Tanrı, Dünya və
İnsan
COP29 MÖVZUSUNDA VARİASİYALAR
Uşaqlıqda eşidirdim ki, zaman gələcək
dünyanı su basacaq. Dindar qocalardan kimisi Nuh peyğəmbərin
gəlişi, kimisi də Sahib əz-Zamanın zuhurunu gözləyə-gözləyə
dünyadan köçdülər. Dünyadan köçmək
insanın öz əlində deyil, deyildiyi kimi, "Allahın
işidir". Vaxtı çatanda (bəzən də
vaxtsız!) hamımız Allaha olan can borcumuzu verməliyik.
Dahilər dahisi, Şərq poeziysının zirvəsi
Şeyx Nizami "İskəndərnamə" poemasında
ideal cəmiyyətdən bəhs edərkən müdrik qoca
İskəndərə deyir:
Bizdə cavanlardan ölüm uzaqdır
Ölüm çox yaşamış qocaya haqdır.
Ölüyə biz əsla saxlamırıq yas
Bilirik bu dərdə çarə olmaz.
Nizaminin ideal cəmiyyətində Din yoxdur, Tanrı və
Təbiət var. Əslində İnsana elə bunlar
lazımdır, din lazım deyil, din sonrakı mərhələlərin
yanlışıdır. Dinlər insanı
çaşdırır, təbii yaşamağa imkan vermir.
lll
Arxasında 5000, bəzi mənbələrə görə
7000 illik tarix olan qədim və ulu millət - parçalanaraq
dünyada 40 adla yaşayan türk milləti haradan gəlib,
hara gedir?!
Türkün dini Tanrılıq, Təbiət dini idi.
Türklər təbiətin saf uşaqlarıdır.
Türkün dini gecə və gündüzə, ağ və
qaraya, əzəli həyat əlaməti olan oda əsaslanan,
fateh İskəndəri heyrətdə qoyan Zərdüşt
peyğəmbərin "Avesta" əsəridir.
Türkün "yol xəritəsi" Tanrıdan
Allaha yönəlib. Tanrının Allaha çevrilməsi uzun
bir prosesdir.
Türklər İslamı mənəviyyat fəlsəfəsi
kimi qəbul ediblər. Onlar öz saflıqları, sadəlövhlükləri
səbəbindən İslamı qəbul etdilər. Babək
hərəkatı ərəb istilasına qarşı 22 il
şərəfli mübarizə tarixi kimi hələ öyrənilməyib.
Kitablı dinlər (4 kitab) İnsanla Allah
arasındakı səmimiyyəti pozdu. "Kitablar" dinlərini
səmimiyyətlə (məhəbbətlə) qəbulu
zamanı İnsanları zorladı, onun inamını ilahilikdən
endirib çərçivəyə saldı.
Sufilərdə Allah eşqi, möminlərdə Allah
qorxusu var. Sufilər 4 mərhələli təkamül yolu ilə
(şəriət, təriqət, mərifət, həqiqət)
insanı Allaha qaldırdılar, hürufilər Allahı insana
endirdilər, insaniləşdirdilər.
Bölüşdürülmüş dünyanı
yenidən bölüşdürmək, hakimiyyət, sərvət,
şəriət uğrunda müharibələr aparması
insanı Allahdan uzaqlaşdırdı. Bu, onun növbəti səhvi
idi. İnsanların dinlərə və dillərə görə
ayrılması onu ilk dəfə Tanrıdan
uzaqlaşdırmışdı. Allah peyğəmbərlərə
vəhy dilini öyrətmişdi. Peyğəmbərlər
onu insandan gizlətdilər, ona öyrətmədilər.
Qədim türkçülük,
turançılıq saf və güclü idi. Müasir
türkçülük dinə "bulaşaraq" zəiflədi.
Din türkçülüyü çərçivəyə
saldı.
Bu gün dünyada din və həqiqətin mübarizəsi
gedir: Cəhalət Ədaləti üstələyib. Hansı
qalib gələcək?!
