Səhnə
aktyorun evidir
Şəhərin görümlü yerlərinə təzəcə
vurulmuş afişalarda bildirilirdi ki, yaxın günlərdə
Üzeyir bəy Hacıbəyovun rəhbərliyi və yerli
teatr həvəskarlarının iştirakı ilə
"Leyli və Məcnun" operası göstəriləcək.
Baş rollarda Bakıdan gəlmiş artistlər Hüseynqulu
Sarabski və Əhməd Ağdamski oynayacaq. Məşqlər
isə sabahdan başlanacaq. Afişada yazılmış bu
sözləri oxuyan balaca teatr vurğunu Heydərin sanki sevincdən
çiçəyi çırtladı. Axı o,
adını eşidib, üzünü görmədiyi
Üzeyir bəy Hacıbəyovu və başqa məşhur sənətkarları
üzbəsurət görəcəkdi! Heydər bu xoş xəbəri
məhəllə uşaqlarına çatdırmaq və
sevincini bölmək üçün dərhal evlərinə
tərəf götürüldü...
Ertəsi gün məşqlərə baxmaq məqsədilə
axşamüstü Heydər teatra həvəsi olan bir
neçə tay-tuşunu da götürüb, yay klubuna
yollandı. O, məktəbin müəllim və şagird
kollektivi ilə birlikdə əvvəllər də dəfələrlə
burda olmuş, yerli aktyorların göstərdikləri bir
çox tamaşalara baxmışdı. Hətta onların
hazırlanmasında digər həmyaşıdları kimi
gücü çatdığı işin qulpundan
yapışmış, lazım olduqda isə kütləvi səhnələrdə,
müxtəlif epizodik uşaq rollarında oynamışdı.
...On-on beş yaşlı bir uşağın hər
gün kluba gəlib, saatlarla məşqləri maraqla izləməsi
tamaşanın inzibatçı direktoru, şəhərin
nüfuzlu ziyalılarından sayılan müəllim və
aktyor Azad bəy Əmirovun diqqətindən yayınmadı,
Heydərlə yaxından maraqlandı, teatra həvəsi və
yaxşı səsi olduğunu öyrəndi, digər məktəblilərlə
birlikdə onu da xor səhnəsində oxumağa dəvət
elədi.
Bir neçə günlük məşqdən sonra
"Leyli və Məcnun" Şuşa səhnəsində
böyük uğurla göstərildi. Və tamaşa başa
çatandan sonra Üzeyir bəy səhnəyə
çıxıb, bütün iştirakçıların, o
cümlədən, xorda oxuyan uşaqların əllərini
sıxaraq onları təbrik elədi, tamaşaçılara
minnətdarlığını bildirdi.
İştirak elədiyi bu tamaşa və Üzeyir bəylə
tanışlığı kiçik Heydərə
böyük təsir bağışladı, ilk səhifələri
yenicə yazılmağa başlayan həyat kitabının
kövrək və pozulmaz sətirlərinə çevrildi. Həmin
vaxtdan da qəlbində teatr səhnəsinə daha
böyük sevgi, hədsiz maraq və sönməz məhəbbət
yaranmağa başladı. 1916-cı ilin yayında olan
ayağı sayalı və unudulmaz hadisədən sonra Heydər
Şuşada göstərilən bütün əsərlərin
daimi tamaşaçısına çevrildi...
Uşaq ikən iştirak elədiyi ikinci bir tamaşa
isə Heydərin peşəkar aktyor
yaradıcılığına başlamasına təkan verdi
və həmin gündən o, həyatını həmişəlik
teatr səhnəsinə bağladı. 1919-cu ilin yayında
şuşalı teatr həvəskarları Zülfüqar bəy
Hacıbəyovun "Əlli yaşında cavan" musiqili
komediyasını tamaşaya hazırlayırdılar. Rol
bölgüsü aparılmışdı, ancaq əsərdəki
qadın obrazının ifaçısı tapılmırdı,
daha doğrusu, heç kəs səhnədə zənən
paltarında tamaşaçıların gözünə
görünmək istəmirdi. Məşqlərə baxmaq
üçün müntəzəm olaraq kluba gələn on
beş yaşlı Heydərin sinəsini qabağa verib, cəsarətlə
"mən oynaram!" - deməsi hamını heyrətə
saldı... Bir neçə dəfə məşq eləyəndən
sonra o, səhnəyə çıxdı və Gülnaz
rolunu məharətlə oynadı. Tamaşadan sonra rejissor da,
aktyorlar da Heydərin ifaçılıq qabiliyyətini
yüksək qiymətləndirdilər, ürəyəyatımlı,
məlahətli səsini çox bəyəndilər.
