"Mən dərdimi
pıçıldadım dağlara..."
MUSA YAQUBUN ŞEİRLƏRİNDƏKİ
TƏBİƏT KONSEPSİYASINA BİR BAXIŞ
(Əvvəli ötən sayımızda)
Xalq şairi Musa Yaqub "insan təbiətin bir
parçasıdır" həqiqətinə həmişə
sadiq qalıb; onun şeirlərində insan təbiətləşir,
təbiət insanlaşır. Yəni insanı təbiətdən
ayırmır, onun şeirlərində insan bütün
halları ilə görünür. Şair şeirlərindəki
obyektə fərqli və müxtəlif mənalar verir - həyatı
cəmiyyətlə, təbiəti insanla əlaqələndirir.
Payızın hökmüylə əsdi bir külək,
Bir yaşıl səltənət çovğuna
düşdü.
Ağaclar bir yaş da qocaldı demək,
Bir yarpaq nəsli də qırğına
düşdü.
Aldı verdiyini geriyə torpaq,
Qazancı nə oldu bağın,
bağçanın...
Bir yarpaq boy atdı körpə bir uşaq,
Ömründən bir yarpaq düşdü
qocanın...
(Bu şeirdə çox dərin mənalar, mətləblər
yatır. Şeirin gücü imkan verir ki, bir neçə
yöndən təhlil olunsun. Mən bu şeirdə Xocalı
faciəsinin bəii-poetik təsvirini də görürəm.)
Göründüyü kimi, M.Yaqub təbiətdən
cəmiyyətə boylanır və eyni dərəcədə
də dönüb cəmiyyətdən təbiətə
baxır. Təbiəti göstərib insana səslənir,
zamandan, həyatdan, insandan narahatlığını təbiətin
köməyi ilə ifadə edir.
"Yaşıdlarım... Yaşıllarım..."
şeirində özünə (insana) ağacların
timsalında baxır.
Çoxdan bu cığırla qalxmamışdım
heç,
Çoxdan Canalıya güzar eyləyib,
Yaşıl sərgisində baxmamışdım
heç.
Salam, a tək qanad qoca göyrüşüm,
Qoy bu ağaclarla bir-bir görüşüm;
Solanım, qalanım, a yaşıllarım,
Salam, a dostlarım, a yaşıdlarım,
Yaşa dolmusuz ki, əməlli-başlı...
Yaxşıca köhnəmi, təzəmi
gördüm,
Mən sizi görəndə özümü
gördüm.
Ömrün budaq-budaq nərdivanında
Bir də ayaq-ayaq izimi gördüm.
Musa Yaqub təbiət haqqında ehtirassız yaza
bilmir, çünki ona gözəllik tablosu kimi baxır. Onun
təbiətə vurğunluğu ən çox doğma
yurdunun təbiətinə həsr etdiyi şeirlərdə
görünür. Şairin baxışında ətraf
mühit, canlıların həyatları boyu münasibətlərini
və qarşılıqlı təsirlərini qoruduğu
mühitdir. Onların içində olduqları mühitə
verilən addır. Təbii mühit dedikdə təbiət
hadisələri nəticəsində formalaşmış və
günümüzə qədər gəlib
çatmış, insanlar tərəfindən deyil,
özbaşına yaranmış mühit nəzərdə
tutulur. Təbiət mühiti - meşə, dağ, dəniz,
çay, göl, torpaq, düzənlik, səhra və sair - təbii
mühiti təşkil edən elementlər
sırasındadır. M.Yaqub bu elementlərdən ən
çox ağacı tərənnüm edib. Hətta
ağaclara olan bağlılığını soruşanda
deyir ki, "Ağaclara olan sevgimə görə bəlkə
Allah mənə əlimdəki çəliyi mükafat
verdi".
Səmada quşların uçmaması, yarpaqların
küləklə hərəkət etməməsi, dənizin
hərəkətdə olmaması təbiətin
axınına ziddir. Yaşadığı yurdun
dağlarına gələn dumanla xəyalında dəniz
yaradan şair xəyalının gözəlliyini misralara
köçürür.
Dağlara dəniz gəlib
Dağların arasında
Dəniz olub ağ duman,
Dağlara dəniz gəlib
Baxıram heyran-heyran.
Hər səmadan bir taya,
Hər buluddan bir əlçim,
Hər dəryadan bir içim
Yığılıb dəniz olub.
Dağların arasında
Sıxılıb dəniz olub.
Bu şeirdə sözlər sanki adilikdən
çıxır, bədii-poetik hüsn və təmtəraq
qazanır, ifadə tərzindəki axıcılıq, təbiilik
misralara naxış vurur. Şair həmişə olduğu
kimi, bu şeirdə də təbii mühit elementlərindən
istifadə edir və bu vəziyyəti özünün əhval-ruhiyyəsi
ilə uzlaşdırır.
