Məsumiyyət muzeyində
KAMAL KİMİ SEVMƏK, YOXSA FÜSUN KİMİ
SEVİLMƏK?
Bir don almışdım güllü-çiçəkli...
Lap Füsunun donu kimi. Özümə söz vermişdim ki, bu
paltarı nə vaxtsa Məsumiyyət muzeyinə getsəm,
onda geyinəcəyəm. Nəhayət, o gün gəldi.
Güllü donumu da geyinib, üz tutdum məlum məkana.
İstanbulda - Nobel mükafatı laureatı Orhan
Pamukun "Məsumiyyət muzeyi" romanı əsasında
yaradılan eyniadlı muzeydəyəm.
Bura lap təsəvvürümdə
canlandırdığım kimidir. Pamuk da buranı məhz belə
təsvir etmişdi. Binaya daxil olduğum ilk dəqiqələrdə
bu fikri özüm üçün yəqin etdim. Düzü,
xəyalımda canlandırdığım Füsunu itirmək
istəmirdim, ancaq onu da təxmin edirdim ki, bu binadan başqa bir
Füsunla çıxa bilərəm.
Onu tanımağa dodaq boyasından başlayıram.
Siqaret kötüklərinin künc-bucağına bulaşan
"qırmızı" yöndəmsiz
görüntünü necə də gözəlləşdirir...
Füsunun dodağına toxunan 4213 siqaretin hər biri öz
hekayəsini danışır.
Yuxarı mərtəbələri görmək
üçün tələsirəm. Hər detalda Füsunu
axtarmaq, onu gördüyün əşyalarla tanımaq,
oxuduğun səhifələri elə oradaca xatırlamaq cəhdi...
Fərqli və qarmaqarışıq hisslər... Bu hissi
doyunca yaşamaq üçün muzeyi bir neçə dəfə
dolaşıram.
Burada olduğum müddətdə diqqətimi
çinli bir qız çəkir. Muzeyi tək gəzən
turist xanım diqqətlə eksponatlara baxır, şəkillərini
çəkir, eyni yerə təkrar-təkrar qayıdır.
Davranışlarından hiss olunur ki, əsərdən xəbərdardır.
Ancaq bir sual mənə çox maraqlı gəlir. Görəsən,
o, Pamuku hansı dildə oxuyub? Nə qədər yaxşı
tərcümə olsa belə, mətni orijinalında olduğu
kimi hiss etmək mümkün deyil. Bəlkə o da türk
dilində oxuyub romanı?! İstənilən halda Pamuku tərcüməsiz
oxuya bildiyim üçün özümü şanslı
hesab edirəm.
Muzeyi gəzdikcə gözümə dəyən
eksponatlar xatırladır ki, təkcə
yazıldığı dil yox, həm də
danışdığı hekayələr mənə yad
deyil. Bakirəliyini itirən qızın məcbur evləndirilməsi,
yaxud da cəmiyyətin qınağından ehtiyatlanıb istədiyi
həyatı yaşamaqdan qorxan adamlar. Mən bilirəm bu taleləri,
eşidirəm ara-sıra dostdan-tanışdan. Eyni
coğrafiyanın insanlarının dərdləri də
tanış olur, elə bil.
Sevdiyi adamla yatan qızın cəhənnəmə
dönən həyatı bir ingilis yazıçının
mövzusu ola bilərmi? Yaxud da bu hekayəni Pamuk kimi
yazmağı bacararmı?
Füsunun donu. İncə qollarının, zərif
boynunun, Kamalın dediyi kimi, yay gəlməmiş günəşin
qaraltdığı uzun ayaqlarının bu donla necə
bütünləşdiyini gözlərimin önündə
canlandırıram. Kamalın Füsuna aşiq olduğu
gün ayağından çıxan ayaqqabını muzeydə
gördüyüm ayaqqabı ilə, itirdiyi sırğanı
burdakı sırğa ilə assosiasiya edirəm.
Güzgüsü, darağı, fincanı - bir sözlə,
Füsuna aid hər şey gözümə o qədər
estetik görünür ki... Kamal sanki bu detallarla Füsunu niyə
sevdiyini bir daha bəyan edir.
Füsunun portretini gözümün önündə
canlandıra bilsəm də, təəssüf ki, nə əsərdə,
nə də muzeydə daxili dünyasına dair heç nə
tapa bilmirəm.
"Aşk yalnızca mutlu bir buluşma, bir
karşılaşma değil. Aynı zamanda karanlık bir
yanı da var aşkın. Aman ne güzel şey, aşk"
demiyor kitabım. Onu da tabii ki diyor. Aşık olunca bunu
hissederiz, ama aşık olunca başımıza ne geliyor?
Masumiyet Müzesi adlı romanda, aşkı sanki bir trafik
kazası gibi, başımıza gelen korkunç bir olay gibi,
bizim elimizde olmayan, karanlık, anlaşılmaz bir şey gibi
anlattım" - deyir Pamuk...
