Heykəllərimizə bir
baxış
Hərdən paytaxtın mərkəzindəki Axundov
bağına dönüb beş-on dəqiqə istirahət
edirəm. Parkda xalqımızın iftixarı,
yazıçı-dramaturq, filosof M.F.Axundovun heykəlinə
baxıram. Heykəlin postamentində yazılıb: Mirzə Fətəli
Axundov. O yazı da elə yazılıb ki, güclə oxunur.
Onu oxumaq üçün gərək heykəlin lap yanına
gedəsən. Tatu yazısına oxşayan həmin
yazını sadə bir alətlə çox rahatlıqla
pozmaq da olar. Bəs şəhərimizə gələn qonaq nə
bilsin ki, M.F.Axundov kim olub? Doğum və ölüm tarixi
neçədir?
Şəhərimizin digər heykəllərinə
baxmaq üçün İstiqlal küçəsi ilə
aşağı düşürəm. İsmailliyə
binasının solundakı akademik Yusif Məmmədəliyevin
heykəlidir. Bu heykəldə də həmin mənzərə...
Akademik haqqında başqa məlumat yoxdur. Halbuki bu görkəmli
kimyaçı-alimin neçə-neçə ixtiraları
olub. Hətta o, Nobel mükafatına namizəd imiş. Son
anda bədxahların "canfəşanlığı"
nəticəsində akademikimiz bu mükafatdan məhrum edilib.
Bir az da aşağı, adını
daşıdığı bağa düşürəm. Heykəlinin
postamentində yazılıb: Mirzə Ələkbər Sabir
(Tahirzadə) (1862-1911). Vəssalam. Bakımızda müsafir
olan və heykəlin yanından ötən nə bilsin bu heykəli
qoyulan yazıçıdır, rəssamdır, bəstəkardır?..
Amma heykəlində Azərbaycanda inqilabi satiranın banisi və
şeirlərindən heç olmasa bir bənd olsaydı, gələn
qonaq böyük şair haqqında məlumatlı olardı.
Sonra üzbəüz yolun solundakı Nizami parkında
ucalan Nizami Gəncəvinin heykəlinə
yaxınlaşıram. Üz-gözündən müdriklik
yağan heykəlin duruşu Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı
Muzeyindəki sıralanan heykəl-xələflərinə
sarı olmaqla ətrafda gözəl bir harmoniya yaradıb. Heykəlin
səkkizguşəli postamentinin birinə şairin adı, təxəllüsü,
olum-ölüm tarixi yazılmış metal lövhə
yapışdırılıb, Nizami Gəncəvi (1141-1209),
qalan yeddisində isə şairin "Xəmsə"sindən
müəyyən epizodlar həkk olunmuş mis lövhələr
bərkidilib. Təəssüflənirsən ki, 17 ildən
sonra 900 illik yubileyi olacaq Şeyx Nizaminin
düşündürücü, fəlsəfi, elmi bir
cümlə ilə çox mətləbləri açan, hikmətli
misralarından nə əcəb bu baxımlı heykəli bəzəmir.
Xurşidbanu Natəvan (1830-1897). Xan qızının
xeyriyyəçiliyindən, yanıqlı qəzəllərindən
bir misra da yoxdur. Məncə, bu beyt heykəli daha da mənalandırardı:
"Yoxdur bir kimsə məgər dərdimi bilsin, yarəb,
Ki, mən öz qanım ilə dərdimə dərman
etdim!"
Ən qəribəsi İmadəddin Nəsiminin heykəlidir.
Filosof şairin heykəlində heç adı da
yazılmayıb. Heykələ baxan əcnəbi bilsəydi
ki, bu dərisi soyulmuş əqidə şairi Nəsimidir, yəqin
ki, ona heyrətlənərdi. Heykəldə şairin məşhur
dillər əzbəri olan: "Məndə sığar iki
cahan, mən bu cahana sığmazam"ı da yoxdur.
Növbəti görüşüm Akademik Milli Dram
Teatrının qarşısında ucalan Füzuli
babamızın heykəlidir. Heykəlin ətrafında
dolanıb, təkrarən heykələ diqqət edirəm.
Heykəltaraş onun dərin fikirlərə qərq
olduğunu və məşhur "Leyli-Məcnun"unu heykəlin
nəhəng daşında elə mükəmməl əks
etdirib ki, naməlum heykəltaraşın sənətinə
ehtiramla baş əyməyi özünə borc bilirsən. Bu
beytin heykəldə olması yerinə düşərdi:
Heyrət ey büt, surətin gördükdə lal eylər
məni,
Surəti-halım görən surət-xəyal eylər
məni.