M.Yaqub hər şeirində təbiətə güzar
edib, şüuraltında özünə müraciət edir,
təbiətə, insana, dosta, sevdiklərinə və nəhayət
qələmə deyəcəyin nə varsa de, - deyir,
vaxtın gözləmədiyini xatırladır. Qədim yunan
filosofu Efesli Heraklitin "Çayda eyni suda iki dəfə
yuyuna bilməzsən, üzərindən axan sular yeni
sulardır" fikrini yada salır. Şair bir şeirdə həm
ümidini, həm də ümidsizliyini anladır.
Dayanıb beləcə payıza baxdım...
Baxıram... Payızın nəyi olacaq? -
Ələnən ələyi, solan çiçəyi...
...Tapdayır adamlar, keçir adamlar,
Hə, bax, o gedəndi, o da gələndi...
İki cavan baxır biri-birinə
Bir də belə baxa bilməyəcəklər,
...Orda bitməyəcək o solan çiçək,
Torpaq o xəzəli ayıltmayacaq.
Düzdür, hələ min-min payız gələcək,
Amma heç bu payız qayıtmayacaq.
Təbiətin Müsa Yaqubunda olduğu kimi, Musa Yaqubun
təbiətindədə əsasən iki rəng var:
yaşıl və sarı. Şairin
yaradıcılığında payız ayrıca bir qoldur ki,
bu mövzu daha çox şeirlərini əhatə edir.
Yay da son bahardan gülümü dərdi,
İndi payızı da qış tələsdirir.
Birinci nəfəsim budaq əyərdi,
İkinci nəfəsim yarpaq əsdirir.
Və ya:
...Yarpaq daldasında, qabıq altında,
Ömür
qırışların, vallah, görünür.
...Ay Cökəm, bəzənib-düzənmə belə.
...Sən yarpağa güc ver, mən də ki, dilə.
Yazıçı Mirzə İbrahimov şair
haqqında yazırdı ki: "Onun yarpaqları muğamat
üstündə ötür. Musa Yaqubun şeirlərində
düşünən və düşündürən təbiət,
yaşayan və yaşadan insan, sevən və sevilən bir qəlbin
çırpıntıları var".
M.Yaqubu digər şairlərdən fərqləndirən
onun İlahi eşqdən, qadından, sevgidən yox, təbiətdən
ilhamlanmasıdır, onun şeirlərinin obrazları
ağacdır, çiçəkdir, çaydır,
dağdır, quşdur, poetik ruhu isə insandır, onun mənəvi
dünyasıdır.
Bir yorğun torpağam - dincə qoyulmuş,
Daha əkilməyim, biçilməyim yox.
Köhnə qarağacam içi oyulmuş,
Bir də körpülənib keçilməyim yox.
Və ya:"Çiçəkdə tələsən,
barda gecikən, Zoğal ağacıyam, zoğal
ağacı". Bu şeirlərdə şair
özünü ömrünü başa vurmaqda olan
qarağaca, vaxtına düşməyən zoğal
ağacına bənzədir. Oxucuya elə gəlir ki, şair
o ağaclara hardasa "Kitabi-Dədə Qorqud"dan
boylanır:
"Ağac, ağac!" dersəm sana, ərlənmə
ağac!
Məkkə ilə Mədinənin qapısı
ağac!
Musa Kəlimün əsası ağac!..
...Məni sana asarlar, götürməgil ağac!
Bu məqamda türkçü şair Rüstəm
Behrudinin payızda solan ağacı insan ömrü ilə
müqayisə etdiyi "Dərd öldürmür
adamı" şeirindən də iki misra yada
düşür."Bu payız gecəsi çılpaq
ağacam, Bu payız gecəsi ölən bir budaq".
Şairin "Vətən məhəbbəti" fərqlidir,
o, vətənimi sevirəm, ona canım fəda demir, sadəcə
olaraq əqidəsini poetik sözə çevirir:
Bəlkə də, borcundan çıxmadım, Vətən!
Ömür bahar deyil bir də qayıtsın.
Ölsəm də, qoynunda qoy ölüm ki, mən,
Çürüyüm, bir ovuc torpağın
artsın.
Şair demək istəyir ki, vətəni sevmək
üçün nəyisə gözləmək lazım
deyil, insan ömrü bahar deyil ki, hər il yenidən gəlsin,
ömrün hər anı həyatda iz qoymaq üçün,
yaşadığın, üstündə gəzdiyin
torpağın dəyərini bilmək üçün verilən
fürsətdir.
Bu məqamda filosof-şair Nəsiminin bir beytini
xatırlamaq yerinə düşər. Nəsimi bahariyyələrindən
birində deyir:
Bahar oldu, gəl, ey dilbər,
təmaşə qıl bu gülzarə,
Buraxdı qönçələr pərdə,
bəşarət bülbüli-zarə.
