Azərbaycan məktəbliləri
beynəlxalq fənn olimpiadalarında: uğurlar və
perspektivlər
Təhsil sahəsində müasir dövrün ən
prioritet trendlərindən biri hərtərəfli, yüksək
intellektli, XXI əsr bacarıqlarına sahib insan
potensialının yetişdirilməsidir. Çağdaş
zamanın innovativ düşüncəli, tədqiqatçılıq
qabiliyyətli mütəxəssis potensialı isə məhz
təhsil sistemində hazırlanır. Son illər Azərbaycan
təhsil sistemində aparılan islahatyönümlü layihələr
ölkənin rəqabət qabiliyyətinin güclənməsinə
xidmət edən istedadlı gənclərin
formalaşmasına münbit zəmin yaradıb. Bu istiqamətdə
mühüm addımlardan, şübhəsiz ki, son illərdə
ölkəmizdə geniş vüsət almış fənn
olimpiadaları, beynəlxalq bilik yarışlarının
öz yeri var.
Təhsil İnstitutunun direktor müavini Fuad Qarayev
deyir ki, Azərbaycan məktəbliləri 1993-cü ildən
etibarən müstəqil ölkəmizi beynəlxalq fənn
olimpidalarında təmsil edirlər. Son illərdə beynəlxalq
olimpiadalara hazırlıq mərkəzinin təsis edilməsi,
Respublika fənn olimpiadalarının beynəlxalq fənn
olimpiadaları standartlarında təşkili və
keçirilməsi təbiidir ki, məktəblilərin bu sahəyə
marağını ciddi şəkildə artırıb, daha
çox şagirdin bu sahə ilə məşğul
olmasına gətirib çıxarıb. Belə ki, bu gün
beynəlxalq olimpiadalara hazırlıq mərkəzində 5
müxtəlif fənn üzrə 500-dən çox şagird
milli komandaya namizəd şagirdlər qismində beynəlxalq
olimpiadalarda ölkəni təmsil etmək üçün
hazırlaşırlar. Bundan başqa, müxtəlif lisey və
gimnaziyalarda, eyni zamanda fərdi hazırlıqla da prosesə
qoşulan yüzlərlə şagird var: "Azərbaycan məktəbliləri
rəsmi olaraq müxtəlif beynəlxalq fənn
olimpiadalarında iştirak edirlər. Hər bir fənn
üzrə müxtəlif miqyaslı beynəlxalq fənn
olimpiadaları keçirilir və bu olimpiadalarda məktəblilərimiz
iştirak edirlər. Əlavə olaraq yeniyetmə məktəblilərimizin
iştirak etdiyi riyaziyyat fənni üzrə Yeniyetmələrin
Balkan Riyaziyyat Olimpiadası (JBMO), informatika fənni üzrə
Yeniyetmələrin Avropa İnformatika Olimpiadası (EJOİ),
təbiət fənləri üzrə yeniyetmələrin Beynəlxalq
Elm Olimpiadasını (IJSO) sadalamaq olar. Olimpiadaların hər
biri önəmlidir, ancaq təbii ki, hər bir fənn üzrə
həm iştirakçı sayına, həm məzmununa, həm
də ki nüfuzuna görə Beynəlxalq Fizika Olimpiadası
(IPhO), Beynəlxalq Kimya Olimpiadası (ICHO), Beynəlxalq
Biologiya Olimpiadası (IBO), Beynəlxalq Riyaziyyat Olimpiadası
(IMO) və Beynəlxalq İnformatika Olimpiadası (IOI) daha
mötəbər olimpiadalar hesab edilir. İdman
yarışlarında olduğu kimi, fənn olimpiadalarında
da nəticələr heç də hər zaman yüksələn
dinamika üzrə olmur".
