SIĞINACAQ YERİ
O, xalça ilə hər üzünə məşğul
olmuşdu - həm toxumuşdu, həm xalçanın tarixini,
nəzəriyyəsini araşdıraraq əsərlər
yazmışdı, xalçaçılığı öyrətmişdi
- dərs demişdi, ancaq həm də
xalçaçılığın işini daha rahat və təkmil
edə bilməkçün səylər qoymuşdu,
ixtiraçılıq edərək ona qədər olan
xalça toxumaçılığını ən azı
bir-iki addım irəli aparmaqçün ömür sərf etmişdi.
Bu, 1993-cü ilə aid qeydlərindəndir:
"Vaxtı ilə mən "Azərxalça"da işləyəndə
səmərələşdiricilik və
ixtiraçılıqla məşğul olmuşam.
Bıçaq, qayçı, həvə,
sıxlıqölçən, çarx və sairə
üçün layihə işləmişəm. Və
qayırılıbdır".
Amma yenə də Cəfər Mücirini oüzlü-buüzlü
Azərbaycan xalçaçılığının
bütöv müstəvisində göz önünə gətirirkən
onu sadaladığım digər məziyyətlərinə əlavə
olunan bir cəhəti ilə tam bənzərsiz sayıram və
çox təəssüflənirəm ki, məhz digər
xalçaçı və xalçaşünas məziyyətlərinə
əlavə olunan bu keyfiyyəti ilə o, elə misilsizdir ki,
həmin boşluq ürək ağrıdaraq duyulur, daha
artıq təəssüfü isə bu yaradır ki, kiminsə
həmin boşluğu doldura biləcəyini də ağla gətirmək
olmur.
Cəfər Müciri həm də klassik ədəbiyyatı
dərindən bilirdi, müxtəlif xətt növlərini
oxumağı bacarırdı və əski xalçalarda elə
heyrətli gizlinləri sezirdi ki, eyni xalıya min dəfələrlə
baxanların heç biri həmin mübhəm işarənin
ardında açıq-aşkar sözlər
yazıldığının fərqində
olmamışdı, hətta naxış saydığı
cizgilərin şeir misraları olduğunu bir qədər diqqətli
olarsa özünün də oxuya biləcəyini heç
fikrindən keçirməmişdi.
Minillər öncə yaranmış mixi əlifbadakı
mətnlər Bisütun dağlarında bu gün də
insanların gözü önündədir. O qədim dil də
çoxdan ölüb, o əlifba da tarixin təkinə
çöküb. Ancaq hansısa təbrizli sənətkar
günlərin birində qədim tarixdə insanlarla olmuş dəyərə
yeni nəfəs vermək sevdasına düşüb. Ərəb
əlifbasından xalçada da, memarlıqda da naxış
kimi istifadə etmək təcrübəsi kefin istəyən
qədərdir. Ancaq təbrizli ustanın etdiyini kimsə etməmişdi
- o, mixi əlifbadakı mətni bir cazibəli ornament kimi
xalısına əlavə edir. O ümidlə ki, bu məharətini
bəlkə kimsə haçansa gördü və "əhsən"ini,
rəhmətini əsirgəmədi.
Minlərlə göz baxıb görməmişdi,
Müciri gördü: "Mən xalça üzərində
müdafiəyə hazırlaşanda "Dörd fəsil"in
haşiyəsində mixi xətdən naxış kimi istifadə
olunduğunu gördüm. Bir fərşdə - onun fraqmentində
də Azərbaycan dilində bir misra şeirin toxunduğunu
tapdım: "Ey şanə, bu giysu-yi pərişanə
dolaşma..." Bu şeirin müəllifini axtarmaq qərarına
gəldim. Cavan çağlarımda bu misranın bir Sərraf
qəzəlində olduğu yadımda idi. Şeirin bircə
misrası əldə idi. Qalanları ilə
maraqlanırdım".
Hər xalçaçı və
xalçaşünas bunu etmir və edə də bilməz
axı. Müciri başlayır aramağa, əvvəlcə Sərrafın
şeirləri arasında o qəzəli tapır, sonra
qarabağlı şair Sağərinin bir qəzəli ilə
rastlaşır və Sərrafın şeirinin məhz buna
cavab olması qənaətinə gəlir. Amma o şeirlə
bu şeiri tutuşduranda da üstünlüyü nəzirəyə
verir, Sərrafın qəzəlinin daha təsirli olduğunu təsdiqləyir.
Xanəndələr olub və indi də var ki,
avazından məlahət yağır, ancaq oxuduğu qəzəlin
misralarını, o misralardakı sözlərin mənasını
sonacan dərk etmədiyindən sanki ilahi səsinin təsir
gücü də azalır. Və səsi ondan daha zəif
olan, amma şeiriyyatı incəlikləriylə bilən bir
başqası eyni qəzəli eyni muğamda elə
duyğunluqla ifa edir ki, dinləyənin ixtiyarını əlindən
alır.
Mücirini Müciri edən o idi ki,
qarşısına sual çıxanda ona cavab tapmamış
ürəyi soyumurdu və həmin səbəbdən də əlindən
çıxan hər işdə kamillik, bütünlük,
mütənasiblik qabarıq olurdu. Bircə misranın
ardıyca düşərək qəzəlin
bütövünü tapması, o şeirin gözəlliyinə
valeh qalması Müciriyə o fürsəti verirdi ki, həmin
misranı xalçasına toxumuş ustanı daha
yaxşı tanıyıb-duysun, onun hansı ruhun sahibi
olduğunu bir az da yaxından anlasın və bu vəsilə
ilə də xalçadakı digər örtülü
gözəllikləri tapıb üzə
çıxarmaqçün bəsirət gözü bir qədər
də geniş açılsın. Ancaq bir halda ki söz
dolanıb bu gədikdən də keçdi, peşəkarlıq
naminə bir dəqiqləşdirməni gərək edəm
ki, sabah daha bilgili bir oxuyan bu hissələri oxuyanda
yanlışı görüb susduğumuzçün bizi
qınamasın. Molla Zeynalabdin Sağəri Qarabaği 1791-ci
ildə doğulmuşdu, 1854-cü ildə Şuşada vəfat
etdi. Müciri o gümandadır ki, Sağərinin
ölümündən sonra dünyaya gəlmiş Hacı Rza
Sərraf (1854-1907):
Ey şanə, bu giysu-yi pərişanə dolaşma!