Burada Nəsiminin müraciət etdiyi "dilbər"
sevgili deyil, eynilə Musa Yaqubun Nəsiminin vətən həsrətini
tərənnüm etdiyi poemadakı "Şirvan
alverçisi"dir ("Şirvan alverçisi və Nəsimi").
Yəni onun həmsöhbətidir. Nəsimi baharda üzə
çıxan gülzarın tamaşasına dəvət edir,
qönçələrin pərdəsini -
örtüyünü atıb, açılıb
saçıldığını ağlayan bülbülə
müjdə verin, - deyir. M.Yaqub "Şirvan
alverçisi"nə Nəsiminin dilindən vətəni
Şirvanı - kükrəyib çağlayan Girdiman
çayı, Şamaxı dağlarını soruşur, vətən
çiçəyinin həsrətini çəkdiyini bəyan
edir.
Vətəndən danış bir,
Vətəndən danış,
Sən özgə sözləri gətirmə dilə.
Sən Allah o yerdən ayrıldığın gün
Girdiman kükrəyib çağlayırdımı?
Ürəyim darıxır burda qar üçün
Şamaxı dağları indi qardımı?
Könlüm ümidini niyə kəsibdir?!
Dağlar tanıyarmı məni görüncə?
Bir vətən çiçəyi görsəm bəsimdir
Görüm bitir necə, açılır necə.
M.Yaqubun tərənnümündə vətən də
təbiət qədər incə, xəfif bir poeziyadır.
Şair qürbətdəkilərin yaşadığı
nisgili, həsrəti, düşüncələrindəki təbəddülatların
bütün xarici və daxili cizgilərini oxucuya Nəsiminin
dili ilə açır.
...Sizdən el-obanı soruşmuram, yox,
Vətəndədirlərsə, nə dərdləri
var,
Həsrətsiz yaşarlar, qəmsiz yaşarlar.
...Ah ipəyim mənim,
Çiçəyim mənim.
Qeyd edək ki, Azərbaycan şeiri zaman-zaman tarixi
forma, məzmun və üslub dəyişimi mərhələləri
keçib. M.Yaqub da üslub baxımından poeziyamıza yenilik
gətirən şairdir. Onun bir çox şeirində
olduğu kimi, bu poemasında da sadə xalq dili və belə
demək mümkünsə, "vabi-sabi" üslübu
(Vabi-sabi yaponlara xas olan estetik
dünyagörüşünün xarakteristikasıdır.
Vabi - iddiasız olan sadəlik, Ssabi isə orijinallıq və
təbiilik kimi ifadə olunur. Ümumilikdə rahatlıq və
təbii uyğunluq anlamındadır) ilə
yazdığı bu poema vətən və təbiət
sevgisi aşılamaqla bərabər, eyni zamanda böyük tərbiyəvi
əhəmiyyətə malikdir. Həmçinin:
Çiçəyi saralıb, yarpağı solsa,
Quru torpağından alaq ətrini.
Qürbətdə vətənçin yanar kim olsa,
Vətənin vətəndə bilək qədrini.
Yaxud:
Göyərçinlər uçdu getdi,
Göyərçinlə uçmaq olmur.
Təyyarədən qanadımız olsa belə
Uçmaq olmur.
Vətən adlı, torpaq adlı
Bir sevginin sərhədini
Keçmək olmur, aşmaq olmur.
kimi şeirləri sosial vəziyyətlə
razılaşmayan və ya siyasi əqidəsinə görə
özünü boşluqda hiss edənlərin, ölkəni tərk
etmək fikrinə düşənlərin bəhrələnəcəyi,
həmçinin, onların övladlarının milli-mənəvi
dəyərlər sevgisini artıracaq əsərlərdir.
Həmçinin tələskənlik ucbatından həyatında
çox çətinliklə rastlaşan gənclərə
öyüd-nəsihət olacaq "Tələsən bənövşə
bilsən nə çəkdi, Yaz onun hayına gələnə
kimi" və sair misraları şəxsiyyətin
formalaşması və mənəvi cəhətdən zənginləşməsi
üçün olduqca əhəmiyyətlidir. Bu baxımdan
qeyd olunan poemanın və şairin bu məzmunlu digər
şeirlərinin dərsliklərə salınması məqsədəuyğun
olar.
M.Yaqubun təbiət şeirlərinin təhlilini, əlbəttə
ki, bir məqaləyə sığdırmaq mümkün
deyil. Biz sadəcə Respublikada 2024-cü ilin
"Yaşıl dünya naminə həmrəylik ili" elan
edilməsi haqqında Azərbaycan Prezidentinin Sərəncamı
ilə bağlı dövlət tədbirlərinin həyata
keçirilməsində iştirak etmək məqsədilə
AR Təhsil İnstitutunun "Fəaliyyət planı"na
salınmış mövzulardan birində "yaşıl
dünya"nı M.Yaqub poeziyasında az da olsa əks etdirməyə
çalışdıq.
Adilə NƏZƏROVA
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.-2024.- 24 avqust (№152).-S.23.