Heydərin səhnədə arvad paltarında
çıxış eləməsi xəbəri atası Məşədi
Aslanı heç də açmadı, oğlunu məzəmmət
elədi. Amma vaxtilə qonşuları olmuş
çayçı şəyirdi Əbdürrəhim Fərəcovu
və sonra digər qonşusu Əhməd Bədəlbəyli-Ağdamskini
gözləri qabağına gətirəndə bir az sakitləşdi.
"Bu sənəti xoşlayır qoy dalınca getsin", -
deyə bir daha bu söhbətin üstünə
qayıtmadı.
Rus-tatar məktəbini uğurla bitirən Heydər
Şəmsizadə təhsilini davam etdirmək
üçün Şuşa Realnı Məktəbinə daxil
oldu. Burda da əla qiymətlərlə oxumaqla yanaşı, məktəb
kollektivinin tamaşaya hazırladığı əsərlərdə
müxtəlif rollarda oynadı, öz istedadını
tamaşaçılar qarşısında bir daha
nümayiş etdirdi. Lakin Aprel inqilabından sonra digər təhsil
müəssisələri kimi realnı məktəb də
qapılarını şagirdlərin üzünə
bağladı. Bir ildən çox boş-bekar qalan Heydər
1921-ci ildə Şuşada çıxan "Qafqaz
kommunisti" qəzetinin mətbəəsində mürəttib
işinə düzəldi. Burda həm də Şuşa qəza
partiya və icraiyyə komitələrinin orqanı olan
"Qarabağ əkinçisi" və "Karabaxskaya
bednota" qəzetləri nəşr olunurdu. 1922-1923-cü
illərdə bu mətbuat orqanlarının ətrafına
çoxlu mütərəqqi fikirli gənc
toplaşmış, mətbəənin nəzdində teatr
truppası yaratmışdılar. Dərnəyin əsas
aparıcı üzvlərindən olan Heydər Şəmsizadə
həvəskar aktyor truppasının tamaşaya qoyduğu
Hüseyn Cavidin "Şeyda", Şəmsəddin Saminin
"Dəmirçi Gavə" pyeslərində Məsud və
Pərviz rollarını özünəməxsus tərzdə
oynadı. Hər iki rolun yüksək səviyyədə
ifası böyük səhnədə onun ilk uğuru idi.
Sonralar Zülfüqar Abdullayev, Xosrov Mamayev, Xuduş
Abbasov, Mikayıl Vəlixanlı, İmran Əbrəxanov, Həmid
Axundov, Zeynal Qayıblı, Novruz Əbrəxanov kimi teatr səhnəsində
az-çox səriştəsi olan həvəskar aktyorlar da bu
dəstəyə cəlb olundular. Kollektiv üzvləri fəaliyyətə
başladıqları ilk vaxtlarda kiçikhəcmli əsərləri
tamaşaya qoyurdular. Lakin truppa gücləndikcə repertuar
daha da genişlənir və zənginləşir, zəmanə
ilə ayaqlaşan irihəcmli əsərlərə daha
çox yer verilirdi. Həmin vaxtlar repertuarın əsasını
Nəriman Nərimanovun "Nadir şah", Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin "Ağa Məhəmməd şah
Qacar", Süleyman Sani Axundovun "Laçın
yuvası" və sair təşkil edirdi.
Azərbaycan səhnəsinin Hüseynqulu Sarabski, Abbas
Mirzə Şərifzadə, Rza Daraplı, Bülbül kimi
qüdrətli sənətkarları iyirminci illərin əvvəllərində
Bakıdan Qarabağa tez-tez qastrol səfərlərinə gəlir,
şuşalı həmkarlarına yaxından köməklik
göstərir, birgə tamaşalar hazırlayırdılar.
Heydər də bir aktyor kimi bu sənətkarlarla tərəf-müqabil
olur, hələlik epizodik rollarda səhnəyə
çıxırdı. O, böyük Bülbüllə
birlikdə Üzeyir bəy Hacıbəyovun "Arşın
mal alan" tamaşasında oynadığı günü
heç vaxt unutmur, ömrünün ən xoşbəxt
anları kimi xatırlayırdı: "Bu hadisə 1923-cü
ildə olmuşdu. O zaman Bülbül Tacir Əsgər, mən
isə Süleyman bəy rolunu oynayırdıq. Nə gizlədim,
bərk həyəcan keçirirdim. Lakin tamaşadan sonra
Bülbül özü əlimi sıxdı, məni təbrik
elədi və hərarətlə ən xoş arzularını
bildirdi".
