Memar Sinanın kəlləsi
II yazı
Tarix bir girdabdır - boylandıqca marağa səbəb
olan, araşdırdıqca özünə çəkən,
hərəkət etdikcə dibə batıran, boğan bir
girdab... Doğru bildiklərinin yanlış olduğu ilə
üzləşir, illərdir kitablarla, filmlərlə
sırınmağa cəhd edilən "qəhrəmanlıq
dastanlarının" pafosdan ibarət olduğunu anlayır
insan. Hər millət öz keçmişini bəzəyib-düzəyir.
Təbii ki, bunda yanlış heç nə yoxdur. Sadəcə
olaraq, həqiqətin bütün bu bəzək-düzəklərin
"ayaqları altında" qalmağı insanda məyusluq
yaradır. Bu, eynilə "xoşbəxtlik uydurmalarına"
bənzəyir. Gözümüzü açandan eyni şeyi
eşidirik, "ömürboyu xoşbəxtlik, əbədi
xoşbəxtlik". Bir nəfər də çıxıb
demir ki, xoşbəxt olacaqsan, amma bədbəxtlik də
qaçılmazdır. Başına yaxşı şeylər
gələcək, amma bu o demək deyil ki, pis şeylərdən
sığortalanacaqsan. Yaşadıqca, başın
daşdan-daşa dəydikcə, zərbə aldıqca
başa düşürsən ki, xoşbəxtlik sadəcə
anlardan ibarətdir. Tarix də belədir, deyiləndən daha
çox, deyilməyəndir. Pafosun altında qanlar, göz
yaşları, intriqalar, acılar, xəyanətlər,
nankorluqlar, vicdansızlıqlar, ən çox da ədalətsizlik
var. Taxt üçün balasını qurban verənlər,
qardaş-bacı ölümlərini qanuna çevirib əsrlərlə
icra edənlər və daha nələr var, nələr!
Bütün bu gerçəklərlə tanış olduqca
iqtidarın nə demək olduğunu sanki yenidən dərk
edirsən. İqtidar bütün gücün əlində
olmağı deməkdir. Ondan sonrası sənin vicdanına və
ədalətinə bağlı olan məsələdir.
İqtidarlıq dönəmində tarixi yazan da sənsən,
gələcəyə yön verən də. Artıq həmin
tarixi qanlamı yazarsan, gözyaşıylamı, ya da mürəkkəbləmi,
bu, tamamilə sənin ədalət və ya ədalətsizliyinə
qalmış məsələdir.
Can bir yanda, baş bir yanda
Tarixin ən qarışıq dönəmlərindən
biri də Sultan Süleyman dönəmidir. Deyilənlər
çoxdur, amma deyilməyənlər də az deyil. Yarım əsrə
yaxın iqtidarda olub güc zəhərlənməsi yaşamamaq
yəqin ki, möcüzə olardı. Güc zəhərlənməsi
əqrəb, gürzə zəhərindən daha
ölümcüldür. İnsanı öz balasını belə
öldürməkdən çəkindirmir. Amma nə olursa
olsun, mütləq bir son var, o da ölümdür!
İstədiyimiz qədər görməzlikdən gələrək
yaşayaq, harda oluruqsa olaq, əcəl gəlir, alır və
gedir! Baxmır, sən xansan, yoxsa sultan! Həmin əcəl
Sultan Süleymanı Macarıstanda yaxaladı. Qırx
altı illik səltənəti
çıxdığı 13-cü səfərində
ölümü ilə sonlandı.
Sultanın can verdiyi vaxt Ziqetvar qalasının
mühasirəsi davam edir.
Nəfəsi dayandıqdan sonra yeniçərilərdən
bu ölüm gizlədilir, ruh düşkünlüyü
yaşamamaqları üçün. Cəsədin
pozulmaması üçün Sultanın daxili orqanları isə
Üzüm Təpəsində, otağının (padşah
çadırı) olduğu yerdə basdırılır.