Can riştəsi var orda, çəkil yanə,
dolaşma! -
beyti ilə başlayan və xalçaya da
köçmüş qəzəlini Sağərinin həqiqətən
çox lətif olan bu şeirindən ilhamlanaraq yazıb:
Ey şanə, utan, türrə-yi əfşanına dəymə!
Canım çıxar, o zülf-i pərişanına
dəymə!
Ey sürmə, həya eylə, günüm eyləmə
qarə,
Çeşm-i siyəh-i nərgis-i fəttanına dəymə!
Lakin Sağəri dünyaya gəlməmişdən
xeyli əvvəl krımlı Aşıq Ömərin
(1630-1707) gələcəkdə bu biçimli xeyli şeirin
yaranmasına təkan nöqtəsi olacaq qəzəli
vardı, əlyazmalar öz yerində, həmin qəzəl
ozan-şairin 1893-cü ildə Baxçasarayda "Tərcüman"
qəzetinin mətbəəsində nəşr edilmiş
kitabında da yer almışdı:
Ey çərxi sitəmkar, dil-i nalana toxunma,
Hicr aləmidir, etdiyim əfqana toxunma.
Ey bad-i səba uğrar isən yarə salam et,
Tel qırma fəqət, zülf-i pərişana
toxunma.
Ey badə, əgər yarım içərsə səni
mənsiz,
Ver nəş`ə, fəqət nərgis-i məstanə
toxunma.
Verməm sənə can, çək əlini, ey mələk
ül-mövt.
Cananıma nəzr eylədiyim cana toxunma.
...O, heç vaxt axıracan yaşadığı
günün içərisində ola bilmədi. O, həmişə
yarıyuxulu kimi idi. Həm axarında olduğu günün
qoynunda idi, həm də burada deyildi - yuxu görən adam
özü burada, amma eyni anda həm də
röyasındakı həyatında olan kimi. Öz
etirafıdır ki, hərdən bu sərhədləri də
itirirmiş. Qəfilcə yuxudan oyanan adam əsl gerçəkliyin
yuxuda baş verənlərin olduğunu zənn edərək
oyanandan sonra niyə burada olduğuna təəccübləndiyi
kimi!
Təqvimdə 1992-ci il idi, ancaq xatirələr tez-tez
Mücirini alıb illərin uzaqlarına, Təbrizdən
Bakıya təzəcə gəldikləri çağlara
aparırdı. Həmin xatirələrdə özü də
cavan idi, Pişəvəri də sağ idi, digər dostlar da
yanaşıydılar. İndi isə həmin günlər əlçatmaz
idi və o simsarların əksərini də illər
özü ilə aparmışdı. Qalan elə xatirələrdi:
"1325-ci ilin azər ayından (1947-ci ilin dekabr ayı)
İran ordusunun hücumu, Amerika və ingilis imperialistlərinin
köməyi nəticəsində Azərbaycan Milli Hökuməti
Təbrizdən geri oturduqdan bir qədər sonra Bakının
Buzovna qəsəbəsində bizə yer verdilər - Nobel
bağında yaşayırdıq. Mərhum Pişəvəri
də ailəsi ilə Mərdəkanda yaşayırdı. O,
hərdənbir gəlib, burada onlara baş çəkirdi.
Cümə günü idi. Xanım Jalə də gəlmişdi.
Pişəvəri gəlib Jalədən xahiş etdi ki, Hafizdən
bir fal aç! Açdı, Hafizin bu mətlə ilə
başlayan qəzəli gəldi:
Yari əndər kəs nemibinim yaranra çe şod
Dusti key axər aməd, dustaranra çe şod.
Görmürük həmdəm olan bir kəs,axı
yar hardadır?
Sevgilər bitdi nə vaxt, aşiq vəfadar
hardadır?
Şeirin bu misrasına çatanda hamı təsirləndi.
Pişəvəri dizinə vurdu:
Kəs be meydan dər
nemiyayəd sovaranra çe şod.
Boş qalıb meydanımız,
köhlənçapanlar hardadır?
1992-ci ilin may günləridir. Şairə Jalənin
Pişəvərinin təvəqqesi ilə Hafiz Şirazi
"Divan"ını açaraq sanki təsadüfi deyil, elə
məhz belə olmalıymış kimi onların aqibətinə
tam uyğun gələn qəzəllə
qarşılaşması səhnəsindən, oxunduqca ürək
sıyıran o nisgilli misraların cəngindən qurtulub yeni
zamana qayıdan Mücirinin yaddaş mücrüsü
çox keçmədən yenidən açılır, onu
təzədən dünənə aparır və
özünü çiyindaşlarının,
silahdaşlarının arasında görür, tez-tez təkrarladıqları
Şeyx Məhəmməd Xiyabani kəlamını həmin
qaib dünənin içindən həm öz, həm
artıq əksəri həyatda olmayan dostlarının
canlı səsində eşidir: "Kişinin
ayağının altında Vətən torpağı,
başının üstündə istiqlal bayrağı
olmalıdır".
Bir zamanlar beləydilər. Əzmlə, mübarizə
həvəsi ilə, qələbə şövqü ilə
daşırdılar.
Oturmuşdu yeni toxuduğu xalçasının
yanında, "Xatirat" dəftəri yanındakı
alçaq mizin üstündə idi, yaddaşında dirçəlmiş
bu anları da dəftərinə
köçürürdü.
Könlündəki eşq yenə əvvəlki
kimiydi, ancaq ömrün ümidlər bəsləməyə
ayrılmış parçası artıq tükənən
kimiydi və nə güc o güc, nə də vaxt o vaxt idi...
