I Şah Abbas
"Qarabağın
dostları və düşmənləri" silsiləsindən
Səfəvi hökmdarı I Şah Təhmasibin vəfatı
İran sarayında böyük çaxnaşmalara, şahzadələrin
taxt-tac uğrunda mübarizəsinə səbəb oldu.
Şahın oğlanları İsmayıl Mirzə və Heydər
Mirzə arasındakı çəkişmələr nəticəsində
Heydər Mirzə qətlə yetirildi və Qacar, Bayat, Əfşar,
Rumlu,Varsaq tayfalarının köməyi ilə şahzadə
İsmayıl Mirzə 1576-cı il avqustun 22-də taxta
çıxdı. Bu münasibətlə tacqoyma mərasimi
keçirildi və həmin vaxtdan da o, II Şah İsmayıl
adıyla tanınmağa başladı. Kölgəsindən
qorxan təzə şah taxt-taca yiyələndikdən dərhal
sonra qardaşı Heydər Mirzəyə hakimiyyət
başına gəlmək üçün kömək
göstərmiş adamları təqib etməyə
başladı. Öz nəslindən taxt-tacda gözü olan
şahzadələri bir-bir aradan götürdü, ümumiyyətlə,
kişi cinsindən olanların hamısının
axırına çıxdı. Lakin qardaşı Məhəmmədin
oğlanları Soltanhəsən Mirzə, Həmzə Mirzə,
Abbas Mirzə, Əbutalib Mirzə və Təhmasib Mirzəyə
nədənsə dəyib-toxunmadı. Amma aradan bir müddət
keçdikdən sonra ağlına nə gəldisə, 7
yaşlı şahzadə Abbası da öldürmək fikrinə
düşdü. Bu işi yerinə yetirməyi
uşağın lələsi, Şamlı tayfasının əmiri,
özünün Herat şəhərinə hakim təyin elədiyi
Əliqulu xana tapşırdı. Lakin lələsinin
kiçik şahzadəyə yazığı gəldi və
onu öldürmədi. Çox çəkmədən,
1577-ci il noyabrın 24-də II Şah İsmayıl ölkədə,
xüsusilə də, saray daxilində sünniliyi təbliğ
elədiyinə görə fanatik Qızılbaş əyanları
tərəfindən müəmmalı şəkildə qətlə
yetirildi və kiçikyaşlı Abbas Mirzə onun cəngindən
xilas oldu. Şah aradan götürüldükdən sonra
taxt-tac uğrunda mübarizə daha da qızışdı.
Bundan ustalıqla istifadə edən Osmanlı imperiyası
Avropa ölkələri ilə sövdələşərək
1578-ci ildə hücum edib, Təbrizi tutdu (Oqtay Əfəndiyev.
"Azərbaycan Səfəvilər dövləti", Azərbaycan
Dövlət Nəşriyyatı, Bakı, 1993-cü il, səhifə
153).
Şah II İsmayıl aradan götürüldükdən
sonra onun böyük qardaşı Məhəmməd Mirzənin
şahlıq kürsüsündə oturması bəzi
Qızılbaş tayfa başçılarına əl verirdi
və ona görə də şahlıq taxt-tacına onun namizədliyini
irəli sürdülər. Nəhayət, 1578-ci il fevralın
13-də Qəzvin şəhərində təntənəli
tacqoyma mərasimi keçirildi və Məhəmməd Mirzə
şahlıq taxtında oturdu. İbadətkar olduğu
üçün həmin vaxtdan onu "Şah Məhəmməd
Xudabəndə" adlandırmağa başladılar.
Qardaşının yerinə taxta çıxan
Şah Məhəmməd Xudabəndə oğlunu
ölümdən xilas etdiyinə görə Əliqulu xan
Şamlını Herat hakimi vəzifəsinə təsdiqlədi
və Abbas Mirzənin lələsi təyin elədi. Eyni
zamanda oğlunu da Xorasana canişin göndərdi. Abbas Mirzənin
bütün işlərini lələsi Əliqulu xan
Şamlı idarə etdiyinə görə şahzadə
yalnız kağız üzərində başçı
sayılırdı. Çox çəkmədən
Əliqulu xanın şah sarayında xidmət edən
yaxın adamları qəflətən qətlə yetirildilər.
