Ekoloji təhlükəsizliyin
mühüm şərti: elektromobillər üçün
geniş infrastruktur
Havanı çirkləndirən əsas mənbələrdən
birinin məhz avtomobil nəqliyyatı olması danılmaz
reallıqdır. Statistikaya görə, avtomobillərin işlənmiş
qazlarının havanın çirklənməsində
arzuolunmaz payı 85 faiz təşkil edir. Belə ekoloji cəhətdən
həssas məsələnin mümkün həlli kimi
avtomobillərdən imtina etməyi və velosipedə
keçidi təklif etmək olardı. Ancaq böyük şəhərdə
belə bir həll çətin ki, təsirli ola və
ayrıca fərdin seçiminə çevrilə bilər.
Ölkə miqyasında və ümumilikdə qlobal səviyyədə
karbon neytrallığına nail olmağın əsas istiqaməti
ekoloji cəhətdən təmiz nəqliyyat sisteminin
inkişafı və yeni enerji mənbələri əsasında
çalışan avtomobillərdən (NEV) istifadədir ki,
bu tip nəqliyyat vasitələrinə elektrikli avtomobillər,
hibrid avtomobillər və hidrogen yanacağı ilə
avtomobillər daxildir.
Nəqliyyat məsələləri üzrə ekspert
Elməddin Muradlının sözlərinə görə,
Prezidentin təsdiq etdiyi dövlət proqramına uyğun
olaraq ölkədə ətraf mühitin qorunması məqsədilə
bir çox addımlar atılır: "Bunlardan biri də ətraf
mühiti daha az zəhərləyən və ya ümumiyyətlə
heç bir zərəri olmayan nəqliyyat vasitələrinin
ölkəyə gətirilməsini
stimullaşdırmaqdır. Bununla bağlı müəyyən
güzəştlər də tətbiq edilir. Burada hibrid və
elektromobilləri xüsusi qeyd etmək olar. Hibrid avtomobillər
atmosfer havasına 50 faizə yaxın daha az qatqı, zəhərli
maddə buraxır. Elektromobillərin isə ümumiyyətlə
heç bir zərəri yoxdur. Bununla bağlı atılan
addımlar bu ilin əvvəlindən tətbiq olunmağa
başlandı və bu sahədə artıq xeyli irəliləyiş
var".
İnsanların hibrid avtomobillərinə
marağının artdığını bildirən
E.Muradlı əlavə edib ki, belə nəqliyyat vasitələri
həm elektriklə işləyir, həm də ənənəvi
yanacaq sərf edir: "Marağın artmasına daha bir səbəb
isə hibrid avtomobillər ənənəvi nəqliyyat vasitələrinə
daha yaxındır. Bu da müəyyən qədər
sürücüyə üstünlüklər verir. Təəssüf
ki, elektromobillər üçün ölkədə hələlik
infrastruktur geniş yayılmayıb. Belə nəqliyyat vasitələri
üçün enerjidoldurma məntəqələrinin
sayı kifayət qədər deyil. Bu baxımdan hələ
belə avtomobillərin alınmasına sürücülər
tərəddüdlə yanaşır. Bu sahədə irəliləyişlərə
nail olmaq lazımdır. Həmin məntəqələr
bölgələrdə də olmalıdır. Ümumilikdə
isə son illər belə avtomobillərin alınmasında rəqəmlərdə
artım var. Hesab edirəm ki, yaxın gələcəkdə
bu sahədə inkişafın şahidi olacağıq".
Azərbaycan hələ ki, avtomobil sektorunda yeni
texnologiyalardan istifadənin və elektrikli avtomobillərin
gündəlik həyatda istifadəsinin ilkin mərhələsindədir.
Hələlik istehsaldan söhbət getmir, amma idxalda ciddi
artım qeydə alınıb. Belə ki, Dövlət
Gömrük Komitəsinin məlumatına görə,
2023-cü ildə ölkəyə idxal olunan elektrik mühərrikli
avtomobillərin sayı 6,4 dəfə artaraq 3,1 mini keçib,
daha dəqiq olsaq, 3102 ədəd təşkil edib. Hibrid
avtomobillərin idxalında da artım qeydə alınıb -
2022-ci ildəki 11 min 337 ədəddən 14 min 98 ədədə,
başqa sözlə, 24,4 faizlik artım olub. Bununla belə,
bir daha qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycanda elektriklə
işləyən nəqliyyat vasitələrinə keçid
hələ ki, ilkin mərhələdədir və bunu dizel və
benzinlə işləyən nəqliyyat vasitələrinin
idxalına dair gömrük statistikası da əyani şəkildə
sübut edir: 2022-ci ildəki 56 min 771 ədədə
qarşı 2023-cü ildə 70 min 723 ədəd. Bu, 24,6 faiz
artım deməkdir. Bunlardan 38,7 min ədədi benzin mühərrikli,
32,1 min ədədi dizel mühərrikli avtomobillərdir. Quru
rəsmi rəqəmlər ölkəmizin sakinlərinin nəyə
üstünlük verməsi haqqında aydın təsəvvür
yaradır.
