Yüzlərin,
minlərin anası...
1893-cü il Tiflisin adlı-sanlı əsilzadə nəsillərindən
birinin oğlu, Azərbaycan Cümhuriyyətinin gələcək
qurucu babalarından olan Əlimərdan bəy
Topçubaşinin həyatının ən xoşbəxt,
yaddaqalan çağlarından idi. Həmin ilin sonunda
sevib-seçdiyi qızla - Pəri xanım Məlikova ilə
ailə həyatı qurmuşdu. Pəri xanım da sıradan
nəslin nümayəndəsi deyildi. Atası Azərbaycan mətbuatının,
teatrının, milli maarifinin banisi, bütün Qafqazda
yaxşı tanınan ictimai xadim, xalqının milli-mənəvi
lideri Həsən bəy Məlikov-Zərdabi, anası türk
əsilli balkar knyazlarından Aslanbəy Abayevin qızı Hənifə
xanım Abayeva-Məlikova idi.
Kiçik yaşda
valideynlərinin hər ikisini itirən, nənəsinin himayəsində
böyüyən gənc Əlimərdan Həsən bəyin
simasında özünə ikinci ata, Hənifə
xanımın simasında isə ana tapmışdı.
"Çox hörmətli və əziz Ana, - deyə
Əlimərdan bəy nikah mərasimindən bir ay sonra,
1894-cü il yanvarın 28-də Tiflisdən Hənifə
xanıma yazırdı: - Sizə müraciətlə
"Ana!" demək necə xoşdur! Həyatımda ilk dəfədir
ki, ülvi məna daşıyan, yaddaşımda əbədi
iz buraxan bu sözü belə böyük zövq və məmnunluqla
işlədirəm. İlk dəfədir ki, bu sözü
"şüurlu" şəkildə dilimə gətirirəm
və inanıram ki, müraciətim Sizin ana ürəyinizdə
də əks-səda tapacaq. Ümid etmək istərdim ki,
bundan sonra o ürəkdə öz övladlarınızla
birlikdə mənə də kiçik bir guşə
ayrılacaq".
Aradan on illər keçdi. Çox sular
axıb-duruldu. 1929-cu ilin mayında Bakı görkəmli
maarif xadimi, Azərbaycanda qadın təhsilinin pionerlərindən
biri, Həsən bəyin silahdaşı və dul
qadını Hənifə xanımla vidalaşırdı.
Oğlu Səfvət Məlik-Zərdabinin məsələsi
(Azərbaycan Cümhuriyyəti hökumətinin hesabına
xaricdə təhsil almağa göndərilmiş, bolşeviklər
hakimiyyətə gələndən sonra isə
"Ə.Topçubaşovun qohumu" kimi təqaüddən
məhrum edilmişdi. Anasının müraciətindən
sonra məsələ müsbət həllinin
tapmışdı) ilə bağlı Hənifə xanımla
ünsiyyətdə olmuş Azərbaycan MİK sədri Qəzənfər
Musabəyov matəm mərasimindəki
çıxışında demişdi: "Bu gün biz iki,
üç, hətta beş, on deyil, yüzlərlə, minlərlə
uşaq tərbiyə etmiş bir Ana itirmişik. Onun xeyirxah əməli
xalqın yaddaşından heç zaman silinməyəcək!"
Məlum faktdır ki, istiqlal mücahidləri ilə
bolşeviklər yalnız siyasət deyil, mədəniyyət,
mənəviyyat, insanlara yanaşma məsələsində də
bir-birləri ilə tam əks mövqelərdə
dayanırdılar. Hənifə xanımın şəxsiyyətinə,
fəaliyyətinə münasibətdə siyasi müxalifət
və hakimiyyət liderinin nümayiş etdirdiyi həmrəylik
- hər ikisinin nəcib
qadını böyük hərflə yazılan Ana
adlandırması bu mənada nadir istisnalardan, mərhum dostum
Aydın Məmmədov demişkən, müstəsna konsensus
örnəklərindən sayıla bilər...
