Bölünməz,
bütöv və böyük Azərbaycan arzusu
Yeni əsr Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminin tanınmış və zəhmətkeş nümayəndələrindən
biri olan professor Asif Rüstəmlinin elmi
yaradıcılığının təkrarsız və
mühüm fəzilətlərindən biri onda milli mədəniyyətimizə
özünəməxsus və bənzərsiz bir
yanaşmanın əks etməsidir. XX yüzil ədəbiyyatı
haqqında bir çox müəlliflər gərəkli və
qiymətli tədqiqatlar yaratmışlar. Həmin alimlər
öz əsərlərində XX əsrin ədəbi
obrazını bildikləri və dərk etdikləri səviyyədə
əks etdirməyə çalışmışlar. Bu
nöqteyi-nəzərdən Asif Rüstəmlinin
yaradıcılığı, müstəqillik dövrü ədəbiyyatşünaslığımızın
yaddaqalan və unudulmaz bir səhifəsidir.
Görkəmli ədəbiyyatşünas alimin 70 illik
həyat yolu və yarım əsrlik ədəbi, elmi və
publisistik yaradıcılığının başlıca mərhələləri
azı 225 ildən bəri özünün varlığı
və istiqlalı uğrunda inadla döyüşən, bu
qanlı dava-dalaş içində yox olmayan, yaşayan,
yaradan və günbəgün öz qurtuluşuna
yaxınlaşan anamız Azərbaycanın milli-ictimai və
humanitar fikir tarixinin öyrənilməsinə, təhlilinə
və təbliğinə həsr olunub. Əgər XIX əsrin
30-40-cı illərində bu açıq milli savaş və
azadlıq mübarizəsinin başında Qasım bəy
Zakir, Baba bəy Şakir və başqaları kimi çox cəsarətli
kişilər və sənətkarlar dururdusa, artıq XX əsrin
ilk çərəyində nəinki Azərbaycanda, bəlkə
Müsəlman Şərqində birinci Cumhüriyyəti
qurmağa nail olan və hətta onun məğlubiyyətindən
sonra belə müqaviməti, mübarizəni dayandırmayan,
səsi-sorağı Avropaya qədər gedib çatan sivil və
modern milli azadlıq hərəkatının mücahidləri
dayanırdı. Cümhuriyyət cəmi 23 ay yaşasa da, onun
ömrü və əks-sədası onu quranların, onu sevənlərin
və onun üçün "qan verməyə", "can
verməyə" hazır olanların adında-sanında və
sönməz şanında hələ neçə-neçə
illər səsləndi, Cümhuriyyətimizi
dostlarımıza və düşmənlərimizə israrla
xatırlatdı. Uzun zaman Azərbaycan göylərində
"C"ümhuriyyətimizin baş hərfi ilə mübarək
adları adaş olan Cəlil (Məmmədquluzadə), Cavid
(Hüseyn), Cavad (Əhməd), Ceyhun (Hacıbəyli)lərin
isim-şərifləri pərvaz etdi. Cəfər Cabbarlı
isə yalnız adı ilə yox, soyadı ilə də
adaş və taledaş olduğu, Məcnun kimi sevdiyi, bir an da
əbədi məftunluğundan vaz keçmədiyi azadlıq
ilahəsindən ömrü boyu ayrıla bilmədi.
Cümhuriyyət süquta uğrayanda gənc Cəfər
Cabbarlının cəmi 21 yaşı, Əhməd Cavadın
isə 28 yaşı vardı. XX yüzil Azərbaycan ziyalı-siyasi elitasının bənzərsiz
zirvəsi sayılan bu gənclərin Cümhuriyyət
sevgisinin tarixdə tayı-bərabəri yoxdur. Təbii ki, o
böyük Cümhuriyyət qurucusu və milli dövlətçilik
azmanı Məhəmməd Əmin Rəsulzadə ilə
birlikdə! Sanki Cümhuriyyətin himni də,
aşağıdakı misralar da onların hər ikisinin eyni
anda qəlbindən qopmuşdu. Hər ikisinin dilindən və
hər ikisinin əli ilə yazılmışdı: "Səndən
ötrü can verməyə cümlə hazırız, Səndən
ötrü qan tökməyə cümlə qadiriz!.."
