Tarın dil açan
telləri
MAHİR TARZƏN VƏ DƏYƏRLİ ALİM
ƏKRƏM MƏMMƏDLİNİN 80 YAŞINA DOST
SÖZÜ
Hər dəfə Əkrəm Məmmədlini dinləyəndə
qüdrətli şairimiz Mikayıl Müşfiqin "Oxu,
tar" şeirini xatırlayıram. Əkrəm bəy tar
çalanda ürək çırpıntıları
muğamlarımızın sirli-sehrli ab-havasında ahəstəcə
duyulur, sanki bu ecazkar ifa ilə yer göyə bülənd
olur. O, tar çalarkən elə bil bütün dünya bu
usta ifaçını dinləyərək feyz almaq
üçün müqtədir sənətkarımıza
qulaq asır. Sehrli barmaqlarından yüksələn ilahi
musiqiləri dinləmək əsl xoşbəxtlikdir. Əkrəm
bəyin çalğısının mahiyyəti
sıxıntılardan, qəmdən, kədərdən bir
anda çıxmaqdır, müşküllərdən
qurtuluş yoludur, xilas halıdır. Əkrəm bəyin
fantaziyalarla zəngin çalğısı "Orta Mahur"un,
"Çahargah"ın timsalında əfsanəvi
ifaçılığın ekstaz anıdır.
Əkrəm bəy tələbələrə dərs
deyir, öyüd verir, haqqa doğru, işıqlı sabaha,
nurlu aləmə getmək üçün imdadlarına
yetişib doğru yol göstərir. Bu əsrarəngiz
ifaçılıq məziyyətləri tellərdən
süzülüb gələn ürəyin bəhrəsidir.
O, şairin dediyi kimi, çox mətləblərlə fikrini
izhar edərək bizləri qandırır, haqqın kəramətini
bizə andırır. Əkrəm bəyin sənətinin
mahiyyətinin gizli məqamları onun
ifaçılığında pünhan qalmaqdadır. Dil-dil
ötən tarda zühur edən fikirlər təzə-tərdir,
yenidir, heyrətamizdir, mübarəkdir. Onun rəvan
çalğısı təşnə könlümüzə
su səpir bir qədər...
Bu ecazkar ifadan əsla doymaq olmur. Çünki Əkrəm
bəyin tar dünyasına qovuşan
çalğısında min bir məna yatır. Bu ifaya heyrət
etməmək mümkündürmü? Əsla! O, bu
ilhamlı çalğısı ilə çox ürək
qalaları aldı, neçə-neçə insanın
könül dünyasını fəth etdi.
Nə gözəl deyiblər: "Sənətkaram, sənətkara
aşiqəm". Nə yaxşı ki, Odlar Diyarı adlanan
Azərbaycanımızın Əkrəm bəy kimi
övladı var, tar adlı alətin etibarlı sahibi, Mirzə
Sadıq Əsədoğlu sənətinin sadiq varisi var. Tarda
ifası zamanı bu fikirləri mənə sanki diktə edən
müqtədir sənətkarın adıdır Əkrəm Məmmədli...
Geniş ifa imkanlarının nəticəsidir ki, onu dinləyənlər
gah xəyalən rəssamlaşır, gah heykəltaraş
olur, bəzi durumlarda isə şair qılıfında poetik
misralara bələnmiş şeirlər qoşur. Bax bu incə
nüanslar Əkrəm bəyin çalğısının
mahiyyətinin aşkar anonsudur. Onun mizrabının
gümüş tellərə hər toxunuşu Məcnunun
Leyliyə qovuşma anıdır elə bil. Sarı telə
mizrabın ahəstəcə sığal çəkib
oxşaması isə vüsalın baş tutmaması
anlamına gəlir mənim aləmimdə.
Əkrəm bəyin ifasındakı əlvan
çalarlarla dinlədiyimiz "Rast" muğamının
bir adı da Ana Vətən ola bilər. Bu çalğı
tar adlı ecazkar alətin vasitəsilə Qarabağ Zəfərinin
müjdəsini verir. Bu ifa xalqın sevincinə
qarışır. Sevincin, xoşbəxtliyin ifadəsi Əkrəm
bəyin çalğısının mənası, məziyyətidir.
Əkrəm bəy özü də bundan xəbərsizdir.
Çünki tarla qaynayıb-qarışır, tar Əkrəmə,
Əkrəm tara bir məcrada birləşir, sehrli səslər
dünyasında qeyb olur o, durna qatarlı melodiyalar
uçuşunda fərqli məmləkətlərə ruhən
səfər edir. Bu əsrarəngiz çalğı
"Şahnaz" muğamında bir başqa möhtəşəmlik,
əzəmət qazanır.
