SONACAN ƏSGƏR
QALAN
Deyəsən, süni intellekt yolu tutmuş yeni zaman bu
gedişlə bəşəriyyətin əlindən köhnə
dəyərlərdən olan qəzeti də alacaq. Vaxt əvvəlcə
onu tədricən heysizləşdirməyə, əvvəlki
gücü və peşəkarlığını əskiltməyə
başladı, indi də asta-asta lap küncə dirəyir.
Ancaq tarixdən də qaça bilməzsən.
Qəzetlər millətlərin keçmişində
elə izlər qoyub və məmləkətlərin,
insanların talelərinə elə həlledici təsirlər
göstərib ki, kağız üstündə basılan mətbuata
haçansa son qoyulsa belə, dünənin qəzetləri həmişə
diri qalacaq, onlara dönə-dönə qayıdılacaq, bəlkə
də həmin qəzetlər "sağlıqlarında"
olduğundan daha artıq maraq və diqqətlə oxunacaq.
Başqa bir çox xalqlar qəzetə öz dillərində
ad tapıblar, farslar "ruznamə" deyir, biz nədirsə
indiyədək uyğun bir söz ortaya çıxara bilmədik.
"Ruz" gün deməkdir, "namə" məktub.
Günün məktubu. Özünə xas fəlsəfəsi,
bir az da rəmzi çaları olan deyişdir və indi həmin
fars kəlməsində ona görə dayandım ki, Güney
Azərbaycandakı Milli Hökumət dönəminin
aynası olan, Təbrizdə ana dilində ərəb əlifbası
ilə nəşr edilən "Azərbaycan" qəzetinə
də o vaxt bizim indi dediyimiz kimi "qəzet" yox,
"ruznamə" söylərdilər. "Azərbaycan"ın
o günlərin məktubları olan köhnə saylarında
Təbriz Filarmoniyasının da səsi bütün
aydınlığı ilə gəlməkdədir və həmin
filarmoniyanın ilk və yeganə direktoru olmuş şair
Əli Tudə ömrünün sonunadək o nüsxələri
ən əziz əmanətlər kimi saxlayırdı. Bunlar elə
şahidlər idi ki, onillər sonra da hər sözü, hər
cümləsi ilə onun hafizəsində neçə belə
qəzetə sığacaq qədər xatirələr
oyadırdı.
1946-cı il mehr ayının 1-də - oktyabrın 2-də"Azərbaycan"
qəzetində Savalanlı imzası ilə dərc edilmiş
"Milli orkestrimizin əxlaqi və ictimai əhəmiyyəti"
adlı məqalədə fəxrlə bildirilirdi ki, "Milli
nehzətimizin ən dadlı və müfid bəhrələrindən
birisi də xalqımızın ruhunu yüksəldəcək
olan Milli orkestrin təsisidir.
Bu il şəhrivərin on birində, yəni bir ay
bundan əvvəl Milli orkestrimiz üç aylıq
hazırlıq aparandan sonra rəsmən təntənəli
surətdə iftitah olundu. O vaxtdan indiyə qədər həm
şəhərimizin sakinlərinə, həm də şəhərimizə
gələn qonaqlara ondan artıq ali və bədii konsert
verilib. Milli orkestr xaricdən gələnlərin nəzərində
xalqımız və şəhərimizin bais-i iftixarı ola
bilər. Bu müəssisə bizim milli şüurumuzun milli
aynası və mədəniyyət lövhəmizdir".
Bu məqaləni və elə həmin oktyabr günlərində
işıq üzü görmüş, Azərbaycan Demokrat
Firqəsi Təbriz şəhər komitəsinin nəşri
olan "Demokrat" dərgisinin üçüncü
sayındakı 4 səhifəlik "Filarmoniya, ya Milli
orkestr" yazısını oxuyan bu gün həm o bir-birindən
coşqulu konsertləri izləmiş kimi olur, həm də
musiqi tariximizdə unudulmamalı xidmətləri olmuş
ifaçıları tanıyır. "Azərbaycan" qəzeti
10 aylıq büdcəsi Maarif idarəsi tərəfindən
250 min tümən müəyyən edilmiş Təbriz
Filarmoniyasının hər konsertinin iki hissədən ibarət
olub, hər bölümə də 10-11 musiqi
parçasının daxil edildiyini xəbər verərək
"bu zəngin proqramı bir dəfə görənin hər
gün gəlib yenidən tamaşa etməyi
arzuladığını" bəyan edir.
1926-cı ilin noyabrından daimi yayımlarını
başlamış radiomuzun 1930-cu illərin lap əvvəllərindən
əsas diktorlarından olmuş Soltan Nəcəfzadə sanki
çox adi olan vərəqləri, o vaxt efirə canlı gedən
konsertlərin makinada çap edilmiş elanlarını
saxlamışdı. Həmin günlərdən yarım əsr
sovuşandan sonra bu saralmış vərəqlərin hər
biri qiymətli sənədə çevrilmişdi. Zahirən
onlarda qeyri-adi heç nə yox idi. Ayın tarixi, konsertin
saatı, dəqiqəsi, ifa ediləcək musiqi əsərinin,
müğənninin, çalğıçıların
adları. Həmin ifaçılardan hansılarsa sonralar
tanınmış sənətkarlara çevrilmişdilər,
hansısa tamam ayrı peşənin sahibi olmuş, bir qismi
yerli-dibli unudulmuşdu. Həmin vərəqlərdəki xəsis
məlumatların hesabına Soltan müəllim o günləri
bütün pərdəarxası xırdalıqlarıyla,
ifaçılar barəsində müfəssəl bilgilərlə
bizə çatdırırdı. Eynən "Demokrat" dərgisində
çıxmış məqalə müəllifinə də
bunca vaxt ötəndən sonra qəlbimizdən minnətdarlıq
keçir ki, nə yaxşı olub-keçənləri belə
ayrıntılı təsvir edib. Bunları yazanda nə onun, nə
də digər müasirlərinin ağlına gələrdimi
ki, tarix bu sevincləri yaşamağa insafsızca gödək
möhlət ayırıb və lap tezliklə səhnədə
belə güclü görünən bu insanları zəmanənin
qasırğaları pərən-pərən salacaq.