Ədəbi-tarixi taleyi müstəqillik dövründə
ciddi surətdə dəyişən böyük sənətkarlarımızdan
biri Cəfər Cabbarlıdır. Məhz prof. A.Rüstəmlinin
obyektiv araşdırmaları və axtarışları nəticəsində
mədəniyyət tariximizin ən yüksək zirəvlərindən
birinə yalnız elmi-mədəni yox, həm də milli
münasibətimiz tamamilə dəyişmişdir:
C.Cabbarlı sovet sənətkarından gözlərimiz
önündə cümhuriyyət tərənnümçüsünə
çevrildi. "Sevil"i, "Yaşar"ı,
"Almaz"ı, "Dönüş"ü, "Firuzə"ni
(hərçənd bədii cəhətdən gözəl
olan bu əsərləin alt qatları və mənaları ilə
də müəllif bir çox həqiqətləri
anlatmağa can atmışdı!) yazan, Azərbaycan ədəbiyyatında
sosialist realizmi metodunun banisi kimi şöhrətlənmiş
yazıçı Cümhuriyyət dövrü söz sənətimizin
ən sədaqətli salnaməçisi statusunu qazandı. Məhz
bu sanballı faktın özü görkəmli ədəbiyyatşünasın
Cabbarlışünaslığa gətirdiyi yenilikləri,
onların təkcə elmi-ədəbi əhəmiyyətini
deyil, həm də milli dəyərini vurğulamaqdadır.
Alimin gərgin əməyi və axtarışları sayəsində
sanki böyük sənət müvahidimiz sovet sisteminin son dərəcə
məharətlə toxuduğu siyasi-ideoloji tordan xilas olaraq,
özünün mənsub və məxsus olduğu doğma
milli məskənə-məcraya qaytarılmış,
gözünü bolşevik-daşnak xurafatının zəhərli
his-pası və tozu basmış yeni - milli söz sənətimizin
Bəxt üzüyü öz sahibinə qismət olmuşdu.
İstedadlı Cabbarlışünasın elmimizə verdiyi
bu sanballı töhfələr haqqında professor V.Quliyevin
aşağıdakı mülahizələri diqqətəlayiqdir:
"Azərbaycanda istiqlalçılıq ideyalarına və
milli mücadilə tarixinə maraq Asifi təbii olaraq bu
mübarizənin ən atəşin tərənnümçülərindən
birinin - böyük yazıçı, dramaturq Cəfər
Cabbarlının mühiti, həyatı, şəxsiyyəti
və yaradıcılığı ilə daha yaxından məşğul
olmağa vadar etmişdi. Onun araşdırmalarına qədər
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə daha çox sovet
ideologiyasının təqdim etdiyi rəsmi Cabbarlı məlum
idi. Əlbəttə, həmin Cabbarlı da istedadının
möhtəşəmliyi, yaradıcı fantaziyasının
gücü, xalqına və vətəninə məhəbbətinin
hüdudsuzluğu ilə diqqəti çəkirdi. Lakin sovet ədəbiyyatşünaslığının
təfsirində və təlqinində böyük sənətkar
onu bizə daha da yaxınlaşdıran,
doğmalaşdıran əsas özəlliyindən -
sağlam milliyyətçilik və türkçülük,
Cümhuriyyət heyranlığından tamamilə
arıdılaraq təqdim edilmişdi. Bu mühüm
xüsusiyyətlərin Cabbarlı şəxsiyyətinə və
yaradıcılığına Asif Rüstəmlinin tədqiqatları
nəticəsində yenidən qaytarıldığını
desəm, yəqin ki, böyük mübaliğəyə yol
vermiş olmaram".
