Babək - ilk Azərbaycan
hökmdarı Məlik Ərbəng
Xilafət ordusu 836-cı ilin avqustunda türk soylusu,
"Əfşin" ləqəbi ilə tanınan Kavus
oğlu Xıdırın sərkərdəliyi altında
xürrəmilərə qalib gəldi və Bəzz
qalasını zəbt etdi. Xürrəmilərin lideri Babək
təxminən 50 nəfərlik bir tağımla anası,
arvadı, iki qardaşı və şəxsi cangüdəni
ilə birlikdə qaladan qaçdı. Qalanı tərk etdikdən
sonra Babək son dərəcə mətin və cəsur bir
insan olan qardaşını Beyləqan qalasına göndərdi.
Yol boyu düşdüyü mühasirələrdə digər
ailə üzvləri əsir alınsa da, özü və
mühafizəçisi Konstantinapola varmaq üçün
Süni mahalına qədər gəlib çıxdı.
O, burada Səhl ibn Sumbatla qarşılaşdı və
onun vədlərinə inanaraq hazırda Zəngəzur ərazisində
olan Şəki kəndi yaxınlığındakı qalaya
getdi. Hesab edirəm ki, ilk növbədə Səhl ibn
Sumbatın mənşəyini və statusunu nəzərdən
keçirməliyik. Çünki bu məqamlar bizim Babəkin
şəxsiyyəti ilə bağlı doğru mülahizələr
yürütməyimiz üçün ciddi aruqmentlər
yaradır.
Ərəblər Cənubi Qafqaz xristianlarını
ümumi şəkildə "erməni" adlandırırdılar.
Bunun siyasi və ərəblərin coğrafi
bölgüsünə əsaslanan səbəbləri
vardı. Halbuki həmin dövrdə hayların mənsub
olduğu monofizit Qriqoryan kilsəsi Süni, Arran, Girdman və
digər alban coğrafiyasında, ümumiyyətlə,
yayılmamışdı. Səhl ibn Sumbat Movses Kalankatlının
açıq ifadə etdiyi kimi, alban
xristianlığını təmsil edirdi. Etnik mənşəyinə
görə, Sasaini hökmdarları ilə eyni kökdən gələn
Mehranilərin Zərmixr qoluna mənsub idi.
Babəkin məğlubiyyəti təkcə Azərbaycan
tarixini deyil, bütövlükdə Yaxın və Orta Şərqin,
hətta dünya tarixinin şəkillənməsinə
birbaşa təsir göstərən olaydır.
Xəlifə Mötəsim Əfşinin
başçılığı ilə Babəkin üstünə
şəxsi aşpazı, bərbəri və digər
qulamları ilə birlikdə bütün gücünü
göndərmişdi. O, çox yaxşı başa
düşürdü ki, Babəkin bu savaşdan qalib
çıxması onun və sülaləsinin sonu olmaqla bahəm,
ərəb dövlətinin və islamın aradan
qaldırılması deməkdir. Əgər xilafət
süqut etsəydi və islam bir din olaraq sıradan
çıxsaydı, IX əsrdən başlayaraq dünya
tarixi tamamilə fərqli bir istiqamətdə inkişaf edəcəkdi.
Tarix, əlbəttə, baş verməyənlər əsasında
inkişaf etmir. Bununla belə, xilafət ordusu üzərində
qazanacağı qələbənin Babək üçün əhəmiyyətini
göz önünə gətirəndə onun şəxsiyyətinə
və tarixdəki roluna dair obyektiv elmi mülahizələr
yürütmək üçün daha bir neçə
arqument əldə edirik.
Mən bu məqalədə tarix elminin pozitiv prinsip və
metodlarından geniş bəhs etmək istəmirəm, sadəcə,
onu vurğalamağı vacib sayıram ki, haqqında ancaq
düşmənlərinin yazdıqları günümüzə
çatmış bir liderin həyat və fəaliyyətini
sistemli analiz metodu ilə araşdırmadan qaynaqlardakı
saysız-hesabsız qərəz və manipulyasiyaların
içindən çıxmaq mümkün deyil.
