"Ölüm adası"nın
Malıbəyli sakini
Malıbəylidə arabaçı İsmayıl zəhmətkeş,
namuslu, xeyirxah bir adam kimi tanınırdı. Bu halal kişi
bir tikə çörəkpulu qazanmaq, balalarına bir gün
ağlamaq üçün özünü oda-közə
vurur, ikiatlı arabası ilə günlərlə, bəzən
də aylarla uzaq səfərlərə çıxır,
tacirlərin yüklərini müxtəlif şəhər və
stansiyalara daşıyırdı. İsmayıl özü
savadsız olsa da, həmkəndlilərinin əksəriyyəti
kimi elmi, maarifi, mədəniyyəti sevir, uşaqlarında
oxumağa, təhsil almağa həvəs oyadırdı.
Böyük oğlu Əyyub yeddi yaşına çatanda
artıq ona dəftər-kitab da almış və məktəbə
getməyə hazırlaşdırmışdı. Lakin 1905-ci
il erməni-müsəlman davasında Malıbəyli məktəbi
bütün əmlakı ilə birlikdə daşnaklar tərəfindən
yandırıldı və iki il fəaliyyətini
dayandırdı. Nəhayət, camaatın xahişi və tələbi
ilə 1907-ci ilin oktyabrında yenidən açıldı və
kənd əhli övladlarını böyük həvəs
və məmnuniyyətlə məktəbə qoymağa
başladı.
Əyyubun da yarımçıq qalmış arzusu həyata
keçdi, heybəsini çiyninə aşırıb, məktəbə
yollandı. Lap ilk günlərdən dərslərinə
qızğın həvəs göstərməsi və
çalışqanlığı ilə atasının
ümidini doğrultdu, anasını fərəhləndirdi,
müəllimlərinin - Məmməd bəy Qarayevin, Mirmehdi
Ağamirovun, Bəylər İbrahimbəyovun, Mirabdulla
Ağcabədilinin, Mirzə Hüseyn Varşabovun sevimlisinə
çevrildi. Dərslərini əla oxumaqla yanaşı, həm
də məktəbin direktoru Məmməd müəllimin təşəbbüsü
ilə hazırlanan ədəbi-bədii gecələrin, səhnəciklərin,
müsamirələrin, teatr tamaşalarının fəal
iştirakçısı oldu, kiçik formalı əsərlərdə,
satirik səhnəciklərdə müxtəlif rollar
oynadı. Aydın, səlis danışığı, məharətli
və məzmunlu ifa tərzi Əyyubu təkcə məktəb
kollektivinin yox, həm də kənd camaatının
arasında kiçik bir aktyor kimi də tanıtdı. Onun da
iştirak etdiyi xeyriyyə gecələrində əldə
olunan maddi vəsait maarif işlərinə, mədəni-kütləvi
tədbirlərin həyata keçirilməsinə, daha
çox ehtiyacı olan şagirdlər üçün dərs
vəsaiti alınmasına, müxtəlif şəhərlərdə
təhsil alan azərbaycanlı tələbələrə və
başqa xeyirxah işlərə sərf olunurdu.
Əyyubun heç yadından çıxmazdı. Onda
ikinci sinifdə oxuyurdu. Bir gün məktəbin müdiri Məmməd
bəy Qarayev və şəriət müəllimi Mirmehdi
Ağamirov onların sinfinə girdi. Uşaqlarla
salamlaşıb, hal-əhval tutandan sonra Məmməd müəllim
əlində tutduğu "Zaqafqazye" qəzetində dərc
olunmuş bir məktubu oxumağa başladı. Elə həyəcanla
oxuyurdu ki, uşaqlar nəfəslərini dərmədən
diqqətlə qulaq asırdılar. Məktubdan aydın oldu
ki, Novoçerkassk Politexnik İnstitutunda oxuyan bir tələbənin
- şuşalı Mirhəsən Vəzirovun pula böyük
ehtiyacı var. Əgər o, 50 manat təhsil haqqını
vaxtında ödəyə bilməsə, institutdan qovula bilər.
Məmməd müəllim üzünü uşaqlara tutub
dedi ki, biz ona kömək əli uzatmalıyıq, həmyerlimizin
təhsildən kənar edilməsinə razı ola bilmərik.