O, bu hadisədən bərk qəzəbnak olub, Xorasan əyalətinin
yarısını Səfəvilər dövlətindən
ayırdı və Abbas Mirzəni "şah",
özünü isə onun qəyyumu elan elədi.
Şah Məhəmməd Xudabəndə zəif iradəli
bir hökmdar idi. Onun dövründə bir-biri ilə yola getməyən
dəstələrin çəkişmələri get-gedə
şiddətlənmiş və bunun da nəticəsində mərkəzi
hakimiyyət zəifləmişdi. Ölkə, əslində,
mərkəzlə az hesablaşan, daha doğrusu, heç
hesablaşmayan, vilayətləri özbaşına idarə edən
Qızılbaş tayfaları arasında
bölüşdürülmüşdü. Onların bəziləri
xalqı Şah Məhəmməd Xudabəndənin oğlu
Əbutalib Mirzəni varis kimi tanımağa
çağırırdılar. Bu, 13 yaşlı şahzadənin
adından dövləti özlərinin idarə etməsi məqsədi
güdürdü. Digər tərəfdən də hakimiyyət,
əslində, şahzadə Əbutalib Mirzənin lələsi
Əliqulu Ustaclının və İsmayılqulu
Şamlının əlinə keçmiş və onlar da
şah sarayındakı yüksək vəzifələri
öz qohumlarına paylamışdı. Saraydakı bu yeni təyinatlar
bir çox əyalətlərdə həyəcanlara və
qiyamlara səbəb olmuşdu.
Bu tərəfdən də şahın arvadı Məhdi
Ülya dövlət işlərini öz əlinə
almışdı. Məhəmməd Xudabəndə isə
şah adını formal olaraq daşıyırdı. Ölkə
artıq zəifləmiş, dövlətçiliyinin itirilməsi
təhlükəsi qarşısında qalmışdı.
Qısası, Səfəvilər dövləti əldən
gedirdi. Feodal əyanlar arasında isə ədavət,
toqquşmalar daha da güclənirdi. Ümumiyyətlə,
şah Məhəmməd Xudabəndənin hakimiyyət illəri
Səfəvilər dövlətinin tarixində ən
uğursuz dövr kimi yadda qalmışdır.
Ölkə daxilində hökm sürən
özbaşınalıq, hərc-mərclik və çəkişmələr
müharibəni başlamaq üçün fürsət
gözləyən Osmanlı dövlətinin əlində bəhanə
oldu. Müharibəyə ciddi hazırlaşan sultan III Murad
hücuma keçdi. Qısa müddətdə
Gürcüstanı, Şamaxı, Qəbələ,
Şabran, Bakı, Salyan, Mahmudabad kimi şəhərləri
işğal elədi. 1587-1590-cı illər ərzində
bütün Zaqafqaziyanı və Həmədanı Osmanlı
torpaqlarına birləşdirdi.
Osmanlıların İrana basqınları və yerli
feodalların öz aralarında çəkişdikləri bir
vaxtda Şah Məhəmməd Xudabəndə Qəzvinə gəldi,
Səfəvi taxt-tacını oğlu Abbas Mirzəyə
tapşırdı. Alban tarixçisi V.Y.Saritsa bu barədə
yazırdı: "Dərdə-qəmə düçar
olmuş şah Xudabəndə hüzn və iztirab içərisində
Xorasandan oğlu Abbasın yanına gəldi. Ora gələndən
az sonra Xudabəndə zəiflik içində, öz
xalqı üçün heç bir dəyərli iş
görmədən öldü. Ondan sonra igid və
döyüşlərdə uğurları olan oğlu Abbas
taxta çıxdı. Bacarıqsız və iradəsiz
atasının ölümünün səhərisi
günü 16 yaşlı Abbas Mirzə onun tacını
başına qoydu, qılıncını belinə
bağladı, şahlıq taxtında oturdu və ölkəni
idarə etməyə başladı" (C.Qurbanov. "Səfəvi
hökmdarı I Şah Abbas (1587-1629)", "Zərdabi
LTD", Bakı, 2011, səhifə 53). Beləliklə, 1587-ci ilin iyununda
Xorasan, Şamlı, Ustaclı və Rumlu tayfa
başçılarının və ölkənin nüfuzlu əmirlərinin
köməyi ilə 16 yaşlı Abbas Mirzə Qəzvinin
"Cehlsütun" sarayında şah elan olundu.
