Əli Tudə - ömürlük
"ayrılıq imtahanı"na çəkilən
şair
İyirminci yüzilliyin 40-cı illərində
İranda - Güney Azərbaycanda baş verən
milli-azadlıq hərəkatında bir çox şair,
yazıçı və ziyalılar da ön sıralarda yer
almış, süngü və qələmi ilə
vuruşmuşdu. 1946-cı ildə milli hərəkatın qan
içində boğulması həmin yazarların çox
hissəsini Sovet Azərbaycanına mühacirətə vadar
etdi. Onlar ömürləri boyu şahidi və
iştirakçısı olduqları hadisələri ürəklərində
və əsərlərində yaşatdılar. Həmin
şairlərdən biri də Əli Tudə idi.
Əli Tudə əslən cənublu idi. Valideynləri
Ərdəbildən Bakıya gün-güzəran,
dolanışıq üçün gəlmişdilər.
Əlinin bir yaşı olanda atası, beş yaşında isə
anası dünyasını dəyişmişdi. Əli də
nənəsi Qəribin himayəsində böyüyüb
boya-başa çatmışdı.
Bakıda oxuyanda Pionerlər Sarayının nəzdində
Osman Sarıvəllinin rəhbərlik etdiyi ədəbiyyat dəməyinin
fəal üzvü olmuşdu. O dövrdə bu dərnəyə
gələnlər arasında sonralar məşhur şəxsiyyət
kimi tanınan Bəxtiyar Vahabzadə, Şixəli Qurbanov,
Hüseyn Abbaszadə və başqaları da vardı. 1938-ci
ildə həmin ədəbiyyat dərnəyinin nəşr
etdiyi almanaxda ilk şeirləri dərc edilmişdi - Heydər
Rzazadə imzası ilə.
Ə.Tudə Güney Azərbaycan mənşəli
olduğundan 1938-ci ildə, repressiya dövründə nənəsi
ilə birlikdə İrana sürgün edildi.
"Günahları" Arazın o tayından gəlib bu tayda
yaşamaları idi. Əli nənəsi ilə birgə
Ərdəbildə məskunlaşmışdı.
Gündüzlər fəhlə işləyir, axşamlarsa məktəbdə
təhsil alırdı.
Nənəsi ilə ata yurduna dönüb Ərdəbildə
yerləşəndən sonra Ərdəbil siyasi-ədəbi
mühitinin ona böyük təsiri olur. Gənc
yaşlarından inqilabi hərəkata qoşulur. 1941-ci ildə
İrana daxil olan sovet ordusunu xilaskar ordu kimi tərənnüm
edir və bu, onun yeni yurdda yazdığı ilk şeir olur.
Onun meydanlarda söylədiyi şeirlər xalq
arasında çox bəyənilirdi. Əli 1944-cü ilin
Ərdəbil Vilayət Komitəsinə gedərək
"Hizbitudeyi-İran" (İran xalq Partiyası) partiyasına
üzv olur. Elə orada da partiyanın ağsaqqalları ona Tudə
Xalq) təxəllüsünü götürməyi məsləhət
görürlər. O dövrdən Tudə onun ədəbi təxəllüsünə
çevrilir. Bir ildən sonra isə Təbrizdə yeni yaranan
Azərbaycan Demokrat Firqəsi (ADF) sıralarına daxil olur.
Ə.Tudə Ərdəbil Vilayət Partiya Komitəsinin nəzdində
yaradılmış şeir məclisinin fəal üzvlərindən
biri idi.
Əli Tudə və onun kimi oxşar taleyi olan
Balaş Azəroğlu başqaları və (Quzeydən
Güneyə sürgün edilənlər) sovet təhsil
sistemində oxuyub püxtələşmiş, Azərbaycan ədəbi
dilinə yiyələnmişdilər. Bu gənclərin dili
farscanın təsirinə uğramış cənublulardan fərqli
idi, onlar özləri ilə yeni bir dil gətirmişdilər.
