Romada Nizami heykəli

 “Avropa qeydləri” silsiləsi - III yazı

 

 

Romadakı son günümüzdə planımız öncədən bəlli idi: səhər Panteona, günorta Vatikana, axşamtərəfi Villa Borgezeyə getmək. Düzü, əgər səhəri gün Barselonaya gedəsi olmasaq, bir neçə gün də Romanın Trastevere hissəsini gəzmək olardı. Tibr çayı Romanı iki yerə ayırır, "Trastevere" təxminən "Tibrin o biri sahili" deməkdir, turistik sıxlıqdan, səs-küydən uzaqlaşıb nisbətən sakitlik axtaran, ənənəvi italyan mətbəxinin dadına baxmaq istəyənlər o biri sahilə üz tuturlar. Ancaq sənət iştahımın hələ bu biri sahildə işi bitməmişdi.

Panteonun binası önündə gecə-gündüz növbə var, fəqət səhər tezdən nisbətən seyrəklik olur. Binanın düz təpəsində "M.AGRİPPA L F COS TERTİUM FECİT" yazılıb, mənası belədir: "Panteonu Lusiyin oğlu, üçüncü dəfə konsul seçilən Mark Aqrippa tikdirib". Bəli, bu həmin Mark Aqrippadır, Oktavian Avqustun uşaqlıq dostu, sirdaşı, silahdaşı, kürəkəni.

İtalyada Panteonla bağlı qanadlı ifadələr çoxdur, ən məşhuru belədir: "Dimmi il Panntheon non la rotonda" - "Mənə qübbə demə, Panteon de!" Bu, hansısa məsələ haqqında dolayı danışan, "mus-mus" deyib "Mustafa"sını deməyənlərlə bağlı deyimdir.

Romanın XIV imperatoru Publi Adrian hər şeylə maraqlanan, özünəməxsus həvəsləri olan bir adam idi. Yunan mədəniyyətinə vurğun olub, hətta deyilənə görə, yunanlar kimi saqqal saxlayırdı. Həvəskar memar idi, buna görə tanrıların şəninə bir abidə yaratmaq eşqinə düşüb. Ancaq eramızın 80-ci ilində Aqrippanın tikdirdiyi Panteon yanğında zədələnəndən sonra Adrian bir memar heyətiylə onu yenidən bərpa edib. Panteon bu günə qədər ən sağlam qalmış abidələrdən biridir.

Panteonun içində, qübbənin tavanında böyük (8.2 metrlik) bir okulyus - göylərlə rabitəni simvolizə edən iri bir göz, bir açıqlıq var. Bu iri göz həm tanrının heç vaxt bəndələrin üstündən əskik olmayan nəzərini, həm də duaların, arzuların tanrıya çatan yerini təmsil edir. Gün boyu günəş işığı ordan süzülərək Panteonun içində bənzərsiz işıq oyunları yaradır, gecələr isə ulduzların sayrışmasına tamaşa etmək olur. Panteonun içində əfsanəvi rəssam Rafael Santi, kral II Viktor Emmanuel və I Umberto dəfn edilib. Panteonu gəzmək üçün elə də çox vaxt tələb olunmur, ancaq bu kiçik məkanın atmosferi elədir ki, özündən asılı olmadan vaxtı uzadırsan, hər detala nəzər salmaq istəyirsən. Ancaq çox vaxt itirə bilmərik, Vatikandakı muzeylərə biletimiz var.

Vatikan Romanın içində, Monte-Vatikona təpələrinin üstündə salınmış şəhər-dövlətdir, məncə, həm də muzey-dövlətdir. Bir addım irəli atıb Vatikana, bir addım geri çəkilib yenidən Romaya keçdiyimiz, sərhədlərin şərtiləşdiyi, şəffaflaşdığı bu kiçik - təxminən 50 hektarlıq şəhər-dövlətdən bir kilometr aralıda "Vatikan muzeyləri" var, bizim istiqamətimiz oradır.

"Vatikan muzeyləri" ifadəsi elə-belə cəm halda deyilmir, burada 10 ayrı muzey və 54 qalereya var. Muzeylər silsiləsi "Misir Muzeyi" (Museo Gregoriano Egizio) ilə başlayıb "Sikstin kapellası" ilə bitir. Bütün muzeyləri diqqətlə, hər bir detalını saf-çürük edərək gəzmək üçün adama günlər, hətta aylar bəs etməz. Ona görə də yaddaşımda ilişib qalan, təəssüratlarımın isti vaxtı götürdüyüm qeydlərə əsasən bu sonsuz sənət kəhkəşanının bəzi hissələrini yazının içində anmağa çalışaq.

