Qəzalini
bağışlamaq olarmı?!
Esse
"İslam dinini kim xurafata çevirdi?"
Çoxlarını düşündürən bu sualın
iki məşhur cavabı var. Qərb orientalistlərinə
görə, İslam dini on ikinci əsrdə Qəzalinin
"sezgi ağıldan daha önəmlidir" fikri ilə
qürub çağına qədəm basdı. Şərq
alimlərinə görə isə, müsəlmanların birdən-birə
cahilləşib kiçilməsinə səbəb monqol
istilalarıdır. Mənim cavabım isə: "Qorxaq və
tənbəl müsəlmanlar".
On ikinci əsrdə müsəlmanlar Qəzaliyə
yox, İbn Rüşdə inansaydılar, yenə bir mədəniyyət
qura bilməyəcəkdilər. Monqolların
işğalı olmasa, müsəlmanlar yenə böyük kəşflər
edə bilməzdilər.
Qərb orientalistlərinə haqq verənlərin bir
arqumenti də budur ki, Qərb cəmiyyəti ilə Şərq
cəmiyyəti arasında fərq var, ona görə onlar kilsəni
yox, fəlsəfəni seçdilər. Bəli, bu, doğru qənaətdir.
Həmin dövrdə kilsələr məscidlərdən daha
qəddar qərarlar verirdi. Orta əsrlər tarixinə baxanda
onsuz da bunu aydın görə bilirik. Kilsə Aristoteli
qadağan etsə də, Florensiya, London, Paris küçələrində
Aristoteldən danışanlar, kitabxanalarda gizlicə metafizika
oxuyanlar var idi.
İbn Rüşd qadağan edilməmişdi, amma Qəzalinin
fikirləri daha rahat gəlirdi deyə müsəlmanlar onu
seçdi. Yəni araşdırmadan, mühakimə etmədən.
Qəzali müsəlmanlar üçün çox sadə
bir fəlsəfə qurmuşdu: "Nə olursa, Allahın
iradəsi ilə olur". Vəssalam! Fizika oxumağa,
riyaziyyat hesablamağa, uzun-uzadı əxlaq mühazirələrinə
qulaq asmağa gərək yoxdur. "Alov pambığı
yandırırsa, səbəbi alovun kimyası deyil, Allahın
ona icazə verməsidir..." Qəzaliyə pərəstiş
edənlər alovu da, pambığı da, kimyanı da fərqli
təfsir edirlər. Bütün idealar kimi bu da, müsəlmanlara
görə, "heç vaxt anlaya bilməyəcəyimiz bir
Allah dostunun kəlamıdır". Lakin həmin təfsirbazlara
pis xəbərim var. Yuxarıdakı fikir Qəzaliyə aid
deyil, Helenistik dövrün filosoflarına - emprik skeptiklərə,
yəni şübhəçilərə aiddir. Qəzali bu
fikri dahiyanə gedişlə müsəlmanların dərrakəsinə
saatlı bomba kimi qoyur və nə vaxt Şərq intibahın
qapısına gəlsə, bu bomba oradaca partlayır.
Qayıdaq əvvələ - İslamın
qızıl çağına. Onuncu əsrdə
Əl-Makdisi, əz-Zəncani, Əl-Mihrecani, Əl-Əvli və
Zeyd bin Zufa "İhvan-i Səfa" cəmiyyətini
qurdular. Bu cəmiyyət tarixdə ilk dəfə təkamül
nəzəriyyəsini ortaya atdı.
"İnsan təkamül edir. Adəmdən Məhəmmədə
qədər Allah ona görə çoxlu peyğəmbər
və din göndərdi ki, insanın sosial və psixoloji mahiyyəti
dəyişir, təkamül edir. Hər gələn yeni din əvvəlki
dinin diktə etdiyi sosial və ictimai prinsipləri ya rədd
edir, ya da köklü şəkildə dəyişir".
İhvan-i Səfa Allahın da təkamülə
"inandığını" söyləyirdi. Bu
düşüncə Avropaya 1878-ci ildə gedib
çıxdı.