Sizin köməyinizlə təcili olaraq ədəbi-bədii
gecə hazırlamalı, yığılan pulu ona göndərməliyik.
Elə həmin gün məktəbin kollektivi ədəbi-bədii
gecə hazırlamağa başladı. Şagirdlərdən
ibarət xor dəstəsi düzəldildi, bəzilərinə
qiraət üçün oxu materialları və şeirlər
verildi. Gecə bir neçə günlük məşqdən
sonra, 1909-cu il noyabrın 7-də məktəb binasının
geniş zalında keçirildi. Demək olar ki, bütün
valideynlər də bura toplaşmışdı.
Şuşadan və qonşu kəndlərdən də gələnlər
vardı. Əyyub İbrahimov, Müseyib Əliyev, Musa
Hacıyev, Talıb Məhərrəmov, Kərim Bədəlov,
Yusif Hacıyev və başqa şagirdlər tədbirin
yüksək səviyyədə keçirilməsində fəal
iştirak etdilər. Saat 12-dək davam edən gecə
çox uğurlu keçdi. Sonra ianə toplandı və
yığılan puldan 50 manat Mirhəsən Vəzirovun
ünvanına göndərildi. İanə dəftərində
Əyyubun da adının qabağında 50 qəpik
yazılmışdı...
Əyyub artıq məktəbi bitirirdi. Lakin gələcəkdə
oğlunun təhsilini davam etdirməsini arzulayan atası
İsmayılı fikir götürmüşdü. Axı
Əyyubu uzaqlarda oxutmağa onun o qədər pulu nə gəzirdi?
Lakin Malıbəyli xeyirxah adamlardan xali deyildi. Kəndin
dünyagörmüş mütərəqqi adamları, maarifi
sevən, təbliğ edən ziyalıları yeri gələndə
kasıb-kusuba əl tutur, şəxsi yardımlarını əsirgəmirdilər.
Günlərin bir günü xeyirxah bir əl onun da
qapısını döydü.
...İsmayıl uzunmüddətli səfərdən təzəcə
qayıtmışdı. Çoxdan üzünü görmədiyi
külfətini - arvadı Şəkəri, oğlanları
Əyyubu, Mikayılı, Xosrovu, qızı Rayanı
başına yığıb, axşam yeməyi yeyir, arabir də
səfər təəssüratlarından söhbət
açırdı. Bu vaxt onu həyətdən kimsə səslədi.
İsmayıl cəld yerindən qalxıb, qapıya tərəf
tələsdi. Məşə Miri ağanı (Kənddə
böyükdən kiçiyə hamı hörmət əlaməti
olaraq Məşhəddə İmam Rzanın qəbrini ziyarət
eləmiş müəllim Mirmehdi Ağamirovu belə
çağırırdı) görəndə "xoş gəlmisiniz,
həmişə siz gələsiniz!" - deyə oğlunun
müəllimini hörmətlə, ədəb-ərkanla
yuxarı başa keçirib, stol arxasına dəvət elədi.
Ancaq Məşə Miri ağanın onun evinə ilk dəfə
ayaq basmasına təəccübləndi, elə bildi ki,
oğlu məktəbdə nəsə bir qələt eləyib.
Məşə Miri ağa gəlişinin məqsədini
açıb-söyləyəndə isə
yanıldığını başa düşdü.
- İsmayıl, bilirəm ki, oğlun Əyyub
yaxşı oxuyan, ağıllı, tərbiyəli
uşaqdır. Artıq bir həftədən sonra o, məktəbi
bitirir. Kəndimizə savadlı adamlar lazımdır. Müəllimlərimizlə
də söhbətim olub. Belə bir fikrə gəlmişik
ki, sənin oğlun gələcəkdə bizim birimizin yerini
tutsun. Yəni istəyirik ki, onu Qori Müəllimlər
Seminariyasına - rəhmətlik Məmməd bəy Qarayevin
oxuduğu məktəbə göndərək. Necə
fikirdir, nə deyirsən? Bir ata kimi sənin
razılığını istəyirik.
İsmayıl Məşə Miri ağanın bu
sözlərindən həm diksinən kimi oldu, həm də
sevincini büruzə verdi. Bir az fikrə dalıb dilləndi:
- Ağa, təklifinizə görə çox minnətdaram.
Amma özünüz bilirsiniz ki, mən adi bir
arabaçıyam, bir həsirəm, bir Məmmədnəsir!
