Florensiya –
intibahın çiçək açdığı şəhər
“Avropa qeydləri” silsiləsi
– II yazı
Ötən əsrin əvvəllərində Ezra Paund
şairanə sadəlövhlüklə bütün pisliklərin,
şərin, ədalətsizliyin kökünü
dünyanı bürümüş bank sistemlərində
görürdü. Buna görə də bütün esselərində,
radio çıxışlarında eyni sözü təkrarlayırdı:
“Usura!” Bu söz italyanca “faizlə borc vermək” deməkdir.
Paund bank münasibətlərinin, faizə borc vermək kimi
anlayışların İtaliyada, lap dəqiqi, Florensiyada
yarandığını bilirdi. Təxminən belə
yazırdı: banklar şərin mənbəyidir, heç kim
sələmçiliklə kilsə divarında cənnət
yarada bilməz, heç kim “usura” ilə gözəl
daşlardan hörülmüş evlərdə maskalanıb
öz həqiqi üzünü gizlədə bilməz. Bu
gün dəqiq bilirik ki, Paund yanılırdı. Bəşəriyyət
İntibahı da, o dövrdə yaranan möhtəşəm
sənət əsərlərini də XIV əsrdə bank
sistemini yaradan və sənətə himayədarlıq edən
Mediçi ailəsinə borcludur, yəni Paundun üstünə
hücum çəkdiyi “usura”ya. Mediçilərin bankı
1397-ci yaranmışdı, 1494-cü ildə isə iflas etdi;
ancaq bu 97 il İntibaha təkan verdi. Bu nəslin içində
ən uzunömürlüsü Kosimo de Mediçi idi. Həbsə
də düşən, sürgün də görən Kosimo
“Mediçi bankı”nın sərhədlərini böyütməklə
yanaşı, filosofların, memarların, rəssamların –
bir sözlə, sənətçilərin ən böyük
dəstəkçisi, havadarı idi. O, təkcə şəhərin
yox, sənətin də tarixinə düşdü.
İtaliyadakı ikinci günümüzdə, Romadan
Florensiyaya gedən sürət qatarında fikrimdən bunlar
keçirdi.
Florensiyada hələ Akademiya və Uffitsi muzeylərini
görməmiş, şəhərin düz mərkəzindəki
“Cənablar meydanı”nda (Piazza della Signoria) adamın
rastına çıxan Mikelancelonun “Davud”u adamı
çaşdırır. Heç kim üzə vurmasa da,
yüngül bir mədəni şok keçirir. Ancaq
özünə gələndə sonra bunun kopya olduğunu, əslinin
Akademiya muzeyində olduğunu xatırlayırsan, əlbəttə,
əgər əvvəldən məlumatın varsa. Bu meydanda
Ammannatinin “Neptun fontanı” da var.
Florensiyada üzünü hara tutsan, bir sənət əsəriylə
rastlaşırsan; bir meydandan digərinə gedən xırda,
ara küçələrdə belə, mədəniyyəti
təmsil edən nəsə var. Həqiqətən də bu
şəhər adamı kulturoloji şoka, mədəni
başgicəllənməsinə, sənət nokautuna
salır. “Stendal sindromu” həqiqət imiş!
Akademiya muzeyinin qarşısındakı növbə
muzeyin özündən böyükdür, ancaq
dünyanın hər yerindən milyonlarla turist bu muzeyə
bircə şeyə görə gəlir: Mikelancelonun
"Davud” heykəlini görmək üçün. Turistlər
növbə gözləməyində olsun, biz yazının
içində cümlə-cümlə muzeyə doğru
addımlayarkən bir məsələni də deyim:
İtaliyada bütün muzeylərə növbəsiz
keçmək üçün ən yaxşı yol əvvəlcədən
onlayn bilet almaqdır. Muzeylərə sürətli keçid
üçün biletləri əlində tutan agentliklərin
çoxunu hindistanlılar işlədirmiş. Muzeyin
qabağında, Florensiya günəşinin altında təzəcə
qaralmağa başlamışkən, diribaş bir
hindistanlı görüş yerinə yaxınlaşdı, sənətin
və elmin hamisi olan çoxqollu hind tanrısı Qaneşa
kimi, bir əliylə üç əl sürətiylə
hamının onlayn biletini kağıza çevirdi və
“Ardımca!” mənasına gələn özündənəmin
bir işarəylə qabağımıza düşüb bizi
içəri ötürdü.