Santurda Böyük İbadinin çaldığı
"Bayatı-türk", qocaman qaval ustası Mahmud Fərnam
solo improvizələri, tarzən Yaqub Nəvarəsin tarda
canlandırdığı "Get ay batandan sonra gəl, ay
oğlan" mahnısı, sözlərini Əli Tudənin qələmə
aldığı, musiqisini Hacı Xanməmmədovun bəstələdiyi
"Muleyli", Aşıq Hüseyn Cavan və dəstəsinin
oxuduğu el havaları, müğənnilər Fatma Zərgərlinin,
Hökumə Dəmavəndinin, Naidə xanımın, Puran
xanımın oxuları, 12 yaşlı İsa Əlizadənin
şaqraq zəngulələri, "Şeyx Şamili" rəqsini
məharətlə oynayan Yunis Nisanın qıvraq hərəkətləri
hərəsi bir tarix idi. O lətif sədalar vaxtilə Təbrizin,
digər Güney şəhərlərinin musiqisevərlərinin
sıradan olan günlərini bayrama döndərirmiş və
nə qədər kihəmin günlərin şahidləri, o
konsertləri dinləmişlərin, görmüşlərin
neçələri həyatda idi, lent çəkilişləri,
səs yazılışları qalmamış, efir
boşluqlarında əriyib-itmiş həmin konsertlər də,
həmin ifaçılar da XX yüzilin bitəcəyində də
lap yaxındakı kimi görünürdü. İndi isə
birdən-birə əslində olduğundan da
ikiqat-üçqat vaxt uzaqlığına çəkilmiş
kimidir. Güney Azərbaycanda musiqinin, mədəniyyətin
tarixi isə gec-tez yerli-yataqlı, əməyi, izi olanların
heç biri yaddan çıxarılmadan yazılmalıdır.
Yazılacaq o səhifələrdəsə bu adlar mütləq
olmalıdır.
"Azərbaycan" ruznaməsini buraxanlar, başda
Pişəvəri olmaqla, heç biri sadə adamlar deyildi.
Onlar dövlət quruculuğunun, milli hərəkatın,
milli dirçəlişin fəlsəfəsini dərinliyi ilə
anlayan insanlardılar. Anlayırdılar ki, burada dərc edilən
hər məqalənin, hər yazıdakı hər cümlənin
yaşanan günlərdəki əhəmiyyəti öz yerində,
ancaq onların sabahlara ünvanlanmış mötəbər
məktublar kimi də günü yetişdikcə faydası
çox olacaq.
"Azərbaycan" qəzeti 1325-ci il mehr
ayının 18-də - 1946-cı il oktyabrın 10-da dərc
etdiyi "Milli orkestrdə təntənəli bir konsert"
adlı yazısında orkestrin bütün müğənni,
çalğıçı, aktyorları ilə bərabər
xalq qoşunu əsgərləri üçün verdiyi
konsertdən söz açır: "Sevimli və istedadlı
aktyor və aktrisalarımız Hacı Xanməmmədovun
ustadanə rəhbərliyi altında milli bir ruh yüksəkliyi
və böyük bir eşq və məharətlə öz
rollarını ifa etdilər. Çünki onların
tamaşaçısı yeni Milli orkestrə baxmağa gələn
qəhrəman xalq əsgərləri idi".
Lap az keçəcək, həmin gün könülləri
fərəhlə doldurmuş o konsertin hər
xatırlanması ürək sıyıracaq nisgil gətirəcək.
Çünki o konsertə baxmış mərd əsgərlərin
əksərinin gözləri həmin mehriban axşamdan ikicə
ay sonra əbədi yumdurulacaq, onlar istiqlal şəhidlərinə
çevriləcəklər...
Yeni fəaliyyətə başlayan, hələ maliyyə
imkanları da sən deyən geniş olmayan Milli Hökumətin
Milli orkestr üçün ürək genişliyi ilə vəsaitlər
ayırmasının səbəbi bu idi ki, onun xalq həyatında,
elə Milli Hökumətin siyasətinin gerçəkləşməsindəki
vacib rolunu dərk edirdilər, həmin günlərdə Milli
orkestrin elə Milli Orduya tən gələn iş
gördüyü qənaətindəydilər.
"Azərbaycan" ruznaməsinin o günlərdən
bu günə çatan növbəti məktubu 1325-ci il aban
ayının 12-də - 1946-cı il noyabrın 3-də
"göndərilib". "Cümə günü Milli
orkestrdə" adlı məqalə iki gün öncə
verilmiş konsertin həm də Təbriz radiosu ilə
bütün Güney Azərbaycan boyu translyasiya edilməsindən
söz açır. Qəzet həmin konsertin sonunda
filarmoniyanın direktoru Əli Tudənin mikrofon
qarşısına gəldiyini, bu çıxışın
da radio ilə verildiyini xəbər verir. Radiodan
dalğa-dalğa yayılan o çıxış da uçub
gedib, ancaq qəzetin gücü və gerçəkdən də
günün naməsi olmasının bir sübutu da budur ki, həmin
uçub getmiş nitqi tarix üçün qoruyub
saxlayıb: "Azərbaycan Demokratik Firqəsinin rəhbərliyi
sayəsində əncümənimizin, maarifimizin təşəbbüsü
ilə Təbrizdə təzə təşkil olunmuş Milli
orkestr az müddət ərzində böyük hörmət
qazanmışdır. Onun kollektivinin təşəbbüsü,
məqsədi, arzusu yalnız öz xalqına - Azərbaycan
xalqına sadiq ürəklə xidmət etmək olmuşdur.