Bədəni İstanbula gətirilərək Süleymaniyə
məscidində dəfn edilir.
Qanuni Sultan Süleymanın ölümündən
sonra taxta çıxan II Səlim atasının daxili
orqanlarının basdırıldığı yerə -
türbə ətrafına mədrəsə,
hamam, məktəb kimi abidələr tikdirir.
Lakin 150 illik kompleks daha sonra Ziqetvar qalasını geri
alan Hasburq əsgərləri tərəfindən
dağıdılır.
Atasının ölümündən sonra 25
yaşında taxta keçən Qanuni, əsrə yaxın
padşahlığı dönəmində ordusu ilə
çıxdığı bütün səfərlərin
demək olar ki, əksəriyyətində zəfər
qazandı. Yaratdığı donanma, ordu Avropada birinci oldu.
Buna görə də, imperatorluğun qüdrəti digər
dövlətlərdən daha güclü idi. Hətta zəka
və gücünə görə, Osmanlı padşahları
içində Fatehdən və atası Yavuzdan sonra
üçüncü idi. Atasından 6.5 milyon kilometr olaraq təslim
aldığı Osmanlı torpaqlarını 15 milyon kilometrə
çatdırmışdı. Həmin torpaqlarda Qanuni ilə
birlikdə övladları, kürəkənləri və vəzirləri
Anadolu və Ruməlinin hər yerində, Rodos və başqa
adalarda çox sayda məscid, mədrəsə, xəstəxana,
yol, körpülər qurdular. İstanbuldakı Sultan Səlim,
Şahzadəbaşı, Canahgir və Süleymaniyə məscidi
bu şah əsərlərin ilk sıralarında yer tutur.
Sultan Süleyman türbəsi
Bu abidələrin bir çoxunun müəllifi Memar
Sinan idi. Qırx səkkiz illik memarlıq həyatına 375 əsər
sığdıran memar Qanuni türbəsini də inşa etmişdi.
Türbə, Fatehin Süleymaniyə səmtində,
Süleymaniyə məscidinin qiblə divarının
önündə yerləşir.
İnşasına Sultanın ölümündən
sonra başlanır. Səkkiz guşəli planla təməli
atılan türbənin içərisi XVI əsrdə
yayğın istifadə edilən çinilərlə bəzənib.
Çölü mərmərlə işlənib. Səkkiz
guşəli planda ətrafını çevrələyən
33 sütunlu eyvanı olan, 8 sütun daxili və xarici qübbəli
möhtəşəm abidədir. Eyvanın örtdüyü
aşağı bölümün girişinin hər tərəfində
3 pəncərə mövcuddur. Mənəvi baxımdan olduqca
dəyərli əşyalarının yer aldığı
Qanuni Sultan Suleyman türbəsinin giriş qismində ziyarətçiləri
dəyərli bir daş olan Hecer-ül Esvad
qarşılayır.
Rənginin qara olmasına görə Hacer-ül Esvad
adlandırılan bu qara daşın əsas parçası Kəbədədir.
Üç böyük və bir neçə dənə
kiçik parçadan ibarət bu daşın cənnətdən
gətirildiyinə inanılır. Bu da həmin daşın
bir və Türkiyədəki ən böyük
parçasıdır. Hacer-ül Esved, Qanuni Sultan Suleyman
Türbəsinə gedən ziyarətçilər tərəfindən
ya gözdən qaçır, ya da dəyəri bilinmədiyi
üçün çox da marağa səbəb olmur.
Xüsusi olaraq qorunan bu daşa toxunmaq qadağandır, hətta
toxunan cəzalandırıla bilər.
Türbəyə gəldikdə isə eyvanın alt
bölümündəki girişdə cüt pəncərələr
mövcuddur. Türbədə ümumilikdə yeddi sarkofaq var.