...1983-cü ildə Azərbaycanın mədəni
mühiti çox əlamətdar hadisənin ərəfəsində
idi və bunu yalnız mədəniyyət hadisəsi hesab etmək
də düz olmazdı. Bakıda ilk dəfə Beynəlxalq
Xalça Simpoziumu keçiriləcəkdi və həmin tədbirdə
dünyanın müxtəlif xalçaçılıq
ölkələrindən təcrübəli mütəxəssislərin,
eləcə də xalçaşünaslıqda mötəbər
imzası olan görkəmli əcnəbi alimlərin
iştirakı gözlənilirdi.
Sovet Azərbaycanında milli siyasətin misilsiz nailiyyətlərindən
sayılsa, ayrıca bir tarixi hekayətin mövzusu olsa bu beynəlxalq
sənət-elm məclisinin sözün əsl mənasında
memarı o çağlar Azərbaycan KP MK-nın ideologiya məsələləri
üzrə katibi Həsən Həsənov idi.
Xalça bizim xalqdan
ötrü həmişə yalnız incəsənət
deyil, həm də milli mənafe, müəyyən mənada qəsb
təhlükəsi altındakı ərazi anlamında olub. Azərbaycanlıların
zövqü və barmaqları ilə yaradılan
xalçaları mənimsəməyə,
özününküləşdirməyə cəhd edənlərə
az rast düşməmişik. Birbaşa nələrisə
oğurlayaraq öz adlarına çıxmaları o yana,
görəndə ki, bizim xalçaları
açıq-aşkar özününkü kimi qələmə
vermək alınmır, onda sürüşkən deyimlər
quraşdırıblar. Güney Azərbaycanda toxunmuş
xalıların əsl müəllifliyini gizlətmək
üçün "İran xalçaları", Şimali
Azərbaycanda yaradılanların gerçək müəllifliyini
pərdə arxasında ört-basdır etməkdən
ötrü "Qafqaz xalçası" deyimlərini
uydurublar.
1983-cü ildə Beynəlxalq Xalça Simpoziumunun
Bakıda keçirilməsinin əsas faydalarından biri bu idi
ki, Azərbaycan dünyanın xalçaçılıq mərkəzlərinin
ən vaciblərindən biri kimi önə
çıxırdı və simpoziumun gedişində də,
simpoziumla əlaqədar ortaya çıxacaq nəşrlərdə
də bizim həm zəngin xalçaçılıq
tariximizi, həm uğurla davam etdirilən ənənələrimizi,
həm də bu sahəyə elmi yanaşmadakı nailiyyətlərimizi
dünyaya nümayiş etdirmək imkanımız
yaranacaqdı.
Söz yox ki, bu simpozium Cəfər Müciriyə də
diqqəti artırmaya bilməzdi. Çünki o, barmaqla
sayılası azlardan idi ki, xalça işinin bütün
istiqamətləri ilə ən ali peşəkarlıqla məşğul
idi. Toxumaq deyirsən, toxuçuluğu vardı,
çeşniçilik deyirsən, seçilən xalça rəssamı
idi, tədqiqatçılıq deyirsən, yenə ən təqdirəlayiqlərdəndi.
Ona görə də Beynəlxalq Xalça Simpoziumu məsələsi
ortaya düşüncə Mücirini bu məsələylə
əlaqədar olan qurumların hamısı əlimyandıda
aramağa başlamışdı.
Akademiya axtarırdı ki, keçiriləcək elmi
konfransda Müciri də məruzə etsin, xalça
istehsalı birlikləri arayırdılar ki, ondan məsləhətlər
alsınlar, səriştəsindən, biliklərindən
yararlansınlar, radio-televiziya, qəzet-jurnallar onu gəzirdi
ki, müsahibələr götürsünlıər.
O vaxtlar idi ki, Müciri bir tərəfdən
"Yorulmuşam" deyə təqaüdə
çıxmaq, yaradıcılıq işlərini daha asudə
davam etdirmək istəyirdi, di gəl, bu simpozium söhbətinin
ortaya çıxması onu dirçəltmişdi,
yorğunluq-filan yaddan çıxmışdı, haradan zəng
edirdilərsə, hansı köməyi umurdularsa, hansı
tapşırığı verirdilərsə, hansı
sifarişi edirdilərsə, birinə də "yox"
demirdi, məmnuniyyətlə razılıq verir, dərhal da
icraya başlayırdı. Sanki onun, idman deyişi ilə
söyləyəcək olarsaq, "ikinci nəfəsi
açılmışdı". Amma elə bu ifadəni də
xalçaçı ibarəsi ilə ifadə etmək daha
yerinə düşəndir ki, elə bil Cəfər
Müciri təzə xalça uzatmışdı.
Xalıçıların dilində "təzə
xalça uzatmaq" xalçanı-palazı yerə sərmək
mənasında yox, hana quraraq yenisini başlamaq mənasına
gəlir.
O günlərdə Mücirinin dincliyi yox idi, bu
işlərə ürəkdən girişmişdi və hər
axşam da etdiklərinin hesabatını özü
özünə verərək gündəliyində də
qeydlər aparırdı.
"Bu il sentyabrın 3-ü ilə 8-i arası
Bakıda keçəcək Beynəlxalq Xalça Simpoziumu
üçün hazırlıq gedir. Bir neçə Azərbaycan
xalçasından balaca qovluqda kart-postal şəklində
xaricdə çap olunubdur. Burada mənim "Füzuli" və
"Ləçək-türünc" xalçam da
vardır. Bunları, həmçinin Nizami muzeyində olan
"Leyli və Məcnun", "Fərhad və
Şirin" və başqalarının rənglərini elə
aydın çəkib, elə gözəl kağızda nəşr
ediblər ki, deməzsən bunlar həmin xalçalardır.
Xalçalarımın oraya düşməsi yaradıcılıq
nailiyyətidir və məni yeni əsərlər
hazırlamağa ruhlandırır.
Bu gün "Qobustan" jurnalından mənə zəng
edib "Cənubi Azərbaycan xalçaçılıq sənəti"
barədə böyük bir məqalə yazmaq xahiş etdilər.
Bu, həmin simpozium üçün lazımdır".