Buna görə də xalq onu sevir, xoşlayır, dəfələrlə
alqışlayır. Çünki xalq bu səhnədə
öz milli mədəniyyətinin, ənənələrinin
parlaq nümunələrini görür. Öz doğma dilini
eşidir, zəngin mənəvi sərvətilə iftixar
edir. İndi biz cəsarətlə deyə bilərik ki, Milli
orkestrimiz təkcə İranda deyil, bəlkə bütün
Orta Şərq ölkələrində yeganə sənət
ocağına çevrilmişdir".
Vaxtilə radionun, televiziyanın, opera və filarmoniya
səhnəsinin elə nüfuzu vardı ki, bir
ifaçıdan ötrü bu, elə məxsusi fəxri ada bərabərdi.
Toy müğənnisi kimi ad çıxarmışların
radio-televiziyaya yol açması, onların haqqında
verilişlər, ya hansısa verilişlərdə süjetlər
hazırlanması ağlasığan deyildi. Əksinə,
müğənnilər, çalğıçılar
çalışırdılar ki, əvvəlcə efir məkanında
özlərini təsdiqləsinlər ki, onları el şənliklərinə
dəvət edənlər də çoxalsın.
Çünki yaxşı ifaçı sayılmağın məhək
daşı radio-televiziya, respublikanın xüsusi nüfuzu və
çəkisi olan səhnələri idi. O səhnələrə
və efirə də yalnız yaxşıların və ən
yaxşıların çıxmasını, yetərincə
yüksək səviyyəsi olmayan əsərlərə dərhal
"yox" deyilməsini müəyyənləşdirən
sanballı münsiflər vardı. Ən vacibi - sağlam və
tələbkar ədəbi mühit mövcud idi ki, o
münsiflərin özünü də nəzarətdə
saxlayırdı. Münsif olanların hər hansı səbəbdən
ortaya çıxmasına maneçilik törətmədikləri
zay əsərin ayaq tutmasına görə onların özləri
qat-qat artıq kəskin tənqidə tuş gələ bilərdilər.
İfaçılar da dünyasında təyin olunmuş
hansısa konserti, televiziya çıxışını,
radio yazılışını, ya hansısa kənd rayonunda
zəhmətkeşlər qarşısında təyin
edilmiş konserti ən yaxşı gəlir vəd edən
toya qurban verməzdilər.
Quzey Azərbaycanda 1970-ci illərin sonları, 1980-ci
illərin əvvəllərinədək belə idi, sonra
asta-asta ayrı vaxt başlandı, özgə dalğalar gəldi,
zaman canlı klassikləri bir-bir apardı, möhtəşəm
münsiflər cərgəsi seyrəldi, tədricən səhnələrə,
efirlərə də köhnə vaxtlarda heç vəchlə
buraxılmayacaq səslənişlər və
ifaçılar yol tapdı.
Güneydə radionun təzə işə
düşdüyü, filarmoniyanın yenicə fəaliyyətə
başladığı çağlarda - 1940-cı illərin ortasında
eyni ruh yüksəkliyi, eyni tələbkarlıq, eyni məsuliyyət
vardı.
Səhnədə görünmüş sənətçi
bunu bir ucalıq sayırdı ki, həmin yüksəklikdən
azacıq aşağı enməyi mümkünsüz hesab
edirdi.
Əli Tudə yada salırdı ki, filarmoniyanın
yarandığı ilk günlərdən etibarən artistlərin
istedadını, qürurunu, nüfuzunu qorumaq istiqamətində
tədbirlər görülməyə başlandı,
onların ehtiyaclarının ödənilməsinə diqqət
göstərildi, layiqli məvaciblər təyin edildi:
"Filarmoniyada fəaliyyət göstərən sənətkarlar
toylara, məclislərə, ziyafətlərə təkrar-təkrar
dəvət olunsalar da, getmirdilər. Yalnız kollektivin gənc
üzvlərindən kimsə özünə ailə qurmaq
fikrinə düşəndə müdriyyətə müraciət
edib kömək istəyirdi. Onda bütün kollektiv bəylə
gəlinin təntənəli toy məclisində iştirak
edirdi. Toy məclisi unudulmaz bir konsertə çevrilirdi".
Nə ağıllı tapılmış bir gediş
imiş! Belə məclislər toylardan imtina etmiş,
özünü bütün xalqınkı sayan, sənətini
yalnız səhnədən təqdim etmək yolunu
seçmiş ifaçıların şöhrətini,
sanbalını bir az da artırırmış. Təsəvvür
edirəm ki, filarmoniya işçilərinin özlərinin həmkarlarının
iştirakı ilə keçən şənlik məclisləri
necə əks-səda oyadırmış və yəqin,
çoxları o anlarda qibtə də edirmiş ki, biz də
onlardan biri olsaydıq, toyumuz belə bənzərsiz təmtəraqla
keçərdi.
Təbrizin aylı-ulduzlu gözəl və əlbəttə
ki, azadlığın bihuşedici saf havasına
bürünmüş xoşbəxt (!) payız
axşamlarından birində belə unudulmaz toylardan biri
filarmoniyanın gənc solisti, sonraların məşhur
müğənnisi Sahib Şükürov-Ruhi
üçün çalınmışdı.
Hansı toy rəqssiz, nəğməsiz keçir
ki?! Elə axşamdan başlanıb ta səhər dan yeri
qızaranacan davam etmiş o toyda da dost-tanış,
qohum-qonşu bir-birinə qoşularaq oynamışdı. Ancaq
mərkəzdə olanlar, hamını vəcdə gətirərək
yoruluncaya qədər meydandan çıxmamağa sövq edənlər
elə filarmoniyanın rəqs kollektivinin səhnə geyimli
üzvləri idi. O gecəni bəzəyən muğamlar, təsniflər,
aşıq havaları, şeirlər bu toyu ənənəvi
toyluqdan çıxararaq sanki bir toy filminə
çevirmişdi.
