Bizim yaşıl
dünyamız
Esse
Vətənimiz Azərbaycanın rəngarəng,
füsunkar təbiəti var. Min illər boyu əcdadlarımız
şimallı-cənublu Azərbaycanımızın
başı buludlarla öpüşən uca
dağlarını, yastı təpələrini, dibi
görünməyən dərələrini, yabanı
çiçəklərlə bəzənmiş biçənəklərini
seyr edib, qoynunda kəndlər, obalar, şəhərlər
salıb, oğul evləndirib, qız köçürüb,
ömrü boyu doğma təbiətlə iç-içə,
təmasda, ünsiyyətdə olub, onu seyr etdikcə
gözü-könlü dincəlib. İldırımın
çaxmasından, göyün sinəsini qamçılayan
şimşəkdən, göy qurşağından,
şıdırğı yağan yağışdan, doludan,
çaylarında şütəyən balıqlardan,
yaşılbaş ördəklərdən, qaqqıldaşan
kəkliklərdən, oxuyan turaclardan, göy üzündə
süzən qartaldan zövq alıb.
Ata-babalarımız yurdumuzun dağına, dərəsinə,
gədiklərinə, yaylaqlarına, biçənəklərinə,
düzlərinə, çaylarına, göllərinə,
bulaqlarına bir-birindən gözəl, bir-birindən qəşəng
ad qoyublar, vəsf ediblər. Murova, Dəlidağa,
Qırxqıza, Mıxtökənə, Kəpəzə,
Beşikliyə, Babadağa, Bazardüzünə,
Şahdağa, Tufandağa, Talış, Xızı
dağlarına, Savalana... üz tutanda ürəkləri
atlanıb, sevincləri aşıb-daşıb. Kürə Dəli
Kür, Araza Xan Araz deyiblər. Çaylarında çimib,
diz çöküb bulaqların gözündən içiblər.
Yaradanımız xalqımıza Kəlbəcər,
Laçın, Zəngilan, Xocavənd, Ağdərə,
Topxana, Talıstan, Kürqırağı Tüqay, Soltanbud
kimi meşələr, İstisu, Turşsu, Badamlı, Sirab,
Mor-mor kimi şəfalı sular bəxş edibdir.
Ulu ozanlarımız, aşıqlarımız, ustad
şairlərimiz yurdumuzun gözəlliklərindən vəcdə
gələrək dağlarımızı,
çaylarımızı, göllərimizi, meşələrimizi,
laləli-çiçəkli düzlərimizi zaman-zaman vəsf
ediblər. Rəssamlarımız, xüsusən Səttar Bəhlulzadə
Azərbaycan təbiətinin gözəl mənzərələrini
kətana köçürüblər. Şairlərimizin
könül çırpıntıları olan bu şeirlər
oxucuları təbiəti sevməyə, onu yanğınlardan,
fürsətcil insanlardan, meşələrə qənim kəsilənlərdən
qorumağa çağırır. Budur, dahi Nizami Gəncəvi
əlimizdən tutub bizi qədim Bərdəyə aparır:
Bərdə nə gözəldir, necə qəşəngdir,
Yazı da, qışı da güldür,
çiçəkdir.
İyulda dağlara lalələr səpər,
Qışını baharın nəsimi öpər.
O yaşıl meşəsi cənnətə bənzər,
Şən ətəklərinə bağlamış
kövsər.
Şair-hökmdar Şah İsmayıl Xətai də
"Bahariyyə"sində bizi təbiətin
oyanışını görməyə
çağırır. Hökmdar şairin 500 il bundan öncəki
bahar ovqatı bu gün də ruhumuzla həmahəng səslənir:
Qış getdi, yenə bahar gəldi,
Gül bitdivü və laləzar gəldi.
Quşlar qamusu fəğanə düşdü,
Eşq odu yenə bu canə düşdü.
XVI əsrdə yaşayıb-yaratmış Dirili
Aşıq Qurbani yazın gəlişindən xəbər verən
bənövşəni belə tərif edir:
Başına döndüyüm, ay qəşəng Pəri,
Adətdi, dərərlər yaz bənövşəni.
Ağ nazik əlinlə dər, dəstə bağla,
Tər buxaq altında düz bənövşəni.
Əlbəttə, yaşıl dünyamızı bizə
sevdirən, həm də onun dağlarında, meşələrində
ömür sürən maral, ceyran, cüyür,
dağkeçisi, vəhşi heyvanları, kəkliyi,
turacı, göyərçini, qartalı, quzğunu, ağacdələni,
uzaq-uzaq ellərdən uçub gələn köçəri
quşlar, həsrət simvolu olan durnalardır. Klassik şairlərimizdən
Molla Vəli Vidadinin, Molla Pənah Vaqifin, Qasım bəy
Zakirin "Durnalar" şeirləri dillər əzbəridir.
