"Xurşidbanu Natəvana
ithaf"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı ADPU-nun nəzdində Azərbaycan Dövlət
Pedaqoji Kollecinin müəllimi, sənətşünas Emil
Ağayevdir. Onunla Xalq rəssamı Altay Hacıyevin
"Xurşidbanu Natəvana ithaf" əsəri haqqında
danışmışıq.
Altay Hacıyev 1931-ci ildə tanınmış rəssam
Əmir Hacıyevin ailəsində dünyaya göz
açıb. Əmir Hacıyev (1899-1972) XX əsr Azərbaycan
təsviri sənətində qrafikaları ilə xüsusi yer
tutur. Rəssam özü də etiraf edir ki "rəssamlıq
sənətini öyrənməkdə atama borcluyam, lakin mənim
əlimdən tutub sənət aləminə gətirən ailəvi
dostluq münasibətlərimiz olan Böyükağa Mirzəzadə
olub". Onun müəllimləri arasında Mikayıl
Abdullayev, Tahir Salahovun da adını qeyd edə bilərik. Sənətkarın adı Azərbaycanda ilk dəfə
1958-ci ilin payızında, istedadlı gənc rəssamların
birinci sərgisində çəkilmişdi. A.Hacıyev əvvəlcə Bakıda Rəssamlıq Texnikumunda,
sonra isə Kiyevdəki Rəssamlıq İnstitutunun qrafika
fakültəsinə qəbul olur. Burada o, Ukraynanın məşhur
qrafika ustası A.S.Paşşenkonun emalatxanasında məşğul
olur, dəzgah qrafikasının müxtəlif növlərinin
- litoqrafiyanın, linoqravüranın, ofortun sirlərinə
yiyələnir, kitab qrafikasının əsaslarını
öyrənir.
- Altay Hacıyev yaradıcılığında
Xurşidbanu Natəvan obrazı. Emil bəy, istərdim
söhbətimizə burdan başlayaq.
- İlk növbədə qeyd etməliyik ki,
Xurşidbanu Natəvan ikonoqrafik obrazı Azərbaycan təsviri
sənətində məşhurdur. Mikayıl Abdullayev,
Böyükağa Mirzəzadə, Oqtay Sadıqzadə, Ömər
Eldarov bu obraza müraciət etmişlər. İkonoqrafik
portreti təsvir edən rəssamlar Xan qızını gəncliyindən
yaşlı halına qədər təsvir edərək,
xüsusilə başında kələğayı, əynində
məşhur milli geyimi ilə canlandırıblar. Əlbəttə
ki, Xalq rəssamı Altay Hacıyev
yaradıcılığında Qarabağ mövzusuna
xüsusilə, Xurşidbanu Natəvan obrazına tez-tez
müraciət edərək, "Xurşidbanu Natəvan və
Düma", "Xurşidbanu Natəvan və Qasım bəy
Zakir", "Natəvan təbiət önündə" və
bu mövzuda bir-birindən maraqlı əsərlər işləyib.
"Xurşidbanu Natəvana ithaf" triptixi kətan üzərində,
yağlı boya texnikasıyla yerinə yetirilmiş, 150x100 sm
ölçüsündədir.
- Əsərin rəng həlli və kompozisiyası
haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Altay Hacıyev zəngin yaradıcılığa
malik sənətkardır. O, yaradıcılığında əsasən
portret, natürmort, peyzaj və s. janrlardan istifadə edib. Rəssamın
yaratdığı sənət nümunələri əsasən
dövrünün qəhrəman, aşiq, şairə
qadınları, Şuşa, yeni Bakı və olub. Sənətkar
hər şeydən əvvəl, gördüklərinə yaradıcı
münasibət bəsləyən, onları heyrət
qaynağına çevirməyi bacaran rəssamdır. Əsərlərini səciyyələndirən milli ənənələr,
kompozisiya bitkinliyi, məna-məzmun dərinliyi,
inandırıcı stilizə və bədii şərtilik də
bunu təsdiqləyir.
Altay Hacıyev yaradıcılığında
özünəməxsus fərdi xüsusiyyətləri ilə
seçilən əsərlərindən biri "Xurşidbanu
Natəvana ithaf" triptixidir. Qeyd etmək lazımdır ki, sənətkarın
triptixlərinə diqqət yetirsək, öz adını
tariximizə qızıl hərflərlə yazmış
şəxsiyyətlərin yaradıcılığı rənglərlə
canlandırılır. Qarabağın xan qızı,
istedadlı şairəyə həsr edilən triptixin ən
diqqət çəkən hissəsi mərkəzdədir. Natəvan
lirik baxışlarıyla danışır. Şairənin
obrazında kubarlıq daha çox vurğulanır. Natəvanın
yaradıcılıq fəaliyyəti barəsində triptixdə
də sanki söz açılır. Təsadüfi deyil ki, rəssam
triptixi şairənin lirik poetikası üzərində qurub.
Rəng qamması isə abstrakt və axıcıdır.
Triptixin sağ və sol hissələrində isə şairənin
şeirlərində olan şam ətrafına fırlanan kəpənəklər
sanki cənnəti xatırladır. Əsərin birinci hissəsində
Şuşanın memarlıq abidələrinin də ötəri
təsvirini izləyirik. Təsvir olunan bütün hadisələr
isə Xan qızının yaşadığı doğma
Qarabağ torpağında baş verir.
- Sanki Natəvan bir qədər üzgün
görünür.
- Əsər Qarabağ işğal altında olan zaman
təsvir edilib. Ona görə də rəssam Xan qızı
obrazını vətən həsrəti ilə yaşayan, qəmli
bir formada işləyib.
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- Görkəmli fırça ustası, Azərbaycanın
Xalq rəssamı Altay Hacıyev bədii qüvvəyə
malik olan ustad sənətkarlarımızdandır. Rəssamın
yaradıcılığı onun iç dünyasıdır,
hər bir sənətkar öz mövqeyi ilə fərqlənməlidir.
Bu əsərdə Qarabağ təbiəti, incəsənəti
və mədəniyyəti ön plana
çıxarılıb. Altay Hacıyev müraciət etdiyi
Natəvan obrazını bu əsərində fərqli bir
formada poeziyanın vəhdətində təqdim edib. Təsviri
sənət və ədəbiyyatın sintezi əsərin
süjet xəttində leytmotivdir. Əlbəttə ki, Xalq rəssamı
Altay Hacıyev yaşasaydı, bu gün azad
Qarabağımızda Zəfər ruhlu əsərlər
işləyəcəkdi...
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .- 2024.-21 avqust (№149).- S.11.