Barok üslubunda məscid: Nüsrətiyyə  

 

 

Bir-birinə bənzəyən kilsələr görmək çətindir, amma bir-birinin bənzəri olan məscidlər görmək hər an mümkündür. Bu günlərdə "Galata Port"a getmək üçün yolu keçərkən, sanki ilk dəfə fərqli, ecazkar bir məscid görmüş kimi ayaq saxlayıb heyranlıqla baxmağa başladım. Doğrudur, daha əvvəl çox məscidə getmişəm, amma bu gördüyümdə bir fərqlilik, bir cazibə vardı - insanı maqnit kimi özünə çəkən bir enerji idi bu! Əvvəlcə həndəvərində gəzdim, divarlarına toxundum, pəncərələrinə, minarəsin, üstündəki oyuqlara, naxışlara göz gəzdirdim. Axırda məscidlə bağlı məlumatlar oxudum və heyrətim birəbeş artdı. Sən demə, bu valehedici ibadətgah İstanbulun ən gözəl abidələrinin ərsəyə gəlməsində imzası olan Balyan ailəsinin inşa etdiyi Nüsrətiyyə məscidi imiş. Maraqlıdır ki, bütün gözəl əsərlərin müəllifi bu memar ailənin fərdləri tərəfindən ərsəyə gətirilib. Balyan ailəsinin işlərinə bələd olanlar bilir ki, onların yaratdıqları binalar heç biri bir-birinə bənzəmir, hamısı özünəməxsus gözəllikdədir.

Küldən doğan "gül"

Nüsrətiyə məscidi İstanbulun Karaköy səmtində, dənizin qoynunda, Tophane-I Amire ilə üzbəüz bütün gözəlliyi və görkəmi ilə ucalan, XIX əsr incisidir.  Sultanlar məscidi və yeniçəri hadisələri ilə tarixə keçib.

Əvvəllər yerində Sultan III Səlimin inşa etdirdiyi "Arabaçılar qışlası məscidi" vardı. Taxtadan olan həmin ziyarətgah 1823-cü ildəki İstanbulun böyük fəlakətlərindən olan Firuzağa yanğınında kül olur.

Elə həmin il Sultan II Mahmudun göstərişi ilə yanan məscidin yerində təzə ibadətgah inşa edilir. Hətta yeni ordu qurmaqda olan II Mahmud, məscidin inşasına, əsgərlər üçün tikilən binalarla birlikdə başlanmasını əmr edir. Buna görə də məscid həmin vaxtlar müxtəlif əsgər binaları ilə əhatələnirdi. Tikilən Tophane-i Amire və Tophane qışlası ilə bütünlük təşkil edən memarlıq abidəsi bu üstünlüyü ilə qədim külliyələrdən xeyli seçilir.

Məscidin memarı sonralar Osmanlı üçün saraylar, köşklər, möhtəşəm abidələr inşa edəcək Balyan ailəsinin ilk memarlarından sarayın təmir-tikinti işləri ilə məşğul olan Bali ustanın oğlu Qriqor Amira Balyandır. Memar Sinandan sonra Balyan ailəsi Osmanlı imperatorluğunun bəxtinə düşən ən böyük şansıdır. Dolmabağça sarayı, Çırağan sarayı, Bəylərbəyi sarayı, Ihlamurlar Qəsri, Kiçiksu qəsri, Ulduz sarayı və daha onlarla şah əsər bunu deməyə əsas verir.

 

Məscid siyasətin parçası olarsa...

 

Bu fövqəladə məscidin inşa müddəti üç il davam edir. İşlərin bitdiyi ərəfədə II Mahmud, Tophanə limanına səltənət qayığı ilə gələrkən, uzaqdan qübbənin mahyaları örtdüyünü görür. İnşaat bitməmiş qübbələrin təcili sökülməsinə dair əmr verir və bir ay içərisində yenidən qurulur. Buna görə də məscid, bu gün həddən artıq incə və uzun minarələrə sahibdir.