Hənifə Aslanbəy qızı Abayeva 1853-cü
ildə qədim türk yurdu Balkar elində, Tersk vilayətinin
İşkantı adlı yüksək dağ aulunda dünyaya
göz açmışdı. Atası, adlı-sanlı taubiy
(dağ bəyi, knyaz - V.Q.) Aslanbəy Abayev (1814-1868) 9
yaşında ikən amanat (əslində girov) kimi rus
qoşunlarının nəzarətində olan Georgiyevsk şəhərinə
aparılmışdı. Burada hərbi təhsil almış,
imperatorun mühafizə alayında xidmətə qəbul
olunmuşdu. İstefaya çıxıb vətənə
qayıdandan sonra həyatını doğma xalqının
maariflənməsinə həsr etmək qərarına gəlmişdi.
Çox da uzağa getməyib nəcib işə ilk növbədə
evinin içindən, öz övladlarından
başlamışdı.
Ailənin böyük oğlu Soltanbəy Abayev
(1845-1888) təhsil həyatına Nalçikdə
atılmışdı. Şərq-Qafqaz üçün
qeyri-ənənəvi görünən məşhur musiqi alətini
- skripkanı da burada dinləmişdi. O qədər heyran
qalmışdı ki, özü oxşar bir şey düzəldib
çalmağa başlamışdı. Təhsildəki
uğurları sayəsində Stavropol gimnaziyasına göndərilmişdi.
İlk həqiqi skripkasını da Stavropolda əldə edə
bilmişdi. Musiqiyə maraq onu 1862-ci ildə təsis olunan
Peterburq İmperator Konservatoriyasına aparmışdı. Yəhudi
əsilli polyak skripkaçısı və bəstəkar
Henrix Venyavskinin (1835-1880) yanında, gələcəyin məşhur
rus bəstəkarı P.İ.Çaykovski ilə eyni sinifdə
təhsil almışdı. Lakin maddi çətinliklər
üzündən konservatoriyanın tam kursunu başa vura bilməmişdi.
Atasının ölümündən sonra (1868) Vətənə
qayıdan S.Abayev Vladiqafqaz real məktəbi və Olqa qız
gimnaziyasında musiqi müəllimi işləmiş, Tersk
kazak qoşununun orkestrində çıxış etmişdi.
Dövrün mətbuatının yazdığına görə,
yaratdığı şagird musiqi kollektivi Rusiyada ən
yaxşılardan biri sayılırdı. Qafqazın ilk peşəkar
skripkaçısı Soltanbəy Abayev eyni zamanda geniş mədəni-ictimai
və maarifçilik fəaliyyəti ilə
tanınmışdı. Qafqaz dağlıları arasında
ilk dəfə balkar xalq
melodiyalarını toplayıb
nota salmışdı. Bir-birindən uzaqda yaşasalar
da, Hənifə xanım qardaşını çox sevirdi.
Osetin tədqiqatçısı V.D.Dzidzoevin
yazdığına görə, hər yay mütləq səfalı
Balkar dağlarına gəlirdi. Aradan illər keçəndən
sonra kiçik qızına Azərbaycan üçün səciyyəvi olmayan Qəribsoltan
adını qoyması da görünür, Soltanbəyin xatirəsini
yaşatmaq arzusundan irəli gəlmişdi...
1862-ci ildə isə Aslanbəy Abayev qızı Hənifəni
Tiflisə, Müqəddəs Nina qız məktəbində təhsil
almağa göndərmişdi. Bu, öz dövrü
üçün kifayət qədər radikal addım idi.
Balaca dağlı qızı uzaq səfərə tək
yollanmamışdı. Özündən iki yaş kiçik
Fuza Şakmanova da onunla oxuyacaqdı. Bəzi mənbələr
Fuzanı səhvən Hənifənin kiçik bacısı
kimi qələmə verirlər. Əslində isə o, rus
xidmətində olan başqa bir əsilzadə balkar hərbçisinin
- poruçik Umar Şakmanovun qızı idi. Eyni zamanda Hənifə
ilə yaxın qohum - xalaqızı idilər.
Müqəddəs Nina məktəbi pansion tipli qapalı tədris müəssisəsi
sayılırdı. Qızlar burada rus dilində dünyəvi
təhsil almaqla bir sırada gələcək həyata
hazırlanırdılar. Hənifə ilə Fuza məktəbin
yalnız Şimali Qafqazdan deyil, bütünlükdə
imperiyanın müsəlman əhalisi arasından
çıxmış yeganə təmsilçiləri idilər.
Bu mənada onları tam əsasla dünyəvi təhsil yolunu
seçən ilk qafqazlı müsəlman qızlar saymaq
olardı.
