"Əndəlüs
köpəyi"nin dedikləri...
Elə filmlər var ki, nə vaxt və hansı
ölkədə çəkilməsindən asılı
olmayaraq dünyanın hər yerində kino məktəblərinin
dərs proqramlarına salınır və tədris olunur.
Sürrealizmin dahisi Salvador Dali ilə məşhur ispan
rejissoru Luis Bunyuelin ərsəyə gətirdikləri
"Əndəlüs köpəyi" qısametrajlı
filmi də belə ekran əsərlərindəndir.
Nümayiş olunduğu elə ilk gündəcə forma
planında şok effekti doğuran bu film neçə onillillərdir
ki, ünlü kinoşünaslar tərəfindən narrotoloji
planda geninə-boluna araşdırılsa da, ideya-məzmun
baxımından onun bizlərə
çatdırdıqlarının şifrələrini
açmaq mümkün olmayıb. Və olmayacaq da.
Çünki Bunyuelin özünün dediyi kimi, "rassional
düşüncə tərzi ilə izahını tapa bilən
kiçik bir detalın belə olmadığı" bu filmdə
ideya axtarmaq qaranlıq otaqda əslində orada olmayan qara
pişik axtarmaq qədər usandırıcı və
lazımsız məşğuliyyətdir. Filmin ədəbi
ssenarisini öz tərcüməmdə təqdim edirəm.
Proloq
Bir dəfə...
Gecədir. Aynabənd. Aynabənddə bir nəfər
ülgüc itiləyir. O, səmaya baxır və
şüşədən görür ki, ...
Yüngül buludlar dairəvi aya yaxınlaşır.
Sonra qız üzü. Onun gözləri geniş
açılıb. Ülgüc həmin gözlərə
yaxınlaşdırılır.
Bulud parçası Ayın qarşısında
süzür.
Ülgüc gözü iki yerə bölür.
Proloqun sonu.
Səkkiz il sonra.
Boş küçə. Yağış yağır.
Velosipeddə oturmuş tünd boz kostyumlu qəribə
bir personaj peyda olur.
Onun başına, kürəyinə və ombasına
ağ parçadan tikilmiş örtüyə bənzər
bir şey bənd edilib, diaqonallar üzrə ağ və qara
zolaqlarla bölünmüş qutu qayışlarla sinəsinə
bərkidilib.
Personaj sükanı buraxıb əllərini dizlərinin
üstünə qoyaraq qeyri-ixtiyari pedalları fırladır.
O, arxa tərəfdən - ombasına qədər
"amerikan planı" ilə göstərilir. Sonra ikili
ekspozisiyada küçə ilə bizdən uzaqlaşır.
Sonra personaj kameraya yaxınlaşmağa
başlayır - o vaxta qədər ki, zolaqlı qutu iri plana
düşmür.
Bu küçədəki evlərin birinin 4-cü mərtəbəsində
yerləşən adi otaq. Otağın ortasında qəşəng
geyimli bir qız dayanıb. O, diqqətlə kitab oxuyur. Lakin qəfildən
səksənir, maraqla ətrafa diqqət kəsilir, kitabı
yanındakı divanın üstünə atır. Kitab
divanın üstünə düşəndə
örtülmür. Səhifələrin birində Vermeyerin
"Krujeva toxunan qız" əsərindən bir qravür
görünür. İndi qız şübhə etmir ki, nə
isə baş verir. O, qalxır, dönüb pəncərəyə
tərəf gedir.
Bu vaxt bizə
tanış olan personaj küçədə dayanır. O
öz velosipedi ilə qeyri-iradi olaraq kiçik su arxına -
birbaşa çirkaba yıxılır.
Qız acıqlı
jestlə pilləkənlərlə aşağı tələsir.
Torpağın
üstünə sərilmiş personajın üzü iri
planda. Onun üzü əvvəlki kimi ifadəsizdir. Bədəninin
vəziyyəti isə yıxıldığı andakı
kimidir.
Qız evdən çıxıb, velosipedçinin
üstünə uçmur, coşmur, azğın bir tərzdə
onun yanaqlarını, gözünü, burnunu öpməyə
başlayır.
Yağış o qədər şiddətlənir ki,
bu səhnəni bizdən gizlədir.
Ekrana yaxınlaşdıqda böyüyən qutu.
Çəpinə tökən yağış onun diaqonallar
üzrə kəsişən zolaqlarını döyür.
Kiminsə əlləri kiçik açarla qutunu və oradan
ipək kağıza bükülmüş qalstuk
çıxarır. Qutu, kağız və qalstuk
yağışın zolaqları kimi, lakin ayrı enlikdə
çəp zolaqlarla örtülmüşdü.
