Cavad xanın kötükcəsi:
"Hələ də babamın niyə bu addımı
atdığını bilmirəm"
Müsahibimiz Gəncə xanı Cavad xanın
kötükcəsi, Azərbaycanın tanınmış
ictimai, siyasi və dövlət xadimi olmuş İsmayıl
xan Ziyadxanovun nəvəsi, hazırda İsveçdə
yaşayan Aydın Ziyadlıdır. Onunla Bakıda
görüşdük. Elə ilk sualımız da Azərbaycana
gəlişinin səbəbi ilə bağlı oldu.
- Aydın bəy, istərdim söhbətimizə Azərbaycana
gəliş məramınızla başlayaq.
- Bilirsiniz ki, Ziyadxanovlardan bəhs edən bir
kitabımız işıq üzü görüb. Hazırda
həmin kitabın ikinci nəşrinin üzərində
çalışıram. Gəlişimin əsas məqsədi
də məhz bu kitabla bağlıdır.
- Necə oldu ki, sizdə tarixi araşdırmaq, bu
istiqamətdə nələrsə yazmaq meyli yarandı?
- Mən musiqişünasam, dosentəm. Otuz il
Bakıda konservatoriyada dərs demişəm. İyirmi ildən
çoxdur ki, İsveçdə yaşayıram.
İxtisasım başqa olsa da, sonradan tarixə marağım
artdı. Bir də gördüm ki, günüm arxivlərdə
keçir.
- Çox güman, tarixi şəxsiyyətlərlə
zəngin bir nəsildən olmağınızın da bu
sevginin formalaşmasında rolu var.
- Bəli. Biz Qacarlar nəslinə mənsub
Ziyadoğulları ailəsinin üzvüyük.
- Və bu nəslə aid olan Gəncə xanı Cavad
xanın kötükcəsisiniz.
- Bəli. Cavad xanın üç oğlu vardı:
Uğurlu, Hüseynqulu və Əliqulu. Sisianovla
döyüşdə Cavad xanla oğlu Hüseynqulu həlak
olur, Əliqulu xan balaca olduğu üçün ona dəymədilər.
Böyük oğlu Uğurlu xan isə İrana qaçıb
orda qoşun yığdıqdan sonra yenidən Gəncəyə
qayıtdı. Ancaq ruslar bu dəfə onu tutdular və bu
şərtlə buraxdılar ki, bir də belə iş
tutmayacaq. Bu qardaşlardan Əliqulu xan bizim ulu
babamızdır. Mən İsmayıl xan Ziyadxanovun nəvəsiyəm.
Babamgil də üç qardaş olublar: İsmayıl xan,
Şahverdi xan, Adil xan. Babam və Adil xan Moskva Universitetinin
hüquq fakültəsini bitiriblər. Şahverdi xan Ziyadxanov
isə Azərbaycan Cümhuriyyəti ordusunda podpolkovnik
rütbəsində xidmət edib.
- İsmayıl xanın cəsarətindən bəhs
edən xeyli əhvalat danışılır. Çox
güman, onların içərisində bizim bilmədiklərimiz
də var ki, onları məhz siz bilirsiniz.
- Bəli. İsmayıl xan çox cəsarətli
adam idi. Bir misal çəkim. Əsgər ağa Goraninin həyat
yoldaşı Bəyim xanım İsmayıl xanın doğma
bacısı idi. Gəncədə erməni-müsəlman
davası gedən vaxt bacısı ona xəbər göndərir
ki, qızının məktəbi olan ərazidə
atışma gedir. İsmayıl xan xəbəri alan kimi minir
ata, atışma gedən küçədən keçib məktəbə
yollanır. Atın üstündə sinifə girib
uşağı götürür. Bu vaxt uşaq
başlayır ağlamağa ki, rəfiqəm qaldı.
İsmayıl xan soruşanda ki, sənin rəfiqən
hansıdır, qız deyir ki, filankəs. O da hər iki
uşağı götürüb geri qayıdır.
