"Odərlər" -
yazıçı uzaqgörənliyi
Şəmil Sadiq sevimli naşirimdir. Amma naşirlikdən
əlavə, həmkarımdır, qələm
yoldaşımdır. Onu türk dünyasının
vurğunu, türk millətini ən ali səviyyədə sevən
biri kimi tanıyıram həm də. Şəxsi
tanışlığımız 2014-cü ilə təsadüf
edir. O zamanlar "Hədəf" nəşrlərinin təsis
etdiyi, "Kitabevim.az" və Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrının birgə təşkilatçılığı
ilə keçirilən "Anamın kitabı" pyes
müsabiqəsinin qalibi olmuşdum. Müsabiqənin adı da
təsadüfi seçilməmişdi. Cəlil Məmmədquluzadənin
məşhur əsərinin adından
götürülmüşdü. Dilimizə ehtiramın,
sevginin göstəricisi idi bu adın seçilməsi.
İdeya müəllifi Şəmil Sadiq təkcə ədəbiyyat,
təhsil, nəşriyyat sahəsinin yox, müxtəlif sahələrin,
o cümlədən, teatr sahəsinin inkişafına töhfəsini
vermiş oldu o müsabiqəylə. Müsabiqədə qalib
olmağım, ilk pyesimin böyük teatr səhnəsində
tamaşaya qoyulması gənc bir yazar üçün
böyük hadisə idi. Bu müsabiqə o zamana kimi ilk idi və
həqiqətən gənc qələm adamlarının
önündə gözəl imkanlar açırdı.
Müsabiqə vasitəsilə ilk dəfə dramaturq
kimi qələmimi sınadım. Təbii ki, bu imkanın
yaradılması, əsərimin böyük teatrın səhnəsinə
yol tapması məni digər əsərləri
yazmağıma da ruhlandırdı. Bundan sonra üç pyes
yazdım. Onlardan biri - "Həyat elə oyun ki" adlı
monopyes Füzuli Dövlət Teatrında tamaşaya qoyuldu.
Uşaqlar üçün yazdığım "Lokomotiv və
vaqonları" adlı pyes üzümüzə gələn
mövsüm üçün Kukla Teatrında
hazırlanıb.
Vətən müharibəsinə həsr olunan
"Çiçək məktublar" adlı pyesim isə Mədəniyyət
Nazirliyi tərəfindən elan olunmuş, Qarabağ
müharibəsində qazanılan tarixi zəfərə həsr
edilən müsabiqədə qalib gəldi.
Şəmil Sadiqi bir maarifçi kimi də
tanıyır və sevirəm. Elm, təhsil sahəsində
gördüyü işlər, "Hədəf" Konsepti
misilsizdir. Əsas məqsədi milli dəyərlərə
söykənərək müasir təfəkkürlü, yeni
dövrün tələblərinə cavab verən savadlı
insanlar yetişdirmək olan "Hədəf" konseptinin əsas
prinsipləri bunlardır: özünüdərk,
sağlamlıq, bacarıq, yaradıcılıq, bilik.
Mənə elə gəlir ki, Şəmil Sadiq öz
bədii yaradıcılığında da gəncləri bu
konseptin prinsiplərinə uyğun yönləndirməyə
can atır. Bu mənada, yazıçının 2012-ci ildə
qələmə aldığı "Odərlər"
romanının xüsusən yeniyetmələrin, yuxarı
sinif şagirdlərinin, gənclərin düşüncələrinə
təsir gücü yüksəkdir.
Romanda Arslan adlı gənc "Odərlər"
adlı gizli təşkilatın üzvünə
çevrilir. Təşkilatın ali məqsədi vətənin
düşmənlərinə qarşı kəşfiyyat
aparmaq, gizli sirləri və mətnləri üzə
çıxarmaq, düşmən cəbhəsinə
sarsılmaz zərbələr vuraraq gələcək qələbəyə
töhfə verməkdir.