Qızılbaşların böyük bir hissəsi isə Qəzvin
sarayından üz döndərib, Abbas Mirzənin namizədliyini
şah kimi irəli sürən Xorasan əmirlərinin tərəfinə
keçdi.
Elə bu vaxt ölkənin şərqindən özbəklər
hücuma başladı, daxilində isə qiyamçı
qızılbaşlar üsyana qalxdılar. I Şah Abbas
ehtiyatlanaraq paytaxtını Qəzvindən İsfahana
köçürtdü, osmanlılarla mübarizədən əl
çəkməyə məcbur oldu, ona müxalif olan yerli
hakimlərin müqavimətini qıraraq hakimiyyətini möhkəmlətməyə
başladı.
I Şah Abbas taxt-taca elə bir vaxtda yiyələnmişdi
ki, artıq Ərdəbil, Qarabağ, Talış istisna
olunmaqla, Səfəvi dövlətinin bütün vilayətləri
Osmanlı işğalı altında idi. Gənc və təcrübəsiz
hökmdar hakimiyyətinin ilk dövrlərində yadellilərə
qarşı hərbi əməliyyatlar aparır, lakin
uğursuzluqlara düçar olaraq yeni ərazilər itirirdi.
1588-ci ildə osmanlılar Qarabağı da tutdular. Buranın
yerli sakinlərindən Qacar və İyirmidörd tayfaları
sıxışdırılıb öz dədə-baba
yurdlarını tərk etməyə məcbur edildilər.
Onlar pərən-pərən düşərək cənuba -
Araz çayı sahillərinə gəlib-çıxdılar
və burda məskunlaşdılar.
Osmanlı hərbi birləşmələri Gəncədə
və Bərdədə yerləşdirildi. Qarabağ yenidən
talanlara məruz qaldı. Bunun ardınca osmanlılar
Naxçıvanı da tutdular. Bu yandan da özbək
Şeybani qoşunları Xorasan əyalətinə
hücumlarına ara vermirdilər. Bu da osmanlıların
uğurlarını xeyli asanlaşdırır, ölkənin
içərilərinə doğru irəliləmələrinə
şərait yaradırdı. Osmanlı sultanı III
Muradın qoşunları demək olar ki, bütün Azərbaycanı
ələ keçirdilər və Xorasanı da tutmağa cəhd
göstərdilər. Herat şəhəri isə artıq
özbəklərin əlində idi.
Qızılbaşların ana vətəni Ərdəbili də
işğal təhlükəsi gözləyirdi. Şah Abbas hər
tərəfdən mühasirəyə alınaraq
sıxışdırılırdı. Bir sözlə, Səfəvi
dövləti süquta doğru gedirdi. Ölkənin
ağır və çətin vəziyyətə
düşdüyünü görən gənc səfəvi
şahı çıxış yolu axtarmağa
başladı, vaxt qazanmaq üçün Osmanlı dövləti
ilə sülh danışıqları aparmağa məcbur
oldu. Lakin sülh təklifi gözlənilmədiyi halda
osmanlılar tərəfindən gəldi. Sultan III Murad
işğal etdiyi bütün Səfəvi torpaqlarının
əlində qalması şərti ilə sülh təklifi
edirdi. I Şah Abbas yalnız Təbrizin Səfəvilərdə
qalması şərti ilə heç də tərəddüd
etmədən və yubanmadan sultan III Muradın sülh şərtlərini
qəbul etmək məcburiyyətində qaldı və
1590-cı il martın 21-də İstanbulda sülh müqaviləsini
imzaladı. İki dövlət arasında bağlanmış
müqaviləyə görə ölkənin böyük bir
hissəsi - Gürcüstan, İrəvan bəylərbəyliyi,
İranın Türkiyəyə yaxın Nəhavənd,
Luristan, Şəhrizur əyalətləri, Qarabağ, Təbriz,
Sərab, Miyanə, Şirvan, Dağıstan osmanlılara
güzəştə gedildi.
