"Şeirin taleyi
haqqında son hökm oxucunundur..."
Vaqif Səmədoğlu misralarının kölgəsində
söhbət
Tanınmış ədəbiyyatşünas,
publisist, "Sözün o üzündə"
kitabının müəllifi, Bakı Dövlət
Universitetinin Azərbaycan ədəbiyyatı
kafedrasının dosenti Məti Osmanoğlu ilə Vaqif Səmədoğlu
poeziyası barədə həmsöhbət olmuşuq.
Görkəmli şairin misralarının kölgəsində
apardığımız bu söhbətdə Məti müəllimlə
şair sözünün o üzündəki şeir
dünyasının mənzərələrini
bölüşməyə
çalışmışıq...
- Kölgəsiz baxtımın boz səhrasında
Sərin yer gəzirəm sığınım deyə.
Belindən gəlsəm də, girə bilmirəm
Ata heykəlindən düşən kölgəyə...
Məti müəllim, siz bu misraları V.Səmədoğlunun
şeir yaradıcılığının manifesti kimi qiymətləndirmisiniz...
- 1960-cı illərin sonunda yazılan bu misraların bədii
düşüncənin keçdiyi yolu əks etdirmək, ədəbiyyatın
tarixinə işıq salmaq baxımından dəyərli
olduğunu düşünürəm. Səməd Vuğrunun
kiçik oğlu Vaqif Vəkilov şeirə gələrkən
hər şeydən öncə kölgədə yaranan,
kölgəyə sığınan (bu, dosdoğma ata kölgəsi
olsa belə) şeirin şairi olmadığını bəyan
etmişdi. Azərbaycan ədəbiyyatının
qapısını fərqli üslubla döyən gənc
Vaqif milli yaddaşımızda Səməd Vurğunun
ölümsüz abidəyə çevrildiyinin fərqində
idi. Eyni zamanda, onu da bilirdi ki, zaman iyirminci əsrin digər
"heykəl şairləri" - Mirzə Ələkbər
Sabir və Hüseyn Cavid kimi Səməd Vurğun
yaradıcılığına da məhz tarixi abidə kimi
yanaşmağı tələb edir. O vaxt Səməd
Vurğun xəlqiliyin etalonu kimi qiymətləndirilirdi və
etiraf eləmək lazımdır ki, bəzən "xəlqilik",
"xalq" anlayışlarının arxasında primitiv ədəbi
möhtəkirlik dayanırdı. Bədii sözün
zamanı və zəmanəsi ilə təzad təşkil edən
bu düşüncəyə münasibət sonradan Vaqif Səmədoğluya
dramaturq kimi böyük şöhrət gətirən komik qəhrəman
- "zəmanə adamı" olan Şair Moşu Göyəzənli
obrazında öz ifadəsini tapacaqdı. Buradaca xüsusi
vurğu ilə qeyd etməyi zəruri sayıram ki, o illərdə
əldə "yenilikçilik", "novatorluq"
şüarını bayraq edib, Səməd Vurğunun heykəli
ilə döyüşə girmək, kölgə
qılınclamaq da medalın tərs üzü idi: daha ucuz,
daha miskin və daha zərərli ədəbi möhtəkirlik
idi...
- Son gecədir bu gün yenə
Sabah yenə son səhər...
Sizcə, şair üçün "son",
sözün hərfi mənasında hər şeyin bitdiyi
yerdir, yoxsa hər sonun bir başlanğıc olduğuna
işarədir?
- Adətən, şair öz ömür yolunu,
yaşadıqlarını, başından keçənləri,
tale hekayəsini yazır. Kədərlə xoşbəxtliyin,
ağla qaranın, işıqla qaranlığın
çulğalaşdığı insan taleyindən şeirlər
doğulur. Vaqifin yaradıcılığında zamanın
sondan başladığını görürük. O, sanki
ömrün o biri ucuna qədər gedib, oradan o tərəfi
görmək və göstərmək istəyir...
- V.Səmədoğlu təkliyə qaçan şair
idi, yoxsa təklikdən qaçan şair?
