Biri varmış, biri yoxmuş...
Maslak deyəndə hər kəsin ağlına nəhəng
göydələnlər, müasir plazalar, lüks şirkətlər
gəlir. Necə gəlməsin; ən ağır tıxaclar
bu səmtdə müşahidə edilir, ən
qarışıq küçələr buradadır, bir həyətin
içindən adamın üzünə iyirmi qapı
açılır, bilmirsən ki, axtardığın
ünvan haradır, tapdığın yer hara olacaq. Amma bu
şəhərə də İstanbul deyərlər. Elə
bir tində səni çaşdırar, elə yerdə səni
təəccübləndirər, gözləmədiyin anda
qarşına elə sürprizlər çıxarar ki, heyrətdən
donub qalarsan. Məsələn, üzərində insan qaynayan
düz yolu gedərkən, qəflətən öyrənərsən
ki, ayaqlarının altında kütləvi məzarlıq və
içərisində 30 min insanın cəsədi var. Hipodrom
meydanındakı Nika üsyanını yada salaq. 532-ci ildə
bir həftə ərzində imperator Yustinianı devirmək
üçün Konstantinopolda qiyam baş verir. Şəhər
əhalisinin demək olar ki, yarısı yandırılır,
on minlərlə insan öldürülür və tarixə ən
qanlı qiyamlardan biri olaraq keçir. Buna bənzər xeyli
örnək vermək olar. İstanbul belədir, gözlənilməzliklərlə
doludur, heç bir şey olmadığını
düşünsən belə, hər an hər şey ola bilər.
Oldu da! Bu günlərdə yolumu cansız bölgə
təsiri bağışlayan Sarıyerdən saldım.
İstinye ilə Tarabiyanın kəsişməsində
meşə, onun ətəyində isə bir qəsr
çıxdı qarşıma. Görən kimi ağlıma
"Biri varmış, biri yoxmuş, uzaq diyarlarda
gözoxşayan bir qəsr varmış..." ilə
başlayan nağıllar gəldi. Bunu deməyə kifayət
qədər əsasım var. Sürətlə betonlaşan
şəhərin ən qarışıq yerində belə
bir abidənin olması, əlbəttə, nağıl kimi gəlir
insana. Görüntüsü də nağıllarda yazılan
təsvirlərdəki kimidir. Bura Maslak qəsrləridir.
Siyasət, sürgün, yoxsa eyş-işrət?
Osmanlı tarixindəki saraylar inzibati, siyasi
funksiyaları və hərəm həyatı hər kəsə
az-çox məlumdur. Bir də şəhərin və ya
ölkənin müxtəlif yerlərində
qarşılaşdığımız abidələr var. Bu
yerlərdə kimlərin qaldığı, nə
üçün istifadə edildiyi hər kəsə
maraqlıdır.
Adətən, ölən, ya da taxtdan
uzaqlaşdırılan padşah və ailə üzvləri
Topqapı sarayının uzağında yerləşən həmin
köhnə saraylara göndərilirdilər. Bəzi xüsusi
saraylar, köşklər, qəsrlər də vardır ki,
orada Osmanlı padşahları günlük həyatlarını
davam etdirmək, qonaq qəbul etmək, ova çıxmaq, at
minmək, müxtəlif əyləncələr, məşğuliyyətlər
üçün istifadə edirdilər.
Həmin yerlər dövlət işlərinin idarə
edildiyi, padşah və onun ailə üzvlərinin
qalmağı üçün ayrılan və hərəm
olaraq istifadə edilən bölümlərdən ibarət olurdu.
Bu qəsrlər sənət əsəri səviyyəsində,
su kənarlarında və ya möhtəşəm mənzərəsi
olan, bir az da gözdən uzaq yerlərdə inşa edilən
binalar idi. Təbii ki, dövləti idarə etmək
üçün yaşadıqları sarayın yanında
olduqca kiçik hesab edilirdi. Köşklər isə saray və
qəsrlərdən fərqli olaraq hər hansısa zəfərin
xatirəsi, önəmli şəxsin qonaqlamağı, fərqli
məqsədlər üçün xanədan nümayəndələrinin,
dövlət adamlarının inşa etdirdiyi xüsusi evlər
idi.