"Misir muzeyi" doqquz otaqdan ibarətdir, Antik Misirdən qalan eksponatlarla yanaşı, Roma İmperiyası dövründə yaradılmış Misir üslubundakı əsərlər də sərgilənir. Otaqlar da Misir tərzində düzəldilib. Burada Antik Misirdən qalan heykəllərdən, papiruslardan başqa qədim Misirdən qalma zinət əsərləri də var.

"Qreqorian Etrusk muzeyi"ndə doqquz qalereya var. Burada Etrusk mədəniyyətinə aid keramika, bürünc, qızıl eksponatlar nümayiş olunur. İnformasiya lövhəsində belə yazılıb: 1837-ci Papa XVI Qreqori tərəfindən qurulan bu muzey Papalığa məxsus ərazilərindəki arxeoloji qazıntılardan tapılan əsərlərə əsasən tərtib edilib.

Şübhəsiz, bu muzeylərdən hamını öz cazibəsinə salanı daha çox "Çağdaş sənət kolleksiya"sındakı əsərlərdir. Səkkiz min əsərin sərgiləndiyi bu kolleksiyada Van Qoq, Corco de Kiriko, Mark Şaqal, Morandi kimi məşhur sənətkarların şedevlərini görmək olur.

"Vatikan Muzeyləri"ndəki bəlkə də iki ən məşhur əsərdən biri "Rafael otaqları" (Stanze di Raffaello) deyilən hissədə Rafael Santinin çəkdiyi "Afina məktəbi" freskasıdır. Bu freskada afinalı mütəfəkkirlərin, filosofların, alimlərin şəkli bir yerdədir. Rafael onların adlarını qeyd etməsə də, hər birinin kimliyi müəyyən atributlarına əsasən təxmin edilir. Vaxtilə onların kimliyi ilə bağlı Vasari müəyyən fərziyyələr irəli sürmüş, öz fikrincə, iyirmi ikisini müəyyənləşdirmişdir.

Hamının can atdığı, görmək üçün addımlarını yeyinlətdiyi "Sikstin kapellası"na doğru gedən yol üstündə "Qübbəli otaq" deyilən bir otaq var. Bura Panteondan təsirlənərək tikilib. Moazikalarla zəngin döşəməsi Romanın qədim limanlarından olan Ostiyadakı qədim hamamlardan materialların hissə-hissə gətirilməsi əsasında yaradılıb. Mozaikada əks olunan sujet Kentavrların savaşıdır. Ancaq bu otağın ən məşhur eksponatı İmperator Neronun vannasıdır. Bu vanna 13 metr boyundadır və nadir daşlardan düzəldilib.

"Sikstin kapellası" İntibahın ən möhtəşəm əsərlərindən biridir, burada bina sənətləşir, sənət abidələşir. Kapellanı Papa IV. Sikstus tikdirib. Hər il milyonlarla insanın buranı görmək üçün axın-axın yola düşməsi, növbə gözləməsinin səbəbi kapellanın divarlarındakı, tavanındakı əfsanəvi, unudulmaz freskalardır. Mikelancelonun "Yaradılış" mövsusunda çəkdiyi əsərlərdən başqa burada Bottiçelli, Perucino kimi sənətkarların da fırçası toxunub. Mikelancelo Papa II. Yuliusun dəvətiylə Romaya gəlib və kapellanın divarlarına "İncil"in "Yaradılış" kitabına əsasən doqquz kompozisiya çəkib. Bunlardan ən məşhuru "Adəmin yaradılışı"dır. Mikelancelo kapella divarlarını freskalarla bəzədikdən 25 il sonra mehrabın divarında "Məhşər günü" adlı şedevrini yaradıb.

"Vatikan muzeyləri"nin ən məşhur simvollarından biri də "Bramante pilləkləri" adlanan spiralvari, qoşa burğulu pilləkənlərdir. Dünyanın ən çox fotosu çəkilən bu pilləklərində düşənlərlə çıxanların bir-birini görmədən düşməsi və çıxmasıdır.

Vatikandan və "Vatikan muzeyləri"ndən dərin, unudulmaz, ovqatı dalğa-dalğa gəlib-gedən, yaddaşın dərinliklərində öz vaxtını gözləyən unudulmuş xatirələri üzə çıxaran parlaq təəssüratlarla ayrıldıq. Bu muzeylərin miqyası, cazibəsi, tarixi tutumu, sənət dəyəri elədir ki, dəqiq bilirsən, bir dəfə gəzmiş olsan da, seçim olsa, yenə gələrsən, yenə gəzərsən, amma doymazsan.