Yüz səksənə yaxın elmi məqalə
yazmış Biruni də canlıların süni seçim
yolu ilə təkamül etdiyini dedi və buna
"iqtisadçı təbiət" adını verdi.
Biruninin yaradılış və təkamül haqqında
fikirlərini saatlarla danışıb müzakirə etmək
olar. Hindistandan İspaniyaya qədər canlı növlərinin
təfsirini yazmışdı. Məncə, bu fakt onun
haqqında hər şeyi deyir.
Devid Hum başda olmaqla Qərb fəlsəfəsinin məşhur
imzalarına təsir edən İbni Tufeyl də kimyəvi birləşmələrdən
və təkamül nəzəriyyəsindən
yazırdı.
Nazzam, İbn Sina, İbn Haldun, Miskeveyh və
başqaları İslamın qızıl
çağını formalaşdırdı. Fəlsəfə,
elm, biologiya, astronomiya haqqında saysız-hesabsız kitablar
yazdılar.
Xristofor Kolumbun 1498-ci ildə Haitidən
yazdığı məktuba görə, Amerikanın kəşfi
(yəni o torpaqların) İbn Rüşdün qeydləri sayəsində
mümkün olmuşdu.
Gəldik on ikinci əsrə və İslam
böyük bir qaranlığa gömüldü. Elə bir
qaranlıq ki, doqquz əsrdir, aydınlana bilmir. İbn Sina, Fərabi,
İbn Rüşd doqmatizmi İslam fəlsəfəsində
bayraq edən Qəzaliyə uduzdu. Əlbəttə, müsəlmanlara
elm və fəlsəfə dini əhvalatlardan və "hər
şey Allahın iradəsi ilə baş verir" hökmündən
daha ağır gəldi.
Bəs bütün günahı Qəzalinin
üstünə ata bilərikmi?
Alman əsilli şərqşünas Cozef Şaxt
yazır ki, XI əsrin əvvəllərindən müsəlmanların
intellektual həyatında ümumi durğunluq müşahidə
edirik. Şotland əsilli Anqlikan şərqşünası
Montqomeri Uatta görə isə, Qəzalidən, xüsusən
də monqolların 1258-ci ildə Bağdada hücumundan sonra
İslamın intellektual həyatı durğunlaşdı.
Nədənsə, şərqşünasların Qəzali
ilə bağlı söylədikləri sorğu-sualsız qəbul
edilib. Maraqlıdır ki, Qəzalinin İslam aristokrat həyatının
sonunu gətirdiyi tezisi Orta Şərqdə həm
"modernist islamçılar", həm də sol
ziyalılar arasında doqmaya çevrilib. Çoxları Qəzaliyə
qarşı İbn Rüşdü müdafiə edir. Onlar
İbn Rüşdün Volter kimi maarifçi filosof
olduğunu, Qəzalinin isə din alimi olduğunu
düşünürlər. Halbuki İbn Rüşd həm də
Maliki fəqihi, din alimi idi.
Həm solçu, həm də modernist müsəlmanlar
üçün Qəzali məhək daşıdır. Niyə
bu iki fərqli ideologiya şərqşünaslığın
Qəzali tezisini bu qədər mənimsədi?
Doğrudanmı İmam Qəzalinin "Fəlsəfənin
uyğunsuzluqları" kitabı İslam
sivilizasiyasının sonunu gətirdi? Bu suallara cavab verməzdən
əvvəl həmin iddianın geosiyasi əhəmiyyətini
izah etmək istəyirəm.
Dini məsələlər təkcə dini hökmlərə
aid deyil, həm də dini geosiyasətimizi müəyyən
edir. Xüsusən də şərqşünas tezislərinin
əksəriyyəti reallığı izah etməkdən daha
çox siyasi dizayn üçündür. Bu suala cavab vermək
həm də dini və geosiyasi ağıl tələb edir.
Orientalistlər İslamın qaranlıq
dövrünü Qəzali ilə, yoxsa onun
yaşadığı dövrlə əlaqələndirirlər?