Babəkin xilafət qoşunları üzərində
növbəti və həlledici qələbəsi ilk növbədə
onun dövlətinin paytaxtını daha əlçatan bir
şəhərə köçürəcəkdi. Babəkin
baş qalası - Bəzz uca dağların zirvəsində
tikilmiş istehkam tipli sığınacaq idi, qışda və
yağmurda ora yol olmurdu. Nəticədə xürrəmi
bürokratiyası payız və qış aylarında öz
doğma obalarına getmək zorunda qalırdılar. Bu isə
dövlət üçün vacib bir institutun - bürokratik
aparatın dayanıqlılığına və
çevikliyinə mənfi təsir göstərirdi.
Digər yandan, Babək qələbə
qazanacağı təqdirdə, iqtidarı ən azı bir
neçə yüz il çəkəcək yeni bir imperiya
formalaşacaqdı. Ərəb xilafətini məğlub
etmiş Babəkin bölgədəki digər feodal evlərini
və ərəb torpaqları da daxil olmaqla çevrəsindəki
ölkələri fəth etməmək ehtimalı azdır.
Əlavətən, Babəkin zəfəri həm
şimaldan, həm də Xorasan istiqamətindən türk
tayfalarının bölgəyə axınını gücləndirəcək,
daha sonrakı əsrlərdə Səlcuqlarla yaşanan
türk miqrasiyası Babək dövründə baş verəcəkdi.
Bəli, Babək bir dövlət başçısı
- HÖKMDAR idi. Onu Spartak və Robin Hud kimi üsyan
başçısı, yaxud ərəb tarixçilərinin
iddia etdiyi sayaq eşqiya, qaçaq-quldur hərəkatının
öndəri kimi qəbul və təqdim etmək
kökündən yanlışdır. Səhl Sumbatla
rastlaşan Babəkə alban feodalın "Hökmdar" deyə
müraciət etməsi barədə qaynaqlarda xeyli fakt var. Hətta
Babəkin onunla eyni süfrədə nahar edən Səhlə
həddini aşmasını xatırlatması da dəfələrlə
qeyd olunur. Babək bir hökmdar olaraq "məlik" titulu
daşıyırdı və bunu onun oğluna söylədiyi
"bir gün məlik kimi yaşamaq 40 il kölə olmaqdan
yeydir" cümləsi də təsdiq edir.
Ərəblərin "Babəkin üsyanı"
dediyi olayların mahiyyəti bundan ibarətdir:
Cavidanın ölümündən sonra Bəzz
qalasına hakim olan və xürrəmilərin liderinə
çevrilən Babək əvvəlcə öz rəiyyətini
silahlandırdı, gecə basqınları təşkil edərək
yerli və ərəb müsəlmanları qətlə
yetirdi, xilafətin nəzarət məntəqələrini
dağıtdı, yolları ələ keçirdi.
Bölgədəki feodalları öz vassalına
çevirdi, onlardan vergi, xərac və digər növ dəstək
aldı, tabe olmayanları cəzalandırdı, idarəçilik
sistemi yaradaraq canişinlər- tudanlar təyin etdi.
Digər dövlətlərlə - Bizans və Xəzər
imperiyaları ilə diplomatik münasibətlər qurdu,
nüfuzlu lokal feodal xanədanlarını öz müttəfiqinə
çevirdi.
Öz məmləkətində İslamı aradan
qaldırdı, xürrəm inancını yaydı, ərəb
ordularını darmadağın etdi.
Babək bir dövlət başçısı olaraq
tarixdə ilk dəfə olaraq sosial, iqtisadi, siyasi, hərbi, mədəni
və s. baxımdan AZƏRBAYCAN AREALI yaratdı.