Elə həmin il Heydər Şəmsizadə
Şuşa Gənclər İttifaqı teatr truppasının
rejissoru təyin olundu. Artıq peşəkar teatr kollektivinə
çevrilmiş bu truppa vaxtaşırı Qarabağın kəndlərinə
və ətraf rayonlara qastrol səfərlərinə də
çıxırdı. Teatrın fəaliyyətindən
söhbət açarkən o, həmin vaxtlar
qarşılarına çıxan çətinliklərdən
və bunların dəf edilməsindən, başlarına gələn
əhvalatlardan maraqlı epizodlar danışırdı:
"...Növbəti səfərimiz Kürdüstan qəzasının
Xanlıq kəndinə idi. "Molla Cəbi" əsərini
göstərirdik. Tamaşa qətl gününə təsadüf
edirdi. Baxmağa gələnlərin sayı məscidin həyətinə
gələnlərin sayından qat-qat çox idi. Eyvana
"Türk qızlarına teatra gəlmək azaddır!"
şüarı vurulmuşdu. Qadınların teatra gəlməsinə
şəriət yol verməsə də, onlar
üçün xüsusi lojalar düzəldilmişdi.
Mollaların fitnə-fəsadına baxmayaraq, tamaşanı
böyük uğurla başa çatdırdıq".
Heydər Şəmsizadə Şuşaya tez-tez
qastrola gələn Hüseynqulu Sarabskinin oynadığı
tamaşalara dəfələrlə baxmış, şəxsən
onunla tanış olmuş, hətta bu aktyor-müğənninin
teatr truppası ilə çıxış eləmişdi.
İstedadlı aktyor keçdiyi yolun çətinliklərindən
qorxmur, vurğunu olduğu sənət yolunda qızğın
fəaliyyət göstərir, sönməz, soyumaq bilməyən
sonsuz həvəs və coşqun ilhamla
çalışırdı. Bu həvəs və məhəbbət
də onu aktyor peşəsinə tükənməz sevgini daha
da alovlandırır, onu bütün varlığı ilə
səhnəyə bağlayırdı...
Sovet hakimiyyətinin ilk günlərində Azərbaycanın
bütün iri yaşayış məntəqələrində
olduğu kimi, yenicə qəza adını almış
Ağdamda da mətbəə təşkil etmək və qəzet
çıxarmaq zərurəti meydana çıxdı.
Böyük hazırlıq işləri görüldükdən
sonra burda mətbəə fəaliyyətə başladı və
1923-cü ildə Heydər Şəmsizadə təcrübəli
bir işçi kimi Ağdama işləməyə dəvət
olundu. Həmin vaxtlar burda çalışan gənc
yazıçı Əli Vəliyevlə tanış oldu, onunla
əl-ələ verib, bu çətin və məsuliyyətli
işin həyata keçirilməsində yorulmaq bilmədən
çalışdı, müxtəlif təşkilatlarla əlaqə
yaradaraq mətbəə üçün çap
maşını və digər avadanlıqlar aldılar. Beləliklə,
hər ikisinin fəaliyyəti sayəsində Ağdamda 1921-ci
ildə ilk mətbəə işə salındı. Heydər
burda əvvəlcə baş mürəttib və tərtibatçı
vəzifələrində çalışdı, az sonra mətbəənin
müdirliyi də ona tapşırıldı. İlk vaxtlar
burda yalnız müxtəlif siyasi vərəqələr,
bülletenlər, ümumiyyətlə, xırda çap məhsulları
buraxılırdı. Çox çəkmədən mətbəədə
"Ağdam şöləsi" adlı qəzet də
çap olunmağa başladı. Heydər yaxın dostu
Əli Vəliyevlə və digər silahdaşları ilə
birlikdə qəzeti yüksək keyfiyyətdə və dərin
məzmunda buraxılması üçün əlindən gələni
əsirgəmədi.