Əslində, şərqşünaslar onun nə qədər
əhəmiyyətli bir alim olduğunu qəbul edirlər. Qəzalidən
sonra İslamın geridə qaldığını deyən
Montqomeri Vat həm də Qəzalinin intellektual
bioqrafiyasını yazan adamdır. Onun "Müsəlman
aydın Qəzali haqqında araşdırma" adlı kitabı
var.
Yəni həm Qəzalini bir müsəlman
ziyalısı kimi tərifləyir, həm də
İslamın geridə qalmasına görə onu məsul
tutur. Çünki əsl məsələ Qəzali deyil, Qəzalinin
yaşadığı dövr, yəni 12-ci əsrdir.
İndi məsələyə başqa cür baxaq.
İslamın Qəzalidən sonra geridə
qaldığını söyləmək, əslində,
İslam dünyasının XII əsrdən sonra mədəni
tənəzzül yaşadığını deməkdir. Bəs
12-ci əsrdən sonra İslam dünyasında siyasi
baxımdan nə baş verdi? İqtidar kimə keçdi? Səlcuqlara,
yəni türklərə. Deməli, Qəzalidən sonra
İslamın tənəzzülünü elan etmək 19-cu əsrə
qədər türklərin başçılığı
ilə davam edən bütün çağları torpaq
altına basdırmaq deməkdir.
Həqiqətən, Qəzalinin 20-ci və ya 12-ci əsrə
qədər İslam sivilizasiyasının
inkişafını dayandırdığına dair heç
bir real iddiaya rast gəlmirik. Tənəzzül məsələsi
nə qədər məntiqli olsa da, bunda tək bir şəxsi
günahlandırmaq olmaz. Vəhhabilərin Osmanlıya
qarşı üsyanı ilə vəhhabi-sələfi
ziyalıları İslam dünyasının geridə
qalmasına görə osmanlıları
günahlandırmağa başladılar. Eyni tezisi sonralar
şərqşünaslar və ərəb millətçiləri
də dilə gətirdilər.
Ona görə də fundamentalist tarixi mütaliə və
sələfiliyin hakim təsiri olaraq ortaya çıxan
qondarma İslamdan sapma məzhəblər və təriqətlər
fəsad və geriləmə tezisləri ilə dini ortodoks ənənəni
tamamilə məhvə məruz qoydu. Bizdən davamlı olaraq
geriyə baxmağı və ənənəni lənətləməyi
tələb edənlər yaxın keçmişdə baş
verən dəyişikliklərin dinamikasını naməlum
bir sahədə məhdudlaşdıraraq, dövrü tənqid
etməyimizi qeyri-mümkün qılır.
İndi gəlin bir az da Yan Morrisi oxuyaq. Müəllif
özünün "Niyə Qərb dünyaya
hökmranlıq edir (hazırda)" adlı irihəcmli əsərində
bir çox fərqli dəyişənləri nəzərə
alaraq bəşər tarixini eramızdan əvvəl 3000-ci ildən
eramızın 2000-ci illərinə qədər Qərb və
Şərq baxımından müqayisə edir. O, savad,
döyüş gücü, enerji resurslarından istifadə,
urbanizasiya kimi bir çox fərqli dəyişənlərə
baxır. Və nəticədə o, Qərblə Şərqin
rəqabətinin 1800-cü illərə qədər bir az da
Şərqin xeyrinə olduğunu, 18-ci əsrdə əsl
tarazlığın dəyişdiyini deyir. Halbuki bu,
haqqında danışmadığımız və
danışmaq istəmədiyimiz ən mühüm əsrdir.
18-ci əsrdən sonra dünyanın necə dəyişdiyi,
bu dəyişikliyə qarşı nələr etdiyimiz, necə
müqavimət göstərdiyimiz və nə etmədiyimiz bəlkə
də 11-ci əsrdən və İslam ənənələrindən
daha çox mühakimə olunmağa layiqdir.
