Yuxarıdakılar,
aşağıdakılar və yıxılanlar
Esse
Antik Yunan fəlsəfəsində insanın nə
olduğuna dair düşüncələr çox vaxt
"Özünü bil" əmri ilə başlanır. Bu
ifadə günümüzdə də insan təbiətinə
dair fəlsəfi müzakirələrdə öz əhəmiyyətini
qorumağa davam edir. İnsan haqqında aparılan fəlsəfi
müzakirələr, həmçinin insan və insan həyatı
ilə bağlı olan filmlərdə də əks olunur. Bu
çərçivədə ispan rejissoru Qalder
Qaztelu-Urrutianın "Platforma" ("The Platform"/2019)
filmi insanın kim olduğuna və kim ola biləcəyinə
dair fikirlər ətrafında pessimist insan obrazlarını əks
etdirərək, fəlsəfi potensialı diqqətə
çarpan bir əsər olaraq ön plana çıxır.
İnsan təbiətinin mahiyyətinə dair orta əsrlərin
mühüm fəlsəfi arqumenti olan "insan insanın
qurduqdur" fikrini sinematik imkanlarla konkretləşdirən
"Platforma"nı ingilis filosof Tomas Hobbein "təbii vəziyyət"
və "ictimai müqavilə" anlayışları
kontekstində təhlil edə bilərik.
Hobbesin "insan insanın qurdudur" fikri qurd və
insan müqayisəsində insanların düşünə
bilmə qabiliyyətləri, gələcək qorxuları və
hökmranlıq uğrunda mübarizə aparmaları kimi
xüsusiyyətləri ilə heyvanlardan daha təhlükəli
olmalarını diqqətə çatdırır. İnsanlar
əldə etdikləri ilə kifayətlənməyərək,
yeni mənbələr və qənimətlər əldə
etmək üçün sonu olmayan cəhdlərə girərkən,
yırtıcı heyvanlar qarınlarını doyurduqdan sonra
vaxtlarını əsasən yataraq keçirirlər. Bu səbəblərdən
dolayı, insanlar arasında özlərindən məmnun
olanlar belə, digər insanlardan gələ biləcək təhlükələrə
qarşı mübarizə aparmaqdan başqa bir yol tapa bilməzlər.
Aydın şəkildə insana pessimist bir perspektivlə baxan
və insanın çətin təbiətinə vurğu edən
"insan insanın qurduqdur" düşüncəsi
ümumiyyətlə insanın neqativ təbiətini göstərmək
üçün istifadə olunur. İnsanın sadəcə
yaxşı və ya sadəcə pis olmadığını
irəli sürən Hobbes "insan insanın
Tanrısıdır" sözünün vətəndaşlar
üçün, "insan insanın qurduqdur"
sözünün isə dövlətlər arasındakı
münasibətlər üçün doğru olduğunu
bildirir. Hobbesin insan paradiqması, eqoist və mənfəətpərəst
insanların təbii vəziyyətdə arzuları səbəbilə
bir-biriləriylə mübarizə edəcəkləri
gümanına əsaslanır. O, cəmiyyətdəki
"ictimai müqavilələri", "hər kəs hər
kəsə qarşı" olan müharibə vəziyyətini,
etibar, sabitlik və insanların arzularının məhdudlaşdırılmasını
təmin etmək üçün güclü bir dövlət
və ya qurum təklifi ilə həll etməyə
çalışır. Hobbesin insan və cəmiyyət
anlayışı, güclü dövlət
mexanizmasının mövcudluğunu və insanlar üzərində
mütləq bir gücün hakimiyyətini vacib hesab edir.
Tomas Hobbesin çəkdiyi insan mənzərəsi əsasən
siyasi quruluşla əlaqəlidir və yazdığı
"Leviafan" ("Əjdəha") əsərinin ana
mövzusudur. Bu mənada təbii vəziyyətdə cəmiyyət
köklü şəkildə alt-üst olmuşdur,
çünki davamlı bir müharibə vəziyyəti
mövcuddur. "İnsanlar təbiətcə acgöz
olduqlarından sadəcə öz mənafelərini
güdürlər" yazan Hobbes, "Hər insan
özünün yaxşı olduğunu düşünür
və pis olandan, ən çox da ölümdən qaçmaq
üçün hər şeyə əl ata bilər. Bu, bizim
üçün bir məcburiyyətdir..." deyir. Hobbesin
antropoloji təbii vəziyyət təsviri hər kəsin hər
kəsə qarşı müharibəsinə diqqət çəkərək,
hər kəsin rifahı üçün bir güc
monopoliyası ilə xaosu sona çatdırmağı vəd
edir. Bu mənada "Leviafan" əsəri sadəcə
praqmatik səbəblərə fokuslanır və dövlətin
varlığını bu rakursda izah edir. O, düşünmə
qabiliyyətinə sahib insanların gələcək qorxusu ilə
yaşadıqlarını, nəticədə də gələcəkdə
əllərində olanların tükənəcəyindən
qorxduqlarını və bunun onları heyvanlardan daha təhlükəli
birinə çevirdiyini qeyd edir. Bu səbəblə
insanların qorxu instinkini əlində saxlayan güclü bir
hakimiyyət tərəfindən nəzarət altında
olmasını vacib hesab edir.
"Platforma" filmi Tomas Hobbesin "təbii vəziyyət"
nəzəriyyəsi ilə oxşar şəkildə insan təbiətinə
əsaslanan pessimist bir yanaşmanı ekranlaşdırır.