Boynuma böyük minnət qoyursunuz. Allah
kasıblığın üzünü qara eləsin. Mən
də istəyirəm ki, oğlum oxusun, elmli, bilikli olsun. Amma
bu tifili oxutmağa mənim nə imkanım var?! - deyə
üzünə qəmli bir ifadə verdi.
Məşə Miri ağa İsmayıla təsəlli
verərək:
- Ay İsmayıl qardaş, sən elə şeylərin
dərdini çəkmə, bunlar bizim boynumuzadır. Bizə
ancaq sənin "hə" deməyin kifayətdir, - deyə
onun könlünü almağa çalışdı.
Məşə Miri ağa Əyyub barədə məktəbdə
müəllimlərlə olan söhbətini, onun Qoriyə
göndərilməsinin artıq qərara
alındığını, hətta kəndin bəzi
ağsaqqalları ilə məsləhətləşdiyini də
İsmayıla dedi. İsmayıl Məşə Miri ağaya
ürəkdən razılığını bildirəndə
arvadı Şəkər də özünü saxlaya bilməyib:
- Ağa, cəddinə qurban olum! Allah balalarını
saxlasın! Nə yaxşı siz varsınız! Belə
işləri həmişə siz boynunuza
götürürsünüz! Allah-təala sizi bizim
başımızın üstündən əskik eləməsin,
camaatımıza çox görməsin! - deyə oğlunun
müəlliminə dua eləməyə başladı...
İsmayılın razılığını alandan
sonra Məşə Miri ağa xudahafizləşib getdi.
Əyyub oxumağa göndəriləcəyini hələ
bir neçə gün əvvəl məktəbdə müəllimlərindən,
elə Məşə Miri Ağanın özündən
eşitmişdi. Lakin bu barədə evdə hələ
heç nə deməmişdi, daha doğrusu, atası səfərdən
elə bu gün qayıtdığından deməyə macal
tapmamışdı. Həm də qorxurdu ki, atası onun uzaq
bir şəhərdə oxumağa getməsinə birdən
razı olmaz. İndi isə atası ilə müəlliminin
söhbətini eşidəndə Əyyubun sevinci yerə-göyə
sığmırdı, sanki qanad açıb, haqqında
sevimli müəllimi Məmməd bəy Qarayevin çox
danışdığı, lakin hələ görmədiyi
Qori şəhərinə uçmaq istəyirdi. Bir
anlığa Əyyub özünü səs-küylü
seminariya siniflərində, müxtəlif yerlərdən gəlmiş
tələbələr arasında hiss eləməyə
başladı. Adlarını eşidib, üzlərini görmədiyi
Firudin bəy Köçərlini, Rəşid bəy Əfəndiyevi
gözləri önünə gətirdi. Sonra təhsilini
başa vurub, doğma Malıbəylisinə
qayıtmağını, bir vaxtlar özünün oxuduğu
məktəbdə həmyerlilərinin balalarına dərs deməyini
təsəvvüründə canlandırdı. Fikri-zikri Qori
seminariyasında dolaşan Əyyub gecəni səhərə
qədər yata bilmədi...
Ertəsi gün Məşə Miri ağa məktəbin
müəllimlərini, kəndin sayılıb-seçilən
adamlarını məktəbə dəvət elədi. Fikrini
bildirəndə hərə səxavət
boxçasının ağzını açıb,
bacardığı qədər köməklik göstərdi.
Məşə Miri ağa isə bu nəcib işin gələcək
nəslə nümunə qalması üçün
onların ad-familiyalarını və verdikləri pulun
miqdarını dəftərinə qeyd elədi...
Nəhayət, 1914-cü il iyulun axırlarında
müəllimlərinin, kənd ağsaqqallarının və
valideynlərinin xeyir-duası ilə on altı yaşlı
Əyyub İbrahimov Qoriyə yola düşdü. Anası,
bacısı, qardaşları, qohum-əqrəbası ona
uğurlar dilədilər, "yaxşı yol" dedilər.
İsmayıl isə oğlunu araba ilə Yevlaxa qədər
aparıb, ordan qatarla yola saldı...