Daron Acemoğlu və Ceyms A.Robinsonun "Millətlər
niyə tənəzzül edir?" adlı kitabındakı
tezislərdən biri mədəniyyət, mentalitet və rifah
arasındakı əlaqədən, tarixin və
Türk-İslam sivilizasiyasının fundamentalist mütaliələrinin,
xüsusən də Veberin "Kapitalizm və
Protestantlığın ruhu" əsərinin təsiri ilə
çox qabarıqlaşan tezisdir. Tezis Qərbi Avropanın
müasir sənaye cəmiyyətinə çevrilməsinin əsasında
reformasiya və protestant əxlaqının
dayandığını iddia edən alman sosioloqu Maks Veberin nəzəriyyəsinə
əsaslanır. Məsələn, bu tezisə görə,
Çin mədəniyyətinin və Konfutsi təliminin
iqtisadi inkişaf üçün uyğun
olmadığını düşünənlər də var
idi. İndi isə qədim Şərq fəlsəfəsindəki
iş etikası Çin, Honq-Konq və Sinqapurda böyümənin
mühərriki kimi göstərilir. Buna görə də ilahiyyat
və tərəqqi tezisi arasında xətti əlaqənin
qurulması konsepsiyası özünü doğrultmur.
Müəlliflərin fikrincə, mədəni elementlər,
yəni din, milli kimlik, etnik mənsubiyyət və ya mənəvi
dəyərlər vəziyyətin niyə stereotip olaraq
qaldığını anlamaq üçün əslində o
qədər də vacib deyil. İnklüziv iqtisadi və siyasi
institutlar, bərabər rəqabət və nəzarət tərəqqi
və inkişaf üçün daha vacibdir.
1070-ci ildə vəfat edən Kadı Səid əl-Əndəlusi
"Tabakatül-Ümem" əsərində Daron
Acemoğlunun "Tənəzzül" əsərində
olduğu kimi bir milləti digərindən fərqləndirən
və önə çıxaran suala cavab axtarır. Millətlər
iki yerə bölünür: elmə maraq göstərib
müxtəlif elm və sənət istehsal edənlər və
elmlə maraqlanmayan və elm və sənət istehsal edə
bilməyənlər. Səidin fikrincə, təhlükəsizlik,
dövlət başçısının stimulları və
himayədarlığı ilə elmi canlanma arasında xətti
əlaqə var. Elm ancaq sülhün hökm
sürdüyü güclü dövlətlərdə və
təəssübkeşlikdən uzaq hökmdarların təşviq
etdiyi və qoruduğu mühitlərdə inkişaf edir. Daha
sonra elmdə inkişaf etmiş xalqların tibb, fəlsəfə,
riyaziyyat və astronomiya kimi sahələrdə etdiklərini
sadalayır. Göründüyü kimi, Kadı Səid əl-Əndəlusiyə
görə, problemi həll edən və cəmiyyəti digərlərindən
daha qabağa aparanlar elm və biliyə sahib olanlardır. Həm
də bunu daha stabil şərtlərdə həyata keçirənlər.
Bu gün liberalist, demokrat, həm də solçu
müsəlmanların İslamın tənəzzülünün
səbəbini sadəcə Qəzalidə görmələri
kökündən yalnışdır. Qəzali məntiq
haqqında bir neçə kitabın, riyaziyyat və metafizika
haqqında fikirlərin müəllifidir. Demək olar ki,
bütün kitablarında riyaziyyatın və fizikanın nə
qədər önəmli bir elm sahəsi olmasından bəhs
edir. Nəsrəddin Tusiyə bu müstəvidə təsir edən
ən böyük İslam alimlərindən biridir. Yəni Qəzalini
elm və məntiq düşməni kimi göstərmək
yanlışdır. Bu da həqiqətdir ki, o olmasa, bir
başqasının "Hər şey Allahın iradəsi ilə
baş verir" cümləsini əlində bayraq edib cəhalətə
sürüklənəcək bir müsəlman toplumu var. Bu,
coğrafiya məsələsidir və təəssüf ki, bu
coğrafiyada insanlar oxuyaraq yox, eşidərək öyrənmək
niyyətindədirlər.
Rəvan CAVİD
525-ci qəzet .-
2024.-17 avqust (№147).- S.18.