Real aləmdən çöldə
qalanlar
Vahid Qazinin
"Çöl Qala" əsəri haqqında qeydlər
İlk dəfə idi, belə bir əsər
oxumağım. Povest, demək olar ki, dialoqlar üzərində
qurulsa da, burada canlı ünsiyyət yox dərəcəsindədir,
məktublardan ibarətdir. Ədəbiyyatda buna epistolyar janr
deyillər. Əsərin qəhrəmanlarının söhbətləri
müasir çağın gəldiyi son nöqtədə -
sosial şəbəkədə baş tutur. Povest hadisələrdən
çox obrazların şəxsi dünyagörüş
paylaşımları ilə zəngindir.
Əsas hadisələr rəssamın (o,
ortayaşlı evli adamdır) ünsiyyət üçün
sosial şəbəkədən seçdiyi qadına
yazması ilə başlayır. İlk baxışda bu
münasibət əyləncə xarakterli görünsə də,
onların coşğun axan çay kimi oxucunu öz
axınına qoşub aparan söhbətlərindən
aydın olur ki, əslində, hər ikisi bu dünyada mənən
təkdilər və hər bir insan kimi mənəvi bir həmdəmə
ehtiyac duyurlar.
Bütün müsbət dinlərin, fəlsəfə
və elmlərin hədəfi anlamaq, həqiqəti
tapmaqdır. Kainatın "mənası" deyilən
"böyük sirri" aydınlığa qovuşdurmaq,
faş etməkdir. Ancaq bu "həqiqət" deyə
adlandırdığımız nədir? Kimin həqiqəti
digəri ilə uyumludur? Doğruları kim müəyyən
edib? Bu suallara min illərdir, konkret cavab tapıla bilməyib və
nə zamansa bu, mümkün olacaq kimi də
görünmür. "Çöl Qala"nın
ideyasının da elə məhz bu problemin əsasında
qurulduğunu düşünürəm.
Bəlkə də, həyatın mənası elə
onun məhz mənasız olmasındadır. Yəqin ki, "məna"
dediyimiz məfhum konkret bir nəsnə olsa idi, onda onu əldə
edə bilməyən adamlar üçün həyat sona
çatmış olardı. Çünki həyatın əksi
ölüm deyil, can sıxıntısıdır. Amma bu,
insana verilmiş böyük bir şansdır ki, o öz həyatının
mənasını özü yarada bilir. Eynilə
"Çöl Qala" əsərinin baş qəhrəmanları
kimi. Onlar mövcud olduqları maddi dünyada qəlbən
qırılmış, ruhlar aləminə
sığınmış iki insanın obrazıdır.
Əsər boyu oxucu onların bir-biri üçün
darıxdığının, real həyatda
görüşüb bir-birinə qovuşmaq istədiyinin
şahidi olsa da, bu, mümkün olmur. Mənə elə gəlir
ki, əsərin sehri də elə məhz bundadır. Əgər
onların bu qeyri-real "görüşləri"
reallığa qovuşsa idi, yəqin ki, mahiyyətini itirərdi.
Bu ideyanın əsası ədəbiyyata "Leyli və Məcnun"la
gəlib. Onlar yaşadıqları cəmiyyətdə şəxsiyyət
azadlığı, bu minvalla da xoşbəxtlik tapa bilmədikləri
üçün qeyri-real dünyaya - ruhlar aləminə
sığınmışdılar. Sonda da elə ruhən
qovuşduqları üçün əsər bədbin deyil,
nikbin sonluqla tamamlanmış oldu. Haqqında söhbət
açdığımız "Çöl Qala" povesti də
bu cür tamamlanır. Qəhrəmanlar realda deyil, ruhlar aləmində
qovuşurlar. Belə ki, uzun zaman yalnız sosial şəbəkədən
yazılmış məktublar vasitəsilə ünsiyyətdə
olduqdan sonra əsərin əsas obrazlarından biri rəssam səfərə
çıxarkən (o, belə işlə bağlı səfərlərə
tez-tez çıxırdı) təyyarə qəzasında həlak
olur. Onun yazışdığı sevgilisi də
düçar olduğu dəhşətli xəstəlik nəticəsində
dünyasını dəyişir. Şərh etdiyim səbəbləri
nəzərə alsaq, bu ölümlər bir az da zərurəti
doğuran simvolik xarakter daşıdı.
Əsər boyu obrazların həyata
baxışı, müxtəlif sosial məsələlərə
münasibəti, film, kitab, musiqi, şeir zövqünün
şahidi olur, onlarla birgə müxtəlif həyat hadisələrinə
oxucu da öz beynində alternativ tapır,
düşünür.
Belinski yazırdı ki, sənətkar obrazlar vasitəsilə
düşünür, ictimai ideal, qayə və
arzularını onların dililə oxucuya
çatdırır. Bu prizmadan yanaşsaq, biz əsərdə
bu iki obrazın vasitəsilə müəllifin dünyaya,
tarixi hadisələrə, ölkəsindəki sosial vəziyyətə
münasibətini görür, onun ictimai-fərdi siması, əqli-mənəvi
dünyası, bəşəri qayğı və arzuları
haqqında oxuyuruq. Buna görə də, əsərə sadəcə
iki insanın sevgi və qovuşma arzusu kimi baxmaq doğru
olmaz. O, bütövlükdə müəllifin iç
dünyasının kağız üzərinə
köçürülmüş halıdır.
Əsərdə rəssamın qadına qovuşmaq
üçün göstərdiyi səbir və iradəni
haqlı olaraq, orta əsrlər klassik ədəbiyyatımızın
unudulmaz əsərlərindən biri olan Ş.İ.Xətainin
"Dəhnamə" əsərində pərilər
bağında yaşayan sevdiyi qadına məktublar yazaraq ondan
vüsal görüşü arzulayan aşiqin səbrinə bənzətdim.
Yəqin ki, müəllifin də alt şüurunda bu əsər
iz buraxmış olmalıdır ki, bu mövzu ona bu qədər
təsir etmiş və onu qələmə almaq qərarına
gəlmişdir.
Müəllifin obrazların yazılarında tez-tez incəsənət
haqqında söhbətlər açması, insan həyatını
incəsənətlə vəhdət halında olduğunu
göstərməsi onun insanların ictimai-əxlaqi təkamülündə,
dünyagörüşünün və zövqünün
formalaşmasında incəsənətin rolunu, idraki-tərbiyəvi
əhəmiyyətini yüksək qiymətləndirməsi ilə
bağlıdır.
Nəticə etibarilə, Vahid Qazinin bu əsərini
orijinal və diqqətəlayiq əsərlərdən biri
hesab etdim.
İlahə SƏFƏRZADƏ
525-ci qəzet .-
2024.-17 avqust (№147).- S.12.