Rəqəmsal UNEC -
distant təhsil sisteminin üstünlükləri
ƏDALƏT MURADOV: "RƏQƏMSAL UNEC-in
QURULMASINA TƏQRİBƏN 10 İL VAXT SƏRF ETDİK"
"Distant təhsil üzrə hələ də
"harvardlar" yoxdur və hazırda onların
formalaşması prosesi gedir. Azərbaycanın bu istiqamətdə
şansını yüksək qiymətləndirir və bu
proseslərə qoşulmasını ölkəmizdə
xüsusilə ali təhsilin gələcəyi
üçün zəruri hesab edirəm. 2025-ci ildə
dünyada distant təhsil bazarı 325 mlrd. dollar həcmində
qiymətləndirilir. Bu bazarın 70 faizi ABŞ və
Aİ-nin payına düşür. ABŞ-da distant təhsil
alan 99 faiz ABŞ tələbələri fiziki olaraq ABŞ-da
yaşayanlardır. Azərbaycanın bu prosesə
qoşulması təhsilin gələcəyi üçün
faydalıdır. Azərbaycan Dövlət İqtisad
Universitetində (UNEC) distant təhsilin tətbiqi
üçün zəruri sistemin - Rəqəmsal UNEC-in
qurulmasına təqribən 10 il vaxt sərf etdik. Artıq
bütün işlər uğurla
tamamlanmışdır".
Bu fikirləri Azərbaycan Dövlət İqtisad
Universitetinin (UNEC) rektoru, professor Ədalət Muradov söyləyib.
Rektor bildirib ki, ilk olaraq 2014-cü ildə təhsil nazirinin
tövsiyələrinə əsasən distant təhsillə
bağlı ciddi araşdırmalara və müzakirələrə
başlanılıb: "Biz mövcud LMS-lərdən istifadə
etməməyi və UNEC-in özünün LMS-ini yaratmağa
qərar verdik. Ən qısa vaxtda, yəni 2015/16-cı tədris
ilində UNEC-də "EduMan - Tədrisin vahid elektron idarəetmə
sistemi"ni (LMS) pilot
qaydasında istifadəyə verdik. EduMan UNEC məhsuludur və UNEC-ə məxsusdur.
Növbəti mərhələdə EduMan-in ixracını hədəfləyirik".
Ədalət Muradovun dediyinə görə, UNEC "EduMan - Tədrisin vahid
elektron idarəetmə sistemi"ndə (LMS) bütün
müəllim, əməkdaş və tələbələrin
elektron məlumat bazası və tələbələrin fənn
üzrə qrupları yaradılıb. Dərs cədvəlləri,
tədris planları, tədris materialları, cari və
aralıq qiymətləndirmə nəticələri,
apellyasiya müraciətləri, sənəd qəbulu və təqaüdlərin
hesablanması elektronlaşdırılıb. "Test
imtahanlarının təşkili modulu, qəbul prosesinin şəffaflığını
və sənədlərin elektron qaydada qəbulunu təmin edən
"Əlavə təhsil elektron idarəetmə modulu",
"İkinci ali təhsil elektron idarəetmə modulu",
"Əcnəbilərin qəbulunun elektron idarəetmə
modulu" tətbiq edilir: "UNEC "EduMan - Tədrisin vahid
elektron idarəetmə sistemi"ndə (LMS) universitetin
professor-müəllim heyətinin fəaliyyətinin nəticələrinə
əsaslanan differensial əməkhaqqı sisteminin tətbiqi ilə
əlaqədar müəllimlərin reytinqi müəyyən
edilir. Tələbə hərəkəti, elektron apellyasiya,
ÜOMG-nin hesablanması və təqaüdün sistem vasitəsilə
müəyyən edilməsi, yay məktəbi, eləcə də
imtahanlarla bağlı əlavə hesabatların
yaradılması, sistemdən transkriptlərin əldə edilməsi,
elektron imtahan sistemindən sualların tələbə şəxsi
kabinetlərinə göndərilməsi, dərs vəsaitlərinin
müəllimin şəxsi kabinetindən tələbələr
tərəfindən oxuna bilməsi imkanı, sərbəst
işlərin kabinetlər vasitəsi ilə təqdim edilməsi
və elektron jurnalda qiymətləndirilməsi həyata
keçirilir. Həmçinin ixtisas fənləri üzrə
yazılı imtahanların keçirilməsi prosesinin tam
elektronlaşdırılması modulu, fərdi tədris
planlarının (FTP) elektronlaşdırılması kimi yeni
funksional modullar əlavə edilib".