Və vur-tut üç ay sonra Təbriz yas içində
olacaq, həmin toyda deyib-gülənlərin neçəsi həyatını
itirəcək, nə qədəri zindanlara atılacaq, kimlərsə,
o sıradan elə bu bəxtiyar axşamın məsud bəyi
də Arazı keçərək canını Sovet Azərbaycanına
pənah gətirməklə qurtaracaq.
Söz yox, o sevinc dolu gecənin hər anını
salamat qalanlar sonralar onillər boyu həsrətlə və qəhərlə
anacaqlar. 1970-ci illərin ortalarında, tələbəlik
çağlarımda Bakıdakı mətbəxi ilə məşhur
köhnə "İnturist" mehmanxanasının pillələri
ilə qalxarkən bura mənim kimi vaxtaşırı şam
etməyə gələn xanəndə Sahib Şükürovla
rastlaşmışdım, elə o anlarda bir toy mərasiminin
iştirakçılarının da restorandan üst
qatdakı ziyafətlər zalında keçiriləcək toy
məclisinə getdiyini görmüşdük və o gün
Sahib müəllimlə eyni masa arxasında əyləşmişdik,
bu toy yadına Təbrizdəki öz toyunu salmışdı,
həmin məclisi qarışıq duyğularla - həm
iftixar, həm kədərlə anmışdı,
üstündən 30 il keçərkən belə dünən
baş veribmiş kimi anbaan xatırladığı
büsatın lövhələrini mənə nağıl
etmişdi.
Söz yox, o füsunkar gecədə filarmoniyadakı
başqa gənc subayların da ürəyindən günlərin
birində onlara da belə toy qismət olması arzusu
keçmişdi.
Fəlakət gəldi, Milli Hökumət süqut
etdi, neçə-neçə məsum diləklər
gerçəkləşmədən könüllərdəcə
soldu...
Altmışında xəyalən Bakıdan iyirmi iki
yaşında olduğu Təbrizə qayıdan Əli Tudə
belə təəssüflənirdi: "Filarmoniya möhkəm
bir sənət sarayı idisə, biz o sarayın tikintisində
fədakarlıqla çalışan usta, şagird, fəhlə,
dülgər, suvaqçı, rəngsaz idik.
Arxasını Amerika tanklarına söykəyən
şah sərbazları qanlı sərzənişlərlə
bu sarayı uçurub dağıdaraq daşını daş
üstdə qoymadılar.
Təbrizdəki Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasının ömrü Vətənin, xalqın,
tarixin nəzərində dörd ayla ölçülməmiş,
ölçülmür, ölçülməyəcək də!
Dörd ay ərzində dörd qərinənin işini
gördüyü ilə xatırlanacaq!"
...Təbriz Filarmoniyası fəaliyyət göstərdiyi
qısa müddət ərzində Güney Azərbaycanda
neçə istedadlı qızı tapdı, səhnəyə
çıxartdı. Bunun özü Güneydəki, əslində
bütün İrandakı qadın hərəkatında
keyfiyyətcə yeni bir mərhələnin başlanması
demək idi. Gözəl avazlı, qıvraq barmaqlı, nadir
musiqi istedadlı nə qədər cavanlar xalqın içərisində
kimsəyə bilinmədən, gündəlik ömürlərini
yaşayırdı - Təbriz Filarmoniyası onları kəşf
etdi, hamınınkı etdi, onları millət tanıyıb
sevdi.
Milli Hökumətin ömrü bir il deyil, heç
olmazsa daha bir neçə il uzansaydı, Təbriz
Filarmoniyası üç ay on gün yox, daha artıq
yaşasaydı, görün hələ nə qədər
istedadları üzə çıxara bilərdi. Ancaq işin
başqa bir qəmli tərəfi də var. Məsələ
yalnız ayrı-ayrı istedadların üzə
çıxarılmasında da deyil. Axı
istedadlarını, qabiliyyətlərini artıq hər kəsin
etiraf etdiyi oturuşmuş böyük sənətkarlar da
vardı ki, Təbriz Filarmoniyası yaşasaydı, onları
da işə cəlb edəcək, həm özü güclənəcək,
həm o sənətkarlara yeni ömür bəxş edəcəkdi.
Əbülhəsən xan Azər İqbal Soltan
İranın ən böyük xanəndələrindən
idi. Təbriz Filarmoniyası fəaliyyətə başlayanda
artıq o, yetmişini çoxdan keçmişdi, səksənə
yaxınlaşırdı, amma yenə oxumağında idi. Azərbaycan
xalqının yetirdiyi ən məlahətli və əzəmətli
səs sahiblərindən olan Əbülhəsən xan 1870-ci
ildə anadan olmuşdu, 1971-ci ildə həyatdan getdi.
1960-cı illərdə o,hələ də xanəndəlik
edirdi və 100 yaşındaykən, vəfatından az qabaq
oxuduğu "Bayatı-İsfahan"ın da yazısı
qalmaqdadır. Məhəmmədhüseyn Şəhriyarın
ahıl çağlarında türkcə yazmağa
başladığı kimi, həmişə farsca oxumuş
Əbülhəsən xan da ömrünün lap
qurtaracağında ana dilində də bəzi
parçaları ifa etdi. 1946-cı ildə Təbriz
Filarmoniyasının gəlhagəl vaxtlarında 76 yaşı
olsa da, Əbülhəsən xan Azər İqbal Soltanın səsi
cavan bir müğənninin avazı kimi yerində idi,
boğazı onun sözünə zilində də, bəmində
də, mayəsində də baxmaqdaydı.
Və Təbriz Filarmoniyası yarananda ən çox
sevinənlərdən biri də məhz o olmuşdu. Gəlirdi-gedirdi,
məsləhətlər verirdi, cavanlarla söhbətləşirdi.
