Tarixin faciəli və
ibrətamiz əhvalatları
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Sonra Kamill, b.e.ə. IV əsrdə
(387-ci ildə) Kapitoli müdafiəçiləri qallarla
biabırçı sülh bağlayıb, böyük
miqdarda qızılı onlara təhvil verəndə şəhərə
hücum etdi və öz həmvətənlərinin dadına
çatdı. O, qızılı tərəzidən
götürməyi əmr etdi və dedi: "Romalılar vətəni
qızılla deyil, dəmirlə xilas etməyə adət
etmişlər" və göstərdi ki, bu müqavilənin
heç bir hüquqi əsası yoxdur, çünki
Senatın qərarı ilə diktator seçildiyinə
görə bütün hakimiyyət ona verilmişdir və belə
müqavilələri yalnız o, bağlaya bilər. "Mən
isə onu bağlamamışam və bağlamayacağam
da!" - dedi. Vuruşun özləri üçün
uğursuz olduğunu görən qallar şəhəri tərk
etdilər və onlara çatan Kamill bir gün davam edən
vuruşda qalları tar-mar etdi. Hamı Kamilli "Romanın
ikinci banisi" adlandırdı. Sonra bir il ərzində şəhər
bərpa edildi. Bir neçə döyüşdə də
qocalmış Kamill yeni şöhrət qazandı. Kamillin sərkərdəlik
qabiliyyəti ilə alicənablığı, onun igidliyi ilə
vətənpərvərliyi hər cür tərifə layiq
idi. O, həm quduz düşmənlə vuruşmağı və
ona qalib gəlməyi bacarır, həm də xəyanətkarın,
satqının xidmətlərindən nəinki istifadə
edir, bu rəzalətə özünün nifrətini
bildirirdi. O, həqiqi sərkərdə olduğuna görə
müdafiəsiz uşaqları girov götürməyi nəinki
rədd edir, hətta xəyanətkarı cəzalandırmağı
da onlara həvalə edir. Böyük Kamill bu hərəkətləri
ilə hamıya alicənablıq dərsi keçir və
göstərir ki, ən iyrənc iş olan müharibələrdə
də ləyaqət və vicdanlılıq üçün
yer qalır, qan tökmək peşəsinə yiyələnmiş
vicdanlı adamlara müharibə belə, rəzalət,
alçaqlıq, şərəfsizlik yolu ilə
addımlamağa imkan vermir.
Kamill həyatın bütün sınaqlarında
öz ləyaqətini nümayiş etdirir, şərəf və
ləyaqət allahına sadiq qalır. Hətta ona böhtan atanları
cəzalandırmaq yolunu tutmur, ona verilmiş səlahiyyətlərdən
öz həmvətənlərinin qüsurunu və pis hərəkətlərini
cəzalandırmaq yoluna düşmür, əksinə,
özü hakimiyyətdən uzaqlaşır, doğma şəhərini
tərk edir və özü üçün qəti bir qərar
verir: "Vətən təhlükəyə
düşdükdə heç bir incikliyə baxmayaraq, o, yenidən
öz vətəni uğrunda vuruşacaq, onu müdafiə edənlərin
cərgəsində olacaq". Bu qərarına da sadiq
qalır və Romanı alçaldıcı sülhdən
bütünlüklə xilas edir. Bütün bu qəhrəmanlıqlarına
baxmayaraq, o, özünü heç xilaskar da
adlandırmırdı, ona xüsusi təzim edilməsinə
yol vermirdi. O, uzun sürən bütün həyatını ləyaqətlə
yaşamış və ona ləyaqətlə də yekun
vurmuşdu. Taleyin bütün döngələrində o, ən
yüksək insani hisslərə bir an da olsun biganə
qalmamışdır. Ona görə də Mark Kamill tarixdə
məhz ləyaqət rəmzi, vətənpərvərlik
simvolu kimi yaşayır.
Taleyin istehzas isə igid Mark Manlinin əksliklərlə
dolu olan həyatında özünü büruzə verdi.
Manli Kapitolinin müdafiəsində igidlik göstərmişdi,
sonra isə qaragüruha başçılıq edib, dövləti
anarxiya qurbanına çevirmək istəmişdi.
Qallar yeganə bir yolla, böyük çətinliklə
işğal etmək istədikləri Kapitoli təpəsinə
dırmaşdıqda, bu qalada sakitlik idi, onun müdafiəçiləri
yatmışdı, gözətçilər də
yuxulamışdılar. Hətta hər bir səsə həssas
olan itlər belə heç nə hiss etmirdilər. Təkcə
Yunona ilahəsinin məbədində saxlanılan müqəddəs
qazlar gecə sakitliyində qəfildən qaqqıldamağa və
qanadlarını çırpmağa başladılar. Ac
quşlar olduqca narahat idilər və qışqırtı
qaldırıb, Roma gözətçilərini oyatdılar.
