ÖMÜRDƏN QOPARILA BİLMƏYƏNLƏR
Bakının köhnə binalarının
qapıları və pilləkənlərinə heç vaxt
elə quruca qapı və sadəcə pillələr kimi
baxmayın. Dəstəyinə əl atıb o qapıları
açanda, addım-addım o pillələrlə qalxıb-enəndə
əvvəlcə həmin binanın, o qapının, o pillələrin
təxmini yaşını ağlınızdan keçirin.
Yaşı bir əsr və ondan daha artıq olan həmin
binaların da, onların yaraşıqlı
qapılarının da, geniş pilləkənlərinin də
arxada qalan həmin müddət içərisindəki
keçmişini düşünün.
Qapı qapıdır, pilləkən də pilləkən.
Yüz il əvvəl hansı məqsədə xidmət
edirdisə, bu gün yenə həmin qulluğunu edir. Əvvəl
necə idisə, indi də o cürdür. Uzaqbaşı bir
az köhnəlib, qocalıb. Elə iş də onun köhnəlməsi
və qocalmasında, demək, yaddaşındakı
qırışların artmasındadır. Bir anlıq təsəvvür
etməyə çalışın ki, ötüb-keçmiş
onillərdə o qapıları nə qədər insanlar
açıb, həmin pillələrə nə qədər
insanın addımları dəyib. O binalar özləri bir
ayrı, həmin qapı və pillələrin də
ayrıca taleyi, ayrıca tarixi var.
Ey dil-iqafil, göz aç, bir bu yeni dünyayə bax!
Getdi qəm əyyamı, əyyam-ifərəhəfzayə
bax!
Azərin eşqi tükənməz bir mühit
olmuş, budur,
Bavərin yoxsa, gəlib başındaki sevdayə bax!
Bu misralar XX əsrin birinci yarısının ən
üstün Abşeron şairlərindən olan, bütün
Azərbaycanın hələ gərəyincə
tanımadığı, zəngin irsi və şəxsiyyətinə
yetərincə bələd olmadığı Məşədi
Azərin qələmindən çıxıb və bu
qapı-pilləkən söhbətinin indiki məqamda ona
birbaşa aidiyyəti var.
Dünyanın müxtəlif ölkələrinin məşhur
mehmanxana və restoranlarında ayrıca bir guşədə
buranın qonağı olmuş adlı-sanlı insanların
fotoları sıralanır, ya Avropanın bir sıra köhnə
tarixli bağlarında ağaclar, skamyalar, imarətlərində
eyvanlar var ki, aydınladıcı lövhəciklər
haçansa bu ağacı hansısa məşhurun əkdiyini,
ya nə zamansa ona söykəndiyini, gövdəsini
sığalladığını, bu skamyada əyləşməyi
xoşladığını, ya bu parka, bağa həmin
skamyanın onun hədiyyəsi olduğunu, o balkondan vaxtilə
hansısa adlı-sanlının tarixdə əks-sədası
qalan bir çıxışını, ya müraciətini
etdiyini xəbər verir. O xəsis sətirlər istər-istəməz
insanı düşüncələrə daldırır,
qeyri-ixtiyari o dilsiz binaların, ağacların,
bağların, parkların, skamyaların, mülklərin,
eyvanların taleyindən və tarixdən keçib-getmiş
onlarca və yüzlərcə başqalarını
düşünürsən, tarix səninlə
pıçıldaşmağa başlayır.
Bakının hər küçəsinin, hər
küçəsindəki hər əski binanın insanlarla təmasda
ötən tarixi yazılacaq olsa, dünyanın ən qüdrətli
nasirlərinin də belə cazibəli təsvir edəcəyi
mümkünsüz olan romanlar alınardıki, hərəsinin
də içərisində daha neçə-neçə
romanın, povestin, hekayənin izləri sayrışardı.
Allahın, Vaxtın yazdıqlarının
qarşısında insanın yaza və yarada biləcəkləri
həmişə daha acizdir.
XIX yüzilin ortalarında, Bakının həyatı
İçərişəhərdən dışarıya
asta-asta çıxmağa başlayanda inşa edilən ilk
binalardan olmuş birqatlı Karvansara sonra dönüb oldu ikimərtəbəli
"Metropol" hoteli, sonra çevrildi Azərbaycan
Cümhuriyyəti hökumətinin iqamətgahına, daha sonra
onu Azərbaycan Həmkarlar İttifaqına verdilər, bir az
da keçincə daha iki mərtəbə əlavə edərək
orada Nizami Gəncəvinin adını daşıyan Ədəbiyyat
muzeyini yerləşdirdilər.
Onillər irəliləyirdi, zəmanələr dəyişirdi,
o binanın giriş qapısı durmuşdu öz yerində,
mərtəbələri artandan sonra yaranmış pillələri
də həmin təhər. Amma bir anlıq onu da xəyaldan
keçirin ki, bu ötən illər boyunca həmin qapıları
açan və pillələrlə qalxan nə qədər
tarixi şəxsiyyətlər olub və onların da hər
biri bu ünvanın hafizəsində qalıb.
Vur-tut 27 pillədir - 27 addım. Ancaq arxada qalan
neçə 27 illər içərisində burada kimlər
qalxıb-enməyib! Hələ burada işləmişləri,
hər gün gəlib-getmişləri demirəm ki, onların
da arasında onlarla yox, yüzlərlə misilsiz tarixi şəxsiyyətlər
varmış. Sadəcə, həmin binanın bilinən
qonaqlarının adlarını yazsan, ən qalın kitaba da
sığmaz, onda qalmış hərəsiylə əlaqədar
hekayəti nəql edəsən - oxunduca doyulmayan cildlər
yaranar.
