Biz rəqs edə bilirikmi?
Sərlövhəyə çıxardığım
bu sual xeyli vaxt idi məni düşündürürdü və
ağlıma gələn fikirlər axır ki, qələm
götürüb bu yazını yazmağa sövq elədi.
Amma yuxarıdakı sualın dəqiq cavabını vermək
üçün bir qədər uzaqdan başlamaq, "Rəqs
dedikdə nə başa düşülür və insanlar nəyə
görə rəqs etməyə ehtiyac duyurlar" kimi sadə
bir suala da cavab axtarmaq heç də pis olmaz.
Rəqs hələ ibtidai icma dövründə qədim
insanların ruhu və bədəni, cismi və canı
arasında körpü salan, emosiyalarını,
duyğularını bədən dili - plastika ilə ifadə
edən ritual kimi meydana gəlib. Qədim insanlar ov ərəfəsində
onun uğurlu olması üçün əl-ələ verib
ocaq başında, yaxud ovlayacaqları heyvanın
"maketi" ətrafında ritmik hərəkətlər edə-edə
həyəcanlarını bu yolla nizamlayır, ruhlarını
mənfi enerjidən təmizləyib müsbət emosiyalara
kökləyirdilər. Bu, həm də çətin imtahanda
onları uğura aparan həmrəyliyin, birliyin rəmzi idi. Sonralar insan qruplarının
daha mükəmməl birliklərə - millətlərə,
xalqlara çevrilməsi fonunda bu ritual da təkmilləşərək
ümumi mədəniyyətin tərkib hissəsinə
çevrildi, hər bir xalqın geyim, davranış etiketlərindəki
özəlliklər, milli ruhun musiqi obrazları ilə ifadəsindəki,
rəqs havalarının doğulduğu musiqi
ladlarındakı fərli çalarlar bir-birini təkrarlamayan
rəqs mədəniyyətlərinin yaranmasına gətirib
çıxardı.
İllər
ötdükcə, dövranlar dəyişdikcə hər
dövrün məişət xüsusiyyətlərini,
yaşam və düşüncə tərzini əks etdirən
yeni rəqs havaları yaranır, buna uyğun olaraq rəqs sənətinin
tərkib hissələri - müşayiət edən musiqi və
bədən dilini zənginləşdirən plastika
ustalığı arasında əlaqələr daha rəngarəng
və eyni zamanda mürəkkəb xarakter alır. Rəqs sənəti
şifahi ənənələrlə bağlı olduğuna
görə bu prosesin konkret olaraq nə vaxt
başladığı barədə dəqiq fikir söyləmək
çətindir. Bizə yalnız qədim rəqs
havalarının melodik xüsusiyyətlərindən, səs
obrazlarından çıxış edib fərziyyələr
irəli sürmək qalır, çünki hələ qədim
dövrləri demirəm, heç 200 il əvvəl həmvətənlərimizin
hansı rəqs havalarına və necə rəqs etmələri,
hansı dövrdə hansı xoreoqrafik jestlərin, rəqs fəlsəfəsinin
dəbdə olması barədə dəqiq informasiya almaq
şansımız demək olar ki, yox dərəcəsindədir.
Amma rəqs sənətinin bugünkü durumundan
çıxış edib, məntiqin qanunlarına söykənib
müəyyən mülahizələr söyləmək olar.
Elə mən də bu imkandan bəhrələnib
musiqişünas kimi yox, incəsənətin estetik, fəlsəfi
aspektlərini araşdıran bir şəxs kimi bəzi fikirlərimi
sizinlə bölüşmək istəyirəm.
1. Rəqs sənəti musiqi ilə bədən
plastikasının vəhdətində var olan estetik hadisədir.