- Vaqif Səmədoğlu öz ətrafındakı
insanlar və sosial mühitlə ünsiyyətə
açıq insan idi. Düşdüyü məclislərdə
"təşəbbüsü ələ almağı"
bacarır, zarafat etməyi, şənlik yaratmağı
xoşlayırdı. Ancaq ən haylı-küylü, təntənəli
məclislərdə belə, Vaqifin içindəki təkliyi
sezməmək mümkün deyildi. Bir şeirində dediyi
kimi, onun gözləri həmişə özünə
boylanırdı...
Sovet hakimiyyətinin son illərində,
Azərbaycanda milli
azadlıq hərəkatı başlayanda yüz minlərlə
insanın bir araya gəldiyi mitinqlərin birində V.Səmədoğlu
ibrətamiz bir ifadə işlətmişdi: "Milli tənhalıq"...
Bu o vaxt haqq səsini dünyanın eşitmədiyi Azərbaycanın
düşdüyü vəziyyəti dəqiq canlandıran bir
ifadə idi və sonradan siyasi leksikamıza da keçdi.
"Milli tənhalıq" ifadəsinin içində
mən yüz minlərlə insana səslənən Vaqif Səmədoğlunun
öz təkliyini də görmüşdüm və indi də
görürəm. Ucu-bucağı görünməyən
insan selinin yer üzündə təkləndiyini görmək
şairin öz içindəki tənhalıq hissindən gəlirdi.
Vaqif Səmədoğlunun poetik yozumunda həyat, ömür
çoxdan itkin düşmüş tənha bir səsdir...
- Ana yurdum, torpağında
Bir ləpir izim qalmadı.
Doğuldu, öldü şairin
Sənin xəbərin olmadı...
Sizcə, V.Səmədoğlu fərdi tənhalığın
səbəbini xalqın onu tanımamasında və ya qiymətləndirməməsində
görürdü?
- XX əsrdə tənhalıq dünya ədəbiyyatının
aparıcı mövzularından birinə çevrildi,
"Yüz ilin təhhalığı" (Qabriel Qarsia Markes)
dünyada ən çox oxunan əsərlərdən biri oldu.
Dünya ədəbiyyatında təhhalıq mövzusunun fəallaşması
təhlillərdə daha çox başından iki dünya
müharibəsi keçmiş XX əsrin ictimai, siyasi, mədəni
prosesləri, zamanın xarakteri ilə əlaqələndirilir,
əsrin şahidi olduğu fəlakətin nəticələri
ilə yazıçı dünyası arasındakı təzadlarla
izah edilir.
XX əsrdə ekzistensialist fəlsəfə və
estetika diqqəti insanın fərdi dünyası ilə
obyektiv dünya arasındakı ziddiyyətə, uçuruma
yönəltdi. Bu uçurumun qaşındakı insan isə
özünü tək saydı. V.Səmədoğlunun
şeirlərini oxuyanda
müasiri və ruhən ona yaxın özbək
şairi Rauf Pərfinin bir misrasını xatırlayıram:
"Mən yalnızam, səsim də yalnız..."
- Çünki damarımdan qan yox, tər axır,
Qorxuyla yüklənmiş ömrümün təri.
İçimdə bərəlib yaşarır hər
gün
Özümün özümə baxan gözləri...
V.Səmədoğlunun şeirlərində qorxu, sizcə,
nə ilə bağlıdır?
- Vaxtilə Vaqifin şeirlərində yüksəklik
qorxusunun olduğunu yazmışdım.
Həqiqətən də, Vaqifin şeirlərini
oxuyanda adam özünü uçurumun qaşından
aşağı baxırmış kimi hiss edir.
Mənə elə gəlir ki, V.Səmədoğlu
öz şeirlərində zirvədə, dibsiz uçurumun
qaşında dayanıb oradan aşağı baxan, baxdıqca
gözləri qaralan insanın içindən səslənir.
Dərədə dayanıb zirvənin əzəmətindən,
möhtəşəmliyindən heyrətlənmək nə qədər
təbii hissdirsə, zirvədən, yüksəklikdən
aşağı baxanda qorxu keçirmək də o qədər
təbiidir. Bu arzuolunmaz hissi təsvir etmək, onun "şəklini
çəkmək" mümkünsüzdür, onu yalnız
yaşamaq, duymaq, hiss etmək, V.Səmədoğlu demiş,
onun "şeirini çəkmək" mümkündür.