On illik təhsil həyatı 1872-ci ildə başa
çatdı. Məktəb rəhbərliyi yerli ehtiyaclardan
çıxış edərək hər iki balkar qızı
gələcək müəllimlik fəaliyyətinə
hazırlamaq məqsədi ilə bir illik pedaqoji kursda
saxlamağı qərara aldı. Lakin elə bu zaman Hənifənin
həyatında gözlənilməz dəyişiklik baş
verdi. Özü "Əkinçi"nin ilk sayının
çapdan çıxmasının 50 illiyi münasibəti
ilə 1925-ci ildə qələmə aldığı "Həsən
bəy Zərdabi haqqında xatirələrim" adlı
avtobioqrafik qeydlərində (mətni mənim tərcüməmdə
2002-ci ildə "Böyük Əkinçi" kitabında
nəşr olunmuşdur) hadisəni belə təsvir
etmişdi: "Həsən bəyin diqqətini
"Kavkaz" qəzetində Tiflisdəki Müqəddəs
Nina məktəbini bitirən qızların siyahısı cəlb
etmişdi. Məzunların arasında mən də vardım.
Həyatını müsəlmanlar üçün yeni, daha
düşünülmüş prinsiplər əsasında
qurmağı qərara alan Həsən bəy özü də
müəllim olduğundan təhsil görmüş qızla
tanış olmağa can atırdı. Tanışlıq
baş tutmuşdu. Hər ikimiz inanmışdıq ki,
baxış və niyyətlərimiz eynidir. Beləcə, evlənib
birgə işləməyə qərar vermişdik".
Eyni 1925-ci ildə mühacir həyatı
yaşadığı Parisdə Həsən bəy (qismən
də Hənifə xanım!) Zərdabinin milli-mədəni
inkişaf uğrunda mübarizədəki mühüm rolu
haqda "Azərbaycanın yol göstərəni" (rusca
"Mayak Azerbaydjana"; mənim tərcümə və
müqəddiməmlə 2010-cu ildə Bakı Slavyan
Universiteti tərəfindən nəşr edilmişdir)
adlı kitab yazan Əlimərdan bəy də məşhur
tarixçənin təsvirindən özünü saxlaya bilməmişdi:
"Həyatının mühüm bir faktı Həsən bəyə
hücumları daha da gücləndirmişdi. Bu da ailə
qurması ilə bağlı idi. Tale onun qarşısına gənc
və yaxşı təhsil görmüş dağlı
qızı Hənifə Abayevanı
çıxarmışdı. Hənifə xanım mənşəcə
balkar idi. Qarlı Elbrusun ətəklərində yaşayan
kiçik balkar xalqının təmsilçisi idi. Abayeva
familiyası bu xalq arasında geniş
yayılmışdı. Abayevlər məşhur kabardin,
çərkəz və osetin ailələri ilə də
qohum idilər. Hənifə xanım 8-9 yaşlarında
kiçik qız ikən Tiflisdəki Müqəddəs Nina
qız məktəbinin pansionatına göndərilmiş, təhsilini
böyük uğurla başa vurmuşdu. Lakin gənc xanım
məktəbin kandarından kənara ayaq basmamış Həsən
bəyin elçisi qapını kəsdirmişdi. Mövcud adət-ənənələrə
uyğun görünməsə də, elçi elə Həsən
bəyin özü idi. O, yanınca molla gətirmiş, kəbini
də burada kəsdirmişdi..."
Yeri gəlmişkən, Həsən bəyin
"qayınlarının haqq-hesab çəkmək
üçün Balkariyadan yeni ailə quran gənclərin
üstünə gəlmələri" haqda azərbaycanlı
müəlliflərdən birinin iddiası həqiqətdən
çox uzaqdır və görünür, məhəlli
düşüncə tərzinə xas fantaziya məhsulundan
başqa bir şey deyildir. Abayev qardaşları - Soltan və
Kaytuk təhsil görmüş, müasir düşüncəli
gənclər idilər. Hətta bir çox
soydaşlarımızdan fərqli olaraq Həsən bəyin
doğma xalqı və Rusiya imperiyasının "müsəlman"
əhalisi üçün əhəmiyyətini daha
yaxşı başa düşür, ona və ailəsinə,
ictimai fəaliyyətinə hörmətlə
yanaşırdılar.
