Azərbaycanın təhsil sistemi
milli təhlükəsizlik kontekstində
Müasir dünyada baş verən qloballaşma prosesləri
hər bir xalqın elm, təhsil və mədəniyyətinin
inişafına ciddi təsir göstərir. Bu təsir millətlərin
və müstəqil dövlətlərin milli-mənəvi
varlığının təməl amillərindən olan
milli təhsil, elm və mədəniyyətdə milli və mədəni
dəyərlərinin itirilməsinə, nəticədə
dövlətin milli təhlükəsizliyinə təhdid
yarada bilən amilə də çevrilə bilər. Bu
baxımdan təhsil milli təhlükəsizliyin daha
etibarlı meyarı və başlıca prioriteti kimi
çıxış edir. O, ölkənin iqtisadi
inkişafı və milli müdafiəsi üçün
vacib olan peşəkar insan kapitalı hazırlayır. Mükəmməl
təhsilli insan resurslarının yeni texnologiyaları tətbiq
etmək, yüksək keyfiyyətli xidmətlər göstərmək
və ya iqtisadi yüksəlişi təmin etmək
imkanları daha da çoxdur. Bu, Azərbaycanın qlobal şəraitdə
bilik iqtisadiyyatında rəqabətə davamlılığını
qorumaq və dövlət əhəmiyyətli risk və təhlükələrin
qarşısını almaq üçün vacib şərtidir.
Təhsil vətəndaşlara öz hüquq və vəzifələrini
dərk etməyə, demokratik proseslərdə iştirak etməyə
kömək edir. Bu, həm də milli qürur və kimlik
hissinin aşılanmasına, vətənpərvərliyin
inkişafına stimul yaradan vasitədir. Bu, dövlətin
milli təhlükəsizliyi sahəsində xarici təhdidlərə,
daxili təxribatlara və dini radikalizmə qarşı dura bilən
möhkəm vətəndaş cəmiyyəti qurmaq
üçün də prioritet sahələrdən
sayılır.
Təsadüfi deyil ki, dövlət
başçısının 23.05.2007-ci il tarixli 2198 nömrəli
Sərəncamı ilə təsdiq olunmuş "Azərbaycan
Respublikasının "Milli Təhlükəsizlik
Konsepsiyası"nın əsas strateji istiqamətlərindən
biri "(4.3-cü bölmə)" də "Elm, təhsil,
mədəniyyət siyasəti və mənəviyyatın
qorunması" adlanır. Konsepsiyada elm, təhsil, mədəniyyət
və mənəviyyatın qorunması siyasəti dövlət
təhlükəsizliyinin mühüm amili kimi
götürülür. Təhsil sahəsində milli təhlükəsizliyin
başlıca vəzifəsi kimi, ölkənin davamlı
inkişafı üçün adekvat sayda, mükəmməl
təhsil almış və təlim keçmiş peşəkar
insan kapitalının inkişafı, həmçinin ölkənin
elm və təhsil səviyyəsinin dünya standartlarına
uyğunlaşdırılması, beynəlxalq təcrübənin
öyrənilməsi, yeni innovativ texnologiyalara yiyələnməsi,
beynəlxalq rəqabətliliyin möhkəmləndirilməsi
hədəf kimi müəyyənləşdirilib.
Milli təhlükəsizliyin qorunmasında təhsilin
rolu. Aydındır ki, təhsil hər bir cəmiyyətin və
dövlətin ayrılmaz atributlarından biridir. Dövlət
və cəmiyyət təhsilsiz yaşaya bilməz. Azərbaycanın
təhsil sisteminin milli təhlükəsizliyə bilavasitə
necə töhfə verdiyinə dair bəzi konkret nümunələri
qeyd etmək vacibdir. Ölkədə təhlükəsizlik
sektorunda karyera qurmaq və xüsusi xidmət keçmək
üçün insan resursları hazırlayan bir sıra
ixtisaslaşmış xüsusi təyinatlı ali təhsil
müəssisələri (ATM) var. Məsələn, Dövlət
Təhlükəsizliyi Xidmətinin Akademiyası, Müdafiə
Nazirliyinin Milli Müdafiə Universiteti, Dövlət Sərhəd
Xidmətinin Akademiyası və Daxili İşlər
Nazirliyinin Polis Akademiyası və digər bir sıra təhlükəsizlik,
hərbi və hüquq-mühafizə qurumlarının
xüsusi təyinatlı tədris müəssisələrində
peşəkar kadrlar hazırlanır. Azərbaycan hökuməti
terrorizmlə mübarizə və kibertəhlükəsizlik də
daxil olmaqla bir sıra mövzularda təhlükəsizlik
işçiləri üçün təlimlərin
keçirilməsi və peşəkar xüsusi xidmət
orqanları üçün kadr hazırlığı məqsədilə
NATO ölkələri, xüsusilə qardaş Türkiyə
ilə sıx əməkdaşlıq edir.