Amma bu tandemdə əsas, aparıcı rol, təbii ki, musiqiyə
məxsusdur, çünki istənilən xoreoqrafik etüd
plastikanın musiqi obrazı kimi yox, musiqinin bədən dili ilə
interpretasiyası, vizual obrazı kimi doğulur. Sadə dildə
desək, əvvəl melodiya yaranır, sonra da onun ruhuna
uyğun qurulan rəqs. Bu mənada rəqs dedikdə, artıq
reallaşmış imkan, yəni göz önündə ifa
olunan xoreoqrafik etüd başa düşülür. Ona
görə də müxtəlif yazılarda, efirdə, radio
dalğalarında və sosial şəbəkələrdə
instrumental şəkildə ifa olunan rəqs havalarının
rəqs kimi təqdim olunması qətiyyən düzgün
deyil.
Rəqs mədəniyyəti, onun estetik səviyyəsi
rəqsin quruluşu, kompozisiyası, məzmunu ilə rəqs
melodiyası arasında dialoqun hansı səviyyədə
baş tutmasından asılıdır. Bu dialoq baş tutur və
onlar bir-birini tamamlayırsa, insana zövq verən maraqlı rəqs
doğulur. Yox, əgər rəqqas jest və hərəkətləri
ilə melodiyanı konkretləşdirə, vizuallaşdıra
bilmirsə, yaxşı rəqsdən danışmaq absurddur.
Mənə elə gəlir ki, son dövrlərdə rəqs sənətimizdə
müşahidə olunan çatışmazlıqlardan biri
qurulan rəqslərin jest, mimika ünsürlərinin rəqsi
müşayiət edən
melodiyanın zənginliyinə lazımınca reaksiya verə
bilməməsidir. Rəqs zamanı edilən əl-qol, sinə,
ayaq hərəkətləri palitra zənginliyi
baxımından melodiyaya gözgörəsi uduzur, nəticədə
onların musiqi ekvivalentləri sönük görkəm
alır, rəqqasın hərəkətləri bir-birinin məntiqi
davamı kimi sıralanıb hansısa bir süjet yaratmaq əvəzinə
sistemsiz, pərakəndə şəkildə təkrarlanır.
Bu, istər kişi, istər qadın, istərsə də qrup
şəklində ifa olunan rəqslərə eyni dərəcədə
aiddir. Şəxsən mən ötən əsrin 70-ci illərindən
başlayaraq öz şəxsi müşahidələrimə
əsaslanıb belə bir fikir söyləməkdən də
çəkinmirəm ki, son 50 ildə bizim rəqs sənətimizin
plastika arsenalında heç bir kəmiyyət və keyfiyyət
artımı olmayıb. Belə rəqslərə baxıb
zövq almaq çətinliyi bir yana, onları sonadək izləməyin
özü belə çox vaxt müşkülə
dönür - bir-biri ilə əlaqəsiz, təkrar jestlər,
mizanlar monotonluq yaradıb adamı əməllicə yorur.
Halbuki bizim hər frazası, səsi belə müəyyən
bir motivlə bağlı olan "Səməni", "Lalə",
"Bahar çağında", "Turacı", "Azərbaycan
qızı", "Üçbarmaq", "Leyli Pəri" kimi lirik, "Cüt bacı",
"Kəndir", "Kim-kimə", "Xurcunu" kimi məzəli,
"Qoçəli", "Şirvan",
"Naz-nazı", "Yaqutu" kimi
şıdırğı rəqs melodiyalarımız var. Sadəcə
qalır uyğun süjetlər
qurub rəqsləri reallaşdırmaq. Amma baxın: mən
"Mirzəyi", "Darçını",
"Yaqutu" və "Lalə" rəqslərini son dəfə
"O olmasın, bu olsun" filmində Əliağa
Ağayevin, Ağasadıq Gəraybəylinin, Safurə
İbrahimovanın, Əminə Dilbazinin ifalarında görmüşəm.
Bu melodiyalara yeni rəqslər qurub ifa edə bilmiriksə, vay
bizim halımıza.
2. Hələ ötən əsrin 70-ci illərində
rəqs sənətimizdə qızların, qadınların
kişi rəqsləri etmələri
kimi qəribə bir tendensiya yaranmağa başladı.