İdeyası İsa Muğannanın "Məhşər"
romanından götürülən "Odərlər" əsərinə
böyük ustad kiçik bir Ön söz yazaraq, öz
xeyir-duasını vermişdi. Yaxşı olardı ki, bu əsəri
oxuyan gənclər "Məhşər" romanını
da oxusunlar, onda beyinlərində qalan suallara daha yaxşı
cavablar tapacaqlar. Çünki kitab türkün tarixinə,
dininin keçmişinə, müasir siyasətə dair
çoxlu suallar yaradır.
Odərlər Dədə Əfəndi deyilən bir
ağsaqqal tərəfindən idarə olunur. Dədə
Əfəndi türkün dastanı "Kitabi-Dədə
Qorqud"dakı Dədə Qorqudun prototipidir. Postmodern
estetikada yazılan əsərdə təsadüfi deyil ki, kəşfiyyata
yollanan beş qəhrəmanın, beş igidin əsas
tapşırıqlarından biri işğal altında olan
Şuşa şəhərində Cıdır düzündəki
mağaralardan birində gizlədilmiş kitabı,
türkün keçmişindən bəhs edən sirli mətni
tapıb gətirmək olur.
Beş igid - Məhəmməd, Komandir, Elçin,
Ayxan və nəhayət Arslan canları, qanları bahasına
onlara tapşırılan tapşırıqların dalınca
sorğu-sualsız yollanırlar. Bu yolda hətta vətən
xaini adlandırılmaqlarına, qatil olmağa belə razı
olurlar. Təki onlara verilən tapşırıqların
öhdəsindən bacarıqla gələ bilsinlər.
Roman boyunca əsərin beş qəhrəmanı
müxtəlif dramatik vəziyyətlərdə göstərilir,
həmin bu səhifələri həyəcansız oxumamaq
mümkün deyil. Döyüş səhnələriylə zəngin
əsər xüsusən oğlan uşaqları, gənc əsgərlər
üçün çox maraqlıdır.
Əsərdə diqqətimi çəkən cəhətlərdən
biri müəllifin döyüş səhnələrində
erməni əsgərlərinə qarşı qəzəbidir.
Təbii ki, əsər Vətən müharibəsindən
qabaq, torpaqlarımız hələ düşmən
tapdağında olanda yazıldığından, bu qəzəb
daha da alovludur. Düşünürəm ki, Vətən
müharibəsində qazanılan qələbənin
yetişməsində bu cür əsərlərin də rolu
az olmayıb və "Odərlər"in də zəfər
çalmağımızda müəyyən payı var. Təsadüfi
deyil ki, əsər Milli Qəhrəmanız Mübariz
İbrahimova həsr olunub. Elə romanın qəhrəmanları
da Mübariz İbrahimov igidliyində, ruhunda olan gənclərdir.
Onlar beşi də ölümün gözünə dik
baxaraq, qorxmadan, çəkinmədən düşmənin
üzərinə gedirlər. Bu igidlərin hər biri
üçün ən ali həqiqət vətənə
sevgi, vətənə sədaqətdir. Hətta onların
arasında dini əqidələri bir-birindən fərqli
olanlar da var. Biri qatı dindardır, biri sünni, biri şiədir,
digəri deistdir və sair. Ancaq son məqamda onların hər
biri üçün hər şeydən üstün vətən,
millət sevgisidir, türkçülükdür.
Şəmil Sadiq səmimi bir
türkçüdür. Onun yaratdığı "Hədəf"
Konseptinin əsasında da türkçülük,
turançılıq durur.
Yaradıcılığının əsasını da bu məqsəd
təşkil edir.