Qallar görəndə ki, onlar aşkar edilə bilər,
hücuma keçdilər. O vaxtdan "qazlar Romanı xilas
etdi" zərb-məsəli qalmışdır.
Düşmənə tərəf ilk olaraq igid
döyüşçü olan Mark Manli cumdu. Qalxanının
zərbəsi ilə ən yuxarıya çıxa bilmiş
qallı dikdirdən itələyib saldı. İkincisinə
o, qılıncı ilə üstün gəldi. Divardan
uçan bu qall özü ilə yuxarı dırmaşan bir
neçəsini də uçuruma apardı. Sonra romalılar
köməyə gəldilər və qızğın əlbəyaxa
döyüş başlandı. Tezliklə qayaya
dırmaşmış bütün qallar qırıldı,
digərləri isə geri çəkildilər və Kapitoli
xilas edildi. Cəsarətli Manli mühasirəyə
alınmış qaladakı ən yüksək
mükafatı aldı - hər bir döyüşçü
ona bir günlük çörək və şərab
payını verdi. Qarovulun rəisi isə, az qala, düşməni
qalaya buraxdığına görə ölüm hökmü
ilə cəzalandırıldı və qayadan atıldı.
Mark Manli qaragüruha başçılıq edir və məhv
olur.
Manli isə sonralar Mark Kamillin ən məşhur əleyhdarına
və paxılına çevrildi. Vaxtilə keltləri qayadan
atdığına görə Kapitolili ləqəbi
almış Manli öz həmvətənləri içərisində
birinci yerə iddia edirdi, lakin nəcib vasitələrlə
Kamillin şöhrətinə üstün gələ bilmədiyinə
görə, tiraniyaya aparan adi və hamar yolla getməyə,
yığnağın hörmətini qazanmağa
başladı, bunun üçün o, məhkəmədə
müdafiə yolu ilə borcluların tərəfini
saxladı, digərlərini zorla hakimiyyətin əlindən
almaqla və qanuni hökmlərin yerinə yetirilməsinə
mane olmaqla öz tərəfinə çəkdi. Beləliklə,
onun ətrafında çoxlu özünü dikbaş aparan və
iğtişaş toxumu səpən kasıblar
yığılmağa başladı. Onlar yaxşı vətəndaşlara
da az qorxu təlqin etmirdilər.
Bunlardan qurtarmaq üçün Manli həbs edildi,
sonralar isə xalq böyük bədbəxtlik əlaməti
adəti kimi paltarını dəyişdikdə, Senat qiyamdan
qorxaraq Manlini azad etməyi əmr etdi. Azadlığa
buraxılandan sonra o, nəinki düzəldi, əksinə,
özünü kütlə qarşısında daha həyasızcasına
aparmağa və şəhər sakinlərini hiddətə gətirməyə
başladı. Bu vaxt Kamill yenidən hərbi tribun
seçildi. Manli məhkəməyə verildi, lakin
ittihamçılar üçün dəf edilməyən
maneə, Forumdan açılan Kapitolinin
görünüşü idi. Bu yer isə Manlinin qəhrəmanlıq
məskəni idi və bütün məhkəmə
iştirakçılarında mərhəmət hissləri
oyadırdı. Müttəhim də hər dəfə əlini
o tərəfə uzadıb, gecə döyüşündə
öz igidliyindən danışırdı. Hakimlər çətin
vəziyyətdə qalmışdılar - həm əsasən,
sübut edilmiş cinayətə bəraət vermək istəmirdilər,
həm də qanunu tətbiq edə bilmirdilər,
çünki onların qarşısında müttəhimin
igidliyi dayanmışdı. Bunu anlayan Kamill məhkəməni
Peteli meşəliyinə keçirdi, buradan həm Kapitoli
görünmürdü, bir də ki, hakimlərdə
keçmişin təəssüratı, son dövrlərin
iğtişaşlarına qarşı ədalətli qəzəb
qarşısında geri çəkilirdi. Manliyə
ölüm cəzası hökmü verildi və Kapitoliyə
gətirilib orada qayadan atıldı. Eyni yer həm onun ən
xoşbəxt uğurunun, həm də ən böyük
uğursuzluğunun abidəsinə çevrildi. Romalılar
sonra onun evini də uçurdular, "Çiçəkləyən
albalıya mədh" şeirində deyildiyi kimi,
çiçək tam açılandan sonra yoxa
çıxır. Deməli, heç bir qəhrəmanlıq
və ya əvvəlki böyük xidmət heç bir cinayətə
nəinki haqq qazandıra bilər, hətta ona haqq qazandıran
səbəb ola bilməz.