Əyyub Qoriyə çatan kimi soraqlaşıb,
Firudin bəy Köçərlini tapdı, hardan gəldiyini,
kim olduğunu bildirdi, Məşə Miri ağanın
salamını çatdırdı. Firudin bəy onu
seminariyanın yataqxanasında yerləşdirdi, imtahanlara
hazırlamağa şərait yaratdı, Əyyuba seminariya
direktorunun adına ərizə yazdırtdırıb, sənədlərini
qəbul etdirdi. Bir neçə gündən sonra
imtahanlarını uğurla verən bu Malıbəyli
balası seminariyanın Azərbaycan bölməsinə daxil
oldu. Bununla o, həm kəndinin, həm müəllimlərinin,
həm də gələcəkdə ona dərs deyəcək
Firudin bəy Köçərlinin başını uca elədi.
Əyyub üç il burda təhsil aldı. Görkəmli
pedaqoqlardan müəllimlik sənətinin sirlərini öyrəndi,
hamıya nümunə oldu. Boş vaxtlarını səmərəsiz
keçirmədi, rus, Avropa və Azərbaycan ədəbiyyatı
klassiklərinin əsərlərini mütaliə elədi,
vaxtaşırı teatr tamaşalarına baxdı, seminariyada
keçirilən müxtəlif tədbirlərin fəal
iştirakçısı oldu. İntellektual səviyyəsini
durmadan artırdı. Əyyub, əsasən, sevimli müəllimi
Firudin bəy Köçərlinin təşkil etdiyi
bütün ədəbi-musiqili, mahnı gecələrində,
pedaqoji, mədəni-kütləvi tədbirlərdə, bədii
qiraət və referat müzakirələrdə müntəzəm
iştirak edirdi. Bu gecələrin keçirilməsində
böyük pedaqoqun məqsədi həm nizam-intizamı, əxlaq
və davranış qaydalarını möhkəmləndirmək,
həm də onları Avropa, rus və Azərbaycan mütəfəkkirlərinin,
şair və yazıçılarının
yaradıcılığı ilə tanış etmək,
onların əsərlərini oxumağa istiqamət vermək,
həvəs və maraq oyatmaq idi. Əyyub Firudin bəyin
bilavasitə rəhbərliyi altında "Sabirin əsərlərində
müsəlman qızlarının ailə tərbiyəsi və
ev şəraiti", "Lermontovun lirikası" və sair
mövzularda yuxarı sinif şagirdlərinin
hazırladıqları referatların müzakirələrinə
getmiş, çıxış edərək öz mülahizələrini
bildirmişdi.
Əyyub oxuduğu seminariyanın və yaşadığı
yataqxananın dəmir nizam-intizamına, bütün
qanun-qaydalarına həmişə riayət edir,
intizamsızlığa yol verməməyə
çalışırdı. Ona görə də onu tez-tez
yataqxananın mətbəxinə növbətçi təyin
edirdilər. Amma bəzən belə də olurdu: Əyyubda sənətə,
teatra, müxtəlif mədəni tədbirlərə o qədər
həvəs və maraq yaranmışdı ki, o, arabir
müdiriyyətdən icazə almadan yaxından dostluq etdiyi
şagird yoldaşları Səməd Mirzəyevi, Əyyub
Hacıyevi, Nəsib Vəkilovu da özü ilə
götürərək müxtəlif tədbirlərə
aparır, hərdən də yataqxanaya gec qayıdırdı.
Bu cür hallar da şübhəsiz ki, "Qəbahət"
("Konduit") jurnalında öz əksini tapırdı. Bu
jurnal həm də "Cəza" jurnalı adlanırdı
və şagirdlərin hərəkət və
davranışları, intizamı, birgəyaşayış
qaydalarını pozanların adları burda qeyd olunurdu ki, bu da
gələcəkdə onlara xasiyyətnamə verilərkən
lazım olurdu. 1917-1918-ci tədris ilində Firudin bəy
Köçərli "Qəbahət" jurnalında 4 noyabr
tarixli qeydində Əyyub İbrahimov haqqında
yazmışdı: "Üçüncü sinif şagirdi
Əyyub İbrahimov məzuniyyətdən çox gec - oktyabrın
6-da qayıtmışdır. Yaxşı
çalışıb, yoldaşlarına çatmaq əvəzinə,
o, başqalarından çox gəzir, zəif iradəli
yoldaşlarını da heç kəsdən icazə almadan
özü ilə götürüb, pansionatdan aparır...