Kənd təsərrüfatının kollektivləşdirilməsi
dövründə də gənc Heydər qəzetçilik və
mətbəə işləri ilə məşğul olurdu. Həmin
vaxtlar camaat arasında geniş və təsirli təbliğat
aparmaq, kolxoz quruluşunun vacibliyini kütlələrə
başa salmaq üçün rayonda çoxtirajlı qəzet
buraxılmasına böyük ehtiyac duyulurdu. Və Heydər
kimi vətənpərvər gənclərin sayəsində
yeni bir mətbu orqanın nəşrə başlaması
üçünsə hər cür şərait
yaradılmışdı. Burda əvvəlcə "Kolxoz sədası"
adlı qəzet çıxarılmağa başladı, sonra
adı dəyişilərək "Kolxozçu"
adlandırıldı, 1934-cü ildən isə "Lenin
yolu" adı ilə nəşrini davam etdirdi. Korrektor vəzifəsində
işləyən Heydər də Bədəl Sahib, Nəsib Məmmədov,
Kamran Quliyev, Paşa Ələkbərov kimi iş
yoldaşları və qələm sahibləri ilə birlikdə
qəzetin daha təsirli və oxunaqlı çıxması
üçün var qüvvəsini sərf edirdi.
...Ağdamda Heydər Şəmsizadənin əsas
yaradıcılıq fəaliyyəti teatrla
bağlıydı. Hələ 1923-cü ildə Əhməd
Bədəlbəyli-Ağdamskinin beynəlmiləl ittifaq klubu
nəzdində yaratdığı teatr truppası sənətə
yeni gələnlər hesabına iri bir kollektivə
çevrilmişdi. Qaflan Muradov, Xosrov Mamayev, Nəriman Axundov,
Cəmil Muradov, Ayaz Köçərli, Zülfüqar Əsədov
kimi həvəskar aktyorlar truppanın ətrafında birləşmiş
və onun əsas dayağına çevrilmişdilər. Rəhbərlik
isə sənət aləmində kifayət qədər təcrübəsi
və səriştəsi olan Heydər Şəmsizadəyə
həvalə olunmuşdu. Kollektiv ilk vaxtlar səhnədə, əsasən,
cəhaləti, fanatizmi, nadanlığı, ümumiyyətlə,
ictimai geriliyi tənqid atəşinə tutan vodevillər,
dövrün aktual məsələlərinə cavab verən
siyasi kupletlər ifa edir, mövzusu məişətdən
götürülmüş kiçik satirik səhnəciklər,
din əleyhinə yazılmış birpərdəli pyeslər
göstərir, C.Məmmədquluzadənin "Ölülər",
Ə.Haqverdiyevin "Ey Şərq", "Ağac kölgəsində",
"Ədalət qapıları", M.Kazımovskinin
"Molla Cəbi" kimi əsərləri cəsarətlə
tamaşaya qoyurdu. Sonralar isə teatr truppası F.Şillerin
"Qaçaqlar", N.Nərimanovun "Nadir şah",
Ş.Saminin "Dəmirçi Gavə", Ə.Haqverdiyevin
"Dağılan tifaq", S.S.Axundovun "Laçın
yuvası", H.Cavidin "Şeyda", "Şeyx Sənan",
C.Cabbarlının "Aydın", "Od gəlini" kimi
dram əsərləri hesabına öz repertuarını zənginləşdirmişdi.
Gənc aktyor bu əsərlərdə müxtəlif baş
rollar oynamaqla yanaşı, onlara rejissorluq da edirdi.
Bacarıqlı və yüksək təşkilatçılıq
qabiliyyəti olan Heydər Şəmsizadə 1926-1928-ci illərdə
Şuşa Beynəlmiləlittifaq Klubu İdarə Heyətinin
sədri, 1928-1929-cu illərdə Quba şəhər klubunun,
sonra Ağdamda şəhər beynəlmiləl klubunun
müdiri və rejissoru vəzifələrində
çalışmışdır. Klubun nəzdindəki dram və
opera kollektivi fəhlə-kəndli klubunun dram kollektivi ilə
birləşmişdi və kollektivə ötən illər ərzində
teatr aləmində artıq xeyli təcrübə
toplamış Heydər Şəmsizadə rəhbərlik
edirdi. O, həm aktyor kimi səhnəyə çıxır,
həm də rejissorluqla məşğul olurdu. Gənc rejissor
Üzeyir bəy Hacıbəyovun "Leyli və Məcnun",
"Əsli və Kərəm" operalarının,
"Arşın mal alan", "Ər və arvad",
"O olmasın, bu olsun" musiqili komediyalarının həm
quruluşunu verdi, həm də həmin əsərlərin əsas
rollarını - Nofəl, Keşiş, Tacir Əsgər,
Süleyman, Mərcan bəy, Həsən bəy
rollarının ifaçısı oldu. Heydər Şəmsizadə
həmişə fəxrlə deyirdi: "Qırx beş ildən
artıq bir dövrdə mən dahi Üzeyir bəyin əsərlərini
tamaşaya qoymuş və müxtəlif rollar ifa eləmişəm".