Xatirimdədir, vaxtilə "Qobustan"ın simpozium
dönəmində işıq üzü görmüş
sayında o məqaləni oxumuşdum. Adətən elə
yarandığı çağlardan mətbuat və mədəniyyət
tariximizdə işıqlı izini buraxan bu dərginin bir
sıra səbəblər, o sıradan da hər nömrəsində
rəngli təsvirlərin yer alması ucbatından nəşri
ləngiyir, tək-tək hallarda fəsillik jurnal elə
çıxmalı olduğu aylarda oxucu ilə
görüşə bilirdi. Ancaq xalça simpoziumu
keçirilərkən "Qobustan"ın da vaxtında
çıxması qeydinə qalınmışdı və bu
da unudulmayıb ki, Cəfər Mücirinin topluda 1983-cü ilin
3-cü sayında yer alan "Cənubi Azərbaycan
xalçaçılığının bədii xüsusiyyətləri"
adlı məqaləsi Vətənin o tayında xalça sənətinin
mənzərəsini bütün əhatəsi ilə göstərən
ilk sanballı araşdırma kimi canlı maraq, fəal diqqət
oyatmışdı.
Həmin məqalənin bir əhəmiyyətli tərəfi
də ondan ibarət idi ki, Hindistandakı ən məşhur
xalça məktəblərindən birinin də birbaşa Azərbaycanın
təsiri ilə yarandığını nişan verirdi.
Ərəb-farsdilli tarixi mənbələrə yaxşı bələd
olan, farsdilli klassik poeziyanı da elə bir ədəbiyyatçı
qədər bilən Cəfər Müciri müşahidələrinin
nəticəsi kimi o məqalədə bu təfərrüatlardam
məlumatsız olan müasir oxucuya və elmi ictimaiyyətə
xəbər verirdi ki, moğol şahzadəsi Humayun
atasından küsüb Təbrizə gələndən və
uzun müddət Şah Təhmasib sarayında qalandan sonra
Hindistana qayıdanda özü ilə çoxlu sənətkarlar,
o sıradan xalça ustaları aparmışdı.
Müciri Lahur xalçaçılıq məktəbini
Təbriz məktəbinin törəməsi hesab edir, ancaq
bununla çevrəni qapatmır, müəyyən səbəblərdən
İraqa, Türkiyəyə, həmçinin Güney Azərbaycandan
İranın müxtəlif şəhərlərinə
köçən xalçaçıların - rəssam,
texnoloq, boyaqçı və toxucuların bizim üslubumuzu və
ülgülərimizi də oralara
daşıdıqlarını, oradakı məktəblərin
də Azərbaycan həngində şəkilləndiyini iddia
edirdi.
Müciri başqaları kimi sadəcə toxucu yox, bu
işin nəzəri əsaslarını, texnolojisini cikinə-bikinə
qədər incəliyi ilə bildiyindən hansısa başqa
xalqdan olan birisinin onun yanında bizim xalçamıza sahiblik
iddiasına düşməsi mümkünsüz idi.
Çünki Müciri bir çoxlarının etdiyi sayaq
hay-küylü vətənpərvərliklə, ya səsinin
gur yerinə salaraq hisslərə güc verməklə yox,
elmi əsaslarla, dəlillərlə dərhal isbat edə
bilirdi ki, nə nədir, nə kiminkidir. Ona görə də
Mücirinin qarşısına müəllifliyi danılaraq
müştərək və yayğın adla "İran
xalçası" kimi təqdim edilən deyil, hətta bir
fars oğlu farsın, fars qızı farsın İranda
farsların çoxluq təşkil etdiyi hansısa bir şəhərdə
toxuduğu xalı çıxanda sərraf nəzərləri
ilə diqqət edincə hökmünü verə bilirdi ki,
bu fərş Kirmanda, Məşhəddə, Tehranda, Qumda toxunubsa
da, burada "türkbaf" texnoloji üsulu tətbiq edilib, yəni
bizim məktəbdir. Qarşısındakının da istənilən
etirazını yerindəcə yarımçıq kəsməyə,
sözünü ağzında qoymağa Mücirinin
qarşısıalınmaz silahı vardı. Azərbaycanlı
xalçaçıların yaratması olan türkbaf -
türktoxusu üsulunun nədən ibarət olmasını
sübut etməkçün o, uzun danışmadan da qolunu
çırmalayıb dəzgah arxasına keçməklə,
ilməni ilmə ardınca vurmaqla rəqibini mat qoya bilirdi.
Güney Azərbaycanda
xalçaçılığın hansı həddə
yayılıb inkişaf etdiyini əyani olaraq göstərməkçün
Cəfər müəllim 15 il əvvəlin, deməli, hələ
şah dövrünün - 1968-ci ilin bir İran nəşrindən
tapdığı rəqəmləri iqtibas edirdi ki, həmin
hesablamalara görə, Cənubi Azərbaycanda 7.494 xalça
fabriki və emalatxanası varmış. Bunlar hələ rəsmən
qeydiyyatda olanlarmış. Ev şəraitində işləyən
ustaları, onların ailə üzvlərini, köməkçi
sənayedə çalşanları da bura əlavə edəndə
iki milyondan artıq azərbaycanlının xalça sənayesi
ilə bağlı olduğunu yazan Cəfər Müciri bu gəzişməsi
ilə xalçanın Güney insanının həyatında
necə əsas yer tutduğunu açıb göstərmiş
olur, artıq damarlarında axan qanda olan
inqilabçılıq, vətənçilik, millətpərəstlik
duyğusunun diktəsi ilə təəssüfünü (və
həm də etirazını) bəyan edirdi ki, Təbriz
xalça məktəbinin örnəkləri dünya muzeylərini,
sıra-sıra ölkələrdə şəxsi
kolleksiyaları bəzəsə də, nə
xalçaçılıq, nə də onun qızıl
barmaqlı ustaları dövlət qayğısından istifadə
edə bilir. Yazırdı ki, indiyədək Təbrizdə
xalqın çoxdan arzuladığı
xalçaçılıq muzeyi yaradılmamışdır,
yazırdı ki, Təbriz Universitetində
xalçaçılıqla bağlı indiyədək bir dənə
də olsun diplom işi yazılmamışdır,
yazırdı ki, 1960-cı illərin
başlanğıcında 4 əsrlik uzun yol keçmiş Təbriz
məktəbinin son nümayəndəsi, Ağa Mirək ailəsinin
son nümayəndəsi Seyid Hüseyn Müsəvvər
dünyasını dəyişəndən sonra nə o
fırçanı götürüb yolu davam etdirən, nə
bu son korifeyə ehtiram göstərən oldu. Niyəsini
açıq yazırdı: "Çünki milli mədəniyyətlərin
inkişafına dövlət planlarında yer verilməmişdir".