Babək öz sosial mənşəyinə görə,
aşağı təbəqədən bir adam idi. Cavidanın
ölümündən sonra mülk sahibi və icma
başçısı olaraq - onun arvadlarından biri ilə
evlənmiş və ruhunun ona keçdiyini söylətdirmişdi
- ərəblərin Azərbaycandakı canişininin
vassalı idi. Hətta Babək ilk dəfə üsyana Məmunun
Aran valisi Hərsəmənin oğlu Hatəmin məktubundan
sonra başlamış, ancaq görünür, buna qədər
qiyam üçün yaxşıca silahlanmış və məqam
gözləmişdi. Babəkin sosial mənşəyi, Bəzz
qalasına sonradan sahib olması və xürrəmilər
icmasına başlanğıcda yad bir insan olması onun həyatının
erkən dövrünə işıq tutan nüanslardır.
Biz bu nüansları Babəkin xürrəmilərin liderinə
çevrildikdən sonrakı fəaliyyəti ilə
bağlı üzdə olan məlumatlarla tutuşdurub onun
etnik mənşəyi, ana dili və Babəkin Azərbaycan
dövlətinin rəsmi dili barədə fikir yürüdə
bilərik.
Babəkin öz etnik mənşəyinə görə
ari olmadığı dəqiqdir. Belə ki, Bəzz
qalasının sahibi Cavidan Zəncan bazarında mal-qara
satıb evinə qayıtmaq istəyərkən adı
qaynaqlarda "Bilalabad" kimi keçən kənddə ərəblərdən
qorxan yerli feodalın üz göstərməməsindən
inciyərək Babəkin ailəsinə qonaq olmuşdu.
Anasına ayda 50 dirhəm göndərmək şərti ilə
zirəkliyini bəyəndiyi gənci özü ilə Bəzzə
aparmazdan öncə söhbət etmişdi. Bu söhbət
zamanı Cavidan görmüşdü ki, gələcəkdə
tarixin ən böyük qəhrəmanlarından olacaq gənc
"arilərin dilində çətinliklə və
qırıq-qırıq olsa da" danışa bilir. Bu fakt
bizə Babəklə Cavidanın eyni etnik kökə və
ana dilinə məxsus olmadığına inandırır. Babəkin
İran dil ailəsinə aid kürdcəni yeniyetməlik
çağlarında bir kürd feodalın malikanəsində
nökərçilik edərkən öyrəndiyini də
yada salanda Babəki ari qrupuna - fars, kürd və digər
etnosa mənsub şəxs kimi təqdim etməyin heç bir
elmi əsası olmadığı üzə
çıxarır.
Bölgənin o zamankı demoqrafiyasını göz
önündə canlandırsaq, Babək öz etnik mənşəyinə
görə, nəzəri cəhətdən ərəb, yəhudi,
türk və alban ola bilərdi.
Babək ərəblərlə yəhudiləri eyniləşdirir
və onları ümumi şəkildə "cuhud"
adlandırırdı. Bu qəbildən olan eyniləşdirmələrə
orta çağda geniş rast gəlinir. Yunan və erməni
mənbələrində nəinki İrandilli xalqlar, hətta
türklər də bəzən onlarla birlikdə "taciklər"
adlandırılır. Babəkin ərəb və yəhudiləri
"cuhud" adlandırması onların ana
coğrafiyası, qohum xalqlar olması, səmavi kitablara
inancları, nəhayət kişilərin sünnət
olunması ilə bağlı idi. Babək ərəb dilini
bilmirdi və bunun da ən bariz örnəyi Samirəyə
aparıldıqdan sonra vəzir Əbu Davudla və xəlifə
Mötəsimlə tərcüməçi vasitəsi ilə
danışmasıdır.
Babək Bizans imperatoru Feofilə yazdığı məktubda
atasının xristian olduğunu qeyd edir. Bu hər nə qədər
diplomatik blef olsa da, Babəkin ata tərəfdən əcdadlarının
Midiya aborgeni olmadığına işarə edir.