Əkrəm Məmmədli, əslində, tar
çalğısı iləhər dəfə, kəşf
olunmamış neçə-neçə bəşəri bir
novatorluğa imza atır. Onun ifası insan övladının
bu dünyaya gəlişinin, haqq dünyasına
yolçuluğunun qəmli dastanı, nisgilli hekayətidir. Bu
çalğı doymazlıq hissi oyadır, dinlədikcə
hey dinləmək istəyirsən. Tar Əkrəmdən
doymur. Əkrəm bəy də tarından heç usanmır.
İfa həvəsi sellənib axır. Uzaq qalmaq
mümkünmüdür bu ecazkar ifadan? Əsla! Çünki
bu çalğı onun bədii-texniki
ifaçılığının geniş imkanlarında
özü boyda bir dünyanı yaşadır. Alim, bəstəkar
xislətli tarzənimiz tarın əsl bilicisidir. Xalq
mahnılarımızın, qədim təsniflərimizin,
tarixi mahiyyətli yallılarımızın, ulu rəqslərimizin,
dəramədlərimizin, rəng və diringələrimizin
ifa prosesində dinləyicilərin ürəyindən,
könlündən keçənləri duyur.
Tarın canı onu mükəmməl səsləndirməyi
bacaran Əkrəm Məmmədli adlı kamil, sənət
dünyasında püxtələşmiş azman sənətkarın
mübarək əllərindədir. Ömrü boyu tara
qarşı dürüst olub. Buna görə də Əkrəm
bəy tar üçün etibarlılıq timsalıdır.
Milli musiqimizi pərdə-pərdə yaşadan, bəyaz,
sarı, bəm tellərdə səsləndirən, ecazkar mizrablarla
həyat verərək canlandıran, sənətinə sahib
çıxan tarzənmizə eşq olsun.
Onun möhtəşəm ifasını dinləyənlər
özləri üçün doğru mətləblər
çıxarmağı bacaran tələbkar dinləyicilərdir.
Əkrəm Məmmədli bu imtahanlardan hər zaman
üzüağ çıxır. O, fəlsəfi mətləbləri
bir ifada uğurla, professional tərzdə qovuşduraraq dinləyiciyə
çatdıran sənətkardır. Bu şairanə,
poetikliyə bələnmiş çalğı ərənlərimizin
ilahi səsinin, gur nəfəsinin tarda səslənən
ecazkar sədasıdır. Duyub bilənlər
üçün bu ifada şeir də var, nəsr də.
Qələmə aldığı neçə-neçə
sanballı elmi əsəri - "Azərbaycan
muğamları", "Naxçıvan - Şərur el
yallıları" (Kənan Məmmədli ilə ortaq),
"Tar üçün qamma və oppedçiolar",
"Tar üçün etüdlər" -bizə,
dünyaya böyük töhfədir.
80 illiyi ilə əlamətdar olan 2024-cü ildə
Əkrəm bəyin bizi yeni-yeni bəstələrlə,
ifalarla, gözəl əsərlərlə sevindirəcəyinə
ürəkdən inanıram. Bu inamla da ona möhkəm
cansağlığı arzulayıram.
Tanrının nəzərində tarınla hər
zaman qoşa dayanasan, dəyərli Əkrəm bəy!
Tarımızın onun şəxsinə, ifasına, mahir
barmaqlarına çox ehtiyacı var hələ. Bir əlindən
tar, digər əlindən qələm, ürəyindən isə
bəstələyəcəyi musiqilər heç əskik
olmasın əvəzsiz sənətkarımızın!
Naxçıvan Muxtar Respublikasının Əməkdar incəsənət
xadimi, folklorşünas, musiqişünas, bir çox dərsliklərin,
musiqişünaslıq üzrə elmi kitabların müəllifi,
ən əsası, tar ifaçılığının ustad
pedaqoqu olan dəyərli Əkrəm Məmmədli adı sənət
səmalarında hər zaman parlayacaq!
İlqar CƏMİLOĞLU İMAMVERDİYEV
Sənətşünaslıq elmləri doktoru,
professor, Bakı Musiqi Akademiyasının və Qaziantep
Universiteti Türk Musiqisi Dövlət Konservatoriyasının
müəllimi
525-ci qəzet.- 2024.- 15 fevral, ¹29.- S.9.