Sonra da həmin küçə ilə istiqamət
alıram Üzeyir bəy Hacıbəylinin heykəlinə
sarı. Üzeyir Hacıbəyovun abidəsində təkcə
doğum, ölüm tarixi var (1885-1943). Bu dahi bəstəkar
haqqında abidəsində ətraflı məlumat - Azərbaycan
professional musiqisinin banisi, Şərqdə ilk operanın
müəllifi sözləri yoxdur. Bəlkə də
"Koroğlu", "O olmasın, bu olsun",
"Arşın mal alan"dan heykəldə müəyyən
elementlər də verilə bilərdi.
Yolun soluna keçib, adını
daşıdığı sarayın qarşısında uzanan
parkdakı Ulu öndərin heykəlinə tamaşa edirəm.
Heykəlin yaraşıqlı, möhtəşəm
olduğunu görənlər yaxşı bilirlər - Heydər
Əliyevin adı heykəlin öz daşında həkk
olunduğundan heykəlin əzəmətini daha da
artırıb. Düşünürəm ki, o nəhəng
şəxsiyyətin 60 illik ictimai-siyasi fəaliyyəti
dövründən müəyyən fraqmentlər öz əksini
tapmalı idi.
Artıq metronun 28 May stansiyası, Dəmiryol
vağzalı və Neft Akademiyasının üçbucaq
yaratdıqları sahədə ucalan, əzəmətiylə
seçilən Cəfər Cabbarlının (1899-1937) heykəlinə
çatıram. Dramaturq düşüncələr içindədir.
Yəqin qəhrəmanları Sevillərin, Almazların talelərindən
narahatdır. Bunları da heykəltaraşlarımız Mirəli
Mirqasım yaxşı duyub və yaradıb. Eşq olsun!
Səməd Vurğun (Vəkilov), (1906-1956). Məşhur
"Azərbaycan" şeirindən bir bənd verilib. Bu,
çox yaxşı, hikmətli kəlamlarından da heykələ
həkk olunsaydı, əla olardı:
"Günəşi örtsə də qara buludlar,
Yenə günəş adlı bir qüdrəti
var".
Bu da hökmdar və şair Şah İsmayıl Xətainin
(1486-1524) heykəli. Bu yazı
da ayrıca bir lövhədə heykəlin postamentinə bərkidilib.
Bu lövhə nə vaxtsa itə bilər, oğurlana bilər.
Postamentin dörd bir tərəfini dolanıram.
Düşünürəm ki, şairin bütün dövrlər
üçün aktual olan bu kəlamı: "Söz
vardır kəsər savaşı, söz də var kəsdirər
başı" heykəldə öz əksini tapmalı idi.
Bakıda Xətai metrostansiyası
yaxınlığında Xocalı soyqırımı qurbanlarının
şərəfinə ucaldılan "Ana harayı" abidəsində
bu faciənin detalları öz əksini tapmaqla yanaşı,
həmin qurbanların hamısının adı və
soyadları heykəlin ətrafındakı qranit lövhələrə
həkk olunub. Bunlar çox təqdirəlayiqdir.
Əliağa Vahid (1894-1965). Heykəlində
haqqında kifayət qədər məlumat var. Həm Azərbaycan,
həm də ingilis dilində. Heykəl təkrarsızlığı
ilə möhtəşəmdir. Heykəlin müəllifləri
Rahib Həsənov, Natiq Əliyev və Sənan Salamzadədir.
Onların hamısına eşq olsun! Bürüncdən
hazırlanmış bu heykəlin bəlkə də əvəzi
yoxdur. Düşünürəm ki, Ə.Vahidin bütün
yaradıcılığı heykəldə öz əksini
tapıb. Heykəl elə bil canlıdır. Adama elə gəlir
ki, Ə.Vahid bu dəqiqə yapımlı,
xırıltılı səsi ilə qəzəl deyəcək...
O, vaxtıyla bədahətən şux gözəlləri vəsf
eləyən çox qəzəllər deyib. Ürəyimdən
keçir ki, o qəzəllərdən heç olmasa:
"Sevgilim eşq olmasa varlıq bütün əfsanədir,
Eşqidən məhrum olan insanlığa biganədir"
beyti bu bürünc büstün üstündə bərq
vuraydı.
Əzim Əzimzadə, ölüm-olum tarixi və abidənin
kim tərəfindən hazırlanması və bu məşhur
rəssam haqqında heç bir məlumat yoxdur. Yaxşı
ki heykəlin ətrafında onun əsərlərindən
daş nümunələr var.
Tofiq Bəhramov (1925-1993). Hazırda bu heykəl
adını daşıdığı stadionda ucalır. Ancaq
heykəlində onun futbol hakimi kimi fəaliyyətindən bir
məlumat olmadığından indiki nəslin əksəriyyəti
T.Bəhramovu futbolçu zənn edirlər.
Koroğlu. Bu heykəl də əzəmətli və möhtəşəmdir.
Ancaq heykəldəki Qıratın üzəngisi və yəhəri
yoxdur. Koroğlunun qalxanı özünə görə
çox kiçikdir.