Mücirinin bu məqaləni yazdığı vaxtdan
40 ildən də çox keçir. İndi Güney Azərbaycanda
xalçaçılığın vəziyyəti necədir,
artıq sayı 40 milyonu aşmış güneylilərin nə
qədəri bu qədim və sevimli peşəni davam etdirməkdədir?
Heyiflər ki, nə o tayda, nə bu tayda indiyədək
belə məsələlərlə ətraflı və dərindən
maraqlanaraq araşdırıb öyrəndiklərini
hamımıza çatdırmağa cəhd edənlər
gözə dəymir.
Cəfər Müciri isə bu sənətə milli
varlığımızın bir parçası kimi
yanaşdığından xüsusi həssaslıq göstərir
və həmin yazısında öz xalça və həyat
fəlsəfəsi ilə səsləşən bir şeirdən
- təbrizli şair Əlirza (Oxtay) Nabdelin Bağmeşədə
dəzgah dalında dayanaraq fərş toxuyan bir qıza həsr
etdiyi, "Xalça yalnız ilmələr, naxışlar
deyil, həm də torpağımızdır" məramının
əks-sədası olan qoşqusundan sətirləri örnək
gətirir, bununla da xalçaçının bizlərdən
ötrü milli özünüifadənin ən parlaq
qanadlarından olmasını bir daha bəyan edirdi:
Aman, aman, gün görməyən toxucu,
İlmək salan, dəfə döyən, ah çəkən,
Çıraq təkin yanan, qanın yandıran
Kiprikləri piltə kimi közlənən.
O nədir ki, düyünlürsən, kəsirsən,
Ürək səsin boğazında boğursan,
Bircə yol da xalçanda bir şəkil sal,
Baxanların dizlərini qurutsun.
Bir şəkil sal, ərbabları qorxutsun,
Zalimlərin barmaqların düyünlə,
Süleymantək qalx, əjdəri zəncirlə,
Qoy xalçanı salan, alan bilsin ki,
Sənin dilsiz əllərində nələr var,
Xalça üstdə başmaqlı yeriyənlər
Bilsinlər ki, dilsiz dinsə nə qopar.
...Müciri hərəkat adamı, peşəkar
döyüşçü və inqilabçı idi və
tale elə gətirdi ki, ixtiyar çağında Vətəninin
bu parçasında ona çevrilişə də inqilaba da,
iğtişaşlara da şahidlik etmək qismət oldu.
O, tarixi yalnız kitablardan bilmirdi, yaxın tarix həm
də onun taleyindən keçmişdi və 1990-cı illərin
əvvəllərində Quzey Azərbaycanda baş verənlər,
Bakıdakı hadisələr və ictimai-siyasi gerçəklikdəki
dəyişmələr onu ciddi narahat edir, ağır
düşüncələrə daldırırdı. Ancaq
günlərin birində çalxantılı yeni günlərin
sərt dalğası siyasi pənahəndələrə də
birbaşa dəyəndə çaşan kimi oldular.
Bütün sovet onillərində onlar daimi diqqətdə
saxlanmış, ən yüksək səviyyədə
qayğı görmüşdülər. Ancaq indi hakimiyyət
dəyişikliyi olmuşdu, sovetin ömrü bitmiş, milli
qüvvələr hakimiyyətə gəlmişdi və
ağrıdan bu idi ki, məhz sanki yolu ilə, mübarizələrinin
ruhu ilə onlara bir köynək yaxın olan təzə
iqtidar onları onillərcə yerləşdikləri məkandan
zorla çıxarırdı. Həmin əraziyə tamah
salanlar sonralar da oldu, kəsə-kəsə hərə o ərazidən
bir az qopardı, lap balaca yer qalıb. Tarixin bu
qatmaqarışıq və həyəcanlı
parçasına da Cəfər Mücirinin gözləri ilə
baxaq: "Hazırda Şimali Azərbaycanda Xalq Cəbhəsi
hakimiyyətdədir. Bu yaxınlarda bizim Demokrat Firqəsi Mərkəzi
binasının bir hissəsini Azərbaycan Xalq Cəbhəsi,
onun Müdafiə Nazirliyi işğal etmişdir. Binanın
"İskra" küçəsinə tərəf olan hissəsi
bütünlüklə tutulub. Bu gün - 1992-ci ilin 2 iyununda
bizim komitədə plenum iclası oldu. İclası açan
Lahrudi dedi ki, neçə gün əvvəl Xalq Cəbhəsindən
bir iddə gəlib və deyiblər bütün bina
boşaldılmalıdır. Sonra da binanı mühasirə
ediblər. Deyiblər ki, çıxmasanız,
sındırıb girəcəyik. Bakı İcraiyyə
Hakimiyyətinin rəisi Gülməmmədov bir neçə
nəfərlə komitəyə gəlib, Lahrudi ilə
danışıblar. İki gün möhlət olub ki, bina boşaldılsın.
Mən çıxış edərək dedim ki, binanı
vermək olmaz, bu, bizimdir, xalqındır. Şimaldakılar
qardaş-qardaş deyə daldan xəncər vururlar. Öyrənmək
lazımdır ki, bunu kim deyir? İran tələb edir? Ya bu
fikir Xalq Cəbhəsinin özünün ağlına gəlibdir?