Alim doğru olaraq vurğulayır ki, C.Cabbarlının
türkçülük və milliyətçilik ruhunda
yazılmış "Türk sağ ikən..." və
"Yaşasın Azərbaycan" şərqiləri milli
himn yaradıcılığı istiqamətində
mühüm tarixi əhəmiyyətə malik təşəbbüs
olub. Alim bu mülahizələri irəli sürərkən
böyük sənətkarın yaxın dostu və məsləkdaşı
Mirzəbala Məmmədzadənin fikirlərinə əsaslanır.
XX əsrin ən sədaqətli Cümhuriyyət salnaməçilərindən
biri yazırdı: "Cəfərin hürriyçiliyi və
milliyətçiliyi türk hüriyyətçiliyi və
milliyətçiliyi idi. Yurdçuluq onun nəzərində
türk millətinin geopolitik durumundan doğuyordu. Azərbaycan
yurdçuluğu Cəfərdə türk millətçiliyi
deməkdir". Mirzəbala Məmmədzadə öz
düşüncələrinin izahı və təsdiqi olaraq
şairin aşağıdakı misralarını misal gətirirdi:
"Türk sağ ikən yurduna əl vurulmaz, Ölsə də
zəncir daşımaz, qul olmaz. Ölkə bənim, vatan bənim,
yurt bənim, İken arş irəli, arş irəli
askerim..." A.Rüstəmli C.Cabbarlının
"Yaşasın Azərbaycan" şeirini də Mirzəbalanın
ədəbi-siyasi mülahizələri və təhlilləri
fonunda nəzərdən keçirir, dəyərləndirir.
Ümumən, C.Cabbarlı şəxsiyyəti, onun
cümhuriyyət dövrü yaradıcılığı və
milli-siyasi idealları ardıcıl olaraq zamanın ən
möhtəşəm hadisələri və prosesləri
kontekstində təhlil süzgəcindən keçirilir.
Cümhuriyyətşünas alimin ədəbiyyatşünaslığımıza
gətirdiyi əsas yeniliklərdən biri də sənətkarın
bioqrafiyası ilə onun ədəbi şəxsiyyətinin və
sənətinin üzvi surətdə bağlı olduğunu
bizdə birincilərdən olaraq isbat etməsidir. Xüsusən,
yenilikçi alimin "Cəfər Cabbarlı və milli
istiqlal hərəkatı" (Bakı, 2018) kitabında
böyük sənətkarın ictimai-siyasi fəaliyyəti
ilə onun mənəvi aləminin, yaradıcılıq
prosesinin hədsiz yaxınlığı, üzvi surətdə
bağlılığı diqqət mərkəzinə
çıxarılmışdır. Bu faktın özü Cəfər
Cabbarlının öz böyük müasirləri Məhəmməd
Hadi, Hüseyn Cavid, Üzeyir Hacıbəyli, Mirzəbala Məmmədzadə,
Almas İldırım və başqaları kimi qəlbi və
qələmi, sözü və əməli yüz faiz
üst-üstə düşən, şəxsiyyəti və
şeiriyyəti bir-birindən doğulan, həm də
bir-birini tamamlayan nəhəng bir sənət və vətən
fədaisi olduğunu nümayiş etdirməkdədir. Ən
yaxın dostları Əhməd Cavad və Mirzəbala Məmmədzadə
ilə birlikdə Cəfər Cabbarlı ömrünün
sonuna və son nəfəsinə qədər doğma vətəni
Azərbaycana bir Turançı - bir türk hürriyyətçisi,
tük milliyətçisi və türk yurdçusu kimi can
verməkdən, qan verməkdən doymadı, yorulmadı. Və
ən sevindirici və qürurverici hal isə ondan ibarətdir
ki, Cabbarlı dünyagörüşünə, Cabbarlı mənəviyyatına
və Cabbarlı məsləkinə sonsuz bir sədaqətlə
ədəbiyyatşünas A.Rüstəmli bunları bir-bir
axtarıb tapıb, araşdırıb və yüksək
elmi-nəzəri səviyyədə dəyərləndirib.