Ön sırada Soltanbəy Abayev, Hənifə
xanım Abayeva və Fuza Şakmanova
Beləcə, gənc dağlı qızı
"sevimli Balkariya və onun ecazkar dağları əvəzinə
Xəzərin sahillərinə" üz tutmuşdu. Hadisələrlə
zəngin 1873-cü ildə ilk övladları - 45 il sonra Azərbaycan
Cümhuriyyətinin Birinci Ledisi səviyyəsinə yüksələcək
Pəri xanım Məlikova-Topçubaşi doğulmuşdu.
1875-ci ildə isə Həsən bəyin ikinci övladı -
"Əkinçi" qəzeti dünyaya gəlmişdi. Hənifə
xanım bu qısa ömürlü "növcavanın"
fiziki anası olmasa da, onun nazını Həsən bəydən
az çəkməmişdi, zəhmətinə ondan az
qatlaşmamışdı. İlk Azərbaycan qəzetinin
bütün ağırlığını əri ilə
birlikdə öz zərif çiyinlərində
daşımışdı.
Və bu məsələdə ortaya sonralar korifeylərin
fəaliyyətində uğurla davam etdirilən gözəl
bir nümunə qoymuşdu. "Əkinçi"nin
beşiyi başında Həsən bəylə Hənifə
xanım dayandığı kimi "Tərcüman"ın
nəşri İsmayıl bəy Qaspıralı və
Zöhrə xanım Akçurinanın, "Molla Nəsrəddin"in
dörddə bir əsrlik mövcudluğu isə Mirzə Cəlil
və Həmidə xanım Cavanşirin sarsılmaz ailə
ittifaqı, ideya-mənəvi birliyi sayəsində
mümkün olmuşdu.
Hənifə xanımın qadın təhsili sahəsində
fəaliyyəti Bakıya gəldiyi 1873-cü ildə
başlamışdı. Tezliklə o, mənzilində müsəlman-azərbaycanlı
qızlar üçün məktəb təşkil
etmişdi. Doğrudur, bu, rəsmi təhsil ocağı
deyildi. Məşğələlərə cəmisi 10-12 nəfər
gəlirdi. Yazıb-oxumağı və rus dilini öyrənirdilər.
Cəhalətin acı zərbələrini hamıdan çox
hiss edən azərbaycanlı qızların gözünü
açmaq, onları gələcək həyata hazırlamaq
baxımından lazımlı və qiymətli təşəbbüs
idi. Gənc ailə daha qabağa gedərək qızlar
üçün pansionat - Müqəddəs Nina məktəbinin
kiçik modelini yaratmaq istəyirdi. Amma maddi çətinliklər
buna imkan vermirdi. "Əkinçi" nəşrə
başladıqdan sonra isə hansısa qazanc götürmək
bir yana qalsın, Həsən bəyin gimnaziyadan aldığı müəllim
maaşından ibarət mütəvazi ailə büdcəsini
də qəzetə sərf etmək zərurəti
yaranmışdı.
Gizli deyil ki, "Əkinçi"nin iki illik
mövcudluğu həm də və daha çox Həsən bəyin
Bakı general-qubernatoru Dmitri Staroselski, Hənifə
xanımın isə onun zövcəsi, Tiflisdəki Müqəddəs
Nina qız məktəbindən tanıdığı
Yekaterina Quramişvili ilə ailəvi dostluğu sayəsində
mümkün olmuşdu. Yenə bu dostluq sayəsində şəhər
rəhbərliyi Həsən bəyin "Müsəlman
şagirdlərin təhsilinə yardım məqsədi ilə
xeyriyyə cəmiyyəti yaradılması" təklifini qəbul
etmişdi. Həsən bəylə Bakı
gimnaziyasındakı tələbələrindən Nəcəf
bəy Vəzirovla Əsgər Ağa Goraninin fədakarlığı
sayəsində müəyyən işlər görmək
mümkün olmuşdu. Lakin imkanlı "müsəlmanların"
xalq maarifinə laqeyd münasibəti nəticəsində təşəbbüsü
yarıda buraxmaq lazım gəlmişdi. Staroselski Bakıdan
uzaqlaşdırılandan sonra rəsmi təzyiqlərin
güclənməsi və ənənəvi erməni fitnəkarlığı
nəticəsində qəzetin nəşri də
müşkül işə çevrildi. Əlimərdan bəyin
yazdığı kimi, "bütün bunları sədaqətli
ömür-gün yoldaşı Hənifə xanım
yaxşı görürdü. O, daxilən sarsılır, qəzəblənirdi.