Böyük Aleksandrın ləyaqətli hərəkətləri
Böyük Aleksandrın (b.e.ə. 356-323-cü illər)
da həyatı təzadlar və möcüzəli hadisələrlə
doludur. Hələ gənc ikən vəhşi və ram olmayan
Butsefal adlı atı ipə-sapa yatırdıb,
çapdıqdan sonra heyrətə gələn atası Filipp
onu öpərək demişdi: "Özünə başqa məmləkət
axtar, başqa çarlıq axtar, Makedoniya sənin
üçün olduqca kiçikdir". O, böyük filosof
olan müəllimini atasından az sevmirdi və deyirdi ki, Filippə
yaşadığına görə, Aristotelə isə ləyaqətlə
yaşadığına görə borcludur. Aleksandrın ordu
saxlamaq üçün əvvəllər imkanı olduqca məhdud
idi və ona görə də borc almışdı. Buna
baxmayaraq, öz dostlarının əmlak vəziyyətini
öyrəndikdən sonra gəmiyə oturub, Asiyaya yola
düşməmişdən əvvəl onların hərəsinə
bir şey bağışladı. Çar bütün
var-dövlətini paylayıb qurtardıqdan sonra, Perdikka ondan
soruşdu: "Çar, özünə nə
saxlayırsan?" "Ümidi!" - deyə Aleksandr cavab
verdi. Bunun əvəzində dostu dedi: "Belə olduqda biz, səninlə
səfərə çıxanlar da onda payımız
olmağını istəyirik" və ona düşən əmlak
payından imtina etdi. Friqiyada Qordion şəhərini zəbt
etdikdə (bura qədim çar Midasın vətəni
sayılırdı) məşhur arabanı gördü, onun
dişləsi boyunduruğa zoğal qabığı ilə
möhkəm bağlanmışdı və belə bir əfsanə
yaranmışdı: "Kim bu ilgəyi açsa,
bütün Asiyanın hökmranı olacaqdır". Bu ilgək
o qədər dolaşıq idi və sonları elə
ustalıqla gizlədilmişdi ki, Aleksandr onu aça bilmədi
və qılıncı ilə kəsdi. Aleksandra məsələni
çox asanlıqla həll etmək nəsib oldu və o,
boyunduruğu azad etdi. Elə o vaxtdan hər bir çətin
iş üçün "Qordi düyünü" zərb-məsələ
çevrilmişdir.
Aleksandra bir dəfə xəbər verdilər ki,
İran şahı III Daranın əsir
götürülmüş anası, arvadı və iki ərə
getməmiş qızı onun arabasını və oxunu
gördükdə hönkür çəkib, sinələrinə
döyməyə başlamışlar. Güman edirdilər
ki, şah həlak olmuşdur. Aleksandr uzun müddət susdu,
bu vaxt onu Daranın ailəsinin bədbəxtliyi öz taleyindən
daha çox həyəcanlandırırdı. Nəhayət,
o, adam göndərdi qadınlara xəbər versin ki, Dara
sağdır və onlar Aleksandrdan qorxmamalıdırlar,
çünki hökmranlıq üstündə o, yalnız
Dara ilə müharibə aparır, əvvəllər
qadınlar hansı imtiyazlardan istifadə etmişlərsə,
onlara yenə də sahib olacaqlar. Aleksandrın əməllərini
qadınlar görməyə bilməzdi, elə bil ki, onlar
düşmən düşərgəsində deyil, müqəddəs
və təmiz qız otaqlarında idilər. Deyilənlərə
görə, Daranın arvadı olduqca gözəl idi,
özü isə kişilər arasında ən ucaboylu və
qəşəng idi. Qızlar da gözəllikdə valideynlərinə
oxşayırdılar. Aleksandr hesab edirdi ki, özünü ələ
almaq çar üçün düşmənlərə
qalib gəlməkdən daha vacibdir, ona görə də əsir
qadınlara toxunmadı. Digər boylu-buxunlu əsir qızlara
baxan böyük sərkərdə zarafatla deyirdi ki, Persiya
qızlarına baxmaq gözlər üçün olduqca
iztirablıdır. Onların cazibədar gözəlliyinə
qarşı özünün soyuqqanlığını qoyan
çar, onlara heç də diqqət vermirdi, elə bil ki,
onlar canlı qadınlar deyil, həyat işığı
olmayan heykəllərdir. Aleksandr deyirdi ki, yuxu və
qadınlara yaxınlıq hər şeydən çox həyatın
fani olduğunu bildirir, çünki yorğunluq və
qadından həzz almaq insan təbiətinin zəifliyindən
irəli gəlir.