Üstəlik də, şeirlərini o zaman yayğın olan əruz
qəlibində deyil, sadə heca vəznində
yazırdılar. "Bakı ədəbi dili"ndə(yerli
ictimaiyyət bu dil üslubunu belə adlandırırdı)
yazan bu gənclərin şeirlərini xalq çox bəyənir,
özləri də o tərzdə danışmağa can
atırdılar. Əli Tudə Ərdəbilin "Şairlər
məclisi"nin ən gənc və fəal üzvü olub, ədəbiyyata
yeni ruh və vəzn gətirmişdi.
Çox çalışqan, firqədə boynuna
düşən işləri məsuliyyətlə yerinə
yetirən 21 yaşlı gənc, Milli Hökumətin rəhbəri
Seyid Cəfər Pişəvərinin də diqqətini
çəkir, onu Maarif Nazirliyində nəşriyyat
şöbəsinə müdir təyin edir. Daha sonra
S.C.Pişəvəri onun yüksək potensialını
görüb yeni bir vəzifəni - Milli Filarmoniyanı
yaratmağı Ə.Tudəyə həvalə edir
Sonralar "Əgər Təbriz Filarmoniyası
möhtəşəm bir sənət sarayı idisə, biz o
sarayın tikintisində fədakarlıqla çalışan
usta, şagird, fəhlə, dülgər idik. Min bir zəhmət
bahasına olsa da, saray hazır oldu" - yazacaqdı Əli
Tudə.
Ə.Tudə İran tarixində ilk dəfə
yaradılan Təbriz Milli filarmoniyasının
yaradıcısı və müdiri olur. Şəhərbəşəhər,
kəndbəkənd gəzib istedadları üzə
çıxarır, onların çoxunu filarmoniyaya cəlb
edirdi. Onun filarmoniyaya cəlb etdiyi istedadlar arasında Rübabə
molla Xəlil qızı İşraqi (Muradova), Aşıq
Hüseyn Cavan və başqaları vardı.
Lakin yeni Hökumətin apadığı misilsiz
islahatlar və xalqın xoşbəxt günləri uzun
çəkmədi. Milli Hökumət süquta uğradı.
Kütləvi qırğınlar, həbslər
başladı. Minlərlə adam özünü təhlükəli
vəziyyətdən qurtarmaq üçün ata-baba yurdunu tərk
etməli oldu. Belə şəraitdə Əli Tudə Təbrizdə
qala bilməzdi. Digər məsləkdaşları ilə bir
daha Vətəndən Vətənə, Güneydən Quzeyə
mühacirət etdi.
Əli Tudə heç zaman Güney Azərbaycanı
unutmadı, bütün əsərlərində
ayrılıq dərdini, otay həsrətini əks etdirdi.
Quzeydə mühacirət həyatı yaşayan
yazarların əsərlərində Cənub həsrəti,
bölünmüş millət dərdi motivləri
üstünlük təşkil etsə də, onların əsərlərində
daha çox Güney Azərbaycanda demokratik hərəkatın
yenidən qələbə çalacağına ümid və
inam duyğusu ifadə edilirdi. Əli Tudə də həmin nəslin
nümayəndəsi idi.
Bakıda doğulan, Ərdəbildə böyüyən
Əli erkən yaşlarından şeirə könül
verib. Ömür yolu müxtəlif dolanbaclardan keçsə
də, özünü, yurdun gözəlliklərindən
ilhamlanan şair imzasını tanıda bilib. Mühacir
ömrü sürüb, gah Quzeydə, gah da Güneydə məskunlaşan
Əli Tudə məşəqqətli, ağır həyatını
"ayrılıq imtahanı" adlandırırdı.
Onun nəzm əsərləri həmişə
azadlığa, yeni həyata doğru can atan, Pəhləvişahlarına
və yadelli işğalçılara qarşı mübarizə
aparan, öz məqsədi və ideyası uğrunda vətən
torpağını qanı ilə boyayan, səngərlərdə
ölən, yaralanan, lakin geri çəkilməyən, imkan
tapdıqca yenidən mübarizə meydanına atılan bir
xalqın döyüş nəğmələri idi. Şair
canıyla, ruhuyla bağlı olduğu Vətənin
sabahına ümidlə baxırdı.
Nə qədər döyüş var, mübarizə
var,
Bayrağım Vətəndir, silahım qələm.