Mehdi Hüseynzadə (1918-1944). Alman faşizminə
qarşı amansız mübarizə aparıb və 26
yaşında qəhrəmancasına həlak olan bu qəhrəmanın
şərəfinə ucaldılmış əzəmətli
abidəsi önündəyəm. Heykəl müəllifi
Mehdi haqqında məlumat versə də, heykəltaraşın
öz adı yoxdur.
Zivərbəy Əhmədbəyov (1873-1925). Metronun
Nizami stansiyasının qarşısında qoyulan bu heykəl
ilk alitəhsilli azərbaycanlı heykəltaraşımızın
şərəfinədir. Əhsən heykəlin müəllifi
Natiq Əliyevə. Zivərbəy haqqında tam və ətraflı
məlumat var.
Hüseyn Cavid. Heykəlində olum-ölüm tarixi
göstərilmir. Əsərlərindən nümunələr
heykəldə yetərincədir. Hikmətli sözləri
parkın ətrafında olsa da, heykəlində yoxdur. Parkın
on illərdən sonra görkəmi dəyişdirilə bilər.
Heykəllər isə daha uzunömürlü olduğundan, məncə,
ədibin kəlamlarından:"Kəssə hər kim
tökülən qan izini, qurtaran dahi odur yer
üzünü" olması heykəli daha da zinətləndirərdi.
Münəvvər xanımın müəllifi olduğu
heykəllərdən birinin - Mikayıl Müşfiqin heykəlinin
qarşısındayam. Deyim ki, heykəlin yeri dəyişdirildikdən
sonra daha baxımlıdır. Bu mənada ki, ərazi genişləndirilib,
heykəlin ətrafı gözəgəlimli qranitlə
döşənib. Baxıb fikrə dalırsan, kaş bu nakam
şairin heykəlində musiqi süzülən şeirlərindən
bir bənd olaydı.
Nəriman Nərimanovun heykəlinin həm özü,
həm də postamenti çox böyük olduğundan və
şəhərin hündür yerində qoyulduğundan daha əzəmətlidir.
Ancaq haqqında heç bir məlumat yoxdur. N.Nərimanov kimi
görkəmli şəxsin gələcək nəsillərin
yaddaşında qalması üçün heç olmasa heykəlində:
Həkim, yazıçı, görkəmli dövlət xadimi
olub sözləri yazılmalı idi.
Hacı Zeynalabdin Tağıyev (1834-1924). Əlvan
metaldan hazırlanan və bir
neçə il bundan qabaq "İçərişəhər"
metrosunun qarşısına qoyulan bu ən cavan heykəldir.
Heykəlin müəllifi və hazırlanma tarixi qeyd olunmasa
da, qoyulan abidə çox nümunəvidir. Hacı
haqqında müfəssəl məlumatlar həm Azərbaycan,
həm də ingilis dillərindədir ki, bu da çox önəmlidir.
Şəhərimizə gələn əcnəbilərin də
bu məşhur xeyriyyəçi haqqında ətraflı məlumatları
olur.
Şəhərimizdə tanınmış şəxslərimizin
vaxtilə yaşadığı binaların üzərində
vurulmuş barelyefini oxuyub o şəxslər barəsində
müəyyən bilgilər əldə edirlər. Təbii
ki, oradan ötənlər istər-istəməz barelyefi
oxuyub, o şəxslərdən müəyyən bilgilər əldə
edirlər. Ancaq əzəmətli heykəllərin əksəriyyətində
sahibi haqda heç barelyefdəki qədər məlumat yoxdur.
Heykəllərin kimə aid olduğu, doğulduğu
yer, olum-ölüm tarixi, sənəti, abidənin hansı
materialdan və kim tərəfindən, nə vaxt
hazırlandığı dəqiq göstərilməlidir. O
yazılar dilimizdən başqa bir neçə dildə -
heç olmasa, rus və ingilis dillərində olarsa, daha cəlbedici
olar. Yəqin bu yazıların sonradan asanlıqla dəyişikliyə
məruz qalmaması üçün heykəlin özündə
həkk olunması etibarlılığını
artırardı.
Düşünürəm ki, heykəllərdə
olan xırda qüsurları (əlbəttə, bu, mənim
şəxsi fikrimdir) aradan qaldırmaq vaxt və xərc
baxımından elə də çətin olmaz. Hazırda
ölkəmizdə keçiriləcək böyük tədbir
- COP-29-la əlaqədar şəhərimizdə sürətlə
quruculuq və bərpa işləri gedir. Fürsət
düşmüşkən, heykəllərə də əl gəzdirmək
yerinə düşərdi. Əlbəttə, bunlar mən tərəfdən
bir təklifdir. Bunları aidiyyəti qurumlar, onların mütəxəssisləri
daha yaxşı bilirlər.
Nəriman Fərman
525-ci qəzet .- 2024.-2 avqust.(№136).- S.14.