İndi aradan illər keçəndən sonra bunu rəqs sənətimizdə
"Gender sindromu" adlandırmaq olar. Azərbaycan
qadınlarının yeri gələndə kişilərlə
çiyin-çiyinə düşmənə qarşı
vuruşduqlarını, bəzi qeyrətsiz "kişilərə"
nümunə olduqlarını nəzərə alanda bəlkə
də bundan narahat olmağa dəyməzdi. Amma bir şərtlə
- bu jest melodiyanın çatdırdığı musiqi
obrazlarının xarakterindən irəli gələydi, rəqsin
süjetini tamamlayaydı. Əks təqdirdə sözügedən
transformasiyaya haqq qazandırmaq elə indinin özündə də çox çətin, bəlkə
də mümkünsüz
görünür və tikanlı suallar bir-birinə
calanır - Kişilərin rəqs etmələri
üçün nəzərdə tutulan melodiyalara
qadınların qol götürüb oynamaları hansı zərurətdən
irəli gəlir? Qadın rəqs havalarını o dərəcədəmi
mənimsəyib rəqsə çevirdik ki, yaranan
boşluğu doldurmaq üçün kişi rəqslərinə
ortaq çıxmaq lüzumu yarandı?
Təəssüf ki, o vaxtlar bu suallara cavab
axtarılmadı. Nəticəsi isə bu oldu ki, hazırda
sosial şəbəkələrdə gənc qız və
oğlanların eyni melodiya altında eyni jest və plastika ilə
şıdırğı rəqs etmələrini əks etdirən
videolar klassik rəqslərə meydan oxumaqdadır.
Mənə etiraz edib deyə bilərlər ki, bunlar
yeni dövrün tələblərinə şousayağı
reaksiya, yeni rəqs ənənələrinə
adaptasiyadır, ciddi sənət hadisəsi deyil, sadəcə
əylənməyə xidmət edən sosial şəbəkə
məhsullardır. Amma mənim də bu "arqumentlərə"
qarşı öz arqumentlərim var: Birincisi, Azərbaycan xalq
rəqslərinin təsnifatında sosial şəbəkə
rəqsi deyilən rəqs növü yoxdur. İkincisi, əgər
bu hadisə müasirliyin, yeniliyin təzahürüdürsə,
qoy musiqi folklorunun tədqiqi ilə məşğul olan
mütəxəssislər elmi-nəzəri müstəvidə
bizi buna inandırsınlar, yeni təsnifat meyarları tapıb
yazılarında redaktə işləri aparsınlar. Nəhayət,
üçüncüsü, qadın - zətiflik, gözəllik
rəmzidir və onun istənilən halda kişi hərəkətlərini,
jestlərini imitasiya etməsi zərurətdən çox,
spekulyasiya təəssüratı yaradır.
3. Rəqs sənətimizə aid narahatlıq
doğuran 3-cü problem bu irsə, onun taleyinə münasibətimizlə
bağlıdır. Çox vaxt rəqs havalarına instrumental
musiqi əsərləri kimi baxılır ki, bu da həmin
melodiyalara rəqs qurulmamasına haqq qazandırmaq deməkdir.
Bəli, bizim rəqs havalarımız melodiya zənginliyinə
görə eşitmə qavrayışı üçün
də əvəzsiz mənbədir. Amma istənilən
melodiyanın rəqs havasına çevrilməsini bəlirləyən
söz birləşməsinin 1-ci tərəfində "rəqs"
sözü dayanırsa, bu, həmin melodiyanın səhnə,
plastika, hərəkətlə sıx bağlı olduğunu
bildirir. İstənilən gözəl melodiya yalnız
xoreoqrafik etüd kimi reallaşdıqdan sonra rəqs havası
statusu qazanır. Ona görə də zəhmət çəkib
kataloqlarda olan bütün rəqs melodiyalarına rəqs
qurmaq barədə fikirləşmək lazımdır. Əgər
buna da gücümüz çatmırsa, onda ikinci dəfə
vay halımıza.