Lakin Həsən bəyi qayğı ilə əhatə etməkdən,
ərinə mənəvi yardım göstərməkdən
bir an da olsun geri çəkilmirdi".
Moskva Universitetinin XIX əsrin 70-ci illərində Azərbaycandakı
yeganə məzunu və onun cəmiyyət arasına ənənəvi
müsəlman geyimində çıxmadığına
görə cahil kütlədə böyük qəzəb
doğuran ziyalı xanımı ilkin mərhələdə
qaragüruhun qarşısında duruş gətirə bilmədilər.
Nəticədə xalqa daha çox fayda verdikləri mərkəz
Bakıdan Göyçay qəzasının daldabucaq Zərdab
kəndinə köçməli oldular. Məcburi
"mühacirət" 16 il davam etdi. Bakı ilə Zərdabın
miqyasları yerlə göy qədər fərqlənsə də,
Həsən bəylə Hənifə xanım burada da əllərini
yanlarına salıb oturmadılar. Bacardıqları qədər
kəndlilərin haqlarını qorudular, maarifçilik fəaliyyətini
davam etdirdilər.
1896-cı ildə Zərdabilər ailəsi Bakıya
qayıtdı. Hənifə xanımın xatirələrindən
də göründüyü kimi, Həsən bəy bu
addımı məsləhət və yardımına ehtiyac
duyan soydaşlarının Zərdaba göndərdikləri
çoxsaylı minnətçi və qasidlərin xahişinə
görə atmışdı. Xalq çətinlik və tərəddüdlə
də olsa Həsən bəyin, Hənifə xanımın həqiqi
xeyirxahları olduğunu başa düşmüşdü. Təbii
ki, aradan keçən dövr ərzində şəhər və
insanlar da dəyişmişdi. Əhali arasında az da olsa
canlanma yaranmış, ictimai həyat formalaşmağa
başlamışdı.
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin "Kaspi" qəzetini
mətbəəsi ilə birlikdə satın alaraq milli
ziyalıların sərəncamına verməsi, ardınca isə
Əlimərdan bəy Topçubaşinin nəşrin baş
redaktoru təyin olunması bu fədakar ailə
üçün də geniş fəaliyyət imkanları
açdı. Həsən bəy tezliklə redaksiyada ikinci
şəxsə çevrildi. Hənifə xanımın azərbaycanlı
qızların təhsilinin təşkili ilə bağlı
fikirləri yenidən ön plana çıxdı. 1896-cı
ilin yanvarında, Zərdabdan qayıdandan az sonra H.Zərdabi
Bakı qubernatoru A.P.Roqqeyə "müsəlman
qadınların təhsil almaları üçün birsinifli
rus-müsəlman qız məktəbinin" təşkili ilə
bağlı müraciət ünvanladı. Ərizəyə
müsbət cavab alınsa da, maddi imkansızlıq
ucbatından məsələ yenə müşkülə
düşdü.
1890-cı illərin ikinci yarısından etibarən
qısa müddətdə fəal ictimai xadim və publisist kimi
tanınan Əlimərdan bəy də xalq üçün
ümumən təhsilin, xüsusən də qadın təhsilinin
zəruriliyi məsələsində prinsipial mövqe
tutmuşdu. Mənə elə gəlir ki, qayınata və
kürəkənin təhsillə bağlı fəallığı
ictimai mövqe və inancları ilə birlikdə həm də
Hənifə xanıma mənəvi dəstək xarakteri
daşıyırdı. Onun illərdən bəri ürəyində
yaşatdığı arzunu gerçəkləşdirilməsinə,
nəhayət ki, Bakıda spesifik qadın təhsili müəssisəsinin
açılması ideyasına xidmət edirdi.
Sükut buzu 90-cı illərin ikinci yarısında
qırıldı. Dövlətin yanında etibar sahibi olan
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin işə
qarışması çıxış yolu tapmağa imkan
verdi. 1896-cı ilin aprelində o, Qafqaz Təhsil Dairəsinin
hamisi K.P.Yankovskiyə müraciətlə sonuncu rus
çarı II Nikolay və xanımı Aleksandra
Fyodrovanın tacqoyma mərasimi münasibəti ilə
Bakıda imperatriçənin adını daşıyan
müsəlman qız məktəbi təsis etmək niyyətində
olduğunu bildirdi. "Müsəlman qadınını
qapalı mühitdən xilas etməyin bir yolu var - təhsil!"