Bunu yadda saxlayaraq qaynaqlardakı məlumatları
ümumləşdirsək, Babəkin tərcüməsiz
danışdığı, birbaşa ünsiyyət
saxladığı üç şəxs var: Afşin, Buzbar
və Səhl ibn Sumbat.
Səhl ibn Sumbat Mehranilərdən idi, öz əcdadlarının
dilində, yəni farsca danışırdı. Yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi, Babək bu dili gənclik illərində zəif
bilirdi, amma heç şübhəsiz, daha sonra yüksək səviyyədə
mənimsəmişdi. Odur ki, Babəklə Səhlin fars dilində
danışdığını təsəvvür etmək
çətin deyil.
Afşinin komandirlərindən olan Buzbar Babəki əsir
götürərkən onunla öz ana dilində - türkcə
danışmış, ona atdan enməyi əmr etmiş, Babək
isə qarşılığında "sən kimsən"
deyə soruşmuşdu.
Afşin Babəklə bir neçə dəfə
üzbəüz görüşmüş və tərcüməsiz
dialoq qurmuşdu. Afşinin Babəklə birbaşa türkcə
danışdığını sübut edən qiymətli
bir məlumat var. Samirə şəhərində xəlifənin
hüzuruna çıxarılan Babəkə Mötəsim
suallar verir, ancaq cavab almır. Bu zaman Afşin ONUN QULAĞINA
ƏYİLƏRƏK tənbeh edir ki, xəlifəyə cavab
versin. Beləliklə, biz Babəkin ana dilinin türkcə
olduğu qənaətinə gəlirik.
Həmin dövrdə hunların bir qolu olan
ağaçərilər Cənubi Azərbaycanda, o cümlədən,
Ərdəbil çevrəsində məskunlaşmışdılar.
Hunların bir qismi Cənubi Qafqazda xristianlığı qəbul
etmişdi və yuxarıda qeyd etdiyimiz məktubda Babəkin
xristianlığına işarə etməsi məhz bu məqamdan
qaynaqlanan blef idi
Ehtimal etmək çətin deyil ki, Babəkin həm
anası - yer gəlmişkən onun ismini "Börümən"
kimi qəbul etmək lazımdır - həm də adı
"Mərdəs" kimi qeyd olunan atası məhz
ağaçərilərdən idilər. Babəkin
atasının "yağsatan Abdulla" və ya hansısa
dilənçi olması barədə iddialar özünü
doğrultmur. Bu iddiaya görə, Abdulla Babək anadan olmazdan
öncə öldürülmüşdü, ancaq Babəkin
özündən kiçik qardaş(lar)ı da var. Üstəlik,
Babəkin anası bir müddət süd analığı və
dayəlik edərək güzəranını təmin
etmişdi. Bu fakt Babəkin anasının əxlaqlı və
zəngil ailələrdə qəbul olunan bir qadın
olduğunu göstərir və onu "əxlaqsız"
kimi təqdim edən ərəb tarixçilərinin qərəzini
sübut edir. Süd analığı edə bilmək
üçün qadının bir neçə dəfə ard-arda
doğması lazımdır. Bu da Babəkin qardaşları
haqqında iddialara uyğundur. Qardaşlarından birinin
adı "Abdulla", digər ismi "Müaviyə"
kimi göstərilir. Ancaq sonuncu onun Bəzzi tərk edərkən
özü ilə götürdüyü oğlu da ola bilər.
Çünki qaladan çıxdıqdan sonra
düşdüyü birinci mühasirədən ancaq 5 adamla
çıxa bilmişdi, bu 5 adamdan biri məhz "Müaviyə"
idi. Babəkin öz oğluna "Müaviyə" ismi
qoyması inandırıcı deyil, çox güman ki, onun və
qardaşının əsl ismi xilafət tarixçiləri tərəfindən
ərəbləşdirildiyi kimi, həmçinin oğlu və
ya qardaşı olan şəxsin adı da dəyişdirilərək
təqdim olunub.