İnqilab şairin
yaradıcılığının çiçəklənməsinə
imkan yaratmışdı. Mübarizlik, cəsarət, mərdlik,
azadlıq ruhu Əli Tudə şeirinin əsas motivinə
çevrilmişdi. Gənc döyüşkən şair
inqilabı vəsf edən şeirlər yazırdı.
Heç bir dövrdə Güney Azərbaycan ədəbiyyatı
XX əsrin 40-ci illərində olduğu qədər
güclü olmamış, siyasi hadisələrlə, kütləvi
hərəkatla, xalq həyatı ilə bu qədər səsləşməmişdi.
Şair və yazıçılar demokratik hərəkatın
ədəbi iştirakçısına çevrilir, xalqı
İran istibdadına qarşı çıxmağa səsləyir,
mübarizə əzmini artırırdı.
Əli Tudə Təbrizdə qurulan azad Muxtar dövlətin
- Güney Azərbaycanın misilsiz birillik nailiyyətlərinin
təfərrüatlarını "Öz gözlərimlə"
adlı avtobioqrafik kitabında yazıb göstərmişdi.
1946-cı ildə Milli Demokratik Hökumət irtica
qüvvələri tərəfindən boğulduqdan sonra
Bakıya qayıdan 22 yaşlı şair ürəyinin
qanı ilə "Mən nə gətirdim" şeirini
yazır:
Mən öz qardaşıma mehman gələndə
Bir qələm, bir dəftər, bir can gətirdim.
Dağların döşünü toplar dələndə
Bir ləkə düşməyən vicdan gətirdim!
1946-ci il dekabrın 12-sində sərhədi keçərkən
Naxçıvanda yazdığı bu məşhur şeir bu
taya keçən minlərlə insanın həyat hekayətinə,
manifestinə döndü. Şair ürəyində yenidən
qardaşlarına qonaq getdiyini fikirləşirdi. Lakin bu
ayrılıq bitməyən qara hicrana dönür. Bir daha o
yerləri görə bilmir şair. Və o gündən
bölünmüş vətənin "Araz", "Həsrət"
adlı yanğısı onun
yaradıcılığının ruhuna hopmuş olur.
Əli Tudənin ilk kitabı 1950-ci ildə Bakıda
çapdan çıxıb. Qeyd edək ki, kitab 1946-cı ildə
Milli Hökumət dövründə mətbəədə
çapa hazır vəziyyətdə olub, Təbrizdə nəşr
edilməli idi. Milli Hökumət süqut edəndə şah
tərəfdarları kitabı mətbəədə
yandırırlar və həmin yazılar yalnız 1950-ci ildə
Bakıda "Cənub nəğmələri" adı altında
işıq üzü görür.
Gənc şair bu kitabda azadlıq ideyalarını,
inqilabi əhvali-ruhiyyəni ədəbiyyata gətirmiş,
poeziyanı gündəlik ictimai-siyasi hadisələrin
inikasına çevirə bilmişdi.
Bakıda "Ədəbiyyat qəzeti"ndə ədəbi
işçi vəzifəsinə işə düzələn
Əli Tudə burada görkəmli şair və
yazıçılarla yaxından ünsiyyətdə olur. Sənət
dostları onu "səngər şairi"
,"inqiabçı şair" adlandırırdılar, bu
da təsadüfi deyildi. Hər şair inqilabçı olmur.
Əli Tudə inqilab ruhlu əsərləri ilə Güney Azərbaycanda
siyasi lirikanın təməlini qoyanlardandır.
Mətin inqilabçı ruhu mübariz səngər
döyüşçüsünü heç vaxt tərk etmədi,
yazdığı əsərlərə də hopdu.
İnqilabi ruh onun şeir və poemalarında özünü
çox qabarıq göstərirdi.
Sonralar 40-dan artıq kitabı kiril, eləcə də
ərəb əlifbasında nəşr olundu. 2000-ci illərdən
sonra sənətkarın bədii irsilatın əlifbasına
köçürülüb oxucuların ixtiyarına verildi.
Çap olunmuş kitablardan bir neçəsi şairin arxivində
olan əlyazmalar idi ki, ilk dəfə nəşr olunurdu
.Ədibin çoxşaxəli yaradıcılığın
da azadlıq ideyaları, Vətən həsrətli kövrək
düşüncələr, ana dili və səmimi sevgi
duyğuları aparıcı mövzu kimi öndə gəlir.