Fuad Qarayevin sözlərinə görə,
ümumilikdə, son illərdə Azərbaycan məktəblilərinin
beynəlxalq fənn olimpiadalarında nəticələri
olduqca yaxşıdır. Lakin idman yarışlarında
olduğu kimi fənn olimpiadalarında da nəticələr
heç də hər zaman yüksələn dinamika üzrə
olmur. Çünki nəticələr həmin il komandada olan
şagirdlərin hazırlığından, elmi
potensiallarından, həmin il təqdim edilən
tapşırıqların çətinlik səviyyəsindən,
komandanın psixoloji hazırlığından və daha bir
çox amillərdən asılıdır: "1993-2013-cü
illərdə, yəni 20 il ərzində məktəblilərimiz
müxtəlif fənlər üzrə fərqli miqyaslı
beynəlxalq fənn olimpiadalarında 25 qızıl, 65
gümüş və 141 bürünc medal olmaqla, cəmi 231
medal qazanıblar. 2014-2024-cü il illərdə, yəni 10 il ərzində
isə şagirdlərimiz 31 qızıl, 133 gümüş və
306 bürünc medal olmaqla, cəmi 470 medal əldə ediblər.
Diqqətinizi çəkim ki, 2014-cü ildən etibarən əldə
edilən medalların sayı daha çoxdur. Məhz
2014-cü il Respublika fənn olimpiadalarının təşkili
və keçirilməsində yeni yanaşmaların tətbiqi
və eyni zamanda beynəlxalq fənn olimpiadalarına
hazırlıq prosesinə nazirlik səviyyəsində diqqət
edildiyi ildir. Azərbaycan məktəbliləri son 5 ildə fənlər
üzrə ən nüfuzlu müxtəlif miqyaslı beynəlxalq
olimpiadalarda riyaziyyat fənni üzrə 5 qızıl, 23
gümüş və 48 bürünc medal, fizika fənni
üzrə 6 gümüş və 28 bürünc medal, kimya
fənni üzrə 6 gümüş və 23 bürünc
medal, informatika fənni üzrə 4 qızıl, 12
gümüş və 27 bürünc medal və s. nailiyyətlər
əldə ediblər. Diqqətinizi çəkim ki,
iştirak edilən bütün olimpiadalar deyil, sadəcə hər
fənn üzrə ən nüfuzlu olimpiadaların nəticələri
qeyd edilib. Ümumiyyətlə, sözügedən prosesə
kompleks baxıldıqda görülən işlərin və
nəticələrin qiymətləndirilməsinin fərqli
olacağını düşünürəm. Olimpiadalara
hazırlıq prosesinə qeyd edildiyi kimi, hər il yüzlərlə
istedadlı şagird qoşulur. Milli komanda tərkibində
beynəlxalq olimpiadalarda onların cüzi bir hissəsi
iştirak edir, çünki komanda tərkibi üçün
say məhdudiyyəti olur. RFO-da qalib ola bilməyən və ya
beynəlxalq fənn olimpiadalarına hazırlaşan, ancaq
milli komandaya düşə bilməyən gənclər də
ixtisaslarını çox yaxşı və dərindən
bilənlərdir. Hər il məktəblərimizdən bu sahə
ilə məşğul olan yüzlərlə gənc məzun
olur. Yəni olimpiada hərəkatı qiymətləndirildikdə
sadəcə əldə edilən medallarla deyil, eyni zamanda
proses əsnasında yetişən zəkalı, parlaq gənclərin
sayı və onların gələcəkdə ictimaiyyətə
verəcəkləri fayda da nəzərə
alınmalıdır".
Məlum olduğu kimi, bir müddət əvvəl
65-ci Beynəlxalq Riyaziyyat Olimpiadasının nəticələri
açıqlandı. Ölkəmiz 75-ci yerdə qərarlaşdı.