Noyabrın 1-də İbrahimov çay süfrəsi
üstündə ikinci sinif şagirdi Qasımovla
dalaşdı və onun üzünə iki dəfə zərbə
endirdi. Şahidlər dindirilərkən hamı İbrahimovu
günahlandırdı..." Lakin jurnalda seminariya müfəttişinin
qeydi üçün ayrılan bölmədə Firudin bəy
Köçərlinin belə bir qeydi də var:
"İbrahimov günahını başa düşdü və
yoldaşlarının iştirakı ilə Qasımovdan
üzr istədi... Noyabrın 4-də isə İbrahimov
heç kəsdən icazə almadan Əyyub Hacıyevi və
Səməd Mirzəyevi özü ilə götürüb,
kluba gürcü tamaşasına aparmışdır".
Nəhayət, 1917-ci ildə üçillik pedaqoji təhsilini
başa vuran Əyyub İbrahimov doğma kəndinə
qayıtdı və vaxtilə şagirdi olduğu məktəbdə
müəllimlik fəaliyyətinin ilk səhifələrini
yazdı. Məktəbin müdiri Mirmehdi Ağamirov, ikinci
müəllimi isə Əyyub idi. Hər iki müəllim əl-ələ
verərək həmkəndlilərinin balalarının təlim-tərbiyəsi
ilə məşğul olurdu.
1920-ci ildə ermənilər bir çox Azərbaycan
kəndləri kimi Malıbəylini də odlara qaladılar,
viran qoydular, camaatı yurd-yuvalarından didərgin
saldılar. Əyyubgilin də ailəsi Şuşaya pənah
apardı. Çox çəkmədən Sovet hakimiyyəti
quruldu və pərən-pərən düşmüş kənd
camaatı öz doğma ocaqlarına qayıtdı. Həyat
öz əvvəlki axarına düşdü, məktəb
yenidən fəaliyyətə başladı.
Gənc müəllim elə həmin vaxtdan yenicə
yaradılmış Şuşa qəza Maarif
İşçiləri İttifaqına üzv yazıldı
və 1920-ci ilin payızında nümunəvi və ictimaiyyətçi
bir müəllim kimi Tərtərdə
açılmış müəllimlər kursunun müdiri vəzifəsinə
təyin olundu. Əyyub burda da fərqləndi, nümunə
göstərdi, Tərtər İcraiyyə Komitəsinin sədri
və bir çox dövlət qulluqçuları ilə
birlikdə Aran Qarabağın kəndlərini gəzərək
pedaqoji işə həvəsi olan gəncləri kursa cəlb
eləməyə başladı. İki il müəllimlər
kursuna rəhbərlik edən Əyyub İbrahimov 1922-ci ildə
yenidən Malıbəyliyə qayıtdı.
Əyyub Malıbəyli məktəbində artıq
yeni bir enerji ilə, şövqlə, xüsusi həvəslə
işləyirdi. O, yalnız dərs deməklə kifayətlənmir,
kənddə teatr tamaşaları, ədəbi-bədii gecələr,
bir sıra mədəni-kütləvi tədbirlərin təşkilində,
qadınlar şöbəsinin açılmasında, uşaq
və gənclərin pioner və komsomol sıralarına
yazılmasında fəallıq göstərir, ümumiyyətlə,
kəndin mədəni həyatının canlanmasında əlindən
gələni edirdi. O, eyni zamanda kənd şurasının
üzvü kimi həmişə kəndlilərin təsərrüfatlarının
yaxşılaşdırılmasına
çalışır, kasıb-kusubun tərəfdarı kimi
çıxış edirdi. Bu vətənpərvər müəllim
kənddəki alverçilərlə fəal mübarizə
aparır, torpaq bölgüsünə diqqətlə
yanaşır, dövlətli adamların torpağı
füqaraların əlindən zorla almalarına mane olurdu. Ona
görə də o, alverçilərin əl-qolunu bağlamaq
üçün kənddə kooperativ də
açmışdı. Bu isə ona düşmən
qazandırır və onu istəməyənlər də nəyin
bahasına olursa-olsun bu yenilikçi müəllimi şərləyib,
tutdurmaq məqamı gözləyirdilər...