Babəkin əsl isminin "Həsən" olması
barədə qaynaqlarda cüzi məlumat var. Ancaq bu məlumat
həqiqəti əks etdirmir. Bəzi tarixçilər filoloji
yanaşma ilə Babəkin əsl adının "Əsən"
ola biləcəyini deyirlər, ancaq sözün
açığı, bu, konyuktura təsiri
bağışlayır.
"Babək" bir təxəllüsdür. "Babək"
təxəllüsünü Sasanilərin əcdadı
"Papağ"la eyniləşdirmək ciddi elmi əsaslara
malik deyil. "Əbədi zaman" mənası verən
"Cavidan" adı göstərir ki, xürrəm icmasının
lideri ideoloji məzmunlu təxəllüslər
daşıyıblar. Odur ki, "Babək" təxəllüsünü
alt təbəqədən çıxmış bir insanın
Sasani nostalgiyasında axtarmaq metodoloji olaraq da səhvdir. Zənnimizcə,
bu təxəllüs türklər üçün
"müdrik başçı" anlamı daşıyan
"Babay" kəlməsinin ərəbləşmiş
formasıdır.
Heç şübhəsiz, Azərbaycan türklərinin
qəhrəman oğlu Babəkin Bəzzə sahib olmadan
öncə bir ismi vardı. Bu isim barədə ərəb
qaynaqlarında yuxarıdakı qeyd xaricində birbaşa məlumat
yoxdur.
Səid Nəsifi yazır: "Ərəb
tarixçisi Cəmaləddin Əbulqasım Abdulla Kaşani
"Zübdət ət-Təvarix" adlı əsərində
xürrəmilər və Babək haqqında bir sıra dəqiq
məlumatlar vermişdir".
Həmin məlumatlardan biri də budur ki, 835-ci ildə
Mötəsimin qoşunları ilə Babək arasında
Marağa yaxınlığında döyüş baş
verir. Xürrəmilər həmin döyüşdə xilafət
ordusunu böyük itkiyə məruz qoyur:
"Bu il Böyük Buğa Babəklə
döyüşdü. Bir çox müsəlman
qırıldı və Əfşin Marağa hüdudunda
ƏRBƏNGİN ÜSULU ilə sülh bağlad".
Bu sülh müqaviləsi hər iki tərəf
üçün taktiki gediş idi. O üzdən sonrakı
dövrdə onun hər hansı əhəmiyyəti
olmadı. Bununla belə, biz eyni cümlədə BABƏK və
ƏRBƏNG adlı iki ismə rast gəlirik - deməli,
yazı xətasından danışmağa dəymir.
Bu isimlərdən ikincisini izah edə bilmədiyi
üçün Səid Nəfisi addan sonra mötərizə
açaraq sual işarəsi qoyur. Bu suala biz cavab verək.
Hadisənin mahiyyətindən anlayırıq ki,
Əfşinin ordusu böyük itki verib, sülh
danışıqları gedib və tərəflər
döyüşü dayandırmaq barədə
razılaşıblar. Şərtləri diktə edən tərəf
Babək olub. "Ərbəngin üsulu" ilə sülh
bağlamaq, mətnin məzmununa görə, Babəkin şərtləri
ilə döyüşü dayandırmaq deməkdir.
Bu zaman Babəkin əsl adının "Ərbəng"
olduğu üzə çıxır!!!
"Ərbəng" ismini iki mənada şərh
etmək mümkündür.
Birincisi, bu söz qədim türk dillərində
"at arabası" mənasında işlənirdi.
Hazırda noğay türklərində məna olduğu kimi
qalır.
İkincisi, "ər" və "bəng" kəlmələrinin
birləşməsindən əmələ gələ bilər.
Bu zaman kəlmə "nəşəli ər" mənasını
verir. Orta çağlarda "bəng", yəni tiryək
tibbi-müalicəvi bitki sayılırdı, bu üzdən
müasir dövrdə olduğu sayaq, neqativ məna vermirdi.
