Siyasi və mədəni
psixologiyanın fəlsəfəsi
Esse
Cəmiyyətin formalaşmasında mədəniyyət
və hakimiyyətin rolu, siyasi psixologiyanın
araşdırdığı ən mühüm məsələlərdən
biridir. Mədəniyyətin və ideologiyaların fərdin
şüuraltı təcrübələrinə təsiri həm
fərdi, həm də kollektiv psixologiyanın necə
formalaşdığını izah etmək üçün əhəmiyyətli
bir açardır. Mədəniyyətin, xüsusən də
hakim ideologiyaların və diskursların gücü cəmiyyətin
gündəlik həyatına daxil olaraq, fərdlərin
düşüncə və davranışlarını istiqamətləndirir.
Siyasi psixologiya siyasət və psixologiya arasında
mövcud olan əlaqəni araşdıran bir sahə olaraq, cəmiyyətin
necə formalaşdığını və bu formalaşmada
mədəniyyətin rolunu başa düşməyə
çalışır. Bu əlaqənin tarixi kökləri
Fretdin psixoanalizini və fəlsəfənin psixoloji
yanaşmalarını özündə birləşdirən
bir ənənəyə dayanır. Əsrlər boyu psixologiya
və siyasət arasında inkişaf edən bu əlaqə həm
fərdi, həm də kütləvi təcrübənin siyasi
və sosial kontekstlərlə necə
uyğunlaşdığını öyrənmək
baxımından çox vacibdir.
Siyasi psixologiyanın mədəniyyət ilə əlaqəsi
bir çox tənqidi nəzəriyyəçi tərəfindən
incələnmişdir. Teodor Adorno və Luis Altuser kimi marksist
düşüncə adamları ideologiyanın və mədəniyyətin
fərd və cəmiyyət üzərindəki
gücünü psixoanaliz ilə əlaqələndirərək
analiz ediblər. Bu yanaşmalar mədəniyyətin,
xüsusilə də ideologiyanın, hegemonik gücünü
və onun cəmiyyətdə necə
yayıldığını açıq şəkildə
ortaya qoyur. Bu fenomeni daha yaxşı başa düşmək
üçün Byung-Çul Hanın mədəniyyət
anlayışına nəzər salmaq faydalıdır. Han mədəniyyətin
və ideologiyanın sürətli dəyişən bir
dünyada daha çevik və elastik hala gəldiyini
vurğulayır.
Siyasətin mədəniyyət vasitəsilə təsir
göstərməsi diskurs və dilin gücü ilə
birbaşa əlaqəlidir. Hər bir ideologiya müəyyən
sosial təcrübə və ya həyat tərzini təmsil edən
bir abstrakt quruluş olaraq, cəmiyyətdə müəyyən
bir nizamın yaradılmasına səbəb olur. Bu ideologiyalar
cəmiyyətin müxtəlif təbəqələrində
yayılır və fərdlər tərəfindən qəbul
edilir. İdeologiya dil vasitəsilə yayıldığı
zaman, kütləvi şəkildə sosial həyatda qəbul
edilən bir təcrübəyə çevrilir. Fərdin
özünə və digərinə dair inancı, cəmiyyətin
hakim ideologiyası ilə sıx şəkildə əlaqəlidir.
Bu ideologiyalar fərdin həyatını formalaşdıran və
onun davranışlarını tənzimləyən güc
strukturlarıdır.
İdeologiyalar və diskurs arasında bu
qarşılıqlı əlaqə mədəniyyətin cəmiyyətdəki
hakimiyyət strukturlarını gücləndirmək
üçün necə istifadə edildiyini göstərir.
Burada psixoanaliz fərdin şüuraltı təcrübəsini
açmaqla, bu güc strukturlarının necə meydana gəldiyini
və işlədiyini izah etmək üçün
mühüm bir vasitə olur. Lakanın ifadəsi ilə,
psixoanaliz subyektin şüuraltı təcrübəsini
anlamağa kömək edir və bununla da cəmiyyətin necə
formalaşdığına dair dərin anlayışlar təqdim
edir. Siyasi güc sadəcə birbaşa əmr verməklə
deyil, həm də ideologiyalar vasitəsilə cəmiyyətin
gündəlik təcrübələrini dəyişdirərək
də təsir göstərir.
Bununla yanaşı, müasir dövrdə texnoloji
inkişaflar da siyasətin formasını dəyişdirib.