İstanbul müqaviləsini bağlamaqla Şah Abbas
olduqca ağıllı və tədbirli bir hökmdar
olduğunu göstərdi. İki dövlət
arasındakı toqquşmalara müvəqqəti də olsa,
son qoyuldu. Bununla da Səfəvi şahı öz qüvvələrini
cəmləşdirmək üçün kifayət qədər
vaxt qazandı. İndiyə qədər olan uğursuzluqlardan
ciddi nəticələr çıxarmaq lazım idi. Daxili və
xarici siyasət elə aparılmalıydı ki, Səfəvi
dövlətindən qoparılmış torpaqlar, hamıya bəlli
olan qüdrəti və zəifləmiş beynəlxalq
nüfuz geri qaytarılsın. Şah Abbas vaxtdan səmərəli
istifadə edərək ölkənin daxilindəki həlli
vacib olan məsələləri qaydaya salmaqla, dövlət əhəmiyyətli
problemləri aradan qaldırmaqla, ilk növbədə, mərkəzi
hakimiyyəti möhkəmləndirmək, osmanlılarla
mübarizəyə başlamaq və yadelliləri ölkədən
qovub-çıxarmaq üçün qüvvə toplamaq qərarına
gəldi. Bunun üçün o, qarşısına
üç əsas yeni və böyük vəzifə qoydu:
Birincisi, Xorasan əyalətini özbəklərdən azad etmək;
ikincisi, Azərbaycanı və Osmanlı işğalı
altında olan digər torpaqları (Gürcüstanı və
İranın qərb əyalətlərini) geri qaytarmaq;
üçüncüsü, Hörmüz limanından müstəmləkəçi
portuqaliyalıları qovmaq.
Beləliklə, Şah Abbas öz gərgin fəaliyyəti
ilə bu üç vəzifəni həyata keçirməyə
başladı. O, mahir bir siyasətçi kimi yaxşı
başa düşürdü ki, bu çətin vəzifələri
yerinə yetirmək üçün sonu uğurla nəticələnən
bir sıra islahatlar keçirməlidir. Bunun üçün
ilk növbədə, bütün ölkə ərazisində
sabitlik yaratmaq lazımdır. Çətinliklə də olsa,
şah buna nail oldu. Sonra ingilis təlimatçılarının
köməyi ilə odlu silahla, o cümlədən, toplarla
silahlandırılmış ordu yaratdı. Bir sıra inzibati
dəyişikliklər və hərbi islahatlar apardı. Bu
islahatlarla o, Səfəvi dövlətinin əvvəlki
qüdrətini tədricən özünə qaytardı və
keçmiş şöhrətini bərpa elədi.
1603-cü ildə Şah Abbas qarşısında duran
ikinci böyük vəzifəni yerinə yetirməyə - Cənubi
Qafqazı osmanlılardan geri almaq uğrunda mübarizəyə
başladı. Sentyabrın 4-də hərbi əməliyyatlara
başlanıldı. Səfəvi ordusu Sufiyan adlı yerdə
osmanlıları məğlubiyyətə uğratdı və
ayın 23-də Təbrizin darvazaları yanında dayandı.