Heydər Şəmsizadənin fəaliyyəti getdikcə
genişlənir, kollektivin repertuarı zənginləşir,
geniş tamaşaçı kütləsi arasında hörməti
artırdı. 1931-ci ildə teatr truppası M.Maqomayevin
"Aşıq Qərib" operasını və
C.Cabbarlının "Almaz" pyesini tamaşaya qoydu və
bunun ardınca neçə-neçə əsərlər
Ağdam teatrında həyata vəsiqə aldı. Və az
bir vaxtda Ağdam dram və opera zəhmət kollektivi göstərdiyi
məzmunca dolğun, ideyaca aydın, janr, formaca fərqli və
üslub etibarilə müxtəlif tamaşaları ilə
özünün yetkin bir kollektiv olduğunu sübut elədi.
Ayrı-ayrı tamaşalar haqqında yazılar
yazıldı, mətbuat səhifələrində müsbət
rəylər dərc olundu, aydın fikirlər söylənildi.
"Sevil" pyesinin Ağdamda uğurla keçən ilk
tamaşası haqqında "Lenin yolu" qəzetində
(avqust 1934-cü il, N-44) yazılırdı: "...Avqustun 25-də
Ağdam səhnəsində yoldaş Şəmsizadə Heydərin
rəhbərliyi altında yerli dram kollektivinin qüvvəsilə
Cəfər Cabbarlının "Sevil" pyesi göstərildi.
Əsərdə iştirak edənlərdən Sevil rolunda
Dilarə Vəlizadə, Balaş rolunda Çingiz
Qaradağlı, Balaşın atası rolunda Əhməd
Ağdamski, Əbdüləli bəy rolunda Bəhram
Zöhrabov yoldaşlar tamaşaçıların hüsn-rəğbətini
qazandılar". Ümumiyyətlə, qəzetdə
ayrı-ayrı tamaşalar barədə tez-tez yazılar dərc
olunur, Heydər Şəmsizadənin rejissor sənəti
çox yüksək qiymətləndirilir, aktyorların oyunu
təqdir edilirdi.
Ağdam teatr truppası qarşısına
çıxan bütün çətinliklərə və
maneələrə baxmayaraq, öz işini ləyaqətlə
davam etdirir, müasir dövrlə ayaqlaşan əsərləri
səhnələşdirirdi. Həmin dövrün
tamaşalarında rejissor Heydər Şəmsizadə
çox vaxt səhnədə aktyor kimi
görünürdü. İsgəndər ("Ölülər"),
Altunbay ("Od gəlini"), Baxşı ("1905-ci ildə"),
Şəkinski ("Oqtay Eloğlu"), Vasif
("İblis"), Əmiraslan ağa ("Laçın
yuvası"), Nadir ("Nadir şah"), Seyran
("Namus"), Frans ("Qaçaqlar") kimi yaratdığı
unudulmaz obrazlar o dövr tamaşaçılarının
yaddaşından silinməmişdir.
Heydər Şəmsizadə səhnə sənətini
sevən bir qrup həvəskar gənci rəhbərlik etdiyi
teatr truppasına cəlb edərək yeni aktyor qüvvəsi
topladı, teatrın repertuarını daha rəngarəng əsərlərlə
zənginləşdirdi, səhnə üçün
yazılmış təzə əsərləri uğurla
tamaşaya hazırlayaraq kollektivin dövlət statusu almaq məqsədilə
münbit bir zəmin yaratdı. Və nəhayət, 1937-ci ildə
onun bu istəyi nazil oldu, həyatında yeni bir yol
açdı. Heydər Şəmsizadənin əsl
yaradıcılığı və sənətkarlığı
da elə burda başladı, yaradıcılıq imkanları
daha da genişlənən kollektiv müstəqil
yaradıcılıq yoluna düşdü. Özü isə
teatrın bədii rəhbəri və direktoru təyin olundu.
İşə tükənməz həvəs və
böyük məhəbbətlə girişdi. Az vaxtda bir
sıra dramaturqların əsərləri tamaşaya qoyuldu.