Karvansara olduğu ilk onilləri demirəm, onda hələ
nə kino, nə foto bizlərə gəlib
çatmışdı və bina birmərtəbəli
olduğundan heç pillələr də yoxdu. Amma XIX əsrin
sonları, XX yüzilin başlanğıcında bina
mehmanxanaya çevriləndən, mülki mühəndis
Nikitinin layihəsi ilə 1915-ci ildə yenidən qurulandan
sonra Bakıda fotoqraflar da vardı, dünya sinematoqrafından
vur-tut 3 il sonra - 1889-cu ildə təvəllüd tapmış
milli kinomuz da öz axarı ilə irəliləməkdə
idi və hətta səssiz bədii filmlər çəkmək
yolunda çalışılırdı.
Fərz edirsən ki, bu pillələrin yuxarı
baş tərəfində bir kinokamera qoyulsaydı, ya
sonrakı illərdə daim yazılışlar aparan bir
videokamera quraşdırılsaydı və buradan qalxıb-enən
insanlar ucdantutma çəkilsəydi, heç bir
montajsız-filansız həmin lal film - yalnız qalxıb-enən
insanları əks etdirən, saysız saatlarca davam edən
xronika ən maraqlı seriallardan daha artıq həyəcan və
sevgi ilə seyr edilərdi.
Ya yuxarı başda bir fotoçu dayanaraq illər boyu
bir-bir buradan qalxanları, enənləri çəksəydi,
o şəkillərin qovuşmasından yaranan albomları nə
qədər çox tirajla nəşr etsən, hamısı
alınar, əl-əl dolaşar, tez-tez vərəqlənərdi.
Ancaq zaman izsiz də sovuşmayıb. Həmin pillələrlə
qalxandan sonra şəkilləri çəkilənlər də
az deyil, oturub düşündüklərini bir neçə
cümləylə yazılaşdıraraq bizə yadigar
qoyanlar da xeylidir. Di gəl, bu, dəryada damla kimidir.
Hətta ola biləcəkdən, umduğumuza nisbətdə
əldə olanlar bunca cüzidirsə də, "heç
olmazsa bunlar var" deyə şükür edirik.
Çünki bu izlərə düşərək bilinməli
bir çox gerçəklərə doğru yönəlmək,
yaşamalı tarixçələri bərpa etmək xeyli
asanlaşır.
Və 1949-cu ilin 27 martında bu pillələrlə
qocaman və nurani bir insan qalxırdı. Yanındakı gənc
üçün o pillələri bir-bir deyil, iki-iki,
üç-üç qalxmaq bir suiçimlik asan işdi, amma
illər yorğunu 79 yaşlı bu kişi 27 pilləni aramla,
nəfəs dərə-dərə qalxırdı.
Artıq 2 ildi ki muzeyə çevrilərək
qapılarını tamaşaçı üzünə
açmış bu binaya gələn əksəriyyətdən
fərqli olaraq, həmin qoca o pillələri bir məbədə
ziyarətə və ibadətə gəlmiş kimi
qalxırdı. Çünki o, həyatının yarım əsrdən
artıq hissəsini şeirə, ədəbiyyata həsr
etmişdi. İndi bura həm də onun Eviydi.
Qoca pillələri qalxaraq görüşə gəlirdi,
könül həmdəmləri ilə, ömrü boyu həmnəfəs
olduğu insanlarla ruhən təmasda olmaqçün təşrif
gətirirdi.
Yaşlı olmağına yaşlı idi. 1870-ci ildə
anadan olmuşdu. Ancaq o könül həmdəmləri ki
onlarla görüşə gəlmişdi, onlarla müqayisədə
xeyli cavan idi. Çünki onun görüşünə tələsdiyi,
indi burada özünə əbədi məskən
tapmış insanların arasında elələri vardı ki,
yaşı mini keçirdi, bəzisi səkkiz əsr qabaq
yaşamışdı, hansınınsa sinni 500-ə, 400-ə,
300-ə çatırdı.
Bu ixtiyar bir az XIX yüzilin, bir qədər XX
yüzilin adamı idi, amma həm də XII yüzilin, həm də
XIV, XV, XVI əsrlərin sakini idi. Çünki həmişə
sözüylə onlarla rabitədə idi, çünki əli
həmişə söz keçmişimizin nəbzində idi.
Bu tarix dolu pillələri qalxan özü də
ayrı bir tarix olan məşhur abşeronlu şair Məşədi
Azər Buzovnalı idi, yanındakı da nəvəsi
Hacıbala.
Hələ muzeydəkilər bilmirdilər gələn
kimdir. Muzey təzəcə açılmışdı, maraq
böyükdü, həm yerli, həm əcnəbi qonaqlar
axın-axın idi. Hər cür adam gəlirdi, xüsusən
də elə bu ağsaqqal kimi yaşlı adamlar lap çox
olurdu.
Yəqin, həmişəki kimi, bir bələdçi
onu sıradan olan qonaqlardan biri kimi qarşılayıb
zalları gəzdirəcəkdi. Ancaq söz yox ki, bu qonaq obiri
qonaqlar kimi sadəcə dinləyib-baxıb keçməyəcəkdi.