Nə etmək lazımdır? Bu haqda ciddi fikirləşmək
gərəkdir. Bakıda BMT nümayəndəliyi var,
Qırmızı Aypara var, biz 30 ildir bu binada yaşayıb,
işləmişik.
İclasın sonunda binanın məsulu
Böyükağa gəlib xəbər verdi ki, Xalq Cəbhəsindən
gəliblər, sözləri var. Lahrudi: "Qoy gəlsinlər!"
- dedi. İclasa gəldilər. Cəbhənin baş
mühasibi, iki polis zabiti və başqaları idi. Söhbətlər
oldu. Dedik ki, binanı verməzdən əvvəl deyin görək
bizə harada yer verəcəksiz? Lahrudi gələnlərə
xitabən üzünü mənə tərəf tutub dedi ki,
bu, İran ordusunun ofiseri idi, indi məşhur
xalçaçı Cəfər Müciridir. Bina buna
verilibdir. Məqamlara teleqraf və məktub göndərmişik.
Cavab olsun, gəlin danışaq".
Əbülfəz Elçibəy və onun rəhbəri
olduğu Xalq Cəbhəsinin 1980-ci illərin
sonlarındakı fəaliyyətləri, onların 1 il sürən
iqtidarının işləri haqqında az yazılmayıb, gələcəkdə
də hökmən yazılacaq və hələ qapalı
qalan arxivlər açılandan sonra o vaxt kəsiyi
haqqında bilgilər bəlkə indikindən qat-qat artıq
olacaq.
Əbülfəz Elçibəyin hələ sadəcə
Əbülfəz Əliyev olaraq Bakı Dövlət
Universitetində dərs dediyi, mənim də müəllimim
olduğu çağlardan Güney Azərbaycan məsələsinə
həssas münasibəti vardı və o, Güneyi qəlbinə
ən yaxın tutanlardan, oradakı
soydaşlarımızın milli haqlarının ən
çılğın müdafiəçilərindən idi.
Ona görə "çılğın" ki, bəzən
bu güneyçilik səyləri ifrata da varır, ümumi
işə təhlükələr vəd edən həddə
də çatdırılırdı. O cür
ifratçılıqlar, bəzən hətta onların
özlərinin də nifrət etdikləri bolşeviklərin
pərdə, ölçü gözləməyən
qırmızıyana hərəkətlərini yada salan davranışları
Xalq Cəbhəsinin qısa hakimiyyəti dönəmində
bir az təcrübəsizlikdən, bir az səriştəsizlikdən,
bir az da güclü eyforiyaya qapılmaq səbəbiylə bir
çox istiqamətlərdə vaxtaşırı üzə
çıxırdı və təbii ki, narazılıqlar da
yaradır, hətta onlara rəğbət bəsləyənlərdə
belə tərəddüdlər oyadırdı. Tələm-tələsik
hansısa binalara yiyələnmək üçün belə
qoçuyana həmləçəkmələr, dövlətə
hörmət gətirməyən oxşar başqa naqis hərəkətlər
də olmuşdu. Düşünülə də bilər ki,
böyük gedişatda ani epizodlar sayılası belə
xoşagəlməzliklər zaman keçdikcə unudulub gedir.
Amma elə deyil. Cəfər Müciri həyatının ən
mühüm olmuşlarını əks etdirdiyi gündəliklərdə
bu mətləb üzərində xeyli dayanırsa, demək, məsələ
düşünüldüyü qədər də sadə
deyil. Bəzən sənin adi hesab etdiyin hansısa hərəkətlər
kimlərçünsə müqəddərat məsələsinə
dönür, birincidərəcələşir və unudulmur.
Tarixin hansı səhifəsində yazılır da. Oxşar
hadisə 1995-ci ildə baş vermişdi. Bəstəkarlar
İttifaqı və Yazıçılar Birliyinin gözəl
memarlıq nümunəsi olan tikililərdə yerləşmiş
iqamətgahlarının Bakıdakı İngiltərə səfirliyinə
verilməsi məsələsi qalxıbmış. İngilis səfir
Bəstəkarlar İttifaqında ovaxtkı sədr Tofiq
Quliyevlə görüşübmüş, o da "hə"sini
veribmiş. Ancaq mərhum Vaqif Səmədoğlu söyləyirdi
ki, bir gün qardaşım Yusif mənə zəng vurdu, dedi,
evdən tüfənglərdən birini götür, gəl
Yazıçılar Birliyinə, mən də bir
beşaçılan tüfəng götürüb getdim.
Ancaq yaxşı ki, iş gəlib atəş
açılmasına çıxmır. Yusif Səmədoğlu
Heydər Əliyevə zəng vurur ki, indicə binanı bizdən
almaqçün gələcəklər, üstümdə
tapançam var, 6 gülləni onlara atacağam, sonuncunu da
özümə. Heydər Əliyev gülərək
qayıdır ki, narahat olma, bina verilməyəcək, amma sənə
silah vermiş Daxili İşlər Nazirliyi də cəzalandırılacaq.
Mücirinin gündəliklərini, xatirələrini
vərəq-vərəq çevirdikcə, onun daxili
dünyasına daha artıq nüfuz etdikcə buna bir daha
şahid oluram ki, dövlət düşüncəsi, millət
qayğıları bu nəsil şəxsiyyətlərin
iliyinə qədər hopubmuş, onlar həmişə şəxsi
mənafeyi daha aşağıda tutmağı, hisslərini
ağla tabe etməyi bacarırmışlar.
Zahirən elə o bina söhbətinə görə
Xalq Cəbhəsi hakimiyyətindən gileyli olmağa,
narazı düşməyə bəlkə də haqqı
vardı, ancaq 1993-cü ilin yazında ayrı-ayrı
insanların başıpozuqluğu, iqtidara qarşı
silahlı müxalifətin tərpənişləri onu qəlbən
incidirdi və ilk növbədə dövləti
düşünən bir insan kimi üsyançıların
deyil, ona və məsləkdaşlarına pislik edən
iqtidarın yanında idi. Və bu hissləri ürəyinin
dibindən gəlirdi, tam səmimi idi, bir vərəqlər
idi, bir özü, düşüncəsindəki evinin tənhalığında
kağıza köçürürdü.
