Gözlərinin içindən
gülən şair
Faiq Balabəyli "Eh ayrılıq, nə
yamansan" (1993), "Kəsilməyən həyəcan
fiti" (2003), "Sənə yazılan şeirlər"
(2005), "Burda darıxmaq olmaz" (2008), "Yaşıl
yuxulu dəniz" (2010), "Bayıldan bayıra"(2017),
"Yağışdan sonra" (2020), "Bakı buxtası
- 20 yanvar" (2022), "Dənizçilərimiz Vətən
müharibəsində" (2022), "Bir ovuc kədər"
kitablarının müəllifidir. 1996-cı ildən Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvüdür. Prezident təqaüdünə,
Türkiyənin və Azərbaycanın ədəbi
ödüllərinə layiq görülüb.
Hazırda şair Balabəyli imzası poeziyanın
publisistika ilə qaynayıb-qovuşma istiqamətində ədəbiyyatımızda,
mətbuatımızda, ictimai fikrimizdə çox
böyük yeri olan bir imzadır ki, onu bütün
böyük-kiçik, fərqi yoxdur, qələm adamları
qəbul edir.
Necə yaranırdı sənətin müxtəlif
sahələrini əks edən bu maraqlı və rəngarəng
yazılar? - Şairanə fantaziyası, sönməyən-səngiməyən
poetik duyğuları, canlı həyat müşahidələri
və onun güclü məntiqə söykənən qənaətləri
ilə, əlbəttə.
Təkcə yazıları iləmi tanınır?
Faiqin səhifəsində onunla bir müsahibəni oxudum:
"Kapitan, şair və jurnalist Faiq Balabəyli..." Bu ad,
bu başlıq onun fəaliyyətini, qazandığı
adı, tutduğu mövqeni necə də dəqiq ifadə
edir. Uşaqlıqdan tanıyıram Faiq Balabəylini. Kənddə
baba adı ilə adlanan doğulduğu Mirzi kişinin -
üzü günçıxana, ikimərtəbəli,
dövrələmə eyvanlı - evi evimizlə qonşu idi.
Amma deyim ki, yaxından tanıdığın adam haqda
yazmaq asan olsa da, məsuliyyəti daha böyükdür o
yazının. Çünki o, yaddaşına, duyğu və
düşüncənə təsir etmək gücündə
olan bir şəxsiyyətdirsə, sən onun haqqında
hamıdan yaxşı yazmalısan. Axı bir məhəllədə,
yaxın evlərdə pərvəriş tapmaqla bərabər,
biz həm də uzun illərdir ki, həm yaradıcılıq
meydanında, həm də böyük məqsədimiz olan Azərbaycan
uğrunda bir səngərdə sanmışdıq
özümüzü. Faiq təbiətcə şən, nikbin
adamdırsa, bu, onun görünən tərəfidir.
Əslində ağrı-kədərə aşina dərdbilən,
can yandıran bir həssas qızıl ürəkli
oğlandır. Elə ki, yaralı, nisgilli duyğularla
yazılsa belə, həyata bağlı, insan sevgili, cantəzələyən
təəssüratlar yaradan yazılar çıxır
meydana. Elə bundandır ki, onunla görüşlərimdə,
söhbətlərimdə ədəbiyyatımızın,
sözümüzün, tariximizin, incəsənətimizin,
musiqimizin, rəng dünyamızın
işığını alıram ondan. Bu, bizim
sağımızın, solumuzun hər yerdə, hər vaxt
bir-birimizə verdiyimiz düşüncə
işığıdır, sadəcə düşüncə
işığı. Şeirləri də ürəkdən
etdiyi söhbətləri qədər səmimidir:
Mənim qoca şəhərim, mənim uca şəhərim,
neçə ilin həsrətini çəkən,
yorğun Şəhərim!
Özümüzdən çox uzaq,
könlümüzə çox yaxın,
gözümüzlə görünməyən tənha,
oğrun Şəhərim!
Axır ki, qayıtdıq, gözlərin aydın!..
Azad edilmiş Şuşamıza yazılmış bu
şeir parçası ana ilə balanın, qardaşın
qardaşla görüşü qədər təəssüratlıdır.
Layladan gələn, anaların eydirmələrindən,
nazlamalarından axışa-axışa gələn bu səmimiyyət,
şirin kədər hopmuş təsviri, dənizin özü
qədər ilıq, təravətli üslub hələ onun
ilk şeirlərindən hiss olunurdu:
Üzməyi bacarmayan uşaq kimi ləpələr
əl-qol atıb, axırda batacaq bu dənizdə.
Sonra da qağayılar sakit olub bir qədər
ruh kimi uçub gedib yatacaq bu dənizdə...