- düşüncəsini paylaşan Hacının təşəbbüsünün
arxasında çox güman ki, həm də Həsən bəy
Zərdabi, Əlimərdan bəy Topçubaşi və Sona
xanım Tağıyeva vasitəsi ilə Hənifə
xanım dayanırdı. H.Z.Tağıyev məktəbin
tikintisinə ilkin olaraq 60000 manat ayırdı. Bundan əlavə,
Dövlət Bankına 125 min manat toxunulmaz vəsait
yatırıb ildə təxminən 5000 manatlıq faizinin
imkansız şagirdlərinə xərclənməsinə
şərt qoydu. Başqa şərtlər sırasına
istisnasız şəkildə bütün şagirdlərin, məktəb
müdirəsi, ana dili və şəriət müəllimlərinin,
eləcə də rus dili və digər fənləri tədris
edən pedaqoqların "müsəlman"
olması, imkansız ailələrin uşaqları
üçün 20 nəfərlik pansionatın təşkili
və s. daxil idi. Məktəbin yanında Hamilər
Şurası yaradılırdı, təsisçi
Şuranın üzvü və ömürlük Hami statusu
qazanırdı. Məktubda daha sonra deyilirdi: "Müsəlmanları
rus mədəniyyətinə yaxınlaşdırmaq
üçün müsəlman qadınına təhsil vasitəsi
ilə öz insan haqlarını anlatmaq lazımdır. Təsis
etmək istədiyim məktəb də həmin məqsədi
güdür və qarşısına böyük mədəni
vəzifə qoyub. Lakin onun müsəlman həyatına
uyuşması, minlərlə oxşar təhsil ocağının
meydana çıxmasına təkan verməsi
üçün rəhbərlik dövlət dilinə layiqli
yeri ayırmaqla yanaşı, hər cür fanatizmdən azad
şəkildə şagirdlər arasında ana dilinin tədrisinə
də aydın və açıq şəkildə yardım
göstərməlidir". Hacı "məktəb işinə
yaxşı bələd olan rus və müsəlman
dostlarının" da onun fikirlərini
bölüşdüyünü də sözlərinə əlavə
etmişdi. H.Z.Tağıyev perspektivdə təsisçisi
olduğu birsinifli məktəbi gələcəkdə tam orta
təhsil verən müsəlman qız gimnaziyası kimi
görürdü. Bina layihələşdirilərkən də
bu uzaqgörən niyyət nəzərə
alınmışdı.
Keçmiş Nikolay
(indiki İstiqlaliyyət) küçəsində yer
ayrıldı və 1897-ci ildə memar Y.Qoslavskinin layihəsi əsasında
tikinti işlərinə başlandı. Deyilənə görə,
şəhərin tam mərkəzində olan həmin sahədə (indiki Əlyazmalar İnstitutunun
binası) cümə məscidi inşa edilməli imiş.
Lakin Hacının orada qız məktəbi tikdirmək istədiyini
eşidən Qafqaz şeyxülislamı Axund Əbdülsalam
Axundzadə dərhal fikrindən əl çəkmiş və
Bakı Dumasından məscid üçün başqa ərazi
verilməsini istəmişdi. Göründüyü kimi, bizə
qaranlıq görünən keçmişdə xeyirxah zənginlərimiz,
işıqlı din xadimlərimiz olmuşdu...
Azərbaycan maarif tarixində ilk rəsmi qız məktəbi
təntənəli şəraitdə 1901-ci il sentyabrın 7-də
açıldı. Hamilər Şurasının sədri və
Fəxri Hami H.Z.Tağıyev, müavini xanımı Sona
Tağıyeva idi. Bakı şəhər
başçısı vəzifəsini icra edən
A.M.Belyavski, Bakı quberniya qazısı Axund Hacı Cavad Molla
Ağaəlizadə, Mariinsk qız gimnaziyasının direktoru
M.M.Latkina, Bakı kişi gimnaziyasının direktoru
A.İ.Pobedonostsev, şəhər Dumasından fəxri vətəndaş
Həsən bəy Məlikov, habelə Haminin təyin etdiyi
iki "müsəlman ziyalısı" - andlı
iclasçı Əlimərdan bəy Topçubaşi və
mühəndis Fərrux bəy Vəzirov Şuranın
üzvləri oldular. Məktəb üçün
bütün zəruri avadanlığın alınması
H.Z.Tağıyev və Həsən bəy Zərdabiyə,
şagird qızların geyim formasının
hazırlanması isə Sona xanım Tağıyevaya həvalə
olundu.