Görkəmli dramaturq Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin
adını daşıyan teatrın yaradıcı heyətinin
sənət coğrafiyası daha da genişləndi. Teatr məhdud
bir dairədə yox, artıq qonşu rayonlarda da
çıxış eləməyə başladı. Gənc
rejissor bir sıra mürəkkəb əsərlərə
quruluş verdi və sübut eləməyə
çalışdı ki, bu dərin mənalı əsərlərin
quruluşunu vermək üçün böyük istedad və
bacarıq lazımdır. Heydər Şəmsizadə isə
bu quruluşları verməkdə heç bir çətinlik
çəkmədi, əksinə, bacarığı ilə
yaxın və uzaq rayonlarda da tanındı. Onun rejissorluq məharətindən
və yüksək peşəkarlığından xəbər
tutan Quba, Nuxa, Gəncə, Qaryagin, Şuşa teatrları bu
tanınmış səhnə xadimini öz kollektivlərinə
dəvət elədi. Bacarıqlı və yenilikçi
rejissor bu teatrlarda bir sıra əsərlərə orijinal səhnə
quruluşu verdi.
1939-cu ildə həmyerlisi, Aşqabad Azərbaycan
Dövlət Opera və Dram Teatrının aktyoru Xanlar
Haqverdiyev onu Türkmənistana işləməyə dəvət
elədi. Heydər Şəmsizadə Aşqabad səhnəsində
bir neçə əsərə yeni quruluş verdi. Və bu
tamaşalardan ən çox uğur qazananı
"Arşın mal alan" musiqili komediyası oldu. O,
Üzeyir bəy Hacıbəyovun və digər Azərbaycan
dramaturq və bəstəkarlarının bəzi opera və
operettalarına da səhnə həyatı verdi, bəzilərində
öz sözünü aktyor kimi dedi. Xanlar Haqverdiyevlə tərəf-müqabil
oldu, "Leyli və Məcnun"da Nofəli, "Aşıq
Qərib"də Şahvələdi oynadı. Türkmənistanın
Nebitdağ, Krasnovodsk, Qaraboğaz, Mərv, Bayram-Əli, Cərco
şəhərlərində çıxış edərək
Azərbaycan operalarının təbliğ edilməsində,
tamaşaçılar tərəfindən sevilməsində
xüsusi xidmətləri oldu.
Bir müddətdən sonra Heydər Şəmsizadə
yenidən Ağdama qayıtdı, əvvəlki qaydada
işini davam etdirməyə başladı. Teatra baş
rejissor təyin olundu. Ağdam teatrının
repertuarını təzəcə genişləndirməyə,
səhnəyə yeni-yeni orijinal pyeslər hazırlamağa
başlamışdı ki, İkinci Dünya müharibəsi
başlandı. Yaradıcı heyətin bir neçə
yaradıcı üzvü cəbhəyə
yollandığından kollektivdə bir boşluq yarandı.
Lakin Heydər Şəmsizadənin
işgüzarlığı,
çalışqanlığı və bacarığı
sayəsində bu boşluq dolduruldu,
çatışmazlıqlar tezliklə aradan
qaldırıldı. Kollektivə teatrı sevən
istedadlı həvəskar gənclər cəlb edildi,
tamaşaların keyfiyyəti tədricən yüksəlməyə
başladı. Teatr öz işlərini demək olar ki, yenidən
dövrün tələblərinə uyğun qurdu, konsert
proqramları təşkil olundu, tanınmış Azərbaycan
şairlərinin şeirləri əsasında müharibə
mövzusuna həsr edilmiş bədii kompozisiyalar
hazırlandı. Tamaşalarda vətənpərvərlik
hissini daha da qüvvətləndirmək, alman faşistlərinə
qarşı nifrəti daha da artırmaq, sovet xalqının qələbəsinə
dərin inam oyatmaq, gəncləri qarşıdakı
döyüşlərə səfərbər etmək
üçün əsərlər tamaşaya qoydu. Bu
tamaşalar respublikanın bir çox şəhər və kəndlərində,
kolxoz və sovxozlarda, iri sənaye və kənd təsərrüfatı
müəssisələrində zəhmətkeşlərə
göstərildi. Mirzə İbrahimovun "Həyat",
"Məhəbbət", Rəsul Rzanın "Vəfa",
Konstantin Simonovun "Praqanın şabalıd ağacları
altında", Aleksandr Ostrovskinin "Günahsız müqəssirlər"
pyesləri müharibə illərində Ağdam
teatrının səhnəsində tamaşaya qoyuldu. Əlbəttə,
bu əsərlərin səhnə uğuru qazanmasında fədakarlıqla
çalışan teatrın bədii rəhbəri və
quruluşçu rejissoru Heydər Şəmsizadə idi. Elə
ona görə də bu səhnə xadiminin
çalışqanlığı qiymətləndirildi və
1943-cü ildə teatr sənətinin inkişafında
böyük xidmətlərinə görə ona "Azərbaycan
SSR əməkdar artisti" fəxri adı verildi. Sənətinə
verilən bu yüksək qiymət istedadlı rejissorun
yaradıcılıq əzmini daha da artırdı, yeni
maraqlı tamaşalar üçün qüvvə və
bacarığını cəmləşdirdi.
