Minilliklərin mütəfəkkir
şairi
Ədəbiyyatımızın hər bir inkişaf mərhələsi
bizim üçün böyük maraq kəsb edir və sevə-sevə
öyrənməyə borcluyuq. XX yüzildə
yazıb-yaradan hər bir sənətkarın
yaradıcılıq yolu özəllikləri ilə
seçilir.
Bəllidir ki, bu yüzillik ədəbiyyatımıza
Mirzə Cəlil, Sabir, Hüseyn Cavid, Səməd Vurğun,
İlyas Əfəndiyev, İsmayıl Şıxlı, Bəxtiyar
Vahabzadə, Məmməd Araz və sair ustad sənətkarlar
bəxş edib. Bunların sırasında öz
yaradıcılıq laboratoriyasının genişliyinə,
milli və bəşəri idealına görə Bəxtiyar
Vahabzadə poeziyası xüsusi yer tutur.
Mən Bəxtiyar Vahabzadənin
yaradıcılığı ilə ümumi şəkildə
hələ tələbəlik illərimdən tanışam.
Bu poeziya nəhənginin yaradıcılığı ilə
tanış olandan həmişə beynimdə belə bir sual
dolaşıb: Bu qüdrətli şair öz zəngin
yaradıcılığıyla ədəbiyyatımızda
kimdən sonra dayanmalıdır? Bu suala cavab vermək çətindi.
Çünki ədəbiyyat fikir bağçasıdır və
bu bağçada sözünün çəkisi, rəngi, təravətiylə
hər kəsin öz yeri var.
Bəxtiyar Vahabzadənin böyüklüyü
ondadır ki, o, yaradıcılığının ideya-bədii
xüsusiyyətlərinə, fikrin ifadə tərzinə
görə ədəbiyyatımızda yeni cığır
açıb və bu cığır şaxələnərək
Azərbaycan poeziyasının zəngin yoluna çevrilib.
B.Vahabzadə 70 şeirlər kitabı, 11 publisistik
kitab, 20 bitkin poema yazaraq XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
ümumi mənzərəsinin, axarının dəyişməsnə
ciddi təsir göstərib.
Şair öz fərdi yaradıcılıq manerası
ilə də sələf və çağdaşlarından fərqlənir.
Belə ki, o, XX əsrin yeganə şairlərindəndir ki,
şeirlərindən saxta neft, pambıq, qüdrətli sovet
adamı qoxusu gəlmir. Onun əsərlərinin əsas
mövzusu vətən, dil, millət, onun keçmişi,
bugünü və gələcəyidir.
Bəllidir ki, ədəbiyyatımızda Mirzə Fətəli
Axundzadə, Mirzə Cəlil, Hüseyn Cavid və Səməd
Vurğunla başlanan Azərbaycançılıq, istiqlalçılıq
yolu, XX əsrin 60-cı illərindən siyasi arenada
Ümummilli lider Heydər Əliyev, poeziyada isə Bəxtiyar
Vahabzadə tərəfindən daha da genişləndirildi. Bu,
şairin ədəbiyyatımızdakı yerini və rolunu
göstərən ən mühüm xüsusiyyətdir.
B.Vahabzadə yaradıcılığına bu fərdi
yaradıcılıq xüsusiyyətlərini gətirən
onun poeziyasının kədər notları olub. Vaxtilə
müsahibələrinin birində şairə
ünvanlanmış: "Bəxtiyar müəllim,
yaradıcılığınızın aparıcı
qüvvəsi nədir: sevinc, yaxud kədər?" -
sualına şair: "Kədər" - deyə cavab verərək:
Dünyanı anlayan qəmini çəkdi,
Anlaya bilməyən dəmini çəkdi
- demişdi.
Bu da təbii idi. Böyük şairin tərcümeyi-halı
ilə tanış olanlar bilir ki, o, hələ uşaqlıq
illərində həyatın acısını
dadmışdı. Həyat şairə qarşı o dərəcədə
amansız olmuşdu ki, doğma anasına nənə,
atasına baba deməyə məcbur olmuşdu. Lakin daim
valideyn məhəbbəti, qayğısı ilə əhatə
olunmuşdu. Atası Mahmud ağa ata-babasının
kömürçülük peşəsi ilə ailəsini
bir qarnı ac, bir qarnı tox dolandırmışdı.
Şair özü tərcümeyi-halında
xatırladır ki, bizim nəsilə Şəkidə
"Ətəyidaşlılar" deyirlər. Bu ləqəb
ona görə nəslimizə verilib ki, bu nəslə mənsub
olanlar həddindən artıq arıq olduqlarından külək
əsəndə onları aparmasın deyə, ətəklərinə
daş yığıblar. Lakin şair gəncliyindən
qocalığınadək yaradıcılığının
dərd, kədər yükünün məhvərini cəmiyyətdə
axtarmışdı. Buna görə də onun kədəri fərdi
deyil, ictimai məzmun daşıyır. Şair bu münasibətlə
şeirlərinin birində yazır:
Mən dərddən qaçanda yolda iz qalır,
Alov közdən qaçır, közə dərd
olur.
Mən dərddən qaçanda dərd yalqız
qalır,
Bu da mənim üçün təzə dərd olur.
Toplumda baş verən neqativ hallar, milli hisslərdən
məhrum olmaq, atılmışların,
özümüzü kəsən qılıncların dərdi
şairi üzür, kədərləndirir.
Bildiyimiz kimi, ana dilinə münasibət - məhəbbət
hissləri XX əsrin bütün sənətkarlarının
yaradıcılığında var. Bu hisslər B.Vahabzadənin
yaradıcılığında daha dərin və ülvidir.
Şairin "Ana dili" şeiri ümumən dillər əzbəridir.