Lakin mediada şagirdlərimizin nəticəsi birmənalı
qarşılanmadı və hətta son illərin ən
aşağı nəticəsi kimi təqdim edildi:
"2023-2024-cü tədris ilində Azərbaycan məktəbliləri
iştirak etdikləri bütün olimpiadalarda çox
uğurlu çıxış ediblər. Sadəcə, iyul
ayında İngiltərədə keçirilən Beynəlxalq
Riyaziyyat Olimpiadasında (IMO) nəticələrimiz gözləntilərimizin
aşağısında oldu. Olimpiadaya getmədən öncə
komanda rəhbərlərinin bizə verdiyi proqnoza görə,
şagirdlərimiz ən yaxşı halda 2 gümüş və
2 bürünc medal, real gözlənti olaraq 1 gümüş
və 3 bürünc medal, ən pis halda isə 3 bürünc
medal qazana bilərdilər. Ancaq həyatda hadisələr
heç də hər zaman bizim
düşündüyümüz və ya
arzuladığımız kimi cərəyan etmir. Bu olimpiadada
şagirdlərimizdən Sevinc Mahmudova olimpiadanın
bürünc medalına, digər şagirdlərimiz isə həvəsləndirici
sertifikata layiq görüldülər. Fürsətdən
istifadə edib həm Sevinc Mahmudovanı, həm də digər
şagirdlərimizi, onların valideynlərini və müəllimlərini
ürəkdən təbrik edirəm. Düzdür, nəticə
komanda hesabında zəif oldu və bu, mediada geniş
müzakirələr yaratdı, ancaq təəssüf ki, hər
kəs nəticənin pis olmağından danışsa da,
bürünc medal qazanan parlaq gənc qızımız Sevinci
təbrik edənlər, demək olar ki, olmadı. İdman yarışlarında
əldə edilən bürünc medal dəyərli olduğu
halda, idman yarışlarından heç də asan olmayan elm
yarışında əldə edilən bürüncə qiymət
verənlərin sayı az oldu. Nəticələrə
müxtəlif rəy bildirənlərin hər birinin şəxsinə
hörmətlə yanaşıram, ancaq rəyləri müzakirə
edilə bilər. Təəssüflər olsun ki, ola bilsin məktəb
illərində sinifdə ilk üçlüyə daxil ola
bilməyənlər bu gün dünyanın riyaziyyatı ən
yaxşı bilən 300 məktəblisi siyahısına
düşən parlaq gənclərimizin nəticələrini
tənqid edirlər. İstənilən halda, komanda rəhbərləri
ilə birlikdə hamımız nəticələrin daha
yaxşı olması, medalların əyarlarının
yaxşılaşdırılması,
dayanıqlığın mümkün qədər təmin
edilməsi üçün çalışacağıq. Digər
tərəfdən, deməzdim ki, bu nəticə ən pis nəticədir.
Təəssüf ki, 2018-ci ildə Rumıniyada keçirilən
Beynəlxalq Riyaziyyat Olimpiadasında şagirdlərimiz,
ümumiyyətlə, medal qazana bilməmişdilər.