Rektor qeyd edib ki, rəqəmsal UNEC - distant təhsil
sistemi çərçivəsində "UNEC e-kitabxana"
istifadəyə verilib. "UNEC e-kitabxana"da məşhur
kitabxanaların elektron resurslarına, o cümlədən,
"Oxford University", "Cambridge University", "The
MIT", "Duke University", ECONBIZ, JSTOR, "Duke University
Press" və EBSCO bazalarından, M.F.Axundov adına Milli
Kitabxananın 60 min kitab, 140 min qəzet və jurnal, 15 min
dissertasiyadan ibarət elektron bazasından da istifadə
mümkündür. Həmçinin UNEC e-kitabxana "Web of
Science" platformasının 126 626 məqalədən ibarət
bazasına, ümumilikdə 760 mindən artıq elektron resursa
çıxışı təmin edir: "UNEC-də hələ
2018-ci ildə təhsil nazirinin iştirakı ilə müasir
tələblərə cavab verən UNECExtern-in (Distant Təhsil
Mərkəzi) açılışını etdik. Mərkəz
20 min tələbəyə distant təhsil vermək
gücünə malikdir və pandemiya dövründə və
ondan sonra sınaqdan uğurla çıxıb. UNEC-də həmçinin
100 hibrid auditoriya qurularaq istifadəyə verilib. Həmin
auditoriyalar tələbələrin ənənəvi və
distant olmaqla hibrid formada dərslərdə iştirakına
imkan verməklə yanaşı, həm də tədrisdə
köklü dəyişikliklər, o cümlədən, fərdi
təhsil trayektoriyasına keçid üçün
faydalıdır. Pandemiya dövründə hibrid
auditoriyaların əhəmiyyəti xüsusilə qabarıq
göründü. UNEC-in bütün auditoriyalarının
hibrid auditoriyalara çevrilməsi hədəflərimizdən
biridir və bu istiqamətdə işlərimiz davam edir".
Ədalət Muradov vurğulayıb ki, distant təhsildə
zəruri vərdişlərin formalaşması
üçün "Virtual laboratoriya"lar böyük əhəmiyyətə
malikdir. Məhz bu səbəbdən
Beyond Labz, Parxi Las, VRLab Academy, Phet, The OpenScience Laboratory,
Ilab, NOVA Labs, Labster, Labbuddy, Labxchange kimi şirkətlərlə
əlaqələr qurulub. UNEC-də texniki və texnoloji
ixtisaslar üzrə yeni tədris standartları əsasında
bütün ixtisaslar üzrə virtual laboratoriya bazası
yaradılıb: "Bununla yanaşı, "Labstend" şirkətindən
fizikanın bütün bölmələri üzrə virtual
laboratoriyalar alınıb".
Distant təhsil universitetlərin öz tələbə
kontingentini artırmağa, çox az xərclə daha
çox tələbəyə ali təhsil imkanı verməyə,
xarici ölkələrdən çoxlu sayda tələbə
cəlb etməyə imkan verir. Bu, universitetlərin maddi vəziyyətinin
düzəlməsinə, öz müəllimlərinin əmək
haqqını əhəmiyyətli dərəcədə
artırmasına şərait yaradır. Həmçinin,
distant təhsil başqa ölkələrdə
çalışan tanınmış elm adamlarını Azərbaycana
gəlmədən yerli universitetlərlə əməkdaşlığa
cəlb etməyi, onların bizim gənclərimizə də dərs
deməsini mümkün edir. Mütəxəssislərin
fikrincə, distant təhsil daha çox əyani təhsilin
alternatividir. İnternetə çıxışı olan hər
yerdə bu təhsil formasını almaq mümkündür. Dərslər
onlayn keçirilir. Distant təhsil müəyyən obyektiv səbəblər
üzündən ali təhsil almaq imkanı olmayan və ya
yeni ixtisas almaq arzusunu həyata keçirə bilməyənlər
üçün real təhsil imkanları təqdim edir. Distant
təhsilin üstünlüklərindən biri də
övladları bu təhsil formasını seçmək
imkanı əldə edən ailələrin əlavə xərclərdən
(kirayə haqqı, nəqliyyat xərcləri və sair) azad
olmasıdır. Bu da təbii ki, maddi durumu aşağı
olan ailələrin övladlarının daha az xərc çəkməklə
ali təhsil almasına imkan verir. Distant təhsil almaq
üçün ödənilən məbləğ də təhsilin
digər formaları ilə (əyani, qiyabi) müqayisədə
olduqca aşağı olur. Distant təhsil forması həmçinin,
əlilliyi, sağlamlıq durumu zəif olan gənclərimiz,
vətəndaşlarımız üçün də əvəzolunmazdır.