Şeirin yaranma tarixi böyük maraq kəsb edir: bir gün
şair Moskva şəhərində özünə yaxın
və doğma olan azərbaycanlı ziyalı
dostlarının qonağı olur. Dostlarının milli dildən
uzaqlaşıb yad dildə danışması, sazın
şkafın üstündə toz basması, gitaranın əldən
düşməməsi vətənpərvər şairi hiddətləndirir,
o, doğma dildə danışmağı ar bilib əcnəbi
dildə danışan fasonlu ədabazlara üz tutub deyir:
Ey öz doğma dilində danışmağı ar
bilən,
fasonlu ədabazlar.
Qəlbinizi oxşamır qoşmalar, telli sazlar,
bunlar qoy mənim olsun.
Ancaq Vətən çörəyi
sizlərə qənim olsun!..
B.Vahabzadənin yaradıcılığına xas olan
dərin fəlsəfi ovqat onu əksər
çağdaşlarından uzaqlaşdırıb dahi Nizami və
Füzuliyə yaxınlaşdıran xüsusiyyətdir. Bədii
dildə olan adi informatik deyim tərzi əksər hallarda onun
şeirlərində poetikləşir. Həyatın mənasını
hərəkətdə, fəaliyyətdə görən
şair, milli dilə olan bağlılığını nəinki
ümumi məzmunlu şeirlərində ifadə edir, hətta
dilçilik terminlərindən də bu məqsəd
üçün bir obraz kimi istifadə edir:
İsim, sifət döyüşlərdə çox
zaman
karıxar,
feillərsə döyüşlərdən həmişə
qalib çıxar.
Çox sevirəm igid kimi döyüşən
kəlməni mən, sözü mən.
feil olmaq istəyirəm,
düzü, mən...
Şairin feil olmaq istəyində iki məqsəd var:
birincisi, doğma sözlərimiz kimi dilə olan sevgisi,
ikincisi, feillərin hərəkət bildirməsi.
B.Vahabzadənin Azərbaycan ədəbiyyatındakı
yeri və rolu barədə danışarkən Nizami və
Füzuli yaradıcılığına oxşar bir sıra
paralelləri vermək yerinə düşərdi:
Bildiyimiz kimi, əyribel ana obrazı Nizaminin "Sirlər
xəzinəsi" poemasının "Sultan Səncər və
qarı" hekayəsində diqqətçəkicidir. Nizamiyə
görə, ananın beli əməyə məhəbbətdən
əyilib. Dahi Füzuli də Məcnunun anasını əyribel
təsvir edir. Nizamidən fərqli olaraq, şair əyribel
ananın belinin əyriliyinə fəlsəfi məna verir ki,
torpaqdan yaranan insan torpağa getməyə
hazırlaşdığı üçün beli əyridir.
Həyatın dörd: od, su, hava, torpaq amili ilə
bağlı B.Vahabzadə də yazır:
Azərbaycan oğluyam,
Odu Allah sanmışam.
Anam torpaq,
Atam od,
Mən oddan yaranmışam.
B.Vahabzadədə də əyribel ana obrazı var.
Şair ananın belinin əyriliyinə bəşəri məna
verərək yazır:
Əziz anam, əyri belin, bilirəm,
Beşiyimə əyilməkdən əyilmiş.
Əbədiyaşarlılıq hər bir sənətkarın
arzusudur. Bu baxımdan da hər üç sənətkarın
öz əbədiyaşarlılığı ilə
bağlı ifadə etdiyi fikir müqayisə obyekti ola bilər.
Vaxtilə böyük Nizami "İsgəndərnamə"
poemasının sonunda yazmışdı:
Yüz il sonra sorsan, harda, hardadır?
Hər beyti səslənər, burda, burdadır...
Dahi Füzulidə də bu əbədiyaşarlılıq
öz sözləri ilə təsbit olunub. Şair bu
münasibətlə yazıb: "O zaman ki, şeir
gülüstanına ayaq basdım, bu gülüstandakı
şeir güllərinin ətri məni valeh etdi, mən də
istədim ki, burda bir şeir gülü əkib onun kölgəsində
əbədiyyətə qovuşam".
Həqiqətən, böyük Füzuli özündən
sonra elə bir iz qoyub getdi ki, Cəfər Cabbarlının təbiri
ilə desək, "Füzulidən sonra gələn sənətkarlar
nəinki onu ötüb keçməyi, hətta ona
çatmağı belə arzuladılar". B.Vahabzadə də
elə bir poeziya miras qoyub gedib ki, şairin öz sözləri
ilə desək:
Həyatdan getsəm də xatiratdayam,
Arzuma həmişə çathaçatdayam.
Üstümə nə qədər torpaq atılsa,
İşığam, yenə də mən üst
qatdayam.
Yaxud sənətkarın ölməzliyini
sözündə axtaran şair yazmışdı:
Bəxtiyar, düşünək biz dərin-dərin.
Arzular möhtəşəm, xəyallar şirin.
Əsl sənətkarın, əsl şairin
Özü qocalsa da, sözü qocalmır.
Bəxtiyar Vahabzadə zəngin
yaradıcılığıyla Azərbaycan ədəbiyyatının
zirvələrindən biridir. Zaman ötdükcə onun nəhəngliyi
və qüdrəti daha aydın görünəcək, yeni nəsillər
bu vətənpərvər şairin poeziya nəhrindən su
içəcək.
Şairin yetirməsi, filologiya elmləri doktoru,
professor Maarifə Quliyevanın yazdığı kimi: "Bəxtiyar
Vahabzadə min il bundan əvvəlin və min il bundan
sonranın şairidir".
Tural Adışirin
525-ci qəzet .- 2024.-20 avqust (№148).- S.14.