"4-10 may 1993-cü il. Gəncə şəhərində
Sürət Hüseynov adlı bir cavan qiyam
qaldırmış, bir hərbi hissə başqasına atəş
açmışdır. Bu, heç də yaxşı deyil.
Daha da pis odur ki, bu adam qabaqcadan "Milli qəhrəman"
olub. İndi də ona Baş vəzirlik vəzifəsi verilmişdir.
İclaslarda, ciddi yığıncaqlarda oturur".
...Bir rəssam, xalçaçı, heykəltəraş
üçün yaradıcılıq sərgisinin
açılışı keçmişlərdə, illah da
sovet dönəmində əlamətdar bir bioqrafiya hadisəsinə
çevrilirdi. Heç də tez-tez baş verməyən bu qəbil
sərgilər həm də mədəni həyatda məxsusi
bayram siqləti daşıyırdı, elə indi də həmin
təhərdir - hamısı olmasa da, əsərlərinin
seçmələrinin böyük qismi bir salona toplanır, gələnlər
sənin yaradıcılığını əvvəldən-sona
bütünlüyü ilə görmək imkanı
qazanırlar, kataloqun çıxır, səhifələrinin
azlığından-çoxluğundan asılı olmayaraq o
kitabça yaradıcılığının xəritəsinə
çevrilir, tamaşaçılar gəlir, baxırlar, kimsə
hətta tənbəllik etməyərək fikrindən
keçənləri rəy kitabında da qeyd edir və
bütün bunlar sonra dönüb olur fəxr edilməli
tarixçə.
Cəfər Mücirinin də həyatında bu
cür unudulmaz günlərdən biri 1993-cü ilin yayında
baş vermişdi. Amma sərginin açılış və
davam etdiyi günlərdən öncəki yaranma, qurulma tarixi
də var axı. O günlərin hər biri Müciri
üçün əziz idi və hamısını gündəliyinə
almışdı.
"Həndəsi naxışları ilə işlədiyim
yeni xalçanı 18 yanvar 1992-ci ildə toxumağa
başlamışam. İndi 22 iyuldur. Hazırda 280 çin
toxumuşam. Bir çində 550 ilmə vardır. Deməli,
126.440 ilmə salınmışdır. Hər 24 saatda 2-3-dən
çox toxuyuram. Deməli, iş asta gedir. İkinci dəfə
saydım. Yoxladım. Deməli, 448 ilmə yox, hər
yarıda 275 ilmə var ki, hər çində olur 550. Bu
gün 1 iyul 1992-də xalçanı çevirdim.
Çevrilməzdən əvvəl "Səhər"
ruznaməsi tərəfindən gəlib şəklini çəkdilər.
Mənim 75 illiyim münasibəti ilə Xalça muzeyi sərgi
təşkil edir. İndi bu sərgiyə də
hazırlaşmaq lazımdır. Açılmış dəvətnaməsinin
üzərində "Saib Təbrizi"
xalçasının şəkli, içəridə mətnidir".
Sənətkar ömrünün xoşbəxt hadisəsi
günbəgün Mücirinin gündəliklərində elə
həmin günlərdəki təravətində
qalmaqdadır. 1993-cü il mayın 21-dir, Xalça muzeyinin
işçiləri hazırlanan yaradıcılıq sərgisi
üçün evdəki çeşni, eskiz və
xalçaları aparmaqçün gəliblər. Mücirinin
özünün seçərək fərdi sərgisində
nümayiş etdirilməkçün ayırdığı
xalçalar 35 ədəddir. Xırda, gözəl işləri
də var, ancaq qurulması çətin olduğu
üçün onları vermir. Ancaq çox istəyir ki, bu
sərgidə ən son əsəri də mütləq olsun.
Ötən ildən başladığı xalça üzərindəki
işini sürətləndirməyə, sərginin
açılışına çatdırmağa
çalışır. Artıq sinni elədir ki, onun
tayları dincəlmək yolunu seçərək əlini
ağdan-qaraya vurmur. Zarafat deyil, səksənin
astanasındadır. Fəqət o, toxuyur, toxuduqca da mükəmməl
bildiyi toxu təcrübələrini daha da kamilləşdirməkçün
yollar arayır, o əsnada özünü də sevindirən
tapıntıları olur: "Hazırda toxuduğum həndəsi
naxışlı xalça toxuduqca mənə qol-qanad verir.
Yaradıcılıq sərgim təqribən hazır kimidir.
Kataloq da ingilis dilinə tərcümə olunub və çap
işləri ilə məşğulam. Bundan əlavə,
arxaca keçmə və arxaclar üzrə təcrübə
də aparıram. Bu zaman "Alt arxacı ölçən"
adlanan sarı məftildan hazırlanmış millərdən
istifadə edirəm. Vaxtını da ölçəcəyəm.
Alt arxacı bəzən 10 və ya 11 qat ərişlə
keçirəm. Pis yatmır. İki kiloqram qəhvəyi və
bez rəngli yun aldırmışam. Xalçamın mətnindən
cəmi 28 çin qalır. Bu gün 29 may 1993-cü ildir. Bir
neçə gündür ki, Xalça muzeyi keçmiş
Lenin muzeyinə (indiki Muzey Mərkəzi - R.H.)
köçübdür. Mən sərgimə görə təqribən
hər gün oraya gedirəm. Qapıda milisionerlər hər dəfə
soruşurlar. Ancaq orada olan muzey işçilərinin mənə
münasibətini gördükdə daha soruşmurlar və
hörmət edirlər".
1993-cü ilin 28 iyununda Azərbaycan Televiziyasında
"Buta" verilişinin növbəti
buraxılışı olub keçib. İndi nə kiminsə
yadındadır, nə lent yazısı qalıb. Ancaq
"Gündəliklər" o tarixçəni də hifz
edib. Xalça muzeyi əməkdaşının müsahibəsi
göstərilib, söyləyib ki, təbrizli rəssam Cəfər
Mücirinin Xalça muzeyində sərgisini açmaqla məşğuluq.