Maslak qəsrləri də onlardan biridir. Qəsr, 170
min kvadratmetrlik ərazidə təbiətin bütün rənglərinin
birləşdiyi yerdədir. Ərazinin bu qədər zəngin
təbiətə malik olması təsadüf deyil. Qanuni Sultan
Süleyman dövründə İstanbulun su ehtiyacının
təmin olunması Memar Sinana həvalə edilmişdi. Memar
Sinan o dönəmin mühəndislik texnikasını istifadə
etmiş və bunda ciddi uğur qazanmışdı. Belqrad
meşələrində yaratdığı anbarlara
yığılan sular Kəmərburqaz və Eyyubdan kanallar və
kəmərlərlə Qırxçeşməyə gətirilib
şəhərə paylanırmış. Maslak səmti o
vaxtlar su paylama sisteminin ən əhəmiyyətli bölgəsindən
biri idi. Elə "daimi axan çeşmə" mənasına
gələn Maslak da, adını burdan alır.
Memarmı, memarlıqmı?
Osmanlı memarlığının Qərb mədəniyyətindən
təsirlənməsi XVIII əsrin əvvəllərinə təsadüf
edir. Abidələrdə barok və rokoko üslubundan istifadə
etmək də həmin dönəmlərdə daha çox
görünməyə başlayır. Maslak qəsri də
rokoko və barokun ən zərif nümunələrindən
biridir. İstanbuldakı digər möhtəşəm
saraylar kimi, bu qəsrin memarı da bəllidir. Abidə Aqop və
Sarkis Balyan qardaşları tərəfindən inşa edilib.
Qeyd edim ki, bu qəsr hazırda sarmaşıq kimi bir-birinə
qarışmış binaların olduğu Sarıyerdə
inşa edilən ilk binalardandır. Qəsrin böyük hissəsi
Sultan Abdulaziz dönəmində inşa edilib.
İllər sonra qəsr II Abdulhamitin yaşaması və
şahzadəlik dönəmini burada keçirməsi
üçün onun istifadəsinə verilir. Abdulhamitin taxta
çağırılması ilə bağlı söhbətlər
bu qəsrdə aparıldığına görə, abidə
Osmanlı tarixində xüsusi önəm
daşımaqdadır. Belə ki, dövlət adamları həmin
vaxt taxtda olan V Muradın psixoloji problemlərinin dəlilik həddinə
çatdığını görürlər, düzəlməsindən
də ümidi kəsirlər. Bu vaxt vəzir Rüştü
paşa və Mithat paşa vəliəhd II Abdülhamidi Maslak
qəsrlərində ziyarət edib taxta çıxmaq
vaxtının çatdığını bildirirlər.
Abdulhamitin sultanlığa gedən yolu beləcə
başlamış olur. Sultan olduqdan sonra II Abdulhamit,
Rüştü və Mithat paşalarla danışıq
apardığı divan, stol və stulların
toxunulmamağını, ilk günkü kimi qorunmasını əmr
edir. Həmin otaq, həmin masa hələ də olduğu kimi
qalır.
Padşah buradakı xatirələrini heç vaxt
unutmur. Buradan bəhs edərkən "Tarabya üzərində
Maslak qəsri vardı. Oraya cənub küləkləri nadir gəlirdi,
elə hey soyuq yellər əsirdi" deyir və o günlərə
dönürdü.
II Abdulhamid gəncliyində idmana marağı
vardı, yaxşı üzgüçü və ovçu
idi. Bu baxımdan Maslak onun üçün əlverişli yer
idi. Gənc şahzadə qəsrdə qaldığı illərdə
kənd təsərrüfatı işləri ilə məşğul
olur, qoyun və inək saxlayırmış, Avropadan müxtəlif
çiçəklər və gül kolları gətirdərək
bağın bir hissəsində parnik düzəltmiş,
burada nadir tapılan ağaclar, çiçəklər
yetişdirmiş, dülgərlik həvəsinin ilk toxumu da
burada atılmışdı. Həmin parnik hələ də
qalır. Elə şahzadənin əkdiyi ağaclar da.
Qəsrin içindəkilər
Maslak qəsrləri, Qəsr-i Hümayün, Mabeyn-i
Hümayun, Çadır Köşkü, Paşalar
otağı, limonluq, hamam, su xəzinəsi bölümlərindən
ibarətdir. Cümhuriyyətin elanından sonra bu binalar Birinci
Ordu və Gülhanə Tibb Akademiyasının nəzdində
qurulan vərəm əleyhinə dispanserin istifadəsinə
verilir. 1981-ci ildə nazirlik tərəfindən restavrasiya
edilir, Milli saraylar müdirliyinə təhvil verilir. 1987-ci ildən
etibarən Qəsr-i Hümayün muzey kimi fəaliyyət
göstərir. Mabeyn-i Hümayun və Çadır
Köşkü isə kafe olaraq fəaliyyət göstərir.
