvürümə gətirə
bilmirdim: dəfn edilmişləri bu cür incitmək
olarmı? Onları panteondan başqa qəbiristana belə
köçürmək günah deyilmi?
Panteon - qədim yunanlarda və qədim romalılarda
bütün tanrıların şərəfinə tikilmiş
məbədə deyilib. Bizim günlərdə görkəmli
şəxsiyyətlərin dəfn olunduğu yer mənasındadır.
Məgər Paris panteonunun frizində - dekorativ
kompozisiya - yazılanlar da Yaradana xatir şahidlik deyilmi:
"Görkəmli şəxsiyyətlərə - minnətdar
Vətəndən"! Çünki Panteon olsun, ya da Fəxri
xiyaban, söhbət xalqına xidmətdə xüsusi fədakarlıqlar
göstərmiş insanlardan gedir!
Burada bəzi sarı simlər də - incə nöqtələr,
çox həssas məqamlar - var ki, bu yazı ilə
bağlı qələmi lirikaya bağlayır. Lirik şeirlər
də, rübabi şeirlər də simli musiqi alətləri
olan lira ilə rübabın adına bağlı olduğu
üçün simin üzərində bu qədər dayanıram.
Sim - simli musiqi alətlərinə çəkilən və tərpəndikcə
səs verən elastiki telə deyilir. Bəs şair qəlbinin
simləri!? Bilmirəm Qalaktion Tabidzenin fizikaya aid Sim nəzəriyyəsindən,
ya da Azərbaycan aşıq sənətinə aid olan
"Simini gümüş suyuna sal, onda heç paslanmaz" məsəlindən
xəbəri olubmu? Bütün hallarda, şair qəlbi - bu
yazıda: Qalaktionun qəlbi - sarı simli, incə-əsrar
nöqtələr dolu qəlbi, mənəvi siması, ürək
telləri poeziya havasına köklənmişdi. Ürək
telləri, həssas məqamlar öz ürəyi ilə əlaqəsini
kəsən adamlara aid deyil ki! Yəni istəsən də, istəməsən
də dünyamızda belə adamlar da var...
Qalaktionun, gürcü simli çalğı aləti
olan çonqurinin simləri misilli, duyğularının
öz-özünə, əl vurmadan
çalındığı (Sazlı Abdullannın
sazının öz-özünə
çalındığı kimi) şeirlərindən
açıq-aşkar görünür. O, çonquriyə
toxunub heyrətindən azmı donub qalmışdı?! Onun
ürək simləri ilə çonqurinin simləri qohum ola
bilməzdimi məgər? Azərbaycan şairi, repressiya
qurbanı, otuz yaşlı Müşfiqin də simli musiqi alətlərimiz
olan tara və saza belə həzin və usdufca toxunmağna əminəm!
Eynən bu minvalla, Qalaktionun əmisi oğlu,
tanınmış şair Titsian Tabidzenin repressiya illəri (o,
1937-si ildə güllələnib) ilə Müşfiqin
repressiya illəri (1938-ci ildə güllələnib) və
Qalaktionun depressiya illəri (1959-cu ildə müalicə
olunduğu xəstəxanada intihar etmişdi) də sarı sim
qohumudurlar, məncə.
Bir şeirində o, özünü quş sanır;
dan yerinin külünü aşıb keçən quş.
Onlar yanıb, sonradan səməndər quşu misilli yenidən
öz küllərindən yarandılar...
Mən Qalaktionun Vani bələdiyyəsinin
Çkvişi kəndindəki ev-muzeyinə Aşıq Qərib
Hələbdən (başqa bir versiyada Ərzincandan) Tiflisə
necə gəlmişdisə, elə gəlmişəm, təxminən.
Uzaq məsafələri bir günə, bir saata gəlmək
möcüzəsi ədəbiyyatda - dastan olsun, roman olsun, ya
da şeir; fərq etməz - həmişə var. Məchullu
misal üçün, "Aşıq Qərib"
dastanında bir günə gəlməyinə inanmayanlara
aşığın cavabı belədir:
Mövlam qanad verdi - uçdum da gəldim...
Məsələ də müəllifin-şairin-aşığın
elə qanad taxa bilmək, uça bilmək istedadındadır!
Sonra da gətirdiyi bir ovuc torpağı anasının
kor olmuş gözlərinə sürtür Aşıq Qərib
və ikinci möcüzə baş verir.
Bunu ilk dəfə deyirəm: Qalaktion Tabidzenin son illərinin
əzablarını (şairlik-yazıçılıq əzablarını)
Aşıq Qəribin ağrıları ilə ruh qohumluğu
bilirəm. Və son illərində qapısını küləklərdən
savayı, kimsənin döymədiyi ana vətəndə
Qalaktion qədər qərib olan çox az şair
tanıyıram! Baxmayaraq ki, qürbət də, qəriblik də
zahir məsələsi yox, batin məsələsidir, yəni
daha çox şairin içindədir!
Doğmalığın dadını doğma kənddə
əməlli-başlı çıxara bilməyən
Qalaktion və Titsian Tabidzelərə - ikisinə bir muzey düzəldilib
Çkvişidə. Hər ikisi məlum Böyük Təmizlik
siyasətinin qurbanı olublar. Amma bu "Böyük Təmizlik"də
heç bir təmizlik, təbii ki, mənəvi təmizlik,
yox idi. Qanadlanmaq, atlanmaq kimi möcüzələr də həmçinin!
Qalaktionun qəbri Panteondadır, Titsianın dəfn
olunduğu yer isə naməlumdur.