Belə bir ehtimal da irəli sürmək olar ki,
xürrəm sektasına lider seçilməsindən sonra o
"Bab" təxəllüsünü
götürmüş, bundan dolayı "Ər"
başlanğıcı "Bab"la əvəzlənmiş,
"BABBƏNG " isə ərəbləşərək
Babək formasını almışdır. Bu, indiki məqamda
bir fərziyyə olsa da, erməni qaynaqlarında Babəkə
həm "Bab", həm də "Baban" deyilməsinin
yeganə ciddi izahıdır
Ən başlıcası, Qaramaonoğlular arasında
Damad Ələddin Bəngi bəyə rast gəlirik.
Türkiyənin Balıkəsr elində "Zeybək" rəqslərinə
"Bəngi" deyilir və bu deyim Orhan yazılarında
rast gəlinən eyni sözlə əlaqələndirilir.
Maraqlıdır ki, orhan kitabələrində bu söz "əbədi"
mənasında işlənir.
Babəkin türk mənşəyinin onun
Əfşinlə münasibətlərində təsirli
olduğunu da görürük.
Əvvəla, Əfşin Babəkə və ailəsinə
son dərəcə sayğılı davranır, əsir
düşdükdən sonra ondan arzularını soruşur və
yerinə yetirir. Ən başlıcası, bir türk soylusu
olan Əfşin Babəki məğlub etmək istəmir, sona
qədər onunla dil tapmağa və öz müttəfiqinə
çevirərək ərəb xilafətini devirməyə
çalışırdı. Əfşinin bu niyyəti həm
onun ordusunda, həm düşməni olan saray əyanları
arasında, həm də xilafət məqamında dəfələrlə
müzakirə olunmuşdu. Afşin yalnız son anda - Babəklə
razılaşa bilmədiyini görəndən və xəlifənin
hücuma yeni qüvvə göndərməsindən sonra xəlifənin
yanındakı etibarını itirəcəyindən qorxaraq
hücuma keçdi. Əfşinin məhkəməsində
onun, Babəkin və Məzyarın birləşərək xəlifəyə
qarşı çıxmaq barədə danışıqlar apardığı
müxtəlif ifadələrlə təsdiq olunur. Lakin bu ifadələrdə
yer alan "Sasaniləri bərpa etmək" iddiası səthi
və əslsiz yanaşmadır. Çünki kifayət qədər
qüdrətli üç şəxs anlaşaraq ittifaq
qurardılarsa, öz soyundan və əlində olan hərbi
gücdən dolayı iqtidar sahibi olmağa Əfşin
özünü, coğrafi, sosial və əlində olan real
hakimiyyət baxımından isə Babək özünü
haqlı sayırdı. Onların razılaşması baş
tutmadığından Məzyar da Əfşinlə birbaşa
anlaşa bilmirdi.
Babəkin məğlubiyyətinin arxasında dayanan ən
əsas səbəb onun Xəzər imperiyasından
aldığı hərbi, siyasi və maliyyə dəstəyini
itirməsidir.
Mötəsim öz sələflərindən fərqli
olaraq, Azərbaycan dövlətini ilk növbədə
arxasındakı gücdən məhrum etdi, Xəzər
İmperiyası ilə dostluq və ticarət müqaviləsi
imzalayaraq Babəkə şimaldan verilən dəstəyi kəsdi.
Məlik Babəkin dövləti bir institut olaraq Xəzər
dövlətinin ənənələri əsasında
formalaşmışdı.
Bu təsiri ilk növbədə biz Cavidanın
oğulları olduğu halda, Babəkin məclis tərəfindən
təsdiq olunaraq lider seçilməsində
görürük. Xəzərlərdə xaqan məhz belə
seçilirdi
"Məlik" xəzərlərdə xaqanın
titullarından biri idi.