Bayaqkı otaq. Qız
çarpayının yanında dayanıb. O, nəzərlərini
yayındırmadan personajın kostyumunun detallarına -
çiyin örtüyünə, qutuya, qaba yaxalığa,
tutqun, yekrəng qalstukuna baxır. Bütün bunlar elə
yerləşdirilib ki, sanki çarpayıda uzanmış
adamın əynindədir. Nəhayət, qız saya qalstuku
açıb onu qutuda olan zolaqlı qalstukla əvəz etmək
üçün yaxalığı əlinə götürmək
istəyir. Sonra o, yaxalığı qalstukla əvvəlki
yerinə qoyub mərhumun keşiyini çəkən adam
pozasında çarpayıya əyləşir.
Çarpayının üstündəki balış və mələfə
sanki insan bədəninin ağırlığı altında
yüngülcə əzilib və yaprıxıb.
Birdən qıza elə
gəlir ki, kimsə onun arxası tərəfdə dayanıb.
O, çevrilir və bu dəfə səliqəli geyinmiş həmin
adamı görür. Bu, onu heç də təəccübləndirmir.
Personaj sağ əlində nəyəsə diqqətlə
baxmağa başlayır.
Qız da yaxın gəlib
onun ovcuna baxır. Ovucun ortasındakı qara deşikdən
çıxıb qaynaşan qarışqalar iri planda. Dərinliyə
hərəkət edən kamera. Çimərlikdə günəş
vannası qəbul edən qızın qoltuğunun
altındakı tük. Yenə də hərəkət edən
kamera - iynələri yüngülcə titrəyən dəniz
kirpisi. Kamera uzağı bir daha yaxınlaşdırır.
Başqa bir qızın yuxarıdan şaquli çəkilmiş
başı və diafraqma şəklində əhatə
olunmuş kəsilmiş əl.
Diafraqma açılır və biz görürük ki,
qız polis səddini keçməyə cəhd göstərən
kütlə ilə əhatə olunub.
Qız ortada dayanaraq rəngli dırnaqları olan kəsilmiş
əli yerdən qaldırmaq istəyir. Polislərdən biri irəli
keçir, onu kəskin tərzdə məzəmmət edir,
sonra əyilir, əli götürür, qatlayır və
velosipedçinin boynundan asılmış qutuya qoyur. Sonra
bütün bunları qıza verir və onun təşəkkürünə
cavab olaraq hərbi qaydada təzim edir.
Qeyd etmək
lazımdır ki, polis qutunu qıza verəndə qız hədsiz
dərəcədə həyəcanlanır və bu həyəcan
onu demək olar ki, baş verən hadisələrdən təcrid
edir. O, sarsılır və sanki öz
uşaqlığını yada salan kilsə zənglərinin
uzaq əks-sədasını eşidir.
Marağını öldürən insan
yığını seyrəkləşir.
Bu səhnə 4-cü mərtəbədəki otaqda
qoyduğumuz personajların da diqqətindən yayınmır.
Biz onları aynabənd qapısının şüşəsindən
görürük. Baş verən hadisələri onlar da bu
şüşə arxasından müşahidə edə
bilirdilər. Polis qutunu qıza verəndə aynabənddəki
personajlar da az qala ağlamaq dərəcəsinə qədər
həyəcanlanırlar. Onlar eşidilən musiqinin ritminə
uyğun olaraq başlarını yellədirlər.
Kişi qıza
baxıb bir növ "Gördün? Mən sənə demədimmi?"
mənasını verən jest edir. Aynabənddəki qız
yenə küçəyə baxır. O biri qız
küçədə üzülmüş halda quruyub
qalıb. Onun yanından sürətlə avtomobillər
şütüyür. Qəfildən maşınlardan biri onu
vurub bədənini dəhşətlə əzir.
Onda personaj düz iş
görən adam inamı ilə birinci qıza
yaxınlaşır və şəhvətlə onun gözlərinə
baxıb paltarının üstündən döşlərini
sıxmağa başlayır. Qızın döşlərini əlləyən
ehtiraslı əllər iri planda. Döşlər paltardan
çıxır. Kişinin sifətində demək olar ki,
ölümcül dəhşət ifadəsi yaranır. Onun
ağzından çıxan qanlı selik qızın
çılpaq döşləri üstünə
tökülür.
Döşlər
kişinin sıxdığı buda çevrilərək yox
olur. Onun üzünün ifadəsi dəyişir. Gözləri
qəzəbdən və şəhvətdən
alışıb yanır. Açılmış ağzı
örtülüb, sanki sfinktrlə yığılıb
daraldılıb.
Qız otağın dərinliklərinə
tərəf addımlayır. Kişi pozasını dəyişmədən
onun ardınca gedir.
Qız qəfildən
enerjili jestlə onun əllərini açmaq, bu zorən
yaxınlıqdan azad olmaq istəyir.