Demək, düz yüz il əvvəl olduğu kimi, bugün də
Turan idealı, azad və bütöv Azərbaycan arzusu - nakam
və nigaran nəsillərin, amansız alovlarda ürəkləri
yanmış ömürlərin arzuları hələ də
ölməzdir, diridir, canlıdır!..
"Məhəmməd Əmin Rəsulzadə və Cəfər
Cabbarlı: qovuşan və ayrılan yollar" məqaləsinin
girişində vurğulanır ki, XX yüzilliyin əvvəllərində
Azərbaycan ədəbi-ictimai mühitinin iki görkəmli
nümayəndəsi - M.Ə.Rəsulzadə və
C.Cabbarlının imperiyaya qarşı mübarizə illərində,
Cümhuriyyət dövründə bir-biri ilə yaxın
münasibətlərinin, yaradıcılıq əlaqələrinin
araşdırılması ədəbiyyat tariximizin
açılmamış səhifələrindədir və
şübhəsiz ki, çağdaş oxucu auditoriyası
üçün bu mövzu geniş və müstəsna əhəmiyyət
kəsb edir. C.Cabbarlı haqqındakı bütün məqalələrində
böyük sənətkar
yaradıcılığının həmişə
açılmamış tərəflərinə və cəhətlərinə
üstünlük verən müəllif bu yazısında da C.Cabbarlı
şəxsiyyətinin az məlum olan keyfiyyətlərindən
söz açır. Məsələn, onun bu mülahizəsi
diqqətəlayiqdir: "Yaradıcılığında daha
çox rəmzlərə üstünlük verən sənətkar
"Gülzar" hekayəsi ilə Azərbaycanın
işğal faktını ilk dəfə bədii ədəbiyyata
gətirmişdi. Əsərlərində sovet gerçəkliyinin
"qırmızı qaranlıqlar"ını
böyük ustalıqla təsvir edən sənətkar milli
müqavimət hərəkatının azadlıq uğrunda mübarizəsini
verməkdən də çəkinməmişdir".
M.Ə.Rəsulzadə həmişə cavan həmkarının
yaradıcılığına yüksək hörmət və
həssaslıqla yanaşmış, C.Cabbarlı
yaradıcılığındakı ən mühüm
uğur və yenilikləri öz vaxtında dəyərləndirməyə
çalışmışdır. Kitabda göstərildiyi kimi,
C.Cabbarlı dramlarını "Azərbaycan
dramaturgiyasında mühüm bir mərhələ"
adlandıran görkəmli dövlət və ədəbiyyat
xadimi "Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatı"
əsərində yazırdı: "Od gəlini"ni Cəfər
Çeka həbsxanasından çıxdıqdan sonra
yazmışdır... Bu əsərdə atəşpərəst
Azərbaycanın müsəlman-ərəb istilasına
qarşı mübarizəsi təsvir edilir. Yeni sahiblər məmləkətin
bütün zənginliklərini çapıb aparırlar.
Neft dövlətin malı elan edilir, Ərəbistana
daşınır. Azərbaycanlıları islam dinini qəbul
etməyə məcbur edirlər. Xalq üsyan edir. Gənc
Elxan sevgilisinin baş örtüyündən düzəltdiyi
bir bayraqla meydana atılır. Müdhiş bir mübarizədən
sonra onu tuturlar, edamına qərar verirlər. Dar
ağacının altında onu şəhadət kəlməsini
oxumağa məcbur edirlər. O isə "Bütün
dünya desə də, mən demərəm "La ilahə
illəllah!" - deyə hayqırır. Mənzərənin
rəmziliyi göz qabağındadır.