Tanrıdan danışanda Təbiətdən,
Dünyadan danışanda Cəmiyyətdən, İnsandan
danışanda mənəviyyatdan bəhs etmək lazım gəlir.
Tanrı öz varlığını təbiətdə,
dünya kimliyini cəmiyyətdə, İnsan öz
varlığını mənəviyyatda - cənnətdə
göstərir.
Bizim mühakiməmizdə bəşəriyyətin ən
böyük varlığı Dövlətdə intişar
edir. Dövlət insanlığın ən böyük
nailiyyətidir. Dövlət Vətən, Millət, Xalq deməkdir.
Dövlət yaradan millət xoşbəxtdir. Hər bir cəmiyyətdə
İnsan Dövlətə arxalanıb yaşayır,
yaradır, zəfər çalır.
Dövlət Peyğəmbərlikdən sonra ən
kamil adarə formasıdır. Dövlət Dindən
ayrıdır, fəqət hər bir "kitablı din"
başqa sözlə, monoteist din mənsub olduğu dövlətin
mənəvi dayağı olmalıdır.
Dinin funksiyası cəmiyyətdə mənəvi
tarazlığı qorumaqdır. Bunun üçün din
(İslam) məzhəb ayrılığından xilas
olmalıdır. Məzhəb ayrılığı və təriqətçilik
müasir İslam dininin ən zəif cəhətidir. Molla
terminini öz əvvəlki yerinə (məllayı Rumi)
qaytarmaq lazımdır.
lll
Müasir kompüter texnologiyaları cəmiyyətin
harmoniyasını pozur. Ən çox zərər çəkən
etnosun milli və tarixi kimliyini əks etdirən mənəvi
münasibətlər, adət və ənənələrdir.
Revanşist sıçrayışlı Avropadan fərqli
olaraq, sakit, mənəvi-təkamüli inkişaf keçirən
Şərq texnokratiyanı cazibədar şəkildə qəbul
edərək, əslində dini cəhalətdən sonra ikinci
dəfə İnsanı çamurluğa salır. Özgəyə
aldanaraq özümüzü unuduruq.
1095-ci ildə Fransada çıxış edən Roma
Papası II Urban "İsanın qəbrini kafirlərdən
azad etmək" üçün Şərq ölkələrinə
yürüşə çağırdı. 1099-cu ildə
tarixdə Səlib müharibələri Xaç
yürüşləri başlanır. Bu gündən etibarən
Avropa Şərqdən faydalanır. Tarixçilərin dediyinə
görə, "Səlibçilər bu yürüşlər
nəticəsində Şərqdən çox şey öyrəniblər".
Bu, Şərqdə ikinci renessans dövrü idi (Qeyd:
1186-cı ildə Misir hökmdarı Səlahəddin Əyyubi
Qüdsü azad edir).
Bir də Səlcuq sultanı Alp Arslan 1071-ci ildə
tarixi Malazgird döyüşündə 5 min cəngavər
Alp ilə Bizansın 50 minlik ordusunu darmadağın edir. 1200
ildir ki, xaç dünyası bunu türklərə və
müsəlmanlara bağışlaya bilmir. Alp Arslan Konstantinopol
üzərindən Qızıl Xaçı qopardaraq
Bağdada aparıb xəlifənin ayaqları altına
atır.
İndi biz üzümüzü tənəzzül etməkdə
olan Avropaya deyil, Şərqə - Asiyaya çevirməliyik.
Avropa tarixdə heç zaman bizi istəməyib. Bu həmin
Avropadır ki, Fəhddən xilas olmaq üçün
Atillanı zəhərləyib öldürdü. Bu həmin
Avropadır ki, onun dini-siyası mərkəzi Romada - Vatikanda əsrlər
boyu Şərqə - türk-islam dünyasına qarşı
işğal siyasəti, terror, casusluq şəbəkəsi
hazırlanıb. Ağqoyunluların tarixi taleyi buna sübut
ola bilər. Fransa təkcə bu gün bizim düşmənimiz
deyil. Fransız kralı IV Karl fateh Əmir Teymura məxfi məktublar
yazaraq Avropanı diz çökdürmüş
İldırım Bəyazidə qarşı qoydu. Nəticədə
iki fateh türk bir-birini məğlub etdi. İldırım Bəyazid
əsir düşdü. Əmir Teymur onun qarşısına
qolu bağlı gətirilən Bəyazidi görüb
ağlamışdı, sonra da Çin səfərinə
gedib orada qüssədən öldü.