Filmdə aclıq qorxusu ilə ehtiyaclarından daha çoxunu
istehlak edən və həmrəylik yerinə bir-biriləri ilə
vəhşi bir rəqabətə girən insan portretləri
çəkilir. Filmin açılışındakı mətbəx
səhnəsindən dərhal sonra səsləndirilən
"Üç növ insan var: yuxarıdakılar,
aşağıdakılar və yıxılanlar" sözləri
insanlar arasındakı iyerarxik əlaqələri izah edir. Bu
sözlər həm də filmin əsas mesajını əks
etdirir. Hər kəsin 30 günlük müddətdə
saxlanıldığı mərtəbələrdə, alt mərtəbələrə
endikcə yemək çatışmazlığı səbəbi
ilə intiharların və ya bir-birini öldürüb yeyən
insanların sayı artır. Əslində, hər kəsə
bəs edəcək qədər yemək hazırlanır, hətta
hər kəsin ən sevdiyi yeməklər menyuya daxil edilir.
Buna baxmayaraq, yuxarıdakılar yedikləri yeməkləri
talan edir və kirlədirlər. Yuxarıdan aşağıya
doğru enən platformadakı yeməklər insanların
acgözlülüyünə görə aşağı
endikcə tükənir. Həmrəylik və paylaşma yerinə
rəqabəti seçən insanlar bir çoxunun aclıqdan
ölməsinə səbəb olur. Yuxarıdakılar
aşağıdakılara fikir vermir, empatiya qurmurlar. Filmdəki
insanlar arasındakı əlaqələr, aclıq qorxusu,
acgözlülük və spontan həmrəylik yerinə rəqabətin
hökm sürməsi Tomas Hobbesin "təbii vəziyyət"
nəzəriyyəsində təsvir etdiyi insan modelini
xatırladır. Yeməklərin paylanması
üçün funksionallıq göstərən platforma
insanların bir-birinə qarşı qurdlaşmalarının
simvoluna çevrilir.
Thomas Hobbesin "təbii vəziyyət" və
"ictimai müqavilə" nəzəriyyələrində
təsvir etdiyi insan modellərinə və ümumiyyətlə
insan fəlsəfəsinə dayanan "Platforma" filmi bir
az da gələcəyin çöküşünü
göstərən pessimist filmdir. Bir çox aspektdən
Hobbesin təsvir etdiyi insan modeli ilə uyğun xarakterlərə
yer verilən film insanlığın xilas olması
üçün bəslənən ümidləri tamamilə
rədd etməsə də, ortaya qoyulan problemlər və
obrazlar insanların dəyişməsinin
mümkünsüzlüyünü vurğulayır. Bu
baxımdan bir-birinin qurdu olaraq təsvir edilən və daim
bir-biriləri ilə müharibə edən insanların xilas
olması utopik ideal düşüncədən başqa bir
şey deyil. Məhz buna görə, filmdə iyrənc şərtləri
dəyişdirmək üçün riskə atılaraq
böyük itkilər tələb edən mübarizəyə
girişən Qorenq obrazının səyi konkret nəticələr
doğurmur. Bir ölçüdə cəmiyyətdən təcrid
olunmuş insanların müəyyən qaydalar çərçivəsində
"sonsuz azadlığa" sahib olduqları mühitdə
belə mahiyyət etibari ilə həyatda qalmaq uğrunda
bir-birini amansızca öldürə biləcək həddə
çatacaqlarını hər saniyə izləyiciyə
çatdıran film əbədi bir müharibəyə
işıq tutur, əslində. Bu müharibənin
adını da veriblər: "Aclıq oyunları". Filmdəki
istisna müsbət xarakterlər olan Qorenq və Baharat da daxil
olduqları şərtlər səbəbindən bir çox
insanı öldürür və onlar da aclıq şəraitində
insan əti yeyə bilirlər. Bu baxımdan film, insanların
fövqəladə şərtlərdə Hobbesin "təbii
vəziyyət"indəki insan modelinə uyğun
davranışlar göstərdiklərini açıq şəkildə
təsvir edir. Digər tərəfdən, insanın dəyişə
biləcəyinə və dolayısıyla həyatın ədalətli
bir paylaşma yönündə dəyişdirilə biləcəyinə
dair düşüncələr romantik qəhrəmanlara aid xəyallar
kimi təsvir edilir. İnsanların mahiyyət etibari ilə
pis olduqları fikri filmdə rasional arqumentlər çərçivəsində
irəli sürülür. Bu vəziyyət insanların təbii
quruluşları səbəbindən rəqabətçi,
aqressiv və yırtıcı olduqlarına dair iddiaları
konkretləşdirərək onlara bir-biriləri ilə sonsuz
mübarizə aparmaq və bir-birilərini istismar etməkdən
başqa heç bir gələcək fikri irəli
sürmür. Film insanlığın gələcəyinə
dair ümidləri tamamilə yox etməsə də, insan təbiəti
ilə bağlı fikirləri, ümumiyyətlə, mənfi
xəttə endirir. Filmin ilk səhnələrindən birində
"Üç növ insan var: yuxarıdakılar,
aşağıdakılar və yıxılanlar" şəklində
ifadə edilən düşüncə filmin sonunda təsdiqlənir.
Ekran işinin hər saniyəsində bizə təlqin edilən
bu mesaj açıq şəkildə göstərir ki,
insanlar arasında rəqabət qaçılmazdır. Bu fəlsəfə
bəlkə də yaxşı heç nə vəd etmir. Amma
mən yenə də şərqlilərin məhz bu mövzuda
insan mahiyyətini daha doğru
açıqladıqlarını düşünürəm:
Pis və yaxşı insan yoxdur, pis və yaxşı hadisələr
var.
Rəvan
525-ci qəzet .- 2024.- 7 dekabr (№225).- S.20.