Ona görə də burada sözün müstəqim və məcazi
mənalarından, obrazlı, yaxud obrazsız deyilişindən
çox, sözün yaratmış olduğu duyğu,
ekspressiya əhəmiyyət daşıyır. V.Səmədoğlunun
ilk baxışda qəribə görünən şeirlərindəki
duyğu oxucuya da yoluxur...
- Mənə pusqudan baxan
Gözlər öz gözlərimdir.
Tutub sona getdiyim
İzlər öz izlərimdir...
İnsan sanki özüylə üz-üzə gəlməkdən
qorxur. V.Səmədoğlunun şeirinin fərqli cəhətlərindən
biri də "öz"ü ilə üz-üzə gəlmək
cəsarətidir. Bu yanaşmaya sizin münasibətiniz
maraqlı olardı...
- Biz bu söhbət boyu şeirə münasibətdə
şairin mövqeyini əsas götürürük, şeirdə
şairin "öz"ünü görməyə
çalışırıq. Mənə elə gəlir ki,
Vaqifin şeirlərinin, eləcə də böyük ədəbiyyata
aid etdiyimiz bütün əsərlərin ən böyük
sirri şairin "öz"ü ilə oxucunun
"öz"ünün üz-üzə gətirilməsidir.
Bu "öz"lərin dialoqu yarananda şairlə oxucunun
birgə şeiri yaranır. V.Səmədoğlu, Umberto Ekonun
təbiri ilə desək, öz oxucusunu
"yaratmış" şairlərdəndir.
Yaradıcılığının başlanğıcında
Vaqifin yazdıqlarının "şeir
olub-olmadığı" müzakirə edilirdi, sonra
bunların "necə şeir olduğu" sualına cavab
axtarıldı. Oxucu Vaqifi bir şair kimi tədricən, onun
üslubuna öyrəşə-öyrəşə qəbul
elədi və bu poeziyanın içində oxucunun da
üz-üzə gəldiyi qəliblərdən təmizlənmiş
"öz"ü oldu...
Sənin sualın kimi mənim cavabımın da bir qədər
mücərrəd səsləndiyini hiss edirəm. Demək istədiyim
budur ki, şeirin duyğu yükü mətndən oxucuya
keçəndə şairlə oxucu dünyası
bütövləşir, "bədii aləm" dediyimiz yeni
bir dünya yaranır. Bu aləmin içində oxucu həm
şairin, həm də özünün "öz"ü
ilə üz-zə gəlir...
- "Ölülər ömürlük yadda olanda
ömür ölümə dönür..." Bu misraya əsasən
demək olarmı ki, şair üçün ömür, həyat
insan yaddaşıdır...
- V.Səmədoğlu şeirlərdən və dram əsərlərindən
əlavə, pritçaların da müəllifidir və
şairin ölümündən sonra "Gürzəçöl
yazıları" adlı pritçalar kitabı nəşr
olunub.
Vaqif Səmədoğlunun 1985-ci ildə qələmə
aldığı gündəlikdə maraqlı bir qeyd var. O,
"Gürzəçöl yazıları"nın
konspektini nəzərdən keçirdiyini yazır və
bunların hamısını "əsl ürək
sözü olan yazılar" adlandıraraq öz
pritçalarının nəsr, proza olmadığını
vurğulayır. Bunları "böyük dialoqları olan
şeirlər" adlandırır və fikrini dəqiqləşdirir:
"Yəni poemalardır. Nəsr kimi yazılmış.
Qulaqlarım poemalarımın yaxın uğultusuyla, ürəyim?
sinəm bu uğultunun bu gün-sabah sözlərə dönəcək
yetim həsrətiylə, intizarıyla dolub. Ömürmü
başlayır bu işi, ya bu işmi başıma ölüm
açır, bilmirəm"...
Belə düşünürəm ki, şair sənin
sualına "bilmirəm" cavabını verib.
Şeirin taleyi haqqında son söz və son hökm
oxucunundur...
Ləman İLKİN
525-ci qəzet.- 2024.-25 aprel,№71.-S.13.