Heydər Şəmsizadənin müharibədən
sonra səhnə həyatı verdiyi Zeynal Xəlilin
"Qatır Məmməd" pyesi mətbuatda son illərin ən
yaxşı tamaşası kimi qiymətləndirildi. "Lenin
yolu" qəzetinin 2 aprel 1946-cı il tarixli nömrəsində
deyilirdi: "...Talantlı aktyorlar Yəhya Rzayev Qatır Məmməd
surəti üzərində işləyərək aktyora xas
olan yüksək yaradıcılıq nümunələri
göstərmişdir. Simuzər Əmirova istedadlı bir
aktrisa kimi ona tapşırılmış Gülcamal surətinin
məzmununu yaxşı başa düşmüşdür.
Qaflan Muradov (Göyüş dayı), Məmməd Əmirov
(pristav Aslan bəy), İbrahim Yusifov (Haqverdi), Hacı
Hacıyev (Əliş), Heydər Eminov (Əlibala) və Heydər
Nəcəfov (Mirpaşa) öz rollarını yüksək səviyyədə
oynadılar".
Lakin Heydər Şəmsizadə yaxşı bilirdi
ki, əsl aktyor, rejissor, teatr xadimi olmaq üçün təkcə
Allah-Təalanın bəxş elədiyi xüsusi istedad bəs
eləmir, bundan ötəri həyati müşahidə, dərin
bilik əldə etmək bacarığına malik olmaq da əsas
və vacib şərtdir. Ona görə də gənc səhnə
ustası özünü tamaşaçılarının
gözündə bir daha doğrultmaq üçün
rahatlıq və yorğunluq nə olduğunu bilmədən
daim çalışır, yaradıcılıq
axtarışlarını davam etdirirdi. O, biliyini artırmaq
üçün bir neçə dəfə Bakıda kursda da
olmuşdu. Amma onu da bilirdi ki, praktiki biliyi kifayət eləsə
də, mükəmməl nəzəri biliyə çox
ehtiyacı var. Ona görə də 1948-ci ildə
A.V.Lunaçarski adına Moskva Dövlət Teatr
İnstitutunun rejissorların təkmilləşdirilməsi
şöbəsinə (professor İ.Y.Sudakovun sinfinə) daxil
oldu. İlk növbədə, Moskva həyatı ilə
yaxından tanış oldu, Rusiyanın incəsənət
ustaları ilə ünsiyyət yaratdı, onlardan teatr sənətinin,
xüsusilə də, rejissorluğun sirlərini maksimum dərəcədə
öyrənməyə çalışdı. Teatr
haqqında müasir elmin banisi, teatr tarixində ilk bitkin məktəb,
ardıcıl təlimin yaradıcısı, teatr nəzəriyyəçisi,
məşhur pedaqoq, SSRİ xalq artisti Konstantin Sergeyeviç
Stanislavskinin metodunu dərindən öyrənib-mənimsədi.
Onun rejissorluq və aktyorluq məktəbini uğurla başa
vurub, geri - doğma teatrına döndü.
1948-ci ildə Moskvadan qayıdandan sonra Stanislavski məktəbinin
metodları ilə silahlanmış gənc rejissor H.Sarabski
adına Qaryagin Dövlət Dram Teatrına direktor və eyni
zamanda baş rejissor vəzifəsinə göndərildi. Lakin
maliyyə çətinlikləri ucbatından 1949-cu ildə
Quba teatrı istisna olunmaqla, respublikanın bütün rayon
teatrları bağlandı. Heydər Şəmsizadə əmək
fəaliyyətini Ağdamda davam etdirməyə
başladı, amma başqa sahədə. 1952-1958-ci illərdə
rayon partiya komitəsində təbliğatçı və təlimatçı
vəzifələrində çalışdı. Amma onun
yarı canı, bütün fikri-zikri teatrda idi, səhnədə
idi. Ağdam teatrının bağlı qapılarının
nə vaxt tamaşaçıların üzünə
açılacağını səbirsizliklə gözləyirdi.