Tamaşaçılar üçün "ərəb" və
"islam" sözləri yerinə "rus" və
"kommunizm" sözlərini qoymaq mənanı
aktuallaşdırmaq üçün kifayətdir". Bu
fikirlərin qiyməti ölçüyə gəlməz dərəcədədir.
Çünki qeyd etdiyimiz düşüncə və
yanaşma hansısa bir tənqidçinin sərbəst fikirləri
deyil. C.Cabbarlının böyük və təcrübəli
müasirinin, onun yaradıcılığına və
dünyagörüşünə yaxından bələd olan
qüdrətli bir insanın mülahizələridir.
Kitabın müəllifi də C.Cabbarlı
yaradıcılığının tematikasını və
simvolikasını uğurla açan bu cür yanaşma və
təhlillərə yer verməklə C.Cabbarlı sənətinin
orijinal estetik keyfiyyətini və təkrarsız xüsusiyyətini
nəzərə çarpdırmaq istəmişdir.
"Cəfər Cabbarlı Cümhuriyyət dönəmində"
və "Cəfər Cabbarlı repressiyalar məngəsində"
məqalələri də yeni fakt və sənədlərlə
zənginliyi nöqteyi-nəzərindən ciddi maraq
doğurur. C.Cabbarlının bədii dünyasının və
irsinin zənginliyini nümayiş etdirən, oxucuya məlum
olmayan yeni-yeni əsər və əlyazmalarından xəbər
verən bu məqalələrdə biz, eyni zamanda,
böyük sənətkar
yaradıcılığının əbədiyyən
itirilimiş nadir nümunələrindən də xəbər
tuturuq. Bu nöqteyi-nəzərədən "Cəfər
Cabbarlı repressiyalar məngəsində" məqaləsini
dərin iztirablarla, ürək ağrıları ilə
oxuyuruq. Bu araşdırmalarda biz C.Cabbarlının tamamilə
yeni obrazı ilə qarşılaşırıq. Bu obraz sovet
dövründə böyük sənətkarın sosialist
realizminin banisi kimi məlum olan məşhur obrazını
kökündən inkar edir. Çeka əməkdaşları
tərəfindən olmazın işgəncələrə məruz
qalan, soyuq payız günlərində su doldurulmuş quyuya
salınmaqla ağır əzab-əziyyətlərə məruz
qalan, amma öz əqidəsindən imtina etməyən, milli
istiqlal fədaisi C.Cabbarlı ilə sovet ədəbiyyatının
banisi kimi şöhrətlənmiş Cabbarlı arasında
yerlə-göy qədər fərq var. C.Cabbarlı
haqqındakı tədqiqatlar təkcə yeni fakt və sənədlərlə
zənginliyi cəhətdən diqqəti çəkmir.
Böyük sənətkarın bir sıra əsərlərinin
yeni yozumu və oxunuşu da elmi cəhətdən çox
qiymətlidir. Məsələn, "Qarabağ "1905-ci ildə":
Tarixi gerçəklik və bədii həqiqət" məqaləsində
biz məşhur pyesin yeni təhlili ilə üz-üzə gəlirik.
Müəllifin söylədiyi kimi, C.Cabbarlı mövzunu hərtərəfli
öyrənmək üçün arxiv sənədlərini
nəzərdən keçirmiş, Qarabağa - Tuğ kəndinə,
Şuşaya, Ağdama getmiş, qırğının
iştirakçılarını və zərərdidələrini
dinləmişdi. 1918-ci ilin qanlı mart günlərində
ermənilərin Bakıda Azərbaycan türklərinə
qarşı törətdikləri ağlasığmaz vəhşiliklərin,
soyqırımın canlı şahidi olmuş sənətkar
erməni xislətindəki hiyləgərliyin, xəyanətkarlığın,
fəndgirliyin, nankorluğun, qəddarlığın,
barbarlığın, simasızlığın bütün təzahür
formalarını açıq və ya
üstüörtülü şəkildə "1905-ci ildə"
tarixi dramında əks etdirmişdir.