Azərbaycan təhsil sistemi dövlətin
hüquq-mühafizə müdafiə və təhlükəsizlik
qurumları üçün peşəkar işçilərin
(polis, hərbçi, kəşfiyyat və digər
qurumları) hazırlanmasını təmin edir. Bu, ölkənin
öz vətəndaşlarını dövlət təhlükəsizliyini
və sərhədlərini qoruya bilən peşəkar təhlükəsizlik
sisteminə sahib olmasını təmin etmək
üçün vacibdir. 44 Günlük Vətən
Müharibəsində Milli Ordunun hərbi kadr
potensialının və xüsusi xidmət qurumlarının
xüsusilə peşəkar zabit heyətinin, yüksək hərbi
idarəetməyə malik komandirlərin, xüsusi təyinatlıların
bu cür çətin relyefdə - doğma Qarabağda
qısa müddətdə qazandıqları zəfərin sirlərindən
biri də hərbi sahəsində Vətənimizdə peşəkar
təhsil sisteminin tam formalaşması sayıla bilər.
Təhsil sistemi vətəndaş cəmiyyəti
institutlarının təməl prinsiplərindən biri kimi.
Təhsil həm də təhsilalanlara vətəndaş
etikası və vətənpərvərlik tərbiyəsini təbliğ
edir. Məsələn, ölkəmizin ümumi, orta ixtisas və
ali təhsil üzrə kurikulumlarına Azərbaycan dili, Azərbaycan
tarixi və mədəniyyəti eləcə də
multikulturalizm üzrə bir sıra tədris proqramları
daxildir. Hökumət həmçinin müxtəlif dini və
etnik qruplar arasında da tolerantlığı və
anlaşmanı, multikulturalizmi təşviq
edən bir sıra proqramları dini dəstəkləyir. Azərbaycan
İlahiyyat İnstitutunun yaradılması, burada milli
ixtisaslı kadrların yetişdirilməsi, ölkəmizin
milli maraqları və multikultural dəyərləri çərçivəsində
inkişafına, ölkədə dini ekstermizmə və
xarici dini ekspansiyalara qarşı mübarizəyə
böyük təkan verməkdədir. Təhsil sistemi milli təhlükəsizlik
üçün təhdid olan ekstremizmə və radikalizmə
qarşı mübarizədə önəmli silahdır. Təhsil
ölkəmizdə tolerantlıq və multikulturalizmi təşviq
etməyə, gənclərin ekstremist qrupların
çağırışlarına qarşı daha davamlı
və mübariz olmasına kömək edə bilir.
Azərbaycanın milli təhsil sisteminin təhlükəsizliyinin
əsasları ölkə Konstitusiyasında, "Milli təhlükəsizlik
Konsepsiyası"nda və digər qanunvericilik aktlarında təsbit
edilmişdir. Bu qanunvericilik aktları maarifləndirmə tədbirləri
ilə birgə tətbiq edilərək, vətəndaşlarda
milli təhlükəsizlik mədəniyyətinin
formalaşmasına, milli təhsil və mədəniyyətimizin
qorunmasına böyük ölçüdə dəstək
verir. Azərbaycanda multikulturalizmin dövlət siyasəti və
həyat tərzinə çevrilməsi dünya ölkələri
tərəfindən dəstəklənir. Multikulturalizm sahəsində
son illərdə qazanılan Azərbaycan təcrübəsi və
"Bakı prosesi" adını almış beynəlxalq tədbir
bizim milli qürur mənbəyinə çevrilib. Hazırda
"Azərbaycan Multikulturalizmi" fənni dünyanın bir
çox tanınmış universitetlərində tədris
olunur.