Şah qoşunlarının
yaxınlaşdığını görən şəhər
əhli üsyan qaldıraraq Səfəvi ordusunun şəhərə
daxil olmasına şərait yaratdı və şəhərdəki
osmanlılar oktyabrın 21-də təslim oldular. Bir ay içərisində Səfəvi torpaqları azad edildi.
Şah Abbas Çulfanı və Naxçıvanı
döyüşsüz tutdu, sonra İrəvan qalasını
mühasirəyə aldı. Bunu eşidən Kaxetiya çarı
Aleksandr və Kartli çarı X Georgi şahın qərargahına
gəlib, Səfəvi dövlətinə tabe
olduqlarını bildirdilər.
Şah Abbasın qarşısında indi
Qarabağın və Şirvanın azad olunması məsələsi
dururdu. Osmanlılara xidmət edən Qacar tayfasının bir
hissəsi, Şəmsədilli tayfasının bir qolu olan
Hacılar, Alpout, Qazax, Saatlı və sair tayfalar Səfəvilərin
tərkibinə keçdilər. Hüseyn xan Qacarı şah
Qarabağ bəylərbəyi təyin elədi və ona
Qarabağı azad etməyi tapşırdı. Lakin 7 minlik
Osmanlı qoşunu Hüseyn xanı məğlubiyyətə
uğratdı. Şah Abbas bu məğlubiyyətin əvəzini
çıxmaq üçün Allahqulu xan
Qorçubaşını 5 minlik qoşunla Gəncə istiqamətinə
göndərdi. O, osmanlıları geri oturtsa da, qələbəni
sonadək təmin edə bilməyib, geri qayıtdı. Lakin
dörd ay Gəncəni mühasirədə saxlayandan sonra,
1606-cı il iyunun 5-də şəhər düşməndən
təmizləndi, 2500 nəfər osmanlı əsgər və
zabiti bu döyüşlərdə
qılıncdan keçirildi. Vaxtilə osmanlılara xidmət
edən Qızılbaş tayfaları da cəzasız
qalmadı. Qarabağ azad edildikdən sonra Qacar tayfasından
olan Məhəmməd xan ora bəylərbəyi təyin
edildi.
Şah Abbas bütün Azərbaycan
torpaqlarını, Şərqi Gürcüstanı,
İranın qərb əyalətlərini, Şərqi
Anadolunun bir hissəsini yenidən Səfəvi dövlətinə
qatdı. O, qısa zamanda məğlub dövlət
adını ataraq səfəviləri qalib dövlətə
çevirdi. Uzunmüddətli hakimiyyəti dövründə
dövlətinin qüdrətini
ən yüksək zirvəyə çatdırdı, ərazisini
genişləndirdi. Fransız tarixçisi F.Brodel
yazırdı ki, I Şah Abbasın dövlətinin ərazisini
fasiləsiz olaraq dörd aya qət etmək
mümkündür. Ümumiyyətlə, hakimiyyətdə
olduğu 42 il ərzində
bütün fəaliyyətini öz dövlətinin
qüdrətinin artmasına yönəldən I Şah Abbas
qarşısına qoyduğu üç böyük vəzifənin öhdəsindən
bacarıqla və şərəflə gəldi.
Abbasqulu ağa Bakıxanov "Gülüstani-İrəm"
əsərində I Şah Abbasın hakimiyyəti
dövrünə qiymət verərkən yazır:
"Müdrik dövlət idarəçiliyi və quruculuq
işləri ilə şöhrət qazanan I Şah Abbas elə
mülki və hərbi qanun-qaydalar qoyub gedib ki, fars
şahları indi də onlardan istifadə edirlər. Hətta
hökmdarların ləyaqətinə ciddi yanaşan Avropa
tarixçiləri də bir elm və sənət hamisi kimi I
Şah Abbası "Böyük" sözü ilə
xatırlayırlar. Bu böyük insanın adını ədalət
və müdriklik rəmzi sayan Asiya xalqlarında isə o, az
qala, bütləşdirilir. I Şah Abbas o qədər ictimai
binalar ucaldıb ki, Şərqin heç bir hökmdarı bu
barədə onunla ayaqlaşa bilməz. Bütün İran və
Zaqafqaziya diyarı boyunca şəhərlərdə tikilən
məscid və məktəblər, düzəngahlarda
salınan karvansaralar və su kəmərləri onun nəcib əməllərindən
hələ uzun zaman soraq verəcək. I Şah Abbas öz
dövründə yaşamış bütün İran
şair və alimləri ilə
dostluq etmiş, özü də indiyə qədər yüksək
qiymətləndirilən şerlər yazmışdır"
(A.Bakıxanov. "Gülüstani-İrəm", Bakı,
Azərnəşr, 1951-ci il, səhifə 252).