Qız məktəbinin təşkilində az əməyi
olmayan Əlimərdan bəy (Hacının adından Peterburq
və Tiflisdəki çoxsaylı dövlət idarələrinə,
ayrı-ayrı şəxslərə göndərilən məktub
və müraciətlərin onun qələmindən
çıxdığı şübhə
doğurmamalıdır) "Kaspi" qəzetində
mühüm mədəni hadisəyə həsr olunmuş iki
iri həcmli məqalə çap etdirmişdi. "Bakı
rus müsəlman qız məktəbi" (21 avqust 1901-ci il)
və "Bakıda rus-müsəlman qız məktəbinin
açılması münasibəti ilə" (22-23 sentyabr
1901-ci il) adlanan həmin yazıları Azərbaycanda qadın
təhsilinin ilk müxtəsər tarixçəsi də
saymaq olar. İdeyanın gerçəyə çevrilməsinin
bütün ağırlığı isə əlbir şəraitdə
çalışan iki ailənin - Tağıyev və Zərdabi
ailələrinin üzərinə düşmüşdü.
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin zəmanəti ilə
Hənifə xanım Abayeva-Məlikova məktəbin müdirəsi
və rus dili müəllimi vəzifələrinə təyin
edildi. Onun müavini Litva tatarı, Azərbaycanda qadın təhsilinin
inkişafına böyük əmək sərf etmiş Məryəm
xanım Sulkeviç (1861-1918) idi. Ana dili və şəriət
fənlərinin tədrisi Ahıska türkü Əsmiyə
Soltan Məhəmmədəmin Əfəndi qızına
tapşırıldı. Məzhəb fərqləri nəzərə
alınaraq bir neçə aydan sonra ikinci şəriət
müəllimi - Səkinə xanım Axundova dəvət olundu.
1902-ci ildə etibarən Rəhilə xanım Terequlova,
Smolnı məzunu Xədicə xanım Əbdürrəhmanova
(Azərbaycan Cümhuriyyətinin qurucularından Həsən
bəy Ağayevlə ailə qurandan sonra Xədicə
Ağayeva) müəllim kimi işə başladılar.
Görkəmli dramaturq Nəcəf bəy Vəzirovun
qızı Sara Vəzirova da burada
çalışırdı.
Qapalı tədris müəssisəsi olan Bakı
qız məktəbində təhsil müddəti 4 il idi.
Yeniyetmə qızları gələcək müstəqil həyata
hazırlamaq məqsədi ilə təhsilin sonuncu ilində
diqqət həm də evdarlıq məsələlərinə
yönəldilirdi. Məktəbə birinci il 58, növbəti
il 83 şagird qəbul olunmuşdu. Onlardan 20 nəfəri
imkansız ailələrin övladları kimi təhsil
haqqı və digər ödənişlərdən azad idilər.
Şagird sayının artması nəticəsində Hənifə
xanım rus dili müəllimliyindən ayrılaraq yalnız
müdir kimi fəaliyyət göstərmişdi. 1904-cü
ilin mayında yerini Məryəm xanım Sulkeviçə verərək
məktəbdən uzaqlaşsa da, Azərbaycanda qadın təhsilinin
müasir pedaqoji prinsiplərə əsaslanan bazasının
yaradılmasında müstəsna xidmətləri olmuşdu.
Aradan on il keçəndən sonra Bakıda artıq 2000 nəfərə
qədər "müsəlman" şagirdin təhsil
aldığı 5 qız məktəbi vardı. Hənifə
xanım 1909-1919-cu illərdə həmin təhsil
ocaqlarında birinə - Bakı Dumasının maliyyələşdirdiyi
1 saylı rus-müsəlman qız məktəbinə rəhbərlik
etmişdi. Qurucularından
olduğu ilk qız məktəbi isə 1918-ci ilə qədər
fəaliyyət göstərmişdi.