"Hüseyn Cavid yaradıcılığında qəhrəmanlıq
konsepsiyası" adlı dissertasiya müdafiə edən,
filologiya üzrə fəlsəfə elmləri doktoru
adını alan yazıçı "Odərlər" əsərində
tez-tez Hüseyn Cavidi də yada salır, onun qəhrəmanlarına
göndərmələr edir
Roman boyu Dədə Əfəndinin Arslanla söhbətləri
də olduqca maraqlı məlumatlarla doludur. Həmin söhbətlərdə
müəllif xeyli böyük cəsarətlə, demək
olar əsərinin qəhrəmanları kimi
qaragözlülüklə, qorxmazlıqla dərin mətləblərə
toxunub. İstər din, istər gen, istər siyasət
mövzusundakı bu söhbətlərin qayəsi oxucuya millətçilik
və türkçülüyün hər şeydən
yuxarıda durduğunu anlatmaqdır.
Dədə Əfəndinin söhbətləri oxucunu
yormur, əsərə darıxdırıcılıq gətirmir.
Əksinə, gərgin, dramaturji vəziyyətlərin
arasında oxucunun da gərginliyini azaltmağa xidmət edir,
hardasa bir nəfəslik rolu daşıyır.
Əsərin beş qəhrəmanının hər
birinin həyat yolu da kitabda öz əksini tapıb. Beş qəhrəmandan
yalnız biri, əsərin əvvəlində nalyığan
kimi tanış olduğumuz Arslan sağ-salamat geri qayıda
bilir. Digər dörd igid getdikləri yolda müxtəlif fədakarlıqlar,
vətənə, millətə sədaqət göstərərək,
şəhid olurlar. Onların bədənləri, ruhları
işğal altında olan torpaqlara qarışır, son
sözləri də vətən, millət olur, Azərbaycan
Bayrağını sinələrinə sıxıb
dünyayla vidalaşırlar. Amma hər biri bu dünyadan
köçərkən qəlblərində qələbəyə,
zəfərə sarsılmaz bir inamla köçür. Onlar
bütün qəlbləriylə bir gün zəfər
çalacağımıza, torpaqlarımızın geri
alınacağına, qisasın qiyamətə
qalmayacağına inanırlar. Və bu inamı da oxucuya təlqin
edirlər. Müəllifin də əsas qayəsi oxucuda bu
inamı yaratmaq və möhkəmlətməkdir. Bu mənada
bu əsərin Vətən müharibəsindəki rolunu qeyd
etməyi özümüzə borc bilirik
Kəşfiyyata yollanan qəhrəmanların
sayının beş olması təsadüfi deyil, biz bunu Dədə
Əfəndinin söhbətlərindən də
anlayırıq. Dədə Əfəndi Arslanla söhbətlərindən
birində beş rəqəminin türklərin, ümumiyyətlə
dünyanın üzərindəki rolundan bəhs edir.
"Yeddi samuray", "Yeddi oğul istərəm" və
sair əsərlərdə igidlərin sayının yeddi
olduğunu görürük, amma Şəmil Sadiq beş rəqəminin
üstündə dayanıb. Bu da əsərdə öz
geniş izahını tapıb.
Döyüş yoldaşlarını müxtəlif gərgin
vəziyyətlərdə itirən Arslan ona
tapşırılan işi qətiyyətlə, bacarıqla həyata
keçirib sağ-salamat geri qayıtsa da,
yoldaşlarının başına gələnlər onu bir
insan kimi sarsıdır.
Əsər boyu müxtəlif vəziyyətlərdə
yoldaşlarından gah birinə, gah digərinə şübhələr
yaransa da, məlum olur ki, hər kəsin qayəsi vətən,
millət yolunda ona tapşırılan
tapşırığın öhdəsindən canı
bahasına gəlməkdir. Bu yolda onlar bir-birlərini həm
qoruyur, həm də fədakarlıqlar edirlər. Komandirin kor
bağırsağından ağrı tutur, görür ki,
yoldaşları çıxılmaz vəziyyətdə
qalıblar, nə onu qoyub gedə bilirlər, nə də qala.
Özünü öldürür. Baxmayaraq ki, intihar
inandığı dinin qaydalarına, əmrlərinə zidd
idi. Hətta onun bu əməli döyüş
yoldaşlarını ilk növbədə buna görə təəccübləndirir.