Xalqın yaddaşında ədalətli, qurucu, mərhəmətli
hökmdar kimi xatırlanan Şah Abbasın el arasında xətir-hörməti,
nüfuzu o qədər idi ki, o, nağıl və
dastanlarımızın, əfsanə və rəvayətlərimizin
müsbət obrazına, baş qəhrəmanına
çevrilmişdir. Bu qurucu şahın dövründə
tikinti-bərpa işləri də geniş vüsət
almışdı. Onun xeyirxah əməllərinin izlərinə
Qarabağda da rast gəlmək olar: Şahbulad qalası,
"Şah doqqazı", Gəncədə Şah Abbas məscidi,
karvansara, meydan və sair.
Şah Abbas poeziyaya, musiqiyə, incəsənətə
böyük maraq göstərmiş, sənətə və sənətkara
xüsusi hörmətlə yanaşmışdı.
Osmanlılarla müharibə zamanı sədəmə
toxunmasın deyə, sənət adamlarını
döyüşlər gedən ərazilərdən
uzaqlaşdırıb, paytaxtı İsfahana gətirtmiş,
"Abbasabad" məhəlləsində məskunlaşdıraraq
onları himayə etmişdir.
Lakin böyük şəxsiyyətlərin səhvləri
də böyük olur. Böyük Şah Abbas da belə səhvlərdən
xali deyil.
...Şah Abbas Səfəvilər dövlətinin ərazisini
bərpa edərək yenidən böyük bir feodal dövləti
yaratdıqdan sonra idarə işləri ilə ciddi məşğul
olmağa başladı. Lakin bu sahədə də
böyük bir səhvə yol verdi. Sarayında yüksək
vəzifələrdə xidmət edən azərbaycanlıları
işdən azad eləyib, fars və digər millətlərdən
olan əyanları onların yerinə müxtəlif
nüfuzlu vəzifələrə təyin elədi. Beləliklə,
bir çox Qızılbaş əyanlarının qüdrəti
son dərəcə sarsılmağa başladı. O, səfəvilərin
dövlət aparatında mühüm vəzifələr tutan
qaçarların get-gedə güclənməsindən
ehtiyatlanaraq onların imtiyazlarını xeyli azaltdı.
Şah öz mövqeyini möhkəmləndirmək
üçün farslaşdırma siyasəti aparır,
qaçarları saraydan və hərbi işlərdən
uzaqlaşdırır, onları fars mənşəlli adamlarla
əvəz edirdi. Bununla da, qacarların nüfuzu get-gedə
azalır, hakimiyyətləri zəifləyirdi. Onlara olan bu
cür münasibətin başqa səbəbləri də var
idi. 1590-cı ildə səfəvilərlə osmanlılar
arasında sülh müqaviləsi bağlandı. Müqaviləyə
əsasən Qarabağ, Şirvan, Təbriz və ölkənin
bəzi qərb əraziləri osmanlılara qalırdı.