İsmayıl xan həqiqətən də çox mərd
adam olub. O vaxt ruslar gələndə Adil xan Ziyadxanov Azərbaycan
Cümhuriyyətinin İrandakı səfiri idi. O,
qardaşına deyir ki, "Şimaldan gəlirlər, bu
gedişatdan gözüm su içmir. Gəl ailənlə bərabər
səni köçürüm başqa yerə". Babam da
cavab verir ki, "Nə olursa olsun, köçə bilmərəm.
Bura mənim vətənimdir".
- İsmayıl xanın çətin məqamda
şamaxılıların köməyinə çatması
da vətən sevgisinin əməldəki nümunəsidir.
- Həmin dövrdə babam şəhər milisi
işləyirdi. Şahverdi xan cəbhədən qayıdanda
silah-sursatı İsmayıl xana vermişdi. Buna görə də,
şamaxılılar müraciət edəndə babam
üç min nəfər döyüşçü ilə
köməyə gedə bilmişdi. Üç min adam sizə
zarafat gəlməsin.
Şaumyanın Leninə babam haqqında teleqramı
var. Teleqramda yazılır ki, İsmayıl xan Ziyadxanov sovet
hakimiyyəti üçün Azərbaycanda ən təhlükəli
insandır. Çünki İsmayıl xanın dəstəsi
üç min nəfərlə Şamaxı
soyqırımında Stepan Lalayevin üstünə hücum
etmişdi. Beləcə Lalayev Stepana, Stepan da Leninə
İsmayıl xandan şikayət etmişdi. Bundan sonra
axtarışlar başladı. Yaxınları gecə ilə
babamı Bakıya köçürürlər. O, əvvəlcə
Bakıda ərdə olan bacısıgilə gedir, ancaq onlar təxmin
edirlər ki, həmin evdə İsmayıl xanı tapa bilərlər.
Buna görə də babamı bacısıgilin
Pirşağıdakı mülkündə gizlətmək qərarına
gəlirlər. Gecə ilə onu ora aparırlar, deyirlər
ki, gir bu evə və çıxma, biz yemək-içmək
gətirəcəyik.
- İsmayıl xan deyilənə əməl etdimi?
- Yəqin evdən çıxıb ki, onu tutub
Bayıl həbsxanasına salıblar. Atam bir dəfə
Bayılda onun yanında olub.
- Atanız babanızdan nə danışırdı?
- Şaumyanın elədiyindən sonra İsmayıl
xan "Xalq düşməni" hesab olunurdu. Adını belə
çəkməyə qoymurdular. Ona görə də bu haqda
evimizdə heç vaxt heç nə
danışmırdılar.
- Bəs təqiblər necə? Bu damğanın
kölgəsində yaşamaq çətin deyildi?
- Düzü, mənə dəyməyiblər, ancaq
atamı incidiblər. O vaxt atam partiyaya üzvlük
üçün namizəd idi.
Birdən söz yayıldı ki, xan nəslindəndir.
Bundan sonra namizədliyi təsdiqlənmədi. Heç vaxt
birinci dərəcəli vəzifələrdə işləməsinə
icazə vermirdilər. Atam artıq bunu qəbul etmişdi.
- Ola bilməz ki, bəy oğlu zamanın gərdişinə
asanlıqla boyun əyib, keçmişin xiffətini çəkməsin.
- (Fikrə gedir) Gəncədən Yevlaxa gedəndə
uzaqdan dağlar görünür. Atam həmin yolda
dağları göstərib deyirdi ki, bax bu da bizim idi, ora da
bizim idi...
- Danışdıqlarınızdan belə başa
düşdüm ki, Gəncəyə çox
bağlısınız.
- Elədir ki, var. Sabah Gəncəyə biletim var. Mən
Bakıda doğulmuşam, böyümüşəm, işləmişəm,
ancaq mental olaraq özümü gəncəli hesab edirəm.