Bu gün XXI əsrdə türkün güclənməsi
- Avropanın tənəzzülü başlayıb. Dünya
idarəçiliyi türklərin missiyasına çevrilib.
Şərq, Türk-İslam fəlsəfəsi antik yunan
elmini, Romanın renesassans mədəniyyətini üstələyib.
İndi Platon, Aristotel, Volter, Russo, Monteskye, Didro yox, İbn
Sina, Əl Biruni, Əl Fərabi, İbn Rüşd dəbdədir.
Avropanın tənəzzülü XVIII əsrdən -
mənəvi-əxlaqı deformasiya və deqradasiyalarla başlanıb.
Bunu ilk dəfə hiss edən fransız maarifçiləri -
Russo, Didro, Monteskye, Volter olub. Onlar maarifçilik yolu ilə
Avropanı xilas etmək istəyirdilər. Əlbəttə,
bu işdə ümumavropa ədəbiyyatının - Molyerin,
Servantesin, Hüqonun, Balzakın, Zolyanın da böyük rolu
olub. Şərqdə, xüsusən türk dünyasında mənəviyyat,
əxlaq həmişə birinci yerdə olub. Qədim türk
imperiyaları (16 imperiya) fəthə və mənəviyyata əsaslanırdı.
Türklərdə vətənçilik, Vətən əxlaqı
çox güclü idi. Qədim, elə bugünkü
türk ailəsi türk cəmiyyətinin, türk dövlətçiliyinin
əsasını təşkil edir.
İslam dini qəbul ediləndən sonra (X əsr) din
adından istifadə edənlər onun müqəddəsliyini
pozaraq cəhalətə, fanatizmə, xürafata, mövhumata
rəvac vermişlər. Bu, türkçülüyün ən
zəif cəhətidir...
XX əsrdən başlayaraq Romanın - Vatikanın mənfur
Şərq siyasəti - casusluq və terrorçuluq fəaliyyətini
erməni qriqoryan kilsəsi, işğalçılıq siysətini
I Pyotrun məxfi "Vəsiyyətnamə"sinə (1725) əsaslanan
Rusiya davam etdirir.
XXI əsr, III minillik başlanandan bəri bütün
dünyanı sel-su alıb gedir. Bu, hər şeydən
öncə İnsanın Tanrıdan üz döndərməsinin
"mükafatıdır". Təbiət İnsandan intiqam
alır. İqlim dəyişmələri indi böyük bir
problemə - İnsanın (və Yer kürəsinin) yaşam
məsələsinə çevrilib. Bu,
avropalılığından, asiyalılığından,
siyasi mənsubiyyətindən, dinindən, dilindən
asılı olmayaraq, bütün bəşəriyyətin
ölüm-dirim problemidir. COP29-da Bakıya gələn
dünya dövlətlərinin liderləri bütün
çıxış yollarını arayıb nəhayət
müəyyən nəticəyə gəldilər.
Bu gün bizim taleyimiz dünyadan yox, dünyanın
taleyi bizdən asılıdır. Hər birimiz
yaşadığımız Yer kürəsi üçün
cavabdehik. Bunu əsla unutmamalıyıq.
Dindarlar insanları qorxutmaq üçün iqlim dəyişmələrini
bəşəriyyətin haqq yolundan uzaqlaşması ilə əlaqələndirməyə
çalışır və bununla da insanlarda Allah xofu,
mütilik yaradaraq özlərinə tabe etmək istəyirlər.