1826-cı ilin may ayında açılış mərasimi təşkil edilir. Sultan bu dəfə məscidə at belində gəlir və üzünü sadəcə topçu birliklərinə çevirib onları salamlayır, Yeniçərilərə tərəf isə baxmır və onları salamlamadığı görülür. Bunun səbəbi Sultanın beynində tezliklə yeniçəri ocağını ləğv etmək planının olmağı idi. Sırf yeniçərilərə qarşı qazandığı zəfərin şərəfinə məscidə Nüsrətiyə deyilməyə başlandığı da tarixi bilgilər arasındadır. Çünki nüsrət, zəfər deməkdir. Məscidin açılışı münasibəti ilə medal da düzəldirlər. Ön tərəfində Osmanlı padşahlarının imza əvəzinə istifadə elədikləri tuğra möhürü, ay içində şərəf nişanı, arxa tərəfində Nüsrət məscidi, 1247 yazısı mövcud idi. Ancaq görünən odur ki, sultan zəfər elan etməkdə bir az tələsir. Çünki yeniçəri ocağının ləğv edilməsi ciddi hadisə idi. Əslində II Mahmud çoxdan planlaşdırırdı bu böyük qərarı. Məqsədi hərbidə yeniliklər etmək idi. Hətta bunun üçün uzun müddət gözləmişdi və nəhayət Nüsrətiyə məscidi ilə bunu reallaşdırmış və günlər sonra Eşkinci ocağını qurmuşdu.

Üstündən cəmi bir ay keçir və ocağın ləğvini özlərinə təhqir qəbul edən yeniçərilər ayağa qalxır. Hətta II Mahmud xalqı yeniçərilərə qarşı mübarizəyə çağırır. Yeniçəri ocağından başqa bütün ocaqlar sultana sadiq olduqlarını bildirirlər. Vaqiəyi-Xeyriyyə adlı üsyanda Sultanın hərbçiləri tərəfindən Aksarayda olan at meydanındakı kazarmalar artilleriya atəşinə tutulur, 6 mindən çox yeniçəri öldürülür, 20 minə yaxın üsyançı həbs edilir. 16 iyun 1826-cı ildə tarixə qarışan Yeniçəri Ocağının yerinə "Askari Mənsurəyi Məhəmmədiyyə" adlı yeni bir ocaq qurulur. Mənası isə "Məhəmmədin qalib orduları" deməkdir. Bu hadisə yeniçəri ocağının ləğv edilməsini uzun müddət təxirə salır. Açığı, bir müddət əvvəl Aya Sofya məsələsinin siyasiləşməsinə və beynəlxalq səviyyədə müzakirəsinə təəccüblənmişdim. Hətta ondan öncə Azərbaycan ilə Türkiyə arasında Şəhidlər xiyabanındakı məscidlə bağlı anlaşılmazlıq olanda da eyni hissləri keçirmişdim. Ancaq Nüsrətiyyə məscidi ilə Yeniçəri Ocağına verilən mesajı və qanlı sonu görəndə bu günə qədər olan prosesləri anlamaq olur. Deməli, bəzi şeylər dəyişmir, aradan nə qədər vaxt keçirsə keçsin!

 

Sultanlara layiq...

 

Nüsrətiyyə, hündür kürsü üstündə, eni və uzunluğu 15.5 metr ölçülərində dördbucaqlı plan əsasında ucaldılan məsciddir. Barok və ampir üslübunda inşa edilən abidədə biri dörd, biri də üç metrə yaxın olan qapılar qarşılayır insanı. Əsas qapının üstündəki yazı Yesarizadə Mustafa İzzət Əfəndiyə aiddir. İbadətgah tək qübbəlidir. Qübbənin daxili qismindəki hündürlük 29 metr, genişliyi 15 metrdir. İki şərəfəli iki zərif görkəmli minarəsi olan bu əsrarəngiz abidənin üst örtüyü yivlidir. İçəridə qızıl külçəsi kimi ışım-ışım ışıldayan yer hökmdar qəsridir. Son dövrlərdə tikilən məscidlərdən fərqli olaraq, burada cümə salamlığı, padşahın oturmağı və bəzi qəbulları həyata keçirməyi üçün tikilən "Qəsri hümayun" mərmər sütunlar üstündə möhkəmləndirilib. Məqsurədəki qəfəs qızıl ulduzludur. Buraya camaat bölümündəki otaqlardan və yan eyvanlardan girişlər açıqdır. Sultan girişi isə dənizə baxan arxa cəbhədəndir. Hökmdar qəsrinin divarları rəngli bitki motivləri ilə bəzənib. Məscidin divarında uzanan zolaqdakı yazı Nəbə surəsidir və dörd tərəf bununla əhatələnib.