Milli təhsil sisteminin təhlükəsizliyinə
dövlət dəstəyi: Təhsilin milli təhlükəsizlikdə
oynadığı müstəsna rol ilə yanaşı, milli
təhsil sisteminin özünün təhlükəsizliyi
prizmasına da nəzər salmaq lazımdır. Azərbaycan
dövləti dövlət təhsil müəssisələrində
ödənişsiz (büdcə hesabına) təhsili təmin
edir, cinsindən, irqindən, milliyyətindən, dilindən,
dinindən, sosial vəziyyətindən və digər amillərdən
asılı olmayaraq, bütün vətəndaşların təhsil
alması üçün bərabər imkanlara təminat
verir. Dövlət təhsil sisteminin müasir beynəlxalq tələblərə
uyğun inkişafını təmin edir, yeni təhsil
texnologiyalarını tətbiq edir, təhsilin keyfiyyətinin
yüksəldilməsinə şərait yaradır. Dövlət
təhsil sisteminin daxili və xarici təhlükələrdən,
o cümlədən, terrorizmdən, ekstremizmdən,
zorakılıq və nifrətin təbliğindən
qorunmasını təşkil edir. Təhsilin inkişafı
üzrə Dövlət Proqramlarının işlənib
hazırlanması və icrası çərçivəsində
təhsil sisteminin müasirləşdirilməsi, keyfiyyətinin
yüksəldilməsi, bütün vətəndaşların
təhsilə və əlçatanlılığının
təmin olunması istiqamətində tədbirlər həyata
keçirilir. Dövlət təhsil müəssisələrində
distant təhsil, e-learning, virtual siniflər kimi yeni təlim
texnologiyaları tətbiq edilir. Elmi-pedaqoji heyət onların
peşəkar bacarıq və səriştələrinin
artırılmasına yönəlmiş təkmilləşdirmə
kurs və treninqlərdən keçir. Təhsil sisteminin təhlükəsizliyini
təmin etmək məqsədi ilə təhsil müəssisələrinin
fəaliyyətinə, o cümlədən, onların qanuni tələblərə
əməl etməsinə, təhsilalan və təhsilverənlərin
təhlükəsizliyinin təmin edilməsinə dövlət
nəzarətini həyata keçirilir. Burada digər bir
mühüm amil ölkəmizdə təhsil alan əcnəbi
tələbələrin yaşam icazəsi ilə
bağlıdır. Azərbaycanda müvəqqəti yaşam
icazəsi verilən əcnəbi ölkə vətəndaşlarının
sırasına ali və orta ixtisas təhsili müəssisələrində
əyani formada və ümumtəhsil müəssisələrində
təhsilalanlar daxildir. Qanunvericiliklə tənzimlənən
bu prosedurlarda təhlükəsizlik məsələləri də
xüsusi önəm kəsb edir. Belə ki, dövlətçilik
əleyhinə bir sıra fəaliyyətlərin həyata
keçirilməsi üçün əcnəbi ölkə vətəndaşları
daha çox bu müvəqqəti yaşam icazəsi
hüququndan sui-istifadə edə bilərlər. Müsbət
haldır ki, bu cür proseslər müvafiq dövlət
qurumları tərəfindən daim diqqətlə təhlil
edilir və baş verə biləcək risklərin
qarşısı qətiyyətlə alınır.