Qasım bəy Zakir şəxsi kədərini durnalara
müraciətlə bölüşür, həm də bu
köçəri quşu vəsf edərək bizə
sevdirir:
Bir saat havada qanad saxlayın,
Rəhm edin didəmdə yaşa, durnalar!
Qatarlaşıb hansı yerdən gəlirsiz,
Qaqqıldaşa-qaqqıldaşa, durnalar?
Soyuq qış fəslindən sonra baharın gəlişinə
sevinməyən varmı?! Aşıq Abbas Tufarqanlı
yazın gəlişini "Vaxtıdır" şeirində
belə qarşılayıb:
Budur, gəldi bahar fəsli,
Dağların lala vaxtıdı.
Açılıbdı qızıl güllər,
Bülbülün bala vaxtıdı.
Aşıq Qurbaninin, Aşıq Abbas
Tufarqanlının, Aşıq Alının, Aşıq
Ələsgərin, Aşıq Hüseyn Şəmkirlinin,
Aşıq Şəmşirin, Aşıq Nabatın,
Aşıq Hüseyn Cavanın, Aşıq Pənahın,
şairlərdən Xurşidbanu Natəvanın, Mirzə Həsən
Yüzbaşovun, Məmo bəy Məmainin, Abbas Səhhətin,
Əhməd Cavadın, Cəffər Cabbarlının, Almaz
İldırımın, Səməd Vurğunun, Süleyman
Rüstəmin, Məhəmmədhüseyn Şəhriyarın,
Mikayıl Müşfiqin, İslam Səfərlinin, Məmməd
Arazın, Hüseyn Arifin, Nəbi Xəzrinin, Əli Kərimin,
Xəlil Rza Ulutürkün, Musa Yaqubun, Şahmar Əkbərzadənin,
Zəlimxan Yaqubun və başqa şairlərimizin yurdumuzun əsrarəngiz
təbiətini vəsf edən şeirləri təkrarsız
poeziya nümunələridir.
Radionun, televiziyanın olmadığı bir vaxtda məclislər,
şənliklər yaraşığı olan el
aşıqlarının dağları, çayları,
bulaqları, ceyranı, cüyürü vəsf edən
qoşmalar, gəraylılar oxuyaraq dinləyicilərini təbiəti
sevməyə, onun keşiyində durmağa, Allahın bəxş
etdiyi gözəlliklərin qədrini bilməyə
çağırıblar. Minillik Azərbaycan poeziyasında bəs
deyincə təbiət gözəlliklərini vəsf edən
şeir nümunələri vardır. Dağlar qoynunda,
Göyçə mahalında uzun bir ömür
yaşamış Aşıq Ələsgərin
aşağıdakı misraları hər zaman ruhumuzla həmahəng
səsləşmirmi:
Xəstə üçün təpəsində qar
olur,
Hər cür çiçək açır, laləzar
olur,
Çeşməsindən abi-həyat car olur,
Dağıdır möhnəti, məlalı
dağlar.
Bütün varlığı, milli ruhu ilə Vətəninə
bağlı olan ölməz Səməd Vurğun "Azərbaycan"
şeirində Azərbaycanın sözlə xəritəsini
çəkibdir. Yəqin ki, Səməd Vurğunun bu ölməz
əsərinin ən azı bir-iki bəndini bilməyən azərbaycanlı
ola bilməz:
Mən bir uşaq, sən bir ana,
Odur ki, bağlıyam sana:
Hankı səmtə, hankı yana
Hey uçsam da, yuvam sənsən,
Elim, günüm, obam sənsən!
Bütün poetik ruhu ilə Azərbaycana bağlı
olan Səməd Vurğun "Təbiət ilhama
çağırır məni..." şeirində yazın
gəlişini belə tərənnüm edibdir:
Yenə də yam-yaşıl geyinir dağlar,
Göz kimi durulur qaynar bulaqlar.
Əriyir güneylər döşündəki qar,
Yağış da isladır o göy çəməni,
Təbiət ilhama çağırır məni!
Azərbaycanın təbiətini çox sevən Xalq
şairi Hüseyn Arif şeirlərin birində "Ən
böyük anadır təbiət bizə" deyirdi. Cənublu
soydaşımız Məhəmmədhüseyn Şəhriyar
"Heydərbabaya salam" poemasında Heydərbaba
dağına müraciət edərək qəlb
çırpıntılarını dilə gətiribdir:
Heydərbaba, ildırımlar çaxanda,
Sellər, sular şaqqıldayıb axanda,
Qızlar ona səf bağlayıb baxanda,
Salam olsun şövkətizə, elizə,
Mənim də bir adım gəlsin dilizə.