Doğru olaraq, bu əsərin Üzeyir Hacıbəyovun
"Əsli və Kərəm", Nəriman Nərimanovun
"Bahadır və Sona" əsərlərinin ideya-estetik
davamı olduğunu vurğulayan müəllif türk
Baxşı ilə erməni Sonanın, eləcə də erməni
Baxşı ilə türk Sonanın izdivacını
qeyri-mümkün hesab edir. Əlində bir dəstə
gül Sonanın toyunu təbrik etməyə gedən, dəhşətli
təhlükələrə baxmayaraq, öz insanlıq borcunu
yerinə yetirməyi zəruri sayan Baxşını
Sonanın adaxlısı Haykaz nifrətlə
qarşılayır. Bu situasiyanı təhlil edərkən
müəllif yazır: "Sanki iki obraz yox, iki mədəniyyət,
iki dünyagörüşü üz-üzə gəlir".
Bu dəyərləndirmə son dərəcə elmi, elmi
olduğu qədər də həyati əhəmiyyətə
malikdir. Həqiqətən də, qarşısındakı
müsəlmanı görüb, əlini dərhal silahına
aparan Haykaz təkcə ermənilərin yox, ümumən, erməniliyin
simvoludur. Baxşı qocaman, qədim bir mədəniyyətin
ifadəçisidir. O, dəfələlə əl tutduğu,
ocağının başında yer verdiyi,
saxladığı, sonralar açıq düşmənə
çevrilən hayıkların içinə silahla yox,
gül-çiçəklə getməyi bacaran qorxmaz, mərd,
ləyaqətli türk obrazıdır. Baxşı ilə
Haykazın üz-üzə gəldiyi səhnə türk ilə
erməninin qarşılaşdığı səhnədən
daha çox, ləyaqətlə qəbahətin, məhəbbətlə
rəzalətin, səmimiyyətlə nifrətin,
xeyirxahlıqla bədxahlığın, mədəniyyətlə
cəhalətin üz-üzə gəldiyi səhnədir. Beləliklə,
C.Cabbarlı dramaturgiyasında Azərbaycan xalqının
tarixi taleyi və milli azadlıq mübarizəsi iki möhtəşəm
əsərdə müvəfəqiyyətlə əks
etmişdir: "Od gəlini" və "1905-ci ildə".
XX yüzilin dəhşət və müsibətləri, millətimizin
əsrin ilk 20 ili ərzində keçdiyi qanlı-qadalı
tarixi yol bu dramlarda yüksək bədii səviyyədə öz
əksini tapmışdır. Əgər "Od gəlini"nində
çağdaş hadisələr və mübarizələr
bütünlükə başqa bir dövrə
köçürülüb, tamamilə rəmzləşdirilmişdirsə,
müasir gerçəklik tarixi zaman və gerçəklik
kontekstində təqdim edilmişdisə, "1905-ci ildə"
pyesində isə bu bədii-dramatik "əməliyyat" təxminən,
həmin şəkildə və məzmunda reallaşsa da,
müəllif burada konflikt qütblərini,
qarşı-qarşıya gələn gücləri öz
adı və ünvanı ilə təqdim etməkdən
çəkinməmişdir. Belə ki, "1905-ci ildə"
dramında baş verən hadisələrin vaxtı və məkanı
soyqrımın kulminasiyası sayılan 1918-ci ilin martından
1905-ci ilə, Bakıdan Qarabağa
köçürülmüşdür. Bununla müəllif,
həm özünü, həm də əsərini amansız
hücum və zərbələrdən bir qədər sipərləmiş,
əsərin səhnədə nümayiş etdirilməsinə
nail olmuşdur.
