Müasir və Orta əsrlərdəki
Yaponiya
(Əvvəli ötən sayımızda)
Şoqun isə Yaponiyada həyatda əldə edilən
ən yüksək rütbə hesab olunurdu. Şoqun Ali Hərbi
Diktator demək idi. Yalnız bir daymyo həmin vaxt bu titula sahib
ola bilərdi. Və yalnız İmperial Əlahəzrəti -
hakimiyyətdə olan İmperator, Göyün İlahi
Oğlu öz imperial ailəsi ilə Kioto şəhərində
təcrid olunmuş qaydada yaşamaqla yanaşı, bu titulu verə
bilərdi.
Şoqun təyin olunma mütləq hakimiyyətə
yiyələnməyə aparıb çıxarırdı.
İmperatorun möhürü və mandatı ilə Şoqun
onun adından idarə edirdi. Bütün hakimiyyət
imperatordan gəlirdi, çünki o, mənşəyini
birbaşa Allahlardan götürürdü. Bununla
yanaşı, Şoquna müxalif olan hər bir daymyo avtomatik
qaydada taxt-taca qarşı qiyamda iştirak etmiş kimi qiymətləndirilirdi.
Və elə həmin vaxt o, sürgün edilir və onun
torpaqları müsadirə edilirdi.
Hökmranlıq edən İmperatora ilahi qüvvə
kimi sitayiş edilirdi, çünki o, öz mənşəyini
Günəş İlahəsi Amaterasu Omikamidən
qırılmayan xətt əsasında
götürürdü, İzanaqi və İzanami adlı
Allahların uşaqlarından biri idi. Onlar Yaponiya
adalarını göy qübbəsindən əmələ gətirmişdilər.
İlahi hüquqa görə hökmranlıq edən
İmperator bütün torpaqların sahibi idi və ona
heç bir şəkkə yol vermədən itaət edirdilər.
Lakin praktiki olaraq altı əsr ərzində, 1867-1868-ci illər
inqilabına qədər real hakimiyyət taxt-tacdan kənarda
qalmaqla, şoqunlara məxsus idi. Ümumiyyətlə, hakimiyyət
bu ölkədə yeganə vacib şey hesab olunurdu.
İmperator və bütövlükdə İmperial
saray bütünlüklə təcrid olunmuş qaydada
saxlanırdı, Kiotodakı divarlarla əhatə olunmuş
kiçik ərazidə yerləşən, bağlı olan
saraylarda yaşayırdı. Onların ömrünün
çoxu ehtiyac içərisində keçirdi və fəaliyyətləri
isə yalnız Yaponiyanın daimi animistik dini olan Şintonun
davam edən rituallarını seyr etməklə məhdudlaşırdı.
Əqli əyləncələrə gəldikdə onlar
kalliqrafiya ilə, rəsm çəkməklə, fəlsəfə
və poeziya ilə məşğul olurdular. Bəzi
imperatorlar isə öz imzalarını ərzaq almağa dəyişirdilər,
belə qəribə barter əməliyyatı aparmağa məhkum
idilər. Çox vaxt hətta tac qoyulması mərasimi
üçün də pul çatışmırdı.
İmperator daha çox daymyoların yaratdığı şəxsə
çevrilirdi. Axırıncılar o qədər qüdrətli
idilər ki, Kiotonu da fiziki qaydada öz mənsubluqlarına
keçirə bilərdilər. İmperatorlar Şoqunatın
istəyi ilə evlənir, taxt-tacdan əl çəkir və
ya taxt-taca yüksəlirdilər.
Beləliklə, Şoqun devrilənə qədər
olduqca böyük qüdrətə sahib olurdu. Lakin onlar da təhlükəsiz
həyat yaşamırdılar. Şoqun İkaua Yukkinsin
aşpazlarını min gümüş parçası məbləğindəki
rüşvətlə ələ alıb, onu zəhərləmişdilər.