Sərginin hazırlandığı aralıqda
Mücirinin onillərin həsrətini toxtatmaqçün daha
bir fürsəti olmuşdu, həyat yoldaşı ilə
İrana gedib qayıtmışdı. Xoşbəxt gün
1993-cü il avqustun 3-nə təsadüf edirdi. Əlbəttə,
sərgi açılışı həmişə xoş
hadisədir. Lakin Mücirinin seçdiyi söz onun içərisində
tüğyan edən duyğuları sərrast ifadə edir:
"Sərginin açılışı günü bir
neçə mətbuat orqanlarının foto-müxbirləri
gəlmişdi. Tufanlı gün yaranmışdı.
Çoxdan çalışırdıq. Kataloq 4 səhifədən
ibarətdir. Cildin üstündə şəklimi yaxşı
işləməyiblər. İçəridə də şəkillərin
aydınlığı azdır. Sevincin kiçik vaxtı
bulvarda mənimlə gəzdiyi yerdə şəkli var ki, bu
kataloqun əsas ürəkaçan şəklidir. Dəvətnamədə
olduğu kimi, burada da "Saib Təbrizi" xalçası
cildin üstündədir".
Müciri bayramını - sərgini Xalça muzeyinin
direktoru Röya xanım Tağıyeva
açmışdı, akademiyanın müxbir üzvü Kərim
Kərimov, Mikayıl Abdullayev, cənublulardan Əmirəli
Lahrudi, Sabir Əmirov danışmışdılar. O vaxtlar
UNESCO-da işləyən Ramiz Abutalıbov həmin günlərdə
Fransada yaşayan iki təbrizli ilə Bakıdaymış,
onları da götürüb gəlibmiş sərgiyə, təsadüfdən
həmin adamlardan biri elə xalça texnologiyası məsələləri
ilə məşğulmuş, Müciri ilə söhbətləri
dərhal tutur, Mücirinin kitablarıyla maraqlanır.
O gün həmin açılışda bir nəfərin
- ustad həmkarı Kamil Əliyevin
çıxışını "Gündəlik"ində
Cəfər müəllim xüsusi qeyd edir. Kamil Əliyev
söyləyibmiş ki, mənim xalçalarımın
texnoloji işlərini Müciri yerinə yetirir.
Sərgidə Mücirinin seçmə əsərləri
sıralanmışdı: "İki tale", "Rixard
Zorge", "Silsiləvi Ləçək", "Ləçək-türünc",
"Saib Təbrizi", "Buta", "İki
balış", "Füzuli", "Nizami",
"Ulduzlara doğru" xalçaları, bolluca eskizlər.
Bunlar sadəcə bir sənətkarın əsərləri
deyildi, həm də onun keşməkeşli ömrünün
səhifələri idi. Sərgiyə ilk tamaşa edənlərdən
olan şair Arif Səfa bir neçə gün sonra yazaraq
Müciriyə hədiyyə etdiyi şeirində məhz həmin
həqiqəti ifadə etdiyindən bu ithafı Cəfər
müəllim başqa daha məşhur şairin - Əli Tudənin
həmin sərgidə göstərilən bir xalçaya həsr
edərək ona bağışladığı şeirindən
də çox bəyənmişdi. "Həsrət
içində" adlı o şeirində Arif Səfa "əməl
dostu" adlandırdığı Cəfər Mücirini belə
görürdü:
Baxdım bu gözəl xalçalara heyrət
içində,
Parlar elimin sən`əti min sən`ət içində.
Bu sən`əti Təbriz sənə bəxş
etmiş əzəldən,
Ömr eyləmisən gör nə qədər zəhmət
içində.
45-də döyüşdün ki, çıxa xoş
günə Təbriz,
Qaldın neçə il Təbrizə sən həsrət
içində.
Azadlıq üçün sən də
çalışdın gecə-gündüz,
Bəlkə elimiz gün görə hürriyyət
içində.
Ömrün bu payız vaxtı gedib Təbrizi
gördün,
Gördün ki, qalıb arzuların möhnət
içində.
Arzu oxumuz dəysə də hər gün daşa, ey
dost,
Hər gün yaşadıq biz yenə xoş niyyət
içində.
Xalçanın çox hikmətləri var və onun
toxucusundan umduğu ən əsas şərt səbir, təlqin
etdiyi ən başlıca keyfiyyət səliqə-sahmandır.
Cəfər Müciri və məsləkdaşlarının bəxtini
zəmanə elə kəc yazmışdı ki, onlar bir
ömür boyu arzuladıqları günlərin yetişməsini
səbirlə gözləyə-gözləyə
yaşadılar. Sonu görünməyən intizardan əzablı
nə ola bilər ki! Nə qədər səbirli olursan ol,
ağır düşüncələrin yükü həmişə
səni sıxacaq.
Uzun illər boyu Elmlər Akademiyasının Şərqşünaslıq
İnstitutunda birgə işlədiyim güneyli şairə Həkimə
Billuri bir dəfə söylədi ki, Cənubi Azərbaycandan
olan siyasi pənahəndələr arasında ən xoşbəxti
Cəfər Müciridir.
O bu sözləri deyəndə şöbəmizdəki
digər cənublu, qarşısındakı mətnə
qapılaraq nəsə yazan görkəmli ədəbiyyatşünas
alim Həmid Məmmədzadə qələmini qoydu
qırağa, sualedici nəzərlərlə Həkimə
xanıma sarı baxdı və o da dediyi bu sözün niyəsinin
soruşulacağını irəlicədən hiss etdiyindən
dilləndi: "Ona görə ki, xalçaçıdır.
Ona görə ki, gündə yüzlərlə ilmə vurur.
Başı qarışır xalçasına, fikri-zikri
qalır orada, bizim qədər dərdi-sər çəkməli
olmur, xalçası onu qoruyur. Onun sığınacaq yeri
hamımızınkından yaxşıdır".
10 avqust 2024
Dəmir Aranelli
525-ci qəzet .-
2024.-17 avqust (№147).- S.14-15.