Müstəqillik dövrü ədəbiyyatşünaslığının
nailiyyətlərinə nəzər salarkən, iki fundamental tədqiqatın
xüsusi ilə diqqəti cəlb etdiyini görürük:
akademik İsa Həbibbəylinin "Cəlil Məmmədquluzadə:
mühiti və müasirləri" və Asif Rüstəmlinin
"Cəfər Cabbarlı: həyatı və mühiti"
monoqrafiyaları ədəbiyyatşünaslığımızda
elmi-nəzəri və metodoloji cəhətdən ciddi yeniliklərdir.
XX yüzil ədəbiyyatımızın iki böyük
nümayəndəsi haqqında yazılmış bu əsərlər,
eyni zamanda, xalq şairimiz Səməd Vurğunun yuxarıda
xatırlatdığımız son dərəcə
mühüm mülahizələrini bir daha təsdiq edir. C.Məmmədquluzadə
və C.Cabbarlını XX əsr mədəniyyətimizin iki əvəzsiz
və nəhəng nümayəndəsi kimi qiymətləndirən
S.Vurğunun dəyərləndirməsini ədəbiyyatşünaslıq
elmi parlaq surətdə isbat etdi.
Zəhmətkeş və vətənpərvər ədəbiyyatşünas
alim A.Rüstəmlinin bugünümüzə qədər
10-dan çox ciddi elmi tədqiqat əsərləri və
monoqrafiyaları, yüzlərlə sanballı elmi məqalələri
işıq üzü görüb. Kitablarının nəşr
tarixi, demək olar ki, milli istiqlalımızla yaşıd olan
alimin ilk əsəri "Çırpınırdı Qara dəniz"
1992-ci ildə nəşr edilmişdir. Sonralar isə
"Tufanlardan keçən ömür" (1995), "Susmaz
duyğuların səltənətində" (2002),
"Ədəbi istiqlalımız" (2004), "Cəfər
Cabbarlı: həyatı və mühiti" (2009), "Cefer
Cabbarlı: hayatı, sanatı ve mücadilesi" (Türkiyə,
2011), "Bayraməli Abbaszadə: mühiti və mücadiləsi"
(2014), "Müdriklik mücəssəməsi" (2014),
"Cəfər Cabbarlı və milli istiqlal hərəkatı"
(2018) və başqa əsərləri işıq üzü
görmüşdür. 2009-cu ildə nəşr edilmiş
"Cəfər Cabbarlı: həyatı və mühiti"
monumental monoqrafiyası təkcə A.Rüstəmli
yaradıclığında deyil, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi,
ümumən, müstəqillik dövrü ədəbiyyatşünaslığımızda
yadda qalan hadisə kimi dəyərləndirilmişdir.
Ədəbiyyatşünas alimlərimiz köhnəlmiş
və saralmış qəzet səhifələrində, arxiv
sənədlərində, müxtəlif və mürəkkəb
əlyazmalarında "gizlənmiş" Azərbaycanı
- Azərbaycan həqiqətlərini arayıb,
araşdırıb Vətənin özlərinin dərk və
təsəvvür etdikləri obrazını yaradırlar.
"Müdriklik mücəssəməsi"ndə əks edən
ictimai-siyasi-ədəbi Azərbaycan Asif Rüstəmlinin
araşdırıb kəşf etdiyi, on illərlə
yaratdığı və bizə göstərdiyi XX yüzilin
Azərbaycanıdır. Zəhmətkeş və vətənpərvər
alimimizin uzun illər ərzində, gərgin axtarışlar
nəticəsində ərsəyə gətirdiyi bu kitab isə
öz səhifələrində müəllifinin böyük
və bütöv Azərbaycan arzusunu yaşadır. Bu isə
görkəmli alimin təkcə elmi əhəmiyyət
daşıyan uğuru deyil, həm də milli mənaya və
dəyərə malik qələbəsidir.
Yaşar QASIMBƏYLİ
Filologiya elmləri doktoru, AMEA-nın baş elmi
işçisi
yashargasimov@mail.ru
525-ci qəzet.- 2024.- 13 fevral, ¹27.- S.10;11.