O günlərdən saxlanc qalan fotoları da var. Təbriz
Filarmoniyasının, Milli Hökumətin ömrü uzun
olsaydı, səhnəyə
çıxardıqlarının, ana dilində oxumağa
yönəltdiklərinin biri də elə Əbülhəsən
xan olardı. Bunca qüdrətli və şöhrətli,
İran xanəndəliyinin zirvəsi hesab edilən azərbaycanlı
sənətkar o halda ana dilində yalnız 90-ı aşandan
sonra, 100-ü haqlayanda oxumazdı, həvəsə gələrdi,
ətrafdakı mühit də onu şövqə gətirərdi,
doğma dilində təsniflər, nəğmələr,
muğam ifa etməyə elə 1940-cı illərin ikinci
yarısında, 1950-ci illərdə başlayardı.
Görün Əbülhəsən xanın ana dilində
oxuduğu incilərlə milli musiqi xəzinəmiz necə
müstəsnalaşar, nə sayaq zənginləşərdi...
Yaxud başqa bir görkəmli xanəndəmiz -
Mirtağı Mirbabayev. Ona "Bakılı Seyid", ya da
"İkinci Seyid" deyərmişlər. Mirtağı
Mirbabayev XX əsrin əvvəllərində məşhurlaşmağa
başlayan Azərbaycan xanəndələrindən idi. Elə
o dövrdə artıq valları da buraxılmışdı.
Cabbar Qaryağdıoğlunun, Məşədi Məmməd Fərzəliyevin,
Keçəçi oğlu Məhəmmədin, Seyid
Şuşinskinin valları ilə yanaşı, Mirtağı
Mirbabayevin valları da əl-əl gəzirdi.
Və tale Təbriz Filarmoniyasında Seyid Mirbabayevlə
Əli Tudəni də görüşdürə bilərdi.
Təbriz Filarmoniyasında Əli Tudənin bədii
hissə üzrə müavini işləyən Həsən
Üzzari günlərin birində ona Seyid Mirbabayevdən
söhbət açanda, həmin xanəndəni Təbriz
Filarmoniyasında çıxışa dəvət etmək
istədiyini söyləyəndə şair çox sevinir. Həsən
Üzzariyə qayıdır ki, Seyid haqqında eşitmişəm,
böyük xanəndəliyinə də bələdəm, ləngimədən
dəvət edin gəlsin. Həsən Üzzari özü
tarzən idi. Ona görə də yaxından-uzaqdan İranda məşhur
olan sənətkarları tanıyırdı. Ancaq Əli Tudəyə
deyir ki, bizim orkestrdəki tarzən Vaqif Tehrandakı
musiqiçiləri məndən də yaxşı
tanıyır, onlarla şəxsi əlaqələri də
var, gəlin Seyid Mirbabayevi dəvət eləmək məsələsini
də ona həvalə eləyək.
Əli Tudə tarzən Vaqifi çağırır,
deyir, belə bir istəyimiz var ki, Tehrandan xanəndə Seyid
Mirbabayevi dəvət edək, fikrim budur onu filarmoniyada işə
götürək. Vaqif tərəddüdlü
danışır ki, Seyid Mirbabayevin böyük xanəndə
olması şəksizdir, ancaq o, ömründə bura işə
düzəlməyə razılıq verməz. Əli Tudə
təəccüblənir ki, niyə gəlməz, onun
üçün hər şəraiti yaradacağıq,
yaxşı məvacib verəcəyik, bildiyim qədərincə,
həm də hazırda işləmir, onun-bunun məclislərində
oxuyur, arada kimsə ona xələt verir, müəyyən qədər
hədiyyələr bağışlanır, bunların
hesabına dolanır.
Tarzən yenə israr edir ki, bəli, elə
olmağına elədir, amma bura gəlməz.
Və başlayır Seyid Mirbabayevin qüssəli hekayətini
rəvayət etməyə.
Mirtağı Mirbabayev 1910-cu ilə qədər xanəndəlik
eləmişdi. Çıxan valları da həmin dövrə
qədərki illərə aiddir. Ancaq 1910-cu ildə Bakı
milyonçularından Şıxbalayevin məclisində
oxuyur. O Şıxbalayev çox səxavətli
adammış, işin avandlığından Seyid Mirbabayev də
həmin gün bəlkə başqa günlərdə
olduğundan da cazibədar oxuyurmuş, bütün məclisi,
o sıradan yığnaq yiyəsinin özünü valeh
edirmiş. Şıxbalayev ilhamlanır, deyir ki, çox
gözəl oxuyursan, mənə yaman təsir elədi, əvəzində
istəyirəm ki, bu gün sənə nəsə bir
yaxşı bəxşiş verəm, özün fikirləş,
ürəyindən nə keçir, de.
Seyid Mirbabayev də adətən toylara o
çağın məşhur tarzəni Şirin Axundovla -
salyanlı Şirinlə gedərmiş. Mirbabayev əyilir tarzənə
tərəf, deyir, Şirin, ürəyimdən keçir ki,
ondan bir torpaq sahəsi istəyim, özümə xudmani
bağ düzəldim, qəşəng ağaclar əkim,
güllər becərim orada.
Şirin qımışır ki, əşşi,
ağlını başına yığ, neynirsən ağac əkməyi,
gül becərməyi, torpaq sahəsi sənin nəyinə
lazımdır? Yaxşısı budur ki, sən ondan buruq istə.
Bu dəfə Mirbabayev tərəddüd edir ki, yox, o
mənə buruq verməz.
Salyanlı Şirin razılaşmır ki, sən bir
sınaqdan keçir də. Mən eşitmişəm
Şıxbalayevin bir neçə buruqları var ki,
yaxşı neft vermədiyinə görə istifadədən
çıxardılıb, sən də o buruqlardan birini istə,
zənnimcə, imtina etməz.
Bu söz ağlına batır Mirbabayevin. Növbəti
dəfə məclisin axırına yaxın Şıxbalayev
ona müraciətlə "Nə oldu, xanəndə, fikirləşdin
ki, nə istəyirsən məndən?" sualını verəndə
dillənir ki, ağa, eşitmişəm sizin bir neçə
buruqlarınız var, istifadədən çıxıb.
Əgər mümkünsə, onlardan birini verin mənə.
Şıxbalayev canıyananlıqla etiraz edir ki, a
kişi, istifadədən çıxmış quyu sənin nəyinə
lazımdır, yaxşı olsaydı, elə özüm
işlədərdim.
Mirbabayev təkid edir ki, çox sağ olun, elə bu
da məni təmin edər, əgər versəniz, sizdən
yerdən göyə razı olaram.
Şıxbalayev vəziyyəti belə görəndə
daha çək-çevir etmir, deyir ki, lap yaxşı, burda
heç bir çətinlik yoxdur. Sabah gəl kontora, o
buruqlardan birini sənin adına yazdırıb sənədini
də verəcəyəm.
Ertəsi gün Mirbabayev gəlir, buruqlardan biri onun
adına sənədləşdirilir. Özünün də
bankda bir miqdar pulu varmış. O pulları bankdan çəkir,
bir neçə fəhlə tutur. Həmin istifadədən
çıxmış buruğu başlayır təzədən
qazdırmağa. Üç gün, beş gün, bir ay -
iş uzanır, neftdən xəbər yoxdur. Seyid Mirbabayevin əlində-ovcunda
olan ehtiyat da tükənir. Heç fəhlələrin
gündəlik muzdunu verməyə də pulu qalmır.
Günlərin birində cana doyan fəhlələr
alacaqlarının ardınca durub gəlirlər onun evinə.
Seyid camaatın qabağına çıxmağa cəsarət
etmir. Köhnə əsilzadə nəsillərdən olan
arvadı milliyyətcə rusmuş. O,
çağırılmamış qonaqları
qarşılayaraq deyir ki, ərim indi şəhərdə
yoxdur, bir neçə gündən sonra gələcək,
sizin pulunuzu da hökmən ödəyəcək,
darıxmayın.
Fəhlələr bu sakitləşdirmədən sonra
səs-küy salmadan çıxıb gedirlər. Ümid bəsləyirlər
ki, hər halda pul ödənəcək, o səbəbən işlərini
davam etdirirlər. Lakin bir neçə gün sonra belə tez
və qəfil, gəlişi belə tezliklə gözlənilməyən
xoşbəxt hadisə baş verir: Seyid Mirbabayevə
bağışlanmış quyu fontan vurur. Qısa müddət
içərisində dünənədək yarımkasıb
dolanan xanəndə asta-asta varlanmağa üz qoyur. Az sonra o, əlindəki
vəsaitdən bir az da ayıraraq başqa buruqlar da əldə
edir. Beləcə, asta-asta dönüb olur sanballı
neftxudalardan biri, sərvətli bir ağa. Daha xanəndəlik
etmək ona ar gəlir, oxumağın daşını
atır, dönüb olur bir bəyzadə.
Hətta harada keçmiş xanəndəliyini yada
salan bir vala rast gəlirsə, pulunu ödəyib həmin
valı alır, sındırıb məhv edir.
Təsadüf elə gətirir ki, günlərin birində
yenə bir toyda Seyid Mirbabayevlə həmin milyonçu
Şıxbalayev qarşılaşırlar. Şıxbalayev o
məclisə bir qonaq kimi gəlmişdi. Elə Seyid Mirbabayev
də artıq qonaq idi. O, daha məclislərə xanəndə
kimi çalğıçılarla getmirdi.
Bu toyun hər halda öz oxuyanı,
çalğıçıları vardı və
Şıxbalayev də, əlbəttə ki, Seyid Mirbabayevin
onun sayəsində adam olmasından agah idi, səsinin də
yerində olmasından xəbəri vardı. Təvəqqe
edir ki, bəlkə bu axşam bizi bir feyziyab edəsən, bir
ağız oxuyasan. Mirbabayev imtina edir ki, bəy, mən axı
daha oxumuram.
Şıxbalayev əl çəkmir ki, bilirəm daha
oxumursan, ancaq istəyirəm bizim xatirimizə bir
"Segah" başlayasan, ürəyimiz açılsın.
Nə illah edir, Seyid Mirbabayev oxumur, əksinə,
özünü bir az da təkəbbürlü aparır.
Keçmiş xanəndənin belə
davranışı Şıxbalayevə çox ağır təsir
edir. Deyir ki, özünü gözlə, bu, dünyadır,
dünyanın işini isə bilmək olmaz. Dünyanın
adamı yox yerdən güldürdüyü kimi, birdən
ağlatmağı da var.
Həqiqətən, çox keçmir ki,
dünyanın adamı ağlatdığı məqam da
yetişir. Çar hökuməti devrilir, hakimiyyət dəyişir,
bolşeviklər gəlir. Əlində-ovcunda müəyyən
sərvəti olanlar görürlər ki, təzə hökumət
kimdə nə varsa tutub əlindən alır. Ona görə
də Seyid Mirbabayev ləl-cavahirat, qızıllar
topladığı mücrülərdən bir-ikisini
götürüb xaricə qaçmağı qət edir.
Ancaq sərvətinin əsas hissəsini gizlədərək
xanımına tapşırır ki, girəvə düşən
kimi gələcəyəm, səni də götürərəm,
bir yerdə gedərik. Özü ilə
götürdüyü qızıllardan bir hissəsini
rüşvət kimi bir fransız gəmisinə verir, o gəminin
yük yerində sərhədi aşaraq Fransaya yetişir.
Ancaq aylar ötdükcə, günlər sovuşduqca şərait
get-gedə çətinləşir. Qayıdıb gəlmək,
burada qoyduğu qızılları özü ilə
götürüb yoldaşı ilə bərabər təzədən
mühacirət etmək xam xəyala çevrilir. O vaxtdan
etibarən Seyid Mirbabayev Avropada qalır, lakin asta-asta əlindəkilər
xərclənib tükənir, belə olanda yollanır
İrana.
Əli Tudə tarzən Vaqifin Mirtağı Mirbabayevin
aqibəti haqda bu hekayətini dinləyəndən sonra
qayıdır ki, yaxşı da, olan olub, keçən
keçib, indi niyə gəlməsin axı?!
Vaqif də cavab verir ki, ağzını
aramışıq, başa düşdük ki, o, gəlməyəcək.
Bəlkə də Tehranda ona hansısa iş təklif
olunsaydı, razılıq verərdi, ancaq özündən də
soruşan olub, deyib ki, mən Təbrizə qəti surətdə
gəlmərəm, çünki Təbriz Bakıya
yaxındır, orada indi ruslar da az deyil, mən də
bolşeviklərdən gördüyümü
görmüşəm, başımızı birtəhər
girləyirik, sonra bu yaşımda məni tutub apararlar.
Hələ Təbriz Filarmoniyası yaranmazdan əvvəl
İranda Seyid Mirbabayevlə görüşən bir başqa
Bakıdan gedən də olmuşdu - tarzən Bəhram
Mansurov. Söyləyirdi ki, bu görüş 1944-cü ildə
Azərbaycan musiqiçilərinin İrana qastrol səfəri
zamanı baş verib. Tehrandakı konsertlərin birindən
sonra Seyid özü Bəhram ustada yaxınlaşaraq deyir ki,
familiyanız mənə tanış gəlir, Məşədi
Məliyin nəvəsi, Məşədi Süleymanın
oğlusunuzmu? Bəhram təsdiq edincə o da özünü
təqdim edir ki, mən də xanəndə Mirtağı
Mirbabayevəm. Bəhram Mansurov qiyabi də olsa Seyidi
yaxşı tanıdığını, evlərində onun səsi
yazılmış valın qaldığını deyəndə
sabiq xanəndə mütəəssir olur.
Yəni azərbaycanlılara doğru can atmaq, bir qəribsəmə,
xiffət hissi o illərdə Seyidi müşayiət etməkdəymiş.
Bunu da ehtimal edirəm ki, Milli Hökumətin ömrü
davamlı olsaydı, vəziyyətin
düşündüyü qədər də qəliz və təhlükəli
olmadığına, siyasi iqlimin dəyişməsinə
inanaraq Seyid Mirbabayevin Təbrizə gəlməsi də
mümkünləşə bilərdi, bu minvalla da musiqidən
erkən ayrılmış nəhəng bir xanəndəmiz də
təzədən böyük sənətə
qayıdardı...
Hələ nə qədər belə bəlkələr
var. Yəni Güney Azərbaycandakı Milli Hökumətin
yolunun vaxsız qırılmasıyla, Təbriz
Filarmoniyasının gözəl
başlanğıclarının yarımçıq
qalmasıyla çox şeyləri itirdik. Qalan o günlərin
unudulmaz dərsləri, bir də həmişə közərən
bir ümid oldu ki, su gələn arxa bir də gələr, o
xoşbəxt günlər haçansa yenidən qayıdar.
...1946-cı il dekabr ayının 11-i idi. Cavan şair
Əli Tudə Təbrizdə filarmoniyadakı kabinetində
oturmuşdu və kefi kök idi. İran Sovet Cəmiyyəti
bu yaxınlarda onun şeirlər kitabını buraxacaqdı,
hazır korrekturaları göndərmişdilər, gənc
şair səadətlə dolu halda o korrekturaları oxuyur, təshihlərini
edirdi. Düzəlişlərini etdikcə xəyalından o
da keçməyə bilməzdi ki, yaxın həftələrdə
bu vərəqlər dönüb kitab olacaq, əl-əl gəzəcək,
ona ad-san gətirəcək.
Elə bu əsnada qapı əsəbiliklə
döyülür və yaxın dostlarından biri otağa girərək
həyəcanla deyir ki, nə oturmusan, bəs təzə xəbəri
eşitməmisən?
Əli Tudə təzə xəbərin nədən
ibarət olduğunu soruşur və dostu deyir ki, Seyid Cəfər
Pişəvəri də, hökumətin üzvləri də,
Mərkəzi Komitədə təmsil olunanlar da hamısı
Təbrizi tərk edib getdilər, indi rəhbərlik səlahiyyəti
Məhəmməd Biriyaya verilib, o da bu dəqiqələrdə
çıxış edəcək.
Əli Tudə dostunun bu sözlərindən sonra
işini yarımçıq qoyaraq Mərkəzi Komitənin
qarşısına tələsir. Doğrudan da, Biriya eyvana
çıxır, danışmağa başlayır və
bildirir ki, İran Milli Məclisinə seçkilər
keçirilməsi ilə əlaqədar buradakı asayişi
təmin etməkdən ötrü Tehrandan qoşun gələcək,
ona görə də biz başımızı
aşağı salıb öz dinc işlərimizlə məşğul
olmalıyıq.
Necə yəni başımızı aşağı
salıb dinc işlərimizlə məşğul
olmalıyıq?
Bu o demək idi ki, Tehrandan gələn şahlıq
ordusu ixtiyarı ələ alır.
Həmin günlərdə sovet ordusu da Milli Hökumətə
verdiyi ağır texnikanı geri almışdı. Bu, azmış
kimi, həmin ordu Milli Hökumətin taxıl sataraq puluna
Polşadan aldığı ağır texnikanı da mənimsəmişdi.
Artıq Təbriz, Güney Azərbaycan qolu-qanadı
qırılmış, tərksilah edilmiş bir halda idi.
Əli Tudə onillər sonra da kədəri toxtamayan,
göynəyi səngiməyən o günləri
xatırlayaraq yazırdı ki, peşman, mütəəssir
halda qayıdıb kabinetimə gəldim, elə bu arada
orkestrimizin qocaman tarzəni Yaqub kişi girdi içəri.
Dedi ki, nə oturmusunuz, çıxıb getmək lazımdır,
indi hərə canını qurtarmaq üçün bir
işıqucu axtarır.
Əli Tudə cavab verir ki, axı necə
çıxıb gedim, bu boyda filarmoniya mənə
tapşırılıb, burada bir belə əmlak var?!
Yaqub kişi köks ötürür ki, ay qardaş, nə
əmlak, indi camaat can hayındadır, qaçmaq
lazımdır.
1946-cı il dekabr ayının 11-i idi. Sabah son nöqtə
qoyulacaq. Milli Hökumətin bir illik bəxtiyarlığı
bitəcək. 1946-cı il dekabr ayının 12-də Əli
Tudənin və bir çox məsləkdaşlarının
İran Culfasında mindikləri qatar onları Sovet Azərbaycanındakı
Culfaya gətirəcək.
Naxçıvanın Culfasına yetişəndə
aralarında ruscanı daha yaxşı bilən Hacı Xanməmmədov
oradakı generalla telefonla danışacaq, təlaş
içində vəziyyəti söyləyəcək, general
da onlara təskinlik verəcək ki, narahat olmayın,
tapşırıq var, indi sərhəd açılacaq,
hamınızı buraxacaqlar.
Əli Tudə Azərbaycandan Azərbaycana gəlmişdi.
Culfadan Culfaya gəlmişdi. Ancaq o Culfa Güney Azərbaycanın
Culfası olsa da, İranın içərisində idi,
ayrı bir ölkənin şəhəri idi. Bu Culfa Sovet Azərbaycanının
içərisində idi. Azərbaycan idi, amma Quzey Azərbaycanın,
Sovet İttifaqının içərisindəki bir şəhər
idi. O ölkə ayrı, bu ölkə ayrı. Əli Tudə
bir vaxtlar Vətənin bu parçasından Vətənin o
biri parçasına getmişdi. İndi Vətənin o biri
parçasından Vətənin bu biri parçasına
dönürdü. İnsan öz vətənində qərib
olmaz. Ancaq o, buradan ora gedəndə də, indi oradan bura gələndə
də ayrı bir ölkədən başqa bir məmləkətə
gəlirdi. Öz Vətənində idi. Amma tarix, siyasətlər
elə etmişdi ki, o öz Vətəninin içərisində
yad idi. Rəsmən orada da qərib idi, mühacir idi, burada da
qərib, mühacir olacaqdı.
1946-cı ilin 21 azəri - dekabrın 12-si idi.
Naxçıvana o taydan - Güneydən axın-axın
insanlar gəlirdi. Onların hamısını rahat yerləşdirmək
imkanı yox idi. Kolxozların binaları, məktəblər,
xəstəxanalar, klublar - nə boş yer vardısa,
adamları ora yönəldirdilər. Hamını yatacaqla təmin
etmək imkanı da yox idi. Bəziləri quruca döşəmənin
üstünə sərilərək, bəziləri altına
otdan-ələfdən düzərək yıxılıb
yatmışdı. Və o yorğun, narahat, Vətənin o
parçasından bu tayına gəldiyi o uzundan-uzun gecədə
gözlərinə yuxu gəlməyən Əli Tudə bir
şeir yazmışdı:
Mən öz qardaşıma mehman gələndə
Bir dəftər, bir qələm, bir can gətirdim.
Dağların döşünü toplar dələndə
Bir ləkə düşməyən vicdan gətirdim.
Mən onu günəşdən təmiz saxladım,
Canımdan, gözümdən əziz saxladım.
Bu kiçik qəlbimdə dəniz saxladım,
Bir xilqət görmədi, pünhan gətirdim.
Qardaşım, illərlə istədin ki sən,
Öz ana yurdumda azad olum mən.
Ancaq cəlalımı dağıtdı düşmən,
Tək sənə, tək sənə güman gətirdim.
Düppədüz yazmışdı - 1946-cı ilin o
müdhiş günündə, istiqlal əldən gedəndə,
Təbrizdə Milli Hökumət süquta uğrayarkən o Vətəndən
bu Vətənə, ürəyinin o parasından bu parasına
yetişəndə Əli Tudənin üstündə əlindəki
bir qələm, cibindəki bir dəftər və quruca
canından savayı, heç nəyi yoxdu. Sinəsində
döyünən alovlu ürəklə gəlmişdi və
o Vətəndən bu Vətənə gəldiyi ilk
günü şeirlə başlanmışdı. Əslində
o şeir həm də and idi, vəd idi və and, vəd olmaqdan
daha əvvəl bir sönməz dilək, ülvi amal idi. Bir qələm,
bir dəftər, bircanla gəlmişdi və
ömrünün axırınacan həsrətlə
yaşadı, son nəfəsi gedib-gələnə qədər
də oradan - Təbrizdən bu taya, qardaşına qonaq gələndə
özü ilə götürdüyü bir qələmi, bir
dəftəri, bir canıyla imkan vermədi ki, o tayla bu tay
ayrı düşsün.
Bu birlik, bölünməzlik idealının, nəhayət
ki, gerçəyə çevrilməsi, Təbrizdəki bir
il sürmüş o azad, o unudulmaz, o bəxtiyar günlərin
təzədən qayıtmasından ötrü Əli Tudə
ömrünün axırınadək əsgər olaraq
qaldı, bir şairin bu yolda apara biləcəyi mübarizəni
həyatının bitəcəyinədək vicdanla davam
etdirdi. Özü getdi, amma qalan qələmi və dəftəri,
o dəftərdəki sözləri mübarizəsini yenə
aparmaqdadır. Məqsədə doğru usanmadan gedənlərin
iqbalında isə günlərin birində mütləq niyyətinə
qovuşmaq səadəti gülümsəyir...
31 iyul 2024
R.Hüseyn BABAOĞLU
Filologiya elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet .-2024.- 7 avqust.(№139).- S.10-11.