İkincisi, lider seçildikdən sonra xürrəmilər
öküz kəsir, öküzün dərisini tapdalamaqla və
şərab içməklə ritual təşkil edir.
Öküz dərisini tapdalamaq və müxtəlif bitkilərdən
mistik məqsədlərlə (mərasimdə reyhan dəstəsindən
simvol kimi istifadə olunur) yararlanmaq qədim türk-şaman mərasimlərində
geniş yayılmışdı. Bu da onu deməyə əsas
verir ki, Cavidaniyyə və Babəkiyyə inancı Mani-Məzdək
etiqadının xristian, yəhudi, islam təsirinə məruz
qalmış şamanist versiyası idi.
Üçüncüsü, Marağadan olan azad
türk "Tarkan" titulu ilə Babəkin ordusunun müasir
dillə desək ordu generalı idi. Bu, Babəkin ordu sisteminin
Xəzərlərin hərb ənələri əsasında
qurulduğunu mübahisəsiz şəkildə təsdiq edir.
Ondan savayı, Azin adlı qəhrəman sərkərdə də
ordunun idarə olunmasına məsul şəxslərdən
biri idi. Hətta Babəkin iki oğlu onun tabeliyində
vuruşurdu.
Dördüncüsü, bu günə qədər Babəkin
əsir götürülən, eynilə onun kimi edam
qarşısında yüksək iradə göstərən,
Mötəsimin "böyük dövlət adamı və sərkərdə"
adlandıraraq qətlinə fərman verdiyi üçün
peşimançılıq keçirdiyi "Abdulla"nın
Xürrəmilərin sistemindəki yeri və roluna ötəri
nəzər salınıb. Ancaq məlumatların sintez təhlili
göstərir ki, Abdulla Babəkin dövlətində "Bəg/y",
bir növ Baş nazir vəzifəsini icra edirdi. Bu da Xəzər
ənənələrinə tam uyğundur.
Beşincisi, Babəkin dövlətində də eynilə
Xəzərlərdə olduğu kimi, Dövlət
Şurası mövcud idi. Əsas hərbi, siyasi və digər
qərarlar bu şurada qəbul olunurdu.
Altıncısı, Babəkin sistemində dini
tolerantlıq vardı. Bəzz qalasında saxlanan müsəlmanlar
azad edildikdən sonra Babəki görəndə
ağlaşmış və ona rəğbət ifadə
etmişdilər.
Nəhayət, Babəkin hüquq sistemi törələrə
əsaslanırdı. Avesta, Quran və digər dini
kitabların şəriəti deyil, icma ənənələri
əsas götürülürdü.
Sonda iki maraqlı məsələyə də toxunaq.
Babək Mötəsim tərəfindən işgəncə
ilə edam olunduqdan sonra başı kəsilərək Xorasana
göndərilmişdi. Başsız bədən Samirənin Məclisi-Şürtə
adlanan nahiyəsinin yaxınlığında, sonradan "Kəniseyi-Babək"
kimi məşhurlaşacaq qamışlıq bir ərazidə
asılmışdı.
Zənnimizcə, Babəkin sümüklərini həmin
ərazidə arxeoloji tədqiqat apararaq üzə
çıxarmaq mümkündür.
Nəhayət, Babəkin oğullarının bir qismi
Abbasilər tərəfindən qətlə yetirilsə də,
onun az yaşlı oğullarından bir neçəsi mötəzi
ideoloqu Əbu Davudun fətva verməməsi səbəbindən
sağ qalmışdı. Onlardan biri öz anası - Babəkin
zəngin bir ailədən olan arvadı ilə Mötəsim tərəfindən
öz vətəninə - Azərbaycana göndərilmişdi.
Bu da Babəkin soyunun fiziki olaraq günümüzdə davam
etdiyinə güman yaradır.
Taleh ŞAHSUVARLI
AzNews.az portalının baş redaktoru
525-ci qəzet .- 2024.-6 avqust.(№138).- S.10;11.