Hansı şairəsə çatanda bələdçini
heyrətləndirərək o söz ustasının
misralarını əzbərdən də söyləyəcəkdi,
arada suallar da verəcəkdi və ilk təmaslardan sonra məlum
olacaqdı ki, bu adam əsla sıradan olan ziyarətçilərdən
deyil. Bəlli olacaqdı ki, bu qonaq elə rəsmləri
divarları bəzəyən klassiklərdən biridir ki, bu
zalları öz ayağı ilə gəzir.
Dəqiqələr ötəcək, muzeyin ədəbiyyat
aşiqi əməkdaşları da, rəhbərliyi də
toplaşacaq bu nurlu və bilgin qonağın başına.
Məşədi Azərin cazibəsi səbəbsiz
deyildi. O, artıq Azərbaycan ədəbiyyatında
sözünü demiş, imzasını qoymuş bir insan idi.
79 yaşı vardı və həyatının bitməsinə
ikicə il qalırdı - 1951-ci ildə o, gözlərini əbədilik
yumacaq. Ancaq Məşədi Azər ogünəcən
yaşadığı ömür ərzində elə zəngin
bir irs doğurmuşdu ki, tanıyanlar onu Seyid Əzimlər,
Zakirlər, Sabirlər zümrəsindən olan canlı klassik
kimi qavrayırdılar.
1949-cu ilin 27 martında Məşədi Azər
Buzovnalının bu pillələrlə qalxmasının,
yanında nəvəsi Hacıbalanın olmasının
şahidi onun qələmindən çıxmış sətirlərdir.
İlk dəfə gördüyü, amma sanki çoxdanın
doğması kimi baxdığı bu məbədi - Nizami
muzeyini qarış-qarış, otaq-otaq seyr eləyəndən
sonra keçmişdi masa arxasına, "Təəssüratlar
kitabı"nda ürəyindən keçənləri
yazmışdı. Onu bu gəlişində nəvəsinin
müşayiət etməsini də yazmışdı.
Yazmasaydı, haradan bilərdik təkmiş, ya kiminləsə
gəlibmiş. Odur ki, tarixi sənədlərdəki hər
sözün, hər ifadənin öz çəkisi və mənası
var. Yanındakı yeniyetmə qızı Qəmərin
oğlu imiş.
Nizami muzeyinin, 1945-ci ildən yazılmağa
başlayan və artıq cildlərinin sayı 70-i aşan
tamaşaçı rəyləri kitablarının ən ilklərindən
birində Məşədi Azərin bu yazısını
birinci dəfə oxuduğum anlarda qızı Qəmər
xanım artıq həyatda yox idi. Ancaq Məşədi Azərin
1932-ci il təvəllüdlü nəvəsi Fəridə
xanım yaşayırdı, ondan Hacıbalanın kimliyini
soruşmuşdum, demişdi ki, Qəmərin oğludur və
bunu da əlavə etmişdi ki, həmin Hacıbalanın
bacısını - Qəmərin digər övladını
bütün Azərbaycan tanıyır.
O xanımı bütün Azərbaycanın
tanıması həqiqət idi. O, bir həkim idi,
yaxşı həkim idi və ondan da qat-qat güclü həkimlər
olub ki, nə sağlıqlarında, nə də həyatdan
gedəndən sonra adları heç də Azərbaycanda
hamıya bəlli olmayıb. Zəhra Rəhimovanı isə
sağlığında da, indi həyatdan ayrılmasından
onillər ötəndən sonra da Azərbaycan yaxşı
tanıyır - hətta babasından da artıq. Səbəb səsdir.
Zəhra Rəhimova vokalçı idi, opera müğənnisi
idi, Üzeyir bəyin yarımçıq qalmış, bizə
yeganə ariyası gəlib çatan "Firuzə"
operasında baş qəhrəmanın ariyasını
oxumuşdu.
Məşədi Azər qısa olmayan, çox hadisələr
və insanlarla dolu sərgüzəştli ömür
yaşamışdı. Bu 27 addımlıq pillələri
ağır-ağır, nəfəsi təngiyə-təngiyə
qalxmışdısa da, zallara daxil olunca sanki ikinci nəfəsi
açılmışdı, Nizami dünyasında, Azərbaycan
şairləri ilə birgə olduğu anlarda dirçəlmişdi,
baxıb qurtarandan sonra da ürəyindən keçənləri
yazmışdı. Məşədi Azər şeirlə
baş-başa olduğu yarım əsrdən artıq bir
müddətdə çox əsərlər yazıbsa da, Azərbaycan
insanı onların yalnız cüzi bir hissəsindən xəbərdardır,
amma o irs irili-xırdalı hər nümunəsi ilə elə
dəyərlidir ki, gərək bu millətə
bütövlüyü ilə çata. Çünki onun qələmindən
çıxmışlarda insanı heyran qoyan təkcə
söz gözəlliyi deyil. Orada milli tariximizin yaxın-uzaq
şərəfli səhifələri də əksini
tapıb. Tarixə möhürünü vurmuş bu cür
azmanlarımızdan yadigar qalan hər parça
kağızınsa öz mənası və qiyməti var.
Məşədi Azərin də imzası qalan "Rəy
və təəssüratlar kitabı" 1948-ci ilin əvvəlində
başlanıb, 1950-ci ilin yazında tamamlanıb. O, bu dəftərə
ürək sözlərini yazanda 1949-cu il martın 27-si idi.
Yazır ki, "nəvəm Hacıbala ilə birgə gəlib
Ağarəfi Zeynalovun göstərməsi ilə muzeyin
otaqlarını gəzib xeyli asar-iətiqələri görmə
ilə artıq dərəcədə məmnun olduq".