İnternetin və sosial medianın təsiri ilə insanlar
yalnız istehlakçı deyil, həm də
istehsalçı olmağa başlayıb. Cəmiyyətin
gündəlik həyatına daxil olan yeni texnologiyalar subyektin
özünü inşaetmə prosesini sürətləndirir
və eyni zamanda manipulyasiya üçün yeni yollar
açır. Bu vəziyyət fəlsəfi və psixoloji
baxışlardan təhlil edildikdə, fərdin yalnız
passiv bir izləyici olmaması, həm də aktiv şəkildə
mədəniyyətin və ideologiyanın
formalaşmasında iştirak etməsi mənasını
verir. Lakin burada da fərdin özünü inşa etməsi
prosesi müasir siyasətin manipulyasiya mexanizmləri tərəfindən
yönləndirilə bilər.
Müasir dövrün ən mühüm xüsusiyyətlərindən
biri, mədəniyyətin sürətlə dəyişməsi
və yeni ideologiyaların bu dəyişikliklərə
uyğunlaşmasıdır. Hər gün yeni məlumatların,
xəbərlərin və təcrübələrin təqdim
edilməsi mədəniyyətin və sosial həyatın tez
bir zamanda dəyişməsinə səbəb olur. Mədəniyyətin
bu sürətli deformasiyası həm də ideologiyaların və
hakimiyyətin necə çevik şəkildə yeni vəziyyətlərə
uyğunlaşa biləcəyini göstərir. Lakin bu sürət
bəzən cəmiyyətin və fərdin həqiqi təcrübələrindən
uzaqlaşmasına da gətirib çıxara bilər. Bu səbəbdən,
ideologiyanın sürətli dəyişməsi həm də
insanları yeni manipulyasiya texnologiyalarına daha yaxın edir.
Mədəniyyət və siyasət bir-biri ilə
sıx bağlıdır və cəmiyyətin
inkişafını formalaşdıran əsas amillərdən
biridir. Mədəniyyət bir xalqın tarixi, adət-ənənələri
və dəyərlərini əks etdirir, siyasət isə bu dəyərləri
yaşatma və cəmiyyətin gələcəyini qurma
yolunda müəyyən qərarlar qəbul edir. Siyasət eyni
zamanda mədəniyyətin sərhədlərini genişləndirə
və ona təsir edə bilər. Hökumətlərin mədəniyyətin
inkişafını stimullaşdırmaq üçün
müxtəlif siyasətlər tətbiq etməsi
mümkündür. Bununla yanaşı, mədəniyyətin
gücü siyasətçiləri daha ədalətli və
inkişaf yönümlü qərarların qəbuluna məcbur
edə bilər. Mədəniyyətin özündə siyasi
bir aspekt daşıması mümkündür, çünki
insanlar öz mədəni kimliklərini qorumağa
çalışarkən siyasi dəyişikliklərə də
təsir edirlər. Hər iki sahə cəmiyyətin
azadlığını, bərabərliyini və
hüquqlarını təmin etmək məqsədini
daşıyır. Mədəniyyət və siyasət
arasındakı əlaqə, həmçinin milli birlik və
sosial harmoniya üçün vacibdir. Siyasətçilər
mədəni müxtəlifliyi təşviq edərək cəmiyyətin
zənginliyini artırmağa
çalışmalıdırlar. Nəticədə, mədəniyyət
və siyasət qarşılıqlı təsir edərək
cəmiyyətin daha müasir, demokratik və bərabər
imkanlarla inkişafına şərait yaradır. Yuxarıda
yazdıqlarım isə iyirmi birinci əsrdə bu iki məfhumun
nə qədər dəyişdiyini göstərir.
Xülasə, mədəniyyətin və
ideologiyanın sosial və siyasi gücün təzahürü
olaraq cəmiyyət üzərindəki təsiri əvəzolunmazdır.
İnsanların şüuraltı səviyyədə
manipulyasiya edilməsi, xüsusilə modern dövrün
sürətli informasiya axını və yeni texnologiyaların
təsiri ilə daha da dərinləşmişdir. Bu proses, fərdin
özünü və dünyaya baxışını
formalaşdırmaqla yanaşı, cəmiyyətin kollektiv
psixologiyasını da yönləndirir. Nəticədə,
siyasətin mədəniyyət və ideologiya vasitəsilə
necə bir şəxsiyyət inşa etdiyi, həm fərdin,
həm də cəmiyyətin davranışlarını necə
manipulyasiya etdiyi, müasir siyasi psixologiyanın və mədəniyyət
araşdırmalarının mərkəzində dayanır. Bu
anlayışların doğru şəkildə təhlil edilməsi
müasir sosial dəyişiklikləri və insan
davranışlarını anlamaq üçün əhəmiyyətli
bir yol açır.
Rəvan
525-ci qəzet .- 2024.- 28 dekabr(№240).-S.20.