Amma bu dramaturji situasiyanın özü ilə müəllif
oxucuya fikir aşılayır: söhbət, məsələ
vətən, millətdirsə, qalan bütün fikirlər
arxa plana atılmalıdır.
Beş qəhrəmana verilən
tapşırıqlardan biri də Azərbaycan
Bayrağının Xankəndidəki separatçı qurumun
qərargahı üstündə dalğalandırmaq olur. Bu
vacib və təhlükəli işin öhdəsindən Məhəmməd
adlı Odər gəlir. Odərlərlə işləyən,
Dağlıq Qarabağa türklərin tarixini
araşdırmağa gələn bolqar əsilli türk
qızı Məhəmmədin videosunu çəkib lazım
olan ünvanlara yollayır. Hətta bu işi görərkən
həyatını riskə atır, sonra da ələ
keçməsin deyə intihar edir. Məhəmmədsə son
damla qanına kimi, lap igid Mixaylo kimi vuruşur, şəhid
olur.
Qeyd etdiyimiz kimi, əsər Vətən müharibəsindən,
yəni 2020-ci ildən qabaq yazılıb. Oxuduğum kitab
2018-ci il nəşridir. Kitab Böyük Zəfərimizlə
bağlı çoxlu proqnozlar verir. Bu proqnozların bir-bir
düz çıxmağına, həyata keçməyinə
təəccüb edirsən. Müəllif heyrətamiz
öngörənlik sərgiləyir, onun qələbəyə
olan sarsılmaz inamına heyrət edirsən. Xatırladım
ki, o dövrlərdə insanlar qələbəyə ümid
bəsləyirdilər, qələbəni arzulayırdılar,
amma çox az adamın qəlbində Şəmil Sadiqin qəlbindəki
qədər sarsılmaz inam vardı. Əsər boyu müəllif
bu inamı bütün gücüylə, bütün qəlbiylə
oxucuya ötürməyə çalışır və buna
həqiqətən nail olur.
"Odərlər" bu baxımdan təkcə Şəmil
Sadiq yaradıcılığında xüsusi yer tutmur, həm
də Qarabağ müharibəsindən bəhs edən, vətən,
millət, qələbə mövzusunda qələmə
alınmış əsərlər sırasında məxsusi
yeri və rolu olan bir əsərdir. Bu mənada müəllifə
əməlli-başlı qibtə eləmək olar.
Ustad İsa Muğannanın da qeyd etdiyi kimi,
"öz xalqına belə duyğular aşılamaq hər
yazıçıya nəsib olmur".
Şəmil Sadiq öz ənənəvi
mövzularına, inandığı ideyalara yeni əsərlərində
də sadiqdir. Müəllifin "Qorqud atanın dedikləri"
və "Qara tut ağacı" əsərlərində
türk yurdunun, ulusunun fəlsəfəsinə dair bir
çox məsələlərə işıq tutulur.
Geniş miqyaslı tədqiqat əsəri təsiri
bağışlayan "Qorqud atanın dedikləri"
kitabındakı hər yazının özünəməxsus
ruhu var. Elə bir ruh ki, oxucuyla müəllif arasında səmimi
bir bağ yaradır.
"Qara tut ağacı" adlı kitabda isə
yazıçının hekayələri və esseləri
toplanıb. Amma müəllif hekayələrlə esselərin
bir-birindən kəskin konturlarla ayrılmasına
qarşıdır. Əksinə, kitabında bu konturların
itməsinin, esse ilə hekayənin, ədəbiyyatla həyatın
iç-içə keçməsinin tərəfdarıdır.
Ümidvarıq ki, Şəmil Sadiq yeni kitablarla da
öz oxucularını sevindirəcək, yeni əsərlər
də ən azı "Odərlər" qədər seviləcək,
bol oxucu rəğbəti qazanacaq.
Sevinc ELSEVƏR
525-ci qəzet .-2024.-31 avqust (№157).- S.19.