Təzə hökumətin ilk dövrlərində
Qarabağ ziyalıları, xüsusilə də, müəllimlər
partiyanın milli siyasətindən narazı olduqlarından
mövcud quruluşa qarşı çıxır, Sovet
hakimiyyəti əleyhinə gizli mübarizə
aparırdılar. Şuşadan bəzi müəllimlər
tez-tez Malıbəyliyə gəlir, yaxından tanıdıqları,
etibar elədikləri adamlarla söhbətlər aparır,
onları Azərbaycanın müstəqilliyi uğrunda siyasi
mübarizəyə səsləyirdilər. Əyyub artıq
hiss eləmişdi ki, böyük həmkarı Məşə
Miri ağa Şuşadan gələn qonaqlarla yaxın
münasibətdə olur, vaxtaşırı qəza mərkəzinə
gedərək onlarla tez-tez görüşür. Həftə
səkkiz mən doqquz Şuşaya getməyinin,
şuşalı müəllimlərlə sıx əlaqə
saxlamağının səbəblərini Məşə Miri
ağadan bir neçə dəfə soruşmaq istəmişdi,
lakin bunu ədəbsizlik hesab edərək etika xətrinə
susmağa üstünlük vermişdi. Amma keçmiş
müəlliminə verəcəyi suallar həmişə onu
narahat edirdi. Məşə Miri ağa da sabiq şagirdinin ona
"birtəhər" baxdığını hiss eləmişdi.
Ona görə də bir gün ikilikdə olarkən ürəyini
ona açdı, məqsədini bildirdi, hətta çoxdan qəlbində
gizlətdiyi istəyini - Əyyubun da bu hərəkata
qoşulmasını təklif elədi:
- Bilirsən, Əyyub, Azərbaycanda gizli Müsavat
partiyası fəaliyyət göstərir. İndiyə qədər
sənə deməmişəm. İki ildir ki, mən də
onun üzvüyəm. Partiyamız İstanbuldan Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin göstərişi ilə hərəkət
edir. Bizim məqsədimiz hakimiyyət başına gəlməkdir,
ancaq dinc yolla. Əgər bu yol baş tutmasa, onda silahlı
üsyana əl atacağıq. Və məqsədimizə nail
ola bilsək, Müsavat partiyasının üzvlərinə
bir çox üstünlüklər, imtiyazlar və
yaxşı vəzifələr veriləcək. - Sonra Məşə
Miri ağa partiyanın proqram və nizamnaməsini Əyyuba
izah elədi. Partiyanın hər bir üzvü və onun ailəsi
üçün təhsilin, maariflənmənin vacibliyi barədə
danışdı, onun işinin istiqamətinə toxunaraq qeyd
elədi ki, bu iş partiya-tərbiyə işi təmayülü
altında aparılmalıdır. Bunlar ona görə edilir ki,
əgər bolşeviklər hakimiyyətdən əl çəksələr,
bizim əsas kadrlarımız hakimiyyəti ələ
keçirməyə hazır olsunlar. Daha sonra Məşə
Miri ağa Əyyuba "Yeni Qafqaziyyə" jurnalı və
sair barədə də danışdı.
Məşə Miri ağanın sözləri
Əyyubun ağlına batdı. Geniş
dünyagörüşlü, millətini sevən gənc
müəllim onun təklifini qəbul elədi və elə həmin
vaxtdan, yəni 1924-cü ildən Müsavat partiyası
sıralarına keçdi, siyasi fəaliyyət dairəsini
daha da genişləndirdi. Çox çəkmədən Məşə
Miri ağa məktəbin direktorluğu vəzifəsini də
ona verdi və Əyyub İbrahimov Malıbəyli birinci dərəcəli
məktəbinə rəhbərlik eləməyə
başladı.
Əyyub müəllim bütün enerjisini və
qüvvəsini təhsilin mənafeyi naminə, şagirdlərin
inkişafına, təlim-tərbiyəsinə həsr elədi,
məktəbi Qarabağın ən nümunəvi və
qabaqcıl təhsil ocaqlarından birinə çevirdi. Şəxsi
qabiliyyəti ilə Şuşa qəzası müəllimləri
arasında seçildi, həm həmkəndliləri, həm də
maarif ictimaiyyəti arasında dərin hörmət və
nüfuz qazandı
Çox çəkmədən Əyyub Ağdamda
müəllim işləyən həmkəndlisi Yusif
Hacıyevin də Müsavat partiyasının üzvü
olduğunu bildi və onlar Malıbəylidə üç nəfərdən
ibarət özək yaratdılar. Məşə Miri ağa sədr,
Yusif və Əyyub isə üzv oldular. Bu
üçlüyün əsas işi hər ay vaxtlı-vaxtında
50 qəpik üzvlük haqqını ödəmək və
özəyə yeni üzvlər cəlb eləmək idi.