Azərbaycan müəllimlərinin 1906-cı ildə
keçirilən I qurultayındakı
çıxışında Hənifə xanım qadın təhsilinin
vacibliyini vurğulayaraq demişdi: "Əgər kişi ailənin
başçısıdırsa, qadın onun zəmini, bünövrəsidir. Ailə
ocağı ilə bağlı bütün qayğılar,
ilk növbədə isə uşaqların tərbiyəsi
qadının üzərinə düşür. Əgər
müsəlman ana savadsız və cahildirsə, o zaman verdiyi tərbiyə
nə olacaq? İmkanlı müsəlmanlar bu həqiqəti
yaxşı başa düşürlər. Ona görə də
ya savadlı qadınlarla evlənməyə can atır, ya da
övladlarının təlim-tərbiyəsi
üçün dayələr, quvernantlar tuturlar. Sadə xalq
isə aydın məsələdir ki, bunu edə bilmir. Gələcəyimiz
naminə biz oğlanlarla birlikdə qızlarımızın
da təhsil almalarının qayğısına
qalmalıyıq".
Azərbaycandakı rejim dəyişikliyi də onu
sevimli işindən ayırmamışdı. Əksinə,
yeni şəraitdə ikiqat qüvvə ilə
çalışmağa başlamış, sovet hakimiyyəti
illərində Azərbaycan SSR Xalq Maarifi
Komissarlığında bir sıra məsul vəzifələr
tutmuşdu. Hənifə
xanım 1925-ci ildə təxminən yarım əsrdən
çox davam edən müəllimlik işinə,
maarifçilik fəaliyyətinə yekun vuraraq məmnunluq
hissi ilə yazırdı: "Həyatımın məqsədi
hüquqları uğrunda və istismara qarşı mübarizədə
insanlarımızın, ilk növbədə isə türk
qadınlarının mədəni səviyyəsini yüksəltmək
olub və bu gün də dəyişməz olaraq qalır.
Xoşbəxtəm ki, türk qadınının əsarətdən
xilas yolunun üfüqlərinin açıldığı
günlərə qədər yaşamaq nəsibim oldu".
Hənifə xanım həm də iki qardaş
türk xalqını - azərbaycanlılarla balkarları
yaxınlaşdıran mənəvi körpülər
qurmağa çalışırdı. Çox güman ki,
onun məsləhəti və yardımı ilə XX əsrin əvvəllərində
əmisi oğlu, tanınmış balkar publisisti, etnoqraf və
tarixçi Misost Abayev
(1857-1928), görkəmli balkar ictimai xadimi Basiyat Şaxanov
(1879-1919) "Kaspi" qəzetində
fəal çap olunurdular. Ailə ənənəsini
övladlar da davam etdirmişdilər. 1930-cu illərdə
Basiyat Şaxanovun oğlu Timur Şaxanov (1907-2000) Qəribsoltan
Məlikovanın yardımı ilə Bakıda orta təhsil
ala bilmişdi. Zərdabi ailəsi Misost Abayevin eyni dövrdə
Bakıda müəllimlik fəaliyyəti ilə məşğul
olan qızı Fatiməyə də imkan daxilində himayə
göstərmişdi.
Hənifə xanımın bioqrafiyasını
araşdırarkən diqqətimi iki fakt cəlb etdi. 1920-ci illərin
ortalarında, sovet cəmiyyətində hələ nisbətən
liberal qaydaların hökm sürdüyü vaxtda bu fədakar
qadın o qədər də böyük olmayan
maaşının çox hissəsini valyutaya çevirib
Parisə - üzünü görə bilmədiyi nəvələrinə
göndərirdi. Başqa maraqlı fakt isə ehtiyac və
çətinliklərə baxmayaraq, Əlimərdan bəy
Topçubaşinin Bakıda haqqın dərgahına
qovuşan qayınanasının yasını - cümə
axşamlarını, qırx və il mərasimini Parisdə
azərbaycanlı və dağlı siyasi mühacirlərin
iştirakı ilə keçirməsidir. Hər iki faktın əsasında
yalnız qandan və gendən deyil, həm də mükəmməl
təhsildən irəli gələn nəciblik, fədakarlıq,
yüksək insani dəyərlərə bağlılıq
dayanırdı.
Sarayevo
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet.- 2024.-27 aprel,¹73.-S.10-11;12.