Bizim doğulduğumuz məkanın, coğrafi ərazinin
rəngimizə, ruhumuza, mənəvi dünyamıza, xarakterimizə
təsirini yəqin ki, kimsə inkar etməz. "Aşıq
gördüyünü çağırar" məsəli də
təsadüfən yaranmayıb. Hər bir
aşığın, şairin dünyaya ilk göz
açıb gördüyü doğulduğu şəhərin,
kəndin mənzərələri olur. Hər bir sənətkar
gördüyü təbii mənzərədən ilham alaraq vəsf
edir. Naxçıvanın Batabat gölünü görməyənlər
İslam Səfərlinin vəsf etdiyi şeirində
görüb sevir:
Bulaqların bir səmtədir axarı,
Salvartının xoş görünür baxarı,
Biçənəkdən at səyridib yuxarı,
Yalmanına yata-yata gəlmişəm,
Mərcan gözlü Batabata gəlmişəm.
Xalq şairi Nəbi Xəzri "Nar ağacı, nar
çiçəyi" şeirində xatirələrini belə
dilə gətirir:
Yenə qumlu sahil, yenə sərin bağ,
Yenə axşam düşüb meynəliklərə.
Burda sevgilimlə neçə il qabaq,
Bir nar çubuğunu basdırdıq yerə.
Ömrü boyu İsmayıllının Buynuz kəndindən
ayrılmayan Musa Yaqub onu əhatə edən təbiətin
gözəlliklərini vəsf etməkdən usanmazdı:
Burda hər meşənin min cür ağacı,
Burda hər ağacın yamyaşıl tacı.
Burda hər tac üstə sarmaşıq saçı,
Hər saçın küləkdən darağı
vardır.
Zəlimxan Yaqubun "Bu yaşıl ağacın
altı bizimdir" şeirini oxuyan hər kəs o
ağacın kölgəsinə sığınmaq istər.
Şair Şahmar Əkbərzadə məşhur "Mərkəzi
poçtxana" şeirində kövşənliklərdəki
bildirçinləri belə yad edir:
Bir quşam, mənimki gətirib belə,
Çıxmaz ürəyimdən Əppəkli dərə.
Həsrətim çatarmı görən poçt ilə
Qızıl kövşənlərdə
bildirçinlərə?!
Allahın millət olaraq bizə bəxş etdiyi təbiətin
bütün gözəlliyi, onun nemətləri insana məxsusdur.Təbiətimiz
ancaq boz səhralardan, kol-kosdan ibarət olsaydı, mənəvi
dünyamız çox yoxsul olardı. İnsan təbiətin
bir parçasıdır, onu - bizi əhatə edən
İlahi nemətdən uzaq təssəvür belə etmək
olmaz. Ona görə də hər bir insan təbiətin qədrini
bilməlidir, onun keşiyində durmalıdır. Dövlətimiz
gələcək nəsillərə əmanət olaraq min
hektar-larla ərazilərdə dövlət qoruqları
yaradıb. Elə bir il olmaz ki, respublikanın ayrı-ayrı
bölgələrində ağacəkmə kampaniyası həyata
keçirilməsin. İşğal dövründə
Qarabağın yerüstü və yeraltı sərvətlərinə,
meşə fonduna faşist xislətli ermənilər qənim
kəsilmişdi. İşğaldan azad edilmiş
torpaqlarımızda bu gün Qarabağda təkcə evlər
tikilib, təmir edilmir, həm də meşələr yenidən
bərpa olunur. Yeni ağaclar, bəzək kolları əkilir,
su hövzələri, anbarlar yaradılır. Biz heç bir
zaman gözlənilməz iqlim dəyişikliklərini
gözardına vurmamalıyıq, əksinə, daim diqqətdə
saxlamalıyıq. Heydər Əliyev Fondunun "Hərəmiz
bir ağac əkək" layihəsi çərçivəsində
Azərbaycan Respublikasının Birinci vitse-prezidenti Mehriban
xanım Əliyevanın təşəbbüsü ilə
İmadəddin Nəsiminin 650 illik yubleyi münasibətilə
bir gündə 650 min ağac əkildi.
Vaxtilə təbiətə qarşı
dağıdıcı, etinasız münasibəti görərək
dərin təəssüf hissi keçirən Ulu öndər
Heydər Əliyev demişdi: "Mən 1993-cü ildə
Bakıya gələndə bizim əkdiyimiz, becərdiyimiz bəzi
ağacların kəsilməsini görərkən, elə
bildim ki, məni yaralayıblar. Mən dəfələrlə
demişəm, bir də deyirəm, kim hansı bir sağlam
ağacı kəsirsə, hesab edin ki, o, mənim qolumu,
barmaqlarımı kəsir... İnsan qurmalıdır,
yaratmalıdır... hər bir insan ağac əkməlidir, becərməlidir,
böyütməlidir!"
Dahi Nizami Gəncəvi isə hələ səkkiz əsr
bundan qabaq yazırdı:
Bir gün bar götürər ağac əkənlər,
Xəzinə aparar zəhmət çəkənlər.
8 iyul 2024-cü il
Mustafa ÇƏMƏNLİ
525-ci qəzet $g 2024.- 3 dekabr (№221).- S.10.