Ekspert İlqar Hüseynlinin sözlərinə görə,
bir müddət əvvəl ölkəmizə hibrid
maşınları daha çox taksi xidmətlərini həyata
keçirmək üçün gətirilirdi:
"Çünki 60 km/saat-a qədər yanacaq məsrəfi
olmur. Yalnız bu sürət həddini keçdikdə
yanacaqdan istifadəyə keçirlər. Buna görə,
paytaxt daxilində həmin avtomobillərdən istifadə etmək
əlverişlidir. Bu isə ailə büdcəsi
üçün iqtisadi səmərəlilik baxımından
faydalıdır. Avtomobil idxalı ilə məşğul olan
iritutumlu şirkətləri müşahidə etdikdə dizel
yanacağı ilə işləyən, "Euro 5"
standartlarına çox da uyğun olmayan avtomobillərin
sürətli idxalını görürük. Bu isə o deməkdir
ki, bir az imkanlı şəxslər həmin avtomobillərə
üstünlük vermirlər. Əsasən, aztəminatlı
ailələr bu avtomobilləri almağa və hazırda olan
avtomobilini ona dəyişməklə məşğuldurlar.
Ancaq indi hibrid avtomobillərə marağın digər vətəndaşlar
tərəfindən də artdığı müşahidə
olunur".
İ.Hüseynli bildirib ki, araşdırmalara əsasən,
ekologiyaya ən çox yanacaqla işləyən avtomobillər
zərər vurur. Lakin hibrid avtomobillər ekologiyanın dostu
hesab olunur. Çünki bu maşınların iş mexanizmi
elə qurulub ki, 60 km-ə qədər yanacaqdan istifadə etmədən
elektrik enerjisi ilə çalışa bilir. Eyni zamanda,
çalışdığı müddət ərzində
enerji depolayır. 60 km-dən yuxarı sürət həddi ilə
hərəkət edən zaman isə alternativ yanacaq vasitələrindən
istifadə edir. Onsuz da böyük şəhərlərdə
nəqliyyat sıxlığı olduğundan, 60 km sürət
həddini aşmaq olmur. Bu sistem həm də
sürücülərin sürət həddinə və təhlükəsizlik
qaydalarına əməl etmələrinə şərait
yaradır".
Mütəxəssis qeyd edib ki, artıq əksər
ölkələr yanacaqla işləyən avtomobillərdən
istifadəni azaltmağı planlaşdırır: "Məsələn,
Belçikada hökumətin qəbul etdiyi qərara əsasən,
yanacaqla işləyən avtomobilini satışa
çıxaran hər bir vətəndaşa dövlət
müəyyən məbləğ ödəyir. Hökumət
bu yolla avtomobillərin istifadəsini məhdudlaşdırmaq
istəyir. Bu baxımdan ölkəmizdə hibrid avtomobillərə
marağın bu şəkildə artması təqdirəlayiqdir".
Ekoloq Vaqif Əliyev bildirdi ki, ekoloji cəhətdən
yanaşanda, benzinlə müqayisədə qazın
üstünlüyü çox böyükdür: "Yanacaq
məhsullarının ekologiyaya təsirinin müqayisəsi
havaya buraxdıqları tullantıların miqdarı ilə
ölçülür. Məsələn, daş
kömür, benzin və qazı müqayisə etsək,
ekoloji cəhətdən ən yaxşısı, ən az zərərlisi
qazdır. İndi benzinin qiyməti artandan sonra
sıxılmış qaza üstünlük verənlərin
sayı da çoxaldı, amma ümumilikdə energetika təşkilatları
belə, qazla işləməyə üstünlük verirlər.
Havaya buraxılan tullantının miqdarının azalması
üçün bu, çox önəmlidir. Düzdür,
dünyada ümumiyyətlə, alternativ enerji mənbələrinə
daha çox üstünlük verilməsinə gedilir. Amma
bunun maya dəyəri bir az baha çıxır. Ənənəvi
yanacaq məhsullarından ən dəyərlisi qazdır. Məsələyə
gələcəyə yönümlü baxsaq, ondan da
yaxşısı elektriklə işləyən
maşınlardır. Zamanla buna keçmək daha
yaxşı olar. Çünki ekologiyaya zərər
vurulmaması üçün bunlar daha vacibdir".