Hansı ki, həmin olimpiadaya qatılmış 4
şagirdimizin hər biri 1 il öncə, yəni 2017-ci ildə
Braziliyada keçirilmiş olimpiadada bürünc medal əldə
etmişdilər. 2019-cu ildə İngiltərədə
keçirilən olimpiadada həmin şagirdlərdən
3-ü yenə medal əldə etdilər. Uşaqlar eyni
uşaqlar, rəhbərlər eyni rəhbərlər, proses
eyni proses. Yəni demək istədiyim budur ki, dalğalı
çıxış bu işin özündə var. Məsələn,
2022-ci ildə Norveçdə keçirilən Beynəlxalq
Riyaziyyat Olimpiadasında (IMO) Azərbaycan məktəbliləri
1 gümüş və 4 bürünc medal əldə edərək
2010-cu ildə qazanılan uğurdan sonra tarixinin ikinci ən
yaxşı nəticəsini göstərərək ölkələr
sıralamasında 34-cü olmuşdular. Xatırladım ki,
2010-cu ildə 3 gümüş və 2 bürünc medal
qazanaraq, sıralamada 28-ci olmuşduq. Bu il Yeniyetmələrin
Balkan Riyaziyyat Olimpiadasında şagirdlərimiz 1 qızıl
və 5 gümüş medal qazandılar. Gümüş
medal qazanan 4 şagirdimizin qızıl medala sadəcə 1
balları çatmadı. Gümüş medal qazananlardan biri
8-ci sinif Şəki məktəblisi idi. Və komandamız
Serbiya, Rumıniya, Fransa, Qazaxıstan, Bolqarıstan kimi ölkələri
geridə qoyaraq sıralamada 2-ci oldu. Təəssüflər
olsun ki, bu gün tənqid edənlər, istər 2022-də,
istər may ayında keçirilən Balkan Olimpiadasında əldə
edilən uğurlara görə şagirdlərimizi təbrik
etmədilər. Avropa Qızlar Riyaziyyat Olimpiadasında
qızlarımız qızıl medal aldıqlarında yenə
çox az sayda insan reaksiya göstərdi. Bəli, bu il Beynəlxalq
riyaziyyat olimpiadası (IMO) nəticəsi zəif olub, ancaq
bunun olimpiada nəticələrinin ümumi vəziyyətinin
zəif olduğu kimi qələmə verilməsi
düzgün deyil. Riyaziyyat fənni üzrə iştirak
etdiyimiz Yeniyetmələrin Balkan Riyaziyyat Olimpiadasında
şagirdlərimiz 1 qızıl və 5 gümüş medal,
Balkan Riyaziyyat Olimpiadasında 1 gümüş və 2
bürünc medal, Avropa Qızlar Riyaziyyat Olimpiadasında 1
bürünc medal əldə edərək, ümumilikdə,
riyaziyyat fənni üzrə 1 qızıl, 6 gümüş
və 3 bürünc medal olmaqla 10 medal əldə edilib".
Fuad Qarayevin sözlərinə əsasən,
şagirdlərin olimpiadalara hazırlıq prosesi beynəlxalq
olimpiadalara hazırlıq mərkəzində aparılır.
Müxtəlif fənlər üzrə xüsusi istedada malik
şagirdlərin aşkar edilməsi və aşağı
yaşlardan şagirdlərlə bu istiqamətdə işlərin
görülməsi məqsədi ilə fənn müsabiqələri
təşkil edilir və keçirilir. Fənn müsabiqələrində
və Respublika fənn olimpiadalarında qalib olan şagirdlər
tədris ilinin əvvəlində beynəlxalq fənn
olimpiadalarına hazırlıq mərkəzlərinə cəlb
edilirlər və tədris ili boyunca mütəxəssislər
tərəfindən hazırlıq proqramı tətbiq edilir:
"Bölgələrdə fəaliyyət göstərən
liseylərdə bu istiqamətdə kifayət qədər
gözəl işlər görülür. Belə ki,
artıq Quba, Şəki, Gəncə, Sumqayıt kimi liseylərimizdən
olan parlaq zəkalar Respublika fənn olimpaidalarında qalib
olmaqla yanaşı, eyni zamanda Azərbaycanı müxtəlif
fənlər üzrə beynəlxalq fənn olimpiadalarında
təmsil edirlər. Belə ki, fizika fənni üzrə beynəlxalq
olimpiadanın qalibi Quba məktəblisi, riyaziyyat fənni
üzrə Balkan riyaziyyat olimpiadasının qalibi Şəki
məktəblisi, yenə riyaziyyat fənni üzrə Balkan
riyaziyyat olimpiadasının qalibi Sumqayıt məktəblisi,
informatika fənni üzrə Gəncə məktəbliləri
qaliblər sırasındadırlar. Olimpiada hərəkatı
spesifik sahədir və ölkədə müxtəlif istiqamətlər
üzrə elmin inkişafından asılıdır".
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet .-2024.-31 avqust (№157).- S.23.