Mən bu yaxınlarda xalq rəqslərimizlə
bağlı internet saytlarını nəzərdən
keçirəndə qəribə bir vəziyyətlə
qarşılaşdım - rəqs havalarımızın təsnifatına
aid vikipediya məlumatlarında bəzi rəqslərin
adları göy yox, qırmızı rəngli şriflərlə
yazılmışdı. Bu o deməkdir ki, həmin havalar
haqqında soraq məlumatlarını, onların
ifalarını axtarmayın, heç nə
tapmayacaqsınız (?). Belə çıxır ki, bu havalar
unudulub gedib, onlardan qalan yeganə əsər-əlamət
quruca adlarıdır. Əgər belədirsə,
unutqanlığımızın xeyir-duası ilə dəfn
olunan bu melodiyaların adlarını musiqi sərvətlərimizin
kataloquna salmaq odu söndürüb külü ilə
oynamağa bənzəmirmi?
Adamın ağlına qəribə fikirlər gəlir:
Bəlkə rəqslərimizin təsnifat siyahısına
"unutqanlığımızın güdazına gedən rəqs
havaları" adlı bir bənd də əlavə edək
ki, hərdən o siyahıya baxanda qızaraq, xəcalət
çəkək? Bəlkə onda gec də olsa ayılar, hələ
ki, diri olsa da, ağır-ağır nəfəs alan, nəfəslik
istəyən bir çox rəqs havalarımıza başqa
münasibət sərgiləyərik.
Yeri gəlmişkən bir haşiyə
çıxım.
Mənim unudulmuş və unudulmaqda olan rəqs
melodiyalarına marağımı görən feysbuk
dostlarımdan biri - Oğuzda yaşayan həkim Akif Məmmədov
təxminən ilyarım əvvəl mənə bir
videoyazı göndərmişdi. Həmin videoda
tarçı, Əməkdar artist Səbuhi Cəfərov
heç vaxt eşitmədiyim bir rəqs havası ifa edirdi.
Sonra Akif müəllimin yazdıqlarlndan belə məlum oldu
ki, bu, "Gödəkdərə" (!) rəqsinin melodiyalarıdır,
dostum onun not yazısını hardansa tapıb Səbuhi müəllimə
göndərib ki, bu "ölmüş" melodiyanı
diriltsin. Beləliklə, dostumun cəfakeşliyi, xalq musiqisinə
olan məhəbbəti indiyədək çoxlarına məlum
olmayan bir melodiyaya yeni nəfəs verib onu xalq musiqisi xəzinəmizə
qovuşdurdu.
Amma bu, hamısı deyil.
Bu yaxınlarda xalq musiqimizə aid zəngin biliyə və
məlumata malik olan Akif müəllimdən daha 2 naməlum rəqs
havasının - ötən əsrin 30-cu illərində
buraxılmış qramofon valından yazdığı
"Kamal paşa" və "Çanaqqala" adlı rəqslərin
audioyazılarını aldım. Naməlum
tarçının ifa etdiyi bu melodiyaları dinlədikcə,
düzü, əməllicə sarsıldım. Rəqs sənətimizdə
də Türkiyə-Azərbaycan dostluğu mövzusunun
geniş elmi-nəzəri müstəvidə
araşdırılmasına, musiqi folkloru tariximizdə yeni bir
səhifənin yazılmasına stimul verə biləcəyi
halda bu melodiyaların gözdən-qulaqdan uzaq qalmalarına necə
sarsılmayasan axı!
...Xalq musiqisinə dərindən bağlı olan, əsərlərində
rəqs melodiyalarımızdan yaradıcılıqla bəhrələnən
dahi bəstəkarımız Fikrət Əmirov
yazılarının birində oxuculara müraciətlə
deyirdi: "Xoşunuza gələn milli rəqs melodiyaları
eşidəndə qol götürüb oynamaqdan utanmayın.
Bu, sizi gərginlikdən, mənfi enerjidən xilas edəcək,
ruhunuzu təzələyəcək".
Çox gözəl deyilib və bu fikrin gözəlliyi
təkcə onda deyil ki, rəqs sənətimizin pozitiv
aurasını bir daha yada salır. Daha çox ondadır ki,
bizi rəqs eləmək mədəniyyətinə yiyələnmək,
onu az qala yaşam tərzimizin
bir elementinə çevirmək zərurətinə
inandırır.
...Bəsonda nəyi gözləyirik?
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2024.-26 aprel,¹72.-S.13.