Lakin doğma kəndinə yenilik gətirməyə,
onu inkişaf etdirməyə çalışan bu gənc
müəllimi bəzi bədxahların təhriki ilə
Malıbəyli məktəbindən başqa bir məktəbə
keçirmək istəyirdilər. Çünki qəza
icraiyyə komitəsinə, Şuşa qəza Maarif
Şöbəsinə onun barəsində bir-birinin ardınca
anonim məktublar, şikayət ərizələri gəlirdi.
Bu ərizələrdə yazılırdı ki, guya, Əyyub
İbrahimov direktor olduğu üç il ərzində məktəbdə
heç bir dönüş yaratmayıb, ciddi dəyişiklik
eləyə bilməyib. Əmək haqqı 90 manat 25 qəpik
olduğu halda, çox varlı və firavan yaşayır. Bəs
pulu hardan alır? O, kart oynayır, əyyaşlıq edir,
yeyib-içməklə məşğul olur. Hətta məktəbi
əyyaşlıq, əxlaqsızlıq yuvasına
çevirib. Qolçomaq tipli adamdır, alverlə məşğul
olur. Sovet hakimiyyəti orqanlarına qarşı kəndlilər
arasında intriqa yaradır və s. və i.
Bu şikayət ərizələrində göstərilən
faktları yoxlamaq üçün Şuşa I dərəcəli
Bünyadiyyə məktəbinin direktoru Əbdüləli
Orucov Malıbəyliyə göndərildi. Lakin məktəbdə
heç bir qeyri-normal hal olmadığının şahidi
oldu, yazılanların böhtan olduğunu aşkara
çıxartdı. Yoxlama başa çatandan sonra məktəbin
işindən və onun direktorundan razı
qaldığını bildirdi...
Artıq Qarabağ müsavatçılarının həbsi
başlamışdı. 1927-ci il martın 10-da Sərkisov
familiyalı bir erməni milis işçisi başının
dəstəsi ilə qəflətən Malıbəyliyə gəldi
və Əyyub İbrahimovun evində axtarış aparmağa
başladı. Onu elə evindəcə həbs etdilər. Sərkisov
yubanmadan "şahidlər" tapdı. Malıbəyli kənd
sakinlərindən Əliş Əşrəf oğlu Axundov,
keçmiş kənd soveti katibi Muxtar Cavad oğlu
Tağıyev, Əyyubun qayınanası Dürüş Məmmədqızı,
Kərkicahan kənd məktəbinin müəllimi Adil Salman
oğlu Dadaşov Əyyubun "qanunazidd hərəkətləri"
barədə yazılı ifadələr verdilər.
Əliş Axundov, guya, Əyyubun kəndlilər və
qulluqçular arasında dedi-qodu, intriqa yaratmasından,
camaatın ondan narazı olmasından, Sovet hakimiyyətinin
dağılmasına çalışmasından, hökuməti
nüfuzdan salmasından, Muxtar Tağıyev onun öz
şagirdi Maya Qasımqızı ilə nigahsız
yaşamasından, Xan kəndindəki kitab
mağazasının müdiri Əliş Zeynaloğlu ilə,
müsavatçı Cəmil Quliyevlə əlaqə
saxlamasından, şuşalı müəllim,
müsavatçı Əbdüləli Orucov və
başqaları Malıbəyliyə gələrkən onun
evində gecələmələrindən, gizli və
şübhəli söhbətlərindən, bu adi müəllimin
varlı adamların yanında böyük nüfuz
qazanmasından, tez-tez Ağdama, Tərtərə, Gəncəyə
getməsindən, Adil Dadaşov Malıbəylidə kənd təsərrüfatı
üzrə hesablayıcı işləyərkən, guya,
vergi verənlərin siyahısında Əyyuba məxsus
mal-qaranın və sairin göstərilməməsindən,
vergi ödəməməsindən, qayınanası
Dürüş Məmmədqızı Əyyubun onun
qızını boşamasından, qabiliyyətsizliyindən və
kəndlilərin dinc həyatına mane olmasından
yazdılar.