Qapıdan girəndə tam ortadakı sədəf barmaqlıq
içindəki böyük sarkofaq Qanuniyə aiddir. Onun
solunda digər Osmanlı padşahları II Süleyman və
II Əhmədin məzarı var, II Əhmədin tək həyat
yoldaşı olan Rabiya Haseki Sultanın məzarı da
buradadır. Qanuninin sağında Mihrimah Sultan, onun
sağında II Süleymanın anası Saliha Dilaşub
Sultanın, ən sağda isə II Əhmədin 3-4
yaşlarında vəfat edən qızı Asya Sultanın sarkofaqları
var.
Türbə, Sultan Süleyman üçün oğlu
Sultan Səlim tərəfindən xüsusi şəkildə
Memar Sinana inşa etdirilib.
Süleymaniyə məscidinin yanında yerləşən
türbənin ətrafında başqa türbələr də
mövcuddur. Onlardan biri də Hürrəm Sultan türbəsidir.
Hürrəm Sultan türbəsi
Hürəm Sultanın Sultan Süleyman ilə birlikdə
çıxdığı Ədirnə gəzintisində bir
müddətdir onu narahat edən xəstəliyi
ağırlaşır. Həkimlərin bütün
müdaxilələrinə rəğmən, 1558-ci ildə
ölür və Süleymaniyə Məscidinin
yaxınlığında dəfn edilir. Sultan Süleymanın əmri
ilə Memar Sinan hərəkətə keçir və
türbə inşasına başlayır. Türbənin
tamamlanmasından sonra Hürrəm Sultanın məzarı
buraya köçürülür.
Türbə səkkizguşəli plan əsasında
inşa edilib. Hündürlüyü dörd metrə
yaxındır. Yonulmuş daşdan inşa edilən abidəni
çənbərə oturan qübbə örtməkdədir.
Girişdə üçgözlü eyvan və yeddi pəncərə
mövcuddur. Divarların
içində 8 ədəd müqar və çini ilə bəzənmiş
niş var. Pəncərələrin üstlərində olan
çini lövhələrdə ayətlər yer
almaqdadır. Türbənin qübbəsindəki orijinal qravür
bəzəklər yanlış restevrasiya səbəbi ilə
yox olub.
Xüsusilə içindəki çinilərin rəng
və kompozisiyası memarlıq və sənət tarixində
xüsusi əhəmiyyət daşımaqdadır. Osmanlı
klassik dönəm abidələrindən biri olan bu türbənin
divarları çini örtük ilə işlənib və
dizaynı saray nəqqaşları tərəfindən
hazırlanıb. Bəlkə də ilk dəfə bir türbədə
çiçək açmış meyvə budaqları
motivi işlənib. Bunlar lalə, qərənfil,
sünbül, nar çiçəyi, səlvi
ağacıdır. Altında Sinanın imzası olan bu abidə,
memarın öz peşəsində dahiliyə ucaldığı
əsəri olan Süleymaniyə Külliyəsinin bir
parçası olaraq günümüzə gəlib
çatıb. Türbənin içərisində Hürrəm
Sultan, II Səlimin oğlu şahzadə Mehmet, Qanuninin
bacısı Xədicə Sultanın qızı Xanım
Sultanın məzarı var.
Dahinin sadəliyi
Memar Sinana inşa etdirilən həmin türbələrin
yaxınlığında, Süleymaniyə məscidinin həndəvərində
Fətva yoxuşu ilə Memar Sinan küçəsinin kəsişməsində
1588-ci ildə Memar Sinan özünə inşa etdiyi, diqqət
çəkməyən, özünü sultanlarla eyni
sıraya qoymamaq üçün arxa tərəflərdə
sadə görkəmi olan türbəsi də var. Memarın
vaxtilə yaxınlıqda yerləşən evi və məktəb
günümüzə gəlib çıxmayıb. Türbənin
ətrafı iki tərəfdən hündür divarlarla əhatələnib
Abidə yonulmuş daş və mərmərdən
inşa edilib. Memar Sinanın sarkofaqının önündəki
pəncərənin üstündə mərmərdən bir
kitab var. Sülüs yazısı ilə yazılmış bu
kitabə Naqqaş Sainin əsəridir. Yarı açıq
türbə bir-birinin içindən keçən kəmərlərlə
6 sütunu birləşdirir. İçəridə Sinandan əlavə,
üç şəxsin məzarı var. Bu məzarlardan
ikisinin kimə aid olduğu məlum deyil. Bəzi qaynaqlarda
soldakı məzarın Memar Sinanın ikinci həyat
yoldaşı Gülruh Xatuna, sağdakının da nəvəsinə
aid olduğu deyilir. Üçüncü məzar isə
neoklassik dövrün qabaqcıl memarlarından Əli Tələt
bəyə məxsusdur. Tələt bəy 1922-ci ildə
ölür, dostları onu heyran olduğu Memar Sinanın
yanında dəfn edirlər.