Şahın bu güzəşti ilə razılaşmayan
qacarlar Məhəmməd xan Ziyadoğlunun
başçılığı ilə üsyan qaldıraraq
Qarabağı tamamilə əllərinə keçirib, Gəncəni
mühasirəyə aldılar. Şah Abbas osmanlıların tələbi
ilə qacarları dilə tutaraq bu işdən əl çəkmələrini
xahiş elədi və Gəncə qacarların mühasirəsindən
çıxdı. Qacarların bu hərəkətinin əvəzini
çıxmaq üçün sonralar şah onlara cəza
vermək məqsədi və guya, Səfəvi sərhədlərini
möhkəmləndirmək bəhanəsi ilə 30 min Qacar əhalisini
Qarabağdan və Gəncədən üç istiqamətdə
ölkənin müxtəlif yerlərinə sürgün elədi.
Qacarların bir hissəsini İranın şimal-şərq sərhədlərini
türkmənlərdən qorumaq üçün Qorqan və
Astrabadın, Mübarək qalasının ətrafına, yəni
Ətrək çayının sahillərinə, bir hissəsini
özbəklərin basqınlarının
qarşısını almaq üçün Xorasana və Mərvə
köçürtdü, bir hissəsi isə şimaldan ləzgilərin
hücumlarını dəf etmək üçün
Qarabağ və Gürcüstan sərhədlərində
saxlanıldı. Xorasana sürgün olunan qacarlar çox
çəkmədən assimilyasiya olunub
farslaşdırıldı.
1606-cı ilin yayında Şah Abbas ölkənin
şimal əyalətlərindən növbəti səfərdən
qayıdarkən Göyçə mahalının Məzrə
kəndində gecələməyi qərara aldı. Bunu bilən
bütün ənd əhli dərhal onun pişvazına
çıxaraq "xoş gəldin" elədi. Məzrənin
varlı adamlarından sayılan Şahnəzər adlı
birisi isə bu göydəndüşmə fürsəti əldən
verməyib şahı evinə qonaq dəvət elədi.
Şah Abbas özünü rəiyyətinin gözündə
daha da ucaltmaq üçün bu iltifatı qəbul eləyərək
onun təklifini yerə salmadı. Şahnəzər dəridən-qabıqadan
çıxıb, bir neçə gün şahın
qulluğunda müntəzir dayandı, kəndin seçmə
yeniyetmə qız-gəlinlərini onun yatağına göndərdi,
erməni qızlarının nəvazişindən bihuş
olan Şah Abbas bu "qonaqpərvərlik"dən
çox məmnun qalaraq bir neçə gün də
vaxtını eyş-işrətdə keçirdi. Az bir vaxtda
İran hökmdarının qılığına girən
Şahnəzər isə öz istəyinə çatdı.
Şah ona göstərilən bu "hörmət"in əvəzini
çıxmaq üçün Göyçə
mahalının bir neçə kəndini və iri
mülkünü nəsildən-nəsilə keçməklə
Şahnəzərə və onun qardaşlarına
bağışladı, öz şəxsi möhürü ilə
təsdiq elədi.
Şah Abbas İrana döndü, Şahnəzər isə
özünü bu yerlərin mütləq hakimi kimi
aparmağa başladı və getdikcə varlı bir adama
çevrildi.
Lakin Qafqazın şimal hissəsində yaşayan
dağlılar tez-tez nisbətən aran yerlərə
basqın edir, kəndləri çapıb-talayaraq viran qoyur, əhalini
pərən-pərən salırdılar. Onlar növbəti dəfə
hücum edib, Göyçə mahalını yerlə-yeksan
etdilər. Məzrə kəndi də dağıdıldı.
Şahnəzər oğlu Hüseyni, qardaşı oğlu
Mirzəni, qohumu Baqini, ümumiyyətlə, kənd əhlinin
bir hissəsini də götürüb, Göyçə
gölü kənarından Qarabağ dağlarına
qaçdı. Onlar Vərəndə mahalında əlçatmaz
bir yer seçib, kilsə, monastr, müdafiə istehkamları
tikdilər və təbii şəraitə görə həmin
yerə Çanaqçı adı verib, həmişəlik
burda məskunlaşdılar.