Kişi əllərini
hirslə sıxır.
Qız başa
düşür ki, indi nə isə xoşagəlməz bir
hadisə, güman ki zorakılıq baş verəcək. O,
addımbaaddım küncə çəkilir və kiçik
stolun arxasında gizlənir.
Kişi aldadıcı
jest edir. O nə isə axtararaq ətrafa boylanır.
Ayaqlarının altında kəndir qırığı
görür, onu sağ əli ilə götürür. Sol əli
ilə də nə isə əlləşdirir, sonra eyni ilə
belə bir kəndir qırığı götürür.
Divara qısılmış qız qorxu ilə onun bu təcavüzkar
hərəkətlərini izləyir. Zor işlədən
kişi çox çətinliklə uzun kəndirlərlə
hansısa yükü arxasınca parta-parta hücuma
keçir.
Ekranda ülgüc, sonra
qovun, sonra rahib olmağa hazırlaşan 2 gənc və nəhayət,
2 əla royal peyda olur. Royalların üstündə
eşşək cəsədləri var. Onların ayaqları,
quyruqları, sağrıları və nəcisləri
royalların üstünü tutub. Royallardan biri obyektivin
qabağından keçəndə biz klaviaturadan sallanan
eşşək başını görürük.
Kişi məhkum
olunmuş tərzdə sonuncu qüvvə ilə qıza tərəf
can atır. Yol boyu o, stulları, stolu, torşeri və s. vurub
aşırır. Eşşəklərin sarğıları əşyalara
ilişir. Tavandan asılmış çilçıraq
epizodun sonuna qədər yellənir.
Kişi qızı
haqlayanda o, qəfildən cəldliklə çevrilir və
qaçır. Kişi kəndiri buraxıb onu təqib etməyə
başlayır. Qız qonşu otağın
qapısını açır və oraya girir. Lakin
qapını örtməyə macal tapmır. Kişi əlinin
bilək nahiyəsini qapının arasına soxa bilir.
Qız qapını
özünə tərəf çəkə-çəkə
kişinin əlinə baxır. Əl yenidən qaynaşan
qarışqalarla örtülür. Birdən qız çevrilir
və otağın içərisinə baxır. Bu otaq əvvəlkindən
heç nə ilə fərqlənmir, amma
işıqlandırılmasına görə bir qədər
başqa təsir bağışlayır. Qız görür
ki...
Üstündə əli
qapının arasında qalmış kişi uzanan həmin
çarpayı. Kişinin üstünə örtük
çəkilib, sinəsi üstündə qutu var. O, tərpənmədən
gözlərini geniş açır. Sifətindəki ifadə
sanki deyir: "İndi nə isə qeyri-adi hadisə baş
verəcək".
Gecə saat 3 radələrində.
Giriş
qapısının pilləkən meydanında yeni personaj peyda
olur. Biz onu arxa tərəfdən görürük. O,
bütün bu hadisələrin baş verdiyi otağın zəngini
basır. Biz nə zınqrovu, nə də elektrik zənginin
toxmaqcığını görürük. Onların yerinə
qapının üstündəki deşikdən iki əl
çıxır. Onlar adi filmlərdə zəngin düyməsini
basan tərzdə dərhal hərəkətə gəlirlər.
Yataqda uzanan diksinir.
Qız qapını
açmağa gedir.
İçəri girən
inamlı addımlarla yatağa yaxınlaşır və bizə
tanış qətiyyətlə tələb edir ki, ayağa
qalxsın. Yatan adam əmrə həvəssiz tabe olduğu
üçün içəri girən onun çiyin
örtüyündən yapışıb güc tətbiq
edir.
Sonra o, bir-birinin
ardınca bu örtükləri çıxarır və pəncərədən
atır. Qutu, onun ardınca qayış da küçəyə
uçur. Yataqdan qalxan adam ciddi-cəhdlə əşyaları
xilas etməyə çalışır. Müqavimətə
görə kəlmə kimi onu divar dibində dümdüz
dayanmağa məcbur edir.
Yeni personaj bütün
bu hərəkətləri arxası tamaşaçılara tərəf
dayanaraq yerinə yetirməlidir. O, o vaxt çevrilir ki,
otağın o biri başında nə isə gərəyi
olur.
Qəfildən təsvir tutqunlaşır. Təzə
gələn adam həyəcanla hərəkət edir və
biz onun əvvəlki personajın üzündən fərqlənməyən
üzünü görürük. Bu, elə həmin o
adamdır, lakin bir qədər cavan görünür.
Təzə gələn adam onu "Amerika
planı" ilə çəkən kameranın ardınca
otağın içərilərinə tərəf gedir.
O, kadrda peyda olan məktəb
partasına yaxınlaşır.