Bildiyimiz kimi, bədii yaradıcılıq fərdi
düşüncəyə, müşahidə və dəyərləndirmələrə
görə elə fərdi də xarakter daşıyır.
Yelkəni küləklə dolan ağ gəmi,
başının üstündə bir əlçim
bulud,
açar qanadını göyərçin bulud
göyərtə ovcunda bir içim bulud
dönər ağ yağışa isladar səni...
Bu gənclik şeirləri, yəni
yaradıcılığının ilk illəri demək istədim
- bu qədər yetkin, şəkil qədər əyani bənzətmələr...
heyrət və heyranlıq doğurur. Belə nümunələr
Faiqdə çoxdur; onları çəkinmədən ruha
uyğun "nəğmə-şeirlər" adlandırmaq
olar.
Faiq əmək fəaliyyətinə dənizçiliklə
başlayıb. Özünün dediyi kimi, dəniz həyat və
dözüm, mətanət məktəbidir. Dəniz
qorxmazları, təmizliyi sevir. Elə buna görə də dənizçilərin
demək olar ki, hamısı ağır günün
dostlarıdır, deyir.
Faiq Balabəyli daim qəlbində Vətəninə,
xalqına tükənməz məhəbbəti olan
böyük ictimai hisslər, duyğularla, gərgin zəhməti
və yaradıcılıq axtarışları, cani-
könüldən, vicdanla xalqına xidmət etməkdədir.
Bir az böyük çıxmadı ki? Yox, çıxmaz.
Oradan başlayaq ki, bu həm romantik, o qədər də bir
döyüşçü, ön sıra əsgəri qədər
realist olan gənc Faiq 20 yanvarın hər yeri tank istilası
qapayanda mavi dəniz boşluğundakı tam limana-sahilə az
qala gəlib dirənmiş gəmilərdə öz
"üsyan bayrağı"nı çəkmişdi.
Vətəni, torpağı tərənnüm edən,
xalq təfəkkürünün dərinliklərindən
süzülüb gələn şeirləri, azərbaycançılıq
məfkurəsi, sevgisi, vurğunluğu, sinəsindən qopan
sözü var Faiq Balabəylinin... Bu dəyərləri
yaradıcılığının tutumlu hissəsini təşkil
edən publisistikasında işıqlandırır daha
çox. Nəticədə bədii, həm də publisistik
janrların əhatə etdiyi bu əsərlərində
keçdiyi yolun zəhməti, zəhməri, eyni zamanda
ziyası, işığı, nuru vardır. Və
yazdıqları öncə onun öz həyat kredosudur. Belə
olmasaydı, çoxumuzdan öncə ata-babalarının
sahib olduğu, yüzilliklərdən yüzilliklərə
daşıdığı, sovet rejiminin əllərindən
alıb əvəzində -ov, -yev ilə dəyişilən
soyadını bərpa edə bildi gənc Faiq. Yazısı
ilə əməli arasında bağı, calağı var
onun.
Həm dənizdə və quruda çiyninə
götürdüyü vəzifələrlə bir sırada
bir də Müstəqil.az saytının yaradıcısı
və redaktoru olaraq da cəmiyyətin güzgüsü olan
milli mətbuatımıza töhfələrini verməkdədir.
İndi Faiq Balabəyli təcrübəli mətbuat
işçisi olaraq fəaliyyət meydanını genişləndirməklə
müxtəlif səpkili materiallar - ictimai-siyasi məsələlər,
mədəni-mənəvi problemlər, ədəbi-bədii
düşüncə sahiblərinin, habelə tənqidçi
və tədqiqatçıların, ədəbiyyatşünasların,
o cümlədən, politoloqların, ölkənin siyasi mənzərəsini
cızan siyasi-publisistik düşüncənin əks
olduğunu, hərbi uğurlarımız, təsərrüfat
sahələrimizdə olan yeniliklərimizin yayılmasına
yol açır. Xalqımızın fikir
dünyasının, adət-ənənələrinin,
etnik-milli düşüncəsinin, müxtəlif tarixi
olayların, bəzən isə az qala bizim üçün
unudulmaqda olan dəyərləri, Faiq bu səhifələrdə
unudulmağa qoymur.
Lakin ömrün, necə deyərlər, bir tərəfdən
də insanoğlunun şər-böhtanla "bəzədiyi"
"keçi keçməz" dolaylarından, enişindən,
yoxuşundan, gədiklərindən,
aşırımlarından kənar insan ömrü varmı?