Baş bədənə ağrlıq eləyəndə...
Gələk əsas və üz qızardan məsələyə.
1930-cu illərdə türklük mübahisələrinə
görə Memar Sinan "başını itirir". "Bu
böyük sənətkar ancaq türk ola bilər" deyən
bir qrup milliyyətçinin mübahisə və müzakirələri
ilə 1935-ci ildə Sinanın məzarı
açılır. Əslən rum və ya erməni olduğu
yönündəki iddialara görə, Sinanın kəllə
qapağı məzarından çıxarılır və
araşdırılması üçün Ankaraya
aparılır. Elə həmin il qəzetlərdə
"Memar Sinan kökünə qədər türkdür"
yazıları çap edilir.
O vaxtdan bəri 89 il keçməsinə baxmayaraq,
memarın kəllə qapağının hələ də
kimin evində, hansı muzeydə olduğu bəlli deyil.
Topqapı Sarayındakı arxiv muzeydə olan sənədlərdə
mütəmadi olaraq "Sinan-i Kayseri, Kayseri məşhur
nam-ı, Abdullah oğlu" ifadələri təkrarlanır.
1574-1588-ci illər arasında yazılmış olan bu sənədlərdə
böyük usta Memar Sinanın Kayseri kökündən olan
bir devşirmə, yəni əslən xristian olduğu
açıq-aydın dilə gətirilir. İstanbul mədəniyyətinə,
tarixinə ölümsüz əsərlər bəxş edən,
hətta hələ də həmin əsərlər üzərindən
milyonlar qazanılmasına şərait yaradan bir dahinin əslən
hansı millətdən olduğunun nə əhəmiyyəti
var? Görəsən, yaşadığımız
coğrafiyadakı insanların əksəriyyətinin bu qədər
eqoist olmağının səbəbi nədir? Niyə
heç bir şəkildə tətmin olmağı
bacarmırlar? Məsələn, Memar Sinanın türk və
ya qeyri-türk olmağı nəyi dəyişəcək?
Bir dahini məişət səviyyəsinə endirmək
üçün insan primitivliyin hansı dərəcəsini
yaşamalıdır? Görəsən, İstanbulu su ilə
təmin etməsinə rəğmən, evinə gələn
suyun Sultan II Səlim tərəfindən kəsildiyinə
görə, ölüm ayağında ikən evində
dodağını islatmaq üçün bir damla su
tapılmayan Memar Sinanın günahı nə idi ki, onu bu
adamlar nə ölüsünü, nə də dirisini rahat
buraxdılar? Bu coğrafiyada doğulub, yaşamaqmı?
Sırf boş bir iddia üçün bir dahinin kəllə
qapağını ilim-ilim itirən, ona sahib
çıxmağı bacarmayanlara nə deməli?
Təəssüf ki, bu gün Memar Sinan məzarında
başsız halda uyuyur. Daha doğrusu, uyuyurmu, yoxsa dörd
dönürmü, orası bəlli deyil!
İbn Haldun haqlı idi, "Coğrafiya kaderdir".
Türkan TURAN
525-ci qəzet.-2024.-15 avqust (№ 145).- S.14;15.