Mikelancelonun dünyaca məşhur “Davud” heykəlinin
maraqlı tarixçəsi var. Böyük sənətkar
beş metrlik bu heykəli üç ilə (1501-1504)
yaradıb.
“Davud” heykəlinin düzəldiyi mərmər
parçası on il lazımsız, yararsız material kimi bir
qırağa atılıb, sonra Rosselino adlı heykəltaraş
bu mərmər blokla işləmək istəyib, ancaq az-maz
çat salıb və o da qırağa atıb. Bu mərmər
blok düz qırx il öz sənətkarını gözləyib.
Mikelancelo başqa heç bir materiala ehtiyac olmadan, bir cəhdə,
həmin mərmər blokdan incəsənət tarixinin ən
böyük əsərlərindən birini yaradıb.
Özünün dediyi kimi: “Ruh bədəndə olduğu
kimi, obraz mərmərin içindəydi, mən sadəcə
artıqları təmizlədim”.
“Davud” heykəli əvvəlcə əzəmətiylə
adamı heyrətləndirir, sonra isə yavaş-yavaş bu həcmdəki
bir əsərdə hər detalın necə böyük sənətkarlıqla,
dəqiqliklə işlənməsinə mat qalırsan.
“Davud”un heykəlini görəndən sonra muzeyin başqa hissələrini
gəzsən də, bir də görürsən, ayaqların səni
yenidən onun yanına qaytarıb. Muzeydən çıxsan
da, Mikelancelonun yaratdığı şedevrin ovqatı səni
tərk etmir, bir də onu nə vaxt görəcəyini bilmədiyin
üçün, bütün əzəmətini
yaddaşına köçürmək istəyirsən.
Çöldə Florensiya günəşi təzədən
bizi yandırmağa başlayanda, kölgəlik bir yer
tapıb dondurma fasiləsi verdik. Dondurmamız və
vaxtımız əriməkdəykən ağlıma bir fikir
gəldi: böyük sənətin ecazı budur – sənin
onun başına bircə dəfə fırlansan da, o, sənin
içində fırlanmağa davam edir...
Uffitsi muzeyinin girişindəki balaca həyətdə
Florensiyanın əhəmiyyətini başa düşürsən;
burada Dantenin, Bokkaçionun, Petrarkanın, Donatellonun,
Bottiçellinin, Leonardonun, Mikelancelonun, Rafaelin, Makiavellinin,
Vespuççinin (hamısı buralıdır)
xırda-xırda heykəlləri var.
Uffitsi (uffizi) sözünün mənası italyanca
“ofislər” deməkdir. Bu gün muzey olan bu yerin quruluşunu
1560-cı ildə əfsanəvi memar, İntibah sənətçilərinin
həyatından bəhs edən, sənət tarixinin ən
qiymətli kitablarından birini yazmış Corco Vasari verib.
Bura dünyanın ən qədim
muzeylərindən sayılır, bina “U” hərfi şəklindədir.
Əvvəl-əvvəl ofislər məkanı olan bu yer
1769-cu ildən xalqa xidmət göstərən açıq
muzey kimi fəalliyyətə başlayıb.
Uffitsi muzeyinə girən kimi, elə birinci salondaca hər
şeyin qat-qat, üst-üstə, mərtəbə-mərtəbə
olduğunu görürsən. Bir tablonun üstündə
başqa bir tablo var, onun da üstündə
üçüncüsü, hələ bitmir, sonra da
tavandakı rəsmlər başlayır; beləliklə, yerdən
göyə, aşağıdan yuxarıya hər yer sənətlə
doludur və sən heç nəyi gözdən qoymaq istəmirsən,
ancaq bunun qeyri-mümkün olduğunu anladıqca, bu fərəhin
ömrünü bir az da uzatmağa çalışırsan.
Bu heyrətamiz muzeydə sərgilənən rəsm əsərlərinin
hamısı ecazkardır, ancaq bəzilərini xüsusilə
əhəmiyyətlidir.