Abidənin xarici dizaynı insanı valeh edir. Künclərdə armudu formalı ağırlıq qüllələri var. Ətrafı çarpaz tağlarla örtülüdür və arxa tərəflərə doğru genişləndiyi görülür. Çöl cəbhədə bənzər tağları görmək mümkündür. Qiblə tərəfində üstü yarım qübbə ilə örtülü olan, çölə doğru çıxıntısı olan mehrab yerləşdirilib. Ziyarətgah qübbə ətəyindəkilərlə birlikdə beş sıralı pəncərə ilə aydınlandırılıb. Mehrab, minbər və xütbə kürsüsü mərmərdəndir, üzərindəki oyuqlar dönəmin xarakterik xüsusiyyətlərini yansıdır. Üst sırada pəncərələr sıralanıb. Qübbə içində əl işi olan bəzəklər mövcuddur. Burada demək olar ki, türk motivlərindən istifadə edilməyib. Fikrimcə, bu fərqlilik olduqca gözəl düşünülüb. Çünki şəhərdə bir-birinə bənzər məscid o qədər çoxdur ki, bəzən sənə elə gəlir ki, hamısı bir-birinin planı, dizaynı əsasında inşa edilib. Türk ənənəsini yaşadan sadəcə xəttat Mustafa Rakim, Haşim və Rəcai Şakir əfəndilərin əsərləri olan yazılardır, vəssalam.

 

Tarixi abidələrə düşmən kəsilən kəsim...

 

Əslində ilk illər məscidin ərazisi kifayət qədər geniş idi. Hazırda magistral yol olan yerdə bir vaxtlar ibadətgahın çeşməsi, fəvvarəsi vardı. Yolun çəkilməsi abidənin bu parçalarının yaxınlığına köçürülməsinə səbəb olub.

Bütün bu yenidənqurma və sonrakı inkişaf mərhələsində məscidin qarşısındakı topxana binalarının dağıdılması və ətrafda yeni binaların inşa edilməsi abidənin zərər görməsi ilə nəticələndi.

Sultan Abdülaziz dönəmində küçənin yenilənməsi ucbatından məscidin divarları dağıdılır, yerinə çuqun barmaqlıqdan ibarət alçaq hasar çəkilir. Bu hasarın orijinal barmaqlıqlar olduğunu düşünənlər 1960-cı illərdə hasarı sökərək Sultan Mahmud Türbəsinin yan divarlarına taxmaq üçün aparırlar.

Hələ bu harasıdır? Məscidə vurğun olan II Abdulhamid abidənin memarlığına və xarici bəzəklərinə uyğun biçimdə önünə 1901-ci ildə italyan memarı Raimondo Aronkoya çeşmə inşa etdirir. Həmin çeşməyə də əl bulayırlar. Çeşmə 1956-cı ildə sökülərək Maçkada yerləşən İstanbul Texniki Univeristetinin binasının qarşısında qurulur. Səbəbi nə olub, buna kimi nə vadar edib, bəlli deyil. Bircə onu görmək olur ki, abidələr ən böyük zərbəni 1930-60-cı illər arasında görüb.

Hətta məscid yaxın tarixlərdə çox da vacib olmayan bəzi təmirlərdən də keçib. Bunu müəyyən detallardan hiss etmək olur. Başına gələn bütün arzuolunmazlıqlara baxmayaraq, bu möhtəşəm tarixi əsəri görmək lazımdır. Nə qədər ki, yerindədir, köçürülmə, daşınmaya məruz qalmayıb...

 

Türkan TURAN

525-ci qəzet .- 2024.-17 avqust (№147).- S.21.