Həbsxana həyatı Faiq Balabəyliyə "Bayıldan
bayıra" adlı bir gözəl memuar əsəri və
...həyatı tanımaq bacarığı, "dost"
tanımağı öyrətdi, vəfa və
dönüklüyün dadını daddırdı, çox
istədiyi dostlar qazandırdı. Heç də təsadüfi
deyil ki, ondan arzusunu soruşanda: "İstəyirəm,
dostlarımın sayı çox olsun" - demişdi. Elə
dostu da çoxdur Faiqin; bütün kəndi, el-obanı dost
bilən, qardaş sayan atası və anası kimi...
Şair çoxu bu məqamda həmin həssas
mövzuya həsr etdiyi bir şeirini da bir növ elə heyrətamiz
dərəcədə bir dil həssaslığının
hesabına da düzüb-qoşur, nəticəsi bu olur ki,
şeirdə "dil həssaslığı" aydın tərzdə
əks-səda verir:
Bayıl türməsinin həyətini
azadlığın könül oxşayan
havasından qoruyan
soyuq və qalın divar boyunca
əkilən qızılgüllər
qızıl qana boyanmışdı, sanki,
ləçəkləri qıpqırmızı,
yarpaqları isə yamyaşıl idi.
Acı bir təəssürata şairanə dil elementlərinin
vasitəsilə "poetik libas" geyindirir və
könül sıxıntısından doğan ritm və
intonasiya gətirib ora çıxarır ki, şairə
görə də: "Məhkum güllər idi o güllər..."
dəyərini alır. Mən burda lirik duyğulara qapı
açan Ana ruhu görünür demək istədim.
Bunlar tək onun deyil, biz oxucuların da malı oldu: mənəvi-psixoloji
baxımdan həssas anların, ayların, illərin təəssüratları...
hər xatırladıqca ruhumuzu silkələyir, silkələyəcək
də...
Qoy yenə lirik janra məxsus intonasiya uğurları
ilə bir daha poetikləşərək xariqə rəssam
boyaları ilə cızılan mənzərəni, bir də
şairin canlı insan nəfəsinin titrəyişlərini
andıran şeirindən bir parça deyim:
Qəfil yağan yağış isladacaq
uşaqlığımın
ayaqyalın keçdiyi yollarını
anamın hər axşamüstü
ayağımı yuduqdan sonra
belimə dolanan qollarını
yelçəyinin altından çıxan
saçlarını...
Faiq Balabəyli şeirlərində burada dönə-dönə
qeyd etdiyim intonasiya və ritm varlığı əlverişli
bir keyfiyyət qazanır ki, bu xüsusiyyət sərbəst
(verlibr) adlandırılan şeiri bölünməz,
sındırılmaz bir kütlə halına gətirir, bu da
şeirin yüksək keyfiyyətini təsbitləyir. Bunun
kimi:
Əriyib insanların üzünün təbəssümü
yerində qapqara kədər qalıb.
Sonuncu lələyini tökən quşlar
yuva qurmur,
sərgərdan ruhlar kimi
gün keçirir
evlərin damında,
kirəmidlərin arasında
gecələyir,
yaddaşlarında
ötənlərin isti yuvaları qalıb,
xumarlanır xatirələri...
Sağlam ürək döyüntüləri kimi bir
ritm tutdum yenə, hətta əsgər marşına, ordunun
nizamlı ayaq səsinə bənzətdim.
O səmada qanad açan quş bizim
torpaq bizim, bulud bizim, daş bizim
Nə vaxta tək səbrim üstə daş
düzüm
Vur də, komandir, vur!
Faiq elə-torpağa canı qədər bağlı
şairimizdir, həmişə doğulub, boya-başa
çatdığı evin həyəcanı,
nigaranlığı ilə yaşayır. Hər xəbər
tutduğumda kəndi tez-tez ziyarət etdiyini, toyundan,
ağır-yüngül məclisindən qalmadığın
görürəm. Bilmirəm, bəlkə yurdun bir udum
havası üçün qaçır kəndə, bəlkə
qoyub çıxdığı uşaqlığının,
gəncliyinin hal-xətrini xəbər almaq üçün?!
Doğru demişlər: İnsan yeriyib
yüyürdükcə ləpirləri torpaq üstə
qaldığı kimi, yaşam boyu həyatda da əməlləri
və yaratdıqları ilə iz qoyur. Faiq Balabəyli! Qoy
bundan sonra da yazılarınız
- yenə ürək səsiniz olsun, yüksək məfkurə
daşıyıcılarına çevrilsin.
Gözlərindən gülən oğlan, yeni
yaşın, təzə ömrün də barlı-bəhərli,
sevgili-sevincli olsun.
Minaxanım NURİYEVA-TƏKLƏLİ
Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin professoru
525-ci qəzet .- 2024.-1 avqust.(№135).- S.14.