İqlim dəyişmələri qlobal problemlərlə
bağlıdır: daşqınlar, anomal istilər, fəsillərin
yerini dəyişməsi, dünyanı bürümüş
yanğınlar heç də Allahın işi deyil. İnsan əməli
ilə bağlıdır. Çayların qabağı kəsilir,
təbii axınına yol verilmir. Dəniz və okeanlarda
balıqlar ovlanır. İsveçrədə balina ovuna icazə
verilir, yerin təkindən neft və qaz, qızıl və
uran, dəmir filizləri çıxarılır. Ölkələr
və liderlər tamahkarcasına təbiəti istismar edirlər.
Bakıda böyük uğurla keçən BMT-nin
İqlim Dəyişmələri üzrə Çərçivə
Konvensiyasının Tərəflər Konfransının 29-cu
sessiyası (COP29) Yer kürəsini İnsan əməlindən
xilas etmək naminə qlobal problemlər irəli sürdü.
Doğrudur, bəzi dargöz liderlər bunu Azərbaycanın
işi hesab edib konfransı boykot etmək istədilər. Lakin
bu, baş tutmadı. Bütün dünya - həm Avropa, həm
Afrika, həm də Asiya dövlətləri bir səslə
dünyaya çağırış etdilər: Gəlin
sözdə yox, əməldə yaşıl enerjidən
istifadə edək, karbon emissiyalarını azaldaq, suyu qənaətlə
işlədək, külək və Günəş enerjisindən
maksimum istifadəyə rəvac verək!
Yür kürəsinin İnsan yaşayışı
üçün təhlükədə olduğunu
yaxşı dərk edən bəzi ölkələr siyasi
ambisiyalara (Azərbaycana qısqanclığa) qapılaraq
özlərini məhv etmək yolunu tutdular.
COP29-un əsas uğurlarından biri liderlərin maliyyə
məsələlərində bir araya gəlməsi oldu. Azərbaycan
başda olmaqla əksər dünya dövlətləri
Afrikanın kiçik ada ölkələrini aclıqdan, səfalətdən,
İnsanın iyrənc əməli olan müstəmləkə
zülmündən, təbii fəlakətlərdən xilas
etmək üçün vahid
maliyyə fondu yaratmaq qərarına gəldilər.
Məlum oldu ki, sosial problemlər, qlobal və regional
müharibələr bəşəriyyətə təbii fəlakətlərdən
daha çox zərər vurur. Və o da məlum oldu ki, iqlim dəyişir,
lakin insanın şüuru dəyişmir, məhz insanlar təbiətə
qənim kəsildikləri kimi, hakimiyyətə, sərvətə,
əraziyə görə bir-birinə, dini, irqi fərqlərə
görə daha amansız qənim kəsilirlər. Əl boyda
İsrail az qala dünyanın yarısını tutan müsəlman
dövlətlərinə qan uddurur. Uşaqları, yəni
genefondu məhv edir, dünyanın gözəl, bərəkətli
ölkəsi olan Ukraynada insanlar, xüsusən körpələr
qırılır, şəhərlər viran edilir. Dünya
isə bütün bunları görür və susur, siyasət
mənəviyyatı məhv edir. Terror, narkomaniya, qətllər,
gündən günə artır, atalar anaları, oğullar
ataları, nəvələr babaları, qonşu qonşunu adi
bir söz üstündə, pul, mal, örüş, otlaq
üstündə qətlə yetirir...
Ona görə də təbiəti, Yer kürəsini
xilas etmək üçün əvvəlcə insanın
şüurunu və mənəviyyatını xilas etmək
lazımdır.
Avropa ilə Asiya Azərbaycanda - Bakının
Fatmayı kəndində birləşib ayrılır. Deməli,
biz coğrafi baxımdan həm avropalı, həm də
asiyalıyıq. Mənəvi baxımdan, düşüncə
və əxlaq tərzinə, min illərlə
daşlaşmış adət və ənənələrə
görə asiyalıyıq. Doğrudur, bu heç nəyi həll
etməsə də, pozitivizm fəlsəfəsinə görə
coğrafi mənsubiyyət, klimat psixologiyaya və xarakterə
təsir edir, onları formalaşdırır.
Nizaməddin ŞƏMSİZADƏ
Dövlət mükafatı laureatı, Əməkdar
elm xadimi
525-ci qəzet .- 2024.- 10 dekabr(№226).-S.10.