"Xalq meydanı"nda (Piazza del popolo) nəfəsimizi dərdik. Buradan üzü yuxarı doğru, böyük meşəliyin içindəki Borgezə villasına, bu ərazinin içindəki "Borgeze qalereya"sına baş çəkməyə gedirik. Təbiətlə həmahəng olan bu böyük ərazinin içində dünyaca məşhur adamlar heykəlləri, eləcə də bir zoopark və muzeylər var. Borgeze ailəsi İntibah dövründə Romada məşhur ailələrdən biri idi, böyük sənət kolleksiyaları vardı, həm sifariş edirdilər, həm də alırdılar. "Borgeze qalereyası"nda barokko dövrünün məşhur sənətçisi Covani Lorenzo Bernininin əsərləri çoxluq təşkil edir; bunların içində mərmərdən "Persefonanın oğurlanması" ən tanınmışıdır. Yunan mifologiyasında Persefona (latıncası Proserpina)  Demetra ilə Zevsin qızı, ölülər səltənətinin hökmdarı Aidin arvadıdır. Əfsanəyə görə, Aid Persefonanı ölülər diyarına qaçırır, sonra Demetra xahiş-minnətlə onu geri qaytarmaq istəyir. Ancaq şərt belədir: əgər Persefona ölülər diyarında heç nə yeməyibsə, geri qayıdır, lakin o, Aidin verdiyi nardan yediyi üçün qanunu pozmuş sayılır. Buna görə də ilin altı ayını ölülər diyarında keçirir, qalan vaxtı isə anasının yanına qayıdır. Onun ölülər diyarında olduğu vaxt dünyada soyuq, qaranlıq və qış olur, sonrakı altı ay isə bahar gəlir. Bernini Persefonanın qaçırılma anını əbədiləşdirib.

"Borgeze qalereyası"nda Karavaccionun "Xəstə Vakx", "David Qoliafın başı ilə", Rubensin "Müqəddəs Süsən" kimi əsərləri sərgilənir. Bundan başqa, burada səyyar şəkildə sərgilənən amerikalı avanqard sənətçi Luiza Burjuanın "Təhlükəli keçid" (Dangerous passage) əsərini görmək fürsəti tapdıq. Burjua dəmir qəfəslərin içində gündəlik həyatda istifadə edilən əşyaları heykəllər, maskalarla birləşdirərək özünü tapmaq üçün çətin mərhələləri keçməli olan bir qızın (qadının) hekayəsini təqdim edir. Buradakı dəmir qəfəsin içində uşaq mizləri, məktəb partası, yelləncək uşaqlıq dövrünü ifadə edir; xırda-xırda kürəciklər içində heyvan sümükləri həyat və ölümün daimi əvəzlənməsini, müvəqqətiliyi, faniliyi ifadə etmək üçün istifadə edilib. Elektrik stulu isə günah və cəzanın obrazıdır. Burjua başqa əsərlərində də istifadə etməkdən usanmadığı dəmir hörümçəklər burada da var. Güclü təəssürat yaradan əsərdir.

Borgeze villasından çıxarkən, meşənin içində, Viale Madame Leticia ərazisində sənətçilərin, şairlərin heykəlləri olan hissəyə baş çəkdik. Burada Qoqolun, Puşkinin, Lope de Veqanın və başqalarının heykəlləri var. Ancaq ən gözəgəlimli, ən əzəmətli heykəl Nizaminin heykəli idi. Üstündə yazılıb: Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvi. Abidənin müəllifləri Xalq rəssamı Salxab Məmmədov və heykəltaraş, Xalq rəssamı Əli İbadullayevdir. Açılışı 2012-ci ildə Heydər Əliyev Fondunun dəstəyi ilə baş tutub.

Romadakı son günümüzdə bu gözəl şəhərin mənzərəsini, havasını içimizə bir az da yığmaq üçün, turist kimi tələsik yox, elə buranın yerliləri kimi astagəl addımlarla, istiqaməti-yönü tapmağı ayaqlarımızın yaddaşına buraxaraq gəzməyə başladıq. Bir də baxdıq ki, "İspaniya pilləkənləri" deyilən yerə gəlib çıxmışıq, "Köhnə gəmi fəvvarəsi"nin yanına. Deyilənə görə, bu fəvvarə uzaq keçmişdə şəhəri su basandan sonra qalıqları ortalıqda qalmış kiçik bir gəminin xatirəsinə həsr edilib.    

Şəhərin işıqları asta-asta yanmağa başlayarkən, İlahə ilə "İspaniya pilləkənləri"ndə Romadakı sonuncu şəklimizi çəkdirdik. Ürəyimizdə eyni şeyi düşünə-düşünə: sabah bu pilləkənlərə adını verən ölkədə olacağıq...

 

QİSMƏT

525-ci qəzet .- 2024.-17 avqust (¹147).- S.19.