Qloballaşma şəraitində milli maraqların
qorunması - təhsildə yeni çağırışlar:
Müasir dövrdə dövlətlərin və
regionların milli təhlükəsizliyinə bu və ya digər
şəkildə təhdid yaradan amillərdən biri də
qloballaşmadır. Qloballaşmanın müsbət tərəfləri
ilə yanaşı, təhlükələri də
çoxdur. Qloballaşma təhsil, dil və mədəniyyətin
inkişafı və formalaşmasını, xalqların milli
identikliyini təhlükə altında qoyur. Eyni zamanda texnoloji
amillərə xeyli üstünlük verildiyi qlobal təhsil
tendensiyalarında milli kimliyə qarşı gizli təhdidlər
də yaranır. Dövlət dili statusu Azərbaycan dilinin təhlükəsizliyi
üçün təhdidlər də yaranır, dilimizin
funksional inkişaf imkanları daralır, beynəlxalq aləmdə
"Dil imperializmi" adlandırılan risklər artır. Bu
isə yetişən gənc nəslin dil mədəniyyətinə
müəyyən ölçüdə zərər vurur.
Qlobal kommunikasiya sistemləri dünya ölkələrində
özünü dil ekspansiyasının vasitəçisi kimi
də göstərir. Buna görə də qlobal
tendensiyaların dilə neqativ təsirini azaltmaq
üçün hər bir dövlət konseptual xarakterli
kompleks tədbirlər görür. Bu baxımdan Prezident
İlham Əliyevin imzaladığı 09 aprel 2013-cü il
tarixli Sərəncamla "Azərbaycan dilinin qloballaşma
şəraitində zamanın tələblərinə
uyğun istifadəsinə və ölkədə
dilçiliyin inkişafına dair Dövlət
Proqramı" təsdiq olunmuş və icrasına
başlanmışdır. Məhz mədəniyyət sahəsində
həyata keçirilən bir sıra dövlət proqramları,
tədbirlər, festivallar, muğam müsabiqələri milli
şüuru və milli təfəkkürü daim
ayıq-sayıq saxlamağa yönəldilmişdir.
Bütün bu proseslərin təməlində təhsilin
dili, milli dildə təhsilə dövlət
qayğısı durur. Bütün sadalanan amillər təhsil
sisteminin ölkəmizin təhlükəsizliyində nə dərəcədə
çoxşaxəli rol oynadığını əyani şəkildə
sübut edir. Azərbaycan iqtisadiyyatının strateji yol xəritələrinin
hazırlanması, strateji ərzaq ehtiyatlarının təmin
olunması, su ehtiyatlarından, yaşıl enerjidən səmərəli
istifadə edilməsi yüksək təhsilli peşəkar
kadrların hazırlanmasına zərurət yaradır. Bu
sadalanan amillər də milli təhlükəsizlik sisteminin tərkib
hissəsidir.
Dövlət başçısının 2 fevral
2021-ci il tarixli Sərəncamı ilə təsdiq olunmuş
"Azərbaycan 2030: Sosial-iqtisadi inkişafa dair Milli Prioritetlər"
Konseptual sənədində qarşıdakı illərdə
dövlətin iqtisadi yüksəlişində, milli-mədəni
tərəqqisində, milli təhlükəsizliyin
qorunması, müasir texnologiyalardan istifadə olunması sahəsində
təhsilin rolu yüksək qiymətləndirilir: "Gələcək
illərdə dünyada artan rəqabətə hazır olmaq
üçün hər bir ölkənin prioriteti yüksək
rəqabətli insan kapitalını
formalaşdırmaqdır. Bunun üçün müasir təhsil
innovasiyaları təşviq edən münbit şərait və
insanların sağlamlığı əsas şərtdir"
(3-cü bölmə). Məhz bu məqsədlə milli hədəfə
çatmaq üçün təhsil vasitəsilə insan
kapitalının milli sərvətdə iştirak payı
davamlı şəkildə artırılmalı, ömür
boyu təhsilə xüsusi önəm verilməli, gənc nəsil
gələcək texnologiyalar dövrünə hazır
olmalı, insanların yüksək keyfiyyətli təhsil
almaq imkanları genişləndirilməli, kadr
hazırlığı əmək bazarının tələblərinə
uyğunlaşdırılmalı, nəhayət, güclü
təhsil hesabına yüksək peşə
bacarıqlarına malik insan kapitalı yaratmaq
üçün ATM-nin beynəlxalq səviyyədə rəqabətədavamlılığı
təmin edilməlidir.