Nəqliyyat eksperti Ərşad Hüseynov
vurğulayıb ki, Prezident İlham Əliyevin sözügedən
Sərəncamı Azərbaycanda elektromobillərin kütləviləşməsinin,
onlardan geniş istifadə olunmasının
qarşısında duran maneələrdən birinin aradan
qaldırılmasına yönəlib. Həmin maneə isə
ölkəmizdə elektromobillərin elektrik enerjisi ilə
doldurulması şəbəkəsinin azlığı ilə
bağlıdır. Hazırda belə məntəqələrə
yalnız Bakı şəhərinin bəzi yerlərində
rast gəlmək mümkündür. Rayonlarımızın əksəriyyətində
isə bu şəbəkələr yoxdur. Bu səbəbdən
də elektriklə işləyən avtomobillərdən
istifadə edənlər konkret olaraq uzaq məsafələrə
səyahət etməkdə çətinlik çəkirlər.
Rayonlarda yaşayanlar isə, demək olar ki, elektromobillərdən
istifadə etmirlər. Düşünürlər ki,
elektromobil alsalar, rayonda onu istismar edə bilməyəcəklər.
Bu, olduqca aktual problemdir. Çünki Azərbaycan təkcə
Bakı şəhərindən ibarət deyil. Avtomobilləşmə
prosesinə ölkənin hər yerində eyni şəkildə
yanaşılmalıdır: "Elektromobillərin
populyarlaşması ölkəmizdə 2018-ci ildə qəbul
olunmuş "Yol hərəkətinin təhlükəsizliyinə
dair Dövlət Proqramı"nda nəzərdə
tutulmuş vacib bir istiqamətin tərkib hissəsidir. Həmin
istiqamət də ondan ibarətdir ki, ölkəmizin kifayət
qədər köhnə olan avtomobil parkını müəyyən
tədbirlər hesabına tədricən yenilənməsinə
ehtiyac var. Bunun üçün Azərbaycanda artıq
utilizasiya ilə bağlı qanunvericilik qəbul olunub. Bununla
yanaşı, elektromobillərin ölkəyə idxalı ilə
bağlı çoxsaylı güzəştlər müəyyən
olunub. Həmin güzəştlərə əlavə dəyər
və aksiz vergilərindən azadolunma, hətta gömrük
rüsumunun sıfır səviyyəsində hesablanması
kimi mühüm tədbirlər daxildir. Eyni zamanda 2021-ci ildə
Vergi Məcəlləsinə edilən dəyişikliklərə
əsasən, elektrik mühərrikli avtomobillərin şarj
edilməsi üçün tələb olunan ikinci və
üçüncü səviyyəli doldurma
avadanlıqları, eləcə də onların Azərbaycana
idxalı və ölkə ərazisində satışı 3
il müddətinə, 2025-ci il yanvarın 1-dək əlavə
dəyər vergisindən azad olunub. Yeni Sərəncamda o da nəzərdə
tutulur ki, sahibkarlıq subyektlərinin marağının
artırılması, bu işin təkmilləşdirilməsi
üçün qanunvericiliyə müvafiq dəyişikliklər
edilsin. Böyük ehtimalla, Vergi Məcəlləsində də
yeni güzəştlər müəyyənləşdirilə,
sahibkarlara daha əlverişli şərtlərlə kreditlərin
verilməsi məsələsi ortaya çıxa bilər. Bu
sahədə fəaliyyət göstərən sahibkarlara
elektrik enerjisinin ucuz qiymətə satılması məsələsini
də ehtimal etmək mümkündür. Prezident sərəncamında
diqqətçəkən məqam ondan ibarətdir ki, "AzərEnerji"
və "Azərişığ"a elektrikdoldurma məntəqələri
üçün yerlərin müəyyənləşdirilməsi,
həmin obyektlərə elektrik verilişi xətlərinin
çəkilməsi tapşırılır".
Ekspert qeyd edib ki, elektromobillərin
populyarlaşması, bu tip nəqliyyat vasitələrindən
istifadə hazırda dünyada dəb halını alıb. Həmin
dəb də ona yönəlib ki, daxiliyanma mühərrikli
avtomobillərdən atmosferə atılan tullantıların
miqdarını minimuma endirməklə planetimizdə daha
dayanıqlı ekoloji vəziyyət yaradılsın. Yeri gəlmişkən,
bu məsələ sərəncamda da xüsusi
vurğulanır. Azərbaycan bu il COP29-a ev sahibliyi edəcək.
Ölkəmiz bununla bəyan edir ki, bizim karbon
emissiyalarının azaldılmasına töhfələrimiz təkcə
sözdən ibarət deyil, bu sahədə praktiki işlər
də görürük.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet .- 2024.-16 avqust (№146).- S.15.