Yaponlar tez-tez bədbəxtliklərlə üzləşməli
olurdular, zəlzələlər böyük
dağıntılarla və insan itkisi ilə müşayiət
olunurdu. Axı Yaponiya zəlzələlərin bolluğu ilə
seçilən Sakit okean sahillərini əhatə edən
"Odlu dövrə"də yerləşirdi. Bu dövrlər
vaxtaşırı bu xalqın üstünü alırdı,
ən qorxulusu aclıq illərinin baş verməsi idi.
Ərzaq çox qıt idi, demək olar ki, hamı əsgər
idi. Banditlər bataqlıq ağcaqanadı kimi çox olmaqla əhaliyə
əziyyət verirdi. Kəndlilərin imtiyazı isə
balıq tutmaq, torpaq əkib-becərmək, məhsulu
yığmaq və bir də vergi ödəmək idi. Bir kəndlinin
böyük qızı altı yaşına çatanda
gözəl olduğundan onu satmaq üçün əlverişli
imkan yaranmışdı. Yaponlar üçün, ümumiyyətlə,
həyatın heç bir dəyəri yox idi. Tarixi qanun belə
idi. Oğlan uşağı on beş yaşına
çatanda o, artıq yaşlı və varis hesab olunurdu.
Yaponiyaya ilk dəfə gələn yad adamların
birinci vəzifəsi buradakı davranış
qaydalarını öyrənmək idi. Ölkə əhalisi
həmişə qaydalara əməl etməyə və nəzakətə
çox yüksək qiymət verirdi. Etiketin böyük əhəmiyyət
kəsb etdiyi bu ölkədə davranışda azacıq
ehtiyatsızlıq təhqiramiz hərəkət kimi qəbul
oluna bilərdi, bu isə öz növbəsində həyatı
itirməyə də aparıb çıxarırdı. Onlar,
ümumiyyətlə, barbarları nəzakət
qaydalarından xəbəri olmayan, qeyri-adi adamlar kimi qəbul
edirdilər, xristian dininin mənəvi prinsiplərini də bəyənmirdilər.
İisus Xristin "Bir-birinizi sevin"
çağırışına istehza edir, çünki bu
normada adamlara borc və şərəf haqqında heç nə
öyrədilmədiyini, yalnız sevginin təbliğ
edildiyini vurğulayırdılar. Xristianların dini cərəyanlara
görə bir-birilərinə düşmən kəsildiyindən
təəccüblənsələr də, özlərindəki
buddist sektaları da bir-biriylə düşmənçilik
edirdilər.
Daymyo Yabu qardaşı oğlu Omiyə dənizçilərlə
necə lazım bilirsə, elə davranmağa icazə verdikdən
sonra ona həvalə etdi ki, onlardan faydalı bir şey öyrənə
bilsə, məlumatı ona çatdırsın. Beləliklə,
Bləksorn kənddə digər yoldaşlarından ayrı məskunlaşdırıldı.
Onun müşahidə imkanları daha böyük idi,
çünki ona kənddə sərbəst gəzməyə
icazə vermişdilər. Samurayların özlərini necə
apardığını gördükdən sonra belə qənaətə
gəldi ki, xidmət onların borcudur, borc özü samuray
deməkdir, Samuray - ölməzdir. Onu təəccübləndirən
xüsusiyyətlərdən biri, burada heç bir zəncirin,
qandalın və heç bir qulun olmaması idi. Qərblilər
Şərqi nə qədər qəddar adamlar məskəni
kimi qələmə verməyə çalışsalar da,
tarixçilər sübut etmişlər ki, Şərq
ölkələrində quldarlıq ötəri xarakter
daşıyırdı, inkişaf etməmişdi, hətta iri
imperiya olan Çinin özündə də çox az sayda
qul var idi. Avropada isə quldarlıq qədim tarixə malik idi.
XVII əsrdən başlayaraq isə qul ticarəti Afrika zəncilərinin
Amerikaya və Karib adalarına daşınması hesabına
yeni vüsət aldı, həmin biabırçı ticarət
və quldarlıq praktikası Yeni Tarixin ən qara səhifələrindən
biri hesab olunur.