Əyyub İbrahimova cinayət işi açmaq
üçün bu "fakt"lar kifayət edirdi. Ona görə
də bircə günün içərisində cinayət
işi açıldı və baxılmaq üçün
Bakıya göndərildi. Martın 12-də Azərbaycan
Dövlət Siyasi İdarəsinin müvəkkili Vasin
Əyyubun və onunla eyni vaxtda həbs olunanların sənədlərini
başdansovdu gözdən keçirdi və "it itin
ayağını basmaz" prinsipi ilə hərəkət edərək
hamısının antisovet işlərdə iştirak etdiyi
barədə Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti Siyasi
İdarəsindən göndərilmiş qərarı təsdiq
eləyib, məhbusları islah evinə göndərdi
Əyyubun anası Şəkər
Hüseynqızı oğlunun dalınca Bakıya yollandı,
onun nahaqdan tutulması və ifşa olunması barədə
Azərbaycan SSR Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinə
aşağıdakı məzmunda belə bir məktub
yazdırtdı: "Mənim külfətim yeddi başdan ibarətdir.
Hamımızı dolandıran yalnız böyük oğlum
Əyyub idi. İki aydır ki, o tutulub. Biz maddi cəhətdən
tamamilə batıb-gedirik. Bakıya zorla gəlib
çıxmışam və on gündür ki, burdayam.
İndi küçələrdə qalmışam,
qayıdıb evə getməyə pulum-pənəm də
yoxdur. Artıq dərəcədə təvəqqə edirəm
ki, oğlumun istintaqını tez aparasınız. Onun
heç bir təqsiri yoxdur. Əgər bir az da keçsə,
yeddi nəfər acından tamam ölə bilər. Yenə
üzümü siz fəhlə-kəndli hökumətinə
tuturam. Ümidvaram ki, mənə və yeddi başdan ibarət
külfətimə yazığınız gələcək.
25.IV.1927"
Azərbaycan SSR Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinin
sədrinə yazılmış bu məktub rəyasət heyətinin
katibliyinin müdiri İ.Səmədzadə və texniki
işlərə baxan katib B.İrzabəyovun imzası ilə
Azərbaycan Dövlət Siyasi İdarəsinə göndərildi.
Lakin məktuba heç baxan da olmadı. Təxminən bir il
Bakıda həbsxanada yatandan sonra Əyyub İbrahimovu
sürgün müddəti başa çatandan sonra
üç il müddətində Moskva, Leninqrad, Kiyev, Xarkov,
Odessa, Rostov və sair kimi iri şəhərlərdə və
Qafqazda yaşamaq hüququndan məhrum edərək ona beş
il iş kəsdilər və 35 nəfərlə birlikdə
Moskvaya Butırsk həbsxanasına göndərdilər. Bir
neçə aydan sonra məhbusları "Ölüm
adası"na - Solovkiyə sürgün etdilər. Əyyubun
və dustaq yoldaşlarının daha əzablı, daha dəhşətli
günləri başlandı.
Ağ dənizin sərt soyuğuna bədəncə zəif
və arıq olan Əyyub qəti dözə bilmirdi.
Şaxta, külək onun sümüyünə qədər
işləyirdi. O, tez-tez möhkəm soyuqlayır və həkimlərə
müraciət edirdi. Lakin siyasi dustaqlara olduqca pis münasibət
bəsləyən həkimlər ona da başdansovdu baxır,
düzgün diaqnoz qoymurdular. Gündən-günə vəziyyəti
ağırlaşan Əyyub ona görə də məktubla
düşərgə rəisinə müraciət elədi və
1928-cı il dekabrın 14-də düşərgə rəhbərliyi
onu Leninqrada xüsusi müalicəyə göndərdi. Bir
müddət xəstəxanada yatsa da, dərdinə əlac
tapılmadı və otuz bir yaşlı Əyyub İbrahimov
(1898-27.IV.1929) ömrünü Malıbəylidə qoyub gəldiyi
yeganə qızı Rəbiyyəyə tapşırdı.
Vasif QULİYEV
525-ci qəzet .-2024.- 9 avqust.(№141).- S.12-13.