Qəsr-i Hümayun
Qəsr-i Hümayun iki mərtəbəlidir.
Sütunların üzərindəki balkon abidəyə
canlılıq qatır. İçəridə divarlarla ahəng
təşkil edən pərdələr, o dönəmdən
qalan mebel dəstləri mövcuddur. Daxili dizayn türk evi tərzindədir.
Xarici görünüşü isə
avropasayağıdır. Otaqlardan biri Sultan Abdulhamidin istirahət
otağı, digərləri isə yataq, yemək, qonaq, iş
otağı kimi istifadə edilib.
Bağda kiçik ada yaradılıb. Lakin kanalda su
yoxdu. Hümayun Qəsrinin sağ tərəfində mövcud
olan pilləkənlə arxa bağçaya enmək
mümkündür. Pilləkənin solunda boyu qəsri
keçən nəhəng, gözoxşayan manolya
ağacı ucalır. Bağın sol tərəfində
Paşalar evi mövcuddur. Hazırda həmin qəsrdə
muzeyin idarəsindən məsul şəxsləri oturur. Bura
bütün qapıları dəhlizə
açıldığı, xarici görünüşü
insanı sehrləyən şahanə bir abidədir. Sanki illər
buralara toxunmadan yanından ötüb gedib. O dərəcədə
sağlam və qüsursuz qalıb.
Mabeyn-i Hümayun
Mabeyn-i Hümayun, bir mərtəbəli kiçik abidədir.
Vaxtı ilə bu bina sağlamlıq bölümü olaraq
istifadə edilib. Bura Abdulhamidin xüsusi yeri olub. Şahzadəlik
dönəmində günlük işlərini,
görüşlərini burada həyata keçirirmiş.
Mabeyn bölümü Osmanlı saraylarında padşahın
yazı işlərinin icra edildiyi qurumdur. II Abdulhamid dönəmində
dövlətin idarəsi Ulduz sarayında həyata
keçirildiyi üçün Mabeyin otağı genişləndikcə
Mabeyinçilərin sayı da artdı. Mabeyin qurumu 1908-ci ildə
məşrutiyətin elan edilməsindən sonra önəmini
itirməklə birlikdə Səltənətin ləğv
edilməsinə qədər fəaliyyətini davam etdirdi.
Çadır köşkü
Hasbağçanın aşağısında,
Osmanlı saraylarının bəzilərində
gördüyümüz "Cihannüma Köşkləri"ni
xatırladan, "dünyanı görən" mənasına
gələn Çadır köşkü var. Osmanlı
memarlığında bu dizayndan çox istifadə edilib. Tavan
arası yerləşdirilən, mənzəryə hakim balkona
sahib olan, ətrafı şüşə ilə əhatələnmiş
yerdir bura.
Abidənin ətrafı uzanıb gedən meşə
ilə əhatələnib. Bura günlük hava alma və
istirahət məkanı olaraq tərtib edilib. Bu tərzdə
köşklər bir az da balaca qalaya bənzəyir. Üst mərtəbə
səkkizguşəli otaq mövcuddur. Balkon qoruyucu
barmaqlıqlarla əhatələnib. Dirəklər
taxtadandır. Pəncərələr əl işi olan
jalüzdəndir. Jalüz 1700-1800-cü illərdə inşa
edilən abidələrdə çox istifadə edilib. Bu, qərb
memarlığının Osmanlı memarlığına
yansımasından doğur. Bu jalüzlər abidələrə
canlılıq qatır. Həmin dönəmdə inşa edilən
Ulduz sarayında da jalüzlərə üstünlük
verilib. Yeri gəlmişkən, Ulduz sarayı ötən
ayın 19-u açıldı. Sarayı bir gündə 10 minə
yaxın insan ziyarət edir. Bu, fantastik rəqəmdir, amma həqiqətdir.
Bir neçə gün əvvəl fürsət tapıb
getdim. Təəssüratlarımı növbəti sayda
yazacam.
Türkan TURAN
525-ci qəzet.-2024.- 24 avqust (№152).-S.21.