Yeməyimiz, söhbətimiz hamısı oralıdır. Gəncədə
mühit tamam başqa cürdür. Mərkəzdən uzaq
olduğu üçün beynəlmiləl yerə çevrilməyib.
Sözün əsl mənasında Gəncə əhalisinin əksəriyyətini
xalis azərbaycanlılar təşkil edir.
- Çox güman, Ziyadxanovları Gəncədən
sovet dövrünün təqibləri didərgin salıb.
- Hə. O vaxtlar xan nəslindən kim gözə dəyirdisə,
tuturdular, incidirdilər. Bu gün Gəncədə ata tərəfdən
çox qohumum yoxdur.
- Sizdən öncəki müsahibim Gəncənin məşhur
nəsillərindən olan Şeyxzamanlıların nümayəndəsi
idi. Sizin nəsillə oxşar taleyi yaşayan
Şeyxzamanlıların bəzi nümayəndələri təqiblərdən
qorunmaq üçün təkcə yerini yox,
soyadlarını da dəyişmişdilər. Yəqin ki, bu
üsul sizin də köməyinizə çatıb.
- Hazırda mənim soyadım Ziyadlıdır. Bunun da
tarixçəsi var. Deməli, əvvəlcə babamı
tutub Bayıl həbsxanasına göndərirlər, sonra isə
güllələyirlər. Bir gün nənəmgilin
qapısı döyülür. Açıb görürlər
ki, iki nəfər formalı adam kostyum gətirib üstündə
də saat. Deyirlər, bunlar Sənubər xanıma
çatacaq. Sənubər nənəm də haray salıb ki,
hanı bunun yiyəsi.
Hadisələrin bu cür cərəyan etdiyini görən
yaxınları nənəmə deyiblər ki, uşaqları
götürüb qaçsın, yoxsa onu da tutacaqlar. Nənəm
də bu məsləhətlərə qulaq asıb cənub
zonasında yerləşən bir tanışın yanına
qaçır. Həmin kəndə köçəndə nənəmə
deyiblər ki, bu soyadla yaşaya bilməyəcəksiniz, gərək
dəyişəsiniz. Bundan sonra o, məcbur qalıb
razılaşır və Ziyadxanov soyadını Ziyadlıya dəyişir.
Gəncə yaxınlığında bizim bir
oymağımız olub, indi də Ziyadlı adlanır. Mən
özüm Ziyadlı olsam da, uşaqlarımız Ziyadxanov
soyadını daşıyır.
- Nənəniz Sənubər xanım Xurşidbanu Natəvanın
nəvəsi idi. Necə xatırlayırsınız onu?
- Nənəmi yaxşı xatırlayıram, çox
ziyalı xanım idi. Bilirsiniz, keçmişdə nikahlar
müəyyən səviyyədə baş tuturdu. Xan oğlu
xan qızı ilə evlənirdi. Babamla nənəmin
izdivacı da bu cür idi. Məsələn, İbrahimxəlil
xan Cavad xanın bacısı ilə evli idi. Bir bacı rəhmətə
gedəndən sonra xan digər bacı ilə evlənmişdi.
- Söhbətimizi İsmayıl xanla bağlı məni
ən çox maraqlandıran məqamla bitirmək istəyirəm
- Vıborq bəyənnaməsi...
- Bildiyiniz kimi, İsmayıl xan mülkədar olub. O,
çox varlı idi, həmin dövrdə deputat da
seçilib Peterburqda rahat kreslosunda oturmuşdu. Vıborq bəyənnaməsi
isə mahiyyət etibarilə çara qarşı idi. Bu
imzadan sonra İsmayıl xan Ziyadxanovu Şəkidə
üç ay həbsxanaya saldılar və bir daha deputat
olmasına icazə vermədilər. Necə çarın
evində oturub onu istəməyə bilərsən? Mən
indiyə kimi babamın bu hərəkətini başa
düşə bilməmişəm.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .- 2024.-3 avqust.(№137).- S.9.