Əlbəttə, distant təhsil üçün
universitetlərdə müvafiq infrastrukturun olması vacibdir.
Belə infrastruktura malik olan universitetlərimiz isə var. Azərbaycan
Dövlət İqtisad Universitetində bunun üçün
hər bir şərait yaradılıb. "UNEC Extern" Mərkəzində
distant təhsil üçün hətta Qərbin ən
reytinqli universitetlərindən belə daha mükəmməl
infrastruktur yaradılıb. Ən müasir texnoloji
avadanlıqlarla təchiz edilən, dünyanın
aparıcı universitetlərinin təcrübəsi əsasında
hazırlanan "UNEC Ekstern"in üstünlükləri
sırasına onlayn dərsə istənilən yerdən
qoşulmaq, tələbələrin mövzunu daha dərindən
mənimsəmək üçün müəllimə sual
vermək, müzakirələrdə iştirak etmək, dərslərin
video bazasına istənilən vaxt və istənilən yerdən
yenidən baxmaq imkanları daxildir. Burada elə bir şərait
yaradılıb ki, müəllim və tələbə
ayrı-ayrı məkanlarda olmasını belə hiss etmir.
"UNEC Extern"də tədris studiyası, inzibati və
müzakirə otağı mövcuddur.
Əməkdar elm xadimi, professor Şahlar Əsgərov
Azərbaycanda distant təhsilin tətbiqini çox vacib hesab
etdiyini, bu ideyanın reallaşdılması üçün
hər cür şəraitin mövcud olduğunu deyir:
"Artıq Azərbaycanda distant təhsil formasının tətbiqi
üçün kifayət qədər baza yaranıb. UNEC-də
distant təhsilin tətbiqi üçün böyük və
uğurlu işlər görülüb. Rektor Ədalət
Muradov UNEC-də distant təhsili ən yüksək səviyyədə
həyata keçirmək üçün nə
lazımdırsa edib. Təbii ki, mən bunu
alqışlayıram. Çox böyük işdir".
Şahlar Əsgərovun dediyinə görə, distant
təhsil təhsilin müasir bir formasıdır. Həm
ölkə daxilində işləyən gənclərə,
maddi vəziyyəti aşağı olan ailələrə ali
təhsil almaq imkanının yaradılması, həm də
xarici tələbələrin bizim universitetlərə cəlb
edilməsi baxımından distant təhsil böyük əhəmiyyət
daşıyır. Eyni zamanda, universitetlərin maddi vəziyyətini
yaxşılaşdıracaq, xeyir gətirəcək bir təhsil
formasıdır: "Ümumiyyətlə, müasir dövrdə
distant təhsil formasından istifadə etmək bizim gənclərimizin
də haqqıdır, hüququdur. Bu hüququ onlara vermək
lazımdır".
Konstitusiya Araşdırmaları Fondunun rəhbəri
Əliməmməd Nuriyevin sözlərinə görə,
artıq distant təhsil Azərbaycan təhsil sisteminin
ayrılmaz hissəsi olmalıdır: "Biz dünyada olan
trendlərlə ayaqlaşmalıyıq. Nəzərə
almalıyıq ki, informasiya kommunikasiya texnologiyalarından
istifadə etməklə təhsilin müxtəlif
formalarının tətbiqi həm də ölkənin
bilik-elm potensialının güclənməsinə gətirib
çıxara bilər. Bu gün artıq hansı ölkənin
böyük olub-olmaması məsələsi ciddi önəm
daşımır, əsas məsələ təhsilin, elmin
hansı səviyyədə olması, bilikli cəmiyyətin
formalaşmasıdır. Ölkənin inkişaf
baxımından da bilikli, təhsilli insanların
sayının artması önəmlidir".
Ə.Nuriyev qeyd edib ki, informasiya kommunikasiya
texnologiyalarının imkanlarından yararlanaraq, təhsilin
müxtəlif formalarının tətbiqi ölkədə
ali təhsilin kütləviləşməsinə, universitetlərin
beynəlxalq reytinqinin yüksəlməsinə də şərait
yaradar.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2024.- 2 fevral, ¹20.- S.7.