Yaxud, Baktriyadan keçib, Hindistana girdikdə,
subkontinentin şimalındakı dövlətin müqavimət
göstərəın ordusunu məğlub edib,
çarını da əsir götürdü. Por adlı əsir
çarı Aleksandr yanına dəvət etdi və ilk
sualı bu oldu ki, indi onunla necə davranmalıdır. Por daim
adət etdiyi qürur hissi ilə cavab verdi:
- Çar kimi.
Porun cavabı və özünü ləyaqətlə
aparması Aleksandra xoş gəldi və o, nəinki onunla
hörmətlə davrandı, həm də ona artıq
işğal olunmuş keçmiş öz
çarlığının ərazisini idarə etməyi
tapşırdı. Əslində Por ölkəsinin əhalisi,
öz xalqı üzərində ağalığını
saxlayırdı. Bütün bunlar qalib sərkərdənin məğrurluqdan
uzaq olduğunun və böyük alicənablığının
faktiki təzahürləridir. Aleksandr Böyük tituluna təkcə
saysız-hesabsız qələbələrinə görə
deyil, həm də bəzi istisnalar nəzərə
alınmasa, əsl insani keyfiyyətlərinə görə
layiq idi.
Aleksandr yemək məsələsində də nəfsini
saxlamaqla seçilirdi. O, ləzzətli yeməklərə
biganə idi. Ona gətirilən ən seçmə meyvə və
balıqları, özünə heç bir şey saxlamadan,
dostlarına paylayırdı.
Bir dəfə Aleksandra bir mücrü gətirdilər.
Bu, qaliblərin əlinə düşmüş Dara əmlakından
ən qiymətlisi idi. Çar dostlarından soruşdu ki, bu
mücrüyə nə qoysun. Biri bir şey, digəri
başqa şey təklif etdikdə çar dedi ki, onun
içində ancaq "İliada"nı saxlayacaq. Homer
Aleksandr üçün bütün səfərlərində
ən lazımlı və faydalı yol yoldaşı idi. O,
Homerin şeirlərini əsas götürərək Faros
adasını tapdı və onu torpaq örtüklə materikə
birləşdirərək, bu olduqca əlverişli yerdə
öz şərəfinə Aleksandriya şəhərini
saldı.
Ermənilər tarixin dərslərinə məhəl
qoymurlar və kəskin cavab alırlar
Hərb tarixində Karfagen sərkərdəsi Hannibal
(b.e.ə. III əsr) 37 döyüş fili ilə Alpı
keçib, İtaliya şəhərlərini bir-birinin
ardınca məğlubiyyətə uğradırdı. Roma sərkərdəsi
Fabi heç bir iri döyüşə girmədən,
Hannibalı əldən saldı və o, Romaya hücum etmədi,
əvvəlki qələbələrini də əldən verməyə
məcbur oldu. Kutuzov rus ordusunu qoruyub saxlamaq naminə
Moskvanı döyüşsüz təhvil verdi və
qaçan Napoleon ordusu ilə bir dəfə də olsun ciddi
döyüşə girmədi və əslində, Napoleonun
süqutunu xeyli sürətləndirdi.
Tarix belə faktlarla doludur, bəzən bir bədbəxtlik,
bir nəslin acı taleyi başqalarının xoşbəxtliyi
üçün əsas rolunu oynayır. Amma yəqin,
çox adam arzu edir ki, onun xoşbəxtiyi
başqasının bədbəxtliyi üzərində
qurulmasın. Qədim Misir faraonlarının dediyi kimi,
heç vaxt başqasının piramidasının
xarabalığı üstündə öz piramidanı tikmə,
başqasının piramidalarının
qırıqlarından özünə piramida tikmə,
başqasının yarımçıq piramidasını
tikib qurtarmadan öz piramidanı tikmə. Doğrudan da,
müdrik və xeyirxah vəsiyyət və məsləhətdir.
Təəssüf ki, belə vəsiyyətlər dillərdən,
yaddaşlardan əməllərə keçmir. Bəzi adamlar
ancaq öz əsri haqqında fikirləşir, bircə dəfə
qızınmaq üçün başqalarının hər
şeyini, hətta arzusunu yandıran tonqal qalamaqdan da çəkinmir.
Bir məmnuniyyət, bir ağılsız qələbə,
bir tez sönən şöhrət naminə bəzi
hökmdarlar və az sayda müasir dövlət rəhbərləri
işğalçı müharibəyə başlamaqla, on
minlərlə ailələri dərdə, qəmə
batırmaq, anaları oğulsuz, bacıları
qardaşsız, uşaqları atasız, cavan gəlinləri ərsiz
qoymaqdan usanmırlar.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet.- 2024.-27 aprel,№73.-S.22.