Söz sənətkarı şeirlərində
özünü "vətən nəğməkarı, vətən
əsgəri" adlandırırdı. Əli Tudənin elə
bir şeiri yoxdur ki, orada vətən sevgisi, eləcə də
yurd həsrəti hərarətlə təsvir olunmasın.
İnqilabçı bir şair olan Əli Tudə eyni zamanda həssas
bir lirikdir. Şair vəsf etdiyi obyekt üçün ən
münasib ifadə və təsvir vasitələri axtarır,
ümumi ritmə uyğun olan boyalardan, bədii təsvir vasitələrindən
istifadə edirdi. "Buzovnada gecə" şeirində bunu
aydın görmək olar:
İşıq dənizində çimən qayalar,
Sanki göydən düşmüş ay
parçasıdır.
Şairin bu sıradan poetik tapıntıları, təzə,
qeyri-standart epitetlərləri çoxdur. Mayakla bağlı
orijinal təşbeh çox ürəyəyatandır:
Uzaqda qızarır tənha bir mayak,
Sanki qan çəkibdir yuxusuz gözü.
"Bakının işıqları şeirində"
"Ağ şam" ilə "axşam"ın cinas qafiyələnməsi
diqqəti çəkir:
Ta qədimdən asimanın ağ şamlarının
Öz nağılı, əfsanəsi, rəvayəti
var.
O, xəyaldır... İndi Bakı
axşamlarının
Öz aləmi, öz cəlalı, öz şöhrəti
var.
Şair müxtəlif peşə sahiblərinin, o
cümlədən, sadə zəhmət adamlarının bədii
portretlərinin bütöv bir qalereyasını yaradır.
"Briqadir", "Sürücü", "Həkim",
"Usta", "Tarzən", "Çoban", "Dəmirçi",
"Cərrah", "Rəssam" bu silsilədəndir.
Görkəmli şəxsiyyətlərə heyrətini,
sevgisini bəlirləyən "İthaf" silsiləsində
Cavad Heyətə "Şərikli yol", Nəriman Həsənzadəyə
"Təbriz suyu", Səttar Bəhlulzadəyə "Təbiət
gözətçisi", Məhəmməd Hadiyə
"Şairim", Pənahi Makuluya "Səni ananda",
Mehdi Hüseynə"Sənət Fərhadı", Abbas
Zamanova "Körpüsalanlar", Qurban Pirimova
"Çobanbayatı", Mikayıl Müşfiqə
"Bəstəkar" şair", M.F.Axundova "Məşəl
olan qələm", Mirzə Ələkbər Sabirə
"Kədərli gülüşlər", Seyid
Şuşinskiyə "Müğənni" şeirlərini
həsr edib. "Xətai" şeirində "torpaq bir də
bölünməsin, böyüsün deyə
qılıncları qılıncıyla bölən",
düşmən əhatəsinə düşəndə də
əqidəsinə sadiq olan, sərkərdə Şah
İsmayıl Xətaini vəsf edir:
O istiqlal yazdı bayrağında da,
Şeir dəftərinin varağında da...
Şair vətəni ümumi şəkildə tərənnüm
etmir. Onun gözəlliklərini hər zaman özünün
ictimai idealları ilə bağlayır. Təbrizi "qəhrəman
Səttərxanın doğma ünvanı", Şah
gölünü "ellər gölü", Savalanı
"döyüş səngəri", Ərki "qəhrəmanlıq
sərgisi" kimi vəsf edir.
Təbiətə subyektiv gözlə baxan şair təsvir
etdiyi obyekt üçün ən münasib ifadə və təsvir
vasitələri tapıb.
Əli Tudə yaradıcılığında ədəbiyyatşünaslıq
məsələləri və publisistikaya da yer verib. Şair
müntəzəm olaraq mətbuat səhifələrində ədəbi-tənqidi
məqalələrlə çıxış etmiş, bir
çox kitablara ön söz yazmışdı. O, mükəmməl
tərcüməçilik fəaliyyəti də göstərmiş,
bir sıra əsərləri dilimizə çevirmişdi.