Lakin adamlara qarşı haqsızlıq,
zorakılıq bu ölkədə öz xüsusiyyətlərinə,
öz standartlarına malik idi. Yaponiyada ən aşağı
dərəcəli samuray belə, istənilən samuray olmayan
adamı, kişi, qadın və uşaq olmasından
asılı olmayaraq, öldürə bilərdi. Bu vaxt
hansısa səbəb ola da, bu, olmaya da bilərdi.
Bütövlükdə samuraylar hindlilər kimi kastalara
bölünürdü. Samuray yüksəkdə
dayanırdı, kəndlilər isə mühümlük
iyerarxiyasında sonrakı pillədə idi. Yalnız kəndlilər
torpağa sahib ola bilərdi. Lakin samuraylar istehsal edilən məhsulun
hamısına sahib olurdu. Onlar düyünün bir hissəsini
kəndlilərə geri qaytarırdılar. Yalnız samuraya əvvəllər
icazə verilirdi ki, özü ilə ox gəzdirsin. Sonra onu əvəz
edən qılınc samurayın ruhu, könlü idi, onu yaddan
çıxarsa və ya itirsə o, heç vaxt
bağışlanmazdı.
Yaponların qidalanması da
avropalılarınkından tam fərqli idi. Onların
hamısı çiy balıq, şirin sirkədə
saxlanmış çiy tərəvəz yeyirdilər.
Yaponlar indi də dəniz məhsullarına başqa
xalqlara nisbətən üstünlük verirlər. Dünyada
yapon restoranlarında və öz adı altında yayılan
xüsusi barlarda çox satılan suşi də belə qədim
ənənəyə əsaslanır. Qiymətli okean
balığı olan tunesin dünya üzrə ovunun
bütün həcminin 80 faizini yaponlar istehlak edirlər.
Müxtəlif qadağalara baxmayaraq, balina ətinə də həvəs
bu ölkədə azalmır.
Buna görə onlar avropalılara həm də ət
yemələrinə görə nifrət edirdilər.
Düyü yaponların həyatında mühüm rol
oynayırdı, əsas ərzaq idi. İlahə Amaterasu
öz nəvəsini göndərmişdi ki, yaşıl
düyü tarlaları olan ölkəni idarə etsin.
Düyü bu adamlara yeyilmək üçün qida, yatmaq
üçün tatami (həsir), ayağa geyinmək
üçün səndəl, yağışdan və
soyuqdan qorunmaq üçün paltar verirdi. Küləşdən
düzəldilən dam yaponların evlərini isti
saxlayırdı, düyü həm də yazmaqdan ötəri
olan kağız istehsalı üçün xammal verirdi. Onlar
düyüsüz mövcud ola bilməzdilər.
Həmin dövrdə Yaponiya çox əhalisi olan
ölkə hesab edilə bilərdi. Bütün İngiltərədə
bu vaxt üç milyondan artıq adam yaşamadığı
halda, burada 12 milyon adam var idi. Kyuşyu adasında isə əhalinin
sayı 3-4 milyona çatırdı. Çində isə o
vaxtkı bütün dünyada olduğundan daha çox əhali
yaşayırdı.
Bləksornun bəxti onda gətirmişdi ki, tayfun
vaxtı ölümdən xilas etdiyi ispan dənizçisi
Rodriges və Osakada dustaqxanada olarkən məhbus avropalı
rahib yerli xalq barədə çox şeylər
danışmış, onu bəzi məsələlər barədə
agah etmişdilər. İspan şturmanı ona demişdi ki,
yaponların altı sifəti və üç ürəyi
vardır. Əlbəttə, ispan da yaponları eyni qaydada təqlid
edərək əvəzində onlara yuxandan aşağı
baxdığına görə bu qənaətə gəlmişdi.
Öz fikrini izah etmək üçün əlavə
etmişdi ki, belə deyirlər ki, onlar bütün
dünyanın görməsindən ötəri
ağızlarındakı saxta ürəyə, tam xüsusi
dostlarına və ailələrinə göstərmək
üçün döş qəfəslərindəki digər
bir ürəyə və həm də özlərindən
başqa heç kəsə məlum olmayan, gizləndiyi yeri
yalnız Allahın bildiyi, real, həqiqi və gizli bir ürəyə
malikdirlər. Bununla yanaşı, xəbərdar edirdi ki,
yaponlarla sən kral kimi hərəkət etməlisən.