Ona görə də o, arzusunun yerinə yetməsi
üçün partiya sistemində işləməklə bərabər,
rayonda fəaliyyət göstərən bədii özfəaliyyət
kollektivlərinin yaradıcılıq işinə
bacardığı köməyi edirdi. Nəhayət, 1959-cu
ildə Ağdam mədəniyyət evində xalq teatrı təşkil
olunanda Heydər Şəmsizadə teatrın rejissoru vəzifəsinə
təyin edildi. O, necə deyərlər, qollarını
çırmalayıb, çoxdan həsrətində
olduğu işə can-başla girişdi. Bir-birinin ardınca
Səttar Axundovun "Məhəbbət nişanəsi",
Mirzə Fətəli Axundovun "Müsyö Jordan və dərviş
Məstəli şah", Aleksandr Şirvanzadənin
"Namus", Məmmədhüseyn Təhmasibin
"Bahar", Məcid Şamxalovun "Qaynana", Bayram
Bayramovun "Mən ki gözəl deyildim", gənc
dramaturqlar Mirzağa Atəşin "Vətən və yar məhəbbəti",
Fikrət Hacıyevin "Dayı", belorus
yazıçısı Qriqori Stefanskinin "Şeytan əməli"
pyeslərinə uğurla səhnə quruluşu verdi. Son
üç əsər 1962-1965-ci illərdə Bakıda
keçirilən xalq teatrlarına baxışda münsiflər
heyəti tərəfindən yüksək qiymətləndirildi,
rejissor I dərəcəli, iştirakçıları isə
II dərəcəli diplomlara layiq görüldülər.
1969-cu ildə Ağdamda xalq teatrının əsasında
yenidən dövlət dram teatrı yaradıldı. Burda
baş rejissor kimi fəaliyyətə başlayan Heydər
Şəmsizadə aktyor kadrları yetişdirmək, kamil
repertuar yaratmaq kimi işlərdə qüvvə və
bacarığını əsirgəmədi. Qocaman rejissor
teatrın köhnə repertuarına bir balaca əl gəzdirdi.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin "Dağılan
tifaq", Jan Batist Molyerin "Zorən təbib", Səməd
Vurğunun "Vaqif", Bəxtiyar Vahabzadənin
"Vicdan" kimi sanballı əsərlərə səhnə
həyatı verdi. 1972-ci ilə qədər teatrın baş
rejissoru, ömrünün sonunadək isə quruluşçu
rejissor kimi fəaliyyətini davam etdirdi. Bu dövrdə onlarla
pyesi səhnədə canlandırdı, özü də
müxtəlif obrazlar yaratdı, eyni zamanda bir kino aktyoru kimi də
tanındı.
Heydər Şəmsizadənin teatrın
inkişafı sahəsindəki xidmətləri layiqincə
qiymətləndirilmişdir. Təntənəli keçirilən
70 illik yubileyində əməl və sənət dostları
yubilyara vurduqları teleqramlarda öz ürək sözlərini
belə ifadə edirdilər:
"Hörmətli Heydər müəllim! 70
yaşınızı, xalqımızın mədəni
yüksəlişində 50 illik əməyinizi ürəkdən
təbrik edirəm. Səhnəmiz Sizin kimi fədailəri ilə
fəxr edir. Var olun, yaşayın, yaradın!.." (Xalq
yazıçısı Mirzə İbrahimov)
"Heydər Şəmsizadə işində, həyatında,
bu və ya digər məsələlərdə olduqca ciddi və
təmkinli bir insandır" (Aktyor, SSRİ xalq artisti
İsmayıl Dağıstanlı).
Heydər Şəmsizadə (1905-28.IX.1981) Ağdam
rayonunun, eləcə də respublikamızın ictimai həyatında
da fəal iştirak edirdi. O, müxtəlif vaxtlarda Ağdam
şəhər Zəhmətkeş Deputatları Sovetinə və
Azərbaycan Kommunist Partiyasının XXIX qurultayına
nümayəndə seçilmişdi. Görkəmli sənətkarın
anadan olmasının 70 və səhnə fəaliyyətinin
55 illiyi təntənəli şəkildə qeyd olunmuşdur.
Üç dəfə (1964, 1966 və 1980-ci illərdə) Azərbaycan
SSR Ali Sovetinin, 1975-ci ildə isə SSRİ Ali Sovetinin Fəxri
fərmanları, "Qafqazın müdafiəsinə görə",
"Əməkdə fərqlənməyə görə",
"Əmək veteranı" və başqa medallarla təltif
olunmuşdur. Əsl mükafatı isə uzun illərdən bəri
yaratdığı və heç bir vaxt unudulmayacaq obrazlar və
səhnə həyatı verdiyi əsərlərdir.
Vasif QULİYEV
525-ci qəzet.-2024.- 22 avqust (№150).-S.12-13.