...Panteonla bağlı Qalaktiona və dünyanın
panteonlarda, Fəxri xiyabanlarda dəfn edilmiş digər məşhur
şairlərinə ən çox uyğun bildiyim və
yaraşdırdığım ifadə "Şairin Panteonu -
onun Qəlbidir" ifadəsidir; bunu da 1840-cı ilin nəşri
olan "Lirik Panteon" adlı bir kitabın adı ilə
bağlayıram. Müəllif A.Fet öz kitabını nədən
"Lirik Panteon" adlandırmışdı, özü-ruhu
bilərdi!
Qalaktionla bağlı bunu da deyim: ömrünün son
illərində kimsə ona üzərində durna rəsmi
olan dəftər bağışlayıbmış. Durna - əksər
xalqların poeziyasında həsrət, intizar simvoludur. Necə
ki, göyərçin - sülh, qaranquş - bahar simvoludur. Məsələn,
yaponlarda belədi: əgər sən kağızdan yüz
durna düzəltsən, ayrılıqlar sovuşub gedər,
vüsala çatarsan. Bütün hallarda simvollar - dərin
duyğuların, emosiyaların bədii ifadəsi deyilmi!?
İndi Qalaktionun özü də bir simvola çevrilib;
göylərlə, qalaktikalarla bağlı simvola!..
Onun durnalı dəftəri ilə bağlı mənə
şairin həyatla vidalaşdığı xəstəxanada
yaşlı nevroloq danışıb. O vaxtdan hesab eləmişəm
ki, hər əsl şairin bir durnalı dəftəri
olmalıdır. Qəribədir, "Böyük Təmizlik"
illərində ölkədə kağız-qələm
qıtlığı olub. Onda Qalaktionun da, Müşfiqin də,
Titsianın da qolları qəddənmiş qələmlərə
çox bənzəyib yəqin.
Qalaktionun "Çöl" şeirində iki belə
misra var:
Çöllərin ahəstə səssizliyində
durna nidaları və tənha bir səs (sətri tərc.)...
Həmin tənha səs onun öz şair səsidir;
durna nidalarına, durna fəryadlarına qarışan səsi.
Həmin hədiyyə-ərməğan olaraq
bağışlanmış durnalı dəftərə
Qalaktion hansı durnalı şeirlər yazdı. Bilmirəm.
Bunu bilirəm ki, hər axşam Tiflis Panteonuna - Mtatsmindaya
durnalı misralar yağır... Mtastsminda - "Müqəddəs
dağ" deməkdir. Əgər heç bu Panteonda Qalaktion,
Vaja Pşavela, N.Barataşvili də yatmasaydı, o, yenə də
müqəddəs sayılacaqdı; çünki müqəddəslik
bu dağın havasındandı, qədimliyindəndi,
suyundandı, Ay işığındandı. Buraların Ay
işığından, buralara yağan yağışdan,
qardan xəyali tutaraq boylandıqları uzaq qalaktikalardandı.
Qalaktionun durnagözlü səhərlər misilli bir
özəlliyi var: vaxtında "şairlər
çarı" adlandırılsa da ömrünün son illərində
qələmdən-kağızdan qərib-qərib
boylanmağı da olub. Çünki poeziya tarixinə baxanda,
vətəndə qərib kimi davranılan şairlərin
sayı barmaqhesabı saydan qat-qat artıq deyilmi?! Bütün
bunlara rəğmən, Qalaktion Panteonda dəfn
olunacağının "anons"unu hələ "Mavi
atlar" şeirində vermişdi:
Əsrlər ötəcək və adım Niaqara misilli,
təmiz axınlar kimi şəlalə-şəlalə
xatırlanacaq (sətri tərc.)...
Təbii ki, Qalaktion Panteon, Fəxri xiyaban əsirlərindən
deyildi. Lakin onun "Dəniz efemerası" şeirindəki
"Ümid" gəmisitək, xatırlanmaq ümidləri
heç ölmədi; heç sonuncu ümidi də.
Düşünürəm ki, Qalaktion da, Müşfiq
də, Titsian da (və adları burada keçməyən bir
çox başqa unudulmaz yazarlar da) repressiya illərindən
aldıqları ölümcül yaralara görə deyil,
kökündə Yazı, Poeziya dayanan yaşam tərzlərinə
görə simvola çevriliblər. Onlardan "nakam",
"məzlum" obrazı düzəltmək cəhdlərinə
də xəyanət və müxənnətlik kimi
baxmışam.
Arada-sırada məni cəlb edən addakı cazibələrdir:
fizikanın Qravitasiya - Cazibə qanununun əksinə,
yuxarıdan aşağıya olandan çox,
aşağıdan yuxarıya olan cazibələr; lirik cazibələr.
Burada göz yaşları da aşağıdan yuxarıya
axır, yaz, ya da payız yağışları da: yəni məcazi-lirik
mənada olsa da. Yuxarıya - Günəşə, Aya,
qalaktikalara doğru. Yerdə bu qədər ədalətsizliklər,
bu qədər "Böyük Təmizləmə layihələri"
olduğu səbəbindən...
Lirika həm də İlahi Məndir!
Bu "İlahi Mən" ölməz-əbədi
sayılır: əbədi Sənət misilli!
P.S. "Onlar Tiflis darvazasının ağzında idilər".
Bu bir cümlə M.Lermontovun "Aşıq Qərib"
hekayəsindəndir.
...Həmin həzin cümlə misilli, mən indi
Tiflis Panteonun qapıları ağzındayam.
Astadan Qalaktionun bir misrasını
pıçıldayıram:
Mən lira ilə axar-baxaram...
...Sanki durnalı dəftərlər yağır səmalardan;
çox səmavidir...
İBRAHİMXƏLİL
525-ci qəzet.- 2024.- 18
aprel,№ 66.- S.13.