Sandro Bottiçellinin “Veneranın doğuluşu”
(Nascita di Venera) adlı əsəri İntibahın
simvollarından biridir. Məlumdur, İntibah dövründə
antik mifoloji sujetlərə qayıdış baş
vermişdi, Bottiçelli bu cür sujetlərlə ən
yaxşı işləyən sənətkarlardan olub.
Dalğalı, köpüklü dənizlə ondan doğulan
Veneranın zərifliyi arasındakı kontrast! Bir də
içində iki yüzdən artıq fərqli
çiçək olan “İlk bahar” (Primavera) tablosu! Detallar
gülüstanı!
Leonardo da Vinçinin “Müjdə” (Annuncuazione) əsəri
də eyni mövzuda çəkilmiş çoxsaylı rəsmlər
arasında məxsusi yerə sahibdir. Mələk Qabrielin (Cəbrayıl)
Məryəmə müjdə gətirdiyi anın təsviridir
bu. Özündən əvvəlki versiyalarında daha
çox simvolizm ön planda olsa da, Da Vinçidə Məryəmin
üzü qüssəlidir və bu insan anatomiyasının
xüsusi diqqət ayıran sənətkarın əlində
daha dolğun ifadəsini tapıb. Da Vinçi mələyin
qanadlarını inandırıcı çəkmək
üçün quş qanadları və onların
uçuşu ilə bağlı çoxsaylı
araşdırmalar aparıb.
Karavaccionun “Meduza” tablosu dramatik tərziylə adamı
gərginliyə salır. Bütöv bir əhvalatı sadəcə
Meduzanın kəsik başı və saçlarındakı
ilanlarla ifadə etmək! Heyrətamiz sənətkarlıqdır!
Mikelancelonun yeganə portativ (daşına bilən) əsəri
olan “Doni Tondo”su sifarişlə çəkilib. Florensiyalı
tacir Aqnolo Doni arvadına toy hədiyyəsi kimi bu tablonu
sifariş verib. Burada Məryəm ana oğlu İsanı
Cosefdən almaq üçün çevrilərkən təsvir
edilib. Arxa fonda Vəftizçi İohann hovuzunda
qarşısında görünür.
Uffitsidə böyük şedevrlərin əksəriyyətinin
sifarişlə çəkildiyini görəndə insan
qeyri-ixtiyari düşünür ki, “sifarişlə sənət
olmaz” düşüncəsi də, Paundun “bank faiziylə sənət
yarana bilməz” hökmü də romantik mülahizələrdir.
Uffitsi muzeyinin əhəmiyyəti, dünya mədəniyyətindəki
yerini, döşəmədən tavana doğru qat-qat
düzülmüş əsərlər kimi, hissə-hissə,
yavaş-yavaş dərk etməyə başlayırsan. Bu
muzey insanın ürəyinə,
ağlına, şüuruna qalaq-qalaq incəsənət
boşaldır, onları öz içində yerbəyer etmək,
rəflərə düzmək bir günün işi deyil.
Muzeydən çıxandan sonra Florensiyanın
simvollarından olan “Köhnə körpüyə” (Ponte
Veccio) tərəf addımladıq. Gözəllər gözəli
Arno çayının üstündə olan bu körpüdəki
keçiddə əvvəllər qəssabxanalar olub, indi isə
burada zərgər dükanları var. Bir də, əlbəttə,
Vazari dəhlizi var, körpüyə gedəndə ona da
baş çəkirsən.
Florensiyada axşam düşərkən, Romaya
qayıtmaq üçün yenidən vağzala üz tutduq.
Bir dairəni də beləcə tamamladıq. Axşamı
yarıb keçən, şəhəri şəhərə
tikən sürət qatarında, kiçik bloknotumu
açıb bu unudulmaz şəhərdə içimə
yığdıqlarımla bağlı ilk qeydimi yazdım:
Böyük ustadlar XVI əsrdə XXI əsri
düşünmədən öz işlərinə
fokuslanıblar. Demək, ən doğrusu indi üstündə
işlədiyin şeyə köklənməkdir, qalanı
tarixin işidir.
Terminin vağzalı gecəni qarşılamaq
üçün işıq çiçəkləri
hazırlamışdı.
QİSMƏT
525-ci qəzet.-2024.-10 avqust ¹(142).- S.18.