Kamalın Füsuna olan sevgisinin niyəsi ilə bərabər,
necəliyini də danışır bu muzey. Pamukun da dediyi
kimi, bu kitab həm də eşqin qaranlıq yönünə
işıq tutur. Burada isə ağrı, acı, kədər,
həsrət var. Ən əsası, zamanın gücünə
dair çox şey. Təəssüf ki, bəzi şeylərin
dəyərini yalnız itirəndən sonra anlayırıq.
Necə ki Kamal Füsunu itirəndə bilmir nə qədər
böyük səhv etdiyini. Bir dəfə gecikir,
ömürlük itirir.
"Hayatımın en mutlu anıydı,
bilmiyordum". Necə də ağrılı cümlədir.
Pamuk "Eşq acısının anatomiyası"nı təsvir
etməklə sanki mücərrəd görünən dərdi
maddiləşdirməyə cəhd edir. Hətta
ağrının koordinatlarını da detallıca təsvir
edir:
"Acı güçlendiği vakit, şekilde
görüldüğü gibi, göğsümle midem
arasındaki boşluğa hemen yayılırdı. O zaman
gövdenin yalnız sol kısmında kalmaz, sağa da
geçerdi. Şiddetlendikçe hacmi genişleyerek artan
acı, alnıma, enseme, sırtıma, hayallerime, her yerime
vurur, beni boğar gibi sıkıştırırdı. Acı
bazan boğazıma kadar çıkar, yutkunmamı
zorlaştırır, bazan sırtıma, omuzlarıma,
kollarıma yayılırdı. Ama her zaman asıl midemdeydi,
merkezi orasıydı".
Bu ağrını ovutmaq üçün içdiyi
rakı qədəhləri də eksponatlar arasında
xüsusi yer tutur.
Qəhrəmanların yaşantıları fonunda 80-ci
illərin İstanbul mənzərələri
gözümüzün önündə canlanır.
Ümumilikdə, romandakı hadisələr 1970-2000-ci illəri
əhatə edir, muzeydə də bu illəri əks etdirən
eksponatlar nümayiş olunur. Muzeydə isə xüsusilə,
ötən əsrin ictimai həyatını əks etdirən
eksponatlar diqqətimi çəkir. Əşyaların
çoxunun kiçik olması ilk baxışda
qarışıq bir təəssürat yaratsa da, romanı
xatırladıqca mənzərə aydın olur. Onu da qeyd etmək
mütləqdir ki, Orhan Pamuk sərgilənən eksponatları
toplamaqla bərabər, muzeyin tərtibatında da iştirak
edib.
Əgər siz romanı oxumadan muzeyə gəlsəniz,
burdakı eksponatlar gözünüzə əşya
yığını kimi görünə bilər.
Çünki hər əşyanın romanla əlaqəsi
var. Üstəlik, hər mərtəbə romanın
bölümlərinə görə sıralanıb.
Burada nümayiş olunan Məltəm
qazozlarının reklam çarxı ənənəvi muzey
stilistikasına rəng qatmaqla yanaşı, insanı həmin
dövrə aparır.
Və nəhayət, sonuncu mərtəbəyə
qalxıram. Ən çox burada - çarpayının
başındakı köynəyi görəndə kədərlənirəm.
Məhz o köynəkdən sonra bütün səhvlərinə
rəğmən, Kamala olan hirsimin keçdiyini hiss edirəm.
Gözüm divarda həmin cümləni axtarır... "Her
kes bilsin, çok mutlu bir hayat yaşadım".
Bu cümlənin sirrinə aldanıb o qədər səhvlər
etmişəm ki. Heç birinə görə də peşman
deyiləm. Çox istərdim ki, mən də Kamal kimi son nəfəsimdə
bu sözləri deyəcək qədər gözəl
ömür yaşayım. Əminliklə deyə bilərəm
ki, "Məsumiyyət muzeyi" mənim ən sevimli
romanımdır.
Divardakı cümlənin fonunda kitabın qısa
xülasəsini xatırlayıram.
Qəhrəmanımız varlı ailənin otuz
yaşlı oğlu Kamal özünün aid olduğu sinifdən
olan Sibellə nişanlanmaq üzrəykən təsadüfən
gördüyü kasıb qohumu, on səkkiz yaşlı
Füsuna vurulur. Qısa müddət eşq yaşadıqdan
sonra Kamal Sibellə nişanlanır. Füsun başqası ilə
evlənir, Kamal isə Füsunu nə qədər çox
sevdiyini anlayıb, Sibeldən ayrılır. Kamal Füsunu təkrar
qazanmaq üçün səkkiz il qohum qiyafəsində onların
evinə gedib-gəlir. Məhz həmin dövrdə muzeyin
eksponatına çevriləcək əşyaları
oğurlayır. Nə az-nə çox, düz səkkiz ildən
sonra Füsun ərindən ayrılır və Kamalla hekayələri
yenidən başlayır. Cütlük evlənmək üzrəykən
Füsun yol qəzasında həyatını itirir. Kamal isə
ömrünün sonuna kimi nakam sevgisində təsəlli gəzir.
Füsundan qalan əşyalarla görüşdükləri
Merhamet apartmanında Məsumiyyət muzeyini qurur.
Bu hekayənin harasındadır xoşbəxtlik? Kamal
bu ömürləmi fərəhlənir?
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .-2024.-31 avqust (№157).- S.10.