Öz ləyaqətinin qayğısına qalmayanları onlar
heç adam hesab etmirlər. Onların səsi isə
intonasiyanı və daxili mənanı biruzə verən
fövqəltəbii bir güzgüdür. Yaponların dilində
"1" səsi yoxdur.
Həmin il iki böyük daymyo - Toranaqa və
İşido şoqunluğa yüksəlmək uğrunda
bir-biriylə kəskin mübarizə aparır, amansız
düşmənçilik edirdilər. İşidonun təsiri
yanğın kimi yayılırdı. Toranaqa isə Makiavelli
kimi ağıllı, hun sərkərdəsi Attila kimi rəhmsiz
idi. O, düşmənlərini və dostlarını
yaxşı tanıyırdı. Əvvəlki ağalarına
xəyanət etməklə, cəbhədən cəbhəyə
keçməklə şoqunluğun kandarına gəlib
çıxmışdı. İşido isə güman edirdi
ki, öz düşmənlərini hökmən əzəcəkdir.
Qəti qələbə çalmaq üçün yalnız
bircə vacib həmlə qalırdı, ölkənin səkkiz
əyalətinə nəzarət edən Toranaqa yeganə maneə
idi. Ona görə də iki düşmən Osakada
görüşdükdə İşido özünü nəzakətdən
kənar apardıqda, onu vurmaq üçün irəli yeriyən
mühafizəçi samurayı ev sahibi Toranaqa ona aid olmayan
söhbətə qulaq asdığına görə cəzalandırmağı
qərara aldı: "Bu adam səhvən samuray kimi
doğulmuşdur. Onun adına son qoyulmalıdır".
Ən yaxın silahdaşının kürəkəni olan bu
samuraya seppuku etməyə icazə verildi və onun körpə
oğlu da cəzanın bir hissəsi kimi
öldürüldü.
Yaponlara görə, həyat yalnız şehcik daxilindəki
şehcikdir. Axı şeh günəş çıxan kimi
yoxa çıxır. Bu xalqa məxsus olan əxlaq
qaydalarından birində deyilirdi ki, "Yaddan çıxarma
ki, tale və talesizlik göydən və təbii qanundan
asılıdır. Onları dua etməklə və ya istənilən
adamın və ya özünəməxsus müqəddəsin
düşüncəsindən yaranan hiyləgər icadla
satın almaq mümkün deyildir". Hind sözü olan
"karma" yaponlar tərəfindən
özününküləşdirilmişdi. Buddizm fəlsəfəsinin
bir hissəsi olmaqla o şəxsin bu həyatdakı taleyini
müəyyən edir, bu sarsılmaz bir qaydada fiksasiya edilirdi,
çünki insanın əməlləri əvvəlki həyatda
baş vermişdi, yaxşı əməllər bu həyat
plastına ən yaxşı mövqe kimi verilmiş, bəd əməllər
isə əks qaydada keçmişdi. Yalnız bu həyatın
əməlləri tam şəkildə sonra gələn yeni
doğulmaya verilir. Şəxs o vaxta qədər bu dünyada
göz yaşları içərisində doğulacaqdır
ki, dözməklə, əzab çəkməklə və
çox sayda həyat zamanlarından öyrənməklə
o, axırda kamil insana çevriləcəkdir, Nirvanaya, Həqiqi
Dinclik Yerinə gedəcəkdir və beləliklə heç
vaxt bir daha yenidən doğulmanın əzabını çəkməyəcəkdir.
Həyat, doğrudan da, nə qədər gözəl və nə
qədər kədərlidir. Altı əsr ərzində bu səltənət
həm də daim davam edən vətəndaş müharibələri
ilə rəhmsizləşmişdi.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet .- 2024.-3 avqust.(№137).- S.22.