Yeni əsrin çağırışlarına
uyğun təhsil: Bu bir həqiqətdir ki, beynəlxalq aləmdə
artan rəqabətə davam gətirə bilmək
üçün iqtisadiyyatın davamlı və uzunmüddətli
inkişafı müasir və güclü təhsilə
arxalanmalıdır. Təsadüfi deyil ki, ATM-nin beynəlxalq
rəqabətliliyini artırmaq sahəsində irəliləyişə
nail olmaq üçün ölkə Prezidentinin 16 noyabr 2018-ci
il tarixli "2019-2023-cü illər üçün Azərbaycan
Respublikasında ali təhsil sisteminin beynəlxalq rəqabətliliyinin
artırılması üzrə Dövlət Proqramı"
təsdiq olunmuş və icrasına
başlanmışdır. Bu Proqram çərçivəsində
5 beynəlxalq ikili diplom layihəsinin gerçəkləşdirilməsinə
başlanılıb. Eyni zamanda ölkəmiz üçün
tanınmış xarici ölkə universitetlərində
doktorantların hazırlığına start verilib. Proqram
üzrə indiyədək 1004 tələbə və 251
doktorant təhsil hüququ qazanıb. Eyni zamanda, müvafiq
Prezident sərəncamı ilə təsdiqlənmiş "Gənclərin
xarici ölkələrin nüfuzlu ATM-də təhsil
almalarına dair 2022-2026-cı illər üçün
Dövlət Proqramı" çərçivəsində
hər il 400 nəfər olmaqla, ümumilikdə 2000 nəfərədək
gəncin təhsili nəzərdə tutulub.
Ümumilikdə yeni əsrin təhsil
çağırışları tələb edir ki, hər
bir Azərbaycan gənci demokratik və vətəndaş cəmiyyəti
təsisatlarının inkişafı sahəsində öz
yerini tutmalıdır. Bunun üçün təhsil milli təhlükəsizliyin
daim yenilənən konseptual təməl elementlərindən
biri kimi hər zaman müstəsna önəm daşıyacaq.
Ulu öndər Heydər Əliyevin uzaqgörənliklə
söylədiyi "Təhsil millətin gələcəyi,
müstəqil dövlətin təməlidir" müdrik və
konseptual kəlamı, müstəqil Azərbaycanın təhsil
siyasətində prioritet amil kimi gerçəkliyə
çevrilməkdədir. Düşünürəm ki, bu hədəflərə
çatmaq, bilik iqtisadiyyatına asan keçidi təmin etmək
üçün ATM perspektivdə daha sürətlə "Tədqiqat
mərkəzlərinə - innovasiyalar məkanına"
çevrilməsi təmin olunmalı, beynəlxalq məkanda rəqaqbətədavamlı
milli insan kapitalının yetişdirilməsinə nail
olmalıyıq.
Nəhayət, təhsil sistemində qarşıda
duran qlobal çağırışlardan biri də dövlət
başçısının 22 iyul 2022-ci il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq olunmuş "Azərbaycan
Respublikasının 2022-2026-cı illərdə sosial-iqtisadi
inkişaf Strategiyasında XXI əsrin tələblərinə
uyğun təhsil məqsədinə nail olunması
üçün məktəbəqədər təhsilin əhatə
dairəsinin artırılması, ümumi təhsilin keyfiyyətinin
yüksəldilməsi, əmək bazarının tələblərinə
cavab verən peşə təhsilinin qurulması, ali təhsildə
əlçatanlığın və beynəlxalq rəqabətliliyin
təmin edilməsi, elm və təhsilin inteqrasiyanın təmin
edilməsi, "ömür boyu təhsil" sisteminin gücləndirilməsi,
erkən yaşlardan rəqəmsal bacarıqların
artırılması, İKT-nin təhsildə tətbiqi və
distant təhsil imkanlarının genişləndirilməsi
kimi prioritet istiqamətlər üzrə onların icrası
uğurla davam etidirilməkdədir.
Hümeyir ƏHMƏDOV
ARTİ-nin şöbə müdiri, pedaqogika elmləri
doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2024.-25 aprel,№71.-S.12;13.