1607-ci ildə təxminən beş il davam edən
Osmanlı-Səfəvi müharibəsinin birinci mərhələsi (1603-1607) səfəvilərin
qələbəsi ilə başa çatdı. Şah Abbas
vaxtilə Araz çayının sağ və sol sahillərinə
səpələnərək mühacir həyatı yaşayan
"Əmir Teymurun yadigarları"nı - erməniləri
tamamilə öz tərəfinə çəkmək yolu ilə
İran üçün həm sosial, həm də hərbi
dayaq yaratmaq istəyirdi. Ona görə də o, erməniləri
şirnikləndirərək bir yerə toplayıb, onların
yığcam şəkildə yaşamaları
üçün Qarabağın cənub-şərq və
şimal-şərq rayonlarını beş inzibati-siyasi əraziyə
böldü, burda məlikliklər yaratdı və ilk dəfə
olaraq "məlik" ("məlik" ərəb
sözüdür, hakim, hökmdar, knyaz mənasını
verir) titulunu təsdiq elədi. Osmanlılarla mübarizədə
ona göstərdikləri köməyə görə
xüsusi fərmanlarla bu titulu mükafat kimi ermənilərə
verdi. Əraziləri bir-birilə həmsərhəd olan və
bir-birindən təbii dağ silsilələri ilə
ayrılan məlikliklərin sayı beş olduğundan onlara
birlikdə "Xəmsə" (ərəbcə
"beş" deməkdir) məlikləri də deyirdilər.
Onlar aşağıdakılar idi: Vərəndə, Dizaq,
Xaçın, Craberd və Gülüstan, yaxud Talış.
Şah Abbas məliklərə böyük imtiyaz
vermişdi. Ali hakimiyyət başında şahın fərmanı
ilə təyin edilmiş feodal-məliklər dururdu və
onlar qeyri-məhdud hakimiyyətlə idarə edir, hökm
verirdilər. Özlərinin məhkəmə və
divanları, öz təbəələrini itaətdə
saxlamaq, istismar etmək, hətta mühakimə və edam etmək
hüquqları da vardı. Ermənilərin "Ağvan"
əlavə titulu daşıyan katolikosları dini işləri
idarə edirdi. Məliklərin həm də möhkəmləndirilmiş
qalaları və qəsrləri də vardı. Onların ailələri,
əyanları, xidmətçiləri də burda
yaşayırdılar. Məliklər həm də 1000 nəfərlik
xüsusi qoşun dəstələrinə malik idilər. Bu
silahlı dəstələrlə onlar yeri gələndə,
qonşu ərazilərə hücumlar təşkil edir, həmçinin
xarici basqınlardan müdafiə olunurdular. Məliklər
şahdan asılı idilər və ona vergi verirdilər.
Onlar ailələri ilə birlikdə öz qalalarında
yaşayırdılar. Əyanları, drujinaları və xidmətçiləri
də burda məskunlaşmışdı. Sonralar Şah Abbas bir çox erməniləri
ailələri ilə bərabər Qarabağın müxtəlif
yerlərinə köçürtdü, orda onlara əkin yerləri,
toxum və başqa zəruri şeylər ayırdı. Bu
işlərin yerinə yetirilməsindən ötrü
onların hərəsinə 2-3 min tümən pul da
ayırdı.
Qırx iki illik hakimiyyəti dövründə
Böyük Şah Abbasın buraxdığı böyük
səhvlərdən biri də Qarabağın yerli əhalisi
olan qacarları İrana köçürməsi, onların
yerində erməniləri gətirib məskunlaşdırması,
onlara bir çox imtiyazlar verməsi idi...
Səfəvilərin beşinci hökmdarı, məşhur
sərkərdə və dövlət xadimi I Şah Abbas
(27.I.1571- 19.I.1929) əlli səkkiz yaşında Mazandaranda vəfat
etmiş və Əşrəf şəhərində dəfn
olunmuşdur.
Vasif QULİYEV
525-ci qəzet .- 2024.-6 avqust.(¹138).- S.12-13.