Partanın
üstündə iki kitab və müxtəlif məktəb ləvazimatları
var. Onların yerləşdirilmə
ardıcıllığı düşünülməli, tərbiyəvi
xarakteri vurğulanmalıdır.
O, kitabı
götürüb birinci personaja baxmaq üçün
çevrilir. Bu vaxt təsvir yenə də adi xarakter alır
/rapidsiz və yumşaq fokussuz/.
Gəlmə adam birinci personaja əllərini sinəsində
çarpazlamağı əmr edir, sonra onun hər ovcuna bir
kitab qoyur və cəza kimi bu vəziyyətdə donub
qalmağı tələb edir.
Cəzalandırılanın
üzü məkrli və zəhərli ifadə alır. O, gəlmə
adama tərəf çevrilir. Onun əllərindəki kitablar
çönüb tapança olur.
Gəlmə adam isə ona tərəf çox diqqətlə
baxır.
Birinci personaj silahla hədələyərək
gəlməni əllərini qaldırmağa məcbur edir və
baxmayaraq ki, o, buna tabe olur, hər iki tapançadan atəş
açır.
"Amerika planı". Biz görürür ki,
ölümcül yaralanmış gəlmə adam
ağrıdan üzünü turşudub yerə
yıxılır. Burada yenə də yumşaq fokus tətbiq
edilir, personajın yıxılması rapiddə verilir -
özü də birinci dəfədəkindən fərqli
olaraq daha çox hiss olunan bir tərzdə.
Haradasa uzaqlarda yaralı yıxılır, lakin
artıq otaqda yox, parkda. Onun yanında arxası bizə tərəf
azca əyilərək çiyinləri çılpaq bir
qız əyləşib. Yaralı yıxılanda
qadının çılpaq çiyinlərinə
toxunmağa və onları sığallamağa
çalışır. Onun bir əli əsir və öz bədəninə
tərəf çevrilir, o biri əli isə yüngülcə
qadının dərisinə toxunur. Nəhayət, yaralı
yıxılır.
Uzaqdan bir neçə
adam və keşikçilər yıxılanın köməyinə
tələsir. Onlar yaralını əlləri üzərinə
götürüb meşə ilə aparırlar. Səhnəyə
hiddətlənmiş axsaq adam daxil edilir.
Yenə həmin otaq. Arasında əl qalan qapı
yavaşca açılır. Kənarda bizə tanış
olan qız dayanıb. O, qapını öz ardınca
örtür və caninin dayandığı divar tərəfə
baxır.
Cani artıq orda deyil.
otaq da tamamilə çılpaqdır - nə bir mebel var, nə
bir dekorasiya.
Qız səbirsizlik və
təəssüf bildirən jest edir.
Ortasında qara ləkə
olan divar.
Yaxınlaşdıqca məlum
olur ki, bu, "ölü baş" kəpənəkdir. Kəpənək
iri planda verilir.
Kəpənəyin qanadları ilə
cızılmış ölü baş bütün ekranı
tutur.
"Amerika planı"na göstərilən və
çiynində örtük olan personaj qəfildən yenidən
peyda olur. O, dişləri düşürmüş kimi tələsik
əlini ağzına aparır. Qız diqqətlə ona
baxır.
Personaj əlini
aşağı salanda biz görürük ki, onun ağzı
yoxdur. Qız sanki ona deyir: "Yaxşı, bəs sonra?"
Və dodaqlarını pamadalamağa başlayır.
Personajın üzü
yenə də gözlərimiz qarşısındadır. Onun
ağzının yerində tük bitməyə
başlayır.
Qız bunu görüb
qışqırığını çətinliklə
boğur və tamamilə tüksüz olan qoltuğunun
altına baxır. O, etinasızlıqla dilini personaja göstərir,
yaylığını çiyninə atır,
yaxınlıqdakı qapını açır və
qonşu otağa - böyük çimərliyə
keçir.
Sahildə onu üçüncü personaj gözləyir.
Onlar bir-birilə salamlaşır və suyun qırağı
ilə addımlamağa başlayırlar.
Kadrda onların ayaqları.
Kamera onları izləyir. Dalğalar əvvəlcə
qayışları, sonra qutunu, sonra örtüyü və nəhayət,
velosipedi sahilə - onların ayaqlarının altına
atır.
Onlar gəzintilərinə davam edirlər və
yavaş-yavaş onların siuletləri itir. Və bu zaman sanki
səmada yazılır: Yazdır.
Hər şey dəyişib. İndi bizim gözlərimiz
qarşısında sonsuz səhra uzanır. Səhranın
ortasında - günəşin qızmar şüaları
altında sinələrinə qədər quma
basdırılmış həmin personajlar.
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.-2024.- 23 avqust (¹151).-S.14.