Bir şəxsiyyət kimi Əli Tudə məğrur
adam idi. Şöhrət dalınca qaçmır, heç kəsə
baş əymirdi. Quzey Azərbaycanda 50 il yazıb-yaradan
şair o taydan gələn yeganə yazar idi ki, sovet pasportundan
imtina edib "mühacir" olmağı seçmişdi...
Bütün dünya görür ki,
Yarım əsrə yaxındır,
Mən xalqımın içində
"Siyasi mühacir"əm.
Bəli! sakin deyiləm,
Hələ də müsafirəm.
Bilinmir taleyimi
Daha nələr gözləyir.
Dövran gözləri ağlar,
Yoxsa gülər gözləyir?
Məğrur, əyilməz poeziyası, vüqarı,
qüruru ilə nəsillərə gənclərə bir
örnəkdir o.
Əli Tudəsayı 50-ni aşan poemalarında hadisələr
əsas qəhrəmanların həyatı ilə
bağlı vahid bir sujet əsasında inkişaf edir. Bu
poemalarda Əli Tudə də ölkədə baş verən
Milli azadlıq hərəkatlarının ayrı-ayrı
dövrlərini, ordakı insanların mübarizəsini təsvir
və tərənnüm edib. Əsərlərinin əksəriyyəti
şeir və poemalardan ibarət olsa da, şair qələmini
nəsrdə də uğurla sınamışdı. Əli
Tudənin sağlığında gün üzü
görmüş 40-dan çox kitabının 3-ü nəsr əsərlərindən
ibarət olub.
Əli Tudənin yazıb əlyazma şəklində
arxivində qalan xatirələri sonralar oğlu Natiq Cavadzadə
tərəfindən hazırlanıb V cilddə toplanaraq nəşr
olundu."Həyatım, xatirələrim..." adlanan topluda
Əli Tudənin həyatı boyu görüb şahidi
olduğu və iştirak etdiyi hadisələr, olaylar, xatirələr
qələmə alınıb. 1991-1995-ci illərdə qələmə
aldığı "Həyatım, xatirələrim..."
xatirə toplusu əsasən sənətkarın yaddaş,
düşüncə və hisslərinə köklənərək
sonradan şəxsi təcrübəsinə inteqrasiya olunaraq
yazıya alınıb. Hər
zaman düzü düz, əyrini əyri yazan ədib bu topluda
da prinsipinə sadiq qalıb. Bu kitablar memuar ədəbiyyatının
ən gözəl örnəklərindən biri sayıla bilər.
Əli Tudə bir nasir kimi də qələmini
uğurla sınamış və bir sıra orijinal hekayələr
ərsəyə gətirməyə nail olmuşdu.
O, həmişə millətin, Vətənin mənafeyi
naminə yaşadı. Həmişə millətinə, tanrısına
tapındı. Əsərləri dərdli həqiqətləri,
dərin və düşündürücü fikirləri əks
etdirdiyi üçün xalq arasında sevildi. Vətənin
birliyi, azadlıq, istiqlal arzusu əsas yer tutan şeirlərində
Güney həsrəti, istiqlal nəğmələri,
bütövlük hissləri geniş şəkildə
işləndi.
2004-cü ildən başlayaraq şairin oğlu Natiq
Cavadzadə onun 20 cildlik "Əsərləri"ni peşəkarlıqla
nəşrə hazırlayaraq, nəfis şəkildə nəşr
etdirib. Övladının bu işi alqışa layiqdir!
Azərbaycanın ikiyə bölünməsi faciəsini
bir daha həyatında yaşayan şairin əsərlərində
bu ağrılı mövzu qırmızı xətt kimi
keçib. Əli Tudə ömrü uzunu nə Ərdəbili,
nə də Təbrizi unuda bildi:
Gül bitər qayada da,
Dürr parlar dəryada da,
Yatanda röyada da
Təbriz yadıma düşdü.
Ayrılığın acısını ömrü
boyu köksündə gəzdirən, doğma yurda ancaq
yuxularda qovuşan Əli Tudə
yaradıcılığında Vətən, Cənub həsrəti
mövzusuna axıracan sadiq qaldı.
Pərvanə MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.-2024.-13 avqust (№ 43).- S.13;15.