Ağarəfi Zeynalov ədəbiyyatşünas idi, Nizami
muzeyinin ilk işçilərindən, ilk bələdçilərindən
olmuşdu. Məşədi Azər davam edirdi:"Xassə,
(xüsusən - D.A.) bizim Azərbaycanın paytaxtı olan
Bakı şəhərində bir böylə muzeyin bərpa
edilməsi bizi artıq dərəcədə şad etdi.
Nizami kimi şüəralar ustadı olan vücudun adına
düzəlmiş bu muzeyin haqqında lazımi surətdə
bir şey inşa edərək burada yaza bilmədiyimə
görə qocalığıma nifrət edirəm".
Məşədi Azər söz adamı idi, sözün
məsuliyyətini bir ləhzə unutmayan, illah da ki, belə
dahilər hüzurunda bəlkə də daxilən ikiqat səfərbər
olan ədibdi. Divarlardan ona baxanlar başqaları
üçün sadəcə şəkil idi, otaqlarda onunla
qarşı-qarşıya dayananlar başqaları
üçün cansız heykəllər idi. Məşədi
Azərçünsə onların hər biri diri idi.
Baxırdı və artıq neçələrindən daha
böyük olsa da, özünü onların yanında
şagird hesab edirdi. İndi ustadlar hüzurunda bir-iki
saatlıq səfərindən sonra istəyirdi ki, bu "Təəssüratlar
kitabı"nda ondan yadigar qalacaq sətirlər də ustadlara
layiq olsun. Şair idi və nəsrlə yazdığı ilk
cümlələr onu qane edə bilməzdi, bu Söz Dərgahında
bircə beyt da olsa əlavə etməsə, nə ürəyi
soyuyardı, nə yazdığını yekunlaşdıraraq
son nöqtəni qoya bilərdi.
Və rəyini belə bitirirdi: "Bu bir beyti inşa
edirəm ki, yadigar qalsın".
Əslində inşa etdiyi bu qoşa misra da əvvəl
yazdıqlarının davamı, artıq şeirlə
üzrxahlığı idi:
Nifrət olsun sənə, ey kan-irəzalət
qocalıq,
Qoymadın Azər-i biçarədə taqət,
qocalıq.
Bunu yazır və təbii ki, mətləb
tamamlandı. Artıq imza qoymalıdır. Ancaq sadəcə
"Məşədi Azər", ya "Azər
Buzovnalı"yazsaydı, o da olardı kitabda rəyi qalan
başqa sıravi tamaşaçılardan biri. Ancaq heç
vaxt sıradan birisi olmamışdı, həyatın hansı
səmtinə üz tutmuşdusa, şairliyi hansı əlamətləsə
üzə çıxmışdı və indi imza qoyanda da
onun hamı kimi olmamaqlığı, fərqliliyi
görünür:
Əgərçi həqirəm, zar-i müstəribəm,
Azəri şairi qoca Azərəm.
Kim idi Azərbaycan şairi qoca Azər?
Niyə Azərbaycan şairi Məşədi Azər
- Məşədi Azər Buzovnalı bu qədər zaman
keçsə də, qocalmır, yenə onun sözü diridir
və hansı füsunkar çəkicilikdir ki, bizi onun fasiləsiz
təsirində saxlayır?
XIX yüzilliyin sonlarında - o çağlardaki Azər
Buzovnalı böyük ədəbiyyata gəlirdi, Azərbaycanın
dörd bucağında ədəbi-mədəni həyat
qaynayırdı. Azərbaycanın ən müxtəlif
guşələrində şeir məclisləri fəaliyyətdə
idi və həmin şeir yığnaqları yalnız
şairlərin toplandıqları, şeir həvəslilərinin
cəm olduqları məkanlar deyildi, həm də vaxtına
görə o çağın özünəməxsus
ziyalı klubları idi.
Qarabağda, Şuşada Xurşidbanu Natəvanın
rəhbərlik etdiyi "Məclis-i üns" bir tərəfdə
idi, Mir Möhsün Nəvvabın
başçılığıyla toplaşan "Məclis-i
fəramuşan" o biri yanda. Şamaxıdan "Beytüs-səfa"nın
səsi gəlirdi, Lənkərandan"Fövcül-füsəha"nın,
Naxçıvanda söz ocağını alışdıran
mərkəz "Əncümən üş-şüəra"
idi, Tiflisdə, Gürcüstan azərbaycanlıları
arasında Mirzə Şəfi Vazehin başçılıq
etdiyi "Divan-i hikmət", Qubada Qüdsinin - Abbasqulu
ağa Bakıxanovun adıyla bağlı
"Gülüstan"ın gəlhagəl
çağları idi, Abşeronda "Məcməüş-şüəra"nın.
Abşeron məclisində söz sahibi olanlar
arasında Ağadadaş Sürəyya, Mirzə Məhəmməd
Müsəvvir, Mirzə Əbdülxaliq Yusif, Ağadadaş
Müniri, Kərim ağa Salik kimi qüdrətli və
şöhrətli qələm sahibləri vardı və həmin
məclisə onların hamısının ehtiramla və məlik
üş-şüəra kimi yanaşdığı Məşədi
Azər rəhbər seçilmişdisə, elə bunun
özü buzovnalı ustadın hansı ali səviyyəli sənətkar
olmasına əyani sübutdur.
Azərbaycanın müxtəlif guşələrində
fəaliyyət göstərsələr də, o şeir məclislərinin
heç biri əlahiddə, özünə
qapılmış deyildi və hamısının bir-biri ilə
əlaqəsi vardı. Bakı hər halda baş şəhər
idi və yaxın-uzaq ünvanlardan Azərbaycana, Bakıya gələn
tanınmış şairlər də, məşhur
çalğıçılar və müğənnilər
də, yurdun dörd bucağındakı şeir və musiqi məclislərinin
təmsilçiləri də mütəmadi olaraq "Məcməüş-şüəra"ya
və "Məşədi Məlik Mansurovun salonu"na qonaq
olurdular.
Azər Buzovnalının ədəbi nüfuzu isə
yalnız "Məcməüş-şüəra" -
Abşeron çərçivəsinə sığan deyildi.
O, bütün Azərbaycanda, Azərbaycandan kənarlarda da məşhur
idi. XIX yüzilliyin ortalarından yaranıb fəaliyyətə
başlamış o şeir məclislərinin çoxu tarixin
müəyyən dövründə ömrünü
yaşadı, qaldı keçmişdə. Amma tək şeir
məclisidir ki, bu gün də yaşayır. "Məcməüş-şüəra"da
vaxtilə Azər Buzovnalının qoyduğu təməllər
və ənənələr necə sağlam və bərəkətli
olubsa, o şeir məclisi bu gün də həyatını
davam etdirməkdədir.
Azərbaycanın ən fədakar ədəbiyyat
adamlarından olan Cəfər Rəmzi İsmayılzadə
(1905-1996) Abşeron şeirləri haqqında "Deyilən
söz yadigardır" adlı "çağdaş təzkirə"
sayıla biləcək ensiklopedik müntəxəbatını
yalnız səksəni haqlayanda - 1981-ci ildə
"Yazıçı" nəşriyyatında buraxdıra
bildi və mən də Elmlər Akademiyamızın Şərqşünaslıq
İnstitutundakı İran filologiyası şöbəsində
iş yoldaşım və aramızdakı böyük
yaş təfavütünə rəğmən, səmimi
dostum olan bu saf və çalışqan insanın qiymətli
əsəri haqqında ilk rəyi yazaraq o dövrün mətbuatı
arasında ən oxunaqlılardan olan "Bakı" axşam
qəzetində dərc etdirdim. Əslində isə Cəfər
müəllim bu kitabını hələ 1920-ci illərin
sonlarında hazırlamağa başlamışdı və
sovet siyasi repressiyaları onu caynağına başqa ədiblərimizdən
də erkən - 1935-ci ilin yazında alaraq 21 il 2 ay sürəcək
Sibir məşəqqətlərinə düçar etməsəydi,
həmin kitab elə 1930-cu illərin əvvəllərində
işıq üzü görərdi, Cəfər
İsmayılzadə özü də Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinə 1985-ci ildə səksən
yaşı tamam olanda yox, qızğın ədəbi fəaliyyətlə
məşğul olduğu gənclik əyyamlarında -
30-unda, 35-ində qəbul olunardı. Ancaq neyləməli ki, Cəfər
Rəmzinin və ədəbiyyatımızın taleyi belə
kəc gətirdi və görülməli işlərin
çoxu ən yaxşı halda yarım əsr təxirə
düşdü, bir qismi isə elə puç arzu kimi
vaxtın qara yelləri ilə sovruldu.
Cəfər Rəmzi uşaqlıq, yeniyetməlik, gənclik
illərində Məşədi Azərlə çox
ünsiyyətdə olmuşdu. Beyninə abşeronlu şairlərin
əsərlərini və onların haqqında məlumatları
toplayaraq bir məcmuədə qovuşdurmaq həvəsi hələ
darülmüəllimində oxuduğu illərdə
yarandığından işinə ən əvvəl həmin
dövrdə meydanda olan və əlinin də rahatca
çatdığı Məşədi Azər kimi azmanlardan
başlamışdı. Özü söyləyirdi ki, 30-40
sualdan ibarət bir müsahibə anketi tədarük
etmişdim, hər bir şairə o sualları verib
cavabları yazırdım, hamısından da ən bəyəndikləri
şeirlərini öz əlyazmalarında alırdım ki, təhrif
ehtimalı sıfıra ensin.
Cəfər Rəmzi həmişə
vaysınırdı ki, həbs olunanda evindən bütün əlyazmalarını,
kitablarını, məktub və fotolarını
aparmışdılar və bir neçə il ərzində
"Abşeron şairləri" kitabı üçün
minbir zəhmətlə yığdığı nə varsa,
hamısı məhv edilmişdi. Danışırdı ki, hətta
bəzi şairlər ona əlyazmada şeirlərinin
bütöv toplusunu veriblərmiş. Cəfər müəllim
düşünürmüş ki, bu məcmuədə bir
neçə şeirini verdiyi həmin şairlərin gələcəkdə
şeir toplularını ayrıca da nəşr etdirsin. O dəftərlər
də aparılır və hansısa abşeronlu şairlər
də bu minvalla yoxluğa qovuşur. Cəfər bunu da
yanğı ilə xatırlayırdı ki, 1981-ci ildə
buraxılan məcmuəsinin lap əvvəlində ilk
tanınmış abşeronlu şair kimi bir şeirini verdiyi,
XIII əsrdə yaşamış Nəsir Bakuyinin əslində
daha 4 şeiri də əldəymiş və həmin şeirləri
Rəmziyə məhz Azər Buzovnalı veribmiş. Cəfər
müəllim bunu da danışırdı ki, ayrıca bir dəftərdə
"Məcmə üş-şüəra" məclisində
baş vermiş maraqlı əhvalatlar və şeir deyişmələri
haqda Məşədi Azərin ona nağıl etdiklərini
yazıbmış. Bu dünyadakı cəhənnəmdən
- Komidən qayıdıb gələndə yenidən
abşeronlu şairlər haqda toplusuna qayıtmaq fikri yarananda
Cəfər Rəmzinin sıfırdan başlamaqdan qeyri
çarəsi yoxdu. Dəftərlər, əlyazmalar, fotolar
artıq çoxdan yox idi, bu qədər ayrılıqdan sonra
yaddaşda da yalnız qırıq-qırıq fraqmentlər
qalmışdı.
Özü isə deyirdi ki, vaxtında Məşədi
Azərlə bağlı o qədər qeydlərim və xatirələrim
var ki, dizimi yerə vursam, onun haqqında iri bir kitab yaza bilərdim.
Ruzigar Cəfər Rəmzini belə amansızlıqla
incitmişdi və bu zəmanə qəddarlığının
bir zərbəsi də dolanaraq Məşədi Azəri
tutmuşdu...
Ədəbiyyata yeni gəldiyi zamanlarda Məşədi
Azər kimi Abşerona heç vəchlə sığmayan nəhənglə
qarşılaşmış və təbii ki, valeh olmuş Cəfər
Rəmzinin ustadı anarkən bölüşdüyü bu
heyrət yalnız şəxsi düşüncəsi də
deyildi. Məşədi Azəri görmüş, onunla
oturub-durmuşların xeylisi bu müşahidədə yekdil
idilər.
Cəfər müəllim söyləyirdi ki, Məşədi
Azər elə qüvvətli bir şəxsiyyət idi, elə
sirayətedici sözü və təlqinedici
işığı vardı ki, onunla qısa müddət birgə
olunca cazibəsinə qapılmamaq mümkün deyildi,
qarşısındakı adam qəlbinə yatsaydı, onunla
ürəkdən söhbət etsəydi, həmin şəxs
dünənəcən şeirə, şairliyə biganə
olmuşdusa, Azərin ovsununa düşdüyü gündən
şeirin də, şairliyin də aludəsinə çevrilərdi...
...Məşədi Azər Buzovnalı şair kimi
hünərli idi, üstün idi, bu, öz yerində. Ancaq
onun Azərbaycan ədəbiyyatı və mənəviyyatı
tarixində ucalığının əsas səbəbi parlaq
şairliyi ilə yanaşı, onun yaratdığı
münbit Abşeron ədəbi mühitidir. Azərin öz
yaradıcılığıyla milli söz xəzinəmizə
əvəzsiz incilər bağışlaması onun bir xidmətidirsə,
onlarla üstün, zövqlü, istedadlı şairin
yetişməsinə də səbəbkar olması daha bir məhəbbət
və sayğıya layiq əməlidir. Bütöv şəxsiyyəti,
tərəddüdsüz hamılıqla qəbul edilən ədəbi
nüfuzu, qərəzsizliyi, təmənnasızlığı,
bildiyini əsirgəməməyi, sözünün keçərliliyi
onun ətrafına həm yaşlılardan, həm cavanlardan
ibarət qüvvətli şairlər dəstəsi
toplamışdı. Ancaq toplamaq hələ işin
yarısıdır, Məşədi Azər onların hər
birini həm də qabiliyyətinə uyğun olaraq daha
çox parlaya biləcəyi istiqamətə yönləndirməyi
bacarmışdı.
Odur ki, Məşədi Azər Buzovnalıdan söz
açarkən, onun ədəbiyyat tariximizdəki qiymətini
verərkən yalnız öz zəngin
yaradıcılığıyla qətiyyən kifayətlənmək
yetərli sayılmaz. Onun qurucusu, ilhamvericisi, yolgöstərəni
olduğu ədəbi mühit də Azərbaycan
üçün elə Azərin öz
yaradıcılığı qədər faydalı oldu.
Allahın bəxş etdiyi istedad, vergi, söz yox, əvvəldə
dayanır. Lakin məgər hər istedadlı insan,
istedadlıların lap ən parlağı belə məktəbə
çevrilə bilirmi? Azər Buzovnalının məktəbə,
yola, bələdçiyə, səmt küləyinə
dönə bilməsinin, mühit yaratmağa nail
olmasının ümdə səbəbi onun özünün
də mötəbər müəllimlər görməsi və
sağlam mühitlər içərisindən
çıxması idi.
O, 1870-ci il aprel ayının 2-də Buzovnada anadan
olmuşdu. Atası Hacı Məcid tanınmış tacir
idi. Ancaq maarifə, kitaba da biganə deyildi. Oğlunu
oçağın dəbinə uyğun olaraq mədrəsəyə
qoymuşdu. Belə mədrəsələrə el arasında
"Mollaxana" deyilsə də, müsəlman Şərqində
bu cür ibtidai təhsil ocaqları heç də ucdantutma
molla fabriki olmayıb. Tədrisi çərəkədən -
bir para surələr və çox işlək duaların
toplandığı kitabçalardan, "Quran"ı əvvəldən-sona
oxuyub öyrənməkdən başlasa da, bununla bitmirdi,
uşaqlara bir sıra başqa fənlər üzrə də
dolğun bilik verirdilər. Elə sonraların Azəri, o
çağların İmaməlisi də Buzovnanın
özündəcə uşaqlıq çağlarında ərəbcəni
də, farscanı da mükəmməl öyrənmişdi, əski
ədəbiyyatdan da hali olmuşdu, həmin məktəbin tələbiylə
yüzlərlə seçmə şeir də əzbərləmişdi.
Və 15 yaşı olanda atası onu
götürüb Petrovski Porta - sonrakı Mahaçqalaya
yollanır. Çünki nə qədər
gözüaçıq, maarifə, savada mail bir insan olsa da, hər
halda tacir idi, dünyanın gərdişindən başı
çıxan adamdı və inanmırdı ki, ona sadəcə
əyləncə, könül ovutma vasitəsi kimi gələn
şeirdən, şairlikdən çörəkpulu qazanmaq,
ailə dolandırmaq olar. Ona görə istəyirdi ki,
oğlu da onun yoluyla getsin, indidən ticarətin sirlərini
öyrənsin, yaxşı bir tacir olub həyatını təmin
etsin, gələcəkdə lazım gəlsə, atasına
da hayan olsun.
Mahaçqalada çox qalacaqlar. O qədər uzun
müddət ki, bir çoxları sonralar onları elə
oralı hesab edəcək. Ancaq İmaməlidə oxumaq
şövqü elə aşıb-daşırdı ki,
Mahaçqalaya köçəndən sonra atasının
sözündən çıxmayaraq ticarət işlərini
öyrənməklə bərabər, təhsilini də davam etdirirdi.
Bəxti də gətirmişdi, Buzovnadakı müəllimlərindən
də qüvvətliləri ilə orada
rastlaşmışdı, Mahaçqala illərində Qumri Dərbəndi,
Dəxil Dərbəndi, Mirzə Əbdürrəhim
Talıbzadə və digər məşhur qələm
ustaları ilə ünsiyyətdə olmuşdu.
Çox illəri Mahaçqalada keçirib, nəhayət,
Azərbaycana qayıdanda, doğma Buzovnasında həyatını
köhnəki məcrasında davam etdirməyə
başlayanda ətrafında yenə məşhur şairlərdi
- həm köhnənin oturuşmuş şairləri, həm
də Azərdən cavan olanlar, şeir-sənət aləmində
təzəcə parlayanlar.
İllər yeyin axıb keçəcək, o məhrəmlərin
çoxunu alıb aparacaq.
Və ixtiyar çağlarında sağına-soluna
baxaraq könül həmdəmlərinin əksərini
tapmayanda, içərisini sıyıran həmin doğmalar
boşluğunu Məşədi Azər guya dərdini səngitməkçün
yazdığı, amma dərd üstünə dərd qoyan,
xiffəti bir qədər də artıran şeirlə ifadə
edəcək. O qəribsəyən şeirin misralarında Məşədi
Azərin ömrünə və ədəbiyyatımızın
səhifələrinə adları biryolluq həkk olunmuş
ölməz ruhlar sayrışır:
Ey xoş ol vəxtilər, xoş ol dəmlər
Cəm idi həmzəbanlar, həmdəmlər.
Yad edim gördüyüm ədibləri,
Mərəz-icəhlimə təbibləri.
Məşədi Azər içərisini
işıqla doldurmuş o nurlu insanları, o unudulmazları təbiblər,
həkimlər adlandırırdı və bu, məcazi bir bənzətmə
də deyildi. Azər Buzovnalı onları, doğrudan da,
öz cəhl mərəzinin müalicləri, bilgisizlik zəifliyindən
qurtulmasının nicatçıları sayırdı.
Biri Əbdürrəhim-i Təbrizi,
Hədsiz idi onun təlamizi.
Təlamizi, yəni şagirdləri çox idi
yazır və geriliklə yeniliyin kəskin savaşı cərəyan
edən XX yüzilin əvvəllərində
işığı Güneydə də, Quzeydə də
çox qaranlıqları aydınlatmış Əbdürrəhim
Talıb elə özünün də ustadlarından biri hesab
edirdi:
Mənciyəz də onlardan biriyəm,
Heyif, o öldü, leyk mən diriyəm.
Bu şeiri yazanda Azər Buzovnalı özü də
çoxdanın müəllimi idi, o da çox şagirdləri
yetişdirib qanadlandırmışdı, mədəni-ədəbi
gerçəklikdə də iftixar edə biləcəyi az
işlər görməmişdi. Amma özü ilə
ustadını, Azərlə Talıbzadəni tutuşduranda
alicənab təvazökarlıqla müəllimi hesab etdiyini
qat-qat ucalarda görür, kaş mənim əvəzimə o
yaşayaydı deyirdi. Azər ona həm şeir sənətində
təlimverən, müəllim, həm də qardaş kimi
yaxın olan Mirzə Şahini xatırlayaraq kövrəlir:
Fənn-i əşaridə mənə ustad,
Mirzə Şahin idi o paknəjad.
Nə deyim mən o şanlı rəhbərdən,
Mehribandı mənə bəradərdən.
Bu balaca şeirdə hansınasa bir misra, hansınasa
bir beyt, hansınasa daha çox sətirlər həsr
edilmişlərin heç biri sadə adamlar olmayıblar, məhz
o ziya topası şəxsiyyətlərlə yaranan mühitdə
Azər bəxtiyar idi, zəngin idi, indisinə güvənli,
gələcəyinə ümidli və əmin idi. Onları
bir-bir qeyb etdikcə mühit də dəyişmişdi, onun həyatının
rəngləri də. Bu şeir bir yol xəritəsi kimidir. Həmin
şeirdəki adların hər biri haqqında
düşününcə, onların nələri gətirdiyini,
ədəbi-mədəni-mənəvi gerçəkliyin
onlarla nə qazandığını, üfüqlərin necə
genişləndiyini fikirləşərək Azəri xəyaldan
keçirirkən onun bir şəxsiyyət və
yaradıcı kimi niyə məhz belə olmasının fəlsəfəsini
anlayırsan, təməllərini, sütunlarını,
dayaqlarını görürsən:
Hara getdi Sipehri-yi mərhum,
Söhbətindən bizi edib məhrum.
Hanı Qumri - o şair-iməşhur,
Əhli-Dərbənd xatirinə sürur.
Hanı Feyzullahlar, Riyazilər,
Bakı şəhrindəki Niyazilər?
Bu sətirlərin ardındakı nostaljinin necə
sarsıdıcı olduğunu dərk etməkçün gərək
misilsizliyi duyulan və gedişləriylə doldurulmaz
boşluq yaradan bir nəslin yarpaq tökümünə
şahid olasan. Məşədi Azərin bu şeirindəki
xiffət yalnız onun özünün nisgili deyil, bunca
ağır itkilərə məruz qalaraq yetimləşmiş
cəmiyyətə qüssəsidir.
Yazıqlar olsun ki, bizə də 1980-ci illərin
sonlarında, 1990-cı illərdə bənzər qəmlər
həmlə etdi. Qısa zaman kəsiyində bir-birinin
ardınca ədəbiyyat, mədəniyyət və elmimizdəki
"qüdrətli dəstələr"in seçkinləri
dünyaya vida etdilər. Göz açıb bir də onu
gördük ki, qəfilcə elə boşluq yaranıb ki,
sanki mənəviyyat çəkisizliyinə
düşmüşük.Yan-yörəmiz ulduzlarla doluykən,
daim belə qalacağından savayı ayrı nəhs fikirləri
ağlımıza belə gətirmədiyimizdən hansı bəxtiyarlıq
içində olmağımız da eynimizə deyilmiş.
Onlarsız qalınca, işığımız azalınca
boş qalan yerlərin zoqqultusunu hər an bütün ələmiylə
hiss etməyə başladıq. Bu, həm o insanlara və o
seçilmişlərlə bilavasitə bağlı olanların,
həm də bütövlükdə mühitimizin, cəmiyyətimizin
əzablı itkisi idi. Bizi biz edən simalara bir köynək
yaxın olanlar bu ağrını dərhal hiss etdi, cəmiyyət
də gün ötdükcə, itirdiklərimizə bərabər,
ya heç olmazsa bənzər olanların
qıtlığını hər səmtdə daha yaxından
duyduqca getmişlərin dəyərini daha artıq dərk
edir.
Həmsöhbətləri, həmnəfəsləri,
ruhdaşları tükəndikcə yalqızlığı
durmadan artan, yaşadığı günlər içində
tənhalaşan Məşədi Azər də belə idi.
Simsarlarsız, həmdərdlərsiz, məsləkdaşlarsız.
Hanı Tahir, nə oldu Mirzə Camal?
O iki şair-ifasiq-iməqal.
Hanı Salik, o kan-ielm ü ədəb?
O ədib-i şəhirə noldu səbəb.
Nə oldu, ey çərx, Seyyid-i Zərgər?
Şair-i nüqtəsənc, kan-i hünər.
Buracan sadaladıqları özündən nisbətən
yaşlılar, tay-tuşları idi. Ancaq elə o əski
dostlara bənzəyən cavan dostlar, həmfikirlər də
tapmışdı axı. Daha çətin çəkilən
dərd bu idi ki, onların da qismətində erkən
gedişlər varmış.
Getdi Cəfər Cabbarlı dünyadən,
Əl üzüb söhbət-iətibbadən.
Heyf, itirdim Əzim-i rəssamı,
O banami vahid-i əyyamı.
Hara getdi, hanı Səməd Mənsur?
Şüəra içrə fazil-iməşhur.
Köhnələr də getdi, nisbətən təzələr
də. Daha vaxt da daralırdı. Yeni həmdəmlər
aramağa nə zamanqalırdı, nə də ümumən
onlarla dil tapa bilməyə imkan. Artıq Azərinki olmayan
ayrı nəsillər, başqa vaxt gəlirdi...
Məşədi Azər gənclik illərindən
etibarən məclis adamı idi. Həmişə evi
qonaq-qaralı, özü daim dostlar arasında, dərs dediyi
illərdə də həmişə müəllim
yoldaşları və şagirdləri ilə birgə.
İndi ixiyarlaşmağa doğru getdiyi, onu bir kəlmədən
duyan, özünün işarədən anladığı həmdəmlərsiz
qaldığı ömür qürubunda yenə onları
yığmışdı bir yerə. Bu mərsiyə-şeirdə
onlar elə sağlıqlarındakı sayaq eyni məclisdə
olan kimiydilər.
Təqvim, saatlar onları bir-birindən cüda sala
bilmişdi. Azər Buzovnalısa qələmin, sözün
hökmünə inanırdı və bu şeiri də əbədi
ayrılıqlara bir üsyan idi ki, sənin bizə
gücün çatmaz, qoymaram ki, ruhca mənə
doğmaları ömrümdən qoparasan!
16 avqust 2024
Dəmir Aranelli
525-ci qəzet.-2024.- 24 avqust (№152).-S.16-17.