Görmədiyimiz
işığın möcüzəsi
Bizim görmədiyimiz işıq çox vacibdir,
Hətta qəlbimizin qaranlığında da
işıq var...
Həyatda heç bir nəsnə təsadüfi olmur.
Bir insanla təsadüfən rastlaşılmır, heç
bir görüş təsadüfən olmur, bir yerə elə
belə gedilmir, bir kitab elə belə oxunmur və ya istənilən
bir sənət əsərinə zərurətdən
baxılır, hansısa bir yola ilhamlanmaq üçün,
hansısa bir mənəvi əxz üçün...
Bu yaxınlarda "Pulitser" mükafatlı amerikan
yazar Antony Doerrun “Bizim görə bilmədiyimiz bütün
işıqlar” adlı əsəri əsasında çəkilmiş
eyni adlı filmə baxdım. Burada hadisələr İkinci
Dünya müharibəsi ərəfəsində cərəyan
edir. Ancaq müəllif əsəri 2004-cü ildə qatarla
etdiyi bir səfərdən ilham alaraq yazmışdır. Mən
də filmi maraqlı bir insanla söhbət əsnasında izləmək
qərarına gəlmişdim. Belə ki, qatarla gəzinti
zamanı bir sərnişin telefon danışığı kəsildikdən
sonra bərk əsəbiləşmiş, bunu seyr edən Doer
sərnişinin uzaq məsafəli ünsiyyətin
"möcüzəsini" dəyərləndirmədiyini
anlamış və bu möcüzələri qiymətləndirmək
haqqında roman yazmaq qərarına gəlmişdir.
Ömrünün on ilini İkinci Dünya Müharibəsi ilə
bağlı araşdırmalara həsr edən müəllif
2005-ci ildə Fransanın Saint-Malo şəhərinə səfər
etmiş, bir az da təsirlənmiş və 2014-cü ildə
möhtəşəm “Bizim görə bilmədiyimiz
bütün işıqlar” əsəri çapdan
çıxmışdır.
Bəli, həyatda bir çox möcüzələr
var. Müasir dövrdə getdikcə daha da nadirləşən
möcüzələrdən biri də məhz ünsiyyətdir.
Filmin əsas qayəsi Parisdə atası ilə yaşayan,
altı yaşında gözləri tutulan Marie-Laure LeBlanc və
valideynlərini itirən, internatda bacısı ilə Nasist
Almaniyasında yaşayan, radioları təmir etməkdə və
radio dalğalar tutmaqda parlaq istedada malik Verner Pfennig
arasındakı səssiz ünsiyyətdən gedir. Onlar
bir-birini tanımırlar, ayrı-ayrı məkanlarda
yaşayırlar, ancaq radioda hər gün eyni səsi böyük
maraqla dinləyir, eyni şeylər haqqında
düşünür, eyni hisslərə qapılırlar.
Onlar o zaman üçün pozitiv ünsiyyəti ötürən,
nasistlərin onsuz hakimiyyətə gələ bilməyəcəklərinə
inandıqları radio vasitəsilə həmin vaxt qadağan
olunan faydalı mövzular haqqında hər gün gizli
söhbət aparan, qaranlıq və işıq haqqında
danışan “professor” ləqəbli
aparıcının dinləyiciləridirlər. Onlar ikisi də
hər gün eyni musiqini dinləyir, hər ikisi ümid dolu səsi
dinləyərək gələcək həyatlarının
işığının sevincini yaşayırlar.
Film ata ilə qızının arasındakı
dialoqla başlayır. Marie-Laure LeBlanc Təbiət Tarixi
Muzeyində usta çilingər işləyən atası
Danielin söhbətləri ilə dünyanı dərk edir. Hətta
atasının hazırladığı vasitələrlə təbiətin
bir çox möcüzələrini anlamağa
başlayır. Atası hiss etməsi üçün Parisin
maketini yaradaraq ona korluğuna uyğunlaşmağa kömək
edir və onu idarə etməyi də öyrədir.
Bir gün Marie-Laure muzeydə gizlədilən “Alov dənizi”
kimi tanınan almaz haqqında hekayələr eşidir, belə
ki, mifoloji rəvayətə görə, almazın sahibinin ətrafındakılara
sonsuz bədbəxtliklər bahasına
ölümsüzlük bəxş etdiyi deyilir, yəni o, kimə
məxsusdursa, ölümsüzdür, ancaq ona əli ilə
toxunan insanın əzizləri hər hansı bir bədbəxtliklə
lənətlənir. Lənətə son qoymağın yeganə
yolu isə daşı okeana, onun qanuni sahibinə
qaytarmaqdır. Marie atasından bu haqda soruşur, ancaq atası
rəvayətin əsas motivini və mümkün nəticələrini
gizlədir.
1940-cı ildə nasist Almaniyası Fransanı
işğal edəndə Marie-Laure və Daniel Birinci Dünya Müharibəsi
veteranı, böyük dayısı Etyengilin evində
sığınmaq üçün sahildəki Saint-Malo şəhərinə
qaçırlar. Daniel “Alov dənizi” adlı almazı da
özü ilə götürür. Aylar sonra Daniel Marie-Laure
üçün Saint-Malo maketini tikərkən həbs edilir və
sui-qəsddə şübhəli bilinir. Ondan bir daha xəbər
alınmır, Marini altı günə qayıdacağına
inandıran atası Daniel bir daha geri qayıtmır. Marie-Laure
böyük dayısı Etyen və qulluqçusu Madam Manec ilə
uzun müddət tək qalır. Sonra bəlli olur ki, Etyen
"professor" ləqəbli həmin radio
aparıcıdır. Marie ondan radionun sirrlərini öyrənir,
translyasiyalar aparmağa başlayır, Etyenin məsləhəti
ilə Jül Vernin “20 min lye su altında” əsərini
oxuyaraq, ağır döyüşlərdə almanların
hücumlarından qorunmaq üçün dinləyicilərə
gizli şifrələr ötürür, qəhrəmanlıqlar
göstərir. Belə ki, hələ on altıncı
bölümdə olan Mari böyük dayısının məsləhəti
ilə iyirminci fəsilin birinci səhifəsi, iyirmi birinci fəsilin
ikinci səhifəsini oxumağa davam edir. Marie “Alov dənizi”
almazının izinə düşən, öz sağalmaz xəstəliyinin
müalicə vasitəsi hesab edən nasist kapitanla mübarizədə
də qalib gəlir.
Beləliklə, hər iki gənc müharibənin
ağrı-acılarından, dəhşətli günlərindən
keçirlər, amma bir-birinin görünməyən
işığından nur almaqdan usanmırlar. Uşaq
vaxtı “professor”un söhbətlərini yeganə xilas yolu
hesab edən, hətta ona valideynlik duyğusunu yükləyən
alman Verner Pfennig fransız Marinin radionun 13.10 tezlikdəki
çıxışını müharibə vaxtı
yaralarına məlhəm kimi hiss edir. Verner siqnalın
varlığını çətinliklə də olsa,
komandanın qalan hissəsindən gizlətməyə müvəffəq
olur. Heyət Saint-Maloya çatanda Verner Etyenin siqnalını
izləyir. O, səs və musiqinin uşaq evində dinlədiyi
elmi proqramlardan olduğunu anlayaraq siqnalı almanlara
açıqlamır. Onlar bir-birini görməsələr də,
eşitməsələr də, bir-birini duyur, bir-birinə
parlaq gələcək üçün inam ötürürlər.
Marie-Laurenin hekayəsi onun görmə qabiliyyəti olmasa da, həyat
təcrübəsindən, Vernerin hekayəsi isə onun səsə
olan məftunluğundan bəhs edir. Filmin və müharibənin
sonunda Marie “Alov dənizi” almazına əli ilə toxunmadan
aparıb okeana atır, çünki artıq heç kimin bədbəxt
olmasını istəmir.
Bəli, ən vacib işıq məhz bizə
görünməyən işıqdır. Bizə
görünməyən işıqdan parlaq heç nə
yoxdur. Vacib olan bu işığı sezməkdir. Eyni zamanda hər
şeyin səsi var, vacib olan bu səsi eşitməyi
bacarmaqdır. Görünməyən işığı sezmək,
eşidilməyən səsi duymaq üçün həyatın
sevgi dolu ünsiyyət kimi möcüzəsinə inanmaq və
onun dəyərini bilmək gərəkdir, səsli də
olsa, səssiz də olsa...
Vəfa ZAHİD QIZI
BDU-nun Jurnalistika fakültəsinin